Teac Posted August 8, 2019 Posted August 8, 2019 Isompi EPROM ja kytkin ylimpään osoitelinjaan niin saa 2 softaa kerralla. Mulla on varmaan kuvatkin siihen (jossain ) Tässä kuva samasta proto levystä ilman kytkintä vm. 2006. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?action=dlattach;topic=6426.0;attach=4172;image
JoukoY Posted August 8, 2019 Posted August 8, 2019 Isompi EPROM ja kytkin ylimpään osoitelinjaan niin saa 2 softaa kerralla. Mulla on varmaan kuvatkin siihen (jossain ) Ei sillä suurta väliä ole onko EPROM vai EEPROM, olennaisempaa jos voi tehdä yksinkertaisemman adapterin ilman kytkintä.
Teac Posted August 8, 2019 Posted August 8, 2019 No eihän tuo kortti nyt kovin monimutkainen ole muutenkaan, oli siinä kytkin tai ei.
JoukoY Posted August 9, 2019 Posted August 9, 2019 No eihän tuo kortti nyt kovin monimutkainen ole muutenkaan, oli siinä kytkin tai ei. Eihän se ole. On vaan ollut aika rasittavaa hommaa sahata nauhakuparilevystä paloja, leikkoa kuparointeja mattopuukolla yms. Riipasinpa sitten piirustukset ja tilasin kiinasta piirilevyjä niin pääsee jatkossa helepommalla. Eipä näitä kyllä nykyisin paljon mene, saa nähä jääkö levyt kynsiin
Fenix Posted August 9, 2019 Posted August 9, 2019 Eipä näitä kyllä nykyisin paljon mene, saa nähä jääkö levyt kynsiin Mainosta kerhon Fb-sivulla. Tämä topic ei edes näy kirjautumatta. En tiedä näkyykö edes muille kuin jäsenille.
Teac Posted August 9, 2019 Posted August 9, 2019 Eihän se ole. On vaan ollut aika rasittavaa hommaa sahata nauhakuparilevystä paloja, leikkoa kuparointeja mattopuukolla yms. Nauhakuparoidusta levystä käsin tehden ei tosiaan kannata väsätä. Kiinasta itsekin levyt tilaan sekä omiin projekteihin kuin töihinkin. Kiinalaisten piirilevy hinnoilla ei ole mitään järkeä tehdä itse (porata, valottaa, kehittää, syövyttää, jysiä). Jotenkin oletin, että olet käyttänyt tehdastekoisia levyjä. Mulla olisi saattanut olla niitä parisen kymmentä. Tai sitten olen jo paiskannut roskiin. Siitä on nyt kuitenkin jo yli 10 vuotta aikaa...
Chevy Posted August 10, 2019 Posted August 10, 2019 Tämä topic ei edes näy kirjautumatta. En tiedä näkyykö edes muille kuin jäsenille. näkyy kirjautumatta
Fenix Posted August 10, 2019 Posted August 10, 2019 näkyy kirjautumatta Minulle ei, kun kirjaudun ulos. Ecu ja viritystopicit katoaa.
JoukoY Posted August 10, 2019 Posted August 10, 2019 Laitan myyntipalstalle sitten kun osat saapuu ja saan ensimmäisen adapterin kasattua.
TransNAM Posted August 11, 2019 Posted August 11, 2019 Eipä näitä kyllä nykyisin paljon mene, saa nähä jääkö levyt kynsiin Pistä kokeeks muutama ebayhin tai johonkin "isolle" foorumille. Luulis kysyntää olevan jos hinta on kohdallaan ja vielä esim promminpolton kanssa. Niitä on kuitenkin aika paljon jotka haluaa itse kokeilla softamuutoksia mutta eivät välttämättä halua alkaa kolvilla sohimaan memcallia/boxia. Toki kysyntä lisääntyisi jos tekisi softatkin mutta itse en alkaisi välttämättä kun sitten virhetapauksissa saa maksella takuu-postikuluja... Itellä käynyt tuo mielessä noiden "ragjoint-eliminatorien" kanssa mutta antaa olla harrastuksena... Teen sivuhommana myös työhön liittyviä erikoistyökaluja mitä on nyt mennyt kahteen maahan Suomen lisäksi. Saa nähä paljonko laajenee
JoukoY Posted August 24, 2019 Posted August 24, 2019 Nyt on piirilevyjä, vielä pitää odottaa että kulmaliittimiä saapuu kiinasta - tai noutaa paikallisesta putiikista jos kiireellä tarvii.
