Jump to content

1991 Vetelys "The Black Orange"


Yorcci

Recommended Posts

Meinaa mennä toi ratapäivätopicci spämmäykseksi, niin avaan tänne oman ketjun, johon sitten postailen satunnaisesti kuulumisia tuon muovikiulun kanssa painimisista, jos immeisiä kiinnostaa. Vette-spesifiset lätinät pyrin pitämään tuolla finnsharkin puolella, mutta moottorin osalta samaa ryönää löytyy kuitenkin 3geneistäkin, niin ehkä tää tänne mahtuu?

 

Ylläpito voi infota, jos tää ei oo sovelias ketju, niin otetaan pois.

 

Ratapäivät 2013 -ketjusta poimittuna:

 

Eipä ole ihme, kun kone täristi vähän normaalia enemmän radalla... Jotenkin muistelisin, että se oli kuitenkin vissiin se Optispark, missä oli hyvä olla tuuletus, eikä tää HEI?  ???

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/luZ.jpg

 

Kannen kun nosti ylös, niin jotain pientä näyttäis olevan sisälläkin pielessä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/luL.jpg

 

Siis ilmeisesti pyörijän toinen kiinnitysruuvi on irronnut, jonka jälkeen pyörijä on ottanut kontaktia jakajan kanteen sen verran, että kolmospytylle menevän nastan kohdalle kanteen on syntynyt toi tuuletusaukko ja pyörijästä puuttuu se lipare, joka jakaa sähköä kannen nastoille. Mutta noillakin osilla kone kävi edelleen (vähän huonosti kylläkin) ja sillä pystyi ajamaan kotia asti...

 

Onneksi oli toinen kokonainen jakaja, joten toi oli nopeasti korjattu. Täytyy vaan muistaa käydä vielä tyrkkäämässä lukitetta noihin pyörijän kiinnitysruuveihin.

 

Jepjep. Ja toimihan se taas Heinolaan ja melkein takaisin Jyväskylään asti. Kunnes alkoi pahempi koneen puutuminen, tyhjäkäynti katosi, täyskaasulla ryki, pätki ja putkessa paukutti, seokset heittelivät. Jotain naputustakin kuului venakopasta, luulin ensiksi nostajan/venttiilin naputukseksi, mutta kun sain nostettua venakopan ylös, niin sittenhän se selvisi.

 

3-pytyn imuvenan jousi kolmesta kohtaa poikki:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/l2b.jpg

 

Keinusta lähtenyt vähän ylimääräistä alumiinia:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/l2E.jpg

 

Ja keinun rullakin on ottanut vähän kipeää:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/l26.jpg

 

Onneksi US-Partsilla näyttäisi olevan noita Cranen jousia ihan hyllyssä. Jos vaan löytyis vähemmän kuin 16 kpl... Ja tietty keinukin pitäisi vielä hommata ja saada vehkeet läjään ennen juhannusta. Tuleekohan kiire? :W

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Konerikko 2013 ensikuvat plenumissa alumiinimurusia jne. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg610346#msg610346

 

Konerikko 2013 Imukansi irroitettu, kannet nostettu pois, vauriojäljet näkyvissä http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg610471#msg610471

 

Konerikko 2013 Kansien tuho ja lähtökohtaisesti virtausarvoja http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg610924#msg610924

 

Konerikko 2013 ruumiinavausraportti männänrenkaiden välyksiä koneistamon jäljiltä jne. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg612559#msg612559

 

Konerikko 2013 ruumiinavausraportti laakerit, pyörivät jne. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg612626#msg612626

 

Konerikko 2013 nokkalaakerit http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg614178#msg614178

 

Konerikko 2013 runkolaakerit, -pukit, välykset ja hoonausjäljet http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg615382#msg615382

 

Runnereiden modauksiin liittyvää http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg611484#msg611484

 

Stealth Ram Project osa 1 http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg611791#msg611791

 

Stealth Ram modauksista linkkejä http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg611833#msg611833

