Jump to content

´89 Houkutuslintu


JariN
 Share

Recommended Posts

Tama on ihan nappara poistamaan ruostetta ja kay hyvin akkuporaan m/

 

Erittäin mainio keksintö. Noita siinä puolenkymmentä meni, ja lisäksi erinäinen läjä teräsharjalaikkoja kului loppuun  ;D

Link to comment
Share on other sites

Ulkoilutin tipua tuomiolle. Siirtorenkaiksi löytyi 25eurolla penarin talvipyörät. Ei kovin kaksiset, mut erinomainen hinta/laatusuhde.

Persdyno on totutettu nelikon etenemiskykyyn, joten tällä liikkuminen vaati aikapaljon ennakointia. Kun asiaan suhtautui huumorilla, niin mikäs siinä on kylki edellä möyriä hiljaksiin kohti määränpäätä.  ;)

 

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140207__zps17da3e16.jpg

 

Hylkyyn meni heikkotehoisien takajarrujen takia. Tuli kyllä yllätyksenä, kun olihan noi rummut mulla aiemmin auki ja kaikki vaikutti toimivalta. Seisontajarrussa oli riittävästi voimaa, mut käyttöjarrussa vain 0,6kN. Täytyy niiden parissa jumpata vielä lisää, ja sitten kai voiskin alkaa suunnitella mölyränniä ja muita juttuja.

Link to comment
Share on other sites

Hylkyyn meni heikkotehoisien takajarrujen takia. Tuli kyllä yllätyksenä, kun olihan noi rummut mulla aiemmin auki ja kaikki vaikutti toimivalta. Seisontajarrussa oli riittävästi voimaa, mut käyttöjarrussa vain 0,6kN. Täytyy niiden parissa jumpata vielä lisää, ja sitten kai voiskin alkaa suunnitella mölyränniä ja muita juttuja.

Ettei olis takajarrujen kumiletku ennen T-haaraa turvonnu sisältä tukkoon?

Kolmoskoppasten etujarrujen tyyppivika ainaki ja käppärihän toimii vaijereilla...

Link to comment
Share on other sites

Kadonneiden takajarrujen metästys alkoi nesteiden vaihdolla. Takalinjasta tuli vähän ilmaa, mut testiajolla ei kuitenkaan saanu jarruteltua takarenkaita lukkoon. Paitsi seisontajarrulla.

 

Sitten letku ja sylinterit vaihtoon. Tietenkin vanhat putket hapertui käsiin. Vanhat rojut malliksi matkaan ja uusia putkia teettämään. Sylinterit ja letku löytyi kätevästi paikalliselta korjaamolta hyllystä, joten sain kaikki hilppeet samana päivänä mukaan. Otinpa myös uudet nipat ja palat etusatuloihin.

Vaihdoin sylinterit ja pujottelin putket paikoilleen. Kiristysvaiheessa huomasin, että runkolinjan junttura oli väärällä jengalla. Harmikseni jouduin siis irroittamaan tuon reilun kolmen metrin mittaisen putken uudestaan. Takaputken juntturoissa oli oikeet kierteet, mutta sitä kierrettä oli sen verran niukasti, että kanta osui sylinterin runkoon ennenkuin putki kiristyi. Joten sekin putki piti sitten irroitella uudestaan. Mielessäni kirosin että ei sitten mennyt ihan putkeen tämä homma, vaikka mallit oli mukana ja uudet osat käsillä ja vieläpä erikseen selitetty, että mikä menee mihinkin.

Noh, siitä sit sujuvasti etujarrujen kimppuun, jotta sais edes jotain aikaiseksi. Mutta haaveeksi jäi sekin homma, kun ilmausruuvit oli väärällä kierteellä. Nyt alkoi jo naurattaa. Ei se aina onnistu ammamiehiltäkään  :P

 

Seuraavana päivänä uutta yritystä. Nyt oli löytyny oikeenlaiset kierteet nippeleihin, ja sain palikat paikalleen.

