Jump to content

´89 Houkutuslintu


JariN
 Share

Recommended Posts

Syitä ja seurauksia lyhyesti: avoautokuume ja kaipuu kasin äänimaailmaan, mutta liian vähän taskurahaa jotta toiveet voisi toteutua samassa paketissa.  ???

 

Samaa asiaa tarkemmin niille, jotka jaksaa lukea jaaritteluja: jokusen vuoden mielessä on kummitellut avoauton hankinta kesäleluksi. Kautta aikojen on myös ollut mielihaluna joku veekasilotjake, koska siinä äänimaailmassa on sitä jotain. Pari vanhempaa jenkkiä mulla on joskus ollutkin, mutta niistä on jo kymmenisen vuotta aikaa. Jossain välissä kasikuumeen särkylääkkeenä toimi vanha edustusmersu, mutta siinä ei kai sit kuitenkaan ollut tarpeeksi meisseliä...

  Tulevan harrastehärvelin vaatimuksena oli vähintään 4istumapaikkaa, avo ja kasikone. Nuo kolme asiaa yhdistettynä pompsautti hintahaitarin sellaisiin lukemiin :o että olis pitänyt hankkia vierasta pääomaa laitteen hankintaan. Ja sehän ei maistu, joten jostain piti tinkiä, tai vaihtoehtoisesti siirtää hankintaa myöhemmäksi.

Mutta loppusyksystä myntiin ilmestyi taas jälleen kerran sama firebird, joka oli houkuttanut jo aiemmillakin kerroilla kun se oli myynnissä. Tälläkertaa hintaa oli niistetty entisestään, joten nyt se oli varsinainen unelmakohde: kiertopalkinto vailla kunnollisia huolto/korjaustietoja, leima kylmä, ei käy kunnolla ja tsättiauton halvin!  :-P

Eräänä marraskuisena lauantai-aamuna kärry perään, kakkoskuski kyytiin ja noin 450kilsan jälkeen oltiinkin jo paikanpäällä. Koeajolenkki oli elämäni lyhyin: pontso hyytyi kesäkengillä lumihankeen noin 10metrin ajon jälkeen. Muutoin härveli osoittautui jotakuinkin sen mukaiseksi kuin myyjä oli kuvaillut, joten böördi kyytiin ja nokka kohti kotia. Tämähän nyt oli kompromissi vaatimuksien suhteen, mutta kai tässä yhdistyy avo- ja umpikaton huonot puolet, joten saa kelvata  ;)

 

Loppumatkasta oli taas sulat tiet, joten pudotettiin pontso alas trailerilta ja tuli jopa ihan ajamalla perille.  :) Oli jopa yllättävän jämäkkä ajettava, siis siihen peilaten että perstuntuma on tottunut audin sporttialustaan, ja mielikuvissani jenkit on yleisesti ottaen melko velttoja.

Kotona ja suurimmat kurat pestynä:

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20131201_001_zpse419d770.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20131201_004_zpsd5af05b6.jpg

 

Kyseessä siis '89 firebird formula T-top 305TPI.

Tarkoitus ois talven aikana näpräillä härveli kuntoon, jotta pääsis keväällä fiilistelemään että oisko tässä sitä jotain.  \m/ 

 

Jotain havaintoja: Auto on ruotsintuonti, ja varustettu euromittaristolla. Numeroita on 238tkm, mutta niiden paikkansa pitävyydestä ei tietoa. Sillä nyt sinällään mitään väliä ole. No ainakin penkit on vielä ehjät, toisin kuin joissakin "100miles" ajetuissa...  :W Ajossa laatikko, jarrut yms toimi ja kone kävi suunnilleen oikein. Auto on joskus maalattu, ihan jopa ruiskulla. Pohjatyöt ei ole läheskään näyttelytasoa, mut yleisilmeeltään ihan siedettävä. Alla madallusjouset ja ylikokoiset kiinatinat, sopii kyllä omaan silmään ihan kivasti tuon pelkistetyn formula-olemuksen kanssa. Takaroipeli on irrallaan, ehkä parempi niin. Pakoputki pilattu jollain honda type-rä tyyppisellä "vaimentimella", se joutaa vaihtoon. Konehuoneen puolella siistimistä, esim. flektien johdot äpöstetty tökerösti suorakytkentään, ja jotain muuta on yritetty releyttää vimmatusti. :o Ja tietysti lukematon määrä kaikkee muuta korjausta, huoltoa ja puuhastelua...

Link to comment
Share on other sites

kuvissa näyttää ihan hyvältä ulkoa m/ tuon putkiston kun teet tuplana h tai x putkella taakse asti, niin alkaa kuulostaa varmasti paremmalta.

tuollaisia vanteita näkyy ikäväkyllä usein näissä vehkeissä, vaikka eihän nuo mitenkään rumat ole. itse olen kyllä tykännyt 15" vanteista  isoilla kumeilla.