 

Stealth Ram Project osa 2 plenumien korkeuseroja http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg612066#msg612066

 

Stealth Ram Project osa 3 Kansien porttausta; venttiilien varret, imukanavat ja palotilat sekä virtauslukemat http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg614131#msg614131

 

Stealth Ram Project osa 4 imukannen porttausta http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg618351#msg618351

 

Stealth Ram Project osa 5 mäntävalintaa (KB) http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg619361#msg619361

 

Stealth Ram Project osa 6 kannet valmiit, mäntien punnitusta, nokkalaakerit asennettuna, öljykanavien puhdistusta, renkaiden viilausta, kampuran kiillotusta, runkolaakereiden asennus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg620426#msg620426

 

Stealth Ram Project osa 7 kampuran pyöritysvideot, öljypumpun bypass-valven tukkiminen epoksilla, kiertokankien ja mäntien asennus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg620499#msg620499

 

Stealth Ram Project osa 8 nokkakepin mietintää http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg621092#msg621092 Teoriaa LS-sytkäjärjestyksen takana http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg621174#msg621174

 

Stealth Ram Project osa 9 pakosarjan katkennut pultti, venajouset ja retskut,  http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg622442#msg622442

 

Stealth Ram Project osa 10 Nokkalaakereiden putsaus, nokka paikalleen, jakopää uusiksi, retskut uusiksi, kiertokankien vingutusta, öljypohjan modausta, nokan ajoitus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg622767#msg622767

 

Stealth Ram Project osa 11 jakopää paikalleen, kampuran stefa, dampperi,

 

Stealth Ram Project osa 12 Stealthin tornien imuaukkojen pyöristys, plenumin etuosan madallus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg623013#msg623013

 

Stealth Ram Project osa 13 pakosarjojen uudelleenpinnoitus, imusarjan tiivisteiden ja kiinnityspulttien sovittelua

 

Stealth Ram Project osa 14 imusarja ja plenum maalauksesta, pakosarjojen holkit, kytkin + paineasetelma ja jakaja

 

Stealth Ram Project osa 15 american Steath projekteja, Suomen billet-läppärunko http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg624999#msg624999

 

Stealth Ram Project osa 16 bensalinjojen ja suuttimien putsaus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg626082#msg626082

 

Stealth Ram Project osa 17 läppärungon spacerien sovittelua http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg626238#msg626238

 

Stealth Ram Project osa 18 bensalinjat http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg626586#msg626586

 

Stealth Ram Project osa 19 läppärungon lisäspacer, läppärungon vesikierron liittimien poisto, vesiletkun asemointia

 

Stealth Ram Project osa 20 läppärungon lisäspacer, moottoripukin virittely, ensikäynnistysvideo

 

 

Penkkien kunnostusta nahkamaalilla http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg624799#msg624799

 

Vaihdekepin nupin fiksaus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg625514#msg625514

 

Vaihdekepin nupin fiksaus osa 2 http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg625520#msg625520

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa huomata päiväykset noista viesteistä, toi hinkkaus tehtiin neljä vuotta sitten. Sen jälkeen on peräpala jouduttu maalaamaan pari kertaa uusiksi (kaveri peruutti takakulmaan ja seuraavana vuonna huoltoyhtiön aura-auto antoi pienen pusun peruutellessaan parkkipaikalla). Kiveniskemiä ja käyttönaarmuja kertyy, kun läpi vuoden suhaa. Ja kun liian monta kertaa kiillottaa, niin lakka menee puhki. Mutta kyllä se maalipinta edes joskus on näyttänyt hyvältä ;D

 

Niinjoo, sitten viime kesänä kun tuli vähän suditeltua liikaa, niin toinen takarengas räjähti kesken hauskanpidon (takarenkailla pyörimisnopeutta 150 km/h, auton nopeus vajaat 50 km/h) ja kuskinpuoleinen takalokasuoja on sitten siitä lähtien ollut vähän kärsineen näköinen...

