Jump to content

Camaro 5.7 V8 LT1 93- virittäminen


Kiiski

Recommended Posts

49 minuuttia sitten, JoukoY kirjoitti:

Lueskelin vähän lisää... Taitaa tuo 280 olla liian race nokka. Vaatii kuulemma 3.7 välitykset ja yli 3000 stallin. 

Cc503, lt4 hotcam tai xfi268?? 

Mulla on 280xfi ja tutustunut aika hyvin siihen liittyvään debatointiin. 

2800-4000 stallia pidetään parhaimpana, kun katuajolle ei anneta suurta painoarvoa. 

Oma on B&M Holeshot 2300-2500rpm, ja tulee vaihtumaan 3200-3600rpm. 

Perä 3.7.

 

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

15 minuuttia sitten, Fenix kirjoitti:

Renkaan halkaisija 679mm. / 26.73".

Laskin perävälityksen ihan laskurilla ja se taitaa sittenkin olla 3.7:1.

 

3. vaihteen välitys 1 ja 4. = 0.7.

 

http://www.wallaceracing.com/gear-speed.php

 

Mun autossa on 3.4 perävälitys ja satasen vauhdissa on n. 2200 rpm

Laatikkona 4L65e, samat välitykset kuin 4L60e

Link to comment
Share on other sites

1 minuutti sitten, JoukoY kirjoitti:

Mun autossa on 3.4 perävälitys ja satasen vauhdissa on n. 2200 rpm

Laatikkona 4L65e, samat välitykset kuin 4L60e

Onko rengaskoko sama? 

Link to comment
Share on other sites

Omalla kohdalla kysyisin onko kansitilaus mahdollista vielä perua. 

Jos on, niin niin sillä hinnalla porttaus, oikaisu ja turbiini. 

Link to comment
Share on other sites

15 minuuttia sitten, JoukoY kirjoitti:

255/60/15

Sulla renkaanhalkaisija 687mm. / 27.04".

Sille laskuri antaa ihan toisenlaisia lukemia. 

Joko laskuri vääristää tai sitten sun nopeusmittari ei ole kalibroitu? 

Laskurin mukaan 0.7 vaihteiston välityksellä olisi 100kmh ~ 1800rpm. 

 

Ps. pelaako teillä turbiinilukot? 

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

Tuo Wallacen laskuri vääristää lukemia.

Sillä 25.63" renkaalla TPI:ssä on 100kmh/2000rpm 3.23-3.27:1 ja 0.7 ylivaihteella.

Laskuri väittää 109kmh.

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

2 tuntia sitten, Fenix kirjoitti:

Sulla renkaanhalkaisija 687mm. / 27.04".

Sille laskuri antaa ihan toisenlaisia lukemia. 

Joko laskuri vääristää tai sitten sun nopeusmittari ei ole kalibroitu? 

Laskurin mukaan 0.7 vaihteiston välityksellä olisi 100kmh ~ 1800rpm. 

 

Ps. pelaako teillä turbiinilukot? 

Tosiaan, ei pelaa lukko. Pitänee tutkia talven mittaan solenoidit yms

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Fenix kirjoitti:

Renkaan halkaisija 679mm. / 26.73".

Laskin perävälityksen ihan laskurilla ja se taitaa sittenkin olla 3.7:1.

 

3. vaihteen välitys 1 ja 4. = 0.7.

 

http://www.wallaceracing.com/gear-speed.php

 

Löytyi autosta pari lappua olisi uusi stall speed 2000 turbiini ja laatikko vahvistettu ja rempattu ja kuitissa lukee perus sk-jr, 3 vaihde ja 2 vaihde lev.panta. perän välitys 323 ja lukolla. Miten näillä tiedoilla pääsis eteen päin?

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, Fenix kirjoitti:

Omalla kohdalla kysyisin onko kansitilaus mahdollista vielä perua. 

Jos on, niin niin sillä hinnalla porttaus, oikaisu ja turbiini. 

Vähän käytetyt ja kannet on jo tallissa. Mietin kyllä että avastasko noita vähä.

Link to comment
Share on other sites

Noilla tiedoilla oma valinta olisi Comp cam XE503. 

Mutta olisi mukava kuulla muidenkin mielipiteitä. 

Tuo nokka on suunniteltu vakio 1.5 suhteen keinuvivuille. 

Pikkasen isompi kuin 268xfi omaan silmään ja nopealla rampilla. 

Auton välitykset olisi rajaa hipoen alueella. 

https://www.compcams.com/xtreme-energy-224-230-hydraulic-roller-cam-for-gm-lt1-lt4.html

 

Vähän jos kansia siistii, niin voisin olettaa että kyseisellä nokalla hyvien pakosarjojen kanssa alkaa 400hp olla jo melko lähellä. 

 

Kansille taskuporttaus. 

Eli venttiililautasen taakse seetirenkaiden kohdistus kanavaan. 

Ja mahdollisten hyppyrien poisto. 

Ohjurikumpujen ja sen ympäristön muotoilu kanavassa. 

Melko helppoa, mutta tarkkaa jos dremeli pysyy lapasessa. 

Pienelläkin työllä voi virtaus kasvaa 10cfm. 

 

Asutko missäpäin?

Voin näyttää mallia ja tehdä yhden sylinterin kanavat malliksi.

Tai poistaa suurimmat ongelmakohdat molemmista kansista pientä korvausta vastaan. 

Itse asun Helsingissä. 

Tässä esimerkki omasta työstä. 

IMG_20200215_133247.jpg

IMG_20200215_133326.jpg

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

LT1 kansissa oli muistaakseni joku erikoishomma vrt perus chevyt.

 

XE503 toimii suht ok ~2000 turbiinilla ja on ihan katuajettava. Tuo Fenixin 2400 olisi varmaan ihan soppeli.

 

Katsastuksessa menee yhdellä katilla rajaa hipoen. (lisäinfoa ei julkisella puolella)

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 tuntia sitten, JoukoY kirjoitti:

Lueskelin vähän lisää... Taitaa tuo 280 olla liian race nokka. Vaatii kuulemma 3.7 välitykset ja yli 3000 stallin. 

Cc503, lt4 hotcam tai xfi268?? 

Näistä kaksi ekaa kannattaa heti alkuunsa hylätä. Molemmat erittäin vanhaa suunnittelua. Vähän nostoa ja 0-0 asteita paljon suhteessa 0,05" asteisiin. Eli huono tehon tuotto, raskas tyhjäkäynti, ongelmia päästöjen kanssa, nypytystä pintakaasulla jne... Kaikilla kolmella nokalla olevia koneita olen säätänyt.

 

Kannattaa käyttää ne edelin kannet jossain hyvällä kansipajalla tarkastuksessa. Jenkkien kannet kun tahtovat olla todella huonosti pitävillä seetitöillä lähes poikkeuksetta jo uutena.  Kevyt viimeistely seetien lähelle kanavan puolelle sekä myös palotilan puolelle tekee edullisia hevosia. Tämä auttaa seosta liikkeelle jo heti pieniltä nostoilta ja täten auttaa kokonaistäytökseen. Kanavia on tai venoja turha lähteä suurentamaan näillä tehotavoitteilla.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12 minuuttia sitten, Fenix kirjoitti:

Mitä Tommi sanoo semmosesta ajatuksesta, jos 268xfi nokkaa myöhästäisi 4°?

 

Ei välttämättä huono ajatus. Vähän toisi vetoa enempi ylös. Tuossa XFI 268 ja 280 välissä saisi melkeinpä olla yksi vaihtoehto lisää. Ajoituksen myöhäistäminen voisi osaltaan hieman ajaa samaa asiaa. 

 

Tulikin tässä mieleen että kannattaa myös panostaa hyvään ilman saantiin. Monessa LT1 koneessa olen havainnut logeissa yli 4000rpm map arvon laskevan huomattavasti. Usein johtunut paskaisesta ilmanputsarista mutta imuputkisto, monet liitokset rappuineen ja sen jyrkät mutkat tuntuvat aiheuttavan vastusta. Toki myös kaasuläpillä on merkitystä. Moottori jossa hyvä nokka ja hengittävät kannet ei paljon auta jos MAP putoaa sieltä lähes sadan nurkilta 92-93 tasoon. Sama kuin ottaisi turbokoneessa ahtoa pois.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 minuuttia sitten, Tommi kirjoitti:

. Monessa LT1 koneessa olen havainnut logeissa yli 4000rpm map arvon laskevan huomattavasti..

 

Muistatko onko mulla tämmöisiä haasteita?

 

56 minuuttia sitten, Tommi kirjoitti:

Näistä kaksi ekaa kannattaa heti alkuunsa hylätä...

 

Ei pidä, all show, no go -lesoiluun sopivat, kun äänet on kohdillaan.

Link to comment
Share on other sites

22 tuntia sitten, letkume kirjoitti:

 

Muistatko onko mulla tämmöisiä haasteita?

 

 

Katsoin sinun login mikä oli 2020 kesältä. MAP putoaa WOT vedossa  99->96 eli aika normaalia. 4500rpm kohdalla MAP 98 ja 5500rpm kohdalla MAP 96.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Onko kukaan selvittänyt paljonko LT1 todellinen purustussuhde on ja millä kansitiivisteellä? 

 

Usealla sivulla väitellään onko todellinen palotila kooltaan 54cc vai 58cc.

Oletus tuntuu olevan männän venttilitaskujen tilavuus ~6cc.

 

268xfi imunokka sulkeutuu 63° jakk. 

Wallacen 0.006" laskurilla ja 4° myöhäistyksellä saatuja lukemia:

 

10.4 cr = 8.16dcr.

Tai alhaisin mahdollinen todellinen cr 0.051 x 4.166 tiivisteellä ja 58cc palotila = 9.92cr / 7.79dcr.

Mutta jos todellinen palotila onkin 58cc ja muuttuu 54cc (Edelbrock 61909). 

Ja mikäli vakio tiiviste olisi väitetty 0.051" paksu ja quench halutaan pelastaa esim. 4.1 x 0.026 tiivisteellä (quench ~0.051), tulee cr 11.13 = dcr 8.71.

 

Eli aika iso hajonta dcr 7.79-8.71.

8.16 ok, mutta 8.71 lähtisin jo palotilasta kasvattaa venttiililautasen ympäristöä jo paremman virtauksen takia ja samalla dcr voisi pudota 8.5-8.61 (palotilan kasvu 1-2cc).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vakio LT1 kansien palotilat mitä oon mittaillu ni 54cc hyvin lähellä kun kantta ei oo laskettu. eikä palotilaan koskettu

Link to comment
Share on other sites

Mua pyydettiin että tekisin listan tarvittavista osista ja olen tehnyt sitä 268xfi nokalle. 

Lt1 kansitiivisteiden rajallisuus yllätti. 

Useat jenkkisivut väittää että alkuperäisen tiivisteen paksuus olisi n. 0.05" ja sitä myöden quench m. 0.075".

Kuva antaa 10.43 scr.

 

Felpro 1074 (0.039 x 4.125 = 0.64 quench) antaa scr 10.73 / dcr 8.41

 

Mr.gasket 5716G (0.026 x 4.1 = 0.051 quench) scr 11.13 / dcr 8.71.

 

Kaikissa laskuissa nokassa 4° retardia.

 

Kumpikohan noista olisi sitten vähemmän altis nakutukselle? 

Fiksuinta varmaan olisi muotoilla palotilaa ja 5716G tiiviste.

 

Screenshot_20210901_004325_com.android.chrome.jpg

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ensimmäinen kansi on valmis. 

Jokainen imukeinustudinkierre puhkaisee imukanavan katon ja jokaisesta vuotanut öljyä läpi. 

Kaikki imuventtiilit oli todella paksussa karstassa. 

Ohjurivälykset hyvät, paitsi kolmessa pikkasen väljempi. 

Venttiilit oli nestetiiviit. 

Joistakin venttiileistä paistoi valo läpi ilman jousta, mistä selvisi läppäyksellä. 

Long & short side radiukset hyvät. 

Imuventtiilitaskussa seinämä long side puolella juuri ennen seetirengasta ikävästi pikkasen montulla. 

Edelbrock koneistanut kanavien suuaukot, mutta raja missä koneistus kohtaa valupinnan oli kulmikas. 

Työntötangon kohta seinässä ahtain ja avarsin sitä vähän. 

Pakokanavien suuaukon tuntumassa hurjat kuristukset. 

Itse suuaukko ja kanava taaempana oli suuremmat. 

Nyt kuristus avattu ja kanavan kattoa nostettu. 

Seetit kohdistettu kanaviin. 

 

Kuvia sekalaisessa järjestyksessä. 

 

Ennen. 

IMG_20210904_124044.jpg

IMG_20210904_124109.jpg

IMG_20210910_191622.jpg

IMG_20210910_191732.jpg

IMG_20210903_202510.jpg

IMG_20210910_195350.jpg

IMG_20210910_193644.jpg

Edited by Fenix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...