F-Jape Posted May 3, 2020 Posted May 3, 2020 Hellurei, Tulikin laitettua jo Joukolle YV ja tajusin, että voisin tännekin laittaa. Tuli nimittäin vastaan kiinnostava topicci Thirdgen.orgissa noista Boschin-III suuttimien säädöistä. https://www.thirdgen.org/forums/diy-prom/747539-bosch-iii-injector-sticky-2.html Onko joku täällä säätänyt/korjannut noita noita suuttimien Pulse-width taulukkoja omien suuttimien arvoihin? Kuulemma pikku käyntihäiriöt saisi näin säädettyä tai jos jotain ongelmia on. Ja jos oikein ymmärsin, että vakio softa antaa alkp. Multeceille jotai lisä rikastusta tms. joita uudemmat suuttimet ei tarvitse
Fenix Posted May 3, 2020 Posted May 3, 2020 Ev14 suuttimiin olen tehnyt Tommin avustuksella low pulse width vs. pulse width korjaukset. Ja Finjectorilta sain arvot injector pulse widht correction vs. Battery voltage. Tuner pro:lle oli hankala löytää laajennettua $6E adx parametrivalikkoa TPI 165 eculle, missä on pulse widht korjaus. Mutta tässä on. http://gearhead-efi.com/gearhead-efi...E_expanded.xdf Näiden ev14 suuttimien parametreihin tuli muutoksia reilusti.
Oudii Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 Ite oon myös vaihtanut pari vuotta sitte nuo Bosch D3 suuttimet -89 5.7tpi Camaroon ja samalla säädettävän bensaregun. Samalla lensi egr mäkeen ja prommi tuli uus, jossa egr eliminoitu. Oon yrittäny useamman kerran saada BLM:t kohilleen bensanpaineita muuttamalla, mutta laihalla näyttäis menevän tietyissä tilanteissa.. Esim. maantiellä (cell 10/11) blm luokkaa 136-139 ja kun antaa happea (esim cell 14) blm nousee yli 140. Tekeekö tämä hallaa pidemmän päälle moottorille vai antaako palaa vaan entiseen malliin? Jenkkifoorumeilta lueskellut ja niin ristiriitaista mielipidettä on asiasta. Yleinen ongelma siis käsittääkseni näillä suuttimilla. Olis tietty kiva kun sais noita taulukoita muuttamalla kuntoon. Lisäksi knock counttia tulee rajummassa kiihdytyksessä 2-10 aina lisää. Onko kuinka vakavaa? Ei sytyttele kuitenkaan ses valoa.
