Jump to content

1991 Vetelys "The Black Orange"


Yorcci

Recommended Posts

Jep nimi kehiin!!!

 

Ittellä sellanen kokemus, että koneistamo oli porannu yhen sylinterin pilalle, joka

huomattiin vasta myöhemmin kun olin myyny koneen kaverille ja rupes nesteet katoomaan

+painetta paisuntasäiliössä liikaa... jne.

 

Otin yhteyttä koneistamoon ja olisivat ilmanmuuta ottaneet koneen tarkistukseen ja tarvittaessa

putkitettavaksi, mutta kaveri sanoikin, että kyllä hän korjaa veljensä kanssa??? Noh minä säästyin

alakerran kuljettelulta, mutta kaveri haukkui muille seläntakana, että "paskan myin" ::)

 

Ps. Tuolloin kone oli jo ajettukin useampia tuhansia kilometrejä...

Link to comment
Share on other sites

Päätin nyt sitten kuitenkin vielä koettaa ehdottaa sopuratkaisua... Mulla kun sattuu olemaan se tarjous tallessa ja koneistamo yrittää väittää, että mä heittelisin summia ihan ulkomuistista. Halusin myös kysyä uudestaan niistä asennusvirheistä, jos vaikka tällä kertaa saisi jotain vastausta.

 

Todennäköisesti ei ole tälläkään mitään vaikutusta, mutta jäi niin kaivelemaan tuo suoranainen valhe siitä, että

 

Moottoriin toimitettujen osien hinta-arvio on muistin varainen arvio ,

jotka asiakas on kirjoittanut ylös työn suunnitteluvaiheessa.

.

 

Ja sekin, että ei sieltä löydy mitään mainintaa dollarin kurssin vaihtelustakaan.

 

Kuluttajaneuvonnan puhelinpalvelussa ehdotettiin vielä ottamaan kertaalleen yhteyttä koneremontin tekijään ja etsimään sopuratkaisua, ennenkuin asia viedään kuluttajariitalautakuntaan asti.

 

Tässä vielä vastinetta niihin esittämiisi väitteisiin.

 

 

Noihin saatteessa esitettyihin moottoririkon syihin vastausta:

 

Kävin hakemassa moottorilohkon teiltä 04.02.2013. Sen jälkeen kone käynnistyi ensimmäisen kerran 26.02.2013, moottoririkko 24.08.2013. Melkein päivälleen puoli vuotta. Molemmista löytyy todisteet (sekä videota että kuvia)

 

Tuosta lentokenttäajosta mulla löytyy tietokoneella lokitiedosto, jossa näkyy käytetyt kierrokset, seokset jne. Ei mene laihalle eikä ylikierroksille. Lambda vasemmanpuoleisessa kollektorissa (siis samalla puolella, missä sulanut mäntä)

 

Löytyy kaksi viikkoa ennen moottoririkkoa dynolappu, josta löytyy myös seossuhde. Eikä mene laihalle. Lambda vasemmanpuoleisessa kollektorissa (siis samalla puolella, missä moottoririkossa sulanut mäntä)

 

Ylikierroksiin vetoaminen TPI-moottorin tapauksessa on muutenkin täysin turhaa, koska johtuen runnereiden pituudesta kone tukehtuu ilmanpuutteeseen jo alle 5 000 rpm. Mikä näkyy esim. tuossa mainitsemassani dynokäyrässäkin ihan selvästi, jos mun ajokokemukset (n. 150 000 km TPI-moottorisilla Corvetteilla tässä reilun seitsemän vuoden aikana) eivät riitä.

 

Öljynvaihtoon ja sisäänajoon liittyvät väitteet

 

Ensimmäisen käynnistyksen yhteydessä käytin koneen lämpimäksi (sellaiset 5-10 min), jonka jälkeen vaihdoin sekä öljyt että öljynsuodattimen. Sisäänajossa vaihtelevaa kuormitusta ja moottorijarrutuksia n. 50 km, jonka jälkeen vaihdoin taas sekä öljyt että öljynsuodattimen. Sen jälkeen vielä mineraaliöljyillä n. 1 300 km normaalia ajoa, jonka jälkeen käytössä täyssynteettiset öljyt. Öljyt ja öljynsuodattimen ehdin vaihtaa vain kerran ennen moottoririkkoa 7 237 km:n kohdalla.

 

Tuosta sisäänajosta kävimme vielä ennen ensimmäistä käynnistystä keskustelun, jossa ihan itse henkilökohtaisesti olit sitä mieltä, että tuo esittämäni tapa on oikea tapa ajaa moottori sisään.

 

 

Hinta-arvio

 

Mulla on edelleen se ihan sinun itsesi käsin kirjoittama tarjous paperilla. Siinä ei ole mitään mainintaa suuntaa-antavasta arviosta eikä dollarin kurssin vaihteluista. Tässä on linkki digikameralla otettuun kuvaan, tunnistat varmaankin oman käsialasi.

 

http://kuvaton.com/finnshark/Ay4.jpg

 

Se, että minä olen kirjaillut myöhemmin samaan paperiin omia muistiinpanoja muuttuneesta hinnasta, ei muuta sitä tosiasiaa, että tarjous on tehty aiemmin mainitsemaani hintaan 1 000 euroa.

