Jump to content

imusarjasta

Guest Jake77

Recommended Posts

• Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• rstuning

19

• Soppa

16

• GTATL

14

• Rale

14

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

No jos tuosta jonkun yhteenvedon tekee niin läppärunko tärkeämpi kun sarja..Kyllä siinäkin mielessä ennemmin sen 2-300e laitan valmiiseen läppärunkoon ennenku ite rupee sitä sorvailemaan.

Kirjoitettu

holleyn 2x58mm runko oli 2v sitten 450e

ja summitin vastaava 260$ taitaa olla halvin vaihtoehto tai en oo ainakaan halvempaan törmänny ja täysin toimiva kampe

Kirjoitettu

Melkein nyt pannaan pienmuotonen äänestys pystyyn siitä kumpi tärkeämpi: Läppärunko vai sarja?

Kirjoitettu

sanoisin etta pelkalla imupuolen muutoksella ei pitkalle potkita. ensin moottori pitaa saada pyytamaan lisaa ilmaa ennenkuin sita aletaan antamaan. parasta olisi vaihtaa ensin kannet sitten katsoa niihin sopiva nokka ja sen jalkeen paivittaa imu/pako puolet.

no taa on vain mun mielipide ja tietysti tuo alkaa sitten jo maksamaan ihan eri lailla kuin lapparunko/imusarja, tosin muutos miellyttaa aina enemman kun se on suurempi. ;)

Kirjoitettu

sanoisin etta pelkalla imupuolen muutoksella ei pitkalle potkita. ensin moottori pitaa saada pyytamaan lisaa ilmaa ennenkuin sita aletaan antamaan. parasta olisi vaihtaa ensin kannet sitten katsoa niihin sopiva nokka ja sen jalkeen paivittaa imu/pako puolet.

no taa on vain mun mielipide ja tietysti tuo alkaa sitten jo maksamaan ihan eri lailla kuin lapparunko/imusarja, tosin muutos miellyttaa aina enemman kun se on suurempi. ;)

tosi on. kun joskus aikoinaan viritin tpi:tä porttasin plenumin itse ja laitoin vakio läppärunkoon airfoilin. 88-veten portatuilla kansilla ja tpi base plateen kohdistettuna, runnerit home made siiamilaiset ja compin katunokalla(roller) saatiin tehoa 297.8hv ja 529nm. 474nm oli jo 2200rpm. paljon pystyy itse tekemään jos haluaa säästää ja on aikaa viilailla \m/

Kirjoitettu

No nyt meni kansipuolelle,siis koneen imemisestä oli teillä puhe,mutta sinne 300hv nurkille sytkien,pakopuolen ja imupään saattelemana riittäis...Ongelman ydinhän on nimenomaan ilmanpuuttuminen yli 2800 kierroksissa.

Kirjoitettu

No tassa yritin varovasti vihjailla etta ei se teho nouse reilusti yhta osa aluetta parantamalla. Elikkas ei noi vakio kannet ja nokka nyt niin hyvat ole etta niilla sais vakiona 300pollea, tietysti jos painaa ahtimella kilon paineella saattais sekin olla mahdollista. ::)

Helpoimmalla paasee kun ettiin halvat kannet pinemmilla palotiloilla kuin vakiot jolla sais rutun ylemmas ja paremman nokan ja sitten porttais tpi.n. Tassa jarjestyksessa ma etenisin.

Tsemppia viritykseen m/

Kirjoitettu

Mitä sille koneelle on jo tehty?

Jos en ihan väärin muista niin tyhjäkäynti oli sen kuuloista että nokka on ainakin vaihdettu jyrkemmäksi.

Kirjoitettu

Siitä en oo ihan varma,sitähän oli ostaessa niin täpinöissään ettei tullu kaikkea kuunneltua mitä edellinen omistaja kertoili.. :D Ainakin jakopää on vaihdettu lujempaan,vakio-osat kuulemma ei ihan parhaita..

Kirjoitettu

Voisikohan sitä kysyä edelliseltä omistajalta...?

