Jump to content

Pontiac Trans Am -78


Aukustus

Recommended Posts

Kiristin sillä tavalla, että pyöritin levyä samaan aikaan kun kiristin. YouTubesta katoin vinkkiä. Pitää seurata lämpeneekö ajossa. Napsun löysempi oli jo ehkä liian löysä

 

Sitä saa muistaakseni aika reilustikin löysätä siitä kohasta vielä missä levy pyörii nätisti. Elä kysy mistä tiiän.

Link to comment
Share on other sites

Päivitellääs vähän moottorin tilannetta, aiemmin jo selvisi laakerivaurion mahdollinen aiheuttaja, tai ainakin osasyyllinen. Öljypohjaa oli suurennettu, mutta sihti ei yltänyt pohjalle asti. Oli käännetty vain vinoon.. Eli kuivana on käynyt, kun ollut kierroksia koneessa.

http://kuvanjako.fi/dslmg.jpg

http://kuvanjako.fi/8f0k4.jpg

 

Nyt on öljynsaantiongelma poistettu Moroson aftermarket osilla ja high volyme pumpulla.

 

http://kuvanjako.fi/u1hks.png

http://kuvanjako.fi/gfwfs.jpg

 

Ja kuten kuvista päätellä saattaa, niin alakerta nipussa. Kansien kasauksen kanssa ollut hieman haasteita, kun nokan peruskehä on muuttunut jne. Muutamia eri keinujen pultteja yms nippeleitä ollut sovituksessa, mutta josko nyt olisi sopivat kilkkeet ja homma jatkuu  m/

Link to comment
Share on other sites

Päivitellääs vähän moottorin tilannetta, aiemmin jo selvisi laakerivaurion mahdollinen aiheuttaja, tai ainakin osasyyllinen. Öljypohjaa oli suurennettu, mutta sihti ei yltänyt pohjalle asti. Oli käännetty vain vinoon.. Eli kuivana on käynyt, kun ollut kierroksia koneessa.

http://kuvanjako.fi/dslmg.jpg

http://kuvanjako.fi/8f0k4.jpg

 

Nyt on öljynsaantiongelma poistettu Moroson aftermarket osilla ja high volyme pumpulla.

 

http://kuvanjako.fi/u1hks.png

http://kuvanjako.fi/gfwfs.jpg

 

Ja kuten kuvista päätellä saattaa, niin alakerta nipussa. Kansien kasauksen kanssa ollut hieman haasteita, kun nokan peruskehä on muuttunut jne. Muutamia eri keinujen pultteja yms nippeleitä ollut sovituksessa, mutta josko nyt olisi sopivat kilkkeet ja homma jatkuu  m/

 

Mahtava homma!!  \m/ \m/ \m/

Link to comment
Share on other sites

Kansia kasailtu. Meinasi jo muodostua ongelma, kun ei kaksista erilaisista Arp keinuvipujen pulteista sopineet kummatkaan. Tuo tönärivalikoima on aika suppea ponuihin, niin olisi preloadit menneet niillä pulteilla ja saatavilla olevilla tönäreillä ketuilleen. Piti siis entrata vanhoista pulteista kierteet kuntoon ja kasata niillä.

 

http://kuvanjako.fi/53cfj.jpg

http://kuvanjako.fi/ufat2.jpg

 

Imusarja lasikuulapuhalluksen ja lakkauksen jälkeen näyttää taas hyvältä  8) Kaasariksi tuli Holleyn 770 Street Avenger, kun BlackZ sen kehui niin hyväksi ja lupasi sen säätää mulle kun hamppariaterian tarjoan  ;D Pitää silmä kovana koittaa oppia samalla itsekkin jotain, kun tähän asti melkein kaikki kamppeet on säädetty piuhan nokassa.

 

http://kuvanjako.fi/5hzpo.jpg

Link to comment
Share on other sites

Purin etupenkkien verhoilut pois uusien päällisten tieltä ja samalla tutkin syytä sille, että kuskin penkki oli jotenkin ryhditön ja vinksallaan. No pitkään ei tarvinut syytä etsiä, kun penkin istuinosan "etupalkki" oli täysin irti hitsauksistaan :D Komealla makaroonisaumalla hitsasin palkin takaisin paikalleen. Vielä pitäisi puhaltaa ja maalata rungot ennen verhoilujen asennusta.

http://kuvanjako.fi/t23rg.jpg

 

Samaan aikaan Pirkanmaalla moottori etenee.

