Aukustus Posted June 20, 2019 Author Posted June 20, 2019 Olisihan tuohon voinut toisellekki puolelle holkin laittaa, että sais molemmista puolista tietoa nätiste näyttää putkisto istuvan. Kieltämät iso ero pinnoissa Kyllä sinne saa lisää holkkeja jos tarpeelliseksi näen, x-haaraan en järkevää paikkaa keksinyt niin se on nyt tuossa
Aukustus Posted June 20, 2019 Author Posted June 20, 2019 onko sulla omas tallis monttu Juu kyllä tässä ykköstallissa on, talvitallissa ei. Ei nosturin veroinen, mutta SUURI apu kuitenkin
Aukustus Posted July 3, 2019 Author Posted July 3, 2019 Kyllä ei ota tuulta alleen tämä homma. Vastustanut niin paljon, ettei ole tullut edes kirjoiteltua. Moottori lähti tulille mukisematta. Nokka saatiin jokusen jäähytystauon avulla ajettua sisään, lämpöongelmat vaivasi kun neste ei tahtonut kiertää. No syyksi paljastui uusi termari, joka oli jo valmiiksi paskana, näitä kuulemma ollut liikkeellä viimeaikoina. Moottoria vaivasi alusta asti se, että täristi ja vapisi oudosti tietyillä kierroksilla, eikä saanut käymään vakaasti kuin vähän reilua tonnia. Tuli ruuvailtua sytkää ja kaasaria monelle mallille, mutta ei haettuun lopputulokseen päästy. Lämpötilojakin mittailtiin eri pisteistä, että olisi käynyt kaikilla sylintereillä, mutta tulppien tarkistus sitten paljasti, että ykkösen tulpan kärki saman värinen kuin pakasta vedetty ja muut normaalisti värjääntyneitä. Sytkäjohdot mittailin ja tarkistelin, vaihdoin uuden tulpan jne. No mitä sitä paskaa, ei vieläkään ykkönen käy. Sitten BlackZ alkoi epäilemään, että aukeaakohan ykkösen venttiilit normaalisti. Venttiilinkoppa auki ja syy selvisi heti, ei ykkösen imuventtiilin tönäriä näkynyt paikallaan :'( Sieltähän sen syvemmältä sai magneetilla kalasteltua, mutta toisesta päästä on pallo hävinnyt sekä nostaja hypännyt omille teilleen. Eli tönäri mutkalla ja poikki sekä nostaja hukassa. Vituttanut niin paljon, etten ole vielä alkanut purkamaan yläkertaa, että mistä ne löytyy ja mitkä ovat vauriot. Pelkona, että nokka paskana ja venttiili ottanut mäntäkosketusta, ei uskalla edes toivoa pienempiä vaurioita kun murphyn laki on ollut niin vahvasti läsnä tähänkin asti. http://kuvanjako.fi/p5gjb.jpg Eli tulpan väristä päätellen, todennäköistä on, että tönäri on särkynyt heti ensi startissa. Mitään mekaanisia kilinöitä tai kolinoita ei ole kukaan kuullut, vaikka monet korvat ja silmät oli valvomassa. Seuraava askel lienee epätoivoista magneetin kanssa heilumista, tai sitten suoraan yläkertaa levälleen.
mikke Posted July 3, 2019 Posted July 3, 2019 joskus mettästin tonkokosta metallipalaa koneesta ja öljyropusta kun lykkäs magneettipäisen teleskooppiantennia muistuttaneen magneetin ni sihen tarttu ja tuli pois ei tarvinnu purkaa. työkalu oli joku vaihtokärkinen ruuvari mis toin magneettiantenni oli sisällä
Timo Posted July 3, 2019 Posted July 3, 2019 Kun nostaja pomppaa pois reiästään, syntyy sisäinen öljyvuoto, paine katoaa ainakin jostakin kohtaa lohkossa. Vaikea tietysti katsomatta sanoa onko vaurioita tullut esim. laakereihin.
BlackZ Posted July 3, 2019 Posted July 3, 2019 Mielestäni aika olematon vaara että ois vena ja mäntä ottanu kosketusta toisiinsa. Ja Timon kommenttiin taas sanoisin että aika monesti on kiihytyshommissaki menny tönäri mutkalle ja nostaja lentäny irti kovillakin kierroksilla, en ole kuullut ainakaan että olisinlaakerivaurioita sen vuoksi tullut. Mutta kyllä tuo selvästikin paineita varmaan on laskenut, vähä ennen tuota ihmeteltiin kun öljynpaine oli uudessa moottorissa noin 1 kilo 1000rpm huiteilla tyhjäkäynnillä, kierroksilla nousi kyllä useampaan kiloon. Eli riittävä, mutta selkeästi alhainen uudeksi padaksi. Pittää tarkistella kaapelikameralla tönärin reiästä näkiskö sillä onko nokassa vaurioita, jokuhan tuon tikun on leikannut poikki joten semmonen pelko ainakin on että kolo on tullut nokkaan, mikäpä sen paljo muu voisi poikki leikata ku nokka. Pieni mahollisuus että olisi katkennu taipuessa, mutta siihen en usko isommin. Useampi ukko oli nokan sisäänajossa pellin alla ja kukaan ei ainakaan huomannu että olisi mitään mekaanisia ääniä kuullut, tuo tuho on todennäköisimmin tullut jo eka startissa. Ja se mikä oli huonoa niin on se, että mottihan kävi sisäänajokierroksilla tasasesti ja ilman ylimääräsiä ääniä muuten, mutta välillä pakosarja kolisi runkoon (mikä on mahdollisesti saattanut peittää tuon tikun katkeamisen äänen toki). Jos pakovena olisi ollut jatkuvasti kiinni, niin se ois kaiketi aiheuttanut huomattavamman ongelman. Tosiaan vain tyhjäkäynnillä kone alkoi vähä rauhattomaksi. On ollu huonoa onnea mukana. Mutta parraillaan jos voi verifioida että nokassa ei koloja tai uurteita, niin magneetilla kalastelee tönärin nostajalaaksosta tönärin reiästä ja jos sekin vaikuttaa ehyeltä, niin asettelee tikulla paikalleen, uus tönäri ja eiku menoksi. Jos oikein varman päälle haluaa pelata, niin sitten imari ja nostajalaakson kansi irti, sitte pääsee nokanki tunnustelee että onko jälkiä. Pystyy paremmin varmistamaan nostajan kunnon ja sitte vehkeet nippuun jos kaikki OK. Enkä minä nyt pahimmassakaan tapauksessa näe ku uuden nokan/nostajien/tönäreiden hommaamisen. Ei nyt kannata maalailla piruja seinille Ja eiköhän tuo moottorin rakentajakin osallistune hommaan tavalla tai toisella, se mikä tässä on tympiää niin ku ei tiedä että onko tönärit ollu luotisuoria asennushetkellä sekä onko välykset ollut OK jne., ne tietää vain moottorin rakentaja. Mielenkiintoinen olisi tietää mikä on johtanut tuon tönärin mutkalle/poikki menoon. Jumittiko venttiili? Kannet tehnyt kyllä ihan kansipaja.. Jumittiko itse peltikeinu? Vai menikö nostaja paskaksi, aiheutti liian ison välyksen ja välys iski tangon mutkalle? Vai oliko tönäri jo lähteissään vähän kiero? Tuo yhistettynä rajumpaan nokkaan ja koviin jousipaineisiin ei välttämättä tiedä hyvää. Vai oliko välys liian pieni/iso? Vai oliko tönäri rakenteellisesti jo murtunut tjsp asennushetkellä? Vai liian heikkolaatuinen tikku tuolle nokalle ja venajousille? Paljon olisi kysymyksiä, tässä vaiheessa vastauksia aika vähän. Mutta ei kannata alkaa liikaa synkistelee, hyvä varautua aina pahimpaan mutta uskonpa että kohtuudella tuosta selviää niin rahallisesti kuin ajallisesti. Tästä syystä se moottorin rakentaja saisi aina itse penkissä ajaa sen nokan sisään niin olisi edes joku varmuus moottorin toiminnasta, toisekseen irrallaan oleva moottori aika paljo helpompi korjata kuin autossa kiinni oleva. Niin joo ja se puuttuva tönärin palanen on löydyttävä ennenku enempää käyttelee.
markoyt Posted July 4, 2019 Posted July 4, 2019 Miten tuo jakopään laita.....ja nokan ajoitus.Oliko mikä nokka ja säädettävällä pyörällä ......vai 4 0 -4 alapyörällä.Jos ajoitus on tehty oikein niin ettei olis joku pettänyt sieltä...tai ollut väärin,koska sehän tapahtuu jo startatessa jos näin.Kyllähän tuo valitettavan monesti mekaanisen kosketuksen vaatii.Sehän on sama mihin minä uskon mutta todetaan nyt kuitenkin että en jaksa uskoa että laakerit tietää mitään tuosta.....sìis painemuutoksen osalta.Palan jauhaantuminen on sitten eri juttu .....Tsemppiä Aukustukselle.
Fenix Posted July 4, 2019 Posted July 4, 2019 Minkälaiset ohjurit tönäreillä on? Jos guide platet, niin paljonko niissä välystä? Tai onko sen malliset, että mahdollista asentaa liian kauaksi tönäristä? Tai olisiko keinun lukitus vaan löystynyt.
BlackZ Posted July 4, 2019 Posted July 4, 2019 Minkälaiset ohjurit tönäreillä on? Jos guide platet, niin paljonko niissä välystä? Tai onko sen malliset, että mahdollista asentaa liian kauaksi tönäristä? Tai olisiko keinun lukitus vaan löystynyt. Keinu oli kireällä ainakin, kysymys onkin, voiko se olla liian kireällä? En nyt äkkiseltään muista millaset ohjurit, muistaakseni kansissa oli semmoset peltiset "U" haarukat tönärin kohalla?
BB Posted July 4, 2019 Posted July 4, 2019 Onko kierre studit vai prässätyt? Ei ois eka kerta kun prässätyt lähtee nousemaan.
Aukustus Posted July 4, 2019 Author Posted July 4, 2019 BlackZ on hyvin tapahtumaketjua kertoillut Hyvää pohdintaa kaikilta ja sitä tässä tarvitaankin, että on monta asiaa mitä voi tarkistaa ja muuten pähkäillä. Compin 51-314-4, 280/288 asteinen nokka ja uudet nostajat, uudet jouset, ei säädettävää pyörää vaan vakio rensselit. http://kuvanjako.fi/mfn5u.jpg Tuossa kuva kannesta. Kannet tosiaan kävi kansipajalla ohjuri- ja seetirempassa, joten vaikea uskoa että sillä saralla vikaa olisi ollut. Viallinen nostajahan olisi yksi mahdollinen aiheuttaja, niin siinä mielessä vähän hirvittäisi sitä suorilta takaisin laittaa paikalleen. Taitaa olla niin, että monessa mielessä parasta olisi nostajalaakson kautta lähteä tilannetta tutkailemaan. Rakentajaa pidän kokeneena kaverina moottoreiden parissa, että lähtökohtaisesti en epäile asennusvirhettä.
F350 Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 BlackZ on hyvin tapahtumaketjua kertoillut Hyvää pohdintaa kaikilta ja sitä tässä tarvitaankin, että on monta asiaa mitä voi tarkistaa ja muuten pähkäillä. Compin 51-314-4, 280/288 asteinen nokka ja uudet nostajat, uudet jouset, ei säädettävää pyörää vaan vakio rensselit. http://kuvanjako.fi/mfn5u.jpg Tuossa kuva kannesta. Kannet tosiaan kävi kansipajalla ohjuri- ja seetirempassa, joten vaikea uskoa että sillä saralla vikaa olisi ollut. Viallinen nostajahan olisi yksi mahdollinen aiheuttaja, niin siinä mielessä vähän hirvittäisi sitä suorilta takaisin laittaa paikalleen. Taitaa olla niin, että monessa mielessä parasta olisi nostajalaakson kautta lähteä tilannetta tutkailemaan. Rakentajaa pidän kokeneena kaverina moottoreiden parissa, että lähtökohtaisesti en epäile asennusvirhettä. Onko tuo kuva juuri ko venttiilin kohdasta? Onko keinun säätöä pyöritelty, kun kuvassa näyttää, että mutteri on selvästi ylempäna kuin viereisissä studeissa. Ja tuo studin nouseminen kannattaa mitata, itselläkin on sellainen käynyt. Ja en laittaisi vanhaa nostajaa takaisin ihan jo mielenrauhan takia.
jpe Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Aika raju nokka nostoltaan vakiokeinuille. Jos vielä on ollut keinu vähän kireällä niin on hyvin voinut tulla keinun liikerata vastaan ja silloin on sitten kova vastaan kova. Varmaan on kuitenkin tarkastettu ennen kasaamista ettei imuvena ota tuolla nokalla mäntään auetessaan. Oikein tiukalle vedetty nostaja kun aikaistaa myös aukeamista hivenen. Itse en kasaisi ennen kuin syy tapahtumalle on varma ja tietty kaikki osat löytyneet sekä nokka ja nostaja tarkastettu.
Timo Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Onko tuo kuva juuri ko venttiilin kohdasta? Onko keinun säätöä pyöritelty, kun kuvassa näyttää, että mutteri on selvästi ylempäna kuin viereisissä studeissa. Ja tuo studin nouseminen kannattaa mitata, itselläkin on sellainen käynyt. Ja en laittaisi vanhaa nostajaa takaisin ihan jo mielenrauhan takia. Kun säätömutteri on ylempänä kuin muissa niin sehän viittaa venttiilien säätövirheeseen ellei mutterin lukitus ole sökö. Säätöhetkellä nostaja ei ole ollut nokan perusympyrällä. Itse en uskalla tehdä säätöä ilman että muistilappu, piirros jokaisesta venttiilistä ja kynä on koko ajan käytössä.
Aukustus Posted July 5, 2019 Author Posted July 5, 2019 Onko tuo kuva juuri ko venttiilin kohdasta? Onko keinun säätöä pyöritelty, kun kuvassa näyttää, että mutteri on selvästi ylempäna kuin viereisissä studeissa. Ja tuo studin nouseminen kannattaa mitata, itselläkin on sellainen käynyt. Ja en laittaisi vanhaa nostajaa takaisin ihan jo mielenrauhan takia. Joo juurikin kyseisestä kohdasta, kuva otettu heti sillä hetkellä, kun huomattiin että tönäri uupuu. Eli mutteri koskematon tuolla hetkellä.
Timo Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Nuo peltikeinut ei taida olla enää tätä päivää virityshommissa. Minä olen saanut yhden keinun pinnapultin poikki kun tyhjää värkkäsin vääränlaisilla vipoilla. Oli tuuria että koneessa oli alle 2000 kierrosta kun studi napsahti lopullisesti poikki, ei mennyt mitään muuta rikki ja nostaja pysyi paikallaan. Nyt sitten onkin Compin Ultra Pro Magnum kromimoly teräs vipat ja ARP studit. Ennen noita olen ostanut neljät alumiini rullavipat aivan turhaan ja rahaa on palanut. Monessa muussakin asiassa on käynyt sama että ensin säästin ja loppupeleissä tuli kalliimmaksi kuin että olisi heti ostanut sen kalleimman. Omat asennusvirheet tietysti rikkoo koneet vaikka olisi titaania osat.
BlackZ Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Joo juurikin kyseisestä kohdasta, kuva otettu heti sillä hetkellä, kun huomattiin että tönäri uupuu. Eli mutteri koskematon tuolla hetkellä. Onko varmasti tuo kuva ennenku ehin sen keinun löysätä? Määhän melko nopiaa otin sen auki että sai sen tangon vetästyä sieltä pois ja keinun käännettyä sivuun? Jos on, niin sitten on kyllä astetta pahempi asennusvirhe, ei ees hoksannu alkaa kattoo tuommosta itekään ennenku ruuvas sen auki ku ei tullu mieleenkään että vois olla tommonen töppi tehty.
