Jump to content

Mootorini mun

selli

Recommended Posts

Kirjoitettu

Hyvä.

Tuo on tärkeä juttu vaikka kaikki eivät aina arvosta vakuumiennakon merkitystä.

Satsin mukana tulee nippu jousia joilla haetaan keskipakois ennakot kohdalleen. Mulla on ihan vakio palikat koneessa joten Cranen oletus arvoiset jouset tuntuivat toimivan hyvin. Alipainen ennakko sen sijaan ei toiminut vaan mosa nyki 1700-1900rpm pintakaasu kruisauksessa kiusallisesti. Aikani ihmeteltyäni selvisi että mosan tekemä vakuumi on julman suuri eli 22HgIn ja tuo vakuumisäädin oli tapissa, käänsi ruuvia kuinka tahansa. Asensin mukana tuleen rajoitinlevyn siten että vakuumiennakkoa on rajoitettu -6 asetetta, siis saavutettava max vakuumiennakko on noin 14-16astetta.

Nyt tuntuu käyvän nätisti ja vetää kivasti. Vielä aion asentaa stock -kokoiset suuttimet qjettiin, hommata seos mittarin ja ehkä käyttää rullilla dynossa. Täytyyhän se saada oikeasti hyviin säätöihin eikä vain mun omiin "musta tuntuu" tasoisiin ruuvauksiin ;)

• Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• selli

43

• 68corvette

7

• 406cid

3

• -57

3

Kirjoitettu

Osat tuli ja olivat väärät,heh no ensviikolla tulee sit toiset ja kuulemma oikeat :)

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Heittelin kii noi uudet osat ja säätelinki hetken.Ainut mitä huomasin eroa asiaan on se että kone käy kyllä nätisti ja tasaseen.Perusennakko on n.10 nyt ja kokonaisennakko on n.20.

Vetoon ei vaikuttannu perstuntumalla mitään.Nakutus oikeestaan lisäänty hivenen.Nyt toi vielä kuuluukin kovaa ku on uudet hiljaiset putket alla.Vieläkin perstuntuma on paras silloin ku toi alipaineletku on tukittu ja kiintee 10 ennakko.Sillon oli kyllä paras puristus väännössä ja nakutuskin oli siedettävä.

Jatkamme säätämistä....

• 1 month later...
Kirjoitettu

Jatkamme siitä mihin jäätiin....

Eli ei taida sittenkään olla tuo nakutus mitään detonaatio nakutusta vaan jokin mekaaninen joka ottaa kiinni jonnekkin yleensä vain kylmänä.

Tavoite olisi talvikaudella nostaa moottoripois ja tutkia löytyykö tolle saundille mitään selitystä.

Syksynaikana olen lisännyt ennakkoa aikalailla ja nyt alkaa olee mieleinen.Tosin todennäköisesti vaihdan tuon nokkakepin vähän erinlaiseen.Nykyinen kyllä toimii mutta mieltäni painaa erittäin suppea vetoalue.Onhan se selvää ku lukee nokan specsejä.Turbiinia en vieläkään ole päässyt vaihtamaan mutta siinähän se sitten samalla vaihtuu ku nostaa moottorin pois.

Tavoite on tarkistaa kannattaako tätä nykyistä lohkoa käyttää omassa kiulussa.Mienasin nostaa puristuksest tuonne pikkasen kympinpäälle. mutta alle 11.Tuolloin ollaan varmasti optimaalisella alueella noille alukansille.

Nokkavaihtoehtoja on muutamia jotka olisivat varteenotettavia.

Compin xe274,Cranen z-cam,Lunatin voodoo tai sitten tuo edelin oma RPM nokka.Kovin härskiä en uskalla ostaa koska pitää kuiteski noita pakokaasuja huomioida.Noi kaikki nokat on asteiltaan aikalailla samankaltaisia mutta crane olisi edullisin.

Täytyy myös noi venttiilinjousiasiat varmistaa ettei niitä tarttis enää vaihtaa ku ovat tänkesän vanhat.

Kaasaria olen myös puntaroinut vaihtaisinko sen ihan uuteen vai nou.Voihan tuosta Hollikastakin saada vielä hyvän ku ostaa siihen huoltosarjan yms.