 

http://kuvanjako.fi/v8yq7.jpg

 

http://kuvanjako.fi/w1zri.jpg

 

Värin esikuvana oli Gm Strato Blue Metallic. Esikuva siksi, että koodia tälle ei löytynyt, mutta tää ei oo museokampe, niin ei mitään merkitystä värikoodeilla kunhan näyttää hyvältä  8) Kun loput ei siniset osat ovat paikallaan, niin varmasti vain paranee.

Link to comment
Share on other sites

No tuo on hieno väri moottorille  8) \m/ Se alkuperänen Leylandin kartasta oleva ei ole hieno  ;D

 

Juu ei siellä Ponticin kartasta löytynyt kuin yksi silmää miellyttävä sävy jolle ei koodia löytynyt, mutta sitten bongasin tuon strato bluen  :)

Link to comment
Share on other sites

http://kuvanjako.fi/pvvqm.jpg

 

Siinäpä olisi moottori valmiina  8) Ei löytynyt sisäänajoon sopivaa pukkia mistään, niin teen sen sitten autossa paikallaan. Jos on jollakin ylimääräisenä flekti ja laturin kannake (ennen vuosimallia 71) niin saa tarjota! 71-74 mallinen kannake on, mutta ei pulttijako sovi tuohon lohkoon.

 

http://kuvanjako.fi/gxtz1.jpg

 

Pussihousut lepattaen puhalsin etupenkkien rungot ja hitsailin pari murtumaa, jotka löytyi puhalluksen tiimellyksessä. Maalit niskaan ja verhoomoon!

Link to comment
Share on other sites

Oisko kellään pontiacin moottorinkorvia ylimääräsenä? 75-79 jäykät korvakot moottorin päähän. Mulla on korissa joustavat korvakot ja moottorin matkassa tulleissa on joustokumit moottorin päässä, ei passaa yhteen. Mistä saan koriin uudet kumit moottorikorvakoihin, us-partsilla ei ainakaan nettikaupassa ole Pontiacciin?

Link to comment
Share on other sites

Oisko kellään pontiacin moottorinkorvia ylimääräsenä? 75-79 jäykät korvakot moottorin päähän. Mulla on korissa joustavat korvakot ja moottorin matkassa tulleissa on joustokumit moottorin päässä, ei passaa yhteen. Mistä saan koriin uudet kumit moottorikorvakoihin, us-partsilla ei ainakaan nettikaupassa ole Pontiacciin?

Rock Autossa olis:

https://www.rockauto.com/en/catalog/pontiac,1978,firebird,6.6l+403cid+v8,1250390,engine,motor+mount,5552

 

Link to comment
Share on other sites

 

Niimpä näkyy, onko jollain kokemusta saako rockautosta pikana alle viikossa, eli ens viikonlopuksi? Normi tilaus kestää 6pv. Pitää vielä uspartsille maanantaina olla yhteydessä, että saisko sieltä nuo samaiset käikäleet, mielellään uretaaniset. Jos jostain löytys mitat moottorin puolen kannakkeista, niin sitähän tekisi vaikka itse ne jos ei kohtuudella löydy. Ebayssa ois jenkeissä jokuset, sekä butlerilla myöskin, mutta nuo rahdit ja tullit kohottaa hinnat aivan övereiksi  ::)

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vinkistä! Jos ei nopealla aikataululla löydy uretaanisia suomesta, niin tilaan nuo. Vielä kun korvat löytyisi moottoriin  :o

Link to comment
Share on other sites

Moottorinkorvat löytyi viimein Orimattilasta Pontiac harrastajalta BlackZ avustuksella, kiitoksia hänelle!  \m/ Oli ostoilmoitus korvista jokapuolella, mutta ei tuottanut tulosta. Harvinaista kamaa.. Jos kaikki menee putkeen, niin vklp moottori paikalleen  m/

Link to comment
Share on other sites

Hain auton reilu viikko sitten Ouluun "ykköstalliin" talvitallista mummolastani, eli nyt on iso vaihde silmässä ajoon saattamiseksi kun pääsee useammin touhuamaan. Sisustaaa olen maalaillut, esim lattiamatot, keskikonsolin jne. Niistä kuvia myöhemmin.