Link to comment
Share on other sites

Targassa on paljon hyvää verrattuna avoon ja ok myös toisinpäin. Mut ite tykkään tosta targasta. Vuonna 1988 tein jopa Mantaan Targa katon joka jäi kylläkin viimeistelyy vaille  :(

Toi on hyvä valinta harrasteautoks ja pimut tykkää  m/

Link to comment
Share on other sites

Vääryyksiä korjattu tekstiin.

Onneksi mulla ei yöunet mene, vaikka otteessa lukeekin targa.  ;)

 

Patahuoneesta yleiskuvaa

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20131218_004_zps681d4a6f.jpg

 

Ja tästä vähän tarkemmin sähkötöiden mallia.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20131213_006_zps084ac7e8.jpg

 

Vähän jo noita irtopäitä ja roikkuvia releitä perkasin. Oli siten varmuuden vuoksi vedetty molempien ajovalojen kautta ohjauksia lampunpesurille.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20131220_004_zps866546a4.jpg

Heitin hässäkän pois ja tulppasin säiliön reiän.

Link to comment
Share on other sites

No eiköhän kaikki täällä jummarra mistä on kysymys  :).....targa tai t-top.On kyllä ihme jos on käynti ym häiriöitä ku on noinkin laadukkaasti sähkötöitä tehty  ;D

Link to comment
Share on other sites

Laitetaan v-lukonpohja korvan taa. Pyyhkijän viiksi on kans paskana, joten sitä vaihtaessa varmaan menis melkein samalla vaivalla?

 

Tänää nostelin auton pukeille. Vaihdoin vaihelaatikon takakannakkeen. Oiskohan tuo seurausta alitehosesta kuminpolttoyrityksestä ja wheelhopista?

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20131230_004_zps23d256f1.jpg

 

Sirpit on numeroiden mukaan R.O.D bemsukopiot, edessä 8,5x18 ja takana 10x18.

 

Laakeriväljää ei tuntunut, mut takafillareissa on joku 2-3mm päittäisvälystä?! Eikös noi pitäs säätää kasatessa, vai voiko tollanen klappi aiheutua kulumisesta?

 

Katselin lattiaa nyt kun auto on ylhäällä. Ei löytyny rehellisiä reikiä, mut sieltä täältä massat lähteny kävelee.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20131230_008_zps75bf5ac6.jpg

 

Tuon näköset peikot on perinteisesti vaatinu sähköliimaa, mut tässä ei kaiveluista huolimatta löytytnytkään pelkkää reikää ja hevonpaskaa. Pellit lienee paksummat kuin samanikäsissä eurovispilöissä.  :) Jotain hyvää isosta omamassasta.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20131230_018_zpscd3ddfe7.jpg

Eihän se tollasista jää leimalla kiinni, mut kivahan nuo röpöt ois ottaa haltuun ennenkuin enempää leviää. Perkeleellinen homma laikalla, mut "hiutaleiks, grilliin ja puhallukseen" taas tuntuu liioittelulta. Mikähän se ois tarkoituksenmukaisin tapa toimia?

Link to comment
Share on other sites

jos on 10 pulttinen perä ni toi syvyys suuntanen välys on lukkoina toimivien c-klipsien ikävä ominaisuus. voi koittaa tiukentaa ku kattoo ettei perän keskitapissa oo vetoakselin pään tekemää kulumaa ja vaihtamalla lukkoklipsuja paksumpiin. lähinnä kosmeettinen ongelma.

jos taas siel on 9 pulttinen perä on jossain vikaa sen ei kuulu moista tehdä

 

Link to comment
Share on other sites

Vaihteiston kannake puslan hajoamin on ihan normi juttu naissa ja todennakoisesti johtuu hurjasta vaannosta (ei tosiankaan puslan huonosta laadusta) :W

Jep mä hajotin kans viimekesänä ekan laatikonkumin ;D

Polyuretaanisia jotku koittanu tilalle, kun ei vakiot kestä, mutta sit rupee jyryyttämään koria...

Jotku jopa vaihtanu takas perus kumiseen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Perämurikka on 10pulttinen, mutta koodia ei ole vielä ruosteen seasta löytynyt. Foorumilta löytyi tarinaa että vielä 5mm klappi on normaalia, joten siinä suhteessa tuo välys ois vielä ihan jees. Vaikka se paljolta tuntuukin. Pitänee availla koppa jossainvaiheessa ja tutkailla tilannetta.

