Jump to content

Pontiac Trans Am -78


Recommended Posts

Posted

Tänään aloittelin tämän talven puuhasteluja ja irroitin taka-akselin Pontiacista. Mitään muuta en tuosta vielä ymmärrä, kuin että 10 pulttinen näkyy olevan. Mitä muuta mulla siitä pitää tarkista, ennen osien tilaamista? Uspartsin nettikauppaa sen verran vilkaisin, että vetareita ilmeisesti on eri rihlauksilla?

 

 

Varmista että on GM:n 10 pulttinen

https://www.chevyhardcore.com/tech-stories/drivetrain/10-bolt-chevy/

Pura sen verran että saat rihlat laskettua vetareista.

 

Posted

Oliko näissä niitä "POB periä"..? Vai onko se Ponussaki aina sama 10-pulttinen ku mitä Camarossaki?

Posted

Oliko näissä niitä "POB periä"..? Vai onko se Ponussaki aina sama 10-pulttinen ku mitä Camarossaki?

 

2 gen birdeissä 70 vuosimallissa bop perä tai 12bolt Chevy ja 71 voi olla kumpi vaan bop tai corp 10bolt. Sen jälkeen aina corp perä eli 8,5" 10bolt.

 

 

Posted

2 gen birdeissä 70 vuosimallissa bop perä tai 12bolt Chevy ja 71 voi olla kumpi vaan bop tai corp 10bolt. Sen jälkeen aina corp perä eli 8,5" 10bolt.

Siis tehtaan jäljiltä.

Muutaman harrastajan jälkeen voi olla jotain muutakin, eli parempi tarkistaa kun se vaatii vain kuvan vertaamista.

  • 2 months later...
Posted

Nytkähti tämäkin projetki eteenpäin peräremontin muodossa. Näytti olevan gm orkkis kitkalukko paikallaan, välitys oli 2,56. Eli ei ihme kun ei oikein hyökännyt tuolla välityksellä.

per%C3%A41.jpg?img=img2048

 

Uudeksi peräksi valikoitui Yokonin levylukko ja 3,42 välitys.

 

per%C3%A4.jpg?img=img2048

 

Kaverin kanssa asenneltiin. Itselle ensimmäinen kerta perähommissa, mutta kaveri oli mersun perien kanssa puuhastellut aiemminkin. Youtuben videoista ja kaverin kokemuksesta oli suuri apu. Pinioni ei osunut kerrasta, vaan tuli liian lähelle vakio shimmillä, mutta toisella kerralla osui kuvio kohdalleen. Sivuttaisvälystä hierottiin jonkin verran ja se on nyt keskellä toleranssia. Isot pojat jenkeissä suosittelee, että akseliputkien ja murikan liitokseen kannattaisi pikku saumat hitsata vahvikkeiksi ja se olisi tarkoitus ennen maalausta ja paikalleen asennusta. Pari perää oiskin jo tulossa rempattavaksi, mutta katsotaan ensin miten tämä pelaa ja miten kerkeää, että tehdäänkö niitä vai skipataanko.

 

keula.jpg?img=img2048

 

Keulaan tuli uusi uretaanipuskuri ja kaarilevikkeet jenkeistä, kun ruotsin kaverin kanssa ei homma edennyt. Näiden kanssa onkin vähän hieromista. Kuvassa puuttuu lampun kehyksestä yksi vahvike ja siksi lerputtaa, eli ei ihan noin paha tilanne onneksi ole kuin kuvasta voisi olettaa, mutta askaretta on kuitenkin. Takapuskuri, spoileri, takalevikkeet ja peilit irroitin myös maalusta varten, niitä kun ei myllytys pelastanut.

