Jump to content

trans am -87 (ikuisuus rojekti)


Jani

Recommended Posts

5x120 jaolla toimii aivan hyvin, oikea keskiö sovite ja kiristää tasaisesti. Eivät täristä tai irtoa mutterit kovassakaan vauhdissa. Eri asia jos vanteet o kierrot. Esson baari juttua, etteivät toimeisi/ olisi luotettavia. Mittatilaus vanteilla saa sitten semmoset ku haluaa, tosin näkyy hinnassaki  ;)

 

m/

Link to comment
Share on other sites

5x120 jaolla toimii aivan hyvin, oikea keskiö sovite ja kiristää tasaisesti. Eivät täristä tai irtoa mutterit kovassakaan vauhdissa. Eri asia jos vanteet o kierrot. Esson baari juttua, etteivät toimeisi/ olisi luotettavia. Mittatilaus vanteilla saa sitten semmoset ku haluaa, tosin näkyy hinnassaki  ;)

Mutta essonbaari juttua ei oo se et jos jotain sattuu ja vakuutustarkastaja sattuu huomaamaan bimmin vanteet, niin silloin maksetaankin omat ja vastapuolen kulut, vaikka vanteilla ei olis mitään vaikutusta itse vahinkoon. Ja miks pitäis kun oikealla jaollakin löytyy vanteita. Ihan väärä paikka säästää.  >:(
Link to comment
Share on other sites

Mutta essonbaari juttua ei oo se et jos jotain sattuu ja vakuutustarkastaja sattuu huomaamaan bimmin vanteet, niin silloin maksetaankin omat ja vastapuolen kulut, vaikka vanteilla ei olis mitään vaikutusta itse vahinkoon. Ja miks pitäis kun oikealla jaollakin löytyy vanteita. Ihan väärä paikka säästää.  >:(

 

m/

Link to comment
Share on other sites

5x120 jaolla toimii aivan hyvin, oikea keskiö sovite ja kiristää tasaisesti. Eivät täristä tai irtoa mutterit kovassakaan vauhdissa. Eri asia jos vanteet o kierrot. Esson baari juttua, etteivät toimeisi/ olisi luotettavia. Mittatilaus vanteilla saa sitten semmoset ku haluaa, tosin näkyy hinnassaki  ;)

Samaa mieltä mulla 93 camussa bemarinvanteet ja ei sovitteita siltikään ei ravistanut  m/
Link to comment
Share on other sites

Mutta essonbaari juttua ei oo se et jos jotain sattuu ja vakuutustarkastaja sattuu huomaamaan bimmin vanteet, niin silloin maksetaankin omat ja vastapuolen kulut, vaikka vanteilla ei olis mitään vaikutusta itse vahinkoon. Ja miks pitäis kun oikealla jaollakin löytyy vanteita. Ihan väärä paikka säästää.  >:(

 

Tätä olen muussakin yhteydessä tuumaillut, ja ois kyllä mielenkiintoista nähdä joku ennakkotapaus tästä. 4,75" ja 120 mm ero on 0,65 mm. Eli pultin reikä on noissa 0,325 mm eri kohdassa, jos vanne (sekä auton pyörän napa) on tehty precis. Kyllä sen siis jotenkin ymmärtää jos jengi lipsuu vanteen valinnassa tuon verran. Omassa 4 genissä on edellisen omistajan jäljiltä myös 120 mm jaolliset, olen niitä kyllä vaihtamassa, mutta en siinä pelossa että joutuisin vanteiden takia maksumieheksi jossain onnettomuudessa. Toki edelleen 4,75" täsmällisesti on erisuuri kuin 120 mm...

Link to comment
Share on other sites

Joo ei sitä tiedä vaikka tulis ongelmia ajanmittaan tuosta 120mm jaosta.Mullakaan ei ole ollut vasta kun 18vuotta komeron alla ilman ongelmia...

Link to comment
Share on other sites

Tätä olen muussakin yhteydessä tuumaillut, ja ois kyllä mielenkiintoista nähdä joku ennakkotapaus tästä.  Toki edelleen 4,75" täsmällisesti on erisuuri kuin 120 mm...

Kirjallista todistuaineistoa ei ole, mutta tuttu joutui maksumieheksi, vaikka rengastuksella ei ollut osaa eikä arpaa kolariin. Vastapuoli tuli kolmion takaa kylkeen, mutta kun tuttavan autossa olikin 88 kantavuuden renkaat ja olisi pitänyt olla 91 ja vakuutustarkastaja huomasi tämän, niin tuttava joutui maksamaan omat ja vastapuolen vahingot, reilu 8000€. Perusteluna oli laiton rengastus ja tästä johtuen ajokiellossa oleva auto. Ja tuossa on vain autojen korjauskulut, henkilövahinkoja ei tullut. Äkkiähän tuon kysyt katsastusmieheltä tai vakuutustarkastajalta jos vielä epäilyttää. Heinäkuussa voimaan tulleen lain mukaan katasatuksessa liian kuluneet renkaat aiheuttavat välittömän ajokiellon, autolla ei saa ajaa edes kotiin, vaan pitää viedä trailerilla. Mutta toki jokainen saa pelleillä niin kuin haluaa, mutta minusta ei kannata väittää, että bemarin vanteet käy, ainakaan kertomatta, että ne on vain sinne päin.
Link to comment
Share on other sites

