Jump to content

Pontiac Trans Am -78


Aukustus

Recommended Posts

http://kuvanjako.fi/tjx11.jpg

Terve vaan täältä Oulusta Fbodyn väki! Tuli syksyllä toteutettua pitkäaikainen haave ja hommattua Amerikkalainen harrasteauto 30 v lahjaksi itselleni. Chargereita ja Challengereita aiemmin hamusin, vaan niiden osalta olen kymmenen vuotta myöhässä hankintahinnan suhteen. Ei siinä, en minä tästä hankinnasta ollenkaan harmissani ole ;)

 

Auton ostin ajokuntoisena projektina ja leimakin napsahti paperiin kerta yrittämällä, ennen kuin laitoin auton talviunille. Maalipinta on Californian auringon polttama, kuten myös sisustakin. Moottorina Oli Oldsin 403, savuttava sellainen. Alustassa on väljää joka suuntaan, johtuen lähinnä väsyneistä puslista.

 

Ensin ajattelin, että alan ehostamaan ulkokuorta ja sisustaa ensimmäisenä, mutta öljynkulutuksen ollessa noin litra/150km meni suunnitelmat uusiksi. Tulikin selvitettyä tuon Oldsin sielunelämää aika hartaasti ja olinkin jo päättänyt sen kunnostaa ja vähän piristää samalla. Moottori nostettiin pois reiästä ja pukkiin kiinni.

http://kuvanjako.fi/v6y3p.jpg

 

Oldsin kanssa alkoi kuitenkin seinä nousta pystyyn osien, etenkin kansien hintojen ja saatavuuden vuoksi. Myös heikonpuoleiset jatkojalostus ominaisuudet sekä kavereiden ja tuttavien puheet Oldsin kunnostamisen "järjettömyydestä" alkoivat kalvaa mieltä. Kaverit alkoivat kovasti kiilata jotkut Chevyn moottorien suhteen, jotkut Pontiacin moottorin suhteen. Jonkin verran Chevyjä harkitsin, mutta en oikestaan kovin vakavissaan. Pontiacin moottori sensijaan alkoi kiinnostamaan ;)

Link to comment
Share on other sites

Sattuikin niin sopivasti, että auton myyneellä Oululaisella jenkkiharrastajalla oli tallin perällä kuormalavan päällä omiin tarpeisiinsa hankittu 1967 vuosimallin Pontiacin 400 moottori, jossa oli vuoden 1968 #16 kannet. "Muskeliajan" korkeapuristeinen moottori siis, varsin hyvillä saman aikakauden kansilla. Tästä moottorista oli aiemmin veltolla mulkulla kauppaa hierottu, mutta Oldsihommien kariuduttua siitä pitikin alkaa tosissaan kauppaa hieromaan. Mutkia matkaan meinasi aiheuttaa se, että myyjä tunsi luopumisen tuskaa aarteestaan. Lisäksi hän oli luvannut moottorin jo kaverilleen, jos joskus myyntiaikeisiin päätyy. Myyntiaktin lähestyessä myyjä otti yhteyttä kaveriinsa ja kertoi tilanteestani, moottorittomasta jenkkiharrastajan poikasesta. Kaveri heltyi kuulleessaan lähes lohduttoman tilanteeni ja antoi luvan myydä moottorin. Heti kun kuulin uutisista ja myyjäkin oli suopealla tuulella, maksoin moottorin välittömästi :D

Link to comment
Share on other sites

http://kuvanjako.fi/95qc8.jpg

Siinäpä se moottoriaihio möllöttää tallin lattialla juuri haettuna. Historiaa moottorista tai sen sisällöstä ei ollut tiedossa tässä vaiheessa, muuta kuin että se oli otettu joskus pois keulalta alakerran laakerivaurion vuoksi. Mysteerimoottori siis ja pienellä riskillä mentiin. Video moottorista oli, kun se kävi samaisen kuormalavan päällä.

 

Seuraavaksi piti alkaa miettiä, että missä moottorin teetän. BlackZ ohjeisti ottamaan yhteyttä kaveriinsa Pirkkalasta, joka on Moparpiireissä tunnettu moottorivelho. Hihkaiskoon itse, jos haluaa nimensä esille tässä Pontiac yhteydessä. Sovittiin kuviot kuntoon tämän henkilön kanssa ja jokusen viikon päähän varasin hotellin Tampereelta, ei huvittanut yhtä kyytiä ajaa Oulu-Pirkkala-Oulu reissua talvinopeusrajoituksilla.

 

Oldsin moottorin sain sopivasti kaupaksi ennen reissua ja otinkin sen samaan kyytiin oman moottorini matkaseuraksi. Oldsin jätin matkalla Vaasan seudulle, jossa se tulee päätymään taas Trans Amin keulalle. Se onkin tätänykyä jo työnalla uudella omistajalla. Oldsin moottori osottautui varsin kelpo aihioksi, kannet olivat sohlona ja aiheuttivat savutuksen ja öljynsyönnin, muuten ihan hyvässä jiirissä.

