Jump to content

1991 Vetelys "The Black Orange"


Yorcci

Recommended Posts

Viikonloppu meni rattoisasti painiessa Stealthin kanssa. Koska se ei perusmuodossaan suostu vakion konepeiton alle mahtumaan, niin jotainhan sille on tehtävä. Mittailujen perusteella Stealth jää 9 mm liian korkeaksi mahtuakseen, joten ensimmäinen vaihe oli ajaa alaosan runneritorneihin mahdollisimman paljon madallusta ja jättää plenum vakiomittoihinsa. 12 mm lähti alumiinitaivaaseen (ja tietysti suuaukkoihin tehdyt pyöristykset...)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1M.jpg

 

Sitten plenum paikalleen ja pientä merkkailua, mihin asti pyöristykset voi ja pitää tehdä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1d.jpg

 

Ja sitten vaan snurrailemaan. Ikävämpi puoli hommassa on se, että ei voi käyttää vinkua, koska noi kairausterät sattuvat olemaan tuumamitoituksella. Tallilta löytyy kyllä pari paineilmaporakonetta, mutta mokomat vuotavat liitoksestaan niin paljon, että terän pyörintänopeus jää pienemmäksi kuin tolla Boschin akkuporakoneella. Joten homma hoituu melko hitaasti. No, pikkuhiljaa alkaa muotoa löytymään:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1w.jpg

 

Mites se menikään? Ai niin. Lisää toistoja!

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A14.jpg

 

Välillä tarkistetaan plenumin kanssa, että kairaukset ovat oikealla tontilla:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1Z.jpg

 

...ja jatketaan hieromista. Kokeillaan plenumilla ja kairataan vähän lisää. Kannattaa huomioida, että takaosan merkinnät täytyy tehdä melkein sokkona, koska sinne peräosaan on melko vaikea nähdä plenumin ollessa paikallaan. Mutta kolmantena kairauspäivänä alkaa pikkuhiljaa kelpaamaan

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1L.jpg

 

Mutta eihän se kairailu tähän lopu. Tiukin paikka konekuidun muodon takia on aivan plenumin etuosassa, jossa kaikki saavutettavat millimetrit ovat tärkeitä. Päätin tehdä plenumin päällä (ilmeisesti jäykistystä/vahvistusta varten) olevista urista viistot. Siis toistoja. Koska plenumin päällinen jää aika selkeästi näkyviin, ei jälki saa olla kairausterän jäljiltä, vaan pitää olla tasaisempaa. Joten kairauksella raaka muoto kuntoon, sitten hiomapaperirullalla ja 'virsikirjalla' toistoja

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1F.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1P.jpg

 

No niin. Valmista tuli! Tai siis ei ihan vielä... Plenumin sisällä on pulttien läpiviennit melko tuhdista tavarasta ja päätin yrittää parantaa virtauksia takaosaa kohti mahdollisuuksien mukaan, joten ohensin noita etuosan 'pylväitä' oman uskalluksen ja harkinnan mukaan sen, mitä kärsivällisyyttä riitti.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1r.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1q.jpg

 

Lopuksi hieroin vielä runnereiden suuaukkojen pyöristykset hiomapaperirullalla mahdollisimman tasaisiksi

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1b.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1E.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A16.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1e.jpg

 

Ja valmis tuote näyttää kasattuna tältä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1c.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/A1K.jpg

 

Huhhuijaa.

Link to comment
Share on other sites

jos ei nyt suddaa niin ei sitten koskaan.. hauskaa nähdä mitä tää kombo oikeesti työntää takapyöriltä ulos  m/ m/

 

Tavoite on, että se työntää takapyöriltä savua :W

 

Kone käy tuolla etelässä vielä ensin moottoridynossa sisäänajossa ja säädössä, jonka jälkeen saa henkseleidenpaukuttelulukemat koneesta. Mutta sitten, kun on todelliset konetehot tiedossa, niin on hyvä mennä rullille kattomaan, onko lukemat moottoridynoon verrattuna siellä päinkään.

Link to comment
Share on other sites

Kannattaa tuohonki laittaa vesipumpun taakse talla tukemaan cam buttonia ku tuo vahvike on kopasta poistettu.

 

Ei tarvii murehtia mistään vahvikkeista, kun tekee hommat vähän tarkemmin heti ensimmäisellä kerralla ;)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Af0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Pakosarjat saivat uuden elämän. Edellistalven koneremontin aikana yritin putsailla öljyn ruskistamaa pintaa erilaisilla kemikaaleilla ja lopuksi ihan koneellisesti sillä seurauksella, että osa keraamisesta pinnoitteesta lähti ruskean värin mukana. Viime ajokausi meni aikalailla vihkoon muutenkin, joten pakosarjoille ei montaa ajatusta uhrattu.

 

Jossain vaiheessa tänä talvena tuli sitten mietiskeltyä asiaa ja lopputulemana oli se, että pakosarjat matkasivat Sipoon Soodapuhalluksen hoiviin. Ensin puhallettiin kaikki vanha ruoste, pinnoite ja muu ryönä pois, sitten Marteliuksen käyttämällä Black Satin -pakosarjamaalilla uusi ilme pintaan.

