Jump to content

'88 Blackbird Mid Life Update


Msk383

Recommended Posts

Nojoo, vähän rajaa nyt sentäs  ::)

 

Ajattelin jotain tälläistä, mutta suunnitelmat ehtivät varmaan muuttumaan monta kertaa ennen kuin päätöksiä tehdään..  :W

IMG_0225.JPG.46bf955176dd54ec75c517d94845678f.JPG

Link to comment
Share on other sites

Nojoo, vähän rajaa nyt sentäs  ::)

 

Ajattelin jotain tälläistä, mutta suunnitelmat ehtivät varmaan muuttumaan monta kertaa ennen kuin päätöksiä tehdään..  :W

Jes, alumiinia verkonpainon tilalle \m/

Link to comment
Share on other sites

Sitten, pari kysymystä raadille..

 

1. Kotelosuojaus. Runkopalkit ja muutamat muut kohdat voisi suojata. Kannattaako tuo tehdä esim nyt ja millä aineilla tekisitte? Pitääkö runkopalkit saada pestyä sisältä vai riittääkö paineilmalla puhaltelu jonka jälkeen ruiskuttaa aineet sisään? Logistiikan kannalta suosin hyvinkään motonetia, joten jokin dinitrolin tuote varmaan kelpaisi, kö?

 

2. Saumojen suojaus. Millä aineilla ja missä järjestyksessä suojaisitte nuo hitsatut, paljaat saumat? Edelleen, se logistiikka..  :W

 

3. Pintaruoste. Miten ja millä pohjassa ja parissa muussa kohdassa oleva pintaruoste kannattaisi hoidella?

 

4. Kiveniskumassa. Lokareihin ja muihin arkoihin kohtiin pitäisi saada massa. Pitääkö vanha saada raavittua 100% pois vai pureeko massa jos pinnalla on pieniä epäpuhtauksia vanhoista jäämistä?

Link to comment
Share on other sites

Runkopalkkeja en kastelis jos ei oo ihan ehdotn pakko enkä ny keksi miks. dinitrolin ML sinne uittsin sisäpuolelle.

 

pintaruoste paikat jos pystys puhaltaa puhtaaks et sais ruosteen mahollisimman tarkkaa pois ja sit joku 2k raskaankaluston runkomaali olis se mitä vetäsin tonne pohjaan kaikkiin hitsattuihin ja muuten paljaisiin paikkoihin ekana ja kori kitin sen päälle saumoihin.

 

kiveniskumassa ottaa kii vaik olis vähä röpöö pohjassa mut paljaat paikat kannattaa maalata ennen massan levitystä.

 

mut kaikki hitsautus hommat on syytä olla tehty ennen tätä läträystä ettei tuu vuh efektii ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 months later...

Etenee  :W. Nyt on proggis siinä vaiheessa, että koria pitää vedellä ulos ja sisään hiomista varten. Omaa olohuonetta kun ei kehtaa sotkea maalipölyllä, joten on hiottava ulkona.. Maalarikin on käynyt sitä pällistelemässä ja tavoite olisi saada maalattua loppukesästä jotta talvella voisi kasailla sisustaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Etenee  :W. Nyt on proggis siinä vaiheessa, että koria pitää vedellä ulos ja sisään hiomista varten. Omaa olohuonetta kun ei kehtaa sotkea maalipölyllä, joten on hiottava ulkona.. Maalarikin on käynyt sitä pällistelemässä ja tavoite olisi saada maalattua loppukesästä jotta talvella voisi kasailla sisustaa.

 

m/

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Onko tapahtunut mitään uutta projektin kanssa?

 

Juu, pahoittelut vähästä postailusta. Täytyy laittaa kuvia sopivassa vaiheessa, mutta kori on nyt hiottu ja puhallettu kaikista vähistä ruostelaikuista, pistehitsattu, pohja sinkkimaalattu jonka jälkeen päälle on nykäisty 2k maali. Kivenisku- ja kotelosuojat on myös tullut laitettua. Sinällään helppo tuollainen ”lähes” ruosteeton kori jolla on ajettu vain n. 130tkm, mutta silti aika iso homma siinä oli. Pintaruostetta oli ehtinyt kertymään sinne tänne ja niiden jahtaaminen vei aikaa. Mutta jos nyt enää ruostuu, niin sitten saa ruostua!

 

Seuraavaksi pohjatyöt oikeaa maalausta varten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Päivitystä jo tapahtuneista kuvien muodossa.. Tässä tiettyjä kohtia on hiekkapuhallettu ja sen näkee hiekkakertymistä siellä sun täällä. Onneksi mitään isompia ruosteita ei ollut, vaan pikemmin pinta- ja joitain laikkuruosteita. Puhallus oli kätevin tapa, koska ruosteet sijaitsivat veemäisissä paikoissa eikä pörrällä päässyt kaikkiin kiinni. Tervettä peltiä käytännössä, eikä mitään tarvinnut paikkalla. Hiomisen ja puhaltamisen jälkeen alkoi siivous, ja kätevin tapa päästä eroon hiekasta oli paineilma ja pölynimuri.

