Jump to content

Pontiac Trans Am -78


Aukustus

Recommended Posts

  • Replies 269
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Aukustus

    111

  • BlackZ

    48

  • markoyt

    21

  • jpe

    17

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Näin se maalaamon päälykäinenkin totesi, että oli ainoa oikea ratkaisu hioa pellille asti. Oli monia maalikerroksia ja alimmat alkaneet kesimään. Toki tämä oli suunnitelma jo lähtiessä, mutta ratkaisu

Noniin, nyt on Ponun maalausurakka aloitettu maalaamossa. Hioivat sen pellille, ei mitään katastrofeja onneksi löytynyt, vain semmoisia mitkä näkyi jo päälleppäin haljenneena pakkelina tai lommoina. K

Posted Images

Tosiaan tammerilla aiemmin ollut kampuran hionta ja tarkastus noin 250, luotettiin kysymättä että hinta vielä sama, ei olisi pitänyt. Lasku 514€  :o Äänestettiin jaloilla loppujen koneistuksien osalta, nekin oli nousseet.

 

Katsotaan noita mörkömoottereita sitten evo2 vaiheessa, nyt hyvään käyttökuntoon  8)

Käytin SBC akselin veivikaulojen hionnassa, 100€ sis alv

Kokkolan Moottorihiomo.  m/ suosittelen

Link to post
Share on other sites

Kiitoksia jälleen  8) Juu kyllähän tuon ylimääräisen 250€ olisi mielummin käyttänyt muualle, tää on kyllä pohjaton kaivo tässä vaiheessa projektia  :-X Pitää päästä yli asiasta ja tosiaan loput tehdään Vammalassa.

 

Puslien irrottelua. Käytin prässinä isoa ruuvipenkkiä ja avuksi hieman lämpöä, nätisti irtosi ylätukivarsista. Toisella puolen siis iso hylsy ja toiselta puolen laitoin pultin läpi, josta sai ruuvipenkkiin kiinni ja puristettua.

http://kuvanjako.fi/m6bbt.jpg

 

Alatukivarsien puslista vain yksi neljästä lähti kumeineen päivineen nätisti, muista sai irrottaa holkit puukkosahalla. Tuo ylimääräinen hylsy oli tukemassa tukivartta, ettei se väänny vaan voima kohdistuu puslaan.

http://kuvanjako.fi/8q1od.jpg

Link to post
Share on other sites

Syksyllä tuli vaihdettua lämppärin kenno. Oli kyllä varmaan top5 vittumaisimpia remppahommia ikinä ja paljon on tullut kaikkea kyllä tehtyä. Mutta vaihdetuksi tuli. Puhallin heräsi samalla henkiin, kun oli jollain edellisellä omistajalla unohtunut maapiuhat irti konehuoneen puolella. Alipaineletkuja meni myös uusiksi, mutta ei siltikään täysin pelaa kaikki säädöt, pitää joskus tutkia lisää.

http://kuvanjako.fi/elrsv.jpg

 

Ilmakanavia puuttui useita, mutta onneksi apu löytyi jälleen läheltä, BlackZ:n aarteista nimittäin  ;D

http://kuvanjako.fi/dmas7.jpg

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Maalailin alustan osat ja vähän muutakin hilpettä samalla lasikuulapuhalluksen jäljiltä. Epoksi pohjalle ja väriksi akryylimusta.

http://kuvanjako.fi/kl7yg.jpg

 

Sitten kasasin tukivarret uretaanipuslilla ja uusilla pallonivelillä.

http://kuvanjako.fi/sbfbq.jpg

 

Kasasin keulan takaisin nippuun, kaveriksi tuli vielä Hotchkissin madallusjouset. Aika stressaavaa kasata juuri maalattuja osia, kun vaativat vähän väkivaltaankin mennäkseen paikalleen, onnistuin kuitenkin lähes naarmuitta  \m/

http://kuvanjako.fi/yec5c.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Perän purkua vähän aloittelin, kun sinnekkin sama alustajumppa edessä. Ekana purin nuo takapyöränkaarien perään asennetut levikkeet pois, ei osunut omaan silmään. Voin myydä jos jotain kiinnostaa.

14672234.jpg

 

Takana on jotkut ilmaiskarit, saapa nähä saako noihin enää ilmaa vai joutuuko päivittämään jotku eri iskarit. Iskarit ovat toki päivityslistalla koko sarja, mutta ei vielä antaisi talous myöten, kun menee rahaa muuallekkin vielä tälle talvelle.

14672239.jpg

 

Raidetankonpäitä aloin keulaan vaihtamaan, mutta eihän ne sinne menneet, tai sitten en osannut. Painatin palloniveltä kiinni pyörän-napaan tunkilla ja samalla kiristin mutteria, poikki meni pultti sokanreiän kohdalta :-X Kuuluisiko noiden mennä tuolla tyylillä? Näytti että oli liian paksua tavaraa mennäkseen tarpeeksi syvälle navan korvakkoon. Eli oliko väärät raidetankonpäät, vai mistähän tuo kiikasti ettei menneet?

http://kuvanjako.fi/vjz3i.jpg

Link to post
Share on other sites

En osaa tuohon kommentoida, mutta tuon sulle uuden huolenaiheen  ;D Nyt kun sun motti vaihtuu Oldsista Pontiaciin, niin sulla on muuten edessä ongelmia sen shakerin kanssa  :o Ite just omaa sorvaan sopivaksi Holleylle jne., tuli vain samalla mieleen että sulla on vielä isompi ongelma, nimittäin Oldsin koneessa se ilmanputsarin alaosa (eli myös kaasutin) istuu eri kohdassa kuin Pontiacin moottorissa joten sen shakerin yläosa on siis erilainen luonnollisesti että se korjaa tuon Oldsin moottorin tuoman eroavaisuuden kuitenkin mätsäämään konepellin aukon kanssa.

 

Se shakerin yläosa on ymmärtääkseni sekä korkeampi, että menee myös auton pituus suunnassa se kiinnitys eteenpäin. Toisinperin kuvittelisin että sitten kun oot alaosan saanut sorvattu sopivaksi Holleylle mikä sulle kaiketi kaasariksi oli tulossa, niin kun laitat sen shakerin yläosan kiinni niin ensinnäkin se nousee liian korkealle eikä muutenkaan osu konepellin aukkoon vaan ottaa sieltä tuulilasin puolelta takareunasta ehkä jopa kiinni peltiin, sinne suuntaan se ainakin siirtyy ja pelivaraa ei ole paljon.

 

Tuolla jotakin lisätietoa Oldsin shakerin eroavaisuudesta: http://www.78ta.com/Pages/shaker.htm

Link to post
Share on other sites

Joo mikkää ei mee kohtuuella varmastikkaa  :W Pittää kattoa sitte ku moottori on kolossaan, että miltä se shakerin tilanne näyttää. Jos paska osuu tuulettimeen sen kanssa, niin sitten pilkon sitä ja alan kuituhommiin, onneksi on vähän kokemusta kuituhommista. Pitää muutenkin aukaista se shakerin pääty, kun mulla on ummessa se. Eli shakeri hyötykäyttöön ja ilma sieltä moottorille  m/ Katon miten sää ratkaset omat ilmanputsarihommat ja apinoin sitte sulta, tai otan ainaki vaikutteita  8)

 

En osaa tuohon kommentoida, mutta tuon sulle uuden huolenaiheen  ;D Nyt kun sun motti vaihtuu Oldsista Pontiaciin, niin sulla on muuten edessä ongelmia sen shakerin kanssa  :o Ite just omaa sorvaan sopivaksi Holleylle jne., tuli vain samalla mieleen että sulla on vielä isompi ongelma, nimittäin Oldsin koneessa se ilmanputsarin alaosa (eli myös kaasutin) istuu eri kohdassa kuin Pontiacin moottorissa joten sen shakerin yläosa on siis erilainen luonnollisesti että se korjaa tuon Oldsin moottorin tuoman eroavaisuuden kuitenkin mätsäämään konepellin aukon kanssa.

 

Se shakerin yläosa on ymmärtääkseni sekä korkeampi, että menee myös auton pituus suunnassa se kiinnitys eteenpäin. Toisinperin kuvittelisin että sitten kun oot alaosan saanut sorvattu sopivaksi Holleylle mikä sulle kaiketi kaasariksi oli tulossa, niin kun laitat sen shakerin yläosan kiinni niin ensinnäkin se nousee liian korkealle eikä muutenkaan osu konepellin aukkoon vaan ottaa sieltä tuulilasin puolelta takareunasta ehkä jopa kiinni peltiin, sinne suuntaan se ainakin siirtyy ja pelivaraa ei ole paljon.

 

Tuolla jotakin lisätietoa Oldsin shakerin eroavaisuudesta: http://www.78ta.com/Pages/shaker.htm

Link to post
Share on other sites

 

Raidetankonpäitä aloin keulaan vaihtamaan, mutta eihän ne sinne menneet, tai sitten en osannut. Painatin palloniveltä kiinni pyörän-napaan tunkilla ja samalla kiristin mutteria, poikki meni pultti sokanreiän kohdalta :-X Kuuluisiko noiden mennä tuolla tyylillä? Näytti että oli liian paksua tavaraa mennäkseen tarpeeksi syvälle navan korvakkoon. Eli oliko väärät raidetankonpäät, vai mistähän tuo kiikasti ettei menneet?

 

Väärän kokoiselta r-tangon päältä kuullostaa.

Eihän pesässä ole maalia?

Linkissä vastaava projekti.

https://www.pontiacdiy.com/pontiac-trans-am-firebird-restoration-suspension-guide-70-81/

Link to post
Share on other sites

Joo mikkää ei mee kohtuuella varmastikkaa  :W Pittää kattoa sitte ku moottori on kolossaan, että miltä se shakerin tilanne näyttää. Jos paska osuu tuulettimeen sen kanssa, niin sitten pilkon sitä ja alan kuituhommiin, onneksi on vähän kokemusta kuituhommista. Pitää muutenkin aukaista se shakerin pääty, kun mulla on ummessa se. Eli shakeri hyötykäyttöön ja ilma sieltä moottorille  m/ Katon miten sää ratkaset omat ilmanputsarihommat ja apinoin sitte sulta, tai otan ainaki vaikutteita  8)

 

Joo täysin et voi apinoida multa tuota ku mulla on Pontiacin shakeri. Mutta kyllä noista tekemällä saa oli tilanne mikä hyvänsä  m/ Ja tottakai shakeri pitää aukaista, tuohan sen shakerin PARAS ominaisuus on että voi saada ilmanoton pelkästään ulkoa eikä kuumasta konehuoneesta, hullua on että nuo shakerit on näissä myöhemmissä vuosimalleissa jätetty vain koristeeksi eli aukko ummessa :o Mun ymmärtääkseni 1970 luvun alun Trans Ameissa on ollut aukinaisiakin shakereita.

Link to post
Share on other sites

Juu sehän ottaa kuskin pyörän aukosta ajoviimasta kolmiosaista kanavaa pitkin ilman shakeriin,mutta ilman muuta auki takapäästä.Eihän nuo käytettynä maltaita maksa vaikka hommaa Pontiacin Shakerin....pohjan joudut kuitenkin modaan drop base kitillä jne.

Link to post
Share on other sites

Minulla muuten löytyy tallista molemmilla moottori vaihtoehdoilla Shaker scoopilla varustetut Trans Amit....toinen Pontiac 400 jossa 403:sen Shaker ja toinen 403:jossa Holley ja Shaker.....voit käydä kattelee v.ehtoja jos kiinnostaa ....asun myös Oulun seudulla

Link to post
Share on other sites

Väärän kokoiselta r-tangon päältä kuullostaa.

Eihän pesässä ole maalia?

Linkissä vastaava projekti.

https://www.pontiacdiy.com/pontiac-trans-am-firebird-restoration-suspension-guide-70-81/

 

Juu sitä väärää kokoa itsekin epäilen, en mää nyt aivan tumpelo näiden remppahommien kanssa oo yleensä ollut. Ei ollut pesässä maalia, en maalannut napoja. Totta puhuakseni, olisin kyllä maalannut ne, jos olisin muistanut ottaa ne matkaani tallilta lähtiessäni  :W Ponun talvisäilytyspaikka on mummolassani vajaa 100km päässä kotoani, käyn siellä puuhastelemassa autoa ja mahdollisuuksien mukaan otan kotiin matkaan jotain rempattavaa, kuten nämä alustan palikat viimeisimpänä. Saapa nähä miten rokkiauton kanssa reklamointi onnistuu.

 

Olipa kyllä ihan hyvä linkki, tein lähes täysin ohjeen mukaan kaiken, vaikka en ollut juttua lukenutkaan. Youtuben avustuksella opiskelin keulahommat, perä vielä tekemättä, mutta se vaikuttaisi paljon helpommalta  m/

Link to post
Share on other sites

Joo täysin et voi apinoida multa tuota ku mulla on Pontiacin shakeri. Mutta kyllä noista tekemällä saa oli tilanne mikä hyvänsä  m/ Ja tottakai shakeri pitää aukaista, tuohan sen shakerin PARAS ominaisuus on että voi saada ilmanoton pelkästään ulkoa eikä kuumasta konehuoneesta, hullua on että nuo shakerit on näissä myöhemmissä vuosimalleissa jätetty vain koristeeksi eli aukko ummessa :o Mun ymmärtääkseni 1970 luvun alun Trans Ameissa on ollut aukinaisiakin shakereita.

 

Juu tuossa markoyt ehdottikin, että siltä pääsee katsomaan miten on soviteltu Oldsin shakeri Ponun moottorin kanssa, mutta käyn silti sunkin tallissa suorittamassa teollisuusvakoilua  ;D Tuo on kyllä typeryyttä, että toimiva "fresh air" systeemi on pilattu pelkäksi "all show" systeemiksi  :o

Link to post
Share on other sites

Minulla muuten löytyy tallista molemmilla moottori vaihtoehdoilla Shaker scoopilla varustetut Trans Amit....toinen Pontiac 400 jossa 403:sen Shaker ja toinen 403:jossa Holley ja Shaker.....voit käydä kattelee v.ehtoja jos kiinnostaa ....asun myös Oulun seudulla

 

Ehdottomasti kiinnostaa käydä katsomassa, olen myöhemmin yhteydessä kun asia on ajankohtainen, eli varmaan huhti-toukokuussa. Tulee muutenkin siellä sun huudeilla kerran-pari kuussa käytyä, kun paikalliselle tukkirekka autoilijalle käyn harrastuksena/tuurarina töissä  m/ Olet kuulemma työkaverini Hannun naapuri.

Link to post
Share on other sites

En osaa tuohon kommentoida, mutta tuon sulle uuden huolenaiheen  ;D Nyt kun sun motti vaihtuu Oldsista Pontiaciin, niin sulla on muuten edessä ongelmia sen shakerin kanssa  :o Ite just omaa sorvaan sopivaksi Holleylle jne., tuli vain samalla mieleen että sulla on vielä isompi ongelma, nimittäin Oldsin koneessa se ilmanputsarin alaosa (eli myös kaasutin) istuu eri kohdassa kuin Pontiacin moottorissa joten sen shakerin yläosa on siis erilainen luonnollisesti että se korjaa tuon Oldsin moottorin tuoman eroavaisuuden kuitenkin mätsäämään konepellin aukon kanssa.

 

Se shakerin yläosa on ymmärtääkseni sekä korkeampi, että menee myös auton pituus suunnassa se kiinnitys eteenpäin. Toisinperin kuvittelisin että sitten kun oot alaosan saanut sorvattu sopivaksi Holleylle mikä sulle kaiketi kaasariksi oli tulossa, niin kun laitat sen shakerin yläosan kiinni niin ensinnäkin se nousee liian korkealle eikä muutenkaan osu konepellin aukkoon vaan ottaa sieltä tuulilasin puolelta takareunasta ehkä jopa kiinni peltiin, sinne suuntaan se ainakin siirtyy ja pelivaraa ei ole paljon.

 

Tuolla jotakin lisätietoa Oldsin shakerin eroavaisuudesta: http://www.78ta.com/Pages/shaker.htm

 

Uus tieto mulle tuo skuuppi juttu. Itse olen miettinyt heittäväni jossain vaiheessa oldsin mäkeen ja tilalle chevyn crate-isolohko tai LS2 kaasarilla. Parempi varaosatarjonta.

 

Molemmissa tapauksissa skuupille on tehtävä jotain. Yksi ratkaisu, jonka olen nähnyt gen II LS swäpeissä on se, että skuuppi kiinnitetään konepelttiin ja skuuppi nousee konepellin mukana konepelliä avattaessa. Eli se pyöreä ilmanputsari kotelo, jonka päälle skuuppi tulee kiristyspannalla lähtee pois. Viimeistään tässä vaiheessa skuuppi on avattava, kun kone hengittää konehuoneen kuumaa ilmaa.

Link to post
Share on other sites

Sitten se on vain scooppi....ei Shaker scoop kun ei enää vatkaa myllyn mukana.

Vähän sama asia kuin amputois Elvikseltä jalat....ei sheikkaa ei.

Link to post
Share on other sites

Sitten se on vain scooppi....ei Shaker scoop kun ei enää vatkaa myllyn mukana.

 

Joissakin ratkaisuissa tuo on väistämättä edessä, mutta itsekin pidättäydyn shaker versiossa kynsin ja hampain niin kauan kuin se on mahdollista  :)

Link to post
Share on other sites

Joissakin ratkaisuissa tuo on väistämättä edessä, mutta itsekin pidättäydyn shaker versiossa kynsin ja hampain niin kauan kuin se on mahdollista  :)

 

Nettikuvissa olen nähnyt myös sellaisen viritelmän, jossa ilmeisesti Chevyn crate-lohkon imusarjan päälle oli rakennetu jonkinlainen teline, johon skuuppi kiinnitetty. Näin skuupin sijainti ei ole niin millintarkkaan riippuvainen kaasarin sijainnista.

Link to post
Share on other sites

Nettikuvissa olen nähnyt myös sellaisen viritelmän, jossa ilmeisesti Chevyn crate-lohkon imusarjan päälle oli rakennetu jonkinlainen teline, johon skuuppi kiinnitetty. Näin skuupin sijainti ei ole niin millintarkkaan riippuvainen kaasarin sijainnista.

 

No jos sen shaker skoopin haluaa että on tiivis kanssa, eli oikeasti istuu kaasaria vasten tiiviisti ilman ilmarakoja konehuoneeseen eikä ole vaan kaasarin päälle asennettu koppa niin kyllä se edelleen vaatii sen että jotenkin shakerin yläosaa on mahdollisesti joutunut muokkaamaan kun siinä on se keskitys kuitenkin olemassa sitä alaosaa varten.

Link to post
Share on other sites

Mitä porukka on mieltä, tuleeko halvemmaksi tehdä pakoputkisto itse, vai jokin valmis sarja? Mitä valmiita putkistoja, tai sitten pelkkiä vaimentimia suosittelette? Olen ajatellut kolmen tuuman putkistoa, x-putkella ja yksi vaimennin per "linja". Mielipiteitä?

Link to post
Share on other sites

Mitä porukka on mieltä, tuleeko halvemmaksi tehdä pakoputkisto itse, vai jokin valmis sarja? Mitä valmiita putkistoja, tai sitten pelkkiä vaimentimia suosittelette? Olen ajatellut kolmen tuuman putkistoa, x-putkella ja yksi vaimennin per "linja". Mielipiteitä?

Oma kokemus on että motonetin mustasta tulee halvin putkisto. Pakosarjoja en ole alkanut vielä tekemään ja tietysti vaimentimia+katteja ;D Laippaliitoksetkin on tullut tehtyä kun silloin ne tulee tarpeeksi paksusta kamasta \m/ Kun sais joskus hankittua TIGin niin vois koittaa pakosarjakin tekoa :W

Keväällä olis tarkoitus tehdä GTAhan tuplaputkisto 8)

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...