Jump to content

´89 Houkutuslintu


JariN

Recommended Posts

Olen ymmärtänyt samoin. Ja myös lueskellut, että jos lukko luistaa niin sekin pilaa toiminnan aika tehokkaasti. Ja tämä kun viimekesänä lipsui, niin uusiminen on edessä jossain vaiheessa jokatapauksessa. Mut mieluummin sen pilaa liialla pidolla kuin luistolla ;) Tiukoissa käännöksissä sisämutkan puoleinen renkula jäpöstää vastaan, joten ensivaikutelman perusteella tuo tuntuis pitävän nyt yllättävän hyvin. Voishan sinne lorauttaa lisäainetta sekaan kokeilumielessä, mut nyt on niin vähän ajometrejä takana että toiminnasta tai lisäaineen tarpeellisuudesta ei varmuudella tiedä.

 

Mulla saattaa olla tallilla sellainen vähäjämäputeli tuota lisäainetta, jos tarttet vaan 'vähän'. Koetan muistaa tarkistaa asian, kunhan käväisen taas tallilla.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Alustan ominaisuuksiin ei näköjään ehtinyt tällä ropauskaudella paljoa puuttua. Jotain piti kuitenkin tehdä kun keula lähes makasi pohjaanlyöntikumien varassa. Edestä puuttui jousikumit vieterin yläpäästä ja sinne löytyi harrastajakuomalta sopivat kumilimput. Kiitos Woodpecker. Näillä keula nousi noin 15mm. Pohjaanlyöntikumeja madalsin joten on siellä nyt jo vähän joustovaroja. Iskarin varsi valahti pohjaan kun otin iskaria irti joten ne meni uusiksi samalla.

Keulimisefektiä täytyi paikata perän korotuksella. Takajousiin löytyi volvon jousikumit askarteluaihioksi samasta osoitteesta kuin etupäähänkin.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_jousigummit_zpskfszrfpo.jpg

Puukottamalla siitä tuli ihan hyvä purkkapaikka ja perä nousi reilun sentin.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_jousigummi_zpsdnaigdtm.jpg

 

Vähän jotain ehostusta myös kabiinin puolelle: jarrupedaalin päälle kumiluttana ja pilaantuneen lataustöpselin tilalle uusi.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_jarrugummi_zpseqdkpfmf.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_12V_zps5lbtuusv.jpg

 

Sitten öljyt ja suodin vielä varmuuden vuoksi vaihtoon, paperit kuntoon ja liikenteeseen.

Ensimmäinen takaisku tuli toisena ajopäivänä kun lämppärin vesiletku alkoi vuotaa. Tai itseasiassa se hullunkiertoputki joka ohittaa lämmityslaitteen kennon. Mulla on siinä alkuperäisen alipainevispilän tilalla mekaaninen hana. Ajattelin että sitä voi pitää kesällä auki ja keväällä/syksyllä tarvittaessa rajoittaa virtausta jos ei lämpöä riitä hyttiin. Mutta onhan tuolla toistaiseksi lämpöä riittänyt vaikka hana on auki.

Pakosarjasta puuttuu tuolta kohtaa lämpösuoja, ja ehkä se hanan viereinen letku jäi aiemmin vähän liian tiukalle. Arvelin että kuumuus ja tärinä kai sen letkun sitten rikkoi. Pidempi letku tilalle, pikainen lämpösuoja alupellistä pakosarjan päälle ja kokeilemaan.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_Lamposuoja_zpswwy8irzg.jpg

 

Nyt on kestänyt letku ehjänä ainakin parin päivän ajot, joten ehkä se siitä.

VSS herjan se edelleen satunnaisesti heittää korkealle kierrätyksen jälkeen, ilmeisesti ohjelmasta pitäs vielä yksi bitti kääntää poikkitain että tuosta ominaisuudesta pääsis eroon. Muilta osin on toiminut. Persynon mukaan vetoja on enempi kuin aiemmin, joten harrastelu on tuottanut toivottua tulosta.  :D

 

Aikamoinen maasturihan siitä tuli, mut mennään nyt toistaiseksi näin

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_2015Aloitus_zpsvbqqhggu.jpg

 

 

Ja ettei totuus unohtuisi, niin heti ajokauden alussa on jo varauduttu seuraavaan ropauskauteen hamstraamalla ensimmäiset palikat ajettavuuden parantamiseksi

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_Subframeconnectorit_zpscx6dtqdb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hankin tunercatsin välpät ecm:n modailuun. Tuntui varsin modernilta fläsäytellä näin vanhaan autoon uusi ohjelma piuhaa pitkin.

