Yorcci Posted June 16, 2013 Posted June 16, 2013 Meinaa mennä toi ratapäivätopicci spämmäykseksi, niin avaan tänne oman ketjun, johon sitten postailen satunnaisesti kuulumisia tuon muovikiulun kanssa painimisista, jos immeisiä kiinnostaa. Vette-spesifiset lätinät pyrin pitämään tuolla finnsharkin puolella, mutta moottorin osalta samaa ryönää löytyy kuitenkin 3geneistäkin, niin ehkä tää tänne mahtuu? Ylläpito voi infota, jos tää ei oo sovelias ketju, niin otetaan pois. Ratapäivät 2013 -ketjusta poimittuna: Eipä ole ihme, kun kone täristi vähän normaalia enemmän radalla... Jotenkin muistelisin, että se oli kuitenkin vissiin se Optispark, missä oli hyvä olla tuuletus, eikä tää HEI? http://kuvapilvi.fi/finnshark/luZ.jpg Kannen kun nosti ylös, niin jotain pientä näyttäis olevan sisälläkin pielessä: http://kuvapilvi.fi/finnshark/luL.jpg Siis ilmeisesti pyörijän toinen kiinnitysruuvi on irronnut, jonka jälkeen pyörijä on ottanut kontaktia jakajan kanteen sen verran, että kolmospytylle menevän nastan kohdalle kanteen on syntynyt toi tuuletusaukko ja pyörijästä puuttuu se lipare, joka jakaa sähköä kannen nastoille. Mutta noillakin osilla kone kävi edelleen (vähän huonosti kylläkin) ja sillä pystyi ajamaan kotia asti... Onneksi oli toinen kokonainen jakaja, joten toi oli nopeasti korjattu. Täytyy vaan muistaa käydä vielä tyrkkäämässä lukitetta noihin pyörijän kiinnitysruuveihin. Jepjep. Ja toimihan se taas Heinolaan ja melkein takaisin Jyväskylään asti. Kunnes alkoi pahempi koneen puutuminen, tyhjäkäynti katosi, täyskaasulla ryki, pätki ja putkessa paukutti, seokset heittelivät. Jotain naputustakin kuului venakopasta, luulin ensiksi nostajan/venttiilin naputukseksi, mutta kun sain nostettua venakopan ylös, niin sittenhän se selvisi. 3-pytyn imuvenan jousi kolmesta kohtaa poikki: http://kuvapilvi.fi/finnshark/l2b.jpg Keinusta lähtenyt vähän ylimääräistä alumiinia: http://kuvapilvi.fi/finnshark/l2E.jpg Ja keinun rullakin on ottanut vähän kipeää: http://kuvapilvi.fi/finnshark/l26.jpg Onneksi US-Partsilla näyttäisi olevan noita Cranen jousia ihan hyllyssä. Jos vaan löytyis vähemmän kuin 16 kpl... Ja tietty keinukin pitäisi vielä hommata ja saada vehkeet läjään ennen juhannusta. Tuleekohan kiire?
Yorcci Posted July 4, 2013 Author Posted July 4, 2013 Konerikko 2013 ensikuvat plenumissa alumiinimurusia jne. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg610346#msg610346 Konerikko 2013 Imukansi irroitettu, kannet nostettu pois, vauriojäljet näkyvissä http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg610471#msg610471 Konerikko 2013 Kansien tuho ja lähtökohtaisesti virtausarvoja http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg610924#msg610924 Konerikko 2013 ruumiinavausraportti männänrenkaiden välyksiä koneistamon jäljiltä jne. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg612559#msg612559 Konerikko 2013 ruumiinavausraportti laakerit, pyörivät jne. http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg612626#msg612626 Konerikko 2013 nokkalaakerit http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg614178#msg614178 Konerikko 2013 runkolaakerit, -pukit, välykset ja hoonausjäljet http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg615382#msg615382 Runnereiden modauksiin liittyvää http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg611484#msg611484 Stealth Ram Project osa 1 http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg611791#msg611791 Stealth Ram modauksista linkkejä http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg611833#msg611833 Stealth Ram Project osa 2 plenumien korkeuseroja http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg612066#msg612066 Stealth Ram Project osa 3 Kansien porttausta; venttiilien varret, imukanavat ja palotilat sekä virtauslukemat http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg614131#msg614131 Stealth Ram Project osa 4 imukannen porttausta http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg618351#msg618351 