 

http://kuvanjako.fi/6ycj0.jpg

 

Moottorikin saatiin kaverin kanssa paikalleen usean tunnin ähräämisen jälkeen, meinasi teetättää töitä että osui korvakot kohdalleen. Huomenna jatkuu laatikon asennuksella ja siitähän se pikkuhiljaa etenee ja karmiva nokan sisäänajo lähestyy  :-X Jostain syystä jakopalvelu haluaa kääntää kuvan kenoon, koittakaa selvitä  ;D

 

http://kuvanjako.fi/o29xf.jpg

 

Venttiilikopista pitää huohotinputkia lyhentää, kun ovat niin pitkät, ettei sovi pelti kiinni tuollaisenaan, mutta se on pieni murhe onneksi.

Link to comment
Share on other sites

Pientä harmia ollut viimepäivinä, mutta on edistystä silti tapahtunut. Laatikko laitettiin paikalleen, mutta sittepä riemu hyytyi kun turbiinin pulttijako ei täsmännyt vetolevyyn  :o Ei muutako loota taas irti ja vaihtoehtoja miettimään. Uus vetolevy 280€, turbiinilla kuukauden toimitusaika (pitää uusia muutenkin isompi stalliseen myöhemmin) ja kolmantena uudet reiät vetolevyyn. Tartuin kolmanteen oljenkorteen ja vein vetolevyn paikalliselle metallipajalle Sahkolle säteisporaukseen, nyt on tuplajakolevy ja hintaa tuli 33€  :) Nyt loota taas paikallaan ja turbiini osui uusiin reikiin hienosti. Uspartsilta tilattu flektikään ei passannut, kun oli jossain käynyt virhe, sillä paketissa oli eri flekti kuin osanumeron perusteella olisi pitänyt. Väärä keskiö siinä, joka ei passannut spacerin kanssa. Uusi on jo tulossa ja huomenna hyppysissä. Homma jatkuu huomenna pakosarjojen, putkiston, apulaitteiden ja sähköjen asennuksella.

Link to comment
Share on other sites

Tänään sain paikalleen vasta pakosarjat ja muuta pikku ähräystä, vaikka täysi tallipäivä olikin. Ostin käyttämättömät Hookerin supercompetition peltisarjat 1,75" primääreillä ja 3" kollektoreilla. Istuivat hyvin, koska ovat mallikohtaiset Firebirdiin, eikä "yleismallit". Yhden lommon joutui vain lyömään, kun hankasi poikkipalkkiin kuskin puolelta. Ahdasta oli silti asentaa, kuskin puolelta piti käyttää startti pois, jonka vaihdoin samalla uuteen. Pelkääjän puolelta suodatinjalka piti käyttää irti. Varmasti koko kirosanojen kirjo tuli käytettyä pultteja kiristäessä, varsinkin pelkääjän puolella, mutta siellä nyt ovat  ;D Huomenna putkistohommaa tiedossa ja jos kohtuudella menevät niin sähkösavottaa yms.

Link to comment
Share on other sites

Tullut tallilla tehtyä taas pitkää päivää, mutta kova olisi jo halu ajamaankin, joten toivottavasti ei mitään takapakkeja enää tulisi. Alipaineletkut kaikki asenneltu, kuten myös sähköt. Pakoputki löysi myös viimein paikkansa.

 

Kuvassa näkyvät nuo alkupätkäät tehdyt muutokset, eli supisteet ja lambdaholkki.

 

http://kuvanjako.fi/fiyb5.jpg

 

Ja sinnehän se Pypesin putkisto paikalleen meni, oli kyllä nätti homma kerrankin. Toivottavasti laipat pitää pakosarjojen päästä, jää nähtäväksi :)

 

http://kuvanjako.fi/jn1wy.jpg

 

Ja loppuun pikku teaseri myllytyshommista. Pintahan oli kauttaaltaan auringon polttama ja sitämyötä harmaantunut. Myllyttämällä ihan kelpo tulos, toki maalipinnan halkeamille yms ei myllyttämällä mitään voi tehdä, mutta 100% parempi pinta kuin lähtötilanteessa  8) Myöhemmin koko autosta kuvaa ennen ja jälkeen. Kuvassa spoileri myllyttämättä, niin toimii verrokkina.

 

http://kuvanjako.fi/omd1h.jpg

Link to comment
Share on other sites

Olisihan tuohon voinut toisellekki puolelle holkin laittaa, että sais molemmista puolista tietoa  :W nätiste näyttää putkisto istuvan.

Kieltämät iso ero pinnoissa  m/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...