Ja saattaahan tuosta olla iloa jatkossakin. Ehkä siitä on myös apuja paikallisille harrastelijoille, jos jollakulla tarvetta on.

Nyt ei enää vss vikakoodi tee kiusaa, ja kaikki toimii niinkuin pitääkin. Koneswappi alkaa siis olla valmis. Täytynee jossainvaiheessa käydä taas rullilla pettymässä, mut teoriassa tämmönen "stage 1 viritys" näyttää vielä ihan kohtuulliselta: vajaa parituhatta rahayksikköä vähemmän lompakossa ja reilu sata hevos-yksikköä enemmän pellin alla (tai ainakin otteessa)  ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Muutama tuhat kilsaa ajettu. Onneksi on saanut keskittyä ajamiseen, eikä ole tarvinnut kädet rasvassa noitua. Yksi huoltotauko toki oli: kesäkuun lopussa OldTimerRunissa käydessä alkoi oik. etupyörän laakeri ääntämään. Kiristin, mutta pieni jollotus jäi. Uudella laakerilla hiljeni ja taas mentiin.

 

Alkuviikosta kävin MoTestilla, tarkoituksena oli puhua joutavia samalla kun kaverin camaro kävi rullilla. Mutta siinähän yllättäen tarjoutui mahdollisuus vetästä omastakin autosta käppyrät, joten tuumasta toimeen ja katsomaan vertailun vuoksi että mitä numeroita se antaa vakiolle.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_rullilla2015_zpszbgobno6.jpg

 

Maksimiväännöt oli 442Nm parin tonnin kierroksilla, ja sehän on sitä mitä pitääkin. Mut 4,5tonnissa notkahti käyrät. Voimaa ei ollut lähellekkään sitä mitä pitäisi. Edellisessä postauksessa mainittu pettymys oli tosiasia. Dynomies epäili että sytkäpuolella on jotain mätää, kuulemma usein jenkeisä voima piilee sillä osastolla.

Siitä sitten kotiin, läppäri mukaan ja ajamaan logia. Naku pudottaa ennakoita yli 10 astetta siinä 4500rpm kohdalla ja ajossa tuntuu samanlaista aaltoilua mitä voimakäyrässäkin.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_scan1_zpsmemjggcz.jpg

Epäilys sytkähommeleista oli aiheellinen. Mutta mielestäni ei vaikuta varsinaisesti sytkäkomponenttien hyytymiseltä, ei röpötä tms. Ja kyllähän vakiokamojen pitäisi toimia vakioympäristössä. Muut anturiarvot näytti järkeviä lukemia, mut ilmamäärät jotain 174gm/sec. No tämähän on pikaisella matematiikalla samalla hehtaarilla mitä dyno näytti.

 

Kone kaiketi vakio, jossa läppärungolta suodattimelle omatekoinen putkisto ja pakosarjoilta taakse omatekoinen putkisto. Ekana tietysti tuli mieleen lähteä haarukoimaan hengenahdistusta noista omavalmisteosista. Suodatin on pestävä kuiva AEM filtteri, hankin tuon joskus turboquattroon kun silloinen putsari ahdisti. Tällä filtterillä mentiin yli 400hv, joten ajattelin sen riittävän tähän vallan mainiosti. Ja sekin on opittu kantapään kautta, että imuputki/maffin sijoitus ei saa olla liian avara/suora. Tässä on jouhevaa mutkaa ja matkaa suodattimelta maffille, mutta ei mitään ohjureita, kammioita, kurttuputkea jne. Mut eihän näitä koskaan tiedä, ennenkuin tutkii.

Laitoin putsarin kaulaan lisäpätkän silikoniletkua, johon porasin reiän ja pujotin muoviletkun mittaria varten. Letku scoopin reiästä pihalle ja painemittari konepellille.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_painemittausta_zpsrvskldsv.jpg

 

Vedossa viisari vähän värisee, ehkä menee viisarin verran alipaineelle. Ei siis ahdista juurikaan, tosin tollaseen vuosia pölyyntyneeseen halpismittariin pitää suhtautua lähinnä suuntaa antavasti.