Stealth Ram Project osa 5 mäntävalintaa (KB) http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg619361#msg619361 Stealth Ram Project osa 6 kannet valmiit, mäntien punnitusta, nokkalaakerit asennettuna, öljykanavien puhdistusta, renkaiden viilausta, kampuran kiillotusta, runkolaakereiden asennus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg620426#msg620426 Stealth Ram Project osa 7 kampuran pyöritysvideot, öljypumpun bypass-valven tukkiminen epoksilla, kiertokankien ja mäntien asennus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg620499#msg620499 Stealth Ram Project osa 8 nokkakepin mietintää http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg621092#msg621092 Teoriaa LS-sytkäjärjestyksen takana http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg621174#msg621174 Stealth Ram Project osa 9 pakosarjan katkennut pultti, venajouset ja retskut, http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg622442#msg622442 Stealth Ram Project osa 10 Nokkalaakereiden putsaus, nokka paikalleen, jakopää uusiksi, retskut uusiksi, kiertokankien vingutusta, öljypohjan modausta, nokan ajoitus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg622767#msg622767 Stealth Ram Project osa 11 jakopää paikalleen, kampuran stefa, dampperi, Stealth Ram Project osa 12 Stealthin tornien imuaukkojen pyöristys, plenumin etuosan madallus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg623013#msg623013 Stealth Ram Project osa 13 pakosarjojen uudelleenpinnoitus, imusarjan tiivisteiden ja kiinnityspulttien sovittelua Stealth Ram Project osa 14 imusarja ja plenum maalauksesta, pakosarjojen holkit, kytkin + paineasetelma ja jakaja Stealth Ram Project osa 15 american Steath projekteja, Suomen billet-läppärunko http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg624999#msg624999 Stealth Ram Project osa 16 bensalinjojen ja suuttimien putsaus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg626082#msg626082 Stealth Ram Project osa 17 läppärungon spacerien sovittelua http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg626238#msg626238 Stealth Ram Project osa 18 bensalinjat http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg626586#msg626586 Stealth Ram Project osa 19 läppärungon lisäspacer, läppärungon vesikierron liittimien poisto, vesiletkun asemointia Stealth Ram Project osa 20 läppärungon lisäspacer, moottoripukin virittely, ensikäynnistysvideo Penkkien kunnostusta nahkamaalilla http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg624799#msg624799 Vaihdekepin nupin fiksaus http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg625514#msg625514 Vaihdekepin nupin fiksaus osa 2 http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=63650.msg625520#msg625520
Yorcci Posted July 4, 2013 Author Posted July 4, 2013 Sama kuin edellinen. Jos täällä siis on rajoitus viestikohtaiseen merkkimäärään.
Yorcci Posted July 4, 2013 Author Posted July 4, 2013 No niin. Lähdetään vaikka siitä, että miksi Vetelys on "The Black Orange" Syy löytyy tästä finnsharkin ketjusta: http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=14719
GTATL Posted July 5, 2013 Posted July 5, 2013 No niin. Lähdetään vaikka siitä, että miksi Vetelys on "The Black Orange" Syy löytyy tästä finnsharkin ketjusta: http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=14719 muutaman illan olet saanut hinkata tota maalipintaa