BlackZ Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Nuo peltikeinut ei taida olla enää tätä päivää virityshommissa. Minä olen saanut yhden keinun pinnapultin poikki kun tyhjää värkkäsin vääränlaisilla vipoilla. Oli tuuria että koneessa oli alle 2000 kierrosta kun studi napsahti lopullisesti poikki, ei mennyt mitään muuta rikki ja nostaja pysyi paikallaan. Nyt sitten onkin Compin Ultra Pro Magnum kromimoly teräs vipat ja ARP studit. Ennen noita olen ostanut neljät alumiini rullavipat aivan turhaan ja rahaa on palanut. Monessa muussakin asiassa on käynyt sama että ensin säästin ja loppupeleissä tuli kalliimmaksi kuin että olisi heti ostanut sen kalleimman. Omat asennusvirheet tietysti rikkoo koneet vaikka olisi titaania osat. Eipä ne kyllä olekaan, itekin aina jotakin rullakeinuja viritellessä enempi käyttäny. MUTTA, tuo nokkahan on kuitenki vaan sen aikakauden Ram Air IV nokka, eli liekköhän sitä tuon kummempia tehaskaan aikanaan käyttänyt? Tuo on siis tuon aikakauden ihan normaali nokka.
Aukustus Posted July 5, 2019 Author Posted July 5, 2019 Onko varmasti tuo kuva ennenku ehin sen keinun löysätä? Määhän melko nopiaa otin sen auki että sai sen tangon vetästyä sieltä pois ja keinun käännettyä sivuun? Jos on, niin sitten on kyllä astetta pahempi asennusvirhe, ei ees hoksannu alkaa kattoo tuommosta itekään ennenku ruuvas sen auki ku ei tullu mieleenkään että vois olla tommonen töppi tehty. Mun mielestä otin tuon kuvan heti, ku huomattiin mistä kyse. Ku aloit avaamaan tuota mutteria, tuo vippa kääntyi heti vinoon ja sitä sai väännättää vielä lisää vinoon, että sai tönärin pois välistä. Tietenkään 100% varma ei sen hetkisen järkytystilan vuoksi voi olla
BlackZ Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Mun mielestä otin tuon kuvan heti, ku huomattiin mistä kyse. Ku aloit avaamaan tuota mutteria, tuo vippa kääntyi heti vinoon ja sitä sai väännättää vielä lisää vinoon, että sai tönärin pois välistä. Tietenkään 100% varma ei sen hetkisen järkytystilan vuoksi voi olla No jos vaan tuo on se kuva ku sanoin sulle että ota heti kuva siitä että voit lähettää moottorin rakentajalle niin sillon ei ollu koskettu, samaan aikaan ku otit kuvaa niin määhän vasta etin siihen avainta sun miljoonapakista Eli jos tuo on varmasti se EKA kuva niin sitte se on se tilanne, mutta tarkista vielä puhelimestas ku mielestäni otit sen jälkeenkin kuvan kun olin jo ruuvannut, mutta oikeassa olet, heti kun käänsin aukipäin niin keinu käänty jo poikittain joten melko varmasti tuo on se eka kuva.
Aukustus Posted July 5, 2019 Author Posted July 5, 2019 No jos vaan tuo on se kuva ku sanoin sulle että ota heti kuva siitä että voit lähettää moottorin rakentajalle niin sillon ei ollu koskettu, samaan aikaan ku otit kuvaa niin määhän vasta etin siihen avainta sun miljoonapakista Eli jos tuo on varmasti se EKA kuva niin sitte se on se tilanne, mutta tarkista vielä puhelimestas ku mielestäni otit sen jälkeenkin kuvan kun olin jo ruuvannut, mutta oikeassa olet, heti kun käänsin aukipäin niin keinu käänty jo poikittain joten melko varmasti tuo on se eka kuva. Kyllä tuo on juuriki se kuva, minkä lähetin heti rakentajalle, tarkistin juuri messengeristä. Jälkeenpäin kuvasin vaan tönäriä, tuokin kuva on kyseisestä keskustelusta tallennettu jälkeenpäin.