Sitten mittausletku ilmapumpun putkeen, jonka toinen pää mene katille. Ja vetoja:

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/pakopaine_zpsg3un4ont.jpg

Kuva on heikkolaatuinen mutta viisari huitelee 1,5-2bar puolivälissä.  :o

Hyvin ahtaa, mut paineet on väärällä puolella moottoria  :P

 

Tässäkohtaa tuli mieleen järjestää juhlat. Oikeen kruunajaiset, jossa kastan itseni maailmanhistorian surkeimmaksi pakoputkentekijäksi. Miten voi tehdä tollasen yksinkertaisen 2x2,5" -> 3" -2x2,5" rännin yhdyshaarat niin päin persettä, että se ahdistaa noin paljon?!  :W Vaimentajatkin on läpivirtausmalliset, joten eipä ois uskonut että ahdistaa noin paljon.

Ennen kastajaisia otin kuitenkin kattiputken irti. Ja sieltähän löytyi itseäni suurempi vaikuttaja

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_kattipskana_zpsxtoqyhcc.jpg

 

Suolestin loputkin kennosta pihalle ja laitoin takaisin paikalleen.

Tämän jälkeen painemittari näyttää ehkä 0,1-0,2bar vastapainetta. Paha sanoa tarkasti kun halpismittarin neula väpättää. Annetaan niiden kruunajaisten nyt sit vielä odottaa... Eron aiempaan huomasi ihan jo perstuntumalla, mutta diagnostiikkasoftan kansa veto varmisti että nyt menee ilmaa jopa 223mg/sec. Siitä laskettuna tehoa ois teoriassa 279hv, eli käytännössä varmaan melkein se 275 mitä tehtaan jäljiltä kuuluukin olla. :)

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_scan4_zpszyklgtod.jpg

Tuo pieni ennakoiden pudotus lienee normaalia? Että oisko se sitten tältä osin selvä homma. Tai ainakin melkein, koska tarviihan se uuden katin... Ja miten helevetin isoa räppänää se pakoputki pitää virivehkeissä olla, kun vakiossa tuo 2x2,5"/3" aiheuttaa jo pientä vastapainetta?  :o

 

 

Ja nyt kun siellä ruudun toisella puolella nauretaan kahvit näppikselle, että miten uuno pitää olla ettei huomaa kun neljännes tehoista uupuu, niin täytyy sanoa että itse mietin ihan samaa. Noh, tämähän ei varmaankaan ole tapahtunut yhessä yössä, vaan meno on pikkuhiljaa hiipunut. Kevään ekat vedot tuntui räväkältä ja alla oli rospuuttokelin 16" renkaat ja kylmät tiet. Välillä meno oli jopa holtitonta, niin sutimisen kuin ajo-ominaisuuksien suhteen. Pikkuhiljaa persdyno tottuu, kelit lämpenee, kitka lisääntyy, ja kesällä alle vaihtui taas nuo leveemmät 18" pallerot jotka myös rauhoitti menoa. Pitkän perävälityksen takia tällä mennään aina laittomiin nopeuksiin jos punarajalle huudattaa. Taitaa olla kakkosella jotain 150km/h mittarinopeutta kuudessa tonnissa ja täälläpäin on rampeissa 60/70/80 rajoitukset, niin eihän sitä tohdi rajoittajalle rykästä kun liikenteen sekaan mennään... Normiajossahan tämä mylvii noin 800-2500 kierroksilla, joten eipä oo tullu aikoihin vedettyä sellasia kierroksia että tuo ahdistus olis tullut ilmi. Eli kaikenkaikkiaan ei ollut ollenkaan pöllömpi juttu tuo dynotus, vaikka lukemat olikin säälittävät :)

 

Ja kyllä, tiuhempi perävälitys on ollut mielessä monesti. Ehkä enstalvena sitä sitten.