Posted

Kyllähän nuo kuminokat näissä mahtaa olla semmosia että tekkee parraansa ja unohtaa, iteki haluaisin ihan täydellisen suorituksen omaan vaan semmosta "Saksalaisen tarkkuuden" istuvuutta ei saa kyllä helvetilläkään  :'( ;D ;D

Posted

Kyllähän nuo kuminokat näissä mahtaa olla semmosia että tekkee parraansa ja unohtaa, iteki haluaisin ihan täydellisen suorituksen omaan vaan semmosta "Saksalaisen tarkkuuden" istuvuutta ei saa kyllä helvetilläkään  :'( ;D ;D

 

Valitsin tosiaan tuon urtsun sen takia, kun lasikuituinen on niin arka rikkoutumaan jos vähänkään hipaisee jonnekkin. Hinnassa niissä ei eroa juuri ollut. Hieron sen verran kun hermo kestää, kun 100% istuvuus tosiaan melko työn takana. Muutenkin tuo urtsu materiaalina vielä uusi mulle.

Posted

Ja vaikka saisi kuinka hyväksi niin kun ajat kuumaan auringonpaisteeseen, niin kääntyy ja vääntyy sinne tänne. Ainakin nuo flaret oli hankalat.

Posted

Ja vaikka saisi kuinka hyväksi niin kun ajat kuumaan auringonpaisteeseen, niin kääntyy ja vääntyy sinne tänne. Ainakin nuo flaret oli hankalat.

 

Joo mulla omassa ku nyt monilta osin kaikki koitettu hieroa millilleen kohilleen ja detailit kuntoon, niin alkanu tuo nokka häirittee ku vänkärin puolelta istuu melko hyvin, MUTTA sitte kuskin puolelta tulee vähä ulos siitä etulokasuojan linjasta joistakin kohdin, ja molemminpuolin ne kuminokan "yläkulmat" ei peitä lokasuojan saumaa  ;D Kuvasta näkee mikä ongelma. Mitenpä tuohon kuminokkaankaan hierot niin paljo pakkelia että se täyttää nuo nurkat. Lasikuitusen sais paremmin muotoiltua millilleen vaan se sitte rapsahtaa helpommin paskaksi jne. Pittää jotenki varmaan koittaa vaan elää tuon asian kanssa  ??? ;D

2019-06-03-18-43-39nurkkavitutus.jpg.d3abbd4af9e9edd500a916ee4bd314c7.jpg

Posted

Normipakkeli ei sitten kestä tuossa vaan murtuu.  Laitoin omaan keulapalaan jotain epoksifilleriä joka tarkoitettu veneen pohjaan.

Posted

Tuo BlackZ kuvan kaltainen istuvuushan olisi jo erinomainen, vielä ollaan siitä aika kaukana suoraan paketista  ;D Ja tosiaan, vielä vähän tutkimatta, että miten tuon puskurin saisi venytettyä sentin leveämmäksi, kun vähän jää vajaaksi leveydeltään molemmin puolin. Vai olisiko lokareissa yhtään pelivaraa liikuttaa sisemmäksi tms, katsellaan  :W

Posted

Tuo BlackZ kuvan kaltainen istuvuushan olisi jo erinomainen, vielä ollaan siitä aika kaukana suoraan paketista  ;D Ja tosiaan, vielä vähän tutkimatta, että miten tuon puskurin saisi venytettyä sentin leveämmäksi, kun vähän jää vajaaksi leveydeltään molemmin puolin. Vai olisiko lokareissa yhtään pelivaraa liikuttaa sisemmäksi tms, katsellaan  :W

 

Lokareissa mielestäni on vähä pelivaroja, pitäs iteki katella niistä josko sais kuskin puolelta vähä ulommas lokaria, vaan sitte perkele tietenki lokasuojalevike erkanee entisestään alakeskispoilerista ku siellä on nytkin hieman rakoa missä mulla hämäykseksi ohutta tiivistettä rako peittämään  ;D Yhden korjaat niin saat toisen ongelman, saattana  ;D Ja mulla tosiaan varmaan sen vajaan sentin liian leveä, saat multa nuo puuttuvat millit, sää maksat väliä ku oot saamapuolella  ;D ;D

  • 1 month later...
Posted

Aikaavievää puurtamista, mutta etenee kokoajan. Taka-akseli on paikallaan, mutta kokeilemaan en ole päässyt vielä, kun maalihommat on kesken ja auto pukeilla. Lisäprojektina olen ollut kaverin jenkkiveneen kimpussa, joka sekin vienyt aikaa Pontiacilta.

