Jump to content

Suurehko kulutus, Pontiac Firebird Formula 5,7TPI

Recommended Posts

Kirjoitettu

Tuolta konehuoneesta löytyy myös tarra (lämmittimen moottorin päältä) jossa lukee seuraavaa:

R134 a / RETRO OIL 21 05.02.

Tämä teksti siis löytyy tarrasta joka on lätkäisty sen "system to be served" tarran päälle? Osaako kukaan kertoa mitä tuo tarkoittaa?

Eli sun alkuperäinen R-12 ( freoni ) ilmastointiaine on vaihdettu nykyaikaiseen R-134A järjestelmäksi 21.05.2002. OK!

Kuinka useasti = millä aikaviiveellä kompura "napsahtaa" kuuluvasti käyntiin? ( Kyllähän se käynnistyminen todella kuuluu selvästi "räsähdyksenä" ja "napsahtaa" kuuluvasti samuessaan )

Vaikka enään puolet kylmäaineesta olisi jäljellä niin kyllä se kompura käy, käy vai tiheämmin että saa pidettyä paineen yllä.

• Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• F-Body

11

• TransNAM

9

• Teac

6

• Juhani LS1

5

Kirjoitettu

olisko ollu reilut 370 euroa  ::)

Ää, ööö, eeee... Huhhuh!

Tommonen summa johonkin sellaseen, mikä ei tee autosta nopeampaa eikä paremman näköstä!  m- m- m-

Kirjoitettu

kompuran kanssa pitää ostaa myös uusi suodatin ja kuivain...

mistäs sen suodattimen tuosta järjestelmästä löytää :-[.ens kesän hommia omasta saada toimimaan tuo ilmastointi.
Kirjoitettu

No jos nyt kuitenkin päädyn ostamaan uuden kompressorin, niin onnistuuko sen vaihto ilman erikoistyökaluja (samaan tyyliin kuin laturin vaihto)? Vai pitääkö mennä suosiolla johonkin erikoisliikkeeseen?

Eli sun alkuperäinen R-12 ( freoni ) ilmastointiaine on vaihdettu nykyaikaiseen R-134A järjestelmäksi 21.05.2002. OK!

Kuinka useasti = millä aikaviiveellä kompura "napsahtaa" kuuluvasti käyntiin? ( Kyllähän se käynnistyminen todella kuuluu selvästi "räsähdyksenä" ja "napsahtaa" kuuluvasti samuessaan )

En nyt suorilta osaa mitään tarkkoja aikoja sanoa, mutta auton käynnistyksen yhteydessä se napsahtaa kait samantien päälle. Kompura käy sitten joitakin (kymmeniä)sekunteja ~ts. jonkin aikaa ja koko tämän käymisajan se pitää pahaa ääntä. Sitten kompura sammuu ja on taas jonkin aikaa sammuksissa, en nyt tähänkään osaa sen tarkempaa aikaa suoralta kädeltä sanoa. Joka tapauksessa se on useampia (kymmeniä)sekunteja hiljaa, kunnes taas kytkeytyy päälle ja pitää (minusta) pahaa ääntä.

Kirjoitettu

itse vahdoin kompuran ulkona, setäni pihassa.. reilu tunti ku rauhassa duunailee  :) ja jos kun r12 lisää niin tartteeko se erikseen voiteluaineita enään?

Kirjoitettu

itse vahdoin kompuran ulkona, setäni pihassa.. reilu tunti ku rauhassa duunailee  :) ja jos kun r12 lisää niin tartteeko se erikseen voiteluaineita enään?

eivät lisää automaattisesti öljyä täytön yhteydessä .jos ei näy vuotoja niin öljyt yleensä tallessa.

Kirjoitettu

mutta kun kompura on uusi ja siinä lukee että "asennus öljyt sisällä" tai jotain... niin ku laittaa homman toimii ni tartteeko sinne siltikin vielä lisätä öljyä?