Onhan se aika tahmeaa vingutusta ollut, näin jälkikäteen ajatellen. Mutta se tunne loppui eilen. Ainakin hetkeksi ;)

Link to comment
Share on other sites

Mun mielestä kaikista parasta antia näillä foorumeilla on se, kun joku uskaltaa kertoa selkeästi, jos jokin homma meni pieleen. Siihen vielä diagnosointia ja selkeää syy-seuraus -pohdintaa, niin avot.  *clap*

 

Muut voivat sitten ottaa oppia ja parhaimmillaan joku saa apua kärsiessään samankaltaisista oireista. m/

Link to comment
Share on other sites

No eihän nämä kaunistelemalla sen paremmaksi muutu. Tämä nyt on tällaista uuden harrastuksen parissa esiintyvää pohdintaa ja kokemuksien jakamista.

 

Keväällä vääntelin työkavereiden KITT kommenteista huumorimielistä sanaleikkiä Knight Industries Two Thousandista: SuperHazardousIncidentTwoThousand eli SHITT. Vitsi muuttui todeksi.

 

Vasteaika on melkein vuosi, mutta nyt tiedän vastauksen tähänkin pohdintaan

Orkkisvoimansiirto käy LT ja LS koneiden kanssa. Laatikko, kardaani, perä, kaikki käy. Se on sitten eri asia miten ne siellä kestää jos kaverit on tottunu elämään 170hv/390nm kanssa...

 

Kesti aika tarkalleen 3000km.

Tämän viikon vedätykset pakkokakkosella rajoittajan tuntumaan oli vissiin liikaa. Enää ei kytke kakkosta ollenkaan, tai jos kytkee niin ei ole ketään kotona  :(

 

Ja mitäs arvon raati suosittelee seuraavaksi? TH700 remonttiin vai jokerina käytettyjen markkinoilta 4L60E? Seitensatasta purkuosaa ei kai uskalla ostaa?

ECM tukee sähkölootaa, joten sen suhteen ei ois ongelmia. Mut kumpi on parempi ns. kesäkäyttöautoon? Tehojen tuplaus ei ole ajankohtaista enkä harrasta kilvan ajoa, eli ei tarvii kestää älyttömyyksiä eikä olla mikään hipo-osa. Myös hinta-arvioita otetaan kiitollisena vastaan.

Link to comment
Share on other sites

noi on vaihteiston merkintätapa eroja th700r4 on toiseltanimeltään 4L60 siis ihan sama aski ja se sähkönen on 4L60e perusrakenne sama mutta sähkösessä venttiilikoneistoa ohjataan muutamalla sähköventtiilillä. voimaa tiehen välittävät komponentit on samoja.

jos vanhasta laatikosta ei oo tullu rauta pihalle ni se kannattaa pajottaa

Link to comment
Share on other sites

Kiitos selvennyksestä mikke.

 

Tiedustelin muutamalta laatikkogurulta remppatouhuista, ja katselin myös vähän purkuosien tarjontaa. Tässä leikissä ei touhutonni riitä mihinkään.

Jos teettää kalliin remontin vahvemmilla sisuksilla, niin ei varmaankaan tarviis tehä monesti.

Toisaalta sähkötoosassa kiinnostais se, että sitten se toimis ecm:n kanssa yhteen ja siihen vois tehdä vaihtokohtien optimointia ihan piuhaa pitkin.

 

Ois yks sähköohjattu takuupurkuaski tiedossa, mut on tainnut olla hyllyssä ainakin parivuotta. Asennuksen vaivaa se takuu ei taida korvata kuitenkaan, mikäli sattuu olemaan pilaantunut.

 

Mietitään...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Lääkkeitä velttoon ajettavuuteen. Ja vähän muutakin.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_palikoita_zpsnjlkspaq.jpg

 

Laatikko leväytetty.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_invaloota_osina_zpscjd0rr1s.jpg

Lämpöä saanut ja rumpu on kulunut, ei onneksi mitään sen dramaattisempaa.

 

Nopeusmittarin anturin rattaat näyttäs olevan punainen ja sininen.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_nopeusanturin_rattaat_zps00hslwm1.jpg

Jonkun nettifaktan mukaan hammasluvut noille väreille on 17 ja 38. (en pääse tarkistamaan kun laatikon osat ei ole omassa tallissa.)

http://www.thirdgen.org/part-numbers-rear-end-gears/ Tuossa on listattu kombinaatioita eri välityksille. Nyt kun perävälitys vaihtuu 2,73 -> 3,23, niin pitäis kaiketi valita 38 hampaisen tilalle 44 hammasta?

Link to comment
Share on other sites

Laitoin keväällä samanlaisen QA1:n panhardin omaan ponuun, sekä boksatut tukivarret siirtosarjalla. Säädettävä tanko oli pakko hankinta, kun madalsin autoa, että sai perän keskitettyä.

 

Parempi pito tuli, eikä renkaat pompi. Toisaalta näillä tehoilla nyt ei taida pomppia muutenkaan. ;D

 

Näin sun auton OTR:ssä. Siisti peli. m/

Link to comment
Share on other sites

Tiedustelin muutamalta laatikkogurulta remppatouhuista, ja katselin myös vähän purkuosien tarjontaa. Tässä leikissä ei touhutonni riitä mihinkään.

Jos teettää kalliin remontin vahvemmilla sisuksilla, niin ei varmaankaan tarviis tehä monesti.

Joko kysyit Pudasjärven Pekalta (Pekka68)?
Link to comment
Share on other sites

Joko kysyit Pudasjärven Pekalta (Pekka68)?

 

Lootalle löytyi osaavat kädet lähistöltä. Vaivattomampaa näin, kun on pienemmät välimatkat.

Laitetaan masterkitti, helat, governorin korjaussarja, HD panta, veten servo ja tehdasuusi pantarumpu. Sillähän mä noita nopeusmittarin anturin hammaspyöriä kyselin, että sais kaikki osat nyt samalla tilaukseen.

Ajattelin pysytellä vielä vakioturbiinissa, kun tuo nykyinen moottorikin on toistaiseksi vakio.

 

Laitoin keväällä samanlaisen QA1:n panhardin omaan ponuun, sekä boksatut tukivarret siirtosarjalla. Säädettävä tanko oli pakko hankinta, kun madalsin autoa, että sai perän keskitettyä.

 

Parempi pito tuli, eikä renkaat pompi. Toisaalta näillä tehoilla nyt ei taida pomppia muutenkaan. ;D

 

Näin sun auton OTR:ssä. Siisti peli. m/

Tässä ei ole wheelhoppia esiintynyt, alustan osien päivityksellä haetaan parannusta vetelään ja uraherkkään ajettavuuteen.

Kiitos kehuista. Ei kannata katsoa liian läheltä, ettei totuus paljastu ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Laitetaan nyt kardaanin ristikotkin vaihtoon, kun kanki on jo valmiiksi irrallaan. Vaan eipä tuo ollu moksiskaan kotitallin ruuvipenkistä ja propaanibutaaniliekistä. Osat mukaan kunnon prässin ja tohon äärelle, niin alkoihan se yhteisymmärrys löytymään.

 

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_romuraudanpurkua_zpsghn7oft8.jpg

 

Sitten metallin kierrättämistä. Eli kuskailin rautoja pitkin maakuntaa.  ;) Ensin puhdistukseen ja sitten maalaukseen.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_puhdastarautaa_zpsunssvumr.jpg

 

Romuraudat oli maakuntamatkalla jokusen viikon, joten sillä välin oli hyvin aikaa uittaa kiinnitystarvikkeita ja muita pikkunippeleita sitruunahapossa.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_hapotetutnippelit_zpsv02zaj8j.jpg

 

Jotain suojaa nuo tietysti kaipaa, että pysyis ruosteettomina edes kasaukseen asti. Öljyäminen kävi mielessä, mutta sit likaantuu sormet ruuvatessa ;) Otetaan köyhänmiehen sinkityslinja käyttöön, eli sinkkispray ja kuumailmapuhallin. Kestää ehkä ainakin siihen asti kunnes nuo vääntää kiinni...

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_sinkitytnippelit_zpsyvibgku5.jpg

 

Isommat osat sai jauhetta niskaan ja ne on kotiutettu

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_maalattuarautaa_zpszeim0dyq.jpg

ainakin siihen saakka, että siivoilen taka-akselin tiivistepinnat maaliroiskeista. Se lähtee sitten uudelle reissulle torsenin kanssa kasattavaksi.

 

Pikkuhiljaa uudet kikkareet hakeutuu reikiinsä  :)

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_puslajumppaa_zpsy1axiupz.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noi osat kävi pulverimaalauksessa. Onko tuo niin tarkka paikka, että maali- tai ruostekerros vaikuttaa asiaan?

Jos oireita ilmenee, ni eipä siinä sit muu auta kuin viedä se puntitukseen.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laittelin etupään osia paikalleen. Vielä kun muistais kiristellä kaikki pultit sit kun ton saa pyörilleen...  :W

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_keulaanippuun_zpstor3hqad.jpg

 

Taka-akselikin alkais olla kasattu. Shimmaaja kehaisi välityksen olevan varsin hyvässä kunnossa, joten sen perusteella vaikuttais hyvältä hankinnalta. Uudet vetarit piti vielä käyttää sorvin kautta: laipan halkaisijaa pienennetiin, jotta jarrulevyt mahtuu paikalleen.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_peranippuun_zpsdvk7fp5d.jpg

 

Seuraavaksi vois pyllertää taka-akselin paikalleen. Puhtaiden osien kanssa on kyllä mukava puuhastella. :)

Link to comment
Share on other sites

Jarrujen kanssa näpertelyä.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_takajarrulinjat_zpsrgyhsvih.jpg

Oishan nuo letkun päät varmaan purkallakin pysyneet paikoillaan, mutta kannatan kiinnikkeitä joten kiinnitän kannakkeita. Koko takalinja teetetty taas uusiks, kun ei löytynyt sopivia liittimiä aftermarket painesäätimeen. Sekin putki ähistelty paikoilleen, kuten myös seisontajarruvaijerit ja muuta pientä aiheeseen liittyvää. Konin vaimentajat tuntuu olevan järjissään, joten ne saa toistaiseksi jäädä. Vanhat tukivarret on "paikoillaan" vain mallailua varten, ettei tarvii uusia puslia sulattaa apurungonyhdistäjiä hitsatessa...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Pieni motivaatiokapeikko tämän kanssa. Hyvänä tekosyynä reilun parinkympin pakkaset, kun ei viitsi kääntää tallissa termostaattia isommalle niin puuhamaa kylmenee ikävästi  :( Ja toisena hyvänä tekosyynä käyttöauto, jonka lämpömittarin viisari masentui kylmässä. Viimeviikonloppuna askartelin natsipakastimeen eberin, joten nyt sentään tarkenee ajella sillä.

Pontikan vaihteisto valmistui tällä viikolla, juuri sopivasti mukamaasturin ropailun jälkeen. Tai ainakin melkein valmistui, koska nopeusmittarin anturin ratas on edelleen jossain maailmalla. Mut se nyt ei ole mikään kriittinen juttu vielä tässä vaiheessa talvea. Hetkellisen innostuksen johdosta punnersin lootan ylös ja heitin kardaanin perään. Lisäksi vaihtelin torquearmiin urtsapuslan ja nostin senkin paikalleen.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_loota_paikallaan_zpseesi0w9s.jpg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Subframeconnectoreiden asennuksen takia jouduin pakottamaan itseni reilusti epämukavuusalueelle, eli hitsaushommiin. Tosin ei hitsaamisessa itsessään mitään vikaa ole, kunhan olis tervettä rautaa sulatettavaksi. Auton räkiminen vaan yleensä edustaa jotain iha muuta...

 

Lyhyesti: irroitetaan sisustaa pois, jotta kiinnityspisteet saadaan näkösälle. Lattiamaton alta löytyi tehtaan jäljiltä maalattua peltiä ja kuivat villat. Penkin välistä löytyi 2,1eur ja 15penniä kolikoita tekopalkaksi, joten tämähän on pelkkää plussaa  ;)

Sitten alustasta kiinnityspaikkojen putsaus pellille, tukirautojen kiinnityspaikkojen putsaus pellille, auto pyörilleen, raudat paikalleen ja sulatus toisiinsa.

 

Lisäksi räkäsin helmapelteihin pari lattarautaa jäykisteeksi

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_SubFrmKiinnitys_zpsdvemydrn.jpg

 

Ruostesuoja-aineiden ruiskuttelun jälkeen berberin palaset alkaa loksahdellla paikoilleen

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_TorsenInside2_zpset3e3ixu.jpg

Link to comment
Share on other sites

lukeeko banjon kopassa : torque inside  :D

 

On niin rajallisesti tuota kääntömomenttia, että sillä asialla ei parane alkaa leuhottaa. Kopasa on quattroilijoiden suosima "torspo sisällä" tarra, näppärä tapa ilmaista että kuljettaja on mulkvisti  :-P

 

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/Torspo_zpsyyrxpsg4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...