Yorcci Posted July 5, 2013 Author Posted July 5, 2013 Kannattaa huomata päiväykset noista viesteistä, toi hinkkaus tehtiin neljä vuotta sitten. Sen jälkeen on peräpala jouduttu maalaamaan pari kertaa uusiksi (kaveri peruutti takakulmaan ja seuraavana vuonna huoltoyhtiön aura-auto antoi pienen pusun peruutellessaan parkkipaikalla). Kiveniskemiä ja käyttönaarmuja kertyy, kun läpi vuoden suhaa. Ja kun liian monta kertaa kiillottaa, niin lakka menee puhki. Mutta kyllä se maalipinta edes joskus on näyttänyt hyvältä Niinjoo, sitten viime kesänä kun tuli vähän suditeltua liikaa, niin toinen takarengas räjähti kesken hauskanpidon (takarenkailla pyörimisnopeutta 150 km/h, auton nopeus vajaat 50 km/h) ja kuskinpuoleinen takalokasuoja on sitten siitä lähtien ollut vähän kärsineen näköinen... http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=382552&postcount=230 Tuohon sitten vähän paikkamaalin töpöttelyä, partakoneen terällä raaputtelua, vesihiomapaperia ja kiillotusta perään, niin ei sitä enää muutaman metrin päästä tavan tallaaja huomaa: http://kuvapilvi.fi/finnshark/lH0.jpg http://kuvapilvi.fi/finnshark/lHt.jpg http://kuvapilvi.fi/finnshark/lHx.jpg
Yorcci Posted August 25, 2013 Author Posted August 25, 2013 Viimetalvisen konerempan jälkeen parissa reissussa on tullut hieman palautetta perässäajelijoilta hienoisesta sinisestä pössystä varsinkin kuskin puolelta aina, kun antaa koneelle kaasua. Siis koko ajan, kun veto on päällä, niin sinistä haikua puskee putkista ja kuskin puolelta hieman enemmän. Asian on havainnut kyllä öljytikustakin, öljynkulutus on ollut suuruusluokkaa litra/1000 km. Tuollainen määrä öljyä ei ihan ohjureiden läpi vuoda ja koska haikua puskee jatkuvasti veto päällä, niin venttiilinvarren kumitkaan eivät ole syypäänä. Auto on kuitenkin muuten toiminut melkein ok, lukuunottamatta sitä yläkierrosten tärinää, joka on vaan sitkeästi roikkunut mukana. Lpr lentokenttä 24.08.2013, yksi mailin veto. Se oli sit siinä. Silminnäkijöiden lausuman mukaan kone alkoi savuttamaan selkeästi tuolla 300-400 m ennen maalia. Logista näkee, että nopeus ei muutu vedon loppuvaiheessa enää viimeisen viiden sekunnin aikana laisinkaan. Tutkattu loppunopeus 228 km/h tarkoittaa 63,3 m/s, siis viimeisen reilun 300 metrin matkan aikana ei enää nopeus noussut laisinkaan. Viime kesänä samalla kentällä auto kulki 238 km/h. Koneesta kuuluu aika ikävää naputusta ja parkkiin nilkuttaessa melkoinen savupilvi seuraa perässä. Kone käynnissä naputus kuuluu tulevan selkeästi kuskin puolelta. Konepeitto auki ja antaa koneen jäähtyä. Venakoppa pois, kaikki jouset, tönärit ja keinut näyttävät ihan normaaleilta. Vielä kone hetkeksi käyntiin ilman venakoppaa ja kaikki osat liikkuvat ihan normaaliin tapaan. Öljyroiskeita saa hetken pyyhkiä ja sitten kone saa taas jäähtyä hetken. Tulpat pois ja vika näyttäisi kohdentuvat 7-pyttyyn, jonka tulppa on hieman 'lytyssä' (kuvassa tulpat 1 3 5 7) http://kuvapilvi.fi/finnshark/lx1.jpg Siinä sitten esittelin 7-pytyn tulppaa ja sattui AMW:n Maatsi näkemään tulpan ja kommentti/diagnoosi tuli kuin apteekin hyllyltä "Sulla on reikä männässä. Tuossa tulpassa on alumiinimurua pinnassa. Näitä on nähty jonkin verran..." Mitäs siinä sitten. Ei muuta kuin lavetilla kotiin. http://kuvapilvi.fi/finnshark/lxf.jpg Tänään mittailin vielä diagnoosin varmistamiseksi puristuspaineet muutamista pytyistä. Mittaukset tein kylmästä koneesta, enkä ottanut kuin kolmesta pytystä tulpat ulos enkä kiilannut kaasuläppää auki, joten absoluuttiset lukemat ovat tietysti pienemmät kuin aiemmissa mittauksissa. Mutta oleellinen informaatio sieltä paljastuu. 1.....170 psi 5.....170 psi 7.....0 psi Ei siis ole epäselvyyttä siitä, että onko 7-pytyn männässä reikä vai ei. Jaa mitäs nyt? Parin-kolmen viikon päästä auto tallille ja kone pois. Sitten koneen purku muroiksi ja tarkistus miten iso tuho tuli. Sitten jatkosuunnitelma muokkautuu sen mukaan, mitä kaikkea on mennyt rikki.
rstuning Posted August 26, 2013 Posted August 26, 2013 ZR1 pannu tilalle, niin ei tarvi palapeliä rakennella Jos ostasin pulkan niin se olis varmaan just toi korimalli ja tietysti mustana
accident Posted August 26, 2013 Posted August 26, 2013 No voi elin kun vastustaa. tsemppiä uuden padan tekemiseen
Rale Posted August 26, 2013 Posted August 26, 2013 Ikävä homma on päässyt melkoisen laihalle kun on reiän polttanut. Olisikohan ottanut pakovena mäntäkosketuksen ja jäänyt kantamaan. Avaamalla selviää, jos ei pahoja naarmuja sylinterissä uutta mäntää kehiin ja ajoa.
