Jump to content

1991 Vetelys "The Black Orange"


Yorcci

Recommended Posts

Suattaapa olla noinnii.

 

Ei ole tietoa. Yhtenä mahdollisuutena on se, että kun kone huohotti mun mielestä normaalia enemmän ja öljy maistui, niin jos sitten öljysumu olis laskenut oktaaneja niin paljon, että olis siitä lähtenyt detonointi liikkeelle.

 

Login mukaan kaikki koneessa oli ihan normaalia (ennakot, öljyn- ja vedenlämmöt), eikä nakutusta mitenkään ihmeellisesti. Koneen oman kapeakaistalambdan mukaan seoskin oli paksun puolella (kuten myös dynovedossa kuukautta aiemmin). Nakutusanturi alkoi reagoimaan vasta vedon jälkeen, kun koneesta alkoi kuulua kabiiniin asti ihan selvää naputusta.

Oljysumu/reilu huohotus selittaa paljon!

Link to comment
Share on other sites

Aika maltillisilla ennakoilla vetää jo sytkää pois. Olikos sulla muuten staattinen ja dynaaminen CR millasta luokkaa?

 

Palotilat oli mitattu 55 cc.

 

Tuolla saadaan aikaiseksi 10.60:1 staattista ja 9.36:1 dynaamista ruttua ihan normaalilla (0.040") kannentiivisteellä. Aiemmin mainitulla spesiaaliohuella (0.027") kannentiivistellä puskisi jo 10.95:1 staattista ja 9.66:1 dynaamista ruttua. Mikä alkaa olla jo sitten ehkä vähän liikaakin tuollaiseen normikäyttikseen. (Tai sitten toisella laskurilla tulee 8.1:1 dynaaminen ja kolmannella 8.68:1. Engine Analyzer Pro kuulemma antaa 8.7:1)

Link to comment
Share on other sites

Suutinvikaa ei ole vielä todennettu eikä myöskään poissuljettu.

 

Selkeätä mun mielestä on tässä vaiheessa se, että tuho on tapahtunut nimenomaan 7-pytyssä ja sen seurauksena nähdään vauriot muissa sylintereissä (alumiinimurusien kulkeutuminen). Toi yhden männän tuho viittaa selkeästi siihen, että nimenomaan tässä sylinterissä on tapahtunut "jotain".

 

Omassa päässäni olen kehitellyt seuraavia salaliittoteorioita:

 

1) Suutin mennyt juntturaan => seos laihalle => mäntä sulanut => sulaneen alumiinin kieleke pytyn reunassa ja alumiinimurusia kaikkialla, kun tulppa on lopettanut sytyttämisen

 

2) 7-männän kiertokangen laakeri pyörähtänyt => mäntä päässyt ottamaan kontaktia tulppaan/kanteen => alumiinimurusia puristunut männän ja kannen väliin kielekkeeksi ja alumiinimurusia kaikkialla muuallakin

 

3) Öljysumua imuilmassa, joka on laskenut sen verran oktaanilukua, että on päässyt detonoimaan => loppu kuten edellä

 

4) Useamman yllä mainitun syyn yhteistulos.

Link to comment
Share on other sites

Kannet saivat matkata Hyvinkäälle, missä ne saavat hieman hellää hoitoa. 8)

 

Kansissa ei näy yhtään perinteisiä nakutuksesta johtuvia jälkiä.

Yleensä nuo jäljet ovat palotilan reunoilla ja näyttää vähän kuin syvältä hiekkapuhallus jäljeltä.

 

Oma veikkaus, että männänrengas  on mennyt poikki ja palokaasut hengittäneet männän välistä, poltto leikaten alumiinin männästä.

 

Tässä kuva palje alueen pinnasta, johon kylläkin oli tarttunut sulaa mäntää:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/vaurio2.jpg

 

Seetien välissä oli tietysti sulaa metallia, mutta näyttäisi että kevyt koneistus seeteille ja kansitasolle riittää:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/vaurio.jpg

 

Jostain syystä kolme imuventtiiliä olivat kohtuu väljiä.. niin väljiä, ettei minulla riittänyt mitta tappeja, mutta arviolta 0.5mm välys.. kun kunnossa olevasta pitäisi löytyä ~0.03mm.