Kirjoitettu

Ehkäpä tuota sittenkin kokeilis talven aikana ton imupuolen kanssa itte vähän touhuta..Tuo airfoili on siis välttämätön jos avartaa? Minkälaisilla instrumenteillä onnistuu näteimmin tuo viilailu? Oishan se enemmän auton kanssa tekemistä kun valmiitten palojen laitto,ja aika paljon halvempaa! Jos nekin rahat sitten jossain vaiheessa niihin kansiin laittais..

Kirjoitettu

Ehkäpä tuota sittenkin kokeilis talven aikana ton imupuolen kanssa itte vähän touhuta..Tuo airfoili on siis välttämätön jos avartaa? Minkälaisilla instrumenteillä onnistuu näteimmin tuo viilailu? Oishan se enemmän auton kanssa tekemistä kun valmiitten palojen laitto,ja aika paljon halvempaa! Jos nekin rahat sitten jossain vaiheessa niihin kansiin laittais..

paineilma pikkuvinku(pystymallin hiomakone) ja pari alumiinille sopivaa terää. myös porakonetta voi käyttää kunhan on porttaukseen sopivia teriä(päitä). varmasti löytyy esim. motonetistä. niin ja tietysti suojalasit, on ninimittäin tod. ilkeä alumiinilastu silmässä.  m/

Kirjoitettu

Ongelman ydinhän on nimenomaan ilmanpuuttuminen yli 2800 kierroksissa.

Täällä taas puhutaan ongelmista ymmärtämättä ydintä.

En ole imusarja ekspertti mutta imusarjoista voidaan puhua maailman tappiin ja aina löytyy lisää teoriaa..

Siitä olen ihan 100% varma että TPI koneen vakio imusarjassa kyse ei ole ilman loppumisesta vaan siitä

että ne runnerit (imuputket) on mitoitettu tekemään ala- ja keskivääntöä eikä missään nimessä toimia yli tuon 5000rpm....

Jos haluaa mennä korkeammalle tarvii joko vaihtaa pois IR tyyppisestä imusarjasta tai suurentaa-lyhentää putkia jos halutaan tehoa korkeammalle.

Pidentämällä imuputkia saattaisi teoreettisesta saada vielä lisää alaväähntöä mutta kaikki on pois ylhäältä. Runnerin koko ja miten se virittää imusarjan kierrosalueen on tietenkin myös suhteellinen moottorin ilmantarpeisiin.

Vakio imarilla, mutta 383 alakerralla ja dartin / afr kansilla saa ihan hirveät momentit mutta sitten varmaan loppuu ilo jo jonnekin 3500-4000 tuntumaan.

Se mitä ihmiset tekee kun ne porttailee noita TPI settejä ja vaihtelee suurempaa runneria on että he virittää imusarjaa korkeammille kierroksille.

Jos sen samalla siistii hyvin niin imuhäviöitä saatetaan saada pienemmäks niin säilyy entinen alavääntö ja runnerin tilavuudesta ja pituudesta johtuen saadaan sykettä paremmaksi yläkierroksille.

Kuten sanoin en ole tohtori asian tiimoilta ja varmasti joku osaa selittää tän asian paremmin.

Mutta yleisesti, TPI: paras puoli on sen laajavääntöisyys, huono puoli on se että kun mennään runnerien viritysauleen ulkopuolelle koneesta loppuu tyysti teho.

Ja kuten kaikki tietää... Teho lasketaan momentista suhteessa rpm.

10nm enemmän 6000 rpm tuottaa jo 11,42 heppaa.

10nm enemmän 2000 rpm on vain 3,8hp

Ymmarratte varmaan miksi TPI auto voi olla nopea vaikkei olekaan 300hp... Tehot jää pieniksi kun momentti on alhaalla.

Nyt meen poolille grillailemaan ja sitten porealtaaseen juomaan kaljaa.. Voitte sillä aikaa kaivaa asiavirheitä mun viestistä jossa on varmaan puolet asioista väärin.

