Jump to content

Suurehko kulutus, Pontiac Firebird Formula 5,7TPI

Recommended Posts

Kirjoitettu

Ongelmanani on siis kovasti noussut polttoaineen kulutus. Sivusin tätä aihetta jo aiemmin syksyllä jossain toisessa topicissa, jossa minua neuvottiin vaihtamaan Lambda-anturi. Se onkin tarkoitus vaihtaa, mutta halusin ennen vaihtoa saada lisätietoa tästä viasta ja selvittää mistä se oikeasti johtuu. Minusta on järkevämpää selvitellä ensin vika ja ostaa sitten tarvittavat osat, eikä toisin päin (kuten jotku korjaamot ovat kuulema joskus tehneet).

Olen tässä kesän ja syksyn aikana kiinnittänyt huomiota jatkuvasti kasvavaan bensan kulutukseen. Pari kolme kuukautta sitten aloin pitää tarkkaa kirjaa kaikista tankkauksistani, tämä sen vuoksi että sain itselleni (ja epäilijöille) todistettua sen että bensaa todella palaa turhan paljon koneen kokoon, tehoon ja ajotyyliin nähden.

Oma käsitykseni on että tällä autolla pitäisi päästä tuonne reiluun kymmeneen litraa sadalla kilometrillä tai sanotaan nyt että ainakin 10-15litran tietämille. Tällä hetkellä tilanne on se ettei alla kuudentoista pääse edes vahingossa.

Tässä löytyy tuo minun tankkausseuranta:

http://koti.mbnet.fi/pjkuona/pontiac/kulutus.gif

Kuten kuvasta näkyy ainoastaa yhden kerran on päästy alle 13 litran kulutuksen ja tämäkin taitaa mennä ns. "tilastovirheen" piikkiin.

Syy miksi tämän vian korjaaminen on venynyt on ALDL-piuha jota odotin amerikoista. Ajatus olisi että tämän piuhan avulla olisin saanut hieman valotettua auton sielun elämää. Nyt kun piuha viimeviikolla lopultakin saapui, en ole työ- ym. kiireistä johtuen juuri ehtinyt sen käyttöön perehtyä. Sen verran olen kuitenkin hommaa ehtinyt testaamaan, että ajoin autolla korttelin ympäri läppärin ollessa kytkettynä tuohon ALDL-liittimeen.

Sain koneelle dataa, mutten valitettavasti siitä paljonkaan ymmärrä. Voisiko joku ystävällisesti vilkaista tuota ja kertoa löytyykö siitä kenties jotain vastausta/selitystä tuohon kovaan polttoaineen kulutukseen.

Data löytyy täältä:

http://koti.mbnet.fi/pjkuona/pontiac/korttelin_ympari.uni

Sen verran vielä pitää lisätä, että vikakoodiksi auto ilmoittaa 32, eli EGR-venttiili. Tuo koodi on ollut päällä jo siitä asti kun auton ostin, eli reilun vuoden. Tällä ei tieten pitäisi kuitenkaan olla mitään tekemistä tuon kasvaneen polttoaineen kulutuksen kanssa, vai?

Kiitollinen olisin jos joku minua tässä asiassa valaisisi.

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• F-Body

11

• TransNAM

9

• Teac

6

• Juhani LS1

5

Kirjoitettu

Eipä tossa mitään sen ihmeellisempää mun mielestä ole, ehkä hieman rikkaalla käy.

Seossuhde 14,73, kiihdytyksessä (tps 68%) tippuu 11,7 tuntumaan.

Tollasta kaupunkiköröttelyä näyttäs logi olevan, onkos varma, ettei ajotapa oo muuttunu? Kaupunkiajossa keskikulutus kun on suurempi.

Kirjoitettu

Melko varma konsti todeta ruiskuvika on kurkata muutamaa tulppaa (mieluiten kaikkia). Jos kaikki ovat hyvän- ja samanväriset (noin maitokahvi) ei vika todnäk. ole ruiskussa. Liika bensa koneessa tummentaa tulpat melko äkkiä (lähes-) mustiks.

Jos tulpat on tummat/mustat alkaakin vikavaihtoehtoja olla. En kattonu vielä tuota logia mut väittäisin et lambda kannattaa vaihtaa joka tapauksessa jos sen ikä on tuntematon.