Kirjoitettu

mutta kun kompura on uusi ja siinä lukee että "asennus öljyt sisällä" tai jotain... niin ku laittaa homman toimii ni tartteeko sinne siltikin vielä lisätä öljyä?

jos et meinaa itte täyttää,nii kysy asentajalta vielä.itte täytätin Muijalassa (Lohjan kylmäasennus),pätevä

kaveri,omistanu 3g camaron itekkin.80e otti täytöstä(oli lähes tyhjä)

Kirjoitettu

Eppä taida oilein helposti R12:ta löytää,saattaa joillain olla,kun se on ollu markkina kiellossa toistakymmentä vuotta
Kirjoitettu

Kompura käy sitten joitakin (kymmeniä)sekunteja ~ts. jonkin aikaa ja koko tämän käymisajan se pitää pahaa ääntä. Sitten kompura sammuu ja on taas jonkin aikaa sammuksissa, en nyt tähänkään osaa sen tarkempaa aikaa suoralta kädeltä sanoa. Joka tapauksessa se on useampia (kymmeniä)sekunteja hiljaa, kunnes taas kytkeytyy päälle ja pitää (minusta) pahaa ääntä.

Kuulostaisi järjestelmässä olevan aineet tallella, kun ei käynnisty uudelleen joka 5 - 10:s sekuntti.

Eli järrjestelmän muutoksen ( R-12 --> R-134A ) yhteydessä vaihdettua kylmäainetta on ilmeisesti riittävästi ja samalla on täytynyt alkuperäinen nineraalipohjainen öljy vaihtaa synteettiseen öljyyn

jolloin voi olettaa senkin puolen olevan kunnossa. Eli kompuran voitelun pitäisi toimia.

Mutta se "jumalaton" meteli voi kertoa kompuran olevan jo ehtoopuolella vaikkei se mielestäni selitä yksin tuota "suurta" polttoaineenkulutusta.

Kirjoitettu

Jos ladattu alkuperäisellä R-12 kylmäaineella eikä aiempia huoltoja / täyttöjä ole tehty niin ehdottomasti kannattaa laittaa järjestelmään 2 dl voiteluainetta mukaan.

Kirjoitettu

Eppä taida oilein helposti R12:ta löytää,saattaa joillain olla,kun se on ollu markkina kiellossa toistakymmentä vuotta

Ei niin, ostin nyt loppusyksystä alkuperäistä Arctonia, 12 kg:n pullon. Semmonen nestekaasupullon näkönen tuplahanalla mistä saa joko kaasuna tai nesteenä.

Ei tarvinnut järjestelmää päivittää korvaaville aineile.

Kirjoitettu

Jos ladattu alkuperäisellä R-12 kylmäaineella eikä aiempia huoltoja / täyttöjä ole tehty niin ehdottomasti kannattaa laittaa järjestelmään 2 dl voiteluainetta mukaan.

jep.voitelee varmasti ja tiivisteet ei kuivu  m/

Kirjoitettu

aika monenlaista tietoo tulee tosta öljyn lisäämisestä.mulle jäi semmonen tuntuma ammattimiehen puheista että ei sitä öljyä sinne 2dl voi laittaa ihan tostavaan jos järjestelmässä on jo öljyt.

vanha öljy ei sieltä kylmäaineen mukana karkaa.

Kirjoitettu

aika monenlaista tietoo tulee tosta öljyn lisäämisestä.mulle jäi semmonen tuntuma ammattimiehen puheista että ei sitä öljyä sinne 2dl voi laittaa ihan tostavaan jos järjestelmässä on jo öljyt.

Niin, onhan maailmassa paljon ihmisiä jotka eivät vaihda autoon koskaan öljynsuodatintakaan. Jotkut ei öljyjäkään.

Toki olettamuksena jos on 3:rd gen laite johon ei ole tehty aiemmin ilmastointihuoltoa. Öljyllä on taipumus kulua ja myös "haihtua", kuoleutuu ja menettää ominaisuutensa. Sehän kiertää koko järjestelmässä mukana kylmäaineen matkassa. Sitä öljyä todella tarvitaan voitelemaan niin tiivisteetkin kuin kompurakin.

Kun suoritetaan laitteiston täydellinen tyhjentäminen ( alipaineistus ) ja uudelleen täyttö niin ehdottomasti kannattaa lisätä voiteluaine. Joillekin se on vaan lisätyötä, varsinkin jos ei ole

oikeaa / sopivaaa tavaraa tarjolla.