Kirjoitettu

Puhuut hyvin, vaikket lyhyesti ;) Kyllähän se aikalailla tossa taisi suomennettuna olla m/

Kirjoitettu

Täällä taas puhutaan ongelmista ymmärtämättä ydintä.

En ole imusarja ekspertti mutta imusarjoista voidaan puhua maailman tappiin ja aina löytyy lisää teoriaa..

Siitä olen ihan 100% varma että TPI koneen vakio imusarjassa kyse ei ole ilman loppumisesta vaan siitä

että ne runnerit (imuputket) on mitoitettu tekemään ala- ja keskivääntöä eikä missään nimessä toimia yli tuon 5000rpm....

Jos haluaa mennä korkeammalle tarvii joko vaihtaa pois IR tyyppisestä imusarjasta tai suurentaa-lyhentää putkia jos halutaan tehoa korkeammalle.

Pidentämällä imuputkia saattaisi teoreettisesta saada vielä lisää alaväähntöä mutta kaikki on pois ylhäältä. Runnerin koko ja miten se virittää imusarjan kierrosalueen on tietenkin myös suhteellinen moottorin ilmantarpeisiin.

Vakio imarilla, mutta 383 alakerralla ja dartin / afr kansilla saa ihan hirveät momentit mutta sitten varmaan loppuu ilo jo jonnekin 3500-4000 tuntumaan.

Se mitä ihmiset tekee kun ne porttailee noita TPI settejä ja vaihtelee suurempaa runneria on että he virittää imusarjaa korkeammille kierroksille.

Jos sen samalla siistii hyvin niin imuhäviöitä saatetaan saada pienemmäks niin säilyy entinen alavääntö ja runnerin tilavuudesta ja pituudesta johtuen saadaan sykettä paremmaksi yläkierroksille.

Kuten sanoin en ole tohtori asian tiimoilta ja varmasti joku osaa selittää tän asian paremmin.

Mutta yleisesti, TPI: paras puoli on sen laajavääntöisyys, huono puoli on se että kun mennään runnerien viritysauleen ulkopuolelle koneesta loppuu tyysti teho.

Ja kuten kaikki tietää... Teho lasketaan momentista suhteessa rpm.

10nm enemmän 6000 rpm tuottaa jo 11,42 heppaa.

10nm enemmän 2000 rpm on vain 3,8hp

Ymmarratte varmaan miksi TPI auto voi olla nopea vaikkei olekaan 300hp... Tehot jää pieniksi kun momentti on alhaalla.

Nyt meen poolille grillailemaan ja sitten porealtaaseen juomaan kaljaa.. Voitte sillä aikaa kaivaa asiavirheitä mun viestistä jossa on varmaan puolet asioista väärin.

ihan asiaa, mutta otat lahtokohdaksi kuitenkin 383 viritetyn mosan johon tietysti on jarkevampaa laittaa esim. holley imusarja. Kuitenkin ymmartaakseni kyseessa on kohtalaisen vakio 350 tpi jonka henkitysta tassa yritettiin parantaa, joten vakion tpi.n virittaminen on ihan jarkevaa. Voidaahan tassa ottaa esimerkiksi myos 450 sbc brodixin kansilla jolloin holleykin jaa pieneksi. Imupuolen valinnassa vain taytyy ottaa moottori huomioon.

• 1 month later...
Kirjoitettu

sitten kun toi testi olis tehty edes reilusti, niin lukemat olis nayttaneet aikas huonossa valossa noi lyhyt runneriset ilmarit, no kuitenkin nyt holley saatiin nayttamaan halvalta ja tosi hyvalta. veikkaisin jos holley laitetaan vakio 350 alakertaan ja nokka on kohtalaisen mieto, vakio portattu tpi kyykkaa sen varttimaililla.

http://www.thirdgen.org/techboard/tpi/273727-tpi-shootout-feb-super.html?perpage=75&pagenumber=1

tassa nokan tietoja mita kayttivat stall +3000 aikas reilua tpi.ta kohtaan  ::)

http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=CC&Product_Code=01-421-8&Category_Code=