Joidenkin ohjeiden (mm. Autodata) mukaan ykspiuhainen pitäis vaihtaa 50000km välein!!

Tarvikekiinalaisia saa n. 25-40€ joten sijoitus ei ole järin paha. Boschilainen vajaan 100€.

Nimim: Monta autoa ja omituista käyntivikaa oon korjannu lambdan vaihtamalla.

PS. Mulla oli kesälomalla 1300 km(n. 300 kaupunki ja loput sekalainen maantie ei pintakaasulla) lenkillä keskikulutus n. 12L/100km. Kaupunki vie sen 15.

Kirjoitettu

Mulla imasi päälle 15l matkalla silloin ku lamda oli mennyt poikki.. Eikä sitäkään ollu tosiaan aikasemmin vaihdettu :) Autohan oli tuohon aikaan TBI.

Ihmettelin kun hieman rötkötteli..

Kirjoitettu

Sen verran vielä pitää lisätä, että vikakoodiksi auto ilmoittaa 32, eli EGR-venttiili. Tuo koodi on ollut päällä jo siitä asti kun auton ostin, eli reilun vuoden. Tällä ei tieten pitäisi kuitenkaan olla mitään tekemistä tuon kasvaneen polttoaineen kulutuksen kanssa, vai?

päin vastoin luulen että sillä on hyvinkin suuri vaikutus. Vaihda egr niin näät.

Kirjoitettu

Jos egr on ollut viallinen jo aiemminkin niin miksi polttoaineen kulutus on noussut nyt vasta?

Tuosta logista on aika paha sanoa mitään, mutta lambda ainakin hakkaa laidasta laitaan. Lambdan toiminnan näkisi vähän paremmin, jos ajelisi jonkin pienen lenkin tasakaasulla. Tällöin ei ECM:llä pitäisi olla tarvetta muuttaa seosarvoja ja siitä johtuen lambdan arvoja noin rajusti koko ajan.

Kirjoitettu

Jos egr on ollut viallinen jo aiemminkin niin miksi polttoaineen kulutus on noussut nyt vasta?

Tuosta logista on aika paha sanoa mitään, mutta lambda ainakin hakkaa laidasta laitaan. Lambdan toiminnan näkisi vähän paremmin, jos ajelisi jonkin pienen lenkin tasakaasulla. Tällöin ei ECM:llä pitäisi olla tarvetta muuttaa seosarvoja ja siitä johtuen lambdan arvoja noin rajusti koko ajan.

Joo mullaki herjaa tota EGR;ää mutta ei se mun mielestä kulutukseen oo vaikuttannut maantiellä n.11-12 l ja kaupungissa n.15-18 l ajotyylistä riippuen :)
Kirjoitettu

Oman huomion mukaan lambdat ei kuole kerrasta vaan käyvät "hitaiksi". Aiheuttaa juuri seosten soutamisen kun boxi muuttaa seosta kohti tavoitetta mut lambda tajuaa sen viiveellä. Siitä taas johtuu reilu muutos toiseen suuntaan.

Eräässä autossa lambdasäädön taajuus oli monen sekunnin luokkaa (0,x Hz) vanhalla ja usean kerran sekunnissa uudella anturilla. Oli soutava tyhjäkäynti ja muutenkin kummia oireita.

Joten suosittelen aloittamaan osien vaihto siitä varsinkin jos ei oo muita vikakoodeja. Saattaa tuurilla samalla korjaantua se EGR-kin (jos on lambdan tarkkailussa, riippuu iästä).

En kuitenkaan ota vastuuta mistään;)

Kirjoitettu

Ensi viikolla laitan Lambda-anturin tilaukseen. Pitää vielä ennen vaihtoa kytkeä tuo laptop ja datamaster autoon kiinni ja käydä ajamassa hieman matkaa. Saa sitten lambdan vaihtamisen jälkeen vertailla tuloksia ja katsoa oliko vaihtamisesta mitään apua.

Tuota EGR-venttiiliä en ole oikein halukas vaihtamaan - kahdesta syystä. Ensinnäkin se tuntuu olevan käsittämättömän kallis ja toisekseen se on oman käsitykseni mukaan ns. "turhake".