 

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=382552&postcount=230

 

Tuohon sitten vähän paikkamaalin töpöttelyä, partakoneen terällä raaputtelua, vesihiomapaperia ja kiillotusta perään, niin ei sitä enää muutaman metrin päästä tavan tallaaja huomaa:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lH0.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lHt.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lHx.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Viimetalvisen konerempan jälkeen parissa reissussa on tullut hieman palautetta perässäajelijoilta hienoisesta sinisestä pössystä varsinkin kuskin puolelta aina, kun antaa koneelle kaasua. Siis koko ajan, kun veto on päällä, niin sinistä haikua puskee putkista ja kuskin puolelta hieman enemmän.

 

Asian on havainnut kyllä öljytikustakin, öljynkulutus on ollut suuruusluokkaa litra/1000 km. Tuollainen määrä öljyä ei ihan ohjureiden läpi vuoda ja koska haikua puskee jatkuvasti veto päällä, niin venttiilinvarren kumitkaan eivät ole syypäänä. Auto on kuitenkin muuten toiminut melkein ok, lukuunottamatta sitä yläkierrosten tärinää, joka on vaan sitkeästi roikkunut mukana.

 

Lpr lentokenttä 24.08.2013, yksi mailin veto. Se oli sit siinä.

 

Silminnäkijöiden lausuman mukaan kone alkoi savuttamaan selkeästi tuolla 300-400 m ennen maalia. Logista näkee, että nopeus ei muutu vedon loppuvaiheessa enää viimeisen viiden sekunnin aikana laisinkaan. Tutkattu loppunopeus 228 km/h tarkoittaa 63,3 m/s, siis viimeisen reilun 300 metrin matkan aikana ei enää nopeus noussut laisinkaan. Viime kesänä samalla kentällä auto kulki 238 km/h.

 

Koneesta kuuluu aika ikävää naputusta ja parkkiin nilkuttaessa melkoinen savupilvi seuraa perässä.

 

Kone käynnissä naputus kuuluu tulevan selkeästi kuskin puolelta. Konepeitto auki ja antaa koneen jäähtyä. Venakoppa pois, kaikki jouset, tönärit ja keinut näyttävät ihan normaaleilta. Vielä kone hetkeksi käyntiin ilman venakoppaa ja kaikki osat liikkuvat ihan normaaliin tapaan. Öljyroiskeita saa hetken pyyhkiä ja sitten kone saa taas jäähtyä hetken.

 

Tulpat pois ja vika näyttäisi kohdentuvat 7-pyttyyn, jonka tulppa on hieman 'lytyssä' (kuvassa tulpat 1 3 5 7)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lx1.jpg

 

Siinä sitten esittelin 7-pytyn tulppaa ja sattui AMW:n Maatsi näkemään tulpan ja kommentti/diagnoosi tuli kuin apteekin hyllyltä "Sulla on reikä männässä. Tuossa tulpassa on alumiinimurua pinnassa. Näitä on nähty jonkin verran..."

 

Mitäs siinä sitten. Ei muuta kuin lavetilla kotiin.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lxf.jpg

 

Tänään mittailin vielä diagnoosin varmistamiseksi puristuspaineet muutamista pytyistä. Mittaukset tein kylmästä koneesta, enkä ottanut kuin kolmesta pytystä tulpat ulos enkä kiilannut kaasuläppää auki, joten absoluuttiset lukemat ovat tietysti pienemmät kuin aiemmissa mittauksissa. Mutta oleellinen informaatio sieltä paljastuu.

 

1.....170 psi

5.....170 psi

7.....0 psi

 

Ei siis ole epäselvyyttä siitä, että onko 7-pytyn männässä reikä vai ei.

 

Jaa mitäs nyt?

 

Parin-kolmen viikon päästä auto tallille ja kone pois. Sitten koneen purku muroiksi ja tarkistus miten iso tuho tuli. Sitten jatkosuunnitelma muokkautuu sen mukaan, mitä kaikkea on mennyt rikki.