 

Kuskinpuolen lattiaa on hinkattu kyllästymiseen asti ja ensihätään roiskin suojaksi kotelonsuojaa pintaan. Jotain mustia paskoja syvimpiin koloihin jäi, mutta mainospuheiden mukaan tuo ML pysäyttää ruostumisen. Seurataan tilanteen kehittymistä.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_kuskinlattia_zps52818c43.jpg

 

Sähkösälää pitäs tilailla, mm. vilkkuviiksi, valokatkaisija, virtalukon pohja, flektin anturi... Rockautosta sais kaikki samoilla rahtikuluilla, mutta ei yksiselitteisesti selviä, että mitkä vaihtoehdot sopii just tuohon malliin. Ja esim. tuo vilkkuviiksi maksaa noin 3kertaa enemmän kuin toisaalla... Purin osia näkösälle ja yritin tutkailla asiaa varaosanumeroiden perusteella, mutta eihän noissa mitään numeroita ole.  >:( Miten osien sopivuuden vois varmistaa?

Toinen vilkun palautusjousi on katkennut. Voisin sellasen lunastaa jos vaikka jollakulla löytyis rikkonaisesta hässäkästä vastaava.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_20140117_01_zps93d4613a.jpg

Mites tuo vilkkuviiksi irtoaa? Tuleeko johtojen pujotteluun ja virtalukon pohjan vaihtoon riittävästi tilaa jos irroittaa hytistä rattiputken kannakkeet, vai pitääkö rattiakseli ropata irti konehuoneen puolelta?

 

Vielä riittää perusasioiden kanssa touhua, mutta mielen heikkous pääs yllättämään kun sopiva tilaisuus osui kohdalle. Ehkä nuo vielä menee kun vähän nysvää.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_sarjat_zpsd876b937.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vilkun viiksi lahtee napakasti vetamalla sita suoraan ulospain :) Jos sulla on se kytkin sisalla rikki, niin tartteis tietaa onko sulla ratissa radion ohjaimet kun silloin kytkin on erillainen.

youtubessa on useita videota kuinka vaihtaa noi osat joten etsi sielta ;)

Link to comment
Share on other sites

Nojoo, virtalukon irroituksesta löytyi pilvin pimein tuubavideoita ja juttuja, mut tuon virtalukon pohjan sähköhimmelin vaihtoon en löytäny. Enkä jaksanu koko iltaa etiskellä, joten yritys/erehdys-periaatteella kokeilemaan. Ja sehän palvelee tarkoitusta; osasyy tämän kanssa peuhaamiseen on erilaisen härvelin parissa oppiminen ;)

Osien hankinnan suhteen USparts yllätti positiivisesti: kaikki löytyi hyllystä ja loppusumma oli halvempi kuin jenkeistä. :o Ja ne vilkunpalautusjouset löytyi paikallisesti JMT:ltä hyllystä.  m/

Laitellaan nyt sit tähän muutamia vinkkejä ihan ulkomuistista. Ikäänkuin siltä varalta, että jos joku on joskus vastaavassa tilanteessa apuja vailla ja tämä osuu hakukoneeseen.

 

Vilkkuviiksen ja virtalukon pohjan vaihto:

Ratin irroitus ihan normaalisti; mutteri löysälle ja vetoa.

Rattilukkolevyn painamiseen kannattais hankkia tai tehdä apuväline, on vähän *!tun tiukka kädellä painaa sisään jotta saa toisella kädellä kaivettua lukkorenkaan pois.

Vilkkukytkin, virtalukko ja ratinmuovit lähtee kun avaa ruuvit.

Rattiputken kiinnitysmutterit pois ja rattiputki alas.

Virtalukonpohjan/valonvaihtimen kuusiokantaruuvit pois, valonvaihtokyktin syrjään. Virtalukonpohjan liittimet irti.

Virtalukonpohjan takapäästä pari ristipääruuvia irti, jotta "P" vaijeri irtoaa. (Ehkä sen saa irti muutenkin, mutta ensikertalaisena tein näin)

Virtalukonpohjan ristikantainen kiinnitysruuvi pois, ja tämän jälkeen virtalukon pohja jää kouraan.

Vaihekepin vaijeri lähtee virtalukonpohjan häntäosasta irti avaamalla klipsu

Uuteen v-lukonpohjaan vaijeri paikalleen, v-lukonpohja paikalleen ja valovaihdin paikalleen. Nämä laitoin tarkoituksella hivenen liian ylös, jotta osien säädön voi kätevästi tehdä naputtamalla osia sisäänpäin. Ruuvien kiristys kun sopivat säädöt löydetty.

Vilkkuviiksi irtoaa sopivassa asennossa vetämällä. Naru cruisen liittimen päähän ja hillitysti vetoa.