Kirjoitettu

Tasakaasulla closed loopissa ehjä lambda hakkaa jatkuvasti (lähes) laidasta laitaan. ECM säätää seosta jatkuvasti rikkaalle-laihalle-rikkaalle jne. Tällä saavutetaan sitten keskimäärin 14.7 AFR.   

Kirjoitettu

Tasakaasulla closed loopissa ehjä lambda hakkaa jatkuvasti (lähes) laidasta laitaan. ECM säätää seosta jatkuvasti rikkaalle-laihalle-rikkaalle jne. Tällä saavutetaan sitten keskimäärin 14.7 AFR.   

Omaani kun olen mittaillut/säätänyt niin ei lambda tasakaasulla ihan noin tapista tappiin hakkaa (200-300mV/700-800mV) kunhan ECM on ensin hiukan säätänyt integraattorin arvoa. Sehän nollautuu joka kerta kun auto sammutetaan. Eihän lambda tietenkään ihan suoraa viivaa piirrä vaan 14.7AFR:n ylityksiä/alituksia täytyykin tulla, jotta ECM tietää lambdan olevan hengissä ja vikakoodelilta vältytään.

Nyt kun vertailin uudestaan tuota logia omaani niin näyttäisi, että lambdan offset on noussut n. 100mV ylöspäin, mistä tuli mieleen ilmapumppua varten tehty korjaus...  ::) Onko sinulla ilmapumppu ja sen putket kytkettyinä?

Kirjoitettu

Onko sinulla ilmapumppu ja sen putket kytkettyinä?

Olen pyrkinyt pitämään tuon auton mahdollisimman originaali kunnossa ja välttämään kaikenlaisia "pellepeloton" virityksiä. Mitään en ole ruksinut pois, enkä myöskään ole mitään omia patentteja kehitellyt. Näin ollen ilmapumppukin on putkineen kytkettynä.

Kirjoitettu

Taitaa tosiaan olla viisainta ainakin kokeilla mitä lambdan vaihto vaikuttaa. Tuo offsetin muutos voi toki johtua siitäkin (samoin kun EGR:stäkin).

• 4 weeks later...
Kirjoitettu

Sen verran pitää vielä palata tuohon vanhaan dataan (http://koti.mbnet.fi/pjkuona/pontiac/korttelin_ympari.uni ), että huomasin että Datamaster näyttää öljyn lämpötilaksi kokoajan -39,3°C. Olen huomannut tämän myös myöhemmissä testeissä. Onkohan tämä aivan normaalia? Eikö tuon öljyn kuuluisi olla huomattavasti lämpimämpää, eikä suinkaan pakkasella? Tuon mukaanhan moottori on umpijäässä, vaikka todellisuudessa jäähdytinneste on yli sataasteista.

Taitaa tosiaan olla viisainta ainakin kokeilla mitä lambdan vaihto vaikuttaa.

Olen nyt vaihtanut lambda-anturin. Valittevasti autoni on edelleen sijalla 5. tuolla tankkaus.comin eniten kuluttavissa autoissa. Joten tuo lambda-anturin vaihto ei nyt sitten kuitenkaan tuntunut pudottavan kulutusta mihinkään.

Kirjoitettu

Jees, lämpöanturi vaan vaihtoon, tuo vois selittää sen suuren kulutuksen hyvinki!

Kirjoitettu

Toi on normaalia että näyttää öljynlämpötilaksi tommoista, kun ei siellä mitään anturikaan ole.

Kirjoitettu

No jos tuo öljynlämpötila on normaalia, niin sitten minulla on vielä vika hakusessa. Mikähän kannattaisi seuraavaksi tarkistaa tuota suurta kulutusta silmälläpitäen? Kenties EGR-venttiili?

Kirjoitettu

Valittevasti autoni on edelleen sijalla 5. tuolla tankkaus.comin eniten kuluttavissa autoissa. Joten tuo lambda-anturin vaihto ei nyt sitten kuitenkaan tuntunut pudottavan kulutusta mihinkään.

Tavoitteet täytyy asettaa korkealle, tähtää sijalle 1!

Pitäisköhän mun laittaa elky tonne...