TomiV Posted August 26, 2013 Posted August 26, 2013 Täähä on sitä motorsporttia No ompa ainakin hyvä syy avata kone ja siinä vaiheessa lähteeki homma lapasest
rstuning Posted August 26, 2013 Posted August 26, 2013 Täähä on sitä motorsporttia No ompa ainakin hyvä syy avata kone ja siinä vaiheessa lähteeki homma lapasest Mun piti vaihtaa/vaihdattaa ohjurinkumit vaan... Pian on talli täynnä uuden koneen osia ja vanhalle ei oo tehty juuri mitään
Yorcci Posted August 27, 2013 Author Posted August 27, 2013 No voi elin kun vastustaa. tsemppiä uuden padan tekemiseen Täähä on sitä motorsporttia No ompa ainakin hyvä syy avata kone ja siinä vaiheessa lähteeki homma lapasest Joo, nää satunnaiset remontit vähän niinkuin "kuuluu lajiin" Mutkumutku... Kone tehtiin just viime talvena (alakertaan kaikki pyörivät uusiksi ja puolimoottori kasattiin koneistamossa). Helmikuun lopulla sain käyntiin ja sitten erilaisten pikkuvastustelujen takia menikin kevät ja kesä enemmän ja vähemmän reisille, kun ei toiminut kunnolla. Kesällä sytkäpuolen vika paikallistui loppujen lopuksi tulppiin ja kun vihdoinkin auto alkoi rokkaamaan, niin sitten säätämään. Autosta säädettiin sytkää heinäkuun alkupuolella ja ennakoita pudotettiin ihan reippaasti nakuanturin perusteella (kuvassa näkyy siis muutokset entiseen karttaan verrattuna). Ei kannata takertua yksittäisiin lukemiin. http://kuvapilvi.fi/finnshark/liR.jpg Dynossa heinäkuun loppupuolella selvisi, että bensakartassa ollaan täyskaasulla edelleen aika paksulla (3 500 rpm kohdalla AFR 12.5 ja siitä paksunee 4 000 kohdilla 12, 5 000 kohdalla 11.5) ei siis pitäisi olla laihalla. Tuosta mailin vedon logista kun kattoo, niin ykkösvaihteen jälkeen ei kierrokset putoa 3 700 rpm alle missään vaiheessa. Kaiken piti olla kunnossa seoksien ja ennakoiden suhteen. Nyt sitten sylettää lähinnä se, että meni varmaankin viime talven €€€€ satsaukset aika pitkälti hukkaan. Mutta onhan siellä lentokentällä voinut tulla suuttimeen vikaa tmv. Katotaan, parin viikon päästä pitäisi moottorin olla pukissa ja sittenhän se syy selvinnee. Toivottavasti. Edit: Ai niin, kiitokset osanotoista
Rale Posted August 27, 2013 Posted August 27, 2013 merkkaa suuttimet ennen irroitusta ja käytä ainakin 7 sylinterin suutin testipenkissä. sitten selviää oliko suuttimessa vikaa, paikallisessa autosähkössä käytin omat TFS 44 suuttimet testissä/putsauksessa. maksoi 240e, eli ei kannata kaikkia viedä jos haluat vain tarkistaa sen 7 suuttimen kunnon.