Jos uudessa viiksessä oleva cruisen liitin on oleellisesti isompi, hio vaikka rälläkällä pienemmäksi. (Kuvassa näkyvä liitin on aivan liian läski mahtuakseen rattiputken sisälle)

Naru kiinni uuteen piuhaan, vedä paikalleen ja kytke liitin, paina viiksi paikalleen.

Uudet vilkunpalautusjouset paikoilleen ja kasaus päinvastiasessa järjestyksessä.

Ja jos ei vieläkään ole ymmärtänyt tehdä tai hankkia rattilukkolevyn painamiseen työkalua, niin kannattaa laittaa hanska kouraan jottei sokan asennus harmita ihan niin paljon kuin irroituksessa ;)

 

Melkein samalla vaivalla vaihtui myös valokytkin. Nyt luukut aukeaa ja sulkeutuu ihan odotetusti valokytkintä komentamalla, joten ei se hukkaan mennyt.

 

Ja eikai se virtalukon pohjan vaihtokaan aivan turhaa työtä ollut. Silmämääräisesti tarkisteltuna vanha oli ottanut lämpöä, mut käytännön kokemuksia käyntihäiriöihin tai muihinkaan ominaiuuksiin ei vielä ole.

Link to comment
Share on other sites

 

Tänää nostelin auton pukeille. Vaihdoin vaihelaatikon takakannakkeen. Oiskohan tuo seurausta alitehosesta kuminpolttoyrityksestä ja wheelhopista?

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20131230_004_zps23d256f1.jpg

 

 

Sama vika tääläkin... ;D

 

 

 

 

Eihän se tollasista jää leimalla kiinni, mut kivahan nuo röpöt ois ottaa haltuun ennenkuin enempää leviää. Perkeleellinen homma laikalla, mut "hiutaleiks, grilliin ja puhallukseen" taas tuntuu liioittelulta. Mikähän se ois tarkoituksenmukaisin tapa toimia?

 

kuumailmapuhallin ja sopiva lasta on toiminu tähän asti nätisti... m/

 

 

 

Hyvän näkönen menopeli... m/

 

Sulla on ollu samanlainen särkylääke kun mulla, mulla oli vaan sel... ;D

Link to comment
Share on other sites

Lämmöllä ja lastalla sais massat pois, mut ei ne ehjät massat mua häiritse. Kun ei ollu tarkotus hieroa koko lattiaa kirkkaalle pellille. Kysymys oli lähinnä siitä, että onko pintaruosteiden poisto erinäisä laikkoja käyttämällä ihan turhaa hommaa, kun sinne huokosiin jää väkisinkin mustia pisteitä. Elän siinä toivossa, että kyllä tällä siirtää kolvailun tarvetta tuonnemmaksi. Ja hankasin myös apparinpuolen lattiasta ruostepaikat pois. Siellä pakoputken mutka on ottanut suurimmat kivisuihkut, joten ei ollu niin paljoa hommaa kuin kuskinpuolella. Ruiskuttelin kotelonsuoja-aineella, kuivumisen jälkeen alustamassaa perään ja lopputulos selvinnee aikanaan...

 

 

Seuraavaksi perkasin flektien sähköjä. Ne kun oli kytketty sarjaan suoraan laturilta  :o Oli sentään sulake laitettu kuumaan karvaan, mut niitä muualla viljeltyjä releitä ei ollu enää tähän hommaan riittänyt. Eikä katkaisijoita. Lämpömittarin herkeämätön tuijotus ja sulakkeen ronkkiminen konepellin alla ei vaikuta ihan kaikista järkevimmältä ratkaisulta, joten yritetään entisöidä asiaan orggishenkistä toimintaa.

Selkeenä vikana löytyi rikottu anturi

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140131_flektianturi_zpsfaa510fb.jpg

Jatkotutkimuset:

- Ykkösflektin rele toimii, releelle tulee sähköt ja releen ohjausjohdolla on yhteys moottorinohjaimeen. Vedin johdot oikealla tavalla, testasin hyppyjohdolla ja toimii. Käytännön toimivuus selvinnee myöhemmin kunhan käyttää koneen lämpimäksi. 

- Kakkosflektin rele toimii, releelle tulee sähköt ja sieltäkin löytyy yhteys lämpöanturiin/moottorinohjaimeen. Kytkin johdot paikalleen ja flekti käynnistyy aina kun kääntää virrat päälle. AC painekytkimeltä johto irti, ja flekti ei pyöri. Lämpöanturin johtoa maadoittamalla flekti käynnistyy. Kytkiksessä lukee, että releen ohjauksessa rinnakkain olevat AC pressure switch aukeaa 1310kPa ja lämpöanturi sulkee 114deg ©. Hieman kyllä ihmetyttää, että mikäs järki sitä kakkospuhallinta on pyörittää jos kylmästöintijärjestelmän paine on matala?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...