Kirjoitettu

Jos vielä jatkettaisiin päättelyä ja suuren kulutuksen metsästystä. Kuten jo tuossa aiemmin totesin, ei tuo Lambda-anturin vaihtaminen auttanut oikeastaan yhtään mitään. Kulutus on edelleen tuolla 20 litran pinnassa sataa kilometriä kohti.

http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=14891

Itselleni tuli mieleeni tuo ilmastointihässäkkä joka autosta löytyy, kyseessä lienee kompura.

http://koti.mbnet.fi/pjkuona/pontiac/kompura.jpg

Siitä asti kun auton ostin, on tuo kompura (tai mikä nyt sitten viralliselta nimeltään onkaan) pitänyt pahaa ääntä. Kun auton ostin en tiennyt mistä tämä ääni tuli. Tyhjäkäynnillä kuului aina toisinaan pahaa ääntä. Minulla meni aika kauan ennen kuin osasin yhdistää tuon äänen ilmastointiin, sillä ääni kuului ainoastaan silloin kun ilmastointi oli päällä. Tämän jälkeen yhdistin äänen melko nopeasti tuohon "kompuraan".

Ääni kuuluu siis vain tyhjäkäynnillä ja vain ilmastoinnin ollessa päällä, mutta ääni on melko suuri. Se kuuluu sekä ohjaamoon, että auton ulkopuolelle todella selvästi. Minulle juolahti päähäni ajatus, että tuo "kompura" voisi olla suuren kulutuksen aiheuttaja. Joten sitä voisi kokeilla vaihtaa.

Pari kysymystä.

1. Mikä on tuo kuvassa näkyvän vehkeen virallinen nimi?

2. Kuuluuko sen pitää jumalatonta meteliä, ilmastoinnin ollessa päällä?

3. Voiko sen itse vaihtaa? (nuo ilmastoinnin putket hieman arveluttavat)

4. Minkä hintaisesta varaosasta on kysymys?

Kirjoitettu

Kompura eli kompressorihan se,alkaisko oleen ehtoopuolella esm. laakerit,kyllä kompura nostaa kulutusta kun on päällä.Akkojen vouhotuksia koko ilmastointi,kunnon jäbä kestää vähän lämpöä.

Kirjoitettu

itse ostin just partsilta uuden kompuran... kompuran kanssa pitää ostaa myös uusi suodatin ja kuivain... muuten ei saa kompuralle takuuta.. olisko ollu reilut 370 euroa  ::) en muista ihan tarkkaan..

Kirjoitettu

Kaikki apulaitteet kuten ilmastoinnin kompressorikin tarvitsevat energiaa toimiakseen ja autossahan se käyttövoima otetaan kampiakselilta mikä puolestaan lisää aina polttoaineen kulutusta. Jos järjestelmä on tiivis ja kylmäainetta riittävästi niin kompura käy n. 2-3 kertaa / min. Jos kylmäaine on ajan myötä hävinnyt järjestelmästä

( normaalia kulumista ) vaikka puoleen niin kompura joutuu työskentelemään useamin ( joka 5:s sekuntti ) nostaen polttoaineen kulutustakin.

Samalla kompura myös kuluu enemmän ja käy kuumempana heikentyneen voitelun takia josta seurauksena sen rikkoontuminen.

Toimiva = täysi järjestelmä kuluttaa tilastollisesti nykyautoissa n. 0,5 litraa / 100 km enemmän pensaa.

Vanhemmissa, kuten 3:rd gen laitteissa lisäkulutus pysähtyy n. 1 litra / 100 km normaalisti.

Jos kompura vetelee viimeisiään niin vaihto edessä tai entisen järjestelmän uudelleen täyttö on tarpeen ( kylmäaine + voiteluaine ).

Vanhempi R-12 järjestelmä voidaan muuttaa R-134A toimivaksi asentamalla muutamia uusia osia ja vaihtamalla kumiletkuja, O-renkaita, syöttöventtiili ja koko öljyjärjestelmä.

Jotta R-134A kylmäainetta voitaisiin käyttää vanhemmassa R-12 ( freoni ) järjestelmässä on entinen mineraalipohjainen öljy, joka kiertää järjestelmässä kylmäaineen mukana ja voitelee kompuraa, pystyttävä poistamaan kokonaan lauhduttajasta, höyrystimestä ja pisaraerottimesta ( säiliö ). Lähes mahdoton tehtävä poistaa kokonaan.