Juoksutin nestettä järjestelmän läpi, mutta berberi ilmassa jarru pohjassa pystyin edelleen pyörittelemään takapyöriä käsivoimin. Paitsi seisontajarrulla. Kappas, takasylinteriin menevä putkiliitos vuotaa. Putken tiivistepinnalle oli jäänyt sellanen vekki joka ei rutistunut kiristettäessä tiiviiksi. Sain sen korjattua viilaamalla, joten ei onneks tarvinnu kolmatta kertaa lähtee sitä purkamaan ja teettämään.  :) Sitten kaveri avuksi ja perinteistä ilmausta. Kaikki liitokset pitää, ja vähän taas turahteli ilmaa takapiiristä. Luottavaisin mielin koeajolle pettymään: eipä oo riittävästi jarruvoimaa vieläkään.

Taas persaus ylös ja ihmettelemään. Säädin kenkiä vielä vähän lähemmäs ja ilmattiin lisää. Taas vähän röpötteli ilmaa aluksi. Ilmattiin lisää, mutta se olikin pelkkää nesteen juoksutusta. Käsin pyöritellessä tuntui kehitystä tapahtuneen. Mutta koeajolla ei vieläkään mene kunnolla takarenkaat lukkoon. On kai se vähän parempi kuin aloittaessa, mut ei hyvä koska seisontajarrussa on edelleen enemmän voimaa.

 

Katseet kääntyy pääsylinteriä kohti. Kun polkasee jarrua säiliön kansi auki, niin sehän ruilauttaa etupiirin puolelta nesteet pitkin konehuonetta. Kenties ihan pientä vuotoa...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mulla oli joskus samanlainen jarruongelma jota koitin korjauttaa korjaamollakin. Turhaan. Loppujenlopuksi auttoi uusi asennussarja. Ilmeisesti kengät ei painuneet suorassa johtuen väsyneistä jousista. En muutakaan selitystä keksinyt.

 

Edit- Tilasin Camaron takaletkun. Ei sopinut runkoputken juntturiin. Varastoista löyty Astron letku. Se kävi, mutta se kiinnitys siihen runkokiinnikkeeseen ei. Leikkaamalla ja liimamalla Astron ja Camaron kiinnikkeistä sai sopivan.

Link to comment
Share on other sites

Viimeviikolla vaihtelin pääsylinterin, mut eipä sieltä yhtään enempää jarruvoimaa löytynyt. Ehkä vähemmän säiliössä pyörteilyä kun jarrua painaa. Tai ehkä mä vaan uskottelen itelleni niin, ettei tuntuis ihan turhalta työltä...

Sitten suolestin sen venttiilihässäkän

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140224_valve_zps4d3e99d9.jpg

Likainen oli, mut ei näkyny syöpymiä. Paineenrajoitinpuolella tuo punaiseksi anodisoitu pötkäle näyttää ulkoiselta olemukseltaan siltä kuin se ei kuuluis joukkoon. Mutta ekaa kertaa mokoman kanssa pelaillaan joten mene ja tiedä.

Pelkästään putsaamalla ei muuttunu miksikään, kokeilin miljoonalaatikosta löytynyttä vaihtoehtojousta, laitoin prikkaa väliin ja ties mitä. Tietysti jokavaihessa ilmausta, mut ku kyseessä on vain takapää ni sen pystyy tarvittaessa hoitamaan myös itsekseen: toisella kädellä operoi kuskinpuolen ilmausnipan kanssa ja toisella lapasella painaa jarrupoljinta lankun välityksellä.  :)

Mut aina vaan jaksaa käsipelissä jotenkuten pyöritellä pyöriä vaikka toinen henkilö seisoo jarrupolkimen päällä. Seisontajarrulla ei pyöri.

Ei hyvä, mut käsituntuman mukaan kuitenkin vähän parempi kuin alussa. Kohtahan se kuukauden korjausaikakin menee umpeen, joten lähdin aamusta konttorille kokeilemaan ja selittämään. Vaan eipä tarvinnu selitellä, käyttöjarrun puolella oli tehoa 1,1-1,2kN ja leima tuli!  \m/

 

Olihan tässä toki ihan tarpeellistakin osien vaihtoa, mut ainahan sitä voi jälkiviisastella. Tuskin ois tarvinnu läärätä neljää litraa nestettä ja pelleillä paineenrajoittimen kanssa, kun ei sillä tuntunut olevan vaikutusta asiaan. Ja se pääsylkän vaihtotarve on myös hieman kyseenalaista. Mut onpa nyt sit uutta osaa, harrastettu ja tutustuttu tuotteeseen. Ja nyt on myös kalibroitu kädet seuraavaa leimatarkistelua varten: nippanappanihkeesti pyörivä renkula hidastaa jarrudynossa riittävästi.  ;)

 

 

edit:

Mulla oli joskus samanlainen jarruongelma jota koitin korjauttaa korjaamollakin. Turhaan. Loppujenlopuksi auttoi uusi asennussarja. Ilmeisesti kengät ei painuneet suorassa johtuen väsyneistä jousista. En muutakaan selitystä keksinyt.

Hyvä pointti. Toisen rummun kitkapinnan reunassa on ura, ja sehän kai vois olla seurausta siitä jos kenkä on painunut vinoon ja kitkapinta loppunut kengän reunasta. Nyt tuolla on tuoreen näköset kengät paikallaan, mut jouset on ruosteiset vanhat. Laitetaanpas siis asennussarjan uusinta hautumaan.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tälläkertaa savupiippujuttuja.

 

Venäl.. eiku jenkkiläinen kurttuputki tunink-pönttöineen pudotettu pois

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140305_alkupputki_zps9c4ebf64.jpg

 

ja tilalle on tulossa halpispeltisatsit sekä tekeillä oleva ranetussaneeraus-putkisto

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140314_putkijumppa_zps6732508e.jpg

 

Alustavat sovitukset tehty. Seuraavaksi saumojen viimeistelyä, pintakäsittelyä ja muuta aiheeseen liittyvää vipustelua. Sarjat on tarkotus hiekkapuhaltaa ja vetää keraamit niskaan. Muille osille sinkkiä ja maalia. Ulostulot mallailtu suunnilleen oikeelle hehtaarille, ne täytyy sovitella putkenpäillä kohdalleen sitten kun osat on kunnolla paikoillaan.

Link to comment
Share on other sites

Joo onhan se komeeta, kun yksikään mutka ei ole taipunut ilman ryppyjä.  ;D

 

Y-putkeen räkäsin vielä lambdalle paikan ennen kattia.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140315_Y_zpsbf2c2a70.jpg

 

Ulkona on vielä sen verran viileetä, että putken pintakäsittely uhkas olla kirjaimellisesti kylmäsinkitystä. Mutta kyllä se siitä lämpeni kun laittoi

kuumailmapuhaltimen posottamaan räppänästä sisään ennen ruiskutusta.  :-P Joku oli jo aiemmin vaihtanut 3" katin, joten se sai jatkoaikaa vielä tässävaiheessa.

 

Flowtecin sarjojen laipat on melko perseestä. Tiivistepintaa ei juuri ollenkaan, jäljistä päätellen oli vuotanut edellisessä asennuksessa. Ja pikkuisen vääränmalliset aukot.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu

 

Hitsailin lisää matskua tiivistepintaan ja oikasin pinnat. Sitten viistin aukkojen muotoa mätsäämän edes vähän paremmin kannen reikiin. Noilla ainevahvuuksilla ei paljoa ole varaa vingutella, mut onpa nyt ainakin yritetty...

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140315_modattulaippa_zps1bbc93cf.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Osia käytetty hiekkapuhalluksessa ja alkupäähän ruiskittu black satinia pintaan, loppupätkä vedetty kuumakestomaalilla.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_pulunpaskasaumaa_zps2789a6e7.jpg

 

Uudet suuttimet vaihdettu ja samalla vaihtui 82C termari. EGR oli jumissa auki-asennossa, heitin pois ja tein laipan tilalle. Suuttimet on vähän vakiota isommat, joten sen suhteen sietää mahdolliset pienet jatkojalostukset. Muutos piti tietysti opettaa moottorinohjaimelle, ja foorumin kautta järjestyi uus prommi, jossa  suuttimet skaalattu, flektin käynnistyslämpötilat valittavissa 92 tai 97astetta yms pientä hienostelua.

 

Viimeviikonloppuna oli toiveissa ropata palikat nippuun ja koekäyttöön, mutta halpispeltisarjojen asennus vastusteli joten homma vähän venähti. Eurolla markan tavara, niinhän se menee.  ::)  Noh, kun veisteli pultinkantoja pienemmälle avainvälille sopivaksi ja riittävästi kiroili, niin menihän ne sinne. Tänään pääsin koekäyttämään ja kovettamaan pinnoitteet. Hieno aine tuo techline, erittäin riittoisaa ja toimivaa: hetki sammutuksen jälkeen kärsii paljain käsin käpälöidä sarjoja.  :o

Koestukset suoritettu lähinnä tyhjäkäynnillä ja pientä ajoa pihatiellä, mutta jo tässävaiheessa koneen toiminnassa havaittu iso ero entiseen: nyt auto käynnistyy ilman kaasunpainallusta, käy tasasemmin ja myös kaasuun vastaavuus on ihan eri hehtaarilla kuin ennen. Äänimaailma on hivenen sivistyneempi kuin edesmenneellä kiukaanhormi"vaimentimella", joten myös sen suhteen saavutettu toivottua kehitystä. Tai no, kierroksilla pärähtää aika metallisesti, mut se on normiajossa poikkeustilanne eikä häiritse omaa korvaa tai naapureita ;)

 

Diagnostiikkalaitteen mukaan tyhjäkäynnillä on seokset laihalla, ja välillä IAC stepit menee nollaan. Ehkä läpät liikaa auki? Täytyy huomenna säädellä ja tutkailla lisää.

Link to comment
Share on other sites

Lämmin kevätaurinkoinen päivä ja kuivat tiet houkutteli lintua tienpäälle hyvinkin väkevästi, mutta ihan kaikki ei vielä ole valmista.

Pientä fiilistelykuvaa kuitenkin

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140329_003__zps3b2aa05c.jpg

 

Putkenpäihin ronkin käyrät ja selvittelin sitä laihaa joutokäyntiseosta. Johtopäätös: se on enemmänkin ominaisuus kuin vika.

 

 

Oisko nyt sitten tilinteon hetki?

Mulla on jo monta vuotta ollu ikävä tapa hakata kaikkien autojen kulut ja kilsat taulukkoon. Ihan mielenkiinnosta että näkee eur/km, ja ehkä vähän senkin takia että aina kun tuntuu erityisen köyhältä, niin voi varmistaa että mihin ne rahat on menneet...  ::) Ei sisällä vakuutuksia ja polttoainekuluja, joten ei voi suoraan verrata TekniikanMaailman 30/60tkm kestotesteihin ;) Mut kaikenkaikkiaan ihan hemmetin synkkää luettavaa...

Loppusyksystä tätä ostaessa (ja vailla faktatietoa tämmösen ylläpitokuluista) arvelin, että kyllä se keväällä on ajossa ja leimassa tonnilla. Autoon perehtyessä ja muita vastaavia rojekteja seuraillessa kävi ilmi, että ei ole huonoin/rävelletyin yksilö, vaikka halvin kasipannulla oleva t-top tpi:llä olikin. Tipu on ollut katsastettuna jo tovin, ja onhan tässä tehty jotain putkistoaskarteluja ja muutakin kuin välttämättömiä leimahommia, joten siinä mielessä "end of part one kulut" ois voinu summata jo aiemmin. Tällähetkellä kulut lähentelee 1,5keur. Jos siihen vielä lisätään auton ostohinta hakukuluineen ja suhteutetaan ajettuihin testikilometreihin, niin eur/km laskuissa vois käyttää yksikkönä ennemmin tonneja kuin senttejä :-P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Heivasin jälkiasenteiset etuparkit/kahdennetut vilkut pois puskurin alareunasta ja laitoin tilalle peitelevyt joihin upotin huomiovalot. Nyt voi laillisesti ajella luukut kiinni  :) Ledihirvitykset on kaksitoimiset, eli ne palaa himmeästi parkkeina esim. silloin kun ajovalot on kytketty.

 

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140420_drl_zpsb07d3b75.jpg

 

Auto otettu liikenteeseen muutama päivä sitten ja jokunen satakilsaa jo iloisesti päristelty.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tuhannen kilsaa takana ilman isompia murheita, mutta ainahan vanhoissa vehkeissä jotain pientä ehosteltavaa riittää. Mainittakoon vaikka uudet venakopan tiivisteet, huohotinputkien läpiviennit ja öljykorkki. Enää ei haise öljynkäry hytissä.  *clap*

Lämpöjen kanssa oli vähän ihmettelyä, kun maantieajossa viisari nousi korkeammalle kuin nurkkapyörityksessä. Syykin oli melko selvä: aikojen saatossa ilmaohjurit on jääneet matkanvarrelle. Kennon eteen/alle oli kiinnitetty alumiinipelti melkein vaakatasoon, mutta eihän se oikein toimi vaikka onkin orkkista viileempi termari.

Laitoin jäähdytysjärjestelmään Bar's:in pesuaineen pyörimään, ja neste ei ollutkaan ihan kirkkaan vihreetä enää ulos tullessaan.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140520_0lieju_zpsb095fa89.jpg

Useampaan kertaan huuhdeltaessa ämpärin pohjalle jäi jotakuinkin kourallinen kiinteätä mujua... Kasailuvaiheessa porasin termostaatin runkoon pari pientä reikää, kun jostain luin että se edesauttaa ilmausprosessia.

Sitten taittelin alupellista sen olemassaolevan pellin sivuille viistot ohjurit jotka haukkaa ilmaa sivuilta kennolle. Ja pellin etureunaan tein kumilevystä ohjurin, joka melko suurella varmuudella kauhoo ilmaa ylös.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140522_0lipare_zps140cdf1c.jpg

Ulkolämpötilan ollessa +23 on kaupunkiajossa eli jatkuvasti liikennevaloissa seistessä koneen lämmöt pikkasen yli 90astetta, ja maantiejaossa tämmöset lukemat:

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_WP_20140522_0lammot_zpsa545cc6c.jpg

Lämpöongelma korjattu, ehkä jopa lipsahti liioittelun puolelle  ::)

Link to comment
Share on other sites

Lämpöongelma korjattu, ehkä jopa lipsahti liioittelun puolelle  ::)

 

Joo, noilla lämpötiloilla ei sitten viileämmällä kelillä saa kabiiniin enää lämpöä ja koneen pysyminen closed loopissakin voi olla jo kyseenalaista(?) Kannattaa laittaa ihan ehjäreunainen termari, niin eiköhän ongelma poistu.

 

Liian kylmä konekaan ei ole hyvästä, kun sitä ei ole alunperin suunniteltu toimimaan jatkuvasti noin matalissa lämpötiloissa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kokeilin mä siihen myös kuumempaa termaria, mut eipä tuo mittarin näyttämä siitä miksikään muuttunut, paitsi kaupunkiolosuhteissa kävi kuumempana. Laitoin kylmemmän termarin ja leikkasin ilmaohjurin kumihuulta pienemmäksi.

 

Sitten onkin vietetty kesää tukan juuret hulmuten. Joitakin tapahtumia kierretty ja toistaiseksi päästy aina ajamalla perille. :) Tähän mennessä ainut keskeytys tapahtui viimelauantaina BigWheelsistä kotiinlähtiessä: linnun laulu loppui liikennevaloissa odotellessa het kerrasta, ilman mitään rykimisiä tai muitakaan ennakko-oireita. Ja starttaus kuulosti kuin olis polkenu sitä kuuluisaa tulpatonta mopoa. Tyrkättiin auto pois keskeltä risteystä ja pellin alle ihmettelemään. Bensapainetta oli, ilmeisesti siis kipuna hukassa. Ei siitä ehtinyt mitään varsinaista vikaa löytämään kun se jo hörähti käyntiin. Ehkä sytkämodulia alkoi harmittaa helteessä matelu? Kai sellanen pitäs olla aina taskussa varuilta mukana, tuonhan nakkaa paikalleen tarvittaessa vaikka tienpäällä. Jos se vika nyt siinä sit oli...

Aiemmin päivällä tapasin perheen jolla auto oli ollut joskus aiemmin. He muistelivat auton kanssa vietettyä aikaa hampaita kiristellen, oli kuulemma ollut sen verran traumaattinen kokemus. Jotain taikaa siinä porukassa tais olla, kun pontikka alkoi neitimäisesti kiukutella heti heidät nähtyään  ;)

 

Jotain joutavanpäiväistä näpräämistä tuli värkkäiltyä alkukesästä. Harmitti kun takalasista oli suora näkyvyys tavaratilaan, joten tein takaloosteriin näkösuojan ja asensin siihen päälle aurinkoverhon. Leveämpikin olis mahtunut, mutta sellasta ei ollut tälläkertaa Saabin poistomyynnissä tarjolla. Tuo on siis 900/9-3 scanian mallikohtainen verho. Jos auto ei ollut jo riittävästi pilaantunut ledilampuilla ja penarin vanteilla, niin nyt on lyöty lisää nauloja arkkkuun.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Komean näköne, ja hieno väri  8). Siitä väristä kysyisinkin et tiedätkö mikähän mahtaa olla tuon värin värikoodi? Itselläni 99% varmuudella sama väri, ainakin kun kuvista kattoo ja pitäis luukkulampun kohta ja pari muutakin kohtaa vähän maalata..mut auton se "varuste tunniste lappu" tai mikä onkaan on hävinnyt, siit näkis kai värikoodinkin. On kaiketi joissaki siin keskikonsolin käsinojan lokeron kannen takapuolella.

Link to comment
Share on other sites

Kiitti. Varustetarraan tai värikoodiin en ole törmännyt. Maalikaupasta löytynee sopivat sävyt paikkamaaliin kun meet auton tai värimallin kanssa kyselemään.

Link to comment
Share on other sites

Camarossa tuo väri on koodilla 74 = Dark Red. Taitaa tuntea myös Victory Red nimen joittenkin lähteitten mukaan. Uskaltaisin väittää että Firebirdissä sama koodi.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ajokausi alkaa kääntyä pikkuhiljaa talviseisokin suuntaan, joten laitetaas tähän vaiheeseen ajatelmia ja kysymyksiä.

 

Odotuksiin nähden tämä on ollut positiivinen yllätys, luotettavuuden osalta suorastaan huippupeli. Tosin eipä ne odotukset kovin korkealla olleet, kun lähtökohta oli epäkuntoinen auto josta myyjä totesi että "parempiakin on pistetty purkuun". Mittariin on pyörähtänyt murhevapaita kilometrejä muutama tonni ja mukavata on ollut, joten eka kesä ei ois paljon paremmin voinut mennä. :) Tekniikka pelaa ja varusteet toimii. Jopa ilmastointi, vaikka eipä siitä juuri iloa ole katto auki ajellessa. Kone ei kuluta paljoa öljyä, mut sen verran merkkaa että pihakivetys on pilalla. Ihan kelpo kesäauto näinkin, mutta parannettavaakin on.

 

- Lukko luistaa. Suoraan lähdettäessä piirtää kahta raitaa ja vasemmalle kurvatessa pitää jotenkin, mut oikealle kurvatessa luistaa ja varsinkin märällä ihan holtiton. Öljyt vaihdettu keväällä ja lisäaineet laitettu, ehkä toimi tuoreilla öljyillä paremmin tai sitten mielikuva oli vain korvien välissä. Tässähän on vetareissa päittäisklappia viitisen milliä, vaikuttaako asiaan? Voiko tuolle tehdä mitään elvytystä tai säätöä, vai meneekö lukkomutikka uusiks? Ja mikä sinne kannattaa hankkia jos menee uusiks?

 

- Ajettavuudeltaan uraherkkä ja muutenkin melko jyrä. Leimalla kateltiin että keula lähestulkoon makaa pohjaanlyötikumien varassa. Ja onhan se turhan matala. Mutta ei sieltä väljiä puslia löytynyt.

Täytyis löytää korkeammat jouset keulaan. Ja itseasiassa myös taakse. Nyt perä painuu 4hengen kuormalla niin alas että aika herkästi kolisee maahan. Etupää kolaa hiekkatiellä kuormasta riippumatta. Ehkä sinne vois iskareita miettiä samalla. Kenties puslajumppaa myös. Suosituksia osavalintoihin?

 

- Suorituskyky. Persdynon mukaan tehot suunnilleen tallella, mutta sais olla enempikin. Yks ilta vedin ihan kylmiltään G-techin kanssa yhen suoralta näyttävän tienpätkän molempiin suuntiin ja keskiarvot 1/4mile 16,37s loppunopeudella 86,25mph ja 0-60mph 7,7s. Jonkun artikkelin mukaan 215hp mallille kellotettu aikoinaan 15,9s/88,5mph ja 0-60mph 7,5s. Tuskin noista omista kellotuksista häipyy puolta sekkaa harjoittelemalla tai selittelemällä, mut eipä tässä kyllä otteen mukaan oliskaan kuin 170hv. Se on tietysti kokonaan toinen juttu että mistä nuo rek.otteen tiedot on tempastu, kun nettifaktan mukaan 305TPI:n miedoimmassakin versiossa olis 190.

Noh, hiljattain käytin tätä dynossa, että saan ns lähtötilanteen käyrät paperille. Menomatkalla toistui se kerran aiemmin ilmennyt sammuminen, mutta taas lähti käyntiin hetken jäähdyttelyn jälkeen. Rullilla vedossa paukautti pari irtokipinää putkessa. En tiedä vaikuttiko tuloksiin, mut paperille piirtyi 172hv ja 390Nm. Kotimatkalla irtokipinöitä lenteli enemmänkin ja meno tyssäs pariin kertaan. Mutta taas heräs henkiin pienen jäähdyttelyn jälkeen ja ajamalla pihaan. Seuraavana päivänä vaihdoin uuden sytkämokkulan ja sit on taas toiminut. 

Mut millä keinoilla sitä sit lähtis kadonneita hevosia metsästämään? Haaveissa jopa sata yksikköä enemmänkin. Mut ei se tietenkään sais paljoa maksaa, ja auto pitäs olla ajossa myös enskaudella.  ;)

 

* Budjettiratkaisuna kannet ylös, kanavien pilaaminen pimeässä polven päällä ja joku mieto virinokka. Meneekö venttiilikoneiston osat uusiks? Tehonlisäyshaavet voi unohtaa, mut ehkä ne muutamakymmenen kateissa olevaa ponia löytyis. Ja sitten heräilis öisin miettimään että olikohan se kellari nyt kunnossa vai ei.

* Kone auki, uutta laakeria, alukansia jne. Foorumilta löytyvien esimerkkien perusteella vois just saada sen sata heppaa lisää tuohon dynotulokseen jos kaikki osuu kohdalleen.

* 4gen lamarosta tai linnusta tuoreempaa tekniikkaa. Maksaa suunnilleen samanverran kuin edellinen vaihtoehto, mut olis jo lähtöjään sen verran voimaa mihin tällä nykyisellä koneella voi tuurillaan päästä vireistettynä. Meneekö LS1 tai LT1 kanssa myös laatikko ja voimalinja uusiks?

* Tai sitten pitkänlinjan semibudjettivaihtoehtona 350patarautakone tallin nurkkaan motivaatiomontuksi ja sitä vähän sorkkimalla toivottuun lopputulokseen sitten joskus.

 

Vinkkejä, suosituksia tms?

 

 

Ajettavuuteen liittyviä juttua pääsinkin jo vähän kokeilemaan, kun sopivasti osui kohdalle rengaspussit joista paljastui niinsanottu pussihoususyndrooma.

Ei niin uraherkkä kuin 18":lla, eikä ihan niin ruma kuin kuvittelin. Noissahan saattas jopa olla ainesta ihan käyttöön asti kun hiplais hapettumia pois ja väriä niskaan. Mut ehkä ensin pitäs tehä jotain järkevää ja silitellä vanteita sit myöhemmin.

http://i2.photobucket.com/albums/y38/jiineva/houkutuslintu/th_pullakumit_zpsc54a95ec.jpg

Link to comment
Share on other sites

Heti ensimmäisenä unohtaisin kokonaan sen 305 laittelun. Siinä on ehdottomasti surkein "lisääntyneiden hevosvoimien ja käytetyn rahan" välinen suhde. Budjettitietoisen harrastajan kannattaa kuopata tuo idea.

 

LT1 taitaa olla herkästi noin 350 hevosen kone simppelillä nokan vaihdolla ja peltisarjoilla. 5.3 rauta LS ja LS1 on siellä 400hv nurkilla nokan vaihdolla.

Orkkisvoimansiirto käy LT ja LS koneiden kanssa. Laatikko, kardaani, perä, kaikki käy. Se on sitten eri asia miten ne siellä kestää jos kaverit on tottunu elämään 170hv/390nm kanssa...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...