 

Takaspoileri ei liene alkuperäinen, kun mustan värin alla oli sininen. Nyt jo fillerit pinnassa.

spoileri.jpg?img=medium

 

Takavalojen kehykset puhalsin lasikuulalla, lähtötilanne aika karu mutta maalin alla priimaa

 

takavalot.jpg?img=medium

 

Maalit jo ostettu, pohjien kanssa ei kestä hermo kuin 3-4h kerrallaan, sen jälkeen alkaa laatu laskemaan ja pakko lopettaa  :W Kyl se siitä kun pohjista selviää.

  • 1 month later...
Posted

Päivitelläämpäs tännekkin jotain. Puuhasteltu on, vaikka kirjoittelu onkin jäänyt vähemmälle.

 

Kaikki pisteosat maalattuna. Käytin maalatessa kahta ruiskua maalihävikin minimoimiseksi, pieni ruisku pienille osille ja isompi isoille. Molemmat ruiskut tykkäsivät eri paineesta, no siinähän kävi sitten niin kun ruiskuja vaihdoin lennosta, että unohtui sitten säätää paineet kohdalleen yhdessä vaihdossa. No sehän ruisku sitten räkäisi etupuskuriin melko appelsiinit, onneksi suurin osa jäi rekisterikilven taakse. Muuten antaisin itselleni maalipinnasta arvosanan 8,5, eli ihan ok harrastetason pinta  m/

 

Maalaus1.jpg?img=medium

Maalaus2.jpg?img=medium

 

Tässä perä kasattuna. Vesihioin ja kiillotin takavaloista haalistumat pois (puuilon setti 9€), niin tuli heti paljon fressimmän näköinen tuoreen maalipinnan kanssa.

Maalaus3.jpg?img=medium

Pikisaari.jpg?img=medium

 

Keulaan tuli tosiaan uusi etupuskuri, Pontiac logo, uudet ajovalot sekä parkit. Valokehykset eivät nyt sitten istukkaan tuon uuden puskurin kanssa, pitäis mennä senttitolkulla sisäänpäin. Nuita en viitsi alkaa modaamaan, kun ovat muutenkin rikki. Uudet kehykset kun ostan, niin pitää ne sitten istuttaa kunnolla.

 

Ponu.jpg?img=medium

 

Peräremontti onnistui 90%, pikku vollotus kuuluu motarivauhdissa hetkittäin. Asioikseen en viitsi alkaa shimmejä vaihteleen kesken kauden, mutta jossain vaiheessa sen teen jos (kun  :W) ei hiljene. Välitys vaikuttaisi ihan sopivalta, yhtään tiheämpää en kyllä laittaisi ilman ylivaihdelaatikkoa, kuten tuo mun TH350. Nyt pitäisi vaan värkätä laatikon täyskaasuvaihdot sinne 5000rpm+ nurkille. Nyt lappaa jo ennen 4000rpm isompaa, juuri kun meno alkaa vasta maistumaan. Ykköseltä kakkoselle ei uskalla edes manuaalisesti vaihtaa, kun ei kerkeä mukaan, tai ainakin riski ylikierroksille karkaamiseen on kova tolla orkkis shifterillä. Sen verran jo räväköityi välityksen myötä, ennen meni ykkösellä yli 100 niin kerkesi hyvin mukaan  ;D

 

Lämpöongelmat hellitti kovasti alusyylärillä, vielä pitää flektipuolta parantaa niin ei lämpene enää liikennevaloissa madellessakaan.