Jos jollain on omakohtaista kokemusta nenusta mikä voisi olla mulle sopiva niin tänne vaan infoa.

Mites onko kellään tietoa käykö noi edellämainitut nenut 383 alakerrankanssa? Ei näyttäs hirveenhintasilta noi Eaglen stroukkikitit

Kivinummen Antilla näyttää olevan noita ainakin OD:lla niitä on mainostanut.

Kirjoitettu

Lunatin kepin infot:    

61003LK     268/276     227/233     .522"/.538"     110/106     Hyd/Hyd     1800-6200

61003 Description- Hydraulic: The most awesome "268" cam ever produced Out-powers all others This High Performance street cam likes 2400 RPM stall, 650 cfm carb, dual plane intake and headers. Makes un-equaled power to 6200 RPM with proper valve springs. If you're looking for a Very Strong cam with great street manners for your "Crate Motor" this is it Factory EFI motors need custom chips/tuning.

Cranen:http://www.cranecams.com/index.php?show=browseParts&action=partSpec&partNumber=113532&lvl=2&prt=5

Compin infot :

Part Number    12-246-3

Engine    1955-1998 Chevrolet

262ci-400ci

8cyl.

Grind Number    CS XE274H-10

Description    

Intake    Exhaust

Valve Adjustment    0    0

Gross Valve Lift    0.487    0.49

Duration At 0.006 Tappet Lift    274    286

Valve Timing At 0.006        

Open    Close

Intake    31    63

Exhaust    77    29

These Specs Are For The Cam Installed At 106 Intake CL

Intake    Exhaust

Duration At 0.05    230    236

Lobe Lift    0.325    0.327

Lobe Separation    110

Eetu ite :

roduct Line:   Edelbrock Performer RPM Cam and Lifter Kits

Cam Style:    Hydraulic flat tappet

Basic Operating RPM Range:    1,500-6,500 RPM

Intake Duration 050 inch Lift:    234

Exhaust Duration 050 inch Lift:    244

Duration at 050 inch Lift:    234 int./244 exh.

Advertised Intake Duration:    308

Advertised Exhaust Duration:    318

Advertised Duration:    308 int./318 exh.

Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:    0.488

Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:    0.510

Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:    0.488 int./0.510 exh. lift

Lobe Separation (degrees):    112

Kirjoitettu

kannattaa tosiaan miettiä tota nokan valintaa,itselläni on tuo rpm nenä vinkuu pirun hyvin ja on tehoa kierroksilla mutta alhaalla ei tän takia olen suunnitellut nenän vaihtoa sellaseen jossa oisi vääntöä jo pienillekkin kierroksille hyllystä löytyisi compin 280h magnum mutta en tiedä tippuisiko tehot tolla nokalla sen alemmaksi.....

Kirjoitettu

jos haluat kopiot lunati voodoo nokka testistä,niin laita osoite kehiin.

ei ole omakohtaista kokemusta,mutta käsitykseni on että edelbrockin RPM nokat ovat jo hieman kehityksestä jäljessä.

tämä ei tarkoita että ne olisivat millään lailla huonoja.

Kirjoitettu

Tuli tossa kevään ja kesän aikana tehtyä oma kone uudelleen,RPM-kansilla ja imarilla. Nokaksi survaisin Compin surullisen kuuluisan XE-kepin (268). Silloin kun ton nenän hommasin niin ei ollu vielä tietoo mistään voodoosta saati Z-sarjasta, muuten olisin kyllä varmaan kokeillu jompaa kumpaa. Nuo Edelin kepit on tosiaan jo vanhempaa suunnittelua ja tuskin pärjäävät ominaisuuksissa noille nopeempiramppisille nenille (tosin ehkä kuluminenkin vähäisempää?).

Tosi tyytyväinen oon kyllä ollu tuohon XE:hen,vetää loistavasti ihan tyhjäkäynniltä ylös asti vaikka on harva perä ja vakio turbiini, no koneessakin on tilavuutta 406cid.

Sellillähän tais olla korkeempi stall speed? Varmaan XE274 olis aika hyvä.