 

Tässä on lähtökohtaa viime keväältä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Ah4.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AhZ.jpg

 

Ja käsittelyn jälkeen

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AfV.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AfM.jpg

 

Samalla noista kuvista näkee hyvin senkin, ettei toi Cantonin levitetty öljypohja tule lähellekään primäärejä, joten ei öljyt lämpene turhaan.

 

Keinuvivuista piti yksi vaihtaa, kun unohdin korostaa, että yksi koneessa ollut keinu sai siipeensä viime kesänä sen verran, että uusi oli hankittuna. Tästä tapauksesta oli kyse: http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=409330&postcount=3040 Tuon jälkeen tein pikakorjauksen keinulle http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=409615&postcount=3051 ja sillähän meni sitten loppukesä.

 

Mutta keinu piti siis vaihtaa ja koska Scorpion on vaihtanut fonttia (ja näköjään varaosanumeroakin) keinujensa merkinnöissä, sehän piti tietysti saada 'kohtalotoverinsa' viereen (jonka vaihdoin kesällä 2012) http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=378047&postcount=2219

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Afd.jpg

 

Tässä yhteydessä pyöriteltiin taas öljypumpusta painetta, että saatiin venttiilit säädettyä ja sen jälkeen niin pitkään, että kaikille keinuille nousi öljyä. Testatessani öljypumpun pyöritystä, sanoisin näppituntumalla, että huomattavasti vähemmän vastusti kuin viime keväänä edellisen konerempan jäljiltä. Tuohon vaikuttanee välykset (joita ei kai tehty viimeksi ollenkaan?) ja toisaalta myös se, että nyt on ihan tavallinen öljypumppu ja viimeksi koneistamo tyrkkäsi sinne High Volume -pumpun.

 

No joo, se oli silloin. Nyt täytyy saada konetta kasaan.

 

Kansistahan on heivattu pintaa alumiinitaivaaseen useammankin kerran seurauksena sen verran, että kansista piti viime keväänä koneistaa imusarjan puoleisista tasoista milli pois, että imusarja mahtui kunnolla paikalleen.

 

Nytkin kokeiltaessa imusarjaa paikalleen, se jäi suuttimien kohdalla olevista levennyksistä hieman kantamaan (kuten teki TPiS:n imukansikin viime keväänä). Siitä harmista selvittiin pienellä viilan näyttämisellä. Mutta senkin jälkeen oli jotain omituista, imusarja kun ei oikein meinannut kunnolla istua tiivisteiden kanssa.

 

Hetki meni asiaa ihmetellessä, kunnes havaittiin, että imusarjan tiivisteitä täytyy modata, koska kansien taso on madaltunut ja kanavia on kairattu jo niin paljon, että tiiviste jää kantamaan yläreunastaan, jos tiivistettä ei halua imukanavan virtauksia sotkemaan. Samalla tiiviste jää liian alas kanavan alareunastakin. Porakoneeseen hiontarulla ja tiivisteen yläreunaa madaltamaan. Pikkuhiljaa muutaman koesovituksen jälkeen pääsin jo siihen vaiheeseen, että kelpaa (kuvassa näkyy, kuinka paljon tiivisteen yläreunasta on sipaistu pois):

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Afw.jpg

 

Mutta eihän siinä mitään. Tällaista tää vaan välillä on.

 

Lisäsovittelua vaati myös imusarjan kiinnityspulttien takia. Muutamat kiinnitysreiät meinaavat olla hieman 'reunoista ahtaita'

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Af4.jpg

 

...joten noille näytin hieman kairausterää. Pienen avarrusoperaation jälkeen kaikki pultit sai pyöriteltyä paikalleen sormin.

 

Sitten olikin aika läträtä kansitason puolelle lördeä kaikkien ilma- sekä vesikanavien ja kiinnityspulttien ympärille ja keskiosaankin sen verran, että muodostuu yhtenäinen sulkulinja koko tiivisteen matkalle.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AfZ.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AfL.jpg

 

Siihen imusarja paikalleen, pultit ihan pieneen rannemomenttiin, että saadaan tasainen paine tiivisteeseen ja jätetään asettumaan.

 

Vesipumppu paikalleen ja kuten aiemmin jo totesinkin, ei tarvita mitään ylimääräisiä tukia cam buttonille, kun sovitus on tarpeeksi tarkka:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Af0.jpg

 

Vielä ajoitusmerkki jakopään kopan kiinnityspulttien alle. Modasin tuota merkkiä samankaltaiseksi kuin mitä vakiossa jakopään kopassa on, eli 0-kohta on syvempi kolo, jolloin sen huomaa, vaikka muuten olisi kuinka ryönän peitossa ajoitusmerkit. Sitten pieni suhaus mustaa väriä pintaan.

 

Lopuksi hieman fiilistelyä, bensalinjojen sekä antureiden paikkojen pähkäilyä ja dynoreissua varten apulaitteiden hihnanpituuden tarkistelua. Siellä se ajoitusmerkkikin on juuri ja juuri näkyvissä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AfF.jpg

 

Kyl tää tästä.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Imusarja sekä venakopat kävivät puhalluksessa ja maalauksessa Sipoon Soodapuhalluksen hellässä hoivassa. Savolaiset kanssaharrastajat kävivät tekemässä myyräntyötään laittamassa venakopat väärille puolille konetta, mutta ei noin selkeä huijaus mene läpi ihan noin vaan:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AtZ.jpg

 

Tuota pikaa venakopat löysivät oikeat paikkansa ja suojateipitkin saivat lähtöpassit:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AtL.jpg

 

Kyl tää tästä. Mutta ei jäädä tuleen makaamaan eikä lillumaan omassa erinomaisuudessa, vaan kääritään hihat. Peltisarjojen asennuksen yhteydessä tehtiin lyhyet putkesta leikatut holkit, joilla orggissarjojen pinnapultit saatiin toimimaan Hedmanin peltisatrien kanssa:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AtF.jpg

 

Ajan kuluessa ilmastoinnin kompuran kannakkeen kiinnityspultti katkesi kahdesti ja pultinjämän kaivelu sylinterinkannesta ei ole kovin hauskaa touhua, kun kone on paikallaan... Päätin sitten teettää vähän putkea paksummat ja paremmin istuvat holkit köykämiinistä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AtP.jpg

 

Halusin näihin hieman ylimääräistä paksuutta (koska alsaa on mukamas kohtuullisen helppoa työstää) voidakseni tehdä holkeista todella tyköistuvat, että pinnapultteihin kohdistuisi mahdollisimman vähän sivusuuntaisia voimia.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Atr.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Atq.jpg

 

Holkit saavat vielä vähän mustaa väriä pintaan ennen koneen nostamista paikalleen.

 

Kytkinrojutkin odottelevat vain pääsyä tositoimiin

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Atb.jpg

 

Jakajakin löysi paikkansa

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AtE.jpg

 

Kyl tää tästä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Penkkihommia vaihteeksi. Penkin sivutukihan kuluu pikkuhiljaa, kun autosta nousee ulos ja istuu takaisin. Kuskin puolella nahan pinta oli jo kulahtanut puhki ja viime kesänä suihkautin vähän mustaa nahkamaalia pintaan, kun sellainen purkki sattui yhdellä kanssaharrastajalla olemaan. Vauriokohta saatiin piilotettua, mutta maali oli liian kiiltävää, joten asia jäi vähän kaivelemaan.

 

Vahvistimen asennuksen seurauksena nappasin kuskin penkin irti ja siitähän se ajatus sitten lähti, kun penkki oli Scodillacin takaloosterissa...

 

Ketjussa http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=23601 mainostettuun SP-automaalit -liikkeen http://www.sp-automaalit.fi/epages/spautomaalit.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/20120109-11092-78472-1/Categories/Erikoismaalit/%22Muovi-%20ja%20nahkamaalit%22  Jyväskylän toimipisteeseen, näytin penkkiä myyjälle, jonka suosittelemaa Satin Black -maalia purnukka, pohjien puhdistukseen liuotinta ja tarttuvuuden varmistamiseksi 600 hiontalätty pinnan hiontaan. Toi hiontalätty on hyvin elastinen, tausta vaahtomuovia.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUv.jpg

 

Lähtökohtana oli siis vänkärin puolella vielä varsin hyväkuntoinen sivutuki, jossa vasta alkavaa kulumaa

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUC.jpg

 

Kuskin penkissä edellinen vähän liian kiiltävä nahkamaali kuluneen kohdan suojana:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUU.jpg

 

Ensin suunnitelmana oli vain maalata noi vioittuneet kohdat ja penkit takaisin autoon. Sitten tulikin mieleen, että jospa nyt sitten samalla vaihtaisi penkkien päällysteet ristiin, kun kuskin penkillä on istuttu kuitenkin reilusti enemmän kuin apukuskin puolella. Eipä aikaakaan, kun olohuoneen lattialla oli tällainen sekasotku:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUz.jpg

 

Penkkien selkänojissa on tällaiset klipsit

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUs.jpg

 

...joihin pehmusteiden sisään leivotut rautatangot pitää saada sullottua:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUo.jpg

 

Vaikka sainkin penkit purettua ilman mitään erikoistyökaluja, pehmusteiden paikalleenlaittoon todennäköisesti tarvitsee esim. tällaisen KTM:n tekemän työkalun http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=434746&postcount=102

 

Murehditaan sitä siinä vaiheessa, kun on penkkien kasausvaihe. Nyt lähdetään turaamaan maalia pintaan. Ensin pinnan puhdistus aiemmin kuvassa nähdyllä liuottimella, kevyt karhennus hiontalätyllä (perinteinen hiomapaperi ei mukaudu yhtä hyvin joustavan pinnan muotoihin, joten varmuuden vuoksi myyjä lykkäsi kaupantekijäisiksi ton specialversion). Kuvassa näkyy hyvin, että kuskin penkissä on vielä hyvä kerros vanhaa suojamaalia, kun pintaan ei nouse hiontapölyä ihan ensimmäisellä pyyhkäisyllä yhtä paljon kuin toisessa:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUm.jpg

 

Pinnan putsaus litkulla ja uusi kevythionta pariin kertaan kuskin penkkiin, että molemmissa on mattapinta.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AU9.jpg

 

Sitten purkista maalia ohut kerros, odotetaan hetki ja suihkautetaan uusi ohut kerros, odotetaan, ohut kerros, odotetaan jne. Jostain syystä tuntuu jonkin verran 'räkivän' maalia, välillä tulee isoja pisararoiskeita, mutta hoidin ne pois nopealla, kevyellä rätin pyyhkäisyllä eikä valumia tullut.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUV.jpg

 

Koska pehmusteet vaihtuvat penkistä toiseen, kuluva kohta tulee tietysti toiselle puolelle penkkiä, joten maalasin myös ne tulevaisuudessa kulumiselle alttiit kohdat jo etukäteen. Jos vaikka kestäisivät paremmin.

 

Penkkien taustat ovat tietysti myös käytön jälkiä täynnä. Penkin kippausnapin ympäristö eritoten (kuskin penkki oli vielä törkyisemmän näköinen)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUM.jpg

 

Pari reissua tuota samaa liuotinta, millä putsasin penkit maalausta varten ja avot

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUd.jpg

 

Pehmusteet saivat sillä aikaa kuivahtaa rauhassa ja aika vaikea tuosta on sanoa, mikä kohta on maalattu ja mikä ei (pekästään toi leveämpi sivutuki on siis maalattu):

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUw.jpg

 

Sitten testailin tuota liotinta vielä muihin kohtiin penkeissä, missä oli pinttynyttä likaa:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AU4.jpg

 

...ja hetken päästä

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUZ.jpg

 

Tuolla liuottimella putsaus tuntuu olevan melko työlästä, mutta onneksi kaapista löytyy Prestan putsauslitkua, jolla lika lähtee huomattavasti helpommalla:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AUL.jpg

 

Ja tietysti vielä lopuksi, kun penkit ovat saaneet kuivua ja palautua putsauslitkuista, käyn penkit perusteellisesti läpi tuolla Zainon nahanhoitoaineella. Sitten murehditaan sitä kasaamista...

Link to comment
Share on other sites

Eikä siinä mitään erikoistyökaluja tarvinnut.  :-P

 

Toinen puoli meni paikalleen ihan käsin ja toiselle puolelle käytin varttituumaisille irtopalaterille tarkoitettua ruuvimeisselin näköistä työkalua. Sillä sain työnnettyä noita tankoja sen verran sisäänpäin, että loksahtivat paikalleen ihan helposti. Oliko sitten vain aloittelijan tuuria vai mitä? No, penkit ovat nyt nahantuoksuisina jo takaisin paikoillaan autossa.

Link to comment
Share on other sites

Noniin, pikkaisen taas homma edennyt koneenkin osalta.

 

TPI:ssä on imukannessa takaosan vedenkierrolle ihan täysmittainen kanava, mutta vedenkiertoa rajoitetaan tiivisteellä, jossa on metallilätkässä aivan pieni reikä höyrynpoistoa varten. Tuollalailla:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/laL.jpg

 

Ja tästä vesikanavasta on sitten metalliputki ja kumiletku lämppärin paluulinjaan, jota kautta mahdollinen ilmalukko pääsee siis purkautumaan tuolta lohkon takaosasta, putki näkyy kuvan oikeassa reunassa:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/QNR.jpg

 

Stealth Ramissa ei vastaavaa höyryn-/ilmalukon poistoa ole laisinkaan. Minä taas olin sitä mieltä, että se olisi syytä olla. Tehdään. Stealthin takaosaan poralla reiät, kierteet ja pienet nipat. Tässä vaiheessa yhdistetään vain letkunpätkällä (sitten, kun kone on paikallaan konehuoneessa, laitetaan T-/Y-haara ja tarvittava määrä lisää letkua):

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AsA.jpg

 

Samalla noi alipainelähdötkin Stealthin takaosassa saivat uudet liittimet, että letkulähtöjen suuntimia voi sitten vähän sovitella tarpeen ja käytettävissä olevan tilan mukaan.

 

Bensalinjat aiheuttavat sitten enemmänkin päänraapimista.

 

Bensanpaine halutaan varmistaa kaikille suuttimille, joten bensa tuodaan toiselle puolelle päädystä sisään, kierrätetään tämän pukin toisesta päädystä taas toiselle puolelle ja sen pukin toisessa päässä on sitten regu, jonka jälkeen paluulinjaan. Tällä systeemillä pitäisi bensan siis kiertää koko systeemin läpi yhteen suuntaan ja kaikilla suuttimilla sama bensanpaine.

 

Tämä tietysti vaatii enemmän tai vähemmän letkuvetoja ristiin ja rastiin konehuoneessa, koska auton bensalinjat tulevat pelkääjänpuoleisen bensapukin pään lähettyville.

 

Ja läppärunko vivustoineen, IAC-venttiileineen jne. sattuu asettumaan juuri sille puolelle konetta.

 

Tämä ongelma on tullut vastaan muillekin Stealthin kanssa painineille. Corvetteforumilta Jobyn projektiketjusta http://forums.corvetteforum.com/c4-tech-performance/1201923-my-hsr-modification.html yksi ratkaisumalli

 

I will have to use the cruise control location for the throttle wire and cut the throttle wire thingie off to clear the fuel rail.

 

http://www.joby.se/corvette/mods/2005-10-03_hsr/TN_DSC05000.JPG

 

A short video showing throttle movement.

http://www.joby.se/corvette/mods/2005-10-03_hsr/MOV05453.MPG

 

Minä haluan pitää cruisen toiminnassa, joten ei käy tuollainen ratkaisu. Toisessa projektiketjussa mahdutettiin vakiokonepeiton alle Stealth tekemällä madallus plenumiin ja spaceri läppärunkoon: http://forums.corvetteforum.com/c4-tech-performance/1419411-ld85s-holley-stealth-ram.html

 

Tässä siis se oleellinen asia:

 

http://temp.corvetteforum.net/c4/ld85//teaser.jpg

 

http://temp.corvetteforum.net/c4/ld85//teaser__1_.jpg

 

http://temp.corvetteforum.net/c4/ld85//teaser__2_.jpg

 

http://temp.corvetteforum.net/c4/ld85//teaser__3_.jpg

 

http://temp.corvetteforum.net/c4/ld85//thermo_1.jpg

 

Tuolla tavalla saa myös läppärungon hieman parempaan paikkaan ilmasiltaa ajatellen, kun Stealthissa läppärunko jää aavistuksen taaemmaksi kuin TPI:ssä

 

Stealth on jotakuinkin reilun sentin verran orggiskäikäleitä lyhyempi, mutta ei siitäkään tule merkittävää lisätilaa :(

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lwe.jpg

 

Tietysti sitten olisi tuohon spaceri-dilemmaan myös kotimainen vaihtoehto olemassa

 

Näyttäis löytyvän kotimaasta valmiit palikatkin :cool:

 

http://ftmachineshop.fi/ftms/sites/default/files/styles/x-large/public/IMG_1663_640_0.jpg?itok=SOgP8dxP

 

http://ftmachineshop.fi/ftms/node/22

 

Seuraava ongelma tulee sitten todennäköisesti termarikotelon kanssa. Nyt, kun plenumia on laskettu alaspäin, on mahdollista, että IAC-venttiilin kotelo tulee melko lähelle. Toisaalla oli ratkaistu termostaattikotelon ongelma 64-81 Pontiacin osalla (jos siis tulee mahtumisongelmia Stealthin oman kotelon kanssa)

 

I ended up using a water neck from a 64-81 pontiac V8, very low profile 90 degree

 

http://i60.photobucket.com/albums/h5/slvrvette/Cfi%20conversion/DSCF2563.jpg

 

No, kyllä se ratkaisu vielä löytyy, kunhan läppärunko on paikallaan sovittelussa ja bensakiskoja on tarpeeksi heitelty puolelta toiselle ja käännelty edes-takas.

Link to comment
Share on other sites

Jäähdytysnesteen kötöstysliitos (näkyy kuvassa etureunassa) sai lähdöt.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AfR.jpg

 

Tilalle banjoa, että saa fiksattua letkun reitin järkeväksi sitten, kun kone on paikallaan...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Ask.jpg

 

Kanavien kohdistuksista tuli otettua pari fotoa, kun imusarja on nyt pultattu momenttiin. Ihan asiallisesti istuu ;)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AsG.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Asu.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/As2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Viime talvena käytin vaihdekepin nupin eräässä jyväskyläläisessä verhoomossa, kun penkit ja ratti oli jo teetetty kuntoon jokunen vuosi sitten. Eri firma tällä kertaa. Lopputulos ei ollut mun mielestä ihan priimaa, vaikka työstä nytkin joutui vähän maksamaan ihan rahaa.

 

En minä siitä missään tapauksessa alkuperäisen kaltaista odottanutkaan, mutta kyllä kaupallisen palveluntarjoajan pitäisi tarjota sellainen lopputulos, että sen voisi huoletta tunnustaa tekemäkseen.

 

Ai että mikä siinä sitten oli vialla?

 

No lähdetään nyt vaikka ensiksi liikkeelle tuosta ompelusaumasta:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AoK.jpg

 

Katsotaan seuraavaksi sitä nahkan istuvuutta. Vaihdekeppiä liikutellaan välillä reippaan tunnekuohun vallitessa esim. radalla ja silloin sen pitää olla jämäkkä. Tää ei nyt ihan nappiin istu:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Ao7.jpg

 

Tuon verran on leikkaukset (mun mielestä) pielessä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AoR.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AoN.jpg

 

Eikä se saumakaan ihan keskellä nuppia ole:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Ao5.jpg

 

Ensin meinasin viedä nupin takaisin verhoilutyön tehneelle ja kysyä "oletko ihan oikeasti sitä mieltä, että haluat sanoa, että tämä on sun työtäsi vai haluatko korjata?".

 

Mutta sitten en vaan jaksanut. Toi on niin pahasti metsässä kaikin puolin, että työn laatukriteerit on tekijällä ihan liikaa hakusassa.

 

Helpompaa ja nopeampaa on tehdä homma itse... (to be continued)

Link to comment
Share on other sites

En sitten lähtenyt viemään nuppia takaisin, kun jos kerran tuollaista työnjälkeä tekee, niin en jaksa uskoa, että se olisi siitä merkittävästi parantunut toisellakaan kerralla.

 

Sen sijaan otin yhteyttä finnsharkin nimimerkki Wessiin. Näiden projektien takia:

http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=15798

http://finnshark.com/forum/showthread.php?t=19451

 

Aluksi olin vähän suunnitellut antavani Wessin tehdä homman, mutta ilmeisesti Wessin sisäinen diktaattori on ottanut pysyvästi vallan ja yht'äkkiä huomasin, että se nuppihan jäikin omaan käteen. Toki samalla sain loistavia neuvoja siitä, kuinka noi sätöstelyt korjataan.

 

Eilen sitten päätin, että kaivetaanpa ompelukone taas kätköistä ja tartutaan työhön.

 

Ensin piti tietysti purkaa vanhat ompeleet pois ja leikellä ylimääräistä pois muokkaamalla puolikkaiden muotoja keskenään samankaltaisiksi:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Amy.jpg

 

Oman leikkelyn jälkeen huomasin nahan nurjalta puolelta, että verhoilija ei ollut leikannut paloja edes piirtämiensä viivojen mukaan, mutta nyt alkoi olla jo lähellä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AmQ.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Aml.jpg

 

Sitten ompelukone esiin ja muutama harjoitusommel, joilla sain säädettyä tikin pituuden sekä pintaompeleen ja aluslangan vasteet sopiviksi. Ei mennyt ihan eka kerralla (eikä vielä toisellakaan) kohdalleen:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AmA.jpg

 

Mutta jonkin aikaa konetta säädeltyäni ommeljälki oli jatkoa ajatellen tyydyttävä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AmO.jpg

 

Tarkoituksena oli siis ommella koneella vain suora ommel sopivalla tikin pituudella ja kutoa homma kasaan perinteisellä "ihan omin pikku kätösin" -menetelmällä. Tikissä on kaksinkertainen lanka ja neulalla käytin nelinkertaista lankaa, että sain hieman paksumman langan vaikutelman. Ensin toinen puoli kasaan (kuvan omituinen sinertävä väri johtuu ledivalosta):

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Amj.jpg

 

Ja sitten nahka takaisin nupin päälle ja toinenkin sauma vastaavilla 'ristipistoilla'. Eihän tuo nyt täydellinen ole, mutta hakkaa visuaaliselta ilmeeltään aiemman 'ammattilaisen' työnjäljen kyllä mennen-tullen ja palatessa, vaikka itse sanonkin:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AmB.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Am8.jpg

 

Saumakin istuu sivusuunnassa huomattavasti aiempaa paremmin:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AmT.jpg

 

Tuolla nyt sitten mennään ainakin vähän aikaa. Tai sitten otan tuon toisen sauman vielä auki ja leikkaan pikkaisen pois löysästä kohdasta, että saa kirittyä tuon sauman kuntoon.

Link to comment
Share on other sites

Saumasta tuli parempi kuin "ammattilaisen" tekemänä m/

Hienoa uutisointia stealth ramista.

En tiennytkään tuosta puuttuvasta höyrykanavasta plenumin takana.

En ole tarkistanut on nykyisessä edelbrockin imusarjassakaan sitä.

Tästä topicista on varmasti suurta apua kun alan stealthiä istuttaa oman pannun päälle.

Hienosti on kanavat portattu ja nätisti kohtaavat toisensa.

Täytyy yrittää itsekin päästä lähelle yhtä hyvää lopputulosta.

 

Link to comment
Share on other sites

Hienoa uutisointia stealth ramista.

En tiennytkään tuosta puuttuvasta höyrykanavasta plenumin takana.

En ole tarkistanut on nykyisessä edelbrockin imusarjassakaan sitä.

Tästä topicista on varmasti suurta apua kun alan stealthiä istuttaa oman pannun päälle.

Hienosti on kanavat portattu ja nätisti kohtaavat toisensa.

Täytyy yrittää itsekin päästä lähelle yhtä hyvää lopputulosta.

 

Eipä kestä kiitellä, hyvä vaan, jos näistä jorinoista on jollekulle muullekin jotain hyötyä.

Link to comment
Share on other sites

Ei päässyt hivelemään läppärungon spaceria, mutta oli sentään muita kilkkeitä hiplailtavaksi. Ensin tutkailtiin Holleyn bensakiskojen mukanatullutta yhdysputkea. Lämppärin ja imusarjan liitokseen laitettu banjo on sen verran turpea, että yhdysputki ei kulje kiukuttelematta. Pikkaisen putkentaivutinta näyttämällä saa yhdysputken vähän lähemmäksi yhteistyötä, mutta koska taivutusta pitää saada sellaisiin kohtiin, että putkentaivuttimen kyvyt vaan loppuvat, lopuksi päädytään väkivaltaisempaan ratkaisuun ja paukutellaan ihan härskisti vasaralla putkea suosiollisempaan muotoon.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMk.jpg

 

Tuubi saadaan tyköistuvaksi, jolloin banjoonkiin jää sen verran hajurakoa, että bensan lämpenemistä jarruttava suojasukka mahtuu vielä väliin:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMG.jpg

 

Bensapukkien liittimiä vaihdeltiin ristiin ja kaiveltiin vähän uusiakin liittimiä helpottamaan polttoainejakelun järjestämistä. Puukiilassa bensan tuonti- sekä paluulinjat tulevat tehdasratkaisuna vänkärinpuoleisen suutintukin päähän:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AM2.jpg

 

...joten sinnepäin sitten yritetään tähtäillä uudetkin bensaletkut. Sisääntulo tyrkätään 180 asteen käännöksellä apukuskinpuoleisen bensapukin peräpäähän, siitä yhdysputkella etupäästä kuskin puolelle, kuskinpuoleisen pukin peräpäästä paluu viedään takaisin kulman ympäri

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMu.jpg

 

Bensa kulkee siis suuttimia hyväillen suuntaan sekä toiseen, tätä linjaa bensan on hyvä kulkea suuttimien vierustaa pitkin:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMS.jpg

 

Mutta vielä, ennenkuin bensaa lähdetään syöttämään pukkeihin, laitetaan ulkoiset puitteet kuntoon. Bensapukit ovat tietysti vähän reissussa rähjääntyneet:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMJ.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMH.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMi.jpg

 

Eihän tuollainen käy. Hieman ajankäyttöä ja perinteisen reseptin mukaisia toistoja, niin pukit ovat enemmän edustuskunnossa:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMg.jpg

 

Ja kun pukit on saatu edustuskuntoon, niin sittenhän suuttimet näyttävät suorastaan törkyisiltä

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMX.jpg

 

...joten suuttimet ultraäänipesuun. Sillä aikaa lyhennellään alipaineletkuista ylimääräisiä mutkia pois. Ensin MAP-anturille sovitellaan 90 mutka:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AM1.jpg

 

...ja höyrysulkuletkukin lyhenee, mutta siitä jäi kuva ottamatta.

 

Sitten suuttimetkin pääsevät kylvystä

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMf.jpg

 

...ja saavat vähän lisähivelyä, niin pintakin alkaa näyttää vähemmän karstaiselta

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AM3.jpg

 

O-renkaat vaseliinin avulla takaisin paikalleen ja suuttimet sekä kiskot paikalleen, niin pääsee sovittelemaan PCV-letkulle reittiä plenumin pohjaan ja leikkelemään korkkimatosta tiivistettä plenumin ja imusarjan väliin.

 

Kyl tää tästä.

Link to comment
Share on other sites

Spacerin kiinnitykseen sain aiemmin mielestäni hyvän idean. Tehdään kierteet molemmin puolin, jolloin plenumin ruuvien reiät porataan vain auki ja ruuvataan spaceri paikalleen ja liimataan lörden kanssa tiukasti kiinni. Läppärungon saa ruuvattua toiselle puolelle ja vielä irroitettuakin tarvittaessa.

 

Toteutus vaati sitten hieman enemmän nylppäystä ja sovittelua. Ensin kiinnitykseen kaavaillut pultit eivät kaikki suostuneet tulemaan läpi:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AM6.jpg

 

Jahas. Pultin kanta vähän jupruilee vastaan:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMe.jpg

 

Eihän siinä mitään. Tehdään pultin kannalle vähän tilaa kairaamalla plenumia. Ei ole ihan helpoin paikka, joten päänraapimista ja nenänkaivelua riittää... Kunnes huomataan, että ei pelkkä plenumin reunan kairailu riitäkään, koska vastinpinta on tietysti kaikkea muuta kuin tasainen #-o

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMc.jpg

 

Ja sitten käy selväksi myös se, että valitut pultit ovat aivan liian pitkät (spaceriin ei ihan mahdottomia määriä kierrettä saa tehtyä kahteen suuntaan ja reiät sattuvat tietenkin samoihin kohtiin). Lyhyemmät pultit vuoroon ja niistäkin piti sitten kantaa ohentaa ihan reippaasti, että saadaan pultin mitta sitten riittämään. Mutta aikaa ja sovitteluahan se vaan vaatii

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMK.jpg

 

Aikaa ja sovittelua vähän lisää, niin kaikki neljä pulttia saadaan kurkistamaan osapuilleen yhtä kauaksi:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AM7.jpg

 

Sitten koesovitusta, että läppärunkokin istuu paikalleen, lördeä spacerin ja plenumin väliin, pultit kunnolliseen rannemomenttiin ja jätetään asettumaan paikalleen.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMR.jpg

 

Huohotusletkulle läpivientikumilla paikka plenumin pohjaan

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AMN.jpg

 

Plenumissa pidetään hyvin matalaa profiilia

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AM5.jpg

 

Tiivisteet plenumin ja imusarjan väliin leikellään korkkimatosta. Ensin tehdään hyvin karkeat versiot pahvimallilla ja leikataan 'sinne päin'

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Ada.jpg

 

...joista sitten pikkuhiljaa veistelemällä vähennetään ilmavirran rajoitusta

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Ady.jpg

 

Ja vihdoinkin pääsee sovittelemaan imupuolta kokonaisuutena paikalleen:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AdQ.jpg

 

Oma läppärunko on vielä paluumatkalla ja lainassa oleva 'muuli' ei asetu kohdalleen edes tuolla spacerilla. Ahdasta on sekä sivusuunnassa...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Adl.jpg

 

...että pituussuunnassa

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AdA.jpg

 

Mutta ei vielä heitetä kirvestä kaivoon, vaikka toivottomalta näyttää. Omassa läppärungossa on vähän erilainen vaijerin kiinnitys, jonka mahtuminen pitää tarkistaa ensin ja sitten on tietysti mahdollista tehdä lisäpalikka, jolla tuodaan läppärunkoa vielä eteenpäin.

 

No, spaceri on saanut liimaantua paikalleen jo jonkin aikaa, joten plenumin naamataulu käsittelyyn. Läppärungolle ja IAC-venttiilille tarkoitetut reiät ovat täysin turhia, koska spaceri on välissä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AdO.jpg

 

Muutama lisäreikä ja kairausterä laulamaan =>

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Adj.jpg

 

Ja sitten vaan toistoja...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AdB.jpg

 

Huhhuijaa. Plenum alkaa olla valmista kamaa. Sitten sytytyshommeleita. Stealthin kanssa pitää vaihtaa jakaja pienempään malliin, jossa ei ole HEI-moduulia kannen alla kuten isossa HEI-jakajassa.

 

Irroitetaan moduuli ja järjestetään sille jäähdytystä. Jäähdytyselementtinä saa toimia alumiiniprofiilin pätkä (josta hiotaan moduulin alta eloksointi pois)

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Ad8.jpg

 

Koska alumiiniprofiili on jonkin verran jakajaan valettua jäähdytyselementtiä ohuempi, otetaan profiilia vähän pidempi pätkä, jolla pitäisi saada riittävästi jäähdytyspinta-alaa. Jäähdytyskontakti varmistetaan myöhemmin vielä piitahnalla

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AdT.jpg

 

Tulpataan vielä jarrutehostimelle ja cruiselle ym. varatut lähdöt plenumin takaosasta

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/Adp.jpg

 

...ja leikataan huohotusta varten soppeli letkunpätkä kuskinpuoleiseen venakopan lähtöön

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/AdW.jpg

 

Vielä täytyy tietysti tehdä läppärungon sovittelua, bensalinjojen letkut loppuun asti, dynokäytössä turhien lämppärin letkupaikkojen tulppaus ja jakajan kytkennät loppuun. Sitten öljynpainemittarille sopiva yhde lohkon takapäähän, johtosarjan kytkennät ja totuuden hetki alkaa olla käsillä.

 

Kyl tää tästä \m/

Link to comment
Share on other sites

Sinä sitä jaksat rakennella  :o

 

Pakko jaksaa... toi katiska on ollu telakalla jo 9 kuukautta, olis pitänyt saada liikenteeseen jo ajat sitten. Ja olisikin saanut, jos ei olisi tullut lähdettyä tuohon Stealth-linjalle. Nyt täytyy sitten vaan elää valintojensa mukaan.

 

Tää on kyllä mielenkiintoinen topikki seurata  m/

 

Kiitti m/

Link to comment
Share on other sites

F-bodyissä pieni HEI jakaja tuli vm 89 muistaakseni ja niissä on myös jakajan sisällä sytkämoduuli. Erona vaan se, että pieneen jakajaan tulee 8 johtoa, kun isompaan tulee 7. Kahdeksas on maadoitus ja luultavasti saisit uuden jakajan toimimaan nykyisen ecun kanssa jos vaan tinaat oikeanlaiset liittimet johtojen päähän.

 

Hienoa työtä stealthin kanssa  m/

Link to comment
Share on other sites

F-bodyissä pieni HEI jakaja tuli vm 89 muistaakseni ja niissä on myös jakajan sisällä sytkämoduuli. Erona vaan se, että pieneen jakajaan tulee 8 johtoa, kun isompaan tulee 7. Kahdeksas on maadoitus ja luultavasti saisit uuden jakajan toimimaan nykyisen ecun kanssa jos vaan tinaat oikeanlaiset liittimet johtojen päähän.

 

Däämn. Toi olis ollu kiva tietää, ennenkuin satuin saamaan 'sopivasti' ton billet-jakajan... No, enää on turha rypistellä, kun on vetelät lahkeessa ja kuten sanottua, täytyy elää valintojensa kanssa ;D

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
×
×
  • Luo uusi...