Suurimmassa osassa imuventtiileitä oli myös kiinnileikkautumisen jälkiä, vaikka välykset olivat ihan ok.

Aika erikoinen homma, mutta selittää ainakin öljykarstaa kolmessa sylinterissä.

 

Kiinnileikkaumat eivät olleet erityisen pahoja, mutta näitä ei saisi olla ollenkaan:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/leikkaumaa.jpg

 

Pakoventtiilit olivat ihan priimat, kulumaa alle 0.01mm venttiileissä ja ohjaimet kuluneet nimellis mitasta 0.01mm.

Yorcin kanssa sovittiin, että imuventtiilit vaihtuvat uusiin.. harkinnassa vielä koko, mutta todennäköisimmin 2.0", jolla saadaan ~100rpm lisää tehollisia kierroksia.

Alakerta kun on iso verrattuna hansien hengitys kykyyn, niin kaikki on kotiin päin.

 

Kansiahan oli jo aiemmin portattu, mutta samalla kun korjataan vahingot, koitetaan kanaviakin hieman entrata.

 

Tässä kansien virtaukset:

Nosto "   Imu Virtaus    Pako Virtaus     E/I %        Teor HP
0.1         55.1          48.9            88.8         113
0.2        103.8         102.7            98.9         214
0.3        153.2         130.6            85.2         315
0.4        193.4         148.4            76.7         398
0.5        203.6         157.3            77.3         419
0.6        209.5         160.6            76.6         431

 

Poikki pinta-ala kansissa riittää tällaisenaan ~5500rpm maksimi teholle ja laskeskelin, että noin 450-460hp voisi olla realistinen jos osat olisi mitoitettu äärimmilleen.

 

Aikaisemmin moottorin maksimi teho on kuitenkin tullut jo 4500-4600rpm välimaastossa, joten vika jossain muualla..

Yorcci laittoi nokan specsit, josta "vika" mataliin maksimitehon kierroksiin löytyikin.

Laskeskelin, että ko. nokalla maksimi teho asettuu juurikin 4600-4700rpm, joten ei ihme ettei edellinen kansien porttaus tuottanut tulosta.

Yorcci saa itse kertoa specsit jos näkee tarpeen.

Puristus suhteella 10:1 laskin että tehoa olisi voinut olla tällä kierrosluvulla ~370hp. Pakoputkisto jne. tosin vievät kohtuullisen siivun.

 

Kun moottoria on kuitenkin tarkoitus kierrättää ~6000rpm, muutin kanavia tukemaan kierrosaluetta ja mieto nokka toimii paremmin isohkolla kanavalla.

Samalla virtausmäärä hieman kohosi, mutta joutunen muuttamaan kanavia lisää jahka Imupuolen ohjaimiin saadaan K-line pronssi holkit sisään ja seetit koneistettua uusiksi.

 

Kansissa olisi vielä potentiaalia jonkin verran suurempiinkin virtausmääriin ja kierroslukuihin, mutta koska rajoittava tekijä on ja tulee olemaankin nokka, en näe tarpeelliseksi tavoitella maksimi virtausmääriä.

 

Pakopuoli virtaa todella hyvin jo nyt, joten korjannen ainoastaan venturin koon, joka on nyt TODELLA pieni, eli 83% venttiilin halkaisijasta.. kasvattanen sen lähemmäs 90%.

 

Uudet virtaukset, pakopuoleen en vielä koskenut, mutta tuosta näkyy laskennallinen pako/imu suhde, joka on erinomainen:

Nosto "   Imu Virtaus    Pako Virtaus     E/I %      Teor HP     Ero %
0.1         61.3         48.9             79.9       126         11.2
0.2        119.8         102.7            85.7       246         15.4
0.3        172.3         130.6            75.8       354         12.5
0.4        211.6         148.4            70.1       435         9.4
0.5        222.1         157.3            70.8       457         9.1
0.6        229.0         160.6            70.1       471         9.3

 

Tällä uudella imukanavan mallilla arvelisin, että maksimi teho potentiaali on ~511hp@6100rpm 10:1 puristus suhteella, jos kaikki osat olisi mitoitettu tuolle kierrosluvulle.