F-Jape Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 Aion itse ainakin kokeilla mitä tapahtuu, kun vihdoin sain datalogin pelittää. Mulla taas BLM päinvastoin, maantiellä ja kevyellä kaasulla BLM seilaa ~150 Ja kun antaa hanaa BLM ~130 ja knock count laulaa ja 10° ottaa sytkästä pois Vaatii hieman opiskelua nämä jutut
TransNAM Posted May 4, 2020 Posted May 4, 2020 Mulla taas BLM päinvastoin, maantiellä ja kevyellä kaasulla BLM seilaa ~150 Ja kun antaa hanaa BLM ~130 ja knock count laulaa ja 10° ottaa sytkästä pois BLM-stä ei kannata välittää täyskaasulla koska boxi ei silloin korjaa seosta. Jos nakuttaa reilusti niin viittaisi että on laihalla ...tai sytkä pielessä. Ainut oikea ja helppo konsti täyskaasun säätämiseen on laajakaistalambda ja mittari. Jos nakuttaa tai on laihalla noin reilusti niin saattaapi olla pian männässä/venttiilissä reikä... Ite oon myös vaihtanut pari vuotta sitte nuo Bosch D3 suuttimet -89 5.7tpi Camaroon ja samalla säädettävän bensaregun. Samalla lensi egr mäkeen ja prommi tuli uus, jossa egr eliminoitu. Oon yrittäny useamman kerran saada BLM:t kohilleen bensanpaineita muuttamalla, mutta laihalla näyttäis menevän tietyissä tilanteissa.. Esim. maantiellä (cell 10/11) blm luokkaa 136-139 ja kun antaa happea (esim cell 14) blm nousee yli 140. Tekeekö tämä hallaa pidemmän päälle moottorille vai antaako palaa vaan entiseen malliin? Jenkkifoorumeilta lueskellut ja niin ristiriitaista mielipidettä on asiasta. Yleinen ongelma siis käsittääkseni näillä suuttimilla. Olis tietty kiva kun sais noita taulukoita muuttamalla kuntoon. Suuttimissa on tosi paljon eroja varsinkin pienillä aukioloajoilla. Vanhat 80-luvun suuttimet oli tosi hitaita nykyisiiin verrattuna eli nykyaikainen voi samassa ajassa antaa reilusti enemmän soppaa. Sopisi juuri siihen että pintakaasulla on rikkaalla. Paineita säätämällä tämä ei korjaannu vaan karttoja kokoonpanon mukaisiksi korjaamalla...
Oudii Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Vanhat 80-luvun suuttimet oli tosi hitaita nykyisiiin verrattuna eli nykyaikainen voi samassa ajassa antaa reilusti enemmän soppaa. Sopisi juuri siihen että pintakaasulla on rikkaalla. Paineita säätämällä tämä ei korjaannu vaan karttoja kokoonpanon mukaisiksi korjaamalla... Ok, ei siis hirveen vakavaa kuitenkaan. Eikös tuo muuten mene juurikin laihalla pintakaasulla kun blm on lähempänä 140? Eikö alle 128 tarkoita rikkaan puoleista ja yli 128 laihaa vai oonko ymmärtäny ihan väärin
TransNAM Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Ok, ei siis hirveen vakavaa kuitenkaan. Eikös tuo muuten mene juurikin laihalla pintakaasulla kun blm on lähempänä 140? Eikö alle 128 tarkoita rikkaan puoleista ja yli 128 laihaa vai oonko ymmärtäny ihan väärin Arvo ei tarkoita rikasta tai laihaa vaan sitä paljonko seosta joudutaan korjaamaan oletusarvosta jotta se on "pyydetyn" mukainen. Mutta sikäli oikein että isompi numero = rikastetaan ja pienempi = laihennetaan. 128 = ei tehdä mitään. Täyskaasulla "oppiminen" ei kuitenkaan toimi. Siinä kohtaa voi olla vaarallista jos seos on pahasti laihalla. Tuon BLM-kartan kun loggaa ja muuttaa prosenteiksi on peruskartta helppo korjata samalla prosenttimäärällä. Mutta edelleen se täyskaasu...
Oudii Posted May 5, 2020 Posted May 5, 2020 Noniin siinäpä selkeä selitys, kiitos! Kaipaa vielä opettelua nää hommat niinku F-Japekin totesi. Bensanpaineista vielä asiaa, jos tähän samaan ketjuun sopii kirjotella.. Elikkä ne on säädetty jonneki 44psi letku irrotettuna. Paineet putoaa hetkellisesti muutaman psi:n tyhjäkäynnillä kaasutellessa, varsinkin äkillisellä pumppauksella alipaineletku kiinnitettynä. Onko normaalia? Ajossa en pysty seuraamaan, kun asensin mittarin kiinteästi bensakiskoon. Oon huomannut myös että välillä paineet putoaa muutamassa minuutissa nollaan sammutuksen jälkeen ja välillä paineet taas pysyy kauan tapissa. Hämärä juttu, kun luulisi käyttäytyvän aina samalla lailla?
F-Jape Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 Itekki pikku hiljaa pääsee jyvälle täs hommas. Tulee mahtava fiilis, kun itse opiskelemalla jotain onnistuu. https://www.thirdgen.org/forums/diy-prom/288763-prom-tuning-guide-book.html Tää ”ohjekirja” on tullut kyllä tarpeeseen. Niin paljon löytynyt tietoa miksi se tekee tätä ja miksi tämä sitä. Kaikki lisälaite ilmapumppu, EGR, hiilipönttö, thorttle gain, MAF Scalars yms yms jipot tullu kyllä tarpeen. Oudii Mulla ainakin leijailee alipaineen vaihtelusta johtuen paineet hieman. Jos paineet putoaa nopeasti, käsittääkseni suuttimet falskaa sillon läpi, näin olen ymmärtänyt. Korjatkoon joku, jos väärässä.
Fenix Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 Paineensäädin pitää suuttimille tulevan polttoaineen paineen suhteessa imusarjan paineeseen vakiona. Paineensäädin voi myös vuotaa paineen.
TransNAM Posted May 6, 2020 Posted May 6, 2020 ... Mulla ainakin leijailee alipaineen vaihtelusta johtuen paineet hieman. Jos paineet putoaa nopeasti, käsittääkseni suuttimet falskaa sillon läpi, näin olen ymmärtänyt. Korjatkoon joku, jos väärässä. Paineensäädin pitää bensan paineen suuttimella vakiona eli jos imusarjassa on esim. -0,5bar (alipaine) pienennetään vastaavasti bensanpainetta 0,5bar. Eli suutin "näkee/tuntee" aina saman paineen päiden välillä. Tällöin suuttimen virtaus on aina vakio riippumatta mitä imusarjassa tapahtuu. Ei tarvi boxin miettiä että paljonkohan tällä kertaa meni tavaraa 17ms aikana... Tähän on poikkeuksia (esim. alkupään LS1) mutta asia on silloin otettu ohjelmassa huomioon. Ei paineen vaihtelu pitäis vuotamista aiheuttaa paitsi raju ylipaine. En sitten tiedä jos paine on negatiivinen eli imetään bensalinjasta... Palatakseni topicciin... Suuttimia vaihtaessa varsinkin uudempiin / eri mallisiin muuttuu (lyhenee) usein suuttimen avautumis ja sulkeutumis-viive. Koska viive on vakio on sillä suurin merkitys lyhyillä aukioloilla (tyhjäkäynti, pintakaasu). Kun säädetään esim. paineilla pintakaasuseos kohdilleen (=laihemmalle) jää täyskaasu laihalle kun se ei alunperinkään paljon muuttunut. Hatusta vedettyjä arvoja mutta suuruusluokka "sinnepäin": Vanhanmallin suuttimet viive 1ms, uudemalliset 0,5ms. Pyydetty aukiolo tyhjäkäynnillä 3ms+1ms viive, boxi käskyttää 4ms. 0,5ms lyhenemä viivessä antaa aukioloajaksi 3,5ms eli virtauksen muutos +15%. Täyskaasulla aukiolo 50ms+viive. Viiveen muutos ei tunnu missään... Nyt kun paineilla tiputetaan virtausta 15% onkin täyskaasu 15% laihalla. Tämä rajusti yksinkertaistettuna mutta ymmärtänee ajatuksen. Suuttimessa vaikuttaa moni muukin asia kun vain viive mutta se on helpoin selittää PS. Tosiaan nuo BLM yli 128 tarkoittaa että tavaraa on lisätty mutta siihen voi olla muitakin syitä. Tuo nakutus täyskaasulla vaan viittaa että olis laihalla. Jos haluaa hyvin toimivan koneen on se hyvä joka tapauksessa säätää kohdilleen muutosten jälkeen. Hepatkaan ei ainakaan vähene.
Fenix Posted May 7, 2020 Posted May 7, 2020 Blm lisäksi on int trimmi. Molempien tulisi olla 128. Korjataanko ensisijaisesti blm 128:siin, vaikka int huitelisi muualla? Voisiko joku kertoa pikakurssin säätämiseen. Ve / maf taulukosta blm kondikseen ja mitä muuta? Sytytysennakon ja vääntöhuipun suhde yms.
TransNAM Posted May 8, 2020 Posted May 8, 2020 INT = Senhetkinen korjaus. Kompensoi pienet erot ja tilanteen muutokset. Elää aina hieman suuntaan ja toiseen. Korjataan BLM-n "päälle". Ei tallennu. BLM = Pitkäaikainen korjaus, tallentuu muistiin. Perustuu INT-korjaukseen. Eli jos INT on jatkuvasti johonkin suuntaan "kallellaan" aletaan BLM-ää korjaamaan samaan suuntaan jotta INT pysyy mahdollisimman lähellä 128. Tarkoitus on kompensoida osien kuluminen, valmistustoleranssit, bensan laatumuutokset jne. Opittu muisti häviää jos boxi käy virrattomana (akku irti / tyhjä). Eli todellinen korjaus esim. BLM +10% (141) + INT +5% (134) = ´15%. Jos INT on jatkuvasti +5% lisätään asteittain BLM-ään 5% (147). Boxi "oppii". BLM-n min-max raja taitaa olla +-25% eli 96-160. Sen ulkopuolella tulee vikakoodi laihasta/rikkaasta seoksesta. Eli BLM on se arvo mikä pitäisi saada pysymään lähellä 128. Muutaman numeron ero ei haittaa. Noin +-0-3% olisi ihanteellinen. Ja vielä kerran: Mitkään korjaukset ei ole toiminnassa täyskaasulla (WOT). Seoksen tietää varmaksi vain putkesta mittaamalla. MAFfillisessa autossa pitäisi VE ja MAF säätää erikseen jotta molemmat pitää paikkansa. Jos toinen on pielessä aiheuttaa se nykimistä ja vikakoodeja kun boxi siirtyy eri tilanteissa käyttämään toista ja toista. Koska on vaan yksi yhteinen BLM menee se "sekaisin" jos eri tilanteissa seos on kohdallaan ja yhtäkkiä pielessä. Tämä tosin riippuu boxin toimintalogiikasta. En tiedä varmaksi miten vanhemmissa toimii. Joku tietänee paremmin? Omat kokemukset maffillisen säätämisestä on vain LS1-koneesta. Sytkän saaminen kohdilleen pelkästään ajamalla voi olla vaikeaa... Ainakin nakutuskohtia pitäisi myöhäistää tai korjata muu syy. Edit: Juuri tuon oppimisen takia pitäis jonkun vian jälkeen nollata aina boxi (akku irti). Muuten vian korjaamisen jälkeen kestää kauan aikaa ennen kun "väärät" opit taas korjaantuu. Saattaa jopa tuntua että vika ei hävinnyt. Siksi myös peruskartat pitäisi olla mahdollisimman lähellä oikeaa jotta tietää jos joku on pielessä ja muistin nollauksen jälkeen säädöt on taas oikein. Vielä tärkeämpää on että anturit ja varsinkin lambda(t) on kunnossa. Väärin näyttävä anturi sekoittaa kaiken. 3genissä on lisäksi ilmapumpun venttiilit oltava kunnossa jos ovat vielä paikallaan. Yleensäkään pakopuolelle ei saa päästä ilmaa ennen lambdaa. Ilmavuoto = seos näyttää boxille laihalta.
TransNAM Posted May 8, 2020 Posted May 8, 2020 Lisäyksenä edelliseen: Jos koneeseen tekee seoksiin vaikuttavia muutoksia pitäisin laajakaistan hankkimista / lainaamista melko pakollisena. Reilu 200€ investointi voi parhaimmillaan säästää konerempalta. 3genissä voi olla vaikea saada laajakaistaa samaan lokiin mutta tuossa auttaa vaikka videon kuvaaminen mittarista ja loggaustietokoneen näytöstä. Laajakaistan voi laittaa (varsinkin 3gen, 1-johtoinen lambda) alkuperäisen anturin tilalle kun jokseenkin kaikissa on myös "kapea" lähtö mikä korvaa alkuperäisen anturin. Ei ole pakko hitsata mutteria putkeen. Ainakin Innovatelta löytyy adapteri millä anturin saa väliaikaisesti putken päähän joskin mittaus sieltä ei ole pintakaasulla / tyhjäkäynnillä kovin luotettava.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now