Link to comment
Share on other sites

Ikävä homma m- on päässyt melkoisen laihalle kun on reiän polttanut.

Olisikohan ottanut pakovena mäntäkosketuksen ja jäänyt kantamaan.

Avaamalla selviää, jos ei pahoja naarmuja sylinterissä uutta mäntää kehiin ja ajoa.

Link to comment
Share on other sites

Täähä on sitä motorsporttia  ;D No ompa ainakin hyvä syy avata kone ja siinä vaiheessa lähteeki homma lapasest  :W

Mun piti vaihtaa/vaihdattaa ohjurinkumit vaan... Pian on talli täynnä uuden koneen osia ja vanhalle ei oo tehty juuri mitään ;D

Link to comment
Share on other sites

No voi elin kun vastustaa.  :(  tsemppiä uuden padan tekemiseen

 

Täähä on sitä motorsporttia  ;D No ompa ainakin hyvä syy avata kone ja siinä vaiheessa lähteeki homma lapasest  :W

 

Joo, nää satunnaiset remontit vähän niinkuin "kuuluu lajiin" ;)

 

Mutkumutku... Kone tehtiin just viime talvena (alakertaan kaikki pyörivät uusiksi ja puolimoottori kasattiin koneistamossa). Helmikuun lopulla sain käyntiin ja sitten erilaisten pikkuvastustelujen takia menikin kevät ja kesä enemmän ja vähemmän reisille, kun ei toiminut kunnolla.

 

Kesällä sytkäpuolen vika paikallistui loppujen lopuksi tulppiin ja kun vihdoinkin auto alkoi rokkaamaan, niin sitten säätämään. Autosta säädettiin sytkää heinäkuun alkupuolella ja ennakoita pudotettiin ihan reippaasti nakuanturin perusteella (kuvassa näkyy siis muutokset entiseen karttaan verrattuna). Ei kannata takertua yksittäisiin lukemiin.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/liR.jpg

 

Dynossa heinäkuun loppupuolella selvisi, että bensakartassa ollaan täyskaasulla edelleen aika paksulla (3 500 rpm kohdalla AFR 12.5 ja siitä paksunee 4 000 kohdilla 12, 5 000 kohdalla 11.5) ei siis pitäisi olla laihalla. Tuosta mailin vedon logista kun kattoo, niin ykkösvaihteen jälkeen ei kierrokset putoa 3 700 rpm alle missään vaiheessa. Kaiken piti olla kunnossa seoksien ja ennakoiden suhteen.

 

Nyt sitten sylettää lähinnä se, että meni varmaankin viime talven €€€€ satsaukset aika pitkälti hukkaan. Mutta onhan siellä lentokentällä voinut tulla suuttimeen vikaa tmv. Katotaan, parin viikon päästä pitäisi moottorin olla pukissa ja sittenhän se syy selvinnee. Toivottavasti.

 

Edit: Ai niin, kiitokset osanotoista  m/

Link to comment
Share on other sites

merkkaa suuttimet ennen irroitusta ja käytä ainakin 7 sylinterin suutin testipenkissä. sitten selviää oliko suuttimessa vikaa, paikallisessa autosähkössä käytin omat TFS 44 suuttimet testissä/putsauksessa. maksoi 240e, eli ei kannata kaikkia viedä jos haluat vain tarkistaa sen 7 suuttimen kunnon.

Link to comment
Share on other sites

merkkaa suuttimet ennen irroitusta ja käytä ainakin 7 sylinterin suutin testipenkissä. sitten selviää oliko suuttimessa vikaa, paikallisessa autosähkössä käytin omat TFS 44 suuttimet testissä/putsauksessa. maksoi 240e, eli ei kannata kaikkia viedä jos haluat vain tarkistaa sen 7 suuttimen kunnon.