Link to comment
Share on other sites

Pirkkalaan päästyäni otettiin moottori alas kyydiltä ja kiinnitettiin suoraan pukkiin. Tallissa oli rivi Chargereita ja Challengereita, en itseäni enempää kiusannut vaan yritin parhaani mukaan ne jättää huomiotta  :W

 

Hotellille päästyäni en pitkään kerennyt sängyllä maata, kun alkoi tipahdella ensitietoa moottorin jamasta. Eli purku alkoi samalle iltaa! Kävi ilmi, että moottorissa olikin Trw takomännät 030 ylikoossa, hyvässä kunnossa olivat ja sylinteritkin menevät hoonauksella.

http://kuvanjako.fi/49yo9.jpg

 

Alakerran laakerivaurio oli jättänyt jälkensä kampiakseliin, joka vietiin koneistamolle tarkistukselle. Tarkistuksessa näytettiin vihreää valoa, kaikki kunnossa eli kaulat hiontaan.

 

Myös jotain ei niin kivoja ylläreitä löytyi, tosin tuuriakin oli vielä matkassa, ettei täystuhoa ollut tapahtunut. Öljypumpun käyttöakseli oli jonkun ihan itse modaama

http://kuvanjako.fi/lda0u.jpg

 

Lisäksi kansiosastolla oltiin jo eletty veitsen terällä, retaineri halki

http://kuvanjako.fi/tfrfv.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kannet kun otettiin auki, niin ihan hyvältä näytti ikäisekseen lukuunottamatta tuota yhtä retaineria. Kanavat olivat neitseelliset, eli ei olleet porttausta tms kokeneet. Palotilat olivat mittauksen mukaan n 83cc, vaikka ilmoitettu pitäisi olla 73cc. Puristukset noilla kansilla ja männillä asettuu 9,5 tuntumaan.

http://kuvanjako.fi/zvnn3.jpg

 

Ohjurit olivat sen verran sohlot, että kannet päätettiin lähettää pajalle niiden vaihtoon, samalla seetit uusiksi.

http://kuvanjako.fi/y4qm0.jpg

 

Seetitöiden yhtedessä kanavat muotoiltiin samaisella pajalla vastamaan niitä. 5-angle hiperf seetityö oli nimeltään, mikä noille tehtiin. Ohjurit olivat kuulemma ainakin kerran aiemmin vaihdettu.

 

http://kuvanjako.fi/kf0wd.png

http://kuvanjako.fi/cja6m.png

 

Samalla kun kannet olivat pajalla, missä oli virtauspenkki, niin päätettiin tehdä niille mittaus kevyen kanavien muotoilujen jäljiltä. Kuvat vähän pieniä, mutta koittakaa pärjätä :confused: Vertailun vuoksi, samaan aikaan mitattiin täysin neitseelliset Moparin 906 kannet, joita pidetään parhaina Moparin orkkiskansina. Ne virtas 235 500 nostolla, noi virtas siis 213.2 samaisella nostolla. Varsin hyvät lukemat siis, nämäkin Ponun kannet ovat parhaita orkkiskansia mitä Pontiacilla on tarjolla.

Link to comment
Share on other sites

Eihän sitä siihen maltettu kairaamista jättää, kun alkuun oltiin päästy. Eli mittauksen jälkeen vielä kerta kiellon päälle hovisepän toimesta, isolla ruusulla toki! Pakopuoli on kuulemma "ihan perseestä", mutta nekin saivat vähän kairaa osakseen. Eiköhän näillä 400 paremmalle puolen päästä  8) Seuraavaksi näille luvassa vielä tasojen oikaisu koneistamolla.

http://kuvanjako.fi/qnty7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Moottoriin päästiin tilaamaan osat, kun saatiin viimein kampura koneistamolta hionnasta. Kävi semmoinen epistola, että Tammerdiesel oli päättänyt nostaa koneistushintojaan vuodenvaihteen jälkeen. Tästä johtuen loput koneistukset tehdään vähän harrastajaystävällisemmäksi hinnoitellussa paikassa Vammalan moottorikoneistamolla. Lisää moottorista myöhemmin.

 

Samaan aikaan olen itse paininut keulan tukivarsien kanssa. Tulee uudet pallonivelet sekä uretaanipuslat. Puhalsin lasikuulalla alustan osia, takapenkinrungot ja vaihteistonkannakkeen. Kyllä tuli kuin uudet, ei ole päässyt ruoste syömään  8) Vielä maalit pintaan.

http://kuvanjako.fi/xw7yi.jpg

http://kuvanjako.fi/h78ox.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Noniin saatiinhan sut tänneki ku vähä kiilasi ja uhkaili aikansa  ;D ;) m/ Tervetuloa, tämä on se oikea palsta näille vehkehille  ;)

 

Juu vähän oli jo pakko, kun naapuri sanoi, että oli joku bodari käynyt mesoamassa mun oven takana FBCOF-nahkaliivit päällään mun ollessa töissä  ;D Siirryn jäsenpuolelle, jos vielä tapahtuu vastaavaa painostusta  :W

