Jump to content

trans am -87 (ikuisuus rojekti)


Jani
 Share

Recommended Posts

Tadaa.. saipa tämäkin jo muutaman vuoden seissyt rojekti vauhtia alleen. Nyt tapahtunut parissa kuukaudessa paljon, enemmän kuin aimmmin yhteensä( jos ei purkamista lasketa tähän). Auto oli pitkään ilman mitään luukkuja, laseja, sisustaa, moottoria jne jne.

Nyt osa autosta on saanut uuden värin. Vielä osa levikkeistä maalaamatta, tosin tänään tarkoitus hoitaa nekin pois alta. Repsikan ovi vaatii vähän oikomista kun tullut varastossa ikävä painauma. KAveri lupasi lämmittää sen suoraksi ja samalla tekee oven pohjaan pienen paikan.

Konepellin joudun tähän väliin laitamaan trans amin oman kun ei turbo peltiä mistään löydy. Konepellissä vaan kamala työ. Matkahuolto  joskus moukaroinnut sen uuteen uskoon.

 

No joo, mutta jos parin viikon päästä alkaisi kori olla siinä kunnossa että voisi alkaa suunnittella alustaa... Kummasti saanut nyt virtaa tämä homma  :o

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sainpa koetaulun laiteltua paikalleen. Nyt vähän sormisuussa olo, kun katselin niitä koetaulun liittimiä, mihkähän mikäkin tulee kiinni :o Prkl kun ei ole kuvaa mistä näkisi missä vielä liittimet paikoillaan.

Tänään varmaan laittelen vielä rattiputken paikalleen. Myöhemmin viikolla korjataan repsikan ovi, ja tehdään konepelti, mallia kitt. Kävin espoosta hakemassa rakennussarjan, vakiopelti ja irto scoop  ???

 

no joo, homma etenee. Autosta tuli sitten musta, ja lakan seassa sininen pienikokoinen flake, mitä laitoin lakan sekaan  1g/800ml.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tuli kysymys kun.miettinyt miten tuo kasautuu. Lämmityslaite. Mulkahan tuossa on se nappimallin ohjauspaneli. Ja tietysti se uusi lämppörikotelo on se ns normaali malli. Mutäs muutoksia tuo kotelo vaatii? Nyten muista että mitä osista oli rikki ja en tiedä mitä on hävinnyt vuosien aikana. Neuvoja kaivataan

Link to comment
Share on other sites

Tämmönen tilanne ollut joskus kauan sitten

 

http://i20.photobucket.com/albums/b244/XXXjaniXXX/pontiac%20alku.jpg

 

 

 

 

http://i20.photobucket.com/albums/b244/XXXjaniXXX/pontiac.jpg

 

Renkaat siihen nyt vaan heitetty lokasuojan sisään, eihän tuossa vielä ole akselit edes paikallaan, osiakin puuttuu niistä miltei kaikki vaihdettava, paitsi jouset  ???

 

Nyt kiillotellut tuota koppaa, alkaa jo näyttämään hiljakseen auton muotoiselta esineeltä  ::)

 

Ensi viikolla ehkä konepeltikin löytää paikalleen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tämän kanssa ollut vähän hiljaista, mutta kori alkaa nyt olla sellainen kuin pitää.

Tässä nyt olen etsinyt autoa mikä luovuttaa motin, laatikon, penkit yms osaa

Link to comment
Share on other sites

Tuo sinne tulee

 

http://rs20.pbsrc.com/albums/b244/XXXjaniXXX/tmp_12247-73729fd5-1440-4522-ae8a-dc73289b7195.JPG-1320103868.jpg?w=480&h=480&fit=clip

Link to comment
Share on other sites

Nyt alkaa tulla paljon kysymyksiä. Miten koneen kiinnikkeet, millaiset nyt tarvitsen tuohon? Ilmastointikompuralle tarvii tehdä ilmeisesti se väistö.

Sähköt, mitä tarvitsee lisätä,ei varmaan mitään ihmeitä, mutta kuitenkin. Esim polttoainepumpun sähköt.

Bensalinjat ajattelin ottaa luovuttaja autosta, käykö tankki suoraan 4gen---» 3 gen.