Kirjoitettu

Minulle ei vielä selvinnyt se, että jos tuon vanhan komporan tuolta irroitan itse ja pistän uuden tilalle, niin tyhjeneekä tuo järjestelmä kylmäainesita sun muista voitelunesteistä?

Mutta se "jumalaton" meteli voi kertoa kompuran olevan jo ehtoopuolella vaikkei se mielestäni selitä yksin tuota "suurta" polttoaineenkulutusta.

Ei minustakaan tuo kompuran ääni voi selittää tuota kovaa kulutusta, mutta kun ei oikein enää muutakaan keksi. Jotain on vain koetettava ja mahdollisia vikoja pitää eliminoida yksi kerrallaan.

Kirjoitettu

Minulle ei vielä selvinnyt se, että jos tuon vanhan komporan tuolta irroitan itse ja pistän uuden tilalle, niin tyhjeneekä tuo järjestelmä kylmäainesita sun muista voitelunesteistä?

Järjestelmä on suljettu, jossa on sekä korkeapaine että matalapainepuoli. Kun avaat järjestelmän niin kylmäaineet karkaa atmosfääriin ja uusintatäyttö on välttämätön.

Nämä modernimmat R-134A kylmäaineet kerätään talteen ( alipaineimulla ) huoltopisteissä ja tarkistetaan aineen määrä, aine puhdistetaan ja laitetaan takaisin autoon

lisättynä tarvittavalla uudella ainemäärällä.

Vanhat freonit uusittiin aina kokonaan, vaikka tyhjentelehän joku tosiaan vanhoja jääkaappeja ja pakastimiakin josta kerää freonin talteen uusiokäyttöön.

Kirjoitettu

joo samaa yritti paikallinen kylmäkoneen edustaja selittää että ei koskaan ole mitää öljyä laitettu ja hyvin on jo kymmenen vuotta samalla kaavalla ihmisiä palveltu vaikkei omaanikaan kukaan tiedä vaihdattaneensa ikuna aineita saatika öljyä laitettu joskus on pari omistajaa sitten "lisätty jotai freonia tms firaabelina takapihalla.." monia on mielipiteitä mutta ite kyllä haluaisin sen öljyn

Kirjoitettu

Balezin uudessa kompurassa on "asennusöljy sisällä"

PJKuonalla muutettu koko järjestelmä uudemmalle r134 aineelle öljyineen 2002.

näistähän nyt oli kysymys,kannattaako laittaa 2dl öljyä  lisää vai ei?

mikä on liiallisen öljymäärän vaikutus?

eikös tyhjennettyyn järjestelmään laiteta se about 2dl.

Kirjoitettu

Tuo kompuran vaihtaminen uuteen tulee kaiken kaikkiaan melko kalliiksi. Jos pelkkä uusi kompura maksaa jo pelkästään tuon ~400 euroa, siihen kun sitten laskee nuo kylmäaine täytöt ja muut päälle niin ollaan nopeasti tuolla 500-600 eurossa.

Taidan kuitenkin nyt seuraavaksi kokeilla uusia tuon EGR-venttiilin. Sen saa sentään vaihdettua alle 200 euron. Se on kuitenkin ainoa asia mitä tuo auto oikeasti valittaa (vikakoodi 32).

Kirjoitettu

Jos ilmastoinnin vaikutus kulutukseen epäilyttää niin ajele ihmeessä jonkun aikaa "economy"-llä jolloin ilmastointi (kompura) ei toimi tai sit ota kompurasta siitä hihnapyörän takaa johto irti (sama asia). Kompurasta voi kuulua tosiaan melkoinen jurina toimiessaan. Kitinät, kihnutukset yms. metalliset äänet viittaa vikaan.

Olen vaihtanut x-määrän kompuroita jotka ovat rutikuivia sisältä. Kas kummaa kun leikkavat kiinni. Se öljy kuivahtaa kun riittävän vanhaksi pääsee. Eli jos edellisestä öljynlisäyksestä ei ole tietoa ja auto on luokkaa yli 10v vanha kannattaa kokemuksen perusteella ehdottomasti laittaa ne öljyt. Eikä ole pakko laittaa täyttä määrää jos epäilyttää et tulee liikaa. Liika öljy haittaa paljon vähempi kuin ei ollenkaan. Varmin konsti selvittää öljyn olemassaolo on kurkata putkenreiästä mutta ei kannata aukoa jos ei ole pakko.