Kirjallista todistuaineistoa ei ole, mutta tuttu joutui maksumieheksi, vaikka rengastuksella ei ollut osaa eikä arpaa kolariin. Vastapuoli tuli kolmion takaa kylkeen, mutta kun tuttavan autossa olikin 88 kantavuuden renkaat ja olisi pitänyt olla 91 ja vakuutustarkastaja huomasi tämän, niin tuttava joutui maksamaan omat ja vastapuolen vahingot, reilu 8000€. Perusteluna oli laiton rengastus ja tästä johtuen ajokiellossa oleva auto. Ja tuossa on vain autojen korjauskulut, henkilövahinkoja ei tullut. Äkkiähän tuon kysyt katsastusmieheltä tai vakuutustarkastajalta jos vielä epäilyttää. Heinäkuussa voimaan tulleen lain mukaan katasatuksessa liian kuluneet renkaat aiheuttavat välittömän ajokiellon, autolla ei saa ajaa edes kotiin, vaan pitää viedä trailerilla. Mutta toki jokainen saa pelleillä niin kuin haluaa, mutta minusta ei kannata väittää, että bemarin vanteet käy, ainakaan kertomatta, että ne on vain sinne päin.

Kai sä ymmärrät että moottorin virittäminen on ihan sama asia ;) Suomessa kaikki on mahdollista, jopa syyttömän kikkailulla muuttaminen syylliseksi ;) Tälläinen varmaan olis kaatunut hovissa, käräjäoikeus vois vaikka tuomitakkin. Kuulostaa vaan ihan hevostoimiston BS.ltä ;D

Link to comment
Share on other sites

Kai sä ymmärrät että moottorin virittäminen on ihan sama asia ;) Suomessa kaikki on mahdollista, jopa syyttömän kikkailulla muuttaminen syylliseksi ;) Tälläinen varmaan olis kaatunut hovissa, käräjäoikeus vois vaikka tuomitakkin. Kuulostaa vaan ihan hevostoimiston BS.ltä ;D

Ei tuo mennyt käräjille, vakuutustarkastaja sen päätti, eikä tuttu halunnut lähteä haastamaan vakuutusyhtiötä oikeuteen korvauksista, kun siinä äkkiä summat kolminkertaistuu. Tosin yksi oululainen kaveri teki senkin, rattijuoppo ajoi päin punaisia moottoripyörän päälle, kaverilta murtui ,sääri, reisi lonkka ja selkä, joitui loppuiäksi pyörätuoliin ja vakuutusyhtiö katsoi ettei vaikuta työntekoon. Meni hoviin saakka ja kaveri voitti. Mutta kesti melkein kaks vuotta ja yli 50t€ omaa rahaa, ennenkuin  oikeus päätti korvauksista. ,Moottorin virittämisen yli sallitun tehorajan ja sen toteaminen vakuutustarkastajan toimesta on "hieman" hankalampaa kuin väärän rengastuksen pongaaminen. Mutta jokainen tekee itse omat päätökset. Mun kantti ei riitä siihen jos väärien vanteiden takia pultit katkeekin ja ajat jonkun päälle muutaman satasen säästön takia.
Link to comment
Share on other sites

Heinäkuussa voimaan tulleen lain mukaan katasatuksessa liian kuluneet renkaat aiheuttavat välittömän ajokiellon, autolla ei saa ajaa edes kotiin, vaan pitää viedä trailerilla.

tossa mun kirjallinen  vastaväite kun sain kuluneista renkaista ajokiellon 19.6.2018 ja auton sai ajaa korjattavaksi 20.6.2018 klo 24:00 saakka en siis tarvinnu hommata kärryä.

IMG_20181021_205058p.jpg.3ec64bc138caab83c50e669ad4cbd5b1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kuinkahan tarkasti näissä vehkeissä jako on juurikin sen 120.6mm? Hiukan nimittäin epäilen...  ;D

Joo se on niinkuin vanha timpuri sanoi:"kun tuo tuumakin on niin vähän,niin kuinkas vähän se milli oikein on?"

Link to comment
Share on other sites

Tänään autoa varmaan pitäisi vähän siirrellä, ja alkaa kiristelemään lokasuojia paikalleen, samalla kaikki levikemuovit tiukata kiinni. Samalla voisi vaihtaa tankille menevät sähköjohdot.  Varmaan ensi viikolla voisi katsoa lämppärin osia paikalleen. Sitten se alkaisi olla moottorin asennus edessä  ::)

 

Samalla teen tässä toista laitetta, pienen pusun takanurkaan saanut C6  :W  ( ei sitikka)

Link to comment
Share on other sites

Mutta essonbaari juttua ei oo se et jos jotain sattuu ja vakuutustarkastaja sattuu huomaamaan bimmin vanteet, niin silloin maksetaankin omat ja vastapuolen kulut, vaikka vanteilla ei olis mitään vaikutusta itse vahinkoon. Ja miks pitäis kun oikealla jaollakin löytyy vanteita. Ihan väärä paikka säästää.  >:(

 

Tästä oon edelleen F350 kanssa 100% samaa mieltä. Niitä vanteita saa 4.75" jaollakin ja semmosia mitkä passaa ilman spacereitä niin on aivan turhaa leikkiä väärien jakojen ja spacereiden kanssa kun ei ole mitään pakkoa näin tehdä  :o

 

Jokkainen toki saa tehä niinku parraaksi näkkee.

Link to comment
Share on other sites

Joo siksi ne veten vanteet ei sinne käy kun joutuisi käyttämään spacereita.

Mistä olette muuten hommannut napoihin uusia pultteja, nyt jarrupäivityksen myötä navan pultit käy lyhyiksi kun tulee 4gen jarrulevy siihen navan päälle.

Link to comment
Share on other sites

Tästä oon edelleen F350 kanssa 100% samaa mieltä. Niitä vanteita saa 4.75" jaollakin ja semmosia mitkä passaa ilman spacereitä niin on aivan turhaa leikkiä väärien jakojen ja spacereiden kanssa kun ei ole mitään pakkoa näin tehdä  :o

 

Jokkainen toki saa tehä niinku parraaksi näkkee.

 

Sanotaan näin, että ennemmin ne bmw vanteet, kuin torque trustit mitä kaikil on. Muutenkin huono tarjotan 17-18" kokoluokassa 9-11" leveenä. Jos löytää silmää miellyttävän, niin lähes aina 4gen tai vette ET:llä. Yhtään tapausta en tiedä, että vakuutusyhtiö olisi evännyt korvauksen/vastuun bmw vanteiden takia näissä vehkeissä. Niinku aikasemminki mainittiin ihan yhtä laitonta on putkiston, moottorin sisäiset/ulkoiset muutokset, oli kyseessä käyttis, harraste tai museoauto  ::)

 

Studeista; olisinkohan laittanut n.12-15mm vakiota pidemmät arp studit. Us-partsilla silloin kauheen kalliit olleet

Edit olivatkin 20mm vakiota pidemmät.

Link to comment
Share on other sites

Sanotaan näin, että ennemmin ne bmw vanteet, kuin torque trustit mitä kaikil on. Muutenkin huono tarjotan 17-18" kokoluokassa 9-11" leveenä. Jos löytää silmää miellyttävän, niin lähes aina 4gen tai vette ET:llä. Yhtään tapausta en tiedä, että vakuutusyhtiö olisi evännyt korvauksen/vastuun bmw vanteiden takia näissä vehkeissä. Niinku aikasemminki mainittiin ihan yhtä laitonta on putkiston, moottorin sisäiset/ulkoiset muutokset, oli kyseessä käyttis, harraste tai museoauto  ::)

 

Studeista; olisinkohan laittanut n.12-15mm vakiota pidemmät arp studit. Us-partsilla silloin kauheen kalliit olleet

Edit olivatkin 20mm vakiota pidemmät.

 

Kuten sanoin kaikki tavallaan. Moottoria ja putkistoa muokatessa niiden pettäessä auto ei kuitenkaan mene metsään. Pulttien irrotessa tai katketessa tuo riski on huomattavasti suurempi. Mua ei se laillisuus tuossa huoleta vaan se että sitte ku 2 markkaa lasissa niin mulla ainaki mieltä rauhottaa tieto että auto seisoo asfalttia vasten siihen täysin sopivien vanteiden varassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No niin. Nyt se kone keulalla :o

Kiinnikkeet eivät käyneet, joten joutuu muokkaamaan niitä vähän.

Ne kun saan istumaan niin sitten kardaani ja laatikon kannakkeen teko. Sitten alkaa sähköhommat

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nyt tällä viikolla hommat taas edennyt. Alkaa sisältäkin näyttää autolta hiljakseen. Ennenkuin sisustaa jatkaa on koetaulun sähköt saatava kiinni.  Nyt pitää viisaammilta kysyä kytkennöistä, polttoaine anturin piuhat. Ne korvataan ilmeisesti suoraan vanhoihin( vaihdoin sen tankilla menevän johtosarjan.polttoainepumpun piuhat vien mihin laitan releen, varmaan kuskin jalkatilaan...

Ilmeisesti tankin muita johtoja ei tarvi kytkeä.

 

Katsoin tuota tässä ketjussa ollutta ecun johtosarjan modaus ohjetta. Haluan ilmastoinnin ja crusen jättää, joten mihinkään niihin viittavaan johtoon en koske?

 

Miten nopeus signaalin saa koska nyt ei ole ABS jarruja mistä tiedon saisi. Ja ilmeisesti nopeustieto tarvitaan

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...