Link to comment
Share on other sites

Juu vähän oli jo pakko, kun naapuri sanoi, että oli joku bodari käynyt mesoamassa mun oven takana FBCOF-nahkaliivit päällään mun ollessa töissä  ;D Siirryn jäsenpuolelle, jos vielä tapahtuu vastaavaa painostusta  :W

 

;D ;D

 

Maksahan ehottomasti jäsenyys, avautuu vähä aktiivisempi osuus tästä forumista  m/

Link to comment
Share on other sites

;D ;D

 

Maksahan ehottomasti jäsenyys, avautuu vähä aktiivisempi osuus tästä forumista  m/

Ja paljon lisää tietoa rakentelusta m/ Tervetuloa porukkaan!
Link to comment
Share on other sites

m/ Sillälailla :) Sori mutta ihan pakko sanoo, LS.llä olisi saanut 400 heppaa virittämättä :W ;D Olis kyllä toi -67 400.n muakin kiinnostanut, mutta näyttäis jo olevan 30 ylikoossa. Niin konehan on nyt 406.
Link to comment
Share on other sites

Kiitoksia kaikille  m/ BlackZ on siis tämä Oululainen harrastaja, jolta auton ja moottorin ostin. Ja oikeastaan paljon muutakin, hänen tallissaan on kaikenlaista tarpeellista tähän projektiin  ;D

Link to comment
Share on other sites

m/ Sillälailla :) Sori mutta ihan pakko sanoo, LS.llä olisi saanut 400 heppaa virittämättä :W ;D Olis kyllä toi -67 400.n muakin kiinnostanut, mutta näyttäis jo olevan 30 ylikoossa. Niin konehan on nyt 406.

 

Ajatuksena mulla on ollut tämän kanssa pysyä tekniikan osalta "muskelimeiningissä". LS tekniikan saan varmasti tulevaisuudessa hankittua, jos sellaisen haluan. Samaa ei voi sanoa tästä moottorista, kun taitaa olla katoava luonnonvara. Oikeastaan en tullut edes ajatelleeksi, että tilavuus olisi noin paljon muuttunut porauksen myötä  ;D

 

Ulkoisesti tulee varmaan valmiina olemaan jotain muuta kuin bandit, ehkä jotain pro touring tyylistä enemmänkin. Ei vain ajalliset ja rahalliset resurssit ihan lähitulevaisuudessa mahdollista isommin siihen panostamaan, kaikki ajallaan.

Link to comment
Share on other sites

Ajatuksena mulla on ollut tämän kanssa pysyä tekniikan osalta "muskelimeiningissä". LS tekniikan saan varmasti tulevaisuudessa hankittua, jos sellaisen haluan. Samaa ei voi sanoa tästä moottorista, kun taitaa olla katoava luonnonvara. Oikeastaan en tullut edes ajatelleeksi, että tilavuus olisi noin paljon muuttunut porauksen myötä  ;D

 

Ulkoisesti tulee varmaan valmiina olemaan jotain muuta kuin bandit, ehkä jotain pro touring tyylistä enemmänkin. Ei vain ajalliset ja rahalliset resurssit ihan lähitulevaisuudessa mahdollista isommin siihen panostamaan, kaikki ajallaan.

Mun ääni 461 stroukerille \m/

Link to comment
Share on other sites

Ulkoisesti tulee varmaan valmiina olemaan jotain muuta kuin bandit, ehkä jotain pro touring tyylistä enemmänkin. Ei vain ajalliset ja rahalliset resurssit ihan lähitulevaisuudessa mahdollista isommin siihen panostamaan, kaikki ajallaan.

 

 

Pro touring tyyli tarvii uudet vanteet, myy nuo nykyiset minulle  \m/

 

Link to comment
Share on other sites

Vammalan moottorikoneistamoa myös itse tullut käytettyä, jälki ollut todella hyvää ja hinta ok. Tosin kuulin että tuon omistaja olisi vaihtunut, joten kiinnostaa kuulla onko muuttunut.

 

Joo alle 460 kuutiotuumaiset on leikkimistä  ;)

Link to comment
Share on other sites

 

Pro touring tyyli tarvii uudet vanteet, myy nuo nykyiset minulle  \m/

 

Pittää huudella täällä, kun ovat tulossa myyntiin. Ei varmasti kyllä vielä ensi kesälle  ;D

Link to comment
Share on other sites

Vammalan moottorikoneistamoa myös itse tullut käytettyä, jälki ollut todella hyvää ja hinta ok. Tosin kuulin että tuon omistaja olisi vaihtunut, joten kiinnostaa kuulla onko muuttunut.

 

Joo alle 460 kuutiotuumaiset on leikkimistä  ;)

 

Tosiaan tammerilla aiemmin ollut kampuran hionta ja tarkastus noin 250, luotettiin kysymättä että hinta vielä sama, ei olisi pitänyt. Lasku 514€  :o Äänestettiin jaloilla loppujen koneistuksien osalta, nekin oli nousseet.

 

Katsotaan noita mörkömoottereita sitten evo2 vaiheessa, nyt hyvään käyttökuntoon  8)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...