Tähän asti kaikki vehkeet (Saappeja, Alfa ja Ponuja) mihin olen Isceonin laitattanut on toiminut ok eikä tehonpuutetta ole ollut. Isceonia laitetaan 80% freonin määrästä paineiden ja lämmön hillitsemiseksi.

• 4 weeks later...
Kirjoitettu

Olen nyt ottanut seuraavan loogisen askeleen tässä asiassa. Kulutus ei edelleenkään ole näyttänyt mitään merkkejä pienenemisestä. Itseasiassa viime tankkauksella kulutus oli 25 litran tuntumassa, mikä tosin selittyy ainakin osittain talvikäytöllä ja lisääntyneellä tyhjäkäynnillä (auton lämpeneminen aamuisin).

Näiden lukemieni vastausten perusteella, en oikein jaksa uskoa että vika olisi tuossa ilmastoinnissakaan. Minusta se vaikuttaa toimivan aivan oikein, jos kerran "pienet" sivuäänet kuuluvat asiaan.

Itse olen ajatuksissani kääntynyt tuohon EGR-venttiilin ja sen mahdollisen toimimattomuuden puoleen. Eilen kun sattui olemaan ylimääräistä aikaa eli vapaa päivä, niin otin ja tutkin tuon EGR-venttiilin.

Ainoa vikakoodi jota auto valittaa on koodi 32. Tämähän viittaa nimenomaan EGR-venttiilin suuntaan. Haynesin kirjahan sanoo tuosta koodista minun autoni kohdalla seuraavaa:

"Restricted vacuum hose to EGR solenoid or valve; poor electrical connection, open or short in circuit; defective EGR solenoid; defective EGR valve; defective ECM"

Vapaasti suomentaen siis:

Viallinen alipaineletku EGR solenoidille tai venttiilille; huono sähkökontakti; oikosulku tai johto poikki; toimimaton EGR solenoidi; toimimaton EGR venttiili; toimimaton ECM

Ajatuksena minulla oli siis purkaa ja tutkia tuo EGR, ottaa siitä tiedot ylös (uuden tilaamista varten) ja kokeilla tulpata sitä. Kun purin tuon alumiini paketin tuosta EGR-venttiilin päältä (pleniumin siis) ja irrotin EGR-venttiilin, niin sain huomata että se oli jo tulpattu. Imusarjan ja EGR-venttiilin väliin oli tehty tiiviste joka estää tuon pakokaasujen takaisinkierrätyksen (katso kuva).

http://koti.mbnet.fi/pjkuona/pontiac/egr2.jpg

Ajattelin tietysti, että poistan tulppauksen ja katson mitä se vaikuttaa kulutukseen. Siispä tein tuohon tiivisteeseen reiän.

Tutkin myös itse EGR-venttiiliä. Minusta se vaikutti toimivan aivan normaalisti. Venttiilin sai painettua auki, joskin se oli melko raskas painaa. Kahdella peukalolla sai painaa aika kovaa ennen kuin kalvo oli pohjassa. Mikään ei kuitenkaan tuntunut takeltelevan, ilma suhisi alipaineliitännästä kuten minusta pitääkin eikä mitään vikaa päällisin puolin ollut havaittavissa. Oman arvioni mukaan tuo venttiili toimii aivan oikein eikä sen vaihtamiseen ole tässä vaiheessa minusta mitään syytä - melko yksinkertaisen oloinen kapistus muuten.

Kun poistin tuon tulppauksen (tein tuohon tiivisteeseen siis reiän), ajattelin että tämä saattaisi vaikuttaa tuohon SES-valon syttymiseen ja hyvällä tuurilla tuo vikakoodi 32 poistuisi kokonaan. Tämän suhteen jouduin kuitenkin pettymään sillä heti ensimmäisellä koeajolla (tasaista matka-ajoa muutama kilometri putkeen), tuo SES-valo taas syttyi. En lukenut vikakoodia, mutta se on todennäköisesti sama 32. Olin tietysti nollannut ECM:n pitämällä akun napaa irti, joten vanhoista koodeista ei ollut kysymys.