Kirjoitettu

sitten kun toi testi olis tehty edes reilusti, niin lukemat olis nayttaneet aikas huonossa valossa noi lyhyt runneriset ilmarit, no kuitenkin nyt holley saatiin nayttamaan halvalta ja tosi hyvalta. veikkaisin jos holley laitetaan vakio 350 alakertaan ja nokka on kohtalaisen mieto, vakio portattu tpi kyykkaa sen varttimaililla.

http://www.thirdgen.org/techboard/tpi/273727-tpi-shootout-feb-super.html?perpage=75&pagenumber=1

tassa nokan tietoja mita kayttivat stall +3000 aikas reilua tpi.ta kohtaan  ::)

http://www.compperformancegroupstores.com/store/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=CC&Product_Code=01-421-8&Category_Code=

Mun puolesta kaikki halukkaat voi sulloo sellasen omaan moottorihuoneeseensa, mutta minä en... ;D

Mun mielestä taas tossa testissä todistettiin taas hyvin että se Stealthi ei vaan kertakaikkiaan

väännä alhaalla, niinku monet muut vaihtoehdot, vaikka oli reiiluhko 383 alla jne...

Kirjoitettu

Mun puolesta kaikki halukkaat voi sulloo sellasen omaan moottorihuoneeseensa, mutta minä en... ;D

Mun mielestä taas tossa testissä todistettiin taas hyvin että se Stealthi ei vaan kertakaikkiaan

väännä alhaalla, niinku monet muut vaihtoehdot, vaikka oli reiiluhko 383 alla jne...

350cid xr294hr nokka ja stealth ram vääntöä 500,2nm 3300rpm. kyllä se vääntää ihan hyvin stealh:kin, talven aikana koneesta tulee 377cid mikä vähän nostaa tehoa ja vääntöä. mulla on kanssa 3000+ stall , niin sen alempana ei tartte vääntöä ollakaan ;D

Kirjoitettu

350cid xr294hr nokka ja stealth ram vääntöä 500,2nm 3300rpm. kyllä se vääntää ihan hyvin stealh:kin, talven aikana koneesta tulee 377cid mikä vähän nostaa tehoa ja vääntöä. mulla on kanssa 3000+ stall , niin sen alempana ei tartte vääntöä ollakaan ;D

Mulla on vakiossa kruisaillessa kierrokset 1000-1500rpm nurkilla, kuinkas sun oma toimii kaupunkiajossa?

En mä ainakaan halua, että vapari V8 käyttäytyy niinku viritetty turbokinneri...

Kirjoitettu

Mulla on vakiossa kruisaillessa kierrokset 1000-1500rpm nurkilla, kuinkas sun oma toimii kaupunkiajossa?

En mä ainakaan halua, että vapari V8 käyttäytyy niinku viritetty turbokinneri...

kaupunki ajossa ei huomaa eroa vakio turbiiniin pintakaasulla. tosin välillä pitää vähän kiihdytellä että saa jarrutehostimelle painetta, jos ajaa liian pitkään pintakaasulla ei ole jarruissa tehostusta. map anturi ei toimi mulla just siksi, vaan koneen seokset säätyy tps:n mukaan. vakio turbiinilla toi mun auto vois olla aika hankala ajettava, jos edes toimisi ??? ???

Kirjoitettu

Isossa kasissa on sitä vääntöä aina sen verran, ettei se ikinä käyttäydy niinku parin litran turbokinneri alakierroksillakaan. 400 newtoniakin on aika hitosti ja korkeamman stallin takia noilla alakierroksila ei olla koskaan silloin, kun sitä liikkumista oikeasti tarvitaan. Ite kun vaihdoin imarin stealthiin tpi:stä, en kyllä huomannut, että alaväännöt ois vähentyneet, lähinnä sen huomasi, että 3000rpm kohdalla oli tehot lisääntyneet ;D Tossapa vielä tuo dynopaperikin, 350cid, stealth, XR264HR, pikkusen siistityt vakiokannet. Melko laakea on vääntökäyrä m/

http://www.tsup.fi/~soppa/dynosheet1.jpg

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...