Kirjoitettu

nokan valinnan kriteerejä on monia ja esimerkkinä minä ja white.

valitsimme nokat moottoreihimme nimittäin sillä perusteella että tyhjäkäynti muistuttaa sepelimyllyä.

nokiksi tulivat cranen energizerit joissa LSA on 106 astetta.

nämä nokat ovat vanhoja cam dynamicseja jotka on pakattu cranen laatikoihin.

me molemmat olemme hyvin tyytyväisiä huonoon tyhjäkäyntiin.white on suorastaan sairaanloisen kiintynyt pärskeeseen ja rätkätykseen.se olikin huolestunut siitä että uudessa nokassa joka kuuluu trick flown combinaation on LSA 110 astetta ja näin rupeaa näkemään jo taustapeileistäkin.

kova kohtalo!

Kirjoitettu

Hauskaa lukea blackin tekstiä ku voi vaan nyökytellä täällä.Mulle on kans aikalähellä sydäntä tollanen rietas saundi tyhjiksellä :)

Ja tosta ihan alimmasta väännöstä ei mulle tule ongelmaa ku olen jo tottunut tolla nokalla ettei se ihan alhaalta syty.Mulla oli kans tollanen enersaiseri ennen ja se kyllä väänti alaalta hienosti verrattuna nykyiseen.Ylhäällä laulussa on toki eroa :)

Ja tosiaan tollanen 2300-2400 turbiini tuossa odottaa asennusta joten tollanen xe274 keppi kävisi ihan hyvin.

Tässä on nyt hyvää aikaa rueta tota miettimään ku laitan ensviikolla seisontaan ton kiulun.

Kirjoitettu

No joo, jos käyntiin haluaa pärskettä niin sitten voi olla ettei XE ole oikea ratkaisu, ainakin toi 268 käy tyhjää kuin vakio. Oliskohan perinteinen Magnum parempi?

Cranella on lobe muistaakseni 112 eli voi mennä vielä veltommaks toi käynti.

Kirjoitettu

mulla oli 327 kanssa toi xe274h ja saundia ois saanut olla hieman lisääkin.. tosin kyllä se jo vähän ropelsi.

Toivottavasti vaihto performerista yksitasoiseen Xceleraattoriin auttaa tuohon ongelmaan.

Samalla varmaan leikkaa muutaman sata nyyttonia alhaalta =)

Kirjoitettu

Viime viikonloppuna kävin läpi omaan 350:iin nokkia jotka ovat about 256-268 mainosasteiltaan, siis noin 212-218 imupuolen todelliset asteet.

Muutama huomio:

-Jos sepellimylly -fiilis on tärkeä, niin Compin XE -sarjan LSA110 on on siinä ja rajalla: Käy vähän karkeasti tyhjää mutta ei mitenkään häiritsevästi mun korvaan. Esimerkiksi XE268 tai mainittu 274 voisi olla sopiva sinulle ?

-Lunati Voodoot on kaikki LSA112 joten vakuumia ja hiljaista tyhjäkäyntiä voisi odottaa niiltä? Nämä ovat uusinta uutta jyrkkäramppisten laahuri nokkien pelikentällä.

-Summitin "omat" nokat on SpeedPro:ta ja sieltä saa nokan + nostajat alle puoleen hintaa merkki-kamoista. Ne on old school -tyyppisiä mutta lobet on härskeimmillä jotain 114 että edes jonkinlainen vakuumi tulee jarruihin.

-Jos etsii oikein nostalgista pärinää niin vanhat Cranen Fireball:it jossain 290 asteisina on oikeita vanhan liiton vehkeitä. Kun Camaro tuli mulle v.2000 niin siinä oli svenssoneiden jäljiltä Fireball 296. Muistaakseni vielä 286 ja 302 asteiset on vielä Cranen katalogissa tänäänkin ?

Aikuisten oikeasti: Vanha kunnon nokan valinta sääntö on kysyä kaverilta mitä he tekisivät ja valita sen jälkeen yksi pykälä miedompi. Trust me.

