Jump to content

Firebird -84 projekti, pientä laittoa...

Recommended Posts

Kirjoitettu

On muuttunut. Liikennekäytöstäpoiston jälkeen katsastus samana päivänä, kun käy ottamaan auton taas ajoon (jos katsastus mennyt umpeen talven aikana).

• Replies 142
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• DevonMiles

74

• HFB

9

• balez

5

• rstuning

5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

Eivät taida enää nykyään kysellä laitetaanko ensirek.päivä "ylös" jos rekisteröi uudestaan vaan se on pakko vai onko kokemuksia?

Mulla oli onneks ruottin ensrek. heinäkuussa ja tuli vissiin senmukaan kats. päivä. suomen ensrek. 2.6 eli samapa tuo

kummasta tuli, mut kesällä kumminki.

Silloin jos katsastus menee kesken seisonta-ajan umpeen niin esim. sun tapauksessa keväällä olis

1kk ajoaikaa siitä lähtien kun seisonta loppuu että kerkee esim huoltaa ja katsastaa sitte.

En tiedä onko muutunut jotenkin, kun "seisontaa" ei enää oo vaan "tieliikennekäytöstä poisto"

En tiedä kuuluko tähän mutta jos on merkattu käyttöönottopäivä niin se on deadline olkoonki seisonnassa ollut ::) ::) :-[
Kirjoitettu

Pakko sitten venyttää ajoaikaa syyskuun loppuun/lokakuun alkuun, en ainakaan keskellä talvea aio lähteä ponulla liukastelemaan katsastukseen ;D Olisipa tosiaan tuo kuutonen aika sopiva numero kesäauton kilvissä, hmm... laitetaan harkintaan ;)

Mitenkäs muuten teillä muilla on F-Bodyt ajossa/liikenteessä? Kuinka monta kuukautta on auto liikenteessä kesällä? Siis niillä joilla ei ole ympärivuotisessa käytössä :)

Kirjoitettu

Mä meinaan ajaa niin kauan että tule lunta... Mulla tuli mukavasti heinäkuun lopulle viimenen

katsastuspäivä, eli ruotsin ensirekisteröintipäivä, vaikka suomessa käyttöönottopäivä oli

2.6.08 joka oli se päivä kun täytin verohakemuksen vuorokausi tuonnin jälkeen ;)

Kirjoitettu

Pakko sitten venyttää ajoaikaa syyskuun loppuun/lokakuun alkuun, en ainakaan keskellä talvea aio lähteä ponulla liukastelemaan katsastukseen ;D Olisipa tosiaan tuo kuutonen aika sopiva numero kesäauton kilvissä, hmm... laitetaan harkintaan ;)

Mitenkäs muuten teillä muilla on F-Bodyt ajossa/liikenteessä? Kuinka monta kuukautta on auto liikenteessä kesällä? Siis niillä joilla ei ole ympärivuotisessa käytössä :)

mulla on yleensä vapulta syys-loka vaihteeseen. toivoisin että ens kesänä ei olis ajossa vaan moottori pukissa  :P

kun ei tuolla talvisäilössä saa remppaa tehtyä...

Kirjoitettu

Katsotaanpas pääsenkö tekemään remonttia jo ennen katsastusta... Apukuskin puolelta, siis 8-sylinterin paikkeilta kuuluu naputtava ääni, joka muuttuu kierrosten mukaan. Tätä esiintyi jo keväällä, mutta se kesti muutaman sekunnin ja sitten hävisi. Nyt ääni on tullut takaisin ja kuuluu myös täysin lämpimällä moottorilla :(. Välillä häviää, mutta sitten tulee taas takaisin.

Äänen todennäköinen syy on ilmeisesti nostaja/työntötanko/keinu? Mitä eri vaihtoehtoja tuossa nyt sitten on ja voiko esim. pelkkää nostajaa vaihtaa vai onko sitten samalla nokka-akselin uusiminen myös edessä. Eihän lievästä virinokasta tietysti haittaakaan olisi...

EDIT: Onko normaalia, että kylmällä moottorilla öljynpainemittarin viisari on siellä puolen ja täyden välissä? Lämpimällä moottorilla jossain vaiheessa paineet laskevat n. puoleen väliin.