Miten antureiden poisto kuten taaempi lambda yms koska välttämättä kaikki ei tule käyttöön mitä löytyy 4gen.

 

Varmaan kysymyksiä tulee vielä kun tätä teen.

 

Toivonmukaan elokuun lopulla olisi käynnissä ::)

Link to comment
Share on other sites

Koneen kiinnikkeitä löytyy valmiina useammasta paikkaa, mä oon käyttänyt Spohnin valmisteita. Ne on ainakin ollu erinomaisia. Tarvitset myös vaihteiston poikki palkin, sen saa myös valmiina, esim. Spohnilta.

Onko luovuttaja-auto minkä vuotinen? Bensatankki sopii kyllä kolmoseen, oliko niin että täyttö putkea joutuu asentelemaan eri asentoon. Olisko ollu niin, että 00-02 vuotiset on muovitankilla, eli kevyt. Ja nelosen tankissa sekin erinomainen juttu että loiskelevyt paljon paremmat kuin kolmosen tankissa, eli nelosen muovitankki on erinomainen päivitys kolmoseen.

Koneen johtosarja lähtee aika nätisti irti koneen mukana. Helpottaa todella paljon jos löytyy kaaviot kolmosen ja nelosen sähköistä. Ne löytyy netistäkin nykyään aika hyvin.

Oliko niin että -87 Firebird oli jo sähköisellä nopeusmittarilla, tais olla. Sekin helpottaa kummasti, ei tarvi vaihtaa mittaristoa jos ei halua.

HP-tuners on hyvä softan muokkailuun, sieltä saat kaikki saastelaitteet kytkettyä pois kuten myös takalambdat sekä muokattua mitä vaan.

Link to comment
Share on other sites

Kiitos, hyvä tietää. Katsoin äsken noita kiinnikkeitä. Niin tarviiko myös tiöata ne tyynyt/puslat vai meneekö ne nykyiset mitkö on k-memberissä kiinni?

Mulla autossa digitaali mittaristo niin ilmeisesti se hyvä tätä.ajatellen koska sähkönen mittaristo.

Luovuttaja on vm 2001, kuvia pari tuolla myydään autoja puolella.

 

Jarrut ehkä saatan vaihtaa.

 

Takalambdat ainakin otan pois, ja ilmeisesti tankissa painemittaus minkä.myös voisi poistaa.

Saa nähdö millainen tuo luovuttaja on, kun en ole itse nähnyt sitä kun kuvissa. Tiedä vaikka jotain olisi tehtykkin kun alla näytti olevan veten vanteet, slp luki ilmanputsarissa ja tuning venakopat((punaset), jos olisi jotain muutakin  :W

Link to comment
Share on other sites

Kiitos, hyvä tietää. Katsoin äsken noita kiinnikkeitä. Niin tarviiko myös tiöata ne tyynyt/puslat vai meneekö ne nykyiset mitkö on k-memberissä kiinni?

 

Jarrut ehkä saatan vaihtaa.

 

Koneessa olevat puslat käy Spohnin kiinnikkeisiin. Ehkä hyvä hetki uusia ne samalla jos et oo ihan minibudjetilla liikenteessä.

 

Niin ja se ilmastointi, myy kompura ja rojut vaan pois. Suomessa tarvii happikonetta harrasteautossa kerran tai kaks kesässä. T-toppi rulettaa...

 

Ja ne jarrut kannattaa päivittää ehdottomasti. Vakio LS1 vie kevyttä 3geniä nimittäin todella iloisesti. Ottaisin koko taka-akselin suoraan kolmoseen, joutuu vaan käyttämään 4g/C5 vanteita, mutta se on vaan parempi, vaihtoehtoja on paljon enemmän.

Link to comment
Share on other sites

Käykö se taka-akseli muuten suoraa? Tuossa olisi nimittäin c5 vanteet alla, vissii 18". Ja voisi olla kiva kokeilla niitä alle.

Pitää alkaa kohta tilailla kiinnikeitä ja alkaa valmistella koppaa tähän, kuten polttoaine tankin ja putkien poisto.