Posted

Kyllä on upea.  m/

 

Kiitoksia! Rehellisyyden nimissä, ei se noin hyvä ole luonnossa kuin kuvissa  :W

  • 2 weeks later...
Posted

Alkuun kuva viikon takaa Oulun joka perjantaisesta cruisingista. Paikalla oli myös naapurikaupungista vierailemassa ollut ahdettu Firebird  8) Taustalla oma Ponu.

cruising.jpg?img=img2048

 

Lämpöhuolet tuntui helpottavan, kun vaihdoin pari napsua isomman flektin keulalle. Tuommoinen piti alkujaankin tulla viime kesänä, mutta tuli silloin väärällä keskiöllä, eikä hyllyssä ollut muita kuin tuo pienempi ja sen silloin laitoin. Säätyvillä lavoilla, tyhjäkäynnilläkin meinasi lippis lentää päästä, kun kävin pellin alla tunnustelemassa ilmavirtaa  ;D Nyt ei lämmöt noussut edes liikennevaloissa, mutta seuraavilla helteillä totuus valkenee ratkesiko huolet lopullisesti, vai pitääkö vesipumppu asiaan vielä panostaa lisää. Tässä siis 8 pulttinen pumppu, eikä high flow pumppuja ole oikein helposti saatavilla, ainakaan viime etsinnällä.

flektit.jpg?img=img2048

 

Näköjään mennyt jäsenyys umpeen, liekkö mennyt lasku roskapostiin tai jäänyt muuten tulematta. Täytynee hoitaa se puoli kuntoon, nii pääsee sinnekkin lukemaan ja viisastelemaan  :W

Posted

https://m.facebook.com/groups/666164280112978?view=permalink&id=3288128317916548

 

Uutta vastaava sifteri 3-pykälääselle lootalle. Vaijeri mukaa ja chevyn lootaan sopiva linkku..

Soita 045-1077701/Masa

 

Voit sit myydä mulle ne vakioshifterin laatikon pään vivut/jne

 

Onko tuo siis yleismallinen lattiasifteri, ei 2 gen camaron/firebirdin mallikohtainen? Tässä projektin tiimellyksessä olen todennut, että parempi maksaa mallikohtaisesta, kuin kötöstää itse sopivaksi.

Posted

Onko tuo siis yleismallinen lattiasifteri, ei 2 gen camaron/firebirdin mallikohtainen? Tässä projektin tiimellyksessä olen todennut, että parempi maksaa mallikohtaisesta, kuin kötöstää itse sopivaksi.

 

Minen tiiä, linkkasin vaan ilmoituksen. En siis ole myyjä ;) Toki olisi pitänyt tämä mainita...

 

Olettaisin että yleismalli. Tuo b&m shifteri toiminee 3 ja 4

pykäläiselle laatikolle. GM raudat näky olevan

 

Onko olemassa sellaista kuin merkki/malli kohtainen aftermarket shifteri...?

Posted

tosta b&m megasifteristä on olemas konsoli versio mikä tarkotettu 2g ja 3g f-bodyihin, oliko toi semmonen vai yleismalli en sano mitää. tuhlasin vaan yhen konsoliversion 2g osat kun sovitin sen 4g konsoliin mut siel se ny on.

Posted

Onko olemassa sellaista kuin merkki/malli kohtainen aftermarket shifteri...?

 

Juu se näkyi jo menneen kaupaksi, ennen kuin kerkesin kysyä. Mutta joo, on noita suoraan 2gen konsoliin sopivia. Sitä en osaa sanoa, että millainen show on sovittaa "yleismalli" tuohon orkkis konsoliin. Voihan se olla, että menisi vähälläkin työllä. Saa siis kaupata mulle shifteriä, jos on sellainen joutilaana  m/

  • 2 weeks later...
Posted

Kovasti oot töitä tehny tän kanssa kyllä, hyvältä näyttää! Pitääpä päästä näkemään ihan livenäkin lähiaikoina tässä  m/

Posted

Kovasti oot töitä tehny tän kanssa kyllä, hyvältä näyttää! Pitääpä päästä näkemään ihan livenäkin lähiaikoina tässä  m/

 

Kovasti on juu tunteja vietetty tämän kanssa talven ja kevään mittaan, pikkuhiljaa parsittu paremmaksi. Nyt kesällä olen tehnyt vain pientä puuhasteluhenkistä hommaa ja ajellut menemään, viime kesä meni niin penkin alle  ;D Lähtökohtaan nähden jo paljon parempi, mutta onhan tässä paljon vielä ulkoista värkkyytä. Kuten BlackZ hyvin luonnehti "äkkikomia", mutta ei kestä tarkempaa tutkiskelua :W

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...