Kirjoitettu

EDIT: Onko normaalia, että kylmällä moottorilla öljynpainemittarin viisari on siellä puolen ja täyden välissä? Lämpimällä moottorilla jossain vaiheessa paineet laskevat n. puoleen väliin.

Mulla menee kylmänä yli asteikon (digimittaristo) ja lämpösenä tyhjäkäynnillä tulee näkyviin asteikon yläpäähän ::)

Kirjoitettu

Onko normaalia,että kylmällä moottorilla öljynpainemittarin viisari on siellä puolen ja täyden välissä? Lämpimällä moottorilla jossain vaiheessa paineet laskevat n.puoleen väliin.

ihan normaalia,että lämpimänä öljynpaine on pienempi

Kirjoitettu

Mulla menee kylmänä yli asteikon (digimittaristo) ja lämpösenä tyhjäkäynnillä tulee näkyviin asteikon yläpäähän ::)

Mulla ihan samanlaisesti.muutaman pykälän putoaa ylhäältä tyhjäkäynnillä.Toi mittarihan on vaan suuntaa antava? = hyvä jos edes jotain näyttää.

Vedenlämpö taas pysyy 190 asteessa + - 10 astetta = 200 - 180

Bensamittari taas putoaa aika haipakkaa  *clap*

• 3 weeks later...
Kirjoitettu

Mulla ihan samanlaisesti.muutaman pykälän putoaa ylhäältä tyhjäkäynnillä.Toi mittarihan on vaan suuntaa antava? = hyvä jos edes jotain näyttää.

Vedenlämpö taas pysyy 190 asteessa + - 10 astetta = 200 - 180

Bensamittari taas putoaa aika haipakkaa  *clap*

Samalla tavalla tuntuu digimittarit toimivan ;D \m/

Kirjoitettu

Tänään mittasin Ponun kiihtyvyyttä Tempes GT-nimisellä softalla. GT asennetaan Symbian-puhelimeen, ja se mittaa esim. kiihtyvyyksiä GPS-vastaanottimen avulla:

http://www.tempes.com/

Ainakin valmistajan mukaan ohjelman antamat tulokset ovat melko tarkkoja (verrattuna Race Technology AP22-purkkiin). Tässä oman auton parhaan vedon tulokset:

0-10 km/h: 0.4 s

0-20 km/h: 1.0 s

0-30 km/h: 1.7 s

0-40 km/h: 2.7 s

0-50 km/h: 3.4 s

0-60 km/h: 4.2 s

0-70 km/h: 5.1 s

0-80 km/h: 6.1 s

0-90 km/h: 7.2 s

0-100 km/h: 8.8 s

Mikähän lienee ollut aikoinaan tehtaan lupaama kiihtyvyys tuolle laitteelle? Olisi kiva tietää vähän vertailulukuja :) Ja muuten minulla oli sitten valoluukut ylhäällä ;)  ;D

Kirjoitettu

Tänään mittasin Ponun kiihtyvyyttä Tempes GT-nimisellä softalla. GT asennetaan Symbian-puhelimeen, ja se mittaa esim. kiihtyvyyksiä GPS-vastaanottimen avulla:

http://www.tempes.com/

Ainakin valmistajan mukaan ohjelman antamat tulokset ovat melko tarkkoja (verrattuna Race Technology AP22-purkkiin). Tässä oman auton parhaan vedon tulokset:

0-10 km/h: 0.4 s

0-20 km/h: 1.0 s

0-30 km/h: 1.7 s

0-40 km/h: 2.7 s

0-50 km/h: 3.4 s

0-60 km/h: 4.2 s

0-70 km/h: 5.1 s

0-80 km/h: 6.1 s

0-90 km/h: 7.2 s

0-100 km/h: 8.8 s

Mikähän lienee ollut aikoinaan tehtaan lupaama kiihtyvyys tuolle laitteelle? Olisi kiva tietää vähän vertailulukuja :) Ja muuten minulla oli sitten valoluukut ylhäällä ;)  ;D

Joo toi tempes on ihan hyvä laite kokeilin kiikalassa ja kymmenyksen heitti virallisista ajoista ja viel ylöspäin m/ m/
  • 3 weeks later...
Kirjoitettu

Leima tuli paperiin, nyt on aika ponun mennä talviunille  \m/ Kaasarin ryyppy ja lämmityslaitteen kenno on muuten ihan turhia kapistuksia! Ei niitä tarvita edes pienillä pakkasilla ;)

Kirjoitettu

Kaasarin ryyppy ja lämmityslaitteen kenno on muuten ihan turhia kapistuksia! Ei niitä tarvita edes pienillä pakkasilla ;)

Joo ei mulla ainakaan tahdo tulla edes viileetä, vaikka laittaa kylmimpään asentoon vivun :-X

Tiedä sitte falskaako joku, mutta ilmastointi olis kiva saada toimimaan... Viimä täytöllä toimi

reilu 2-viikkoa. :P

Kirjoitettu

No mulla on tällä hetkellä se tilanne, että ei toimi ilmastointi eikä lämmitys ::). Autossa on siis yhtä lämmin tai kylmä kun ulkona ;D. Jenkkilässä oli tehty lämppärinkennolle "ohitusleikkaus", kenno on varmaan vuotanut nesteet sisälle tms. Ensi kesän aikana yritän saada kennon vaihdettua, minulla on jo hyväkuntoinen kenno. Mutta kun sen vaihtaminen on ilmeisesti sen verran iso työ, niin en sitä ole vielä viitsinyt tehdä...

• 6 months later...
Kirjoitettu

Kesäkausi on nyt sitten avattu \m/ Auto on jälleen vakuutuksissa! Pitihän sitä pieni lenkki käydä ajamassa ja fiilistellä... Seuraavana olis varmaan edessä öljyjyen vaihto ja yhden satunnaisesti nakuttavan nostajan putsaus.

Kevään/kesän suunnitelmiin kuuluu myös Dynomax Super Turbo -änkkärin asennus sekä takavieterien hankinta ja vaihto (auto on kallellaan).

Kirjoitettu
m- :-X :-\ Joko startti sökönä, tai sitten on akussa vikaa. Veikkaan ensimmäistä vaihtoehtoa. Tänään olen varmaan 10 kertaa startannut, ja aina startti pyöri hyvin ja auto lähti käyntiin. Parilla viimeisellä kerralla startti pyöri hieman vaikeasti ja nyt ei pyöri enää ollenkaan. Eikä edes solenoidi naksahda. Apuvirtakaan ei auttanut... Kypsää!!!
Kirjoitettu

kuulostaa kyllä maadotusvialta.pelkkä korroosioitunut pultti maajohdossa voi tehä ton,kun ei apuvirtakaan mee perille.

Kirjoitettu

Tänään yritän päästä tutkimaan tuhoja.. Ainakin akun ja laturin välinen maadoituskaapeli on hyvin kiinni. Voihan olla myös, että startti on oikosulussa, sitäkin on kuulemma näissä laitteissa sattunut! Aika pahan hajuiset käryt sieltä jostain tuli pihalle  m-

Kirjoitettu

Tänään yritän päästä tutkimaan tuhoja.. Ainakin akun ja laturin välinen maadoituskaapeli on hyvin kiinni. Voihan olla myös, että startti on oikosulussa, sitäkin on kuulemma näissä laitteissa sattunut! Aika pahan hajuiset käryt sieltä jostain tuli pihalle  m-

Akun ja laturin välinen maadoituskaapeli  ???

-edit- Maadoitushan tulee rungolta (yleensä koneen kyljestä) akulle, ja siitä sitten lisämaatto esim. etulokasuojaan tms. Ei laturille.

Kirjoitettu

Hmm... sitten on tainnut joku ameriikan poika vetää ihan omat kytkennät tuohon?!?! Plussajohto menee startille ja miinus menee laturin korvakkoon, eli moottorin runkoon. Ei siis varsinaisesti ole laturiin kytketty kuitenkaan :)

Kirjoitettu

Saisitko liitettyä kuvaa laturista ja sen lähiympäristöstä? Jos miinus menee laturin korvakkoon, niin kuulostaa aika heppoiselta maatolta  ::). Jos siis muualla ei mene PAKSUA maattoa runkoon/moottorin kylkeen.

Kirjoitettu

Tässäpä kuva. Tuo vasemmanpuoleinen akunnapa on miinus, ja ainoa paksu kaapeli menee tosiaan laturin korvakkoon. Plussajohto menee sitten alas startille.

akkujohdot.jpg}

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...