TPI on hankala, mutta jos maksimi tehon kierrosluvuksi saisi 5500rpm, niin maksimi tehoa pitäisi olla ~450hp.. jonka verran on pienemmilläkin kansilla saatu sämpyn dynossa ja hieman enemmänkin =)

 

Muutama kuva muokatusta kanavasta. Vieressä on edellinen versio.

 

Palotilan kevyttä siistimistä:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/chambers2.jpg

 

Venttiilitaskut:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/chambers.jpg

 

Imukanavat:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/runners.jpg

 

Jahka homma etenee ja nokka akselin valinta on aiheellista, niin pitää laskeskella miten osuu yksiin imusarjan kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Jostain syystä kolme imuventtiiliä olivat kohtuu väljiä.. niin väljiä' date=' ettei minulla riittänyt mitta tappeja, mutta arviolta 0.5mm välys.. kun kunnossa olevasta pitäisi löytyä ~0.03mm.[/quote']

 

Tässä on lyhyt video ilmeisesti siitä pahimmasta imuvenasta...

 

VAROITUS! Ei sovi herkkänahkaisimmille:

 

http://penthouse.homelinux.net/fs13/yorcci_imuventtiili.mp4

Link to comment
Share on other sites

Joo, väljä ohjurinreikä on vain pieniventtiilisen ongelma vai miten se ny olikaan? Jos siihen nyt sitten tulis samantien vähän isommat imuventtiilit, niin ehkä ongelma poistuis sillä...?

Link to comment
Share on other sites

Sen verran homma edistynyt, että piti tehdä päätöksiä imupuolen suhteen. Siis muutoksia tulossa, että saadaan kierrosaluetta nousemaan ylöspäin, kun muuten menee kuulemma kansien työstöt ihan hukkaan. Hmmm... Taitaa lähteä taas kerran mopo jorpakkoon tässäkin projektissa.  :o Tämähän tarkoittaa sitten vissiin sitä, että toi nykyinen imupuoli (plenum, runnerit ja imukansi) ja nenäkeppi lähtevät myyntiin tässä talven mittaan...

Link to comment
Share on other sites

olikos noi vakiot vai viri?

 

Plenum on vakio, mutta siitä on kairattu melkein kaikki, mikä irti lähtee ja siamisoitu mätsäämään noihin Edelbrockin viriviritööttööt-runnereihin. Imukansi on TPiS:n BigMouth, sekin on kairattu mätsäämään Edeleihin.

 

Tuolla finnsharkissa on vähän lässynlässynläpätiläätä ja kuvia kairailuista, niin ei tarvii arvailla, mitä on tehty  ;)

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=395513&postcount=2532

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=396486&postcount=2541

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=396591&postcount=2548

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=396703&postcount=2557

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=396820&postcount=2562

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=397021&postcount=2586

 

Noiden lisäksi on olemassa vielä orggisrunnerit ja toiset, orggisrunnereista siamisoidut runnerit, jotka olivat kolmisen vuotta käytössä.

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lmr.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lmq.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lmb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Plenum on vakio, mutta siitä on kairattu melkein kaikki, mikä irti lähtee ja siamisoitu mätsäämään noihin Edelbrockin viriviritööttööt-runnereihin. Imukansi on TPiS:n BigMouth, sekin on kairattu mätsäämään Edeleihin.

 

Tuolla finnsharkissa on vähän lässynlässynläpätiläätä ja kuvia kairailuista, niin ei tarvii arvailla, mitä on tehty  ;)

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=395513&postcount=2532

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=396486&postcount=2541

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=396591&postcount=2548

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=396703&postcount=2557

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=396820&postcount=2562

http://finnshark.com/forum/showpost.php?p=397021&postcount=2586

 

Noiden lisäksi on olemassa vielä orggisrunnerit ja toiset, orggisrunnereista siamisoidut runnerit, jotka olivat kolmisen vuotta käytössä.