Mä rupesin vastaavasti nössöilemään ja tilaukseen lähti Cranen ZCam sarjalainen 262:sena: 212/218 0.446/0.458 ja LSA 114. Tuo + valusarjat+vakio putkisto niin ei herätä liikaa pahennusta mobilisti kruisingissa ;)

Kirjoitettu

sen verran tolkkua mun ja whiten hankkeissa oli,että vastaavasti asteita ei ole paljoa.overlappia tietenkin löytyy 106 LSA takia.

whiten koneessa on puristuksia 11:1 ja tarkoituksena oli myös puristuspaineiden pudotus nokan avulla ja ehkäistä detonaatiota.

camarot (ainakin vanhemmat)ovat klassisia hulttioautoja ja saahan niissä olla vähän luonnetta raakalais tyyppisen tyhjäkäynnin muodossa.

Kirjoitettu

Asiasta toiseen, eikös sulla Black ollu kans 406cid motti? Ja ainakin jossain vaiheessa 650dp kaasari? Onko pelannu hyvin?

Mulla on ny 600 Carteri kiinni mut tommonen tuplapumppu olis hyllyssä ja kovasti tekis mieli kokeilla.

Kirjoitettu

isommalla nokkaulmalla puristuspaineet pienenevät, kun imu menee myöhemmin kiinni.

Kirjoitettu

puhutaan corvette 68 ilmeisesti samasta asiasta,mä kun ymmärrän pelkästään näistä jenkkitermeistä(LSA,DURATION jne...)

joo on 406 ja jakajan säätämisen jälkeen se on ruvennut toimimaan,mutta en rupea siihen enää sen enempää keskittymään koska imupuoli muuttuu tunnelramiksi ja kahdeksi 450 holleyksi.

"double trouble"saas nähdä miten pelaa.bensatalous tuskin kohenee.

Kirjoitettu

Jarit: Kiva kuulla sitten sun kommentit tuosta sun valinnasta nokaksi.Toi keppi on kans sitä sarjaa ettei kellään tutulla ole kokemuksia eikä sen kummemmin ole päässyt ketään haastamaan asian tiimoilta.

Mitäs ootte mieltä tuleeko vielä pahasti ongelmia ton pakokaasumittauksen kanssa jos nyt puhutaan näistä 230/230 kantturoilla olevista nokista yleisesti.Minulla kun ei ole tuttua katastajaa kelle viedä tota ni on vähän pakko olla kondiksessa vehkeet.

Toki toi mun Hollikkakin voi olla yksi vaikuttaja koska sitä ei ole ainakaan minunaikana huollettu ollenkaan.Toisaalta miksi huoltaa koska se toimii ja on suht hyvin säädöissään

ja aina on leima tullut :)

Voi olla myös että rupeen kohta huhuilee toista lohkoa kokonaan ni voisi rauhassa rakentaa ton alakerran valmiiksi ja sitten heittää vaan ton yläkerran paikoilleen.

Onko kukaan ostanu vielä tollasta tehasuutta alakertaa? Ei varmasti kaukaa liippaa sellasen hintakaan vs siihen että ostan kaikki nippelit erikseen ja kasaan ite. Onko kokemusta? Joku täälläkin taisi puhua että RP:ssä olisi ollut n.600-700 uusilohko?

Kirjoitettu

Ei se lohko muistaakseni noin halpa ollut, mutta ei paljoa kalliimpi. Se on 350 GM uusi orkkis 4 bolt lohko. Takatiivistettä en muista, mutta taisi olla 2 osainen.

Kirjoitettu

LSA (lobe separation angle), kun nokkakulma isonee niin imu menee myöhemmin kiinni ja kone tekee vähemmän puristuspainetta.

sylinterin täytös tosin PARANEE kun on vähemmän overlappia joten mäntä ei puske pakokaasuja imu puolelle. (siitä johtuu paraneva tyhjäkäynti ja se etteivät ruiskut sekoile)

pienellä LSA:lla tyhjäkäynnin yläpuolella (kun pakosarja ja imun hitausmomentti alkavat pelittämään) alkaa kone tuottamaa enemmän vääntö paremman huuhtelun takia ja siksi koska imu menee aiemmin kiinni ja kierroksilla koneen "puristus paine" kasvaa isommaksi kuin isommalla nokkakulmalla.

isommalla LSA:lla mentäessä isommille kierroksille alkaa myöhäisempi imun sulkeutuminen näyttämään kyntensä ja tekee ~saman tehon hieman isommilla kierroksilla.

riippuen imusarjasta ja pakosarjasta jompi kumpi tuottaa enemmän tehoa..

jos vakio pakosarjan ja kansien kaveriksi laittaa tosi pienen putkiston, niin pakopaine pakottaa hemmetisti pakokaasuja imupuolelle overlapin aikana ja kone voi ottaa turpaan koko alueelta.

Kirjoitettu

tyhjentävä vastaus.

lohkoista sen verran että world productsin isolohko chevyn lohko RP:n kautta luvattiin 2000 euron hinnalla.tuntuu tietysti isolta rahalta,mutta miten käy talon jossa on huono kivijalka?

näin RP:n lattialla joku aika sitten dartin tekemiä pikkulohko chevyn lohkoja ja täytyy kyllä sanoa että ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä kun vertaa gm ja näitä blokeja.

varmasti riippuu siitä miten pitkälle haluat mennä tässä virittely touhussa.

kyllä tommosen aftermarket blokin ympärille on ilo ruveta moottoria kasailemaan.itsellä on se tilanne että männät on std.poraukselle ja taitaa olla nykyään aika harvassa poraamattomat 454 lohkot.jos joku tietää tai omistaa sellaisen huutaa HEP ja lähettää sen heti mulle!

Kirjoitettu

Menee vähän side-topiciksi mutta kommentoidaan silti: Nokan vaihtaminen Camaroon on pain_in_ass koska jakopään koppa ei lähden vanhasta sbc:stä ennen kuin öljypohja on irti. Ja öljypohja ei irtoa 2gen Camarosta ennen kuin on mosa irti noin 7cm verran. (kakkosnelonen lohkon ja palkin välissä on hyvä mitta)

Jonkun verran asiaa helpottaa tommoinen jakopään koppa:

http://texasperfparts.com/store/scripts/prodview.asp?idProduct=329

Tuossa siis öljypohja jää paikalleen jolloin mosaa ei tarvitse nostaa pois tai edes löysätä.

Näitä on billettinä yms erilaisia tarjolla eri tekijöiltä mutta minä ostin tuon koska se on helposti hiekkapuhallettavissa ja maalattavissa oranssiksi jolloin näyttää melko alkuperäiseltä.

Oma projekti alkaa saada hiljalleen leiman "mitä_vauhti_osaa_autoon_saa_piilotettua_ilman_että_jää_kiinni_tuunauksesta_pussihousu_porukassa" . Seuraavaksi varmaan portataan valupakosarjoja ja sovitellaan 383 alakertaa tai muuta yhtä järjetöntä :P

Selli: Pakokaasu mittaus on jonkin verran ongelma.

Kaverillani on sbc 400:nen jolla pitää mennä läpi päästömittauksista ja hän päätyi tuohon mainitsemani Speedpro 214/224 nokkaa jolla homma onnistui.

Kirjoitettu

Mulla meni compin magnum 280H:lla läpi päästöistä ihan rajoilla... tuossa siis 230/230 todellisia asteita. Hankaloittamassa tuossa oli vielä silloin kiinni tuo ECU:n säätelemä sytytys ja q-jet. Ainakin tuntuis nyt että tuolla tietokoneen poistolla tuo säätö helpottui.

Kirjoitettu

pena kyseli nokka-akselista.

no tässä tulee.kun olin californiassa ja asuin autotallin lattilla niin yksi ainoa herätys oli mieleinen.kaverillani petterilla on siellä vitun hieno 69 z28 camaro(katso kotisivuni)

koneena siinä 427 mekaanisella roller nokalla ja 3 tuumaisella rosteriputkilla.

kun nukuin lattialla camaron takana ja petteri heräsi aikasemmin ja räjäytti herätykseksi camaron käyntiin niin kyllä oli hieno kuunnella alkupelästyksen jälkeen meekanisen rollerin tikitystä!

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...