Nyt pitää odottaa seuraavaa tankkausta ja katsoa onko tällä egr-venttiiliin tulppauksen poistamisella mitään vaikutusta kulutukseen. Mikähän tässä olisi nyt seuraava toimenpide mitä kannattaisi tehdä? Itse olisin taipuvainen tässä vaiheessa uskomaan, että EGR-solenoidissa olisi jotain vikaa. Tämä tosin on puhdas arvaus. Jotain tässä pitäisi kuitenkin yrittää joten kaikki ideat ja ajatukset ovat tervetulleita.

Kirjoitettu

en lukenu kokonaan juttua mutta oletko käyttäny autoa pakokaasu testissä?siitähän se selviää.arvot yli rajojen jotain häikkää tietty ;).seokset viturallaan.mulla puuttu kaikki letkut ja antureita oli sökönä ja solenoidi heitetty menemään tuosta egr systeemistä,ei se siltikään vieny 25litraa sataselle.vähän pienempi kone kylläkin mutta tuskin hirveitä kulutus eroja on.

Kirjoitettu

en lukenu kokonaan juttua mutta oletko käyttäny autoa pakokaasu testissä?siitähän se selviää.arvot yli rajojen jotain häikkää tietty ;).seokset viturallaan.mulla puuttu kaikki letkut ja antureita oli sökönä ja solenoidi heitetty menemään tuosta egr systeemistä,ei se siltikään vieny 25litraa sataselle.vähän pienempi kone kylläkin mutta tuskin hirveitä kulutus eroja on.

Katsastin auton tässä pari-kolme kuukautta takaperin. Ongelmia oli päästöissä, mutta ne johtuivat ilmapumpusta + katsastusmiehestä joka ei ollut tehtäviensä tasalla.

Kirjoitettu

Kun poistin tuon tulppauksen (tein tuohon tiivisteeseen siis reiän), ajattelin että tämä saattaisi vaikuttaa tuohon SES-valon syttymiseen ja hyvällä tuurilla tuo vikakoodi 32 poistuisi kokonaan. Tämän suhteen jouduin kuitenkin pettymään sillä heti ensimmäisellä koeajolla (tasaista matka-ajoa muutama kilometri putkeen), tuo SES-valo taas syttyi. En lukenut vikakoodia, mutta se on todennäköisesti sama 32. Olin tietysti nollannut ECM:n pitämällä akun napaa irti, joten vanhoista koodeista ei ollut kysymys.

Nyt pitää odottaa seuraavaa tankkausta ja katsoa onko tällä egr-venttiiliin tulppauksen poistamisella mitään vaikutusta kulutukseen. Mikähän tässä olisi nyt seuraava toimenpide mitä kannattaisi tehdä? Itse olisin taipuvainen tässä vaiheessa uskomaan, että EGR-solenoidissa olisi jotain vikaa. Tämä tosin on puhdas arvaus. Jotain tässä pitäisi kuitenkin yrittää joten kaikki ideat ja ajatukset ovat tervetulleita.

Toi vikakoodi 32 tosiaankin vaikuttaa vain ja ainoastaan EGR:n toimimattomuuteen. Kun ECM ohjaa EGR:n avautumaan niin vakoilija-anturi MAP seuraa alipaineen muutoksia. Jos alipaine ei muutu

imusarjassa niin silloin syttyy SES ja vikakoodi 32 tulostuu. Aivan loogista että autossasi toi koodi 32 herjaa, koska alipaine ei muuttunut imusarjassa vaikka ECM "käskytti" EGR:ää, kanava oli tukittu.

Koeajossa SES syttyi kuitenkin ja ilmeisesti siis koodi 32 tulostui muistiin, kertoo juuri niistä vikavaihtoehdoista jotka Haynesinkin kirja eritteli.

Eli yleesä alipainevuoto letkuissa ja toimimaton EGR-venttiili tai EGR-solenoidi. Testaa venttiili pumpulla että aukeaa ja jaksaa pitää myös paineen. Haynesin kirjassa on varmasti toimintaohjeet

ton venttiilin testaamiseen.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...