 

Esittämiini selkeisiin asennusvirheisiin en saanut mitään vastausta.

-männänrenkaiden päittäisvälykset

-männänrenkaiden päiden viilaus

-nokka-akselin laakereiden asennus

-kampiakselin runkopukkien laakerivälyksen puuttuminen

-runkopukkien momenttien erot

-yhden runkopukin vinous

-kahden kiertokangen laakerin tuhoutuminen, kun muut ovat kunnossa

 

Myöskään koneen tärinään en saanut mitään vastausta. Kävin jo koneen sisäänajon jälkeen kysymässä asiasta henkilökohtaisesti (27. tai 28.02.2013), jolloin kommenttisi oli "Tää on ihan selkeä sytkävika, ei me tän takia lähdetä konetta purkamaan".

 

Koska tärinä ilmeni koneessa myös pitkässä moottorijarrutuksessa, jolloin käsiskannerilla tai tietokoneen logista näkee, että suuttimien aukioloajat menevät nollaan, niin ei silloin sytytyksellä ole enää mitään tekemistä asian kanssa, vaan kyseessä täytyy olla mekaaninen vika.

 

(Kampiakseli on vielä tällä hetkellä tarkistuksessa tasapainotuksen osalta, joten tasapainotuksen vaikutuksesta tärinään ei ole vielä esittää faktatietoa.)

 

 

Minun ehdotukseni kompromissista on se, että hyvitätte minulle:

- tarjouksessa näkyvän stroukkisarjan hinta-arvion + 15 % ja laskutetun summan erotuksen (1 460 - 1 150 = 310 euroa)

-nokkalaakereiden asennuksesta laskutetun summan 70 euroa

 

Yhteensä 380 euroa, joka on siis n. 10,8 % laskun loppusummasta 3 522,55 €.

 

Odotan vastausta perjantaihin 24.01.2014 asti. Sen jälkeen asian käsittely siirtyy eteenpäin.

 

Pidetään vielä perjantaihin asti koneistamon nimi poissa julkisuudesta.

Link to comment
Share on other sites

Todella asiallista ja huoliteltua kieltä sekä faktoihin perustuva esitys  m/ Rahallinen vaatimus on varsin maltillinen joten luulisi sopuratkaisun löytyvän. Tsemppiä taisteluun ja jos ei tunnu vastapuolta sovinto kiinnostavan niin sitten paskaa tuulettimeen internetin avulla  \m/

Link to comment
Share on other sites

Todella asiallista ja huoliteltua kieltä sekä faktoihin perustuva esitys  m/

 

Kiitos kehuista.

 

Kyllähän se vaan on niin, että asiat pitää hoitaa asioina ja yletön meuhkaaminen ei vaan auta eikä vie asiaa mihinkään.  Turha sinne on mitään tunteen paloa kirjoitella, faktat pöytään ja mahdollisimman selkeästi.

 

Totuuden nimissä on kuitenkin sanottava, että tuota viimeistä rekkulaa kirjoittaessa piti ainakin viisi kertaa editoida ja laimentaa siitä, mitä ensimmäinen versio oli. Paloi nimittäin sytytyslanka todella nopeasti loppuun siinä vaiheessa, kun mua suorastaan väitettiin valehtelijaksi tuon tarjouksen suhteen. >:(

Link to comment
Share on other sites

Kun tai jos päätät julkaista firman nimen julki, tuskimpa enää löytyy jonoa työntää romuja sinne päin, jos jälki on samaa tasoa kuin amatöörin itse tekemänä!

Link to comment
Share on other sites

Kun tai jos päätät julkaista firman nimen julki, tuskimpa enää löytyy jonoa työntää romuja sinne päin, jos jälki on samaa tasoa kuin amatöörin itse tekemänä!

 

Ajattelin vaan, että se ei niin suoranaisesti liity tähän projektiin ja tein oman ketjun sen asian käsittelylle. Siellä se on ihan heti ensimmäisellä rivillä ja näkyy koneistamon vastauksissakin http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=64426.0

Link to comment
Share on other sites

No niin, sivuraiteelta takaisin asiaan. On kuulemma vähän romuja tilailtu... Männät tulee ihan samanlaiset, mitä koneessa oli aiemminkin, KB 135 hypereutectic 18 cc kuopalla https://www.uempistons.com/index.php?main_page=product_piston_info&cPath=3_4_22&products_id=488 Noilla staattinen purkkari pitäisi olla 57 cc palotiloilla 10.37:1. Männäthän tulevat ihan tasalle dekkitasoon. Dynaaminen ruttu riippuu sitten tietysti nokkakepistä, mutta eiköhän noi viisaammat sitten kattele senkin kuntoon.

 

Öljypumppu tulee ihan vakio viimetalvisen (koneistamon tilaaman) High Volume -pumpun tilalle.

 

Öljypohjankin päätin uusia rata-ajoa silmälläpitäen. Vaihtoehtoja ei ihan mahdottomasti ole ja päädyin sitten Cantonin öljypohjaan https://www.cantonracingproducts.com/product/15-240T/15-240T----SBC-CORVETTE-RR-PAN-1-PIECE-SEAL/  jolla saa aika reilustikin lisää öljytilavuutta koneeseen. Vakionahan öljypohja nielee 3.8 litraa öljyä ja suodatin 0.9 litraa, joten koko koneen öljymäärä on 'vain' 4.7 litraa. Toisaalta tuo on ihan vanhan nyrkkisäännön 'litra öljytilavuutta per tuhat kierrosta koneessa' mukainen TPI:lle.

 

Nyt Stealth Ramin kanssa käytettävä kierrosalue nousee ainakin 5 500 rpm (tai ainakin huipputeho pitäisi tuolla noilla nurkilla), joten öljytilavuutta on syytä kasvattaa ainakin litran verran. Canton nielee valmistajan mukaan öljypohjan sumppuosaan 7 quart, siis n. 6.6 litraa, joten suodattimen kanssa pitäisi öljymäärä olla kohtuullisen turvallisessa 7.5 litran määrässä. Öljy kun osaltaan myös jäähdyttää konetta, niin sekin on hyvä asia rata-ajon kannalta.

 

Nokkakepin arvot on vielä fiksumpien harkinnassa, mutta eiköhän sinne nostoja tule ihan miehekkäästi, kun virtaukset paranevat tuonne 0.600" nostoille asti. No joo, periaatteessa vielä 0.700" nostollekin, mutta noilla nostoilla voi olla venakoneisto vähän liian kovilla ja vaatisi varmaankin pirun kalliita osia tuon muutaman cfm:n takia.

 

Lähtötilanteesta imupuolen virtaus parani keskimäärin 15% ja pakopuoli 14%.

Imupuoli parani pienillä nostoilla reilu 20%, 0.6" nostolla 10%.

Pakopuoli parani pienillä nostoilla 5% ja 0.6" 21%.

Kannet oli kuitenkin portattu jo aiemmin.

 

Nosto "    Imu Virtaus   Pako Virtaus  E/I %     Teor HP
0.1        64.1          51.1          79.7        132
0.2        126.7        110.5          87.2        261
0.3        182.9        147.2          80.5        376
0.4        221.5        174.6          78.8        455
0.5        227.5        190.8          83.9        468
0.6        232.1        194.2          83.7        477

 

Jos kanavassa olisi materiaalia enemmän, tämä olisi varmasti 270-280cfm nurkilla isoilla nostoilla.

..jos sitten ensi kauden jälkeen hitsaillaan lisämateriaalia.. =)

 

Laskeskelin eilen Yorkin 383 tarvitsemia virtausmääriä..

Moottori tarvitsee karkeasti 250cfm virtausta 5500rpm kierrosluvulle.

Poikki pinta-ala sinällään riittää, mutta sylinteritäytöksen kanssa voisi olla ongelmia.

Joten koitin tänään vielä kaivaa muutaman cfm lisää.

Hieman tuskalliseksi menee kun joutuu mittaamaan, koneistamaan, mittaamaan, koneistamaan jne. johtuen materiaali paksuuksista.

Sain 5% lisää pinta-alaa.. ja saman verran virtausta ylänostoille:

Nosto "  Imu Virtaus
0.1       63.5
0.2       126.9
0.3       182.5
0.4       222.3
0.5       234.5
0.6       242.9
0.7       246.4

 

Kuvia en nyt räpsinyt, kun kanavat eivät muuttuneet kuin pari millimetriä edellisestä.

Nyt ovat kyllä tällä erää siinä..

 

Vanhat venajouset kestäisivät max 0.640" nostoa ennen 'coil bindia' ja jos vaan jousien seetipaineet yms. olisivat kohdallaan, niin ei tarvitsisi pistää niitäkin uusiksi. No, jostain tuollaisesta muistaakseni alustavasti puhuttiin http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=209&sb=0 ja sen kanssa suositellaan jousia, joissa on ihan tasan samat paineet kuin noissa mun vanhoissakin jousissa. Vanhat jouset kestäisivät jopa ihan inan verran enemmän nostoja (0.640" vs. 0.625")

 

Tietysti sytkäjärjestyksen muuttaminen LS:ään vaatii jokatapauksessa custom-kärsän, joten muitakin arvoja voi sitten säätää samantien. Jos siis viisaammat näkevät tarpeelliseksi. Mutta jonkin verran rokkenrollia tulee kepukkaan ihan varmasti \m/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nokkakepistä on alustavaa haarukkaa viisaampien pähkäilynä: imupuolella asteita  ~225-230@0.050" ja pakopuolella ~230-235, LSA 112-114. Nostoja sellaiset 0.600" ja profiilia vois haeskella tuosta Compin XFI 280:stä.

 

Pistin Compillekin tekniseen tukeen kyselyä nokasta. Pistin liitteeksi kansien virtausarvot, toivomuksen huipputehosta 5 500 rpm tietämille ja laajasta käyttöalueesta sekä maininnan, että tyhjäkäynnillä pitäisi saada HC pysymään alle 600 ppm (@ 900 rpm). Sieltä pitäisi parissa työpäivässä tulla ehdotusta ja  katotaan sitten, kuinka lähelle noita ylempänä mainittuja 'raja-arvoja' menee.

 

Ainiinjoo. Männätkin tulivat kuulemma ja pyörivät on nyt sitten samantien puntitettu Racer's Placessa. Keskiviikkona kannet+imurojut kainaloon ja kohti lohkoa. Sitten alkaakin vihdoinkin koneen kasaaminen... http://finnshark.com/forum/images/smilies/woohoo.gif

 

Kuvia ja raporttia alakerran kasauksesta tiedossa loppuviikosta. (Ja tietysti videota kampuran pyörityksestä runkopukit paikallaan ja momentissa...)

 

Nyt alkoikin sitten ensimmäistä kertaa tuntua ihan oikeasti pikkaista jännitystä vatsanpohjassa tän projektin suhteen, kun alkaa tapahtua konkreettisia asioita. Mutta sellaista kivaa jännitystä. http://finnshark.com/forum/images/smilies/icon_bounce.gif

Link to comment
Share on other sites

Pistin Compillekin tekniseen tukeen kyselyä nokasta. Pistin liitteeksi kansien virtausarvot' date=' toivomuksen huipputehosta 5 500 rpm tietämille ja laajasta käyttöalueesta sekä maininnan, että tyhjäkäynnillä pitäisi saada HC pysymään alle 600 ppm (@ 900 rpm). Sieltä pitäisi parissa työpäivässä tulla ehdotusta ja  katotaan sitten, kuinka lähelle noita ylempänä mainittuja 'raja-arvoja' menee.[/quote']

 

Ei sitten osanneet oikein mitään sanoa. Paitsi hinnan...

 

Sadly, I do not have a core for an LS firing order. If you want to do an LS firing order, we would have to do a round lobe cam. This means we make the cam from scratch and it can get expensive. A cam for standard journals and a LS firing order would be $835.15.

 

Meinas vähän hikotuttaa... valmisnenät kataloogista maksavat n. 300 taalaa.

 

Onhan tuossa tietty työtä, mutta mietityttää silti hetken...

 

Pistetäänpä kyselyä Lunatille ja Cranelle kans, onko mahdollisuuksia.

Link to comment
Share on other sites

Nyt sitten välillä vähän ihan konkreettista tekemistä.

 

Keskiviikkona kannet ja Stealh kainaloon ja lohkoa kohti. Kansissa on tultu aika pitkä matka tästä lähtökohdasta (kuva otettu syksyllä konerikon jälkeen):

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lz0.jpg

 

Tähän:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATT.jpg

 

Vielä close-up tuosta 7-pytystä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AT8.jpg

 

Pikkuröpelöähän tuossa vielä on, mutta ei vaikuta kotiutukseen. Samalla reissullahan meni kanavien ja palotilojen muotoilu sekä imupuolen ohjurit uusiksi ja imuventtiilitkin vaihtuivat hieman kookkaampiin (1.91" => 2.00"), kun oli hiukka väljyyttä muutamassa venttiilissä http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=418229&postcount=3244

 

No, ei jäädä tulee makaamaan, vaan asentovaatteet nurkkaan ja haalarit niskaan. Nyt alkoi hommat.

 

Ensin tarkistetaan mäntien+männäntappien ja kiertokankien painot ja merkataan ylös:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATp.jpg

 

Merkataan männätkin, tässä tapauksessa ihan vaan punnitusjärjestyksessä ja kirjataan tulokset ylös

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATW.jpg

 

Yllättävän tasalaatuista kamaa. Sitten vaan tehdään listan mukaan mahdollisimman tasapainoiset parit. Lopputuloksena on se, että mäntä, männäntappi ja kiertokanki painavat yhdessä 1 264 g - 1 266 g. Siis kahden gramman sisällä koko orkesteri! Ei muuta kuin kamat järjestykseen ja männäntappien lukituksia paikalleen. Tää on ihan käsityötä, kun lukituksina on tuollaiset 'spiral lockring' -tyyppiset ratkaisut. Ja ei sitten mene ihan heti heittämällä paikalleen ekalla eikä ihan toisellakaan kerralla...  >:(

 

Mutta kun tarpeeksi kauan harjoittelee ja joku käy aina välillä näyttämässä, miten se menee paikalleen, niin kyllä se oikea tapa siitä pikkuhiljaa aukenee vähän tyhmemmällekin.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATh.jpg

 

Näistä uusista nokkalaakereista joku tuolla OD:n puolella oli näkevinään jo vaikka mitä koloja ja vaurioita, mutta ei niissä kyllä mitään vikaa ollut. Kirkas valo paljastaa jotain heijastusta laakerin pinnassa, mikä saattaa näyttää vauriolta, mutta kun ei tunnu sormenkynteen, niin ei varmasti tartte huolestua:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATI.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATk.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATG.jpg

 

Näissä hommissa puhtaus on vähintään sen puoli ruokaa, joten kaikki röörit ja kierteet täytyy putsata. Kunnolla. Ja välineet tarpeen mukaan.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATu.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATJ.jpg

 

Juu, kyllä se yltää ihan läpi asti  ;)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATH.jpg

 

Muistetaan vielä luoda katse myös hoonausjälkiin. Kohta menee männät pyttyihin, sit "se on siinä" ja ei saa enää hyvää valoa. Tässä vaiheessa pyttyjä ei ole vielä putsattu kunnolla asennusta varten, joten rasvaa on hieman näkyvissä.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AT2.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATS.jpg

 

Sitten olikin aika pitää pieni unipaussi.

 

Tuohon putsaamiseen vaan menee aivan tolkuton määrä aikaa. Varsinkin, kun tekee itselleen, niin sitä mielellään tekee sitten kerralla homman niin hyvin kuin mahdollista.

 

Aamulla virkeänä kohti seuraavaa työvaihetta. Männänrekaiden päittäisvälyksien viilaus. Näitähän on viilattu maailman sivu ihan vaan käsin polven päällä, mutta kun mahdollisuus on siihen, että homman voi tehdä ihan kerralla oikein ja kunnolla työhön suunnitellulla välineellä, niin tartutaan tähän optioon. Tulee ne päiden kulmatkin sitten kerralla kuntoon...

 

Ensin tietysti mitataan kaikki männänrenkaat niissä pytyissä, mihin ne tullaan myös sijoittamaan. Tehtaan jäljiltä ylempien renkaiden välykset vaihtelivat 0.40 - 0.60 mm:n välillä (0.60 mm:n välys oli 7-pytyssä), joten viilausta tarvitaan.

 

KB:n sivuilla majailevan taulukon https://www.uempistons.com/installation_instructions/kb_installation.pdf mukaan ylemmän männänrenkaan välykseksi pitäisi jo ihan katuajossakin laittaa minimissään 0.66 mm. Mutkarataa varten pienin välys on 0.71 mm ja koneen kasaajan mielestä mun ajotyyli on lähempänä tuota mutkarataa kuin 'normaalia' katuajoa, joten välykseksi päätettiin laittaa 'tiukka 0.70 mm'.

 

Tämä on sen verran kriittinen työvaihe, jossa ei sitten peruutella, jos lipsahtaa vähän pitkäksi, joten päätin skipata tekemisen ja valtuutin koneen kasaajan viilaamaan välykset:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATi.jpg

 

Itse osallistuin kyllä sitten käsitöihin sen verran, että viilailin kaikki jäysteet pois. Sekä tehtaan - että välyksien viilauksen - jäljiltä.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATg.jpg

 

Vanha mäntä (yhdellä renkaalla) on oiva työkalu siihen, että männänrenkaan saa pyttyyn oikeaan asentoon just eikä melkein

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATX.jpg

 

Alemmille renkaille KB antaa minimivälykseksi 0.41 mm. Kaikki renkaat olivat tiukka 45 mm, joten niitä ei tarvinnut viilata laisinkaan.

 

Seuraavaksi sitten kampiakselin kimppuun. Liian puhdasta kampiakselia ei ole olemassa sen enempää kuin näkymätöntä vaaleanpunaista yksisarvistakaan, joten rättiä kouraan ja Brake Cleaneria kehiin. Rätti laakerikaulan ympäri ja edestakaista liikettä. Ja toistoja...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AT3.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATn.jpg

 

Ja putsataan sitten ihan kaikki.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AT1.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATf.jpg

 

Kampuran kauloilta toisille kulkevia öljykanavia putsatessa tuli 4- ja 5-kiertokankien kohdalta ihan selkeästi eniten mustaa töhnää pihalle, joten jotain häikkää siellä on ollut.

 

Nää kanavat puhallettiin ensin paineilmalla, sitten vedettiin tuollaisella aiemmissa kuvissa näkyvällä (mutta pienemmällä) piippurassilla, sitten piippurassilla ja Brake Cleanerilla, sitten vielä Brake Cleanerilla yksi kierros, sitten puhallettiin paineilmalla ja tämän jälkeen työnnettiin vielä sukkapuikolla ohut lakanansuikale reiästä läpi ja rassattiin. Ja vielä lopuksi paineilmalla.

 

Sitten olikin aika laittaa runkolaakerit paikalleen kampuraa varten. Onkohan nää ihan vaan 'ameriikan hevosia', kun mun mielestä se teho tehdään jossain muualla kuin laakereissa :o

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATD.jpg

 

Mutta muistetaan vielä se, että puhtaus on enemmän kuin puoli ruokaa...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AT0.jpg

 

Niinpä. :pale: Tuollaista siellä saattaa vaania kiireistä tai huolimatonta laakereiden asentajaa... Mitenköhän tästä tuli jotenkin välittömästi mieleen yks Keski-Suomen Koneistamo? No, oli miten oli, niin mihinkään ei voi näköjään luottaa. Kaikki pitää tarkistaa. Ihan kaikki. Ja putsata.

 

Fiddu, tuohon putsailuun menee aivan järjettömän paljon aikaa. Mutta siinä jos oikoo, niin sehän tulee sitten silmille. Joten ei valitusta, vaan toistoja.

 

Ja kyllä noi uudet, puhtaat ja kiiltävät laakerit on sitten paikallaan aika kivan näköisetkin...  8)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATx.jpg

 

Sitten, kun on kaikki lakrut saatu paikalleen, laitetaan vähän asennuslördeä väliin

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATv.jpg

 

Ja nostetaan kampura paikalleen

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATC.jpg

 

(Tähän piti tulla videopätkää, kun pyöritän kampuraa ensin ilman runkopukkeja ja sitten vielä runkopukit 108 Nm (80 ft/lbs) momentissa. Mielenkiintoista ja aluksi yllättävää oli se, että runkopukit momentissa kampura pyöri selvästi herkemmin kuin ilman runkopukkeja. Mutta sitten, kun hetken miettii asiaa, niin näinhän sen täytyykin olla. Video tulee sitten, kunhan saan se ladattua johonkin. Ja loput kasauksesta, mitä ehdittiin tekemään)

Link to comment
Share on other sites

Mahtava kuvasarja :)

 

Tuli räpsittyä sen verran, että vielä tärähtäneiden/ei-tarkentuneiden poistamisen jälkeen jäi reilut 90 kuvaa, että riittää dokumentaatioksi. Tämän vaiheen loppustooria varten on vielä n. 30 kuvaa odottelemassa. Niistä tulee varmaankin 5-10 näkyville.

 

Siis tuossa aiemmassa postauksessa olen valinnut n. 60 kuvan joukosta ne informatiiviset(?) ja julkaisukelpoiset(?).

 

Ja silti jäi yksi työvaihe loppustoorista kokonaan dokumentoimatta :-[ Ei vaan voinut mitään, kun oli taas vähän liikaa intoa touhussa...  ;D

Link to comment
Share on other sites

... aluksi yllättävää oli se, että runkopukit momentissa kampura pyöri selvästi herkemmin kuin ilman runkopukkeja. Mutta sitten, kun hetken miettii asiaa, niin näinhän sen täytyykin olla...

 

Onko runkolinja suora ja pyöreä vasta kun pukit on momentissa ja kampi paikoillaan?

Link to comment
Share on other sites

Ja nostetaan kampura paikalleen

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATC.jpg

 

(Tähän piti tulla videopätkää, kun pyöritän kampuraa ensin ilman runkopukkeja ja sitten vielä runkopukit 108 Nm (80 ft/lbs) momentissa. Mielenkiintoista ja aluksi yllättävää oli se, että runkopukit momentissa kampura pyöri selvästi herkemmin kuin ilman runkopukkeja. Mutta sitten, kun hetken miettii asiaa, niin näinhän sen täytyykin olla. Video tulee sitten, kunhan saan se ladattua johonkin. Ja loput kasauksesta, mitä ehdittiin tekemään)

 

Okei, nyt on ladattu videonpätkää. Tässä laakerit on voideltu ja kampura nostettuna paikalleen:

 

http://penthouse.homelinux.net/fs14/yorcci_kampiakseli_1.mp4

 

Sitten runkopukit paikalleen lördellä voideltuna, momenttiin ja koestus:

 

http://penthouse.homelinux.net/fs14/yorcci_kampiakseli_2.mp4

 

Muistutuksena vielä tilanne konerikon jäljiltä, kun kone oli purettu:

 

http://penthouse.homelinux.net/fs13/yorcci_kampiakseli.mp4

 

On siinä 'hieman' eroa...  :o

 

Tollaista laitettiin sitten noihin ARP:n pultteihin ja muttereihin (tää ei siis ole sitä lördeä, mitä laitettiin laakereihin)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATE.jpg

 

Ja uusi vakioöljypumppu piti tietysti heti purkaa. Tarkistettiin rattaat, ettei löydy mitään pykäliä.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AT6.jpg

 

Ei ongelmia sillä osastolla, joten putsattiin osat, laitettiin vähän liukastuslördeä rattaisiin ja takaisin nippuun. Sen verran tehtiin ensin vielä, että sullottiin öljynsuodattimen jalan ohivirtausventtiili epoksia täyteen. Tällä siis pakotetaan kaikki öljy menemään suodattimen läpi, ettei esim. sisäänajossa syntyvä partikkelikuona pääse niin helposti kiertoon.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATe.jpg

 

Sitten öljypohjan kimppuun. Tällä kertaa valinta sattui Cantonin tuotteeseen, jonka ero vakioon on levennykset pohjassa. Itse öljypohja on aivan orggispohjan 'korkuinen'

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATc.jpg

 

Sekin piti tietysti purkaa, ettei tehtaalla ole kasausvaiheessa jäänyt mitään trasselitukkoa tmv. jemmaan

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATK.jpg

 

Viimetalvisen rempan yhteydessä öljypumpun käyttöakselin holkki fiksattiin metalliseksi vakion muoviholkin sijaan:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ApY.jpg

 

Sillä aikaa epoksi oli jämähtänyt öljynsuodattimen jalan ohivirtausventtiiliin, joten öljypumppu + Cantonin pickup paikalleen:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AT7.jpg

 

Sitten vielä männänrenkaat oikeaan asentoon ja kiertokanget purkuun. Kiertokankien laakeripesien pyöreyshän tarkastettiin kasaamalla kanget oikeaan momenttiin. Pulttien avaaminen ja kankien purku ei onnistu ihan vaan kädessä pitämällä, mutta onneksi tähänkin on apuvälineitä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATR.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ATN.jpg

 

Edellisessä kasauksessa oli ilmeisesti jäänyt hieman huonolle tuo kiertokankien laakeripesien putsaus, koska tää möhnä ei irronnut millään:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AT5.jpg

 

Ei jäädä suremaan, vaan putsataan laakerit sekä kankien laakeripesät kunnolla ja pistetään paikalleen. Kiiltävää, kiiltävää  8)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Apa.jpg

 

Mäntien paikalleenlaitosta jäi kuvat ottamatta, joten kuvallista antia on vain valmiista tapauksesta.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Apy.jpg

 

Vielä öljypohja ja kannet pölysuojaksi ns. sormitiukkuuteen. Sitten oli pakko vähän mehustella

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/ApQ.jpg

 

Kyl tää tästä

Link to comment
Share on other sites

Onko runkolinja suora ja pyöreä vasta kun pukit on momentissa ja kampi paikoillaan?

 

Ei tietenkään, kyllä linjan pitää olla suora muutenkin. Pyöreys tietysti tarkastetaan vetämällä pultit momenttiin (ja tarvittaessa aarporaus/hoonaus tehdään, kun pukit ovat momentissa).

 

Laakerin pinnalle muodostuva öljykalvo vaan pääsee 'purkautumaan' kampiakselin alta helpommin ilman runkopukkeja. Sitten, kun runkopukit ovat paikallaan, öljykalvo ei pääse enää 'karkuun'.

Link to comment
Share on other sites

Öljypumpusta: "Ei ongelmia sillä osastolla, joten putsattiin osat, laitettiin vähän liukastuslördeä rattaisiin ja takaisin nippuun. Sen verran tehtiin ensin vielä, että sullottiin ohivirtausventtiili epoksia täyteen. Tällä siis pakotetaan kaikki öljy menemään suodattimen läpi, ettei esim. sisäänajossa syntyvä partikkelikuona pääse niin helposti kiertoon. "

 

Älä tuki ohivirtausventtiiliä. Kylmän moottorin öljy on kankeaa ja jos kaikki menee suodattimen läpi, suodatin hajoaa. Ajatuksena kyllä hyvä, mutta ei tule toimimaan normikäytössä. Homma voi toimia, jos käytät moottorin lämpimäksi joutokäynnillä. Sisäänajon partikkelikuonasta päästään eroon, kun sisäänajon jälkeen vaihdetaan öljyt.

Link to comment
Share on other sites

Älä tuki ohivirtausventtiiliä.

 

Huomaa aikamuoto. Se on jo tukittu. Ei voi perua enää.

 

Kylmän moottorin öljy on kankeaa ja jos kaikki menee suodattimen läpi, suodatin hajoaa. Ajatuksena kyllä hyvä, mutta ei tule toimimaan normikäytössä. Homma voi toimia, jos käytät moottorin lämpimäksi joutokäynnillä.

 

Miksi se suodatin hajoaisi? Onko tuosta ihan oikeata käytännön faktatietoa? Öljyissäkin on eroja...

 

Öljypumpussahan on paineensäätöventtiili, jonka kautta öljy pääsee suoraan öljypohjaan takaisin, jos ei pääse suodattimesta läpi. Periaatteessa suodattimen tukkeutumisen näkee tämän jälkeen öljynpainemittarista. Ja on ihan kaupallisia valmisteita, joissa ei tuota ohivirtausventtiiliä ole laisinkaan.

 

Esim. Kivinummen Antti -jonka asiantuntevuutta en ainakaan itse lähtisi kyseenalaistamaan- kirjoitti toisella foorumilla:

 

Olen tukkinut täällä varmuuden vuoksi kaikista koneista tämän venttiilin kun laakeri ongelmat ilmaantuivat HV pumpuilla.

 

Ja luulisin, että noita Kivinummen rakentamista koneista on kyllä valtaosaa sitten koeponnistettu ihan huolella...

 

Sisäänajon partikkelikuonasta päästään eroon, kun sisäänajon jälkeen vaihdetaan öljyt.

 

Mutta öljynvaihto ei estä sitä, etteikö tuolta ohivirtausventtiilin kautta voisi päästä kuonaa suoraan kiertoon. Venttiilin tukkiminen estää.

 

Ja tietysti öljyt sekä suodatin vaihdetaan ensimmäisen käynnistyksen jälkeen, kun kone on saatu käytettyä lämpimäksi ja tarkistettu, että vedet sekä öljyt pysyvät koneen sisällä ja erossa toisistaan. Öljynsuodattimelle lobotomia ja tarkistetaan, mitä kuonaa ja minkä verran on jäänyt suodattimeen. Sitten, kun koneen sisäänajo on suoritettu, taas öljyt sekä suodatin vaihtoon. Öljynsuodattimelle lobotomia ja tarkistetaan, mitä kuonaa ja minkä verran on jäänyt suodattimeen. Sitten tehdään tarkempaa säätöä, otetaan dynolappu, tehdään useampi veto ja varmistetaan säädöt kohdalleen (tämän jälkeen varmaankin vielä kerran vaihdetaan sekä öljyt että suodatin ja tottakai tehdään lobotomia suodattimelle.)

Link to comment
Share on other sites

Kaupallisia valmisteita löytyy varmasti ja Kivinummen tekemisiin en ota kantaa. Bypassin tukkiminen ei haittaa jos moottorin öljyn viskositeetti on sama kuin vedellä ja/ tai öljy käytetään lämpimäksi tyhjäkäynnillä jolloin öljynpaine on pieni.

 

Soveltuu siis vain radalla käytettäviin kisalaitteisiin. Ei ole mielekästä käyttää kylmää moottoria parkkipaikalla tyhjäkäynnillä ennen jokaista lähtöä liikkeelle.

 

Suodatin voi hajota mm tiivisteen kohdalta ja ei ole tavatonta, että öljypumpun jalka halkeaa kun suodatin kierretään tiukkaan. Täälläkin foorumilla raportoitu tapahtuneeksi.

 

Joissakin filttereissä on itsessäänkin bypass ominaisuus.

 

Kännykällä kun kirjoittelen niin linkkien liittäminen on kankeaa, mutta kirjoita esim thirdgen.org sivulle hakusanoiksi "oil pump bypass" niin löytyy asiaa.

 

Vielä loppuun: likainen öljy on parempi kuin ei öljyä lainkaan

Link to comment
Share on other sites

Kaupallisia valmisteita löytyy varmasti ja Kivinummen tekemisiin en ota kantaa. Bypassin tukkiminen ei haittaa jos moottorin öljyn viskositeetti on sama kuin vedellä ja/ tai öljy käytetään lämpimäksi tyhjäkäynnillä jolloin öljynpaine on pieni.

 

Soveltuu siis vain radalla käytettäviin kisalaitteisiin. Ei ole mielekästä käyttää kylmää moottoria parkkipaikalla tyhjäkäynnillä ennen jokaista lähtöä liikkeelle.

 

No eihän sitä moottoria kai kukaan käskytä oikein raskaalla jalalla kylmänä muutenkaan? Tossa mun Vetelyksessä on tehtaan oma öljynjäähdytin, joka itse asiassa toimii kylmässä koneessa myös öljynlämmittimenä, kun jäähdytinneste kiertää sen läpi. Sitten lämpimällä koneella tietysti jäähdyttää. Ja kun mulla on molemmin puolin lohkoa 600 W lämppärit, niin jos vaan on sähköä tarjolla, ei varmaankaan ole ongelmia. Tuossa ihan reaalielämän kokemus viime talvelta:

 

Aamulla oli auton mittarin mukaan ulkona -19 C... n. puolentoista tunnin grillauksen jälkeen jäähdytysnesteen lämpötila oli noussut +25 C-asteeseen imukannen etupäässä olevan anturin mukaan. Öljyn lämpötila skannerilla tarkistettuna 41 F, joka on +5 C-astetta. Siis öljynkin lämpötila plussan puolella, mikä tarkoittaa tietenkin parempaa voitelua heti startin jälkeen.

 

Suodatin voi hajota mm tiivisteen kohdalta ja ei ole tavatonta, että öljypumpun jalka halkeaa kun suodatin kierretään tiukkaan. Täälläkin foorumilla raportoitu tapahtuneeksi.

 

No joo, on toki mahdollista. Mutta suodattimen jalan halkeamisella ei ole mitään tekemistä tuon bypassin tukkimisen kanssa.

 

Joissakin filttereissä on itsessäänkin bypass ominaisuus.

 

Tällainen suodatin onkin sitten kätevä takaportti, jos näyttää siltä, että paineiden kanssa tulee jotain ongelmia. Mutta mulla on tapana vaihdella noita öljyjä sen verran tiheään, että en jaksa pelätä suodattimen tukkeutumista.

 

Vielä loppuun: likainen öljy on parempi kuin ei öljyä lainkaan

 

Juu, näinhän se on. Juuri sen takia GM onkin tuon bypassin sinne suodattimen jalkaan laittanut. Ongelmia on tiedossa, jos

-öljyjä ei vaihda riittävän usein

-kylmällä koneella liikaa kierroksia

 

Mutta edelleen, suodattimen tukkeutuminen näkyy tuon bypassin tukkimisen jälkeen suoraan öljynpainemittarissa laskevana öljynpaineena, joten en jaksa menettää yöunia tuon takia. Ja jos näyttää siltä, ettei tuon tukitun bypassin kanssa pärjää, niin joko bypassilla varustettua suodatinta tai sitten uusi suodattimen jalka, joka maksaa muutaman kympin ja vaihtoon menee pikkaisen aikaa.

 

Hyvän pointin otit kyllä esille. Tämähän se on parasta näillä foorumeilla, että muutkin saavat infoa asioiden suhteen ja voivat tehdä oman 'riskianalyysin'.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...