Jump to content

Punaiset markerit

JAMANT

Recommended Posts

Kirjoitettu

Tässä lainaus:

Punaiset takamarkkerit sallittu? Tässä on Aken tekstiä aiheesta: Sivuvalaisimet Sivuvalaisin on tarkoitettu ilmoittamaan ajoneuvon läsnäolo sivulta katsottuna. Sivuvalaisimen tulee olla suunnattu sivulle päin ja sen tulee lähettää ruskeankeltaista valoa, mutta myös punainen valo sallitaan, milloin sivuvalaisin on ryhmitetty tai yhdistetty tai rakenteellisesti yhdistetty väriltään punaiseen takavalaisimeen.

8)

• Replies 80
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Salkki

15

• Diablo

15

• Pontiac-Pete

9

• Senior

7

Kirjoitettu

Noinpa. Minulla on punaiset. Katsastusasema 1 ei hyväksynyt, nro 2 hyväksyi. Riippuu paikasta, miten tuota AKE:n lausumaa tulkitaan.

Kirjoitettu

jeps. mulla kans jotain nassutti et pitäs vaihtaa mut eipä se seuraavalla kerralla niistä mitään taas sanonu... outoa touhua.

Kirjoitettu

Luulenpa että tuossa tarkoitetaan tilannetta, jossa sivuvalo on yhtä mökkylää takavalon kanssa.. :o

Kirjoitettu

luulenpa että tuossa luodaan tilanne joka sallii katsastusmiehen olla just niin mullkku kuin vain haluaa >:(

Kirjoitettu

Just. Mutta ratkaisevaa on sana ...TAI rakenteellisesti yhdistetty. Jos saa katsastussedät ymmärtämään, että TAI ei tarkoita samaa kuin JA niin ehkäpä punaiset markkerit kelpaa.... ;)

Kirjoitettu

Joo.. :) Mä en ainakaan ymmärrä mitä eroa noilla yhdistämisillä ja ryhmittämisillä on, mutta tuskin sillä tarkoitetaan sähköistä yhdistämistä, koska esim. sivuheijastimien yhteydessä puhutaan myös ryhmittämisestä :(

Hmm.. rakenteellisesti yhdistetty.. Mitäs jos ostais rautakaupasta puoli metriä kettinkiä ja pulttais sen noitten umpioiden välille.. haha! ;D

Kirjoitettu

Camarossa piti ennen poistaa takavaloista niistä kulmavalaisimista polttimot (!!!!!), mutta tämän lain-muutoksen jälkeen ne saa laittaa takaisin.

Mulla on ollut polttimot niissä jo kahdessa katsastukessa ja ei ole tullut ainoatakaan valitusta.

F-birdi on ilmeisesti tulkinnanvarainen tässä suhteessa.

Kirjoitettu

Mulla kun oli se 89 camaro niin mulla kyllä hyväksyttiin ne punaiset sivuvalot :)Eikä tarvinnut poistaa ::)Mä kyllä kävin aina siellä konalan konttorilla joka on american servicen vieressä ;)

Kirjoitettu

Mulle sanottiin sivumarkkereista että kai tiedät että ne on laittomat ;D

Ja leima paperiin. Jostain 3 inssiä tappeli ennen ku ne hyväksy auton.. varmaan justiinsa niistä valoista.. Toinen tutki hetken konehuonetta sen jälkeen kun vähä kyselin moottorin vaihtoon ja ahtamiseen liittyviä asoita.. :D