Millaiset palikat sitten etujarrujen päivitys vaatii? Koska eikö olka-akselit käytetä 3 genistä

Link to comment
Share on other sites

Ainoo ero 3gen 4gen akseleissa on tuo leveys, mutta kiinnityspisteet o samoissa kohdissa. 3gen olka-akselit modataan, vanhoista jarrulevyistä tehdään keskiöt ja kiinnikkeet tarttee kans tehä tai sitten ostaa valmiina sarjana

Link to comment
Share on other sites

Pitää alkaa tuota jarrupäivitystä tutkia kuinka se tehdään. Varmaan nyt tämän perusteella.laitan sitten 4 gen taka-akselib, ja kokeilen miltä veten vanteet näyttää alla.

Samaten tulee kiire tilata koneen jalaatikon kiinnikkeet, alustaa nivelet, puslat ja iskarit.

Ovien ja t-toppi tiivisteiden kanssa ei niin hätä ole vielä. Tekniikka tipahtaa hyvin äkkiä paikallee kun se tulee tännne.

 

Onko muuten tuossa -01:ssä koneessa imusarja erilainen kun vanhemmissa? Olin jostain niin lukevinaan..

Link to comment
Share on other sites

Joutuu ne jarrut päivittää. Sain kuvia lisäää autosta ja näkyi takajarrut hyvin. Satulat on isot ??? Levyt uritettu ja reiälliset.  Kait se etupääkin on jonkunlainen. Onko nuo LS jarrut noin suuret verrattuna esim lt koneisen jarruihin?

Ja onhan siinä veten kromivanteet :)

Link to comment
Share on other sites

LS1 jarrut on 12" ympäriinsä, 3g etulevyt on 10.5", takana myös 10.5" vuosina 82-88.

89- eteenpäin tuli käytännössä samat kuin 4geneissä oli vuoteen 97. Ne taitaa olla reilu 11" levyillä. Parasta LS1 takajarruissa on kunnon känkkä, levyn sisällä rumpu mikä oikeasti toimii jarruna.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

No nyt on luovuttaja-auto pihalla. Mistä löytyy moottorista numero? Moottoriin on ilmeisesti tehty jokun aika sitten remppa, lohko maalattu punaiseksi, näytti olevat uudet tiivisteet ja vesipumppu, pelti sarjatkin on. Pakoputkisto koko matkalla tuplaa, keskellä x putki. kaasuun reagoi enemmän kuin herkästi. moottori kiinni jollain spoonin kiinnikeillä, ei kumia välissä ollenkaan  :o

 

Kiinnostaa vaan tietää onko tuo lohko oikeasti ls1 vai mikä... punainen väri hämää....

Link to comment
Share on other sites

Lohkon numero löytyy kuskinpuolen kannen alta, moottorin takaa. Todella kusinen paikka jos kone kiinni 4genissä... En tiedä mahtuuko sinne puhelimella ottamaan kuvaa?

Numero on ihan siinä lohkon reunassa, lohko loppuu ja kansi alkaa. 125-alkuinen pitäisi olla.

 

Mitkä kannet, niiden numerot näkyy suoraan siinä kansien alareunassa, etuosassa? Niistäkin ehkä jotain pystyy päättelemään.

Link to comment
Share on other sites

Kannet 862???

 

Lohkossa on joku merkkntä a251

 

862 kannet on 5.3 kannet. Mielenkiintoista.

Tuolla lohkon merkinnällä en pääse kärryille. Onko lohko alumiinia vai rautaa?

Link to comment
Share on other sites

Epäilen että olisi rautaa, kun tuo maalattu kerta. Kuka nyt alumiinia.maalaa. hitto kun ei ole pientä magneettia missään. Onko mihinkään valettu tilavuus merkintää

Link to comment
Share on other sites

Tilavuus litroina on stanssattu muistaakseni lohkon etupäähän, ota ohjaustehostimen pumppu pois, sen alta pitäisi löytyä merkintä. Toivotaan että siellä on 6.0.  m/

Link to comment
Share on other sites

Joo siis tuossa on jarrut joka nurkassa uritettu ja reitetty, peltisarjat, ja putkistobtosiaan menee kahtena loppuu asti keskellä x putki, kisakatit. Putkisto x asti noin 3,5"  venakopat ja lohko punaisia, en tiedä miksi maalattu. Illalla pumppu irti

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...