Yorcci Posted August 31, 2013 Author Posted August 31, 2013 merkkaa suuttimet ennen irroitusta ja käytä ainakin 7 sylinterin suutin testipenkissä. sitten selviää oliko suuttimessa vikaa, paikallisessa autosähkössä käytin omat TFS 44 suuttimet testissä/putsauksessa. maksoi 240e, eli ei kannata kaikkia viedä jos haluat vain tarkistaa sen 7 suuttimen kunnon. Joo, tämä oli suunnitelmana (siis tarkistaa toi 7-pytyn suutin) jos ei löydy mitään muuta selkeää syypäätä tuohon mäntävaurioon. Ja jos kone jää vielä käyttöön, nokkakeppi loivenee huomattavasti lähemmäs vakiota, ainakin nostoja pienennetään sen verran, että venttiilinvarren kumit mahtuvat paikalleen jne. Sytkäjärjestys muuttuu LS:ään, kun nokan joutuu ottamaan customina jokatapauksessa. Sit on tietysti vaihtoehto B, jossa on LS:n sytkäjärjestys natiivina (ja joka on pirusti kalliimpi...)
Yorcci Posted September 10, 2013 Author Posted September 10, 2013 Perjantaina nyppäisin jo pihalla plenumin ja runnerit irti ja ensimmäiset vihjeet vaurioiden laajuudesta... Plenumissa asti oli alumiinin murusia (ja öljyä...) http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUe.jpg http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUc.jpg Ja runnereissa 7-pytyn putkessa jatkuu sama virsi... http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUK.jpg Sekä tietysti 7-pytyn kanavassa imukannen puolella http://kuvapilvi.fi/finnshark/lU7.jpg Jotain mätää Tanskanmaalla... tai amerikan mossessa. Tallilla pakoputkistoa purkaessani huomasin, että kuskinpuoleinen kollektori ei ole ihan normaali? Autohan ehti seistä pari viikkoa pihassa, joten kosteutta lienee hieman tiivistynyt putkeen, josta johtuu tuo kellertävyys öljytahmassa. Vasemmalla ylhäällä on 7-pytyn primääri, josta öljyä on valunut. http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUR.jpg Vänkärinpuoleinen kollektori näyttää ihan normaalilta http://kuvapilvi.fi/finnshark/lUN.jpg Torstai-iltana olisi tavoite nyppäistä imukansi sekä sylinterinkannet irralleen, niin näkee loput yläkerran tuhoista. 7-pytyn tulpanreiästä kurkkaamalla näkyy männän laella alumiinimuhjua, mutta ei sitä, onko mäntä halki, poikki, lohjennut vai reiällinen. Sitten on tietysti vielä myöhemmin ohjelmassa alakerran purku. Oma epäilys on, että sieltäkin löytyy jotain...
Yorcci Posted September 13, 2013 Author Posted September 13, 2013 Eilen kävin sitten nyppäisemässä yläkertaa auki ja kyllä sieltä jotain 'pientä' löytyikin. Ensimmäinen tarkistettava asia oli imukannen ja sylinterinkansien välinen tiiviste, että fuskaako sieltä välistä öljysumua imukanavaan. Jos vaikka kaikkien höyläyksien jälkeen ei imukansi istuisikaan ihan jetsulleen. Mutta ei tuossa kohdistuksessa mun mielestä ole valittamista, kun kattoo noita tiivisteiden alareunoja: http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzX.jpg http://kuvapilvi.fi/finnshark/lz1.jpg http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzf.jpg http://kuvapilvi.fi/finnshark/lz3.jpg Onhan nuo toisaalta aika hilkulla, mutta se paksumpi osa tiivistepinnasta tulee juurikin tuohon ennen taitosta ja kun ei sitä materiaalia ole tuota muutamaa milliä enempää, niin ei noita tuon paremmin saa kohdalleen. Seuraava vaihe oli sitten luonnollisestikin kansien poisotto ja sieltähän sitten jälkiä löytyikin. 5- ja 7-pytyt mäntineen http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzn.jpg 5-pytty kannen puolelta: http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzD.jpg 7-pytty kannen puolelta http://kuvapilvi.fi/finnshark/lz0.jpg Aika valmista kamaa. Tai siis kyllähän noista kansista vielä soivat tekee, jos haluaa harrastaa. Mä en nyt oikein jaksa... Vielä 7-pytystä mäntä alhaalla vähän sylinteriputken seinämää http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzt.jpg Ja mäntää vähän tarkemmin. Ensimmäinen männänrengas on hieman vaillinainen http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzx.jpg Tuossa 7-pytyn männässä on siis ihan täystuho ja viidessä muussa männässä enemmän tai vähemmän lohkeamia. Tähän malliin http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzv.jpg Tapahtumaketju lienee siis ollut sellainen, että 7-pytty on ollut se kaiken pahan alku ja juuri. Männänkappaleita (alumiinin murusia, joita näkyi siellä plenumissakin) on kulkeutunut muihin pyttyihin ja kun nämä ovat jääneet kannen 'tasaisen osan' ja männän väliin, on reunasta lohjennut pieni pala. Tämä näkyi siis kaikissa noissa viidessä muussa männässä sekä kannen puolella. 5-männässä oli sitten eniten näitä 'osumia'. Jaa että mitäs nyt? No, katotaan vielä alakerran tuhot, että jäikö edes sinne mitään ehjää. Kun niitä alumiinin murusia löytyi vähän pitkin ja poikin nostajalaaksoakin... http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzC.jpg http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzU.jpg http://kuvapilvi.fi/finnshark/lzz.jpg
GTATL Posted September 13, 2013 Posted September 13, 2013 Oliskohan mannan reuna hiukan hehkunut ja seos on syttynyt sen johdosta hehkusta, eli detonoinut.