Veikeitä kavereita noi inssit

• 3 months later...
Kirjoitettu

Joo, lisään minäkin lusikkani tähän soppaan eli tää valoasia on suoraan hanurista täällä suomenmaalla! Jenkit kun on keksinyt hienot valosydeemit aikoinaan (sivumarkerit, ojavalot, lisäjarruvalot), mut täällähän ne kaikki ei tietenkään kelpaa! Mun GTA on tullut joskus muuttokuorman mukana (en tuonut itse) ja silloin siitä oli poistettu (ja hukattu!!!) alkuperäiset sumarit, oranssit etuparkit (onnex vaan polttimot pois) ja sumuvalojen tilalle oli laitettu vilkku/parkki -hirvitys, jotka oli paikalla kun minä auton ostin. Takamarkerit oli teipattu. Nooh, vaihdoin ensi töikseni kokovalkoiset parkit sumuvalojen paikalle ja polttimot kiinni alkuperäisiin parkkeihin, et ne toimivat nyt vilkkuina/parkkeina niinkuin alkuperäisesti kuuluu. Katsatukseen mennessä laitoin teipinpalat oranssin etuparkin kantaan, niin et vilkku vaan toimi. Punaiset takamarkerit luonnollisesti teippasin mustalla teipillä. Viime vuonna en enää jaksanut kikkailla kuin etuparkkien osalta. Ja inssi vaan totesi, et ei saisi palaa punaiset sivuvalot... mut läpi meni! Tänä vuonna annoin sitten oranssien etuparkkienkin palaa ja menin samalle asemalle. Käsijarrun takia tuli hylkäys, mutta lisäksi tuli sanomista ja merkinnät valoista et ne pitää muuttaa!!! Et näin... teippaaminen jatkuu...

Kirjoitettu

Yes. Markkerit saavat olla punaiset, jos on kyseessä muuttoauto. Tähän ei katsastussetäkään voi vaikuttaa. Maahantuojat (firmat)ovat joutuneet muuttamaan niitä oransseiksi.

Ja vielä : huomiovalot saavat olla oranssit, jos auto on otettu käyttöön ennen 1.10.1994 ! Itse muutin sumuvalot parkeiksi ( eli piuhat parkkipolttimoilta sumareihin ) ja oranssit parkit huomiovaloiksi ( sumuvalopiuhat niihin ). Näin saa sellaiset valot, jotka AKE:n mukaan ovat lailliset. Vilkut säilyy tietysti entisenlaisina (tässäkin eräs setä yritti viisastella ; riittää, kun etäisyys auton ulkoreunasta ( mittasin vilkun kohdalta ) on max 40 cm ; itse sain arvoksi 36 cm...... ;)

Kirjoitettu

Meillä meni mukisematta läpi punaiset takamarkerit, sekä oranssit etumarkerit, jotka toimivat lisäksi sivuvilkkuina.

Kirjoitettu

Camarossa piti ennen poistaa takavaloista niistä kulmavalaisimista polttimot (!!!!!), mutta tämän lain-muutoksen jälkeen ne saa laittaa takaisin.

Mulla on ollut polttimot niissä jo kahdessa katsastukessa ja ei ole tullut ainoatakaan valitusta.

F-birdi on ilmeisesti tulkinnanvarainen tässä suhteessa.

Mitkä polttimot niihin takasivuvaloihin käy? Samat ku takalamppuihin?

Kirjoitettu

Ainakin ne sopivat, jotka ovat Ponun jalkatilan valaisimissa, wattimäärästä en ole ihan varma.

Kirjoitettu

Taitaa olla ihan norm. 5W lasikanta jos en väärin muista :-[

Camaron sivuvalothan on samaa puuta takalamppujen kanssa, kääntyy vaan sivuille. Pontsoissahan on sellaset pienet levyt... en usko että menee samanlaiset camaroon ja pontsoon?

Kirjoitettu

Katsastusinssit! >:( Pöh! >:(

Oli viime vuonna mullakin menossa beibe läpi, kun jostain juoksi yhtäkkiä paikalle toinen pomo ja virkko: "Punaiset markkerit kielletty! Ja keltaset etusivulamput kans. Etusumarit ei ole hyväksyttyä mallia" >:( Eteen riitti, et otti lamput pois mut taakse tartti teipit heijastimien peitoks. Otin sumarit kokonaan veks. Eipä ne mitään auttanutkaan. Tilasin jenkkilästä etusivulamput ja markkerit mallia "clear". Mun mielestä Suomessa saa olla valoja autos, on täällä vaan niin pimeä kesälläkin. Lisää turvallisuutta.

Kirjoitettu

Mulla on kans varalla ns.clear valot :D ;)jos toi inssi alkaa urputtaa :'(

Kirjoitettu

Sulla katsastus alkuvuodesta siis? Itellä on loppuvuodesta ja jos jää "roikkumaan" ni talveks talliin vaan. Menee tuo sinne talviunille muutenkin... ;) Ei pysty kitkoilla ajamaan talvisin, huomasin. :P

Kirjoitettu

Kyllä pystyy ite ajoin koko viime talven käytännössä kesärenkailla takana255/50/16 ja edessä 245/50/16 :)EI MITÄÄN ONGELMAA koko talvena ;D ;D 8)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...