 

Joo, tämä oli suunnitelmana (siis tarkistaa toi 7-pytyn suutin) jos ei löydy mitään muuta selkeää syypäätä tuohon mäntävaurioon. Ja jos kone jää vielä käyttöön, nokkakeppi loivenee huomattavasti lähemmäs vakiota, ainakin nostoja pienennetään sen verran, että venttiilinvarren kumit mahtuvat paikalleen jne. Sytkäjärjestys muuttuu LS:ään, kun nokan joutuu ottamaan customina jokatapauksessa.

 

Sit on tietysti vaihtoehto B, jossa on LS:n sytkäjärjestys natiivina :W (ja joka on pirusti kalliimpi...)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Perjantaina nyppäisin jo pihalla plenumin ja runnerit irti ja ensimmäiset vihjeet vaurioiden laajuudesta...

 

Plenumissa asti oli alumiinin murusia (ja öljyä...)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUe.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUc.jpg

 

Ja runnereissa 7-pytyn putkessa jatkuu sama virsi...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUK.jpg

 

Sekä tietysti 7-pytyn kanavassa imukannen puolella

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lU7.jpg

 

Jotain mätää Tanskanmaalla... tai amerikan mossessa. Tallilla pakoputkistoa purkaessani huomasin, että kuskinpuoleinen kollektori ei ole ihan normaali? Autohan ehti seistä pari viikkoa pihassa, joten kosteutta lienee hieman tiivistynyt putkeen, josta johtuu tuo kellertävyys öljytahmassa. Vasemmalla ylhäällä on 7-pytyn primääri, josta öljyä on valunut.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUR.jpg

 

Vänkärinpuoleinen kollektori näyttää ihan normaalilta

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUN.jpg

 

Torstai-iltana olisi tavoite nyppäistä imukansi sekä sylinterinkannet irralleen, niin näkee loput yläkerran tuhoista. 7-pytyn tulpanreiästä kurkkaamalla näkyy männän laella alumiinimuhjua, mutta ei sitä, onko mäntä halki, poikki, lohjennut vai reiällinen.

 

Sitten on tietysti vielä myöhemmin ohjelmassa alakerran purku. Oma epäilys on, että sieltäkin löytyy jotain...

Link to comment
Share on other sites

Eilen kävin sitten nyppäisemässä yläkertaa auki ja kyllä sieltä jotain 'pientä' löytyikin. Ensimmäinen tarkistettava asia oli imukannen ja sylinterinkansien välinen tiiviste, että fuskaako sieltä välistä öljysumua imukanavaan. Jos vaikka kaikkien höyläyksien jälkeen ei imukansi istuisikaan ihan jetsulleen.

 

Mutta ei tuossa kohdistuksessa mun mielestä ole valittamista, kun kattoo noita tiivisteiden alareunoja:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzX.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lz1.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzf.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lz3.jpg

 

Onhan nuo toisaalta aika hilkulla, mutta se paksumpi osa tiivistepinnasta tulee juurikin tuohon ennen taitosta ja kun ei sitä materiaalia ole tuota muutamaa milliä enempää, niin ei noita tuon paremmin saa kohdalleen.

 

Seuraava vaihe oli sitten luonnollisestikin kansien poisotto ja sieltähän sitten jälkiä löytyikin.

 

5- ja 7-pytyt mäntineen

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzn.jpg

 

5-pytty kannen puolelta:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzD.jpg

 

7-pytty kannen puolelta

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lz0.jpg

 

Aika valmista kamaa. Tai siis kyllähän noista kansista vielä soivat tekee, jos haluaa harrastaa. Mä en nyt oikein jaksa...

 

Vielä 7-pytystä mäntä alhaalla vähän sylinteriputken seinämää

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzt.jpg

 

Ja mäntää vähän tarkemmin. Ensimmäinen männänrengas on hieman vaillinainen

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzx.jpg

 

Tuossa 7-pytyn männässä on siis ihan täystuho ja viidessä muussa männässä enemmän tai vähemmän lohkeamia. Tähän malliin

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzv.jpg

 

Tapahtumaketju lienee siis ollut sellainen, että 7-pytty on ollut se kaiken pahan alku ja juuri. Männänkappaleita (alumiinin murusia, joita näkyi siellä plenumissakin) on kulkeutunut muihin pyttyihin ja kun nämä ovat jääneet kannen 'tasaisen osan' ja männän väliin, on reunasta lohjennut pieni pala. Tämä näkyi siis kaikissa noissa viidessä muussa männässä sekä kannen puolella. 5-männässä oli sitten eniten näitä 'osumia'.

 

Jaa että mitäs nyt? No, katotaan vielä alakerran tuhot, että jäikö edes sinne mitään ehjää. Kun niitä alumiinin murusia löytyi vähän pitkin ja poikin nostajalaaksoakin...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzC.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzU.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzz.jpg

Link to comment
Share on other sites

 

Näyttäis nakutelleen..Kerroit, että ennakkoja oli vähennetty jo nakuanturin perusteella. Paljonko siellä sitten oli ennakkoa WOT:lla? Viallinen suutinkin voi tuollaisen aiheuttaa, jos ennakkoa on reilusti ja seos äkillisesti laihenee esim. suutinvian takia, vaikka muuten toimisi nakuttamatta.

Link to comment
Share on other sites

Oliskohan mannan reuna hiukan hehkunut ja seos on syttynyt sen johdosta hehkusta, eli detonoinut.

 

Suattaapa olla noinnii.

 

Ei ole tietoa. Yhtenä mahdollisuutena on se, että kun kone huohotti mun mielestä normaalia enemmän ja öljy maistui, niin jos sitten öljysumu olis laskenut oktaaneja niin paljon, että olis siitä lähtenyt detonointi liikkeelle.

 

Login mukaan kaikki koneessa oli ihan normaalia (ennakot, öljyn- ja vedenlämmöt), eikä nakutusta mitenkään ihmeellisesti. Koneen oman kapeakaistalambdan mukaan seoskin oli paksun puolella (kuten myös dynovedossa kuukautta aiemmin). Nakutusanturi alkoi reagoimaan vasta vedon jälkeen, kun koneesta alkoi kuulua kabiiniin asti ihan selvää naputusta.

Link to comment
Share on other sites

Näyttäis nakutelleen..Kerroit, että ennakkoja oli vähennetty jo nakuanturin perusteella. Paljonko siellä sitten oli ennakkoa WOT:lla?

 

4 000 rpm:n tienoilla 28 astetta, josta 7 astetta knock retardia pois, siis toteutunut 21 astetta. 4 500 rpm:n kohdilla 28 astetta, josta 3 kolme pois, toteutunut 25 astetta. 4 700 paikkeilla ei enää vedetä ennakoita pois, joten siellä 28 astetta.

 

Kuitenkin lastulla pyyntiä on 4 000 rpm kohdilla 23.2 astetta ja myöhemmin 24.6 astetta. Enrich Power Spark Advance vs. rpm -taulusta on kaikki vedetty nollille, että ennakon säädön voisi tehdä tuolta Spark Advance Main -taulusta. Mutta jostain syystä toi ei käytännössä toteudu. Aiemmissa testeissä jostain on tullut vähän lisää ennakkoa, minkä kone on vetänyt knock retardina takaisin siten, että toteutunut ennakko on ollut just tasan se, mitä siellä perustaulussa on pyyntinä. Eikä luureilla kuulunut nakutusta.

 

Viallinen suutinkin voi tuollaisen aiheuttaa, jos ennakkoa on reilusti ja seos äkillisesti laihenee esim. suutinvian takia, vaikka muuten toimisi nakuttamatta.

 

Joo, suutinvikaa ei ole vielä vahvistettu eikä poissuljettu. Kunhan tässä jaksaa, niin täytyy käyttää testissä ainakin pari suutinta tuon 7-pytyn suuttimen lisäksi.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...