jpe Posted July 5, 2019 Posted July 5, 2019 Eipä ne kyllä olekaan, itekin aina jotakin rullakeinuja viritellessä enempi käyttäny. MUTTA, tuo nokkahan on kuitenki vaan sen aikakauden Ram Air IV nokka, eli liekköhän sitä tuon kummempia tehaskaan aikanaan käyttänyt? Tuo on siis tuon aikakauden ihan normaali nokka. Ram Air nelosessa ei mielestäni käytetty normikeinuja, olivat 1.65 vipusuhteella ja nokalle suunniteltu. Kyllä tsekkaisin että miten lähelle keinun loven reunaa mennään ja sen jälkeen kokeilisin vetää nostajan vähän liian tiukalle ja sen jälkeen käsin kokeilla miten pyörii. Kannattaa myös muistaa että lämmetessä toleranssit muuttuu.
BlackZ Posted July 6, 2019 Posted July 6, 2019 Ram Air nelosessa ei mielestäni käytetty normikeinuja, olivat 1.65 vipusuhteella ja nokalle suunniteltu. Kyllä tsekkaisin että miten lähelle keinun loven reunaa mennään ja sen jälkeen kokeilisin vetää nostajan vähän liian tiukalle ja sen jälkeen käsin kokeilla miten pyörii. Kannattaa myös muistaa että lämmetessä toleranssit muuttuu. Vakio vipat on vissii 1.5? Joo sitä en tosiaan tiiä millasia ne muut kalut ollut, mutta nokkahan ei ole mitenkään erityisen "rankka" nostoltaan eikä muutenkaan. Ja onhan tuon motin kasannu ja pyöritelly läpi ihan kymmeniä moottoreita rakennellut kaveri. Toki nää Pontiacin padat ei valitettavasti ole monellekaan moottorin rakentajallekaan tuttuja pelejä.
F350 Posted July 6, 2019 Posted July 6, 2019 Joo juurikin kyseisestä kohdasta, kuva otettu heti sillä hetkellä, kun huomattiin että tönäri uupuu. Eli mutteri koskematon tuolla hetkellä. Olisko ollu tönäri nostajan laidalla ja säädetty siihen? Sopivasti kun osuu laidalle, niin se voi pysyä yllättävänkin pitkään siinä, vaikka konetta pyöritteliskin muita venoja säädettäessä.
Aukustus Posted July 7, 2019 Author Posted July 7, 2019 Kiitoksia kaikille spekuloinnista vian aiheuttajan suhteen Purin imusarjan ja nostajalaakson pellin pois, eikä katastrofia onneksi löytynyt. Nostaja pötkötti nostajalaaksossa, päällä pikku naarmuja kun tönäri on siinä päällä hetken tanssinut, mutta ei kyllä mitään varsinaista vikaa nähtävissä. Nokka virheetön ja venttiilikin vaikutti pitävän, kun paineilmaa tarjosin tulpanreiästä. Kannen imukanavassa suojana oleva maalarinteippi hieman pullisteli paineilman vaikutuksesta (useampi bar), mutta jos venttiili olisi mutkalla ja laskisi kunnolla läpi, teippi olisi kyllä lentänyt siitä pois. Myöskään silmämääräisesti ei imukanavasta tarkasteltuna ollut venttiilissä vikaa. Ainoa jälki löytyi kannesta tönärin reiän reunalta, eli siihen on ainakin tönäri osunut. Pitää vielä jatkaa tutkimuksia ja etsiä tönärin pallo, se toivottavasti löytyy öljypohjasta. Hieman olen vielä skeptinen, että olisiko näin vähällä tästä selvinnyt, eli uudella tönärillä ja nostajalla.. Tuo rullavipa homma on vielä harkinnassa. Pitäisi tietää suoraan mitä sinne voi laittaa, ei ole aikaa enää tälle kesää seisottaa yhtään ylimääräistä, ettei motivaatio kuole koko hommaan Laitan kuvia myöhemmin Jos jollain on uusi Compin hydr. nostaja joutilaana, niin voi tarjota mulle!
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now