 

http://kuvaton.com/finnshark/lmr.jpg

 

http://kuvaton.com/finnshark/lmq.jpg

 

http://kuvaton.com/finnshark/lmb.jpg

Pistin YV:tä
Link to comment
Share on other sites

Okei. Mopo jorpakossa ja syvällä :-[ Tästä se lähtee...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lMz.jpg

 

Näähän ne sai lähtöpassit etelään muutama viikko sitten:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lMs.jpg

 

Määhän olisin edelleen ollut TPI:n kannalla, mutta sit tää yks touhupetteri alkoi sivistämään mua oikein faktojen kanssa:

 

Aikaisemmin moottorin maksimi teho on kuitenkin tullut jo 4500-4600rpm välimaastossa, joten vika jossain muualla..

 

Yorcci laittoi nokan specsit, josta "vika" mataliin maksimitehon kierroksiin löytyikin.

 

Laskeskelin, että ko. nokalla maksimi teho asettuu juurikin 4600-4700rpm,

joten ei ihme ettei edellinen kansien porttaus tuottanut tulosta.

 

Puristus suhteella 10:1 laskin että tehoa olisi voinut olla tällä kierrosluvulla ~370hp. Pakoputkisto jne. tosin vievät kohtuullisen siivun.

 

Kun moottoria on kuitenkin tarkoitus kierrättää ~6000rpm, muutin kanavia tukemaan kierrosaluetta ja mieto nokka toimii paremmin isohkolla kanavalla.

 

Kansissa olisi vielä potentiaalia jonkin verran suurempiinkin virtausmääriin ja kierroslukuihin, mutta koska rajoittava tekijä on ja tulee olemaankin nokka, en näe tarpeelliseksi tavoitella maksimi virtausmääriä.

 

Jahka homma etenee ja nokka akselin valinta on aiheellista, niin pitää laskeskella miten osuu yksiin imusarjan kanssa.

 

Mistä ihmeestä se ton kierrätyksen keksi? Se kierrätys taitaa vaan olla tämän ajan 'juttu', joten ei kai tässä enää muu auta kuin lähteä sille takinkääntölinjalle...

 

which means: NO MORE TPI! http://finnshark.com/forum/images/smilies/icon_redface.gif

 

And this is where the plot thickens...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lMU.jpg

 

...to be continued...

Link to comment
Share on other sites

Lähtikö vaihteisto myös vaihtoon samalla vai mikä tuolla takakontin perällä lymyilee?

 

Tuossa ylemmässä kuvassa näkyvä TKO?

 

Se on vaan siirtymässä mun kyydissä Sawosta Tsadiin... Mullahan on jo 6-pykäläinen manuaali tehdasvarusteena  ;)

Link to comment
Share on other sites

stealth imarilla pääset kyllä +6000 rpm alueelle, kannet saa kyllä mielestäni olla isommalla imukanavalla. mun topicista löytyy juttua ja dynokäppyröitä tuollaisen stealth imarin kanssa virittelystä. omasta vaihdoin tuollaisen pois ja tilalle tuli super hurricane 1 taso imari.

Link to comment
Share on other sites

pirkonenperkele

 

;D

 

stealth imarilla pääset kyllä +6000 rpm alueelle, kannet saa kyllä mielestäni olla isommalla imukanavalla.

 

Ei tarvii ihan niinkään pitkälle päästä, kun alakerrassa on kuitenkin viimetalvisen rempan jäljiltä tilavuutta hieman vakiota enemmän... Nyt ei oikein pysty sijoittamaan kansiin, niin täytyy mennä noilla vakioilla. Mutta jos noi arviot mahdollisuuksista saavutettavien kaakkien suhteen pitää edes osapuilleen paikkaansa, niin riittää toistaiseksi. Kunhan vaan käyttöominaisuudet säilyvät jokapäiväiseen ajoon.

 

mun topicista löytyy juttua ja dynokäppyröitä tuollaisen stealth imarin kanssa virittelystä. omasta vaihdoin tuollaisen pois ja tilalle tuli super hurricane 1 taso imari.

 

Daaamn. 96 sivua noin alkajaisiksi... Mennee hetki lueskellessa :o

 

No, sitä odotellessa olen ennakkoon hieman tutustunut jo aiheeseen. