Guest pena Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2005 Kirjoitettu 24. Syyskuuta, 2005 Olisi saanut varmaan hyvän videopätkän herätyksestäsi,tikitys on hieno ääni harmi kun ei saatu pete jacksonia sopiin aarporauksen(muutettiin nelipulttiseksi)vuoksi,olisi mennyt ratasvälykset liian tiukalle.Toi mun nokka taitaa vaan olla vähän liian sivistynyt ja neitimäinen.
Guest black Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2005 Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2005 252/254 duration neitimäinen? tuskimpa! tolla combolla kun sä siellä maaseudulla ajelet lehmihaan vieritse niin nehän lypsää seuraavalla lypsyllä maitorahkaa maidon sijasta!
selli Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 26. Syyskuuta, 2005 252/254 duration neitimäinen? tuskimpa! tolla combolla kun sä siellä maaseudulla ajelet lehmihaan vieritse niin nehän lypsää seuraavalla lypsyllä maitorahkaa maidon sijasta! heh hehh hehh
selli Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 2005 Meikäläisellä lähtee kohta tukkapäästä ku olen miettinyt tota nokanvalintaam,heh heh
Guest Juniori Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 2005 Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 2005 Mä käyn tilaamassa omaan sen Lunatin VooDoon, RP:stä. Katotaan millanen tulee tolla kombolla
selli Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 2005 kerros sit mitä makso siellä? En oo vielä soitellu mitä mikin maksas.Että kannattaako edes ajatella tiluutta sitä ita mistään.
Guest Juniori Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 2005 Kirjoitettu 10. Marraskuuta, 2005 Jep, kerron. Sain tänään oman lohkon koneistamosta ja nyt pitäs vedellä värit lohkoon ja ruveta kasaamaan
selli Kirjoitettu 18. Marraskuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 18. Marraskuuta, 2005 Racers Place hinta: Lunatin Voodoo 60103 = 234e nostajineen Simuna Racing hinta: Compin XE274H nostajineen =n.227e
GMPP Kirjoitettu 19. Marraskuuta, 2005 Kirjoitettu 19. Marraskuuta, 2005 Crane Z-274 näyttäis osuvan samalle alueelle, tosin jää nostossa ja .050`alle....Z-286, taas menee yli .050`tosin hinta n.200€ nostajineen...
Guest jarit Kirjoitettu 19. Marraskuuta, 2005 Kirjoitettu 19. Marraskuuta, 2005 Uusimmassa Chevy High Performancessa amerikan poijjaat juuri dynotti tommoiseen voodoon 350 crate-koneessa. Tuloksena +60 ameriikan heppaa. Joskus syksyn aikana otin yhteyttä Craneen ja pyysin suositusta omaan koneeseeni. Sain "ylärajaksi" suosituksen z274. Kuten mainittu aikaisemmin, mulle tulee piakkoin tallille z262 joka on tarkoitus laittaa talven aikana. Ellei sitten tule sekaanuttua johonkin kivaan mietoon rullaan Selli: Mainitsit ekalla sivulla tätä keskustelua että puristukset on "noin 9.4". Kun ei ole täyttä varmuutta, ja tarkasti laskettua puristusta, suosittelisin melkein z268:a sillä tuo z274 vaatii jo kunnolla 9.5-10.75 ruttua toimikseen. Tähän kohtaan kerron kokemuksen joka tuli yllätyksenä kun asiaa en ollut miettinyt tarkasti: Kun mäntävalmistaja ilmoittaa puristuksen (esim mun KB:t 10.2:1) se tarkoittaa että tuo on puristus kun lohkon deck clearance on 0.0 eli se o "loppuun asti dekattu" Jos sbc lohko on dekkaamaton, sen clearance on 0.017. Kun laskin tarkan puristuksen omalle dekkaamattomalle lohkolleni sinisellä Fel-Pron tiivisteellä, päädyin lukemaan 9.85. Toinen esimerkki tulee 383-strokeri suunnitelmistani: Tarjolla on mäntä josta ilmoitetaan puristus mun kansilla 10.9. Kun otetaan uusi lohko ja siihen siniset tiivarit niin, yllätys yllätys, ollaan lukemassa 10.25. Tuossa iso ero selittyy 6"veivistä ja 3.75 iskusta. Summa summarum: varmista puristukset ennen kuin tilaat liian häjyn nokan. Yleensä 350:n mäntäpaketin kyljessä kerrottu puristus on 0.3-0.4 yläkanttiin.
selli Kirjoitettu 20. Marraskuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 20. Marraskuuta, 2005 Totta,Pitää olla tarkkana tuossakin asiassa. Mun laskennallinen puristus on nyt sinisellä tiivarilla 9.6 ku tolla calculaattorilla netissä tutkin tuota asiaa. Perusajatushan tässä on se että olisin tässä talvella laittanut tuon alakerrankin uusiksi ja samalla ton mäntäsarjan olisin vaihtanut mutta nyt ku tuo kardaanijuttu tuli syksyllä ni täytyy nyt varmistaa kaikki muu takas kuntoon ennenku ton moottorin otan pois.Koska onhan se nytkin pyörivämoottori ja jos sen nyt puran ja loppuukin rahat ni sitte ei enskesänä ajella. Ja monessa muussakin yhteydessä olen tullut tuohon vastaan että "ota se pykälää pienempi mitä listalta sulle olisi sopiva ideologiaan" Jarit:Mitäs Voodoota ne siinä lehdessä käytti? Itelle ei tuo lehti tule.Blacki tuosta mainitsikin jo kerran että huikeita lukemia amerikan poika oli saanut.
Guest jarit Kirjoitettu 20. Marraskuuta, 2005 Kirjoitettu 20. Marraskuuta, 2005 Lunatin osanumero on 60103 eli kyseessä on 268/276 adv.dur. nokka jonka oikeat asteet ovat @0.05 227/233. Nosto ovat 0.489/0.504 ja LSA 110. Ja itsevalmistajan myyntipuhe (marketing bullshit) tuosta nokasta on tarjolla: http://www.holley.com/types.asp?type=526 Itse harkitsin hetken aikaa 60101:stä mutta sen LSA on 110. Mulla oli siis tarve löytää nokka jonka LSA=114 jotta tyhjäkäynti olisi mahdollisimman siisti.
selli Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2005 Tuli tuossa juttua koneistamon hemmon kanssa noista dekkitasoista ni onko kellään hajua millanen erotus on tollasen vakio 350 koneen dekki->mäntä ku on YKK:ssa? Mulla meinaa oli on 1.4mm se erotus...kuulemma siinä on yks isosyy ettei ole sellanen "herkkä" tuo mun rautakasa. Yleensähhän mäntäsetit ilmotetaan että 0 dekillä on ruttua sen ja sen verran.
Guest black Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2005 en tiedä vaikuttaako "decki" herkkyyteen mutta sen minkä itse olen huomannut niin ainakin mun tapauksissa carter on ollut paljon parempi kaasuttimena kuin holley. juuri kun puhutaan kierrosherkkyydestä,ja katuoperaatioista. kaukaa ehkä haettu mutta ero oli tuntuva. joku tietävämpi voisi kertoa deckistä.
Guest jarit Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 15. Joulukuuta, 2005 Puristus ilmoitetaan 0-dekillä. mutta yleensä ei ilmoiteta kannentiivarin paksuutta joka on yllättävän suuri tekijä. Dekkikorkeus on sinulla 9.025. Sulla se menee että 3.48/2 (siis isku per kaksi) + 5.7 (veivin mitta) + männän puristuskorkeus (tyypillisesti 1.56 tai 1.561). Yleensä lopusumma 350:ssä flat top männillä on 9.0-9.001 eli varaa jää jotain 0.025 eli noin 1.1 milliä jos lohko on dekkaamaton. Tuo on vain esimerkki 350:n -70 vakiomännistä. Käytännössä se on laskettava männän puristuskorkeudesta. Jos mittaustulos on 1.4 mm, veikkaan että nuo sun männät ei ole korkean 9:n puristukset vaan jonkin verran alemmat. Tai sitten mittasit tuon 1.4mm kannentiivisteen¨päällä www.kb-silvolite.com ja sieltä "compression calculators"
68corvette Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 tota vähän ittekkin joskus ihmettelin, kun KB ilmoittaa Crank-to-Deck Clearance: 9.025". Kuitenkin laskennallinen männän korkeus on 9.005". Ilmeisesti antavat tollaisen "suosituksen" ohuempien pahvien takia.. esim felpron normi pahvin kanssa könssiksi tulee 0.06". ..tai sitten johtuen omista toleransseistaan, jouduin osasta sorvaamaan 0.1mm laesta pois että sain kaikki samaan korkoon.
Mopo305 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Tuo deckikorkeus saattaa heittää eri sivuilla,amerikassa ollaan suurpiirteisiä,kokemusta on,en muista tarkkaan mitä itellä heitti mutta olisko ollu muutama 2kymppi mm.mopo305
68corvette Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 se olis vielä ihan ok jos kaikki olisivat samassa mitassa, vittumaisempi ruveta mäntiä sorvaamaan eri mittoihin kuin plaanaamaan dekit.. se kun on kuitenkin tehtävä.
406cid Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 tota vähän ittekkin joskus ihmettelin, kun KB ilmoittaa Crank-to-Deck Clearance: 9.025". Kuitenkin laskennallinen männän korkeus on 9.005". Ilmeisesti antavat tollaisen "suosituksen" ohuempien pahvien takia.. esim felpron normi pahvin kanssa könssiksi tulee 0.06". ..tai sitten johtuen omista toleransseistaan, jouduin osasta sorvaamaan 0.1mm laesta pois että sain kaikki samaan korkoon. 9,025" on pikkulohkon normaalidekki... Tuossa on luultavasti vaan tarkoitettu, että männät suositellaan plaanaamattomalle lohkolle. Amerikkalaisillehan pitää kaikki vääntää rautalangasta. 9,025" - 9,005" = 0,02" (alle dekin männät) Tähän päälle regular kansipahvi (0,039) ja saadaan 0,059" joka on sitten männän ja kannen väli, eli se kuuluisa "quench" väli. Prepatuissa enemmän tai vähemmän rallikoneissa porukka tuon välin yleensä haluaa 0,040"-0,045" alueelle. Tuo 0,059":ssa on turvallisuusmarginaalia, koska porukka voi käyttää vähän ohuempia pahveja tai alumiiniveivejä, jotka venyvät hiukan. Aluveiveillähän pitää olla mäntä-kansi väli teräsveivejä suurempi.
Guest jarit Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Aika pitkälle noin olen antanut itsenikin asian ymmärtää: KB:llä crank to deck clearance annetaan suosituksena (9.025") mutta kuitenkin puristus ilmoitetaan "maksimi puristuksena 0-dekillä" eli mäntä nousee tasan dekkitasoon. Ne on vaan pakko laskea että tietää mikä on todellinen tilanne. SRP /JE kertoo millä dekillä (9.00 muistaakseni) ko. mäntien puristus ilmoitetaan joka on jo hieman todellisempaa mainontaa. Juuri viime viikolla kuulin tarinan ja selvityksen kaverin Moparin 440:stä jossa kone kävi kylmänä hetken hienosti, mutta sen jälkeen alkoi naputtamaan. Lohko oli 0-dekissä (tai sen alle) joten muutaman minuutin lämmennyt kone, veivien venyminen jne. ...Mäntä hipaisi just sen verran kanteen että alkoi naputtamaan. Piirrustuspöydälläni oleva internal balanced 383 on just kettumainen tapaus optimoida sekä staattinen puristus noin 9.8-10.0 tasolle ja samalla saada quench järkeväksi ilman että lähtee höyläyttämään uutta lohkoa tai tekemään jotain hassua männille.
68corvette Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 eihän tossa mitään ongelmaa oo.. tilaat vaan rossilta custom mukit =)
selli Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoittaja Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Omalla kohdalla vielä arveluttaa suoraan mitää tilata ku alakerta ei ole minun käsien kautta tehty joten en tiedä mitä se on syönyt. Mutta jahka saan kardaanin kuntoon ja tarkistutettua laatikon ni katotaan sitte jääkö pelimerkkejä riittävästi alakerran tekoon. Helpoinhan se olisi ku ostas kokonaan toisen lohkon jota tuossa pikkuhiljaa räpeltäisi hyväks. Yläkerran hilppeet ku on viimekesän vanhaa ni niihin ei tarviis kajota muutoin ku sen nokan tiimoilta. Sellasta vielä pitää raadilta kysyä että onko tollaset männät mitä tuossa linkin kuvassa on niin tarkoitetu että sen saa asentaa kaksinpäin vai onkohan aijempi rakentelia laittanut jotkut ihan väärät mukit koneesee? Kuva on ottettu viimekeväänä ku purin yläkerran. http://www.saunalahti.fi/sellis/IMG_4326.JPG Kiva käydä tätä asiaa läpi ku en oo ihan 100% perillä alakerraan asioista ja juuri noista välyksistä.Lukenut vaan vähän.
406cid Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 ... Sellasta vielä pitää raadilta kysyä että onko tollaset männät mitä tuossa linkin kuvassa on niin tarkoitetu että sen saa asentaa kaksinpäin vai onkohan aijempi rakentelia laittanut jotkut ihan väärät mukit koneesee? Kuva on ottettu viimekeväänä ku purin yläkerran. http://www.saunalahti.fi/sellis/IMG_4326.JPG Kiva käydä tätä asiaa läpi ku en oo ihan 100% perillä alakerraan asioista ja juuri noista välyksistä.Lukenut vaan vähän. Näyttäisi olevan pikkulohkon orkkismukit koneessa. Ykköspytystä näkee männässä olevan loven, joka osoittaa koneen etupäähän, eli oikeinpäin ovat. Se, miksi on neljä valve relief:iä orkkismännissä, ei ole mitään tietoo...Ne vain ovat tuon näköisiä !
406cid Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 ...Piirrustuspöydälläni oleva internal balanced 383 on just kettumainen tapaus optimoida sekä staattinen puristus noin 9.8-10.0 tasolle ja samalla saada quench järkeväksi ilman että lähtee höyläyttämään uutta lohkoa tai tekemään jotain hassua männille. Yksi näppärä tapa tehdä valve relief:it mäntiin on kasata ensin alakerta mäntineen. Sitten laitat venttiiliin liimapinnalla olevan hiomapaperinpalan kiinni ja leikkaat ylimenevät hiomapaperin osat pois (eli paperinpala on venttiililautasen muotoinen, paperin reunat taittuvat vähän lautasen reunojen yli) Seuraavaksi yksi venttiili kanteen (pelkkä venttiili, ei jousia yms), kansi kiinni lohkoon ja porakone venttiilivarteen kiinni. Ja sitten vain hiomaan ! Eli kansi toimii ohjurina venttiilille, ja venttiilissä oleva hiomapaperi hioo juuri oikeassa kulmassa ja oikean muotoisen valve relief:in mäntään. Venttiilivarteen merkitä vaikka maalarinteipillä kohta, josta tietää kun on hionut oikean syvyisen valve reliefin. Yksi venttiili kerrallaan edetään sitten pytystä pyttyyn... Operaatio vie tunteja, mutta lopputulos on hyvä ja toimiva ! Ja tottakai hiottava mäntä pitää olla yläkuolokohdassa... (doh!)
Guest jarit Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Kirjoitettu 16. Joulukuuta, 2005 Näyttäisi olevan pikkulohkon orkkismukit koneessa. Ykköspytystä näkee männässä olevan loven, joka osoittaa koneen etupäähän, eli oikeinpäin ovat. Se, miksi on neljä valve relief:iä orkkismännissä, ei ole mitään tietoo...Ne vain ovat tuon näköisiä ! Tai siis orkkismukin näköiset männät. Oma kokemus 3v sitten: 350 stock replacement mäntää myydään ihan saman näköisenä, mutta puristuskorkeus vaihtelee. Silti se myydään stock mäntänä. Tämän kanssa pitää olla tarkkana, ja se on pakko ltarkistaa huolella. Speedprolla oli kaikkein matalin puristuskorkeus jolla ruttu jäi aika alas. KB:llä ne menee ihan oikein. Meinasin jo itse ottaa SP hyperit kunnes tarkistin taskulaskimella ja tulos oli että hitto ne mitkään 70:sen replacement männät olivat vaan ihan tavan saaste-mukit. Oma ongelmani 383:ssa: joo, customit saa aina. Jos haluaa kustom nokan tai kardaanin, joutuu vastaamaan about tusinaan kysymykseen ennen kuin paja tekee mitään. Jos tilaa männät niin ne tehdään vaan, oli toimeksianto kuinka virheellinen tahansa....eli kuinkahan mones yritys mulla onnistuisi
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään