Samo Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2016 Kiitos ehdotuksista, mut taisin just löytää vian Joku auton edellisistä omistajista vähän säädelly kampikammion huohotusta Huohotuksenhan pitäis toimia silleen, et kaasuläpän etupuolelta otetaan ilmaa kampikammioon, josta se kiertää toisen venttiilikopan alle ja PCV-venttiilin kautta imusarjaan. No ihmettelin tuossa ku koneen käydessä puhaltaa höyryä öljytikun kautta Prkl tässä autossa on nyt sellainen huohotus, et tyhjäkäynnillä ilma menee kahta eri letkua pitkin kampikammioon ja tulee öljytikun kautta ulos Kierroksilla sitten toimii paremmin, ku kone pääsee imemään öljytikun kautta ilmaa kampikammioon ja kahden huohotusletkun sekä kaasuläpän kautta imusarjaan Ilmeisesti aiheuttaa "pientä" vastapainetta männille, ku ei oikein ilma kierrä alakerrassa tai kiertäähän se sisään, mut ei ulos Auto toimi viime kesänä sen takia, ku se vuoti öljyä välikannen välistä ja pääsi huohottamaan sen kautta. Voi kiesus mikä aivopieru tämänkin rakentajalla tulla Kokeillaampa jos se vaikka toimis vähän paremmin, ku tässä joku päivä kerkiän rakentaa tuon huohotuksen uusiksi
Rale Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2016 aika erikoinen ilmastointi normaalisti venakopista viedään letkulla keräys säiliölle, tai vanakopissa vaan houhottimet filtterillä.
Samo Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2016 aika erikoinen ilmastointi normaalisti venakopista viedään letkulla keräys säiliölle, tai vanakopissa vaan houhottimet filtterillä. Mitä erikoista tuossa on? Mun käyttis Luminassa huohotus on vakiona just tollanen ja alkuperäisten emission-kaavioiden mukaan TPI-myllyssä näyttäis olevan just samanlainen systeemi. Mut oli kyllä varsin mielenkiintoinen löytö. Ei tuntunu ihan normaalilta, ku kone puhaltaa höyryä öljytikun putkesta. Luulin eka, et huohotus oli vaan menny tukkoon, kunnes rupesin tutkimaan asiaa tarkemmin. Jären kanssa ajateltuna ei vaan tuntunu ihan järkevältä tuo viritelmä. Sain vielä varmistuksen, ku aloin netistä tutkimaan huohotuksen toimintaa ja hoksasin, et mullahan puuttuu koko ulostulokierto kampikammiosta imusarjaan. Tuon huohotuksen ideanahan on pitää alakerran paineet kurissa ja kuljettaa kampikammioon muodostuneet bensa- ja vesihöyryt imusarjaan ja sieltä mäntien päälle poltettavaksi. Korvausilma otetaan sitten kaasuläpän etupuolelta. Mulla on tuossa siis kaksi korvausilmaletkua, mut ei yhtäkään huurujenpoistoletkua. Mää arvasin jo ihan alkujaan, et vika on just joku tällanen ihan tyhmä, ku melekeen toimii, mut ei ihan. Huomenna varmaan rakentelen letkut uusiksi, niin pääsee kokeilemaan, joko nyt toimis. Odotukset on erittäin korkealla. Tuli nyt vähän toistettua edellisen viestin asiat, mutta kertaushan on tunnetusti opintojen äiti. Ottakaamme nyt tästä opiksi.
Fenix Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 3. Kesäkuuta, 2016 No olipahan yllättävä vika tällä kertaa. Mulla stealth ramissa huohotus menee seuraavasti. Kuljettajan puolen venakopasta pvc venttiilin kautta plenumin pohjaan (öljynkeruusäiliö välissä). Ja pelkääjän puolella letku venakopasta läppärunkoon. Ei olisi myöskään pöllömpää hankkia laajakaistaseosmittaria ehjän bensapainemittarin kaveriksi monitoroimaan mitä viritetyssä moottorissa tapahtuu. Itse pidän vielä varuilla matkassa mukana puolaa, sytytysmodulia ja laturia. Ja rautalankaa vikakoodien varalle.
Chevy Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2016 Itse pidän vielä varuilla matkassa mukana puolaa, sytytysmodulia ja laturia. Ja rautalankaa vikakoodien varalle. nippusiteet ja roudarinteippi unohtu listasta
TransNAM Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2016 nippusiteet ja roudarinteippi unohtu listasta Ja ilmastointiteipillä on Apollo 13 kiertänyt kuun... Ei se huohotin pitäis nykimistä ja pätkimistä aiheuttaa. Paitsi jos puhaltaa (reilusti) ilmanputsariin päin ja pienellä kaasulla menee virtaus väärinpäin = MAF sekaisin. Mutta ei se olis satunnainen... Vakiona huohotus on läpivetävä ja ilma otettu maffin ja kaasuläppien välistä siksi kun ilma on jo mitattu. Maffillisessa ruiskussa ei saa koneeseen mennä mittaamatonta ilmaa = imuvuoto. MAP-pohjaisissa (3gen TPI 91-92 ja kaikki TBI) ei vuodot niin haittaa kun ei sitä ilman massaa mitata muutenkaan eli sama mistä se tulee. Tyhjäkäynti vaan saattaa olla reilulla vuodolla iso.
Samo Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2016 Ja ilmastointiteipillä on Apollo 13 kiertänyt kuun... Ei se huohotin pitäis nykimistä ja pätkimistä aiheuttaa. Paitsi jos puhaltaa (reilusti) ilmanputsariin päin ja pienellä kaasulla menee virtaus väärinpäin = MAF sekaisin. Mutta ei se olis satunnainen... Vakiona huohotus on läpivetävä ja ilma otettu maffin ja kaasuläppien välistä siksi kun ilma on jo mitattu. Maffillisessa ruiskussa ei saa koneeseen mennä mittaamatonta ilmaa = imuvuoto. MAP-pohjaisissa (3gen TPI 91-92 ja kaikki TBI) ei vuodot niin haittaa kun ei sitä ilman massaa mitata muutenkaan eli sama mistä se tulee. Tyhjäkäynti vaan saattaa olla reilulla vuodolla iso. No kun oikeastaan miettii, niin eipä tuo ongelma oo ollukaan mikään satunnainen. Se vaan tuntu siltä, ku ei ollu täyttä ymmärrystä tilanteesta. Sopivan räväkästi ku kaasua polkee, niin motti on toiminu oikein hyvin, mut jos riittävän paljon ajaa pintakaasulla, niin alakaa alakerran paineet nousemaan liikaa ja ilmeisesti se sitten alkaa puhaltamaan niitä paineita maffia kohti ja virtaukset menee sekaisin -> seoksen alkaa heittelemään ja käyntihäiriö on valmis. Kaikki nämä nykimisongelmat on tullu alle 70 vauhdissa. Yli 70 vauhdissa kaasu on koko ajan sen verran enemmän auki, et huohotus pelaa jokseenkin paremmin ja maffin läpi kulkeva virtaus pysyy vakaampana. Ihmettelinkin, että kun nykiminen alkaa, niin se poistuu aina joksikin aikaa, kun tekee vähän rajumman kiihdytyksen.
Samo Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 4. Kesäkuuta, 2016 No olipahan yllättävä vika tällä kertaa. Mulla stealth ramissa huohotus menee seuraavasti. Kuljettajan puolen venakopasta pvc venttiilin kautta plenumin pohjaan (öljynkeruusäiliö välissä). Ja pelkääjän puolella letku venakopasta läppärunkoon. Ei olisi myöskään pöllömpää hankkia laajakaistaseosmittaria ehjän bensapainemittarin kaveriksi monitoroimaan mitä viritetyssä moottorissa tapahtuu. Itse pidän vielä varuilla matkassa mukana puolaa, sytytysmodulia ja laturia. Ja rautalankaa vikakoodien varalle. Joo pitää miettiä, et millasen huohotuksen tuohon rakennan. Öljynkeruusäiliö jää todennäköisesti välistä. Eipä sellasta oo Luminassakaan. Tosin siitä syystä siinä on niin öljyinen tuo imusarja mut eipä siitä oo ollu haittaa. Hyvin on toiminu ilmankin. Jep sais sitä kyllä pitää jotain varaosia mukana. Sitä kun ei koskaan tiedä milloin jotain hajoaa.
Samo Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Juu ei toimi Trans Ami vieläkään. Kaasulla toimii ihan ok, mut heti ku löysää kaasun, niin moottori lakkaa käymästä. Oiskohan tuo ns. väärinpäin toimiva huohotus pukannu öljyt kaasuläppäkoteloon tai jotain. Tyhjäkäynninsäätöventtiili ei ilmeisesti toimi ainakaan niin kuin sen pitäis. Pittääpä lähteä aukomaan imuputkija irti... Eli kaasu päällä toimii, mut tyhjäkäynti toimii vähän huonosti. Välillä toimii, välillä ei Huohotus on nyt ainakin rakennettu kuntoon. Ei ainakaan enään puhaltanu höyryä öljytikun putkesta
F350 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Juu ei toimi Trans Ami vieläkään. Kaasulla toimii ihan ok, mut heti ku löysää kaasun, niin moottori lakkaa käymästä. Mites läppien perus säätö, onko siihen koskettu? Eli läppärungon vasemmalla puolella, siinä mihin tulee kaasuvaijeri, on yläosassa ruuvi, jolla säädetään läppien perusaukiolo. Tehtaalta lähdettäessä ruuvi on plommattu. Säätö tehdään seuraavasti: laitetaan hyppylanka aivain kuten kun aletaan lukemaan vikakoodeja. Laitetaan virrat päälle ja odotetaan 30 sek, virtojen ollessa päällä irroitetaan tyhjäkäynninsäädön töpseli. Virrat pois ja hyppylanka pois. Nyt tyhjäkäynnin säätömoottori on ajanut itsensä aivan laitaan. Sitten käynnistetään auto ja säädetään tyhjäkäynti läppien säätöruuvista noin 500 rpm. Sammutetaan moottori ja laitetaan töpseli takaisi. Sitten säädetään TPS näyttämään noin 0,54V. Nyt tyhjäkäynnin säätömoottorin pitäisi pystyä hoitamaan tyhjäkäynti.
Samo Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Mites läppien perus säätö, onko siihen koskettu? Eli läppärungon vasemmalla puolella, siinä mihin tulee kaasuvaijeri, on yläosassa ruuvi, jolla säädetään läppien perusaukiolo. Tehtaalta lähdettäessä ruuvi on plommattu. Säätö tehdään seuraavasti: laitetaan hyppylanka aivain kuten kun aletaan lukemaan vikakoodeja. Laitetaan virrat päälle ja odotetaan 30 sek, virtojen ollessa päällä irroitetaan tyhjäkäynninsäädön töpseli. Virrat pois ja hyppylanka pois. Nyt tyhjäkäynnin säätömoottori on ajanut itsensä aivan laitaan. Sitten käynnistetään auto ja säädetään tyhjäkäynti läppien säätöruuvista noin 500 rpm. Sammutetaan moottori ja laitetaan töpseli takaisi. Nyt tyhjäkäynnin säätömoottorin pitäisi pystyä hoitamaan tyhjäkäynti. Joo pitääpä kokeilla tuota, kunhan tässä jaksaa. Mulla on nyt sellanen oire tuossa autossa, et ku moottorin laittaa käyntiin (moottori lämmin), niin alkuun ei oo mitään ongelmaa ja kone käy hyvää tyhjäkäyntiä, kunnes hetken käytyään tyhjäkäyntinopeus tipahtaa todella alas ja hetken siinä kamppailtuaan kone sammuu. Kokeilin bensanpaineita säädellä, et jos sillä olis jotain vaikutusta asiaan -> ei vaikutusta. Tai no tyhjäkäynti vaan huononi entisestään. Paineista en tiiä, ku tuo kiinteä painemittari näyttää lämpimänä ihan mitä sattuun. Kylmänä jokseenkin järkeviä. En nyt saanu tuota tyhjäkäyntimoottoria irti, mut koitin crc:llä (puhdistava öljy) putsailla sitä ja käynnistin auton -> ei vaikutusta. Eka käy hyvin ja sitten alkaa pätkimään. Kone kuitenkin vastaa kaasuun. Tyhjäkäynti vaan reistaa Jos jotain plussaa, niin enään ei pätki tasakaasulla ajettaessa, niin kuin aikaisimmin. EDIT: Missä tuo tyhjäkäynninsäädön töpseli on? Ei oo ilmeisesti sama, ku tyhjäkäyntimoottorin töpseli
F350 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Ei oo ilmeisesti sama, ku tyhjäkäyntimoottorin töpseli on sama, neliön muotoinen siinä lääpärungon alla
Samo Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 on sama, neliön muotoinen siinä lääpärungon alla Jees, niin mää vähän aattelinkin, mut eipähän nyt mee nykkimään mitä sattuun irti
Samo Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Jos tuon säädön tekee, niin pitääkö moottorin olla lämmin vai voiko tehdä kylmälle koneelle? Mulla on nimittäin nyt bensapaineet ihan mitä sattuun, ku ruuvailin ja en pysty säätämään niitä ennen ku se painemittari jäähtyy
F350 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Jos tuon säädön tekee, niin pitääkö moottorin olla lämmin vai voiko tehdä kylmälle koneelle? Mulla on nimittäin nyt bensapaineet ihan mitä sattuun, ku ruuvailin ja en pysty säätämään niitä ennen ku se painemittari jäähtyy yleensä olen tehnyt lämpimälle, mutta eipä taida kovin isoa vaikutusta olla, kun ei kuitenkaan olla pakkaskelien puolella.
Samo Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 No pitää tehdä silleen, et kunhan tuo nyt eka jäähtyy, niin säädän tuon bensapaineen kuntoon ja ajan tuon rakkineen taas lämpimäksi ja kokeilen sitten säätä sen tyhjäkäynnin. Pitää tosin vielä kattoa, jos sais käytettyä koko tyhjäkäyntimoottorin irti ennen säätöä, niin sais tarkistettua, ettei se ole jotenkin likaantunu ja sen takia jumissa. Pitäis yrittää saada tuo silleen purettua, ettei tarttis koko kaasuläppäkoteloa purkaa irti. Eihän tuo iso homma oo, mut... No ei jaksais oikein säädellä ylimääräisiä Netistä kattelin, et tämä nykyinen oire vois viitata juurikin huonosti/väärin toimivaan tyhjäkäyntimoottoriin.
Samo Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Eli tuon tyhjäkäynnin pitäis toimia periaatteessa silleen, et kaasuläpät jää vähän ravolleen ja IAC antaa ja säätää loput ilmat? No mulla nuo kaasuläpät menee kokonaan kiinni ja se säätöruuvi ei edes yllä siihen kaasuläpän vivustoon asti eli kaasuläpät menee kiinni ennen kuin ne ehtii tökätä mihinkään säätöruuviin Olenko nyt ymmärtänyt asian oikein
F350 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Eli tuon tyhjäkäynnin pitäis toimia periaatteessa silleen, et kaasuläpät jää vähän ravolleen ja IAC antaa ja säätää loput ilmat? No mulla nuo kaasuläpät menee kokonaan kiinni ja se säätöruuvi ei edes yllä siihen kaasuläpän vivustoon asti eli kaasuläpät menee kiinni ennen kuin ne ehtii tökätä mihinkään säätöruuviin Olenko nyt ymmärtänyt asian oikein No siellä se vika on. Kaasuläppien pitää jäädä raolleen, jotta IAC voi hoitaa loput. Säätöruuvissa on sitten torx kanta ja se on siellä läppärungon sisällä.
F350 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Jos läpät menee kiinni saakka, ei IAC ehdi säätää ennen koneen sammumista.
Fenix Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 En tiedä onko tuohon yhtä absoluuttista oikeaa vastausta. Mutta itse olen säätänyt ruuvista tyhjäkäynnin 700rpm vaihde vapaalla ja vaihde päällä jarrua vasten kierrokset taitaa olla tuolloin 500-600rpm.
Fenix Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Jos säädät tyhjäkäyntiä, niin muista säätää TPS samalla oikeaan asentoon.
F350 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 En tiedä onko tuohon yhtä absoluuttista oikeaa vastausta. Mutta itse olen säätänyt ruuvista tyhjäkäynnin 700rpm vaihde vapaalla ja vaihde päällä jarrua vasten kierrokset taitaa olla tuolloin 500-600rpm. no tuo on ainakin väärä tapa
Fenix Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 No toimii ainakin niin kuin haluan
Samo Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Kirjoittaja Kirjoitettu 6. Kesäkuuta, 2016 Jos läpät menee kiinni saakka, ei IAC ehdi säätää ennen koneen sammumista. Juu ihan kiinni asti ne läpät menee, ku ei toppari ota vastaan. Mulla on nyt IAC irti. Sain kun sainkin väänneltyä sen irti ja vielä ehjänä. Puhtaalta näyttää, mut voiko tämän kuntoa mitenkään testata? En tiedä onko tuohon yhtä absoluuttista oikeaa vastausta. Mutta itse olen säätänyt ruuvista tyhjäkäynnin 700rpm vaihde vapaalla ja vaihde päällä jarrua vasten kierrokset taitaa olla tuolloin 500-600rpm. Pääasia, et tämä nyt kävis kohtuudella tyhjäkäyntiä. Pitää nyt eka antaa jäähtyä, et saan bensapaineet "kuntoon". Säädän varmaan tyhjäkäynnin eka kylmänä, mut pitää sitten tarkistaa uudelleen, kunhan saa ajettua lämpimäksi. Pitää kokeilla jos tämän kerkiäis saada tän illan aikana säädettyä. Jos säädät tyhjäkäyntiä, niin muista säätää TPS samalla oikeaan asentoon. Pitää muistaa no tuo on ainakin väärä tapa Jep oon samaa mieltä, koska eihän sitä koko tyhjäkäynti-ilmaa anneta läppien kautta. Vain osa sillä loput tulee IAC:n kautta. Mulla vaan tulee nyt kaikki IAC:n kautta
Recommended Posts
Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään
Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun
Luo käyttäjätili
Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!
Luo uusi käyttäjätiliKirjaudu sisään
Sinulla on jo käyttäjätili?
Kirjaudu sisään