 

Sinkkimaalia pistehitseillä vahvistettuihin saumoihin ja eteenpäin..

IMG_6375.JPG.1425bc431e4f83e2128a435c1b1dac9c.JPG

IMG_6376.JPG.7a631dd98f6a6d0a7f0b75bc3bdfafa9.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kori talliin ja pakollista huoltoa toiseen ameriikan ihmeeseen, kun katsastusmies alkoi vttuilemaan ylä- ja alapalloista. Niiden vaihtaminen ei ollutkaan ihan kevyin juttu kotipihalla, mutta siitä selvittiin milwaukeen lainatyökaluilla ja lavallisella kaljaa. On muuten alustan pultit hieman eri tiukkuuksilla tuollaisessa truckissa kuin henkilöautossa..  :(

 

Samalla tuli fiksailtua helmat yms kiveniskemistä, ettei mopari alkaisi vaan ruostumaan..

F0CAE6E5-B51D-4B39-AB60-F1E84F2E337F.JPG.3fa4e137a54f6c53982945419bd48415.JPG

IMG_6479.JPG.753d357ddb6f0c1085148e6e321d1156.JPG

Link to comment
Share on other sites

Niin sanotusti pohja on saavutettu, kun projektin suunta kääntyy vähentämisestä lisäämiseen. Tässä "lisääminen tarkoittaa, että koko pohja on ruiskusinkattu kauttaaltaan, saumoihin lisätty tuhti kerros sinkkiä pensselillä kuten edellisistä kuvista käy ilmi, sen kuivattua pari päivää on päälle maalattu 2k pohjamaali sisäpuoli huomioiden ja senkin päälle vielä musta 2k maali. Pohjaan tuli vetästyä dinitrolin kiveniskusuoja ja kaikkiin koteloihin sekä subframeihin saman merkin kotelosuoja. Ei pitäisi ruostua, mutta mistäs sen tietää muuta kuin kokeilemalla..

IMG_6477.JPG.9b0d9eaa65b8a2ce8b35039012a8fac5.JPG

IMG_6473.JPG.3631ec3299c876403715220db1c936b4.JPG

Link to comment
Share on other sites

Näistä kuvista näkee hyvin Jaken joskus noin 10v sitten tekemät subframet jotka ovat vihdoinkin löytäneet tiensä auton alle ja yhteydensä turvakaarien pääkaareen..

IMG_6480.JPG.eb4d0b1679c1f7eb299beafe3e80554e.JPG

IMG_6481.JPG.2fd9c31f83eb2dfd979a52eb990da66e.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sisäpuoltakin tuli tosiaan lotrattua, mutta tuo "hieno" maalaus ei tule näkymään koska päälle tulee laminoitua hyshys-mattoa ja tavallinen päällystematto. Konehuonetta maalailin myös, ja kuvanoton jälkeen siistin saumoja yms reikiä dinitrolin mustalla koriliimalla sisältä että ulkoa..

IMG_6474.JPG.d868774232fac50f17bdc1d47edaeb98.JPG

IMG_6475.JPG.071007a912c8a3c681d2b7afdb16a531.JPG

Link to comment
Share on other sites

Aika ottaa kylmä olut käteen ja ihmetellä tekosia. Paljon siihen menikin aikaa mutta en hetkeäkään epäile, etteikö olisi kannattanut koska nyt kori on 100% ruosteeton, suojattu, maalattu ja vahvistettu kaarilla, subframeilla sekä saumojen pistehitsauksilla.

IMG_6487.JPG.bded5f80d07bd1a170e9305c897ccdfb.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kun kori on laskettu alas grillistä takaisin dollyn päälle, on aika ottaa muut korin osat työnalle. Lokasuojat olivat päällisin puolin siistit, mutta tarkemmalla mulkkailulla niistäkin löytyi pintaruostetta. Lasimurskalla ongelmakohdat auki ja puhtaaksi! Jännä juttu, että vaikka maalipinta näytti hyvältä, niin pintaruoste oli vetäytynyt yllättävän syvälle ja laajalle maalipinnan alle, joten oli pakko puhaltaa laajemmin jotta sain kaiken kakan pois..

 

Yllättäen ruostetta löytyi kaikkien reikien ympäriltä, ja kummaltakin puolelta.. Nuo kuvissa näkyvät metallinastat ovat kuvissa vielä kiinni, kun vaimo oli nussinut tallista tarvittavat työkalut niiden katkaisuun, mutta ne veks ja puhallus niidenkin reikiin  :W.

IMG_6660.JPG.053c7a9cf603bf4369c83777b17860da.JPG

IMG_6661.JPG.fdead52c808b9e16975ed00e78b24586.JPG

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...