Mikey_ Posted September 13, 2013 Posted September 13, 2013 Näyttäis nakutelleen..Kerroit, että ennakkoja oli vähennetty jo nakuanturin perusteella. Paljonko siellä sitten oli ennakkoa WOT:lla? Viallinen suutinkin voi tuollaisen aiheuttaa, jos ennakkoa on reilusti ja seos äkillisesti laihenee esim. suutinvian takia, vaikka muuten toimisi nakuttamatta.
Yorcci Posted September 13, 2013 Author Posted September 13, 2013 Oliskohan mannan reuna hiukan hehkunut ja seos on syttynyt sen johdosta hehkusta, eli detonoinut. Suattaapa olla noinnii. Ei ole tietoa. Yhtenä mahdollisuutena on se, että kun kone huohotti mun mielestä normaalia enemmän ja öljy maistui, niin jos sitten öljysumu olis laskenut oktaaneja niin paljon, että olis siitä lähtenyt detonointi liikkeelle. Login mukaan kaikki koneessa oli ihan normaalia (ennakot, öljyn- ja vedenlämmöt), eikä nakutusta mitenkään ihmeellisesti. Koneen oman kapeakaistalambdan mukaan seoskin oli paksun puolella (kuten myös dynovedossa kuukautta aiemmin). Nakutusanturi alkoi reagoimaan vasta vedon jälkeen, kun koneesta alkoi kuulua kabiiniin asti ihan selvää naputusta.
Yorcci Posted September 13, 2013 Author Posted September 13, 2013 Näyttäis nakutelleen..Kerroit, että ennakkoja oli vähennetty jo nakuanturin perusteella. Paljonko siellä sitten oli ennakkoa WOT:lla? 4 000 rpm:n tienoilla 28 astetta, josta 7 astetta knock retardia pois, siis toteutunut 21 astetta. 4 500 rpm:n kohdilla 28 astetta, josta 3 kolme pois, toteutunut 25 astetta. 4 700 paikkeilla ei enää vedetä ennakoita pois, joten siellä 28 astetta. Kuitenkin lastulla pyyntiä on 4 000 rpm kohdilla 23.2 astetta ja myöhemmin 24.6 astetta. Enrich Power Spark Advance vs. rpm -taulusta on kaikki vedetty nollille, että ennakon säädön voisi tehdä tuolta Spark Advance Main -taulusta. Mutta jostain syystä toi ei käytännössä toteudu. Aiemmissa testeissä jostain on tullut vähän lisää ennakkoa, minkä kone on vetänyt knock retardina takaisin siten, että toteutunut ennakko on ollut just tasan se, mitä siellä perustaulussa on pyyntinä. Eikä luureilla kuulunut nakutusta. Viallinen suutinkin voi tuollaisen aiheuttaa, jos ennakkoa on reilusti ja seos äkillisesti laihenee esim. suutinvian takia, vaikka muuten toimisi nakuttamatta. Joo, suutinvikaa ei ole vielä vahvistettu eikä poissuljettu. Kunhan tässä jaksaa, niin täytyy käyttää testissä ainakin pari suutinta tuon 7-pytyn suuttimen lisäksi.
Mikey_ Posted September 13, 2013 Posted September 13, 2013 Aika maltillisilla ennakoilla vetää jo sytkää pois. Olikos sulla muuten staattinen ja dynaaminen CR millasta luokkaa?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now