R-134A kylmäaine ei pysty kuljettamaan mineraaliöljyä, vaan se pohjautuu synteettiseen öljyyn.

Tästä syystä uuden kylmäaineen pitää pystyä kuljettamaan mineraaliöljyä.

- Isceon 49 ( R-413 + butaani )

- R-401A

ovat vaihtoehtoja, mutta yleisesti niiden ongelmana on pienessä lauhduttajassa korkeapaineen nousu.

R-413:n paineet on painelinjassa n.10 bar ja R-134A:ssa 14-17 bar, joten anturi (presostaatti), joka tarkkailee painetta ja ohjaa flektin pyörimään, ei toimi oikein väärillä aineilla. Myös x-venttiili, joka sumuttaa nestemäisen kylmäaineen höyrystimelle, on suunniteltu toimimaan tietyssä paineessa joten väärä aine väärässä paikassa heikentää laitteen tehoa.

Joten R-12 freoni on ehdottomasti paras kylmäaine järjestelmään ( tai noi sen korvaavat lailliset vaihtoehdot ).

Ääni kuuluu siis vain tyhjäkäynnillä ja vain ilmastoinnin ollessa päällä, mutta ääni on melko suuri. Se kuuluu sekä ohjaamoon, että auton ulkopuolelle todella selvästi. Minulle juolahti päähäni ajatus, että tuo "kompura" voisi olla suuren kulutuksen aiheuttaja. Joten sitä voisi kokeilla vaihtaa.

Pari kysymystä.

1. Mikä on tuo kuvassa näkyvän vehkeen virallinen nimi?

2. Kuuluuko sen pitää jumalatonta meteliä, ilmastoinnin ollessa päällä?

3. Voiko sen itse vaihtaa?

1. Kompressori

2. Kompuran äänihän kuuluu ainoastaan silloin kun se on päällä eli toiminnassa. Kuuluu ja "tuntee" kun kytkeytyy ja sammuu muttei sen kuulu pitää julmatonta meteliä.

3. Ilmastoinnin huollon voi toki suorittaa itsekin jos on vehkeet ja laitteet sekä tietotaito.

Kirjoitettu

2. Kompuran äänihän kuuluu ainoastaan silloin kun se on päällä eli toiminnassa. Kuuluu ja "tuntee" kun kytkeytyy ja sammuu muttei sen kuulu pitää julmatonta meteliä.

Tosiaan tuo paha sivuääni joka konehuoneesta tulee, ei ole jatkuvaa vaan loppuu aina välillä. Tämä siis viittaisi siihen että tuo ääni alkaa ja loppuu aina kopressorin kytkeytyessä päälle ja pois. Kyseessä on kuitenkin sen verran suuri ääni, että jotain on todennäköisesti vialla. Toisaalta tuo ääni on kuulunut jo puolitoista vuotta ja auto on jokapäiväisessä käytössä.

3. Ilmastoinnin huollon voi toki suorittaa itsekin jos on vehkeet ja laitteet sekä tietotaito.

Onko tämä nyt tulkittava siten, ettei tuolle ilmastoinnille (kompuralle) voi itse tehdä mitään? Nämä kylmäaineiden lisäämiset vaativat speciaali työkaluja, mutta tyhjeneekö tuo systeemi kompressorin vaihdon yhteydessä?

Tuolta konehuoneesta löytyy myös tarra (lämmittimen moottorin päältä) jossa lukee seuraavaa:

R134 a / RETRO OIL 21 05.02.

Tämä teksti siis löytyy tarrasta joka on lätkäisty sen "system to be served" tarran päälle? Osaako kukaan kertoa mitä tuo tarkoittaa?

Kirjoitettu

kyllä uuskin kompura ääntä pitää,kuuluu sisälle ja varsinkin konepelti auki pitää aika ruman

äänen kun lyö päälle,silti normaalia.R134 on kylmäaineen laatu+öljy ja tod.näk pvmäärä.

ainettakin on tallella vielä jos kerta kompura pyörii m/

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...