Jump to content

Ongelma MAF ja jotain muutakin...

Recommended Posts

Kirjoitettu

IAC ja TPS säädetty...

Lähin Tikkurilasta ja taas meno hyyty kun anto vähän kaasua, jonka jälkeen huonoa tyhjäkäyntia. Annoin kaasua vähän ja siihen se sitten sammu eikä lähteny enää käyntiin.

Piti ottaa MAF irti taaaaas, että pääsee kotio >:(

Oireet viittaa EGR venttiilin jumittamiseen? (thanks Senior tarkkaavaisuudesta) :)

Onko mitään keinoa todeta tuo varmaksi?

Että silleen :(

• Replies 153
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• TAKKU

65

• Senior

20

• 88IROC

17

• JAMANT

10

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

Jahas. Enpäs itse muuta keksinyt, itse asiassa luin foorumin saasteheebelitarinan. Nyt konkarit viisaita päitä yhteen..... :-[

Kirjoitettu

sulkee EGR >:( venttiilin pois toiminnasta ;D pitäis tulla vika koodi mutta ei vaikuttaa muuten menoon... Tuli tossa sellanenkin mieleen että tutun 305 TPI koneessa oli sellanen vika että, ei käynyt tyhjäkäyntii kunnolla ja muutenkin seilass miten sattuu.... Lopullisia vikoja oli väänynyt TB / jonkun "insinöörin" piuhoihin kolvaamat vastukset ??? (80/90 luvun tyyli halvalla? "virittää ruiskukoneita") poltti IAC venttiileitä ja tuhosi orkkis ECM:n lasku liikkeessä +10K mummoissa :( Oli toiminut edellisellä ja sitä edellisellä omitajalla kuulemma ihan hyvin :-[ Tiedä häntä.

Kirjoitettu

:(ei muuta ku seuraamaan piuhoja ettei löydy ylläreitä välistä :(

Kirjoitettu

Eiköhän niitä piuhoja ole jo pälyilty... ;) mutta epämääräisesti toimiva EGR voi myös aiheuttaa epämääräistä tyhjäkäyntiä. Voi olla sähköisesti kondiksessa mutta mekaanisesti ei.

Kirjoitettu

Ainakin mulla pelaa, en kyllä tiedä onko suositeltavaa.

Joku viisaampi voi tietää.

Kirjoitettu

Sorry, pääsi iskemään flussa joten olen ollut hetken "viltti-ketjussa".

Näytää tuossa filessä että käy vieläkin laihalla, joten joku vuotaa vieläkin, mutta ei kovin paljoa koska kierrosten noustessa vaihtaa normaaliksi.

Tuo venttiilin letkun irrotus ei vielä auta mikäli ERG:n jousi on tullut tiensä päähän, koska pakokaasun painehan pääsee avaamaan venttiilin. Kokeile laitaa vaikka 5 pennin kolikko sinne runnereiden välissä olevan pikku-putken päähän (apukuskin puolelle), plenumin/runnerin tiivisteen reikään.

Lisäksi kannattaa tarkistaa:

- jarrutehostin; irrottamalla ja tulppaamalla jarrutehostimelle menevä letku.

- irrottaa PVC ja esim. sormella tukkia ventiilin pää, jos kaikki on ok tyhjäkäynti ei saa muuttua...

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Tarkotatko sitä kolikkoa laitettavaksi tuohon ykkösellä merkittyyn putkeen?

Kirjoitettu

88IROC tarkoittaa varmaan sitä imusarjalta (välikansi)tulevaa ohutta putkea siinä oikean puolen runneri-putkissa (näkyy putkien keskellä).

Kirjoitettu

tutkiskelin omassa autossani tuota samaa asiaa vm-89 ja siinä on tuo putki samoin vain apukuskinpuolella mutta mulla on irrallaan vanhemmanmallinen välikansi kaikkineen vempaimineen ja siinä on tuo pikkuputki takaisinkierrätystä varten molemminpuolin ja kun purkasin imukannen niin totesin että molemmat puolet ovat käytössä että jos on vanhemmanmallin järjestelmä niin pitää tukkia molemmin puolin se putki itse kumminkin tulin siihen tulokseen että otan erg alipaineventtiilin kokonaan pois ja peitän sen sopivalla teräslevyllä

Kirjoitettu

Ei näyttäs olevan kun toisellapuolella tuo putki ???

Jos ton tukkii niin TULEE joku vikakoodi :'(

Kirjoitettu

Oon täs tuumaallu että kun on toi egr jo valmiiksi irrallaan niin tekis vaan laipan tilalle.

Painokin vähenee ainaski 100g ;D

Kirjoitettu

Mikä ettei, jos sulla ei kiire oo. Meen vasta parin viikon päästä töihin ja pitää kattoo joku hyvä rako et saa tehtyä.

Kirjoitettu

Kiirettä ei o :D Saapi seisoo Ponttooni vaikka ens kesään. Voi olla tosin jotta vien sen tohtorille vielä. Tarkoitus on laittaa kuntoon kumminkin kaikkineen härpättimineen ensiksi ja sitten vasta kun on maksettu omaks ruveta funtsimaan mitä viri viri jotain...

Ei kellään sattus olemaan tarkempaa tietoo EGR wenttiilistä? Miten se oikeen toimii? Onko siin jotain sähköjä vai miten se? kuvia? :-[ Se on vaikeessa paikassa jottei ihan huvikseen lähtis kurkkimaan..

JAMANT sano että kalvo on kunnossa!!??

Kirjoitettu

Itse EGR-venttiilissä ei ole mitään mikä toimisi sähköllä, avautuminen hoituu alipaineella. Mutta ohjaus hoidetaan sähkösolenoidilla.

Jos 1:llä merkityn putken tukkii, onko varmaa että tulee vikakoodi? Mistä tietokone tietää että on tukittu, vai valvooko se että pakokaasuja tosiaan kiertää (esim sillä imusarjan lämpöanturilla joka on siinä plenumin alla), silloinhan myös EGR-venttiilin poisto aiheuttaa saman vikakoodin, koska imusarjassa ei lämpöä?

Kirjoitettu

Olen itse tukkinut molemmat kanavat 10 pennin kolikolla ja ei ole tullut mitään vikakoodeja. Eihän se egr tiedä kulkeeko siellä kaasuja vai ei.

Kirjoitettu

Joo, tuo kuva jossa on apukuskin runnerien välissä putki (A).

Kuskin puolen putkesta menee ilmaa käynnistyssuttimelle sieltä ilma/bensa seos jalkautuu kaikille kanaville imukannessa olevien reikien kautta ja edelleen palotiloihin (uudemmissa ei ole käynnistys suutinta eikä tietenkään tätä putkea. Käynnistys-annos annetaan niissä normaalien suuttimien kautta).

Sitä kuskin puoleista ei siis kannata tukkia koska käynnistys kylmässä vaikeutuu.

Tuo kolikko juttu pitäisi toimia -89:n asti eli kun "kyttäys-signaali" tulee BI-metalli anturilta (sulkeutuu lämmön vaikutuksesta).

Seuraavissa TPI-systeemin versioissa tulee SES kun putki tukitaan:

-89 eteenpäin ERG:n kannasta puuttuu tuo anturi ja tieto otetaan MAP-anturin arvosta, siis alipaineesta joka pienenee kun ERG:tä avataan.

-91 eteenpäin sama juttu koska tutkitaan muutosta O2-sensorin arvossa (seoshan menee fysiikan lakien mukaan rikkaalle kun ERG aukeaa).

Kirjoitettu

Taidampa heittää EGR vettiilin mäkeen :) maksaa uusi meinaan 160€

Tilasin tiivistesatsin jo ja kai sen peitelevyn siihen äkkiä vääntää ittekkin kun on rälläkät ja porat :)

Onkos muuten 89 TBI Camarossa samanlainen venttiili kuin TPI koneisessa?

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...