Jump to content

Pontiac Trans Am -78

Aukustus

Recommended Posts

Kirjoitettu
11 tuntia sitten, Aukustus kirjoitti:

Jep, nuo repro palikat on mitä milloinkin. Tuo etupuskurikin on tällä hetkellä monesta paikkaa "discontinued" statuksella, eli varmaan reklamaatioiden vuoksi ei enää saatavilla. Mutta kuten mun tapauksessa, kun vanha puskuri oli ihan finaalissa, niin eipä paljon vaihoehtoja jäänyt ja silloin ajattelin sen olevan hyvä. Ruotsin lasikuitupaja joka nuita repro puskureita kuituisena kauppaa, ei oikeen asiakaspalvelua hallitse. Viesteihin ja puhelimeen vastaaminen oli erittäin hankalaa, taisi mennä 3kk viimeisimpään sähköpostiin vastaaminen ja siinä vaiheessa oli jenkkipuskuri jo paikallaan 😃Sitten taas moni muu käikäle on ollut todella hyvää laatua 😀

Mutta joo, nyt läiskin osat vaan sinneppäin. Lähtee vielä vesihiontaan, peltisaumojen hypistelyyn ja sen semmoseen maalaamoon. Kerkeän jokusen päivän ajaa tälle syksyä, talvella sitten aikaa hieroa 🤠

Perjantaina Oulu Cruisinkiin..? 😎

Kirjoitettu

En oo vielä päässyt metriäkään ajamaan, eikä vielä ole sisusta täysin kasassa. Mutta mikäli auto sillä mallilla on perjantaina, niin kyllä 👍

• Kippis 1
Kirjoitettu

Vielä kerkesi ajelemaan tälle syksyä 🤠  Älkää takertuko pikku juttuihin, kuten istuvuuksiin yms, talvi aikaa niitä hieroa. Teipparin kanssa diili hierottu eilen, menee Huippufiksille teippaukseen, takalasin tummennukseen ja pinnoitukseen, kun on ensin käynyt maalaamossa vesihionnassa ja kiillotuksessa.

spacer.png

peltiauki.jpg?img=img2048

nallikari.jpg?img=img2048

pihalla.jpg?img=img2048

• Tykkää 12
  • Kippis 1
  • 2 weeks later...
Kirjoitettu

Teipit saapui Phoenix graphixilta, 3M teipeille näköjään tulostettuna. No teippari kertokoon mielipiteensä laadusta, mutta oletettavasti hyvät on. Tänään lähtee auto maalarille takaisin, siellä hierotaan peltisaumat kohdalleen, poistetaan roskat yms virheet maalipinnasta, vesihiotaan ja myllytetään pinnat. Sitten tosiaan eri paikkaan teipattavaksi ja pinnoitukseen. Jos jollekkin pinnoite on uusi käsite, niin tekee saman kuin vaha, mutta kestää paljon kauemmin ja suojaa paremmin. Vielä jokunen fiilistelykuva nykykuosissa 🙂

syksyper%C3%A4.jpg?img=img2048

syksysivu.jpg?img=img2048

ajelua.jpg?img=img2048

• Tykkää 8
  • 3 weeks later...
Kirjoitettu

https://aukusti.kuvat.fi/kuvat/Pontiac+maalaushommat/Snapchat-2026943616.mp4

Siitäpä videota vesihionnan ja kiillotuksen jäljiltä, kylläpä muuttui 🤠 Ei antanut suoraan lisätä videota kuvien tapaan. Ja yksi kuvakin perään. Viikon sisällä vielä teippaukset ja pinnoite, niin alkaa olemaan pinnat valmiina. Talven aikana entratut cromilistat yms vielä paikalleen, niin tulee sopivasti lisää yksityiskohtiakin.

spacer.png

• Tykkää 7
  • Firebird 2
  • Kippis 1
Kirjoitettu

Hyvää kannatti odottaa

Tästä lienee ei kukaan enään eri mieltä....😁👍

• Tykkää 2
Kirjoitettu
10 minuuttia sitten, markoyt kirjoitti:

Hyvää kannatti odottaa

Tästä lienee ei kukaan enään eri mieltä....😁👍

Kyllä olen edelleen eri mieltä siitä odottamisesta, tulkoot kuin hyvä tahansa, niin pittää se pysyä miesten sanojensa takana ja tehä siinä aikataulussa ku alunperin sovittu 😉

Mutta muuten on jees, työnlaatua ei voi moittia 👍

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Nyt on Pontiacissa teipit ja pinnoite niskassa, tulipa eloa kummasti teippien myötä 🤠 Laitan teippaus ja pinnoitehommista myöhemmin oman kirjoituksen, ei ollut kerennyt kaikki kuvat tallentua pilveen tätä kirjoittaessa. Listat vielä uupuu ja logo keulasta. Kerrottakoon myös, että vanne/rengas asiat pitäisi ensi kesäksi olla jiirissä. Vinkkinä vaikkapa Billet ja 18x10 😉

spacer.png

spacer.png

• Tykkää 5
  • Firebird 6
  • Kippis 2
Kirjoitettu

Palataampa nyt ajassa hetki taaksepäin, eli teippaukseen ja pinnoitukseen. Kun rahaa ja vaivaa oli nyt panostettu isolla kädellä maalaukseen ja ulkoasuun yleensäkkin pisteosien yms. muodossa, niin ajattelin, että olisi hölmöä jättää tuoreet virheettömät pinnat suojaamatta.

Olin jonkin aikaa selvitellyt eri suojausvaihtoehtoja maalipinnan ja teippauksien suojaksi. Vahaus olisi tietysti ollut tuttu ja turvallinen vaihtoehto, mutta helpompia ja kestävämpiä ratkaisujakin on ollut jo tovin markkinoilla. Pinnoite eroaa vahasta siinä, että se kestää liuottimia ja kestää pinnoilla useita vuosia, jopa +3v ympärivuotisessa käyttöautossakin. Keraamista pinnoitetta ei voi pestä pois, vaan se lähtee pelkästään mekaanisesti hiomalla (=myllyttämällä). Selvittelin aikani eri vaihtoehtoja pinnoitteille lähinnä facebookin autonhoitoryhmistä yms, jossa Ceramic Pro pinnoiteet oli vahvasti suositeltuja ja kehuttuja. Suurinta osaa näistä pinnoitemerkeistä ei myydä suoraan kuluttajalle, vaan ainoastaan heidän edustajansa "asentamana". Tämä siksi, että pinnoite laitetaan varmasti oikein ja esivalmistelluille (myllytetyille/virheettömille) pinnoille.

Oulusta löytyikin Ceramic Prolle edustaja ja pitkän linjan autofiksaamo Huippufiksi, jossa onnistui myös samalla kertaa noiden Phoenix graphixilta tilaamieni tarrojen asennus, sekä takalasin tummennus. Kolme kärpästä siis samalla reissulla. Tekevät myös tarroja itsekin tilauksesta, teippailevat esim firmojen kalustoa.

Trans Amissa kun on nuo kaarilevikkeet, niin varsinkin takimmaiset ovat kovilla, kun eturenkaat syytävät niihin jatkuvasti kiviä, hiekkaa jne. Päätinkin nyt samalla laitattaa niihin kiveniskukalvot, jotta pysyisi levikkeiden maali hyvänä pitempään. Muuan ilmakupla jäi, mutta ne poistuivat kyllä lähipäivinä.

kivenisku2.jpeg?img=img2048

Kivenisku.jpeg?img=img2048

Tarroiksi valitsin kultaiset ja mielestäni sopii hienosti.

keula2.jpeg?img=img2048

Teippaus.jpeg?img=img2048

Takalasiin laitettiin 20% tummennuskalvo, joka mielestäni sävyttää sopivasti, eli ei ole täysin musta.

per%C3%A41.jpeg?img=img2048

Näiden teippauksien päälle vasta luonnollisesti laitettiin sitten se pinnoite. Valitsin Ceramic Pron sarjasta 9h keraamisen 2-kerroksisen pinnoitteen, jolle luvataan kovempi/parempi suojaus naarmuja vastaan, kuin pelkällä 1-kerros pinnoitteella. Tuolle 9h pinnoitteelle saa 3 vuoden takuun ja 1 kerroksiselle light käsittelylle vuoden takuun. Kuulemma kesäautolle olisi riittänyt tuo light käsittelykin, mutta en nähnyt syytä säästellä enää tässä vaiheessa.

Jännä nähdä, että miten pinnoite toimii oikeasti. Mutta ainakin pesujen pitäisi helpottua olennaisesti, kun kinnastelu pesut jää vähemmälle. Pitäisi siis kesälika- ja pöly lähteä pelkällä vaahdottimella + painepesurilla, eikä liuottimiakaan tarvitse säästellä, mikäli tarvetta on. Varauksettomat kehut kyllä Huippufiksille koko showsta, eli teippaus, ikkunan tummennus sekä pinnotus 🤠

• Tykkää 6
  • Firebird 4
  • Kippis 1
  • 3 weeks later...
Kirjoitettu

Teetin tuossa hiljattain Pontiacille Classic Data tarkastuksen, koska vakuutusyhtiö sitä edellytti harrasteautolle jonka arvo on omistajan mielestä 30 000€ tai yli. Tarjolla on pitkää ja lyhyttä tarkastusta, joista lyhyt riittää vakuutusyhtiölle. Hinnaltaan tämä tarkastus on tällöin 250€.

Classic Datan sivuilta kopioitu: "Classic Data on Euroopan vanhin, suurin ja tunnetuin asiantuntija-organisaatio, joka tekee harrasteajoneuvojen kuntotarkastuksia ja määrittelee ajoneuvoille ajanmukaisen markkina-arvon ja kirjoittaa siitä kansainvälisesti pätevän sertifikaatin."

Classic%20data.jpg?img=medium

Tarkastuksen tulos oli kuntoarvion osalta positiivinen yllätys, markkinarvon osalta ennakoitu. Heitti 100€ omasta mielestäni realistisesta näkemyksestäni 🤠 Kuntoluokat on 1-5 (1 paras, 5 huonoin) ja Pontiac sai arvosanan 1- 

Classic%20data2.jpg?img=medium

Sitä kun on omalle työlle niin kriittinen, sekä tietää kaikki virheet autossa kun on satoja tunteja sen ympärillä pörrännyt, niin tuntuu kyllä hyvältä saada tuollainen arvio. Muut ei niitä virheitä yleensä huomaa, ellen niitä itse kerro. Ehkä ne virheet sitten menevät toleransseihin 😁

konehuone.jpg?img=img2048

Loppuun vielä kuva konehuoneesta, joka vielä vähän kesken. Tuulitunneli hyppää silmille, sille pitää jotain tehdä. Myös johtoja piilotan talven aikana sukan sisään yms pientä sipistelyä.

• Tykkää 5
  • Firebird 3
Kirjoitettu

Eikös tuo arvon määritys ole suht suoraviivainen kun on tiedossa paljon olet rahaa laittanut :) markkina-arvon mukaanlukien

Kirjoitettu
15 tuntia sitten, vwg4 kirjoitti:

Eikös tuo arvon määritys ole suht suoraviivainen kun on tiedossa paljon olet rahaa laittanut :) markkina-arvon mukaanlukien

Ei se ihan noin se homma toimi. Sitä voit hukata 20k autoon rahaa mistä et silti myydessä saa välttämättä ku 5k. Toisinperin taas voi olla että hommaat 25k auton, sijoitat siihen viisaasti 5k ja saatkin auton arvon nousemaan esim. 40k arvoiseksi.

Markkina-arvo ja se mikä sen auton arvo on itselle, kun ovat kaksi melkeen täysin eri asiaa.

• Tykkää 1
Kirjoitettu

Tietysti. 

Se mitä tarkoitin että Classic Datan kavereille on kuitteja esittää. 

Se mitä Classic Data arvioi ei taas välttämättä ole suoraan se mitä myydessä markkinahinnaksi muodostuu. 

Kirjoitettu
1 tunti sitten, vwg4 kirjoitti:

Tietysti. 

Se mitä tarkoitin että Classic Datan kavereille on kuitteja esittää. 

Se mitä Classic Data arvioi ei taas välttämättä ole suoraan se mitä myydessä markkinahinnaksi muodostuu. 

Classic datankin tiedot perustuu keskiarvoihin, se että onko tämä esim arvokkaampi vai vähemmän arvokas, on sitten myyjän ja ostajan välinen asia. Mutta antaa kuitenkin nämä aina hyvin suuntaa kuitenkin ja on varmasti arvokas dokumentti varsinkin vakuutusyhtiön kanssa tapellessa.

Mutta ei se Classic datankaan arvio perustu ymmärtääkseni paljon mitenkään niihin kuitteihin, vaan ihan vaan siihen lopputuotteeseen. Se onko siihen menny 10k vai 50k rahaa ei ole ainakaan määräävä tekijä näissä arvioinneissa, vaan se auton kuntotaso ja viimeistely.

Kirjoitettu

Jep, samaa mieltä BlackZ kanssa. Perustuu tosiaan Euroopan tilastoihin toteutuneista kaupoista, eri kuntoluokituksen omaavien autojen osalta. Tässä tapauksessani tarkastaja ei edes kysynyt paljonko olen autosta aikanaan maksanut, saati siihen rahaa rakentaessa käyttänyt. Teki listassa olevat tarkastukset ja esitti kysymyksiä eri osa-alueilta. Lopulta lähetti kaavakkeet ja kuvat Saksaan, jossa joku "päämies" teki ilmeisesti lopullisen arvion autosta, käyttäen classic datan euroopan tilastoja hyväkseen. Minun tapauksessani arvioi osui hyvin lähelle ostohinta+rakennuskulut yhtälöä, eli rahani saisin pois, mutta palkkaa en saisi tuolla hinnalla 😅

• Tykkää 2
Kirjoitettu

mikä vakuutus vaatii todistusta.....mulla oli parsassa vakuutusarvo 65k ja valokuvat riitti sekä avogta yli 30k ja kuvat riitti

Kirjoitettu
1 tunti sitten, avogta-89 kirjoitti:

mikä vakuutus vaatii todistusta.....mulla oli parsassa vakuutusarvo 65k ja valokuvat riitti sekä avogta yli 30k ja kuvat riitti

Näin se on ollu mullaki, sullaki vissii sitte OP Pohjolassa? 😁 Sinne saa vissii melkeen mitä vaan arvoksi laitettua mikä on edes vähä sinnepäin, vakuutusehdoissa kuitenkin lukee että lopullisen arvion arvosta tekee sitten HEIDÄN arvioijansa vahingon hetkellä, että melko epävarma olen tän vakuutusyhtiön kanssa miten kävisi sitten vahinkotapauksessa. Kysyin heiltä aikanaan että mikä helvetin järki mulla on maksaa vakuutusta tiettyyn summaan perustuen, jos he voivat kuitenki todeta arvon sitte mielivaltaisesti vahingon hetkellä, sanovat että no käytetäänhän sitä suuntana kuitenkin mikä on omistajan arvioima arvo, eli näkisin että se on ihan MAX summa mitä voisivat korvata, ja siitäki todennäkösesti 30% ainaki koitetaan tinkiä vahingon tapahtuessa. Toivottavasti ei ikinä tarvi näitä asioita heidän kanssaan käydä läpi, ei mua lohduttaisi muutenkaan se summa minkä noista saisi kun omaa työtä on tehty tuhansia tunteja saadakseen mieluisen ja sitä menetystä ei korvaa mikään raha. Tai no, ehkä jos miljoonan maksasivat, mutta tuskin maksavat edes heidän itse alustavasti hyväksymää vakuutusarvoa 🥴

Kirjoitettu
4 minuuttia sitten, BlackZ kirjoitti:

Näin se on ollu mullaki, sullaki vissii sitte OP Pohjolassa? 😁 Sinne saa vissii melkeen mitä vaan arvoksi laitettua mikä on edes vähä sinnepäin, vakuutusehdoissa kuitenkin lukee että lopullisen arvion arvosta tekee sitten HEIDÄN arvioijansa vahingon hetkellä, että melko epävarma olen tän vakuutusyhtiön kanssa miten kävisi sitten vahinkotapauksessa. Kysyin heiltä aikanaan että mikä helvetin järki mulla on maksaa vakuutusta tiettyyn summaan perustuen, jos he voivat kuitenki todeta arvon sitte mielivaltaisesti vahingon hetkellä, sanovat että no käytetäänhän sitä suuntana kuitenkin mikä on omistajan arvioima arvo, eli näkisin että se on ihan MAX summa mitä voisivat korvata, ja siitäki todennäkösesti 30% ainaki koitetaan tinkiä vahingon tapahtuessa. Toivottavasti ei ikinä tarvi näitä asioita heidän kanssaan käydä läpi, ei mua lohduttaisi muutenkaan se summa minkä noista saisi kun omaa työtä on tehty tuhansia tunteja saadakseen mieluisen ja sitä menetystä ei korvaa mikään raha. Tai no, ehkä jos miljoonan maksasivat, mutta tuskin maksavat edes heidän itse alustavasti hyväksymää vakuutusarvoa 🥴

lähitapiolassa.....arvioivat kuvien ja tietojen mukaan gta omasta arviosta tinkivät sillo 5k mutta sanoivat et soita kun arvo nousee...pitäiskö.....challengeriin ilmoitin 65k ja tuli nopeasti ilmoitus et arvo on se

Kirjoitettu
24 minuuttia sitten, avogta-89 kirjoitti:

lähitapiolassa.....arvioivat kuvien ja tietojen mukaan gta omasta arviosta tinkivät sillo 5k mutta sanoivat et soita kun arvo nousee...pitäiskö.....challengeriin ilmoitin 65k ja tuli nopeasti ilmoitus et arvo on se

Onko vakuutusehdoissa mainintaa että lopullisen arvion tekee kuitenkin heidän arvioijansa vahingon hetkellä?

Kirjoitettu

Tuo pätee oman vakuutusyhtiön kanssa, eli jos olet itse syyllinen. 

Jos olet syytön osapuoli menee vastapuolen vakuutuksesta. Tässä kohtaa Classic Data todistus auttaa, mut sopimukset oman vakuutusyhtiön kans ei. 

Joskus näistä oli overdrivella juttua

Kirjoitettu
3 tuntia sitten, vwg4 kirjoitti:

Tuo pätee oman vakuutusyhtiön kanssa, eli jos olet itse syyllinen. 

Jos olet syytön osapuoli menee vastapuolen vakuutuksesta. Tässä kohtaa Classic Data todistus auttaa, mut sopimukset oman vakuutusyhtiön kans ei. 

Joskus näistä oli overdrivella juttua

eli vain itse kolhimalla max korvaus....

Kirjoitettu

Mulla lähitapiola vakuutusyhtiönä, kun heiltä harrasteautovakuutus oli kohdallani halvin. Pohjola ei ole dokumenttien perään kysellyt minulta eikä kavereilta, mutta eipä ole kyllä tiedossa yhtään vahinkotapaustakaan, että mitä tapahtuu sitten kun korvauksia määritellään. Aiemmin oli pohjolassa vakuutukset ja tosiaan kuvat riitti, kuten tapiolassakin alle 30k arvolle. 

Kirjoitettu
16 tuntia sitten, Aukustus kirjoitti:

Mulla lähitapiola vakuutusyhtiönä, kun heiltä harrasteautovakuutus oli kohdallani halvin. Pohjola ei ole dokumenttien perään kysellyt minulta eikä kavereilta, mutta eipä ole kyllä tiedossa yhtään vahinkotapaustakaan, että mitä tapahtuu sitten kun korvauksia määritellään. Aiemmin oli pohjolassa vakuutukset ja tosiaan kuvat riitti, kuten tapiolassakin alle 30k arvolle. 

Meillä myös on Chevylle vastaava vakuutus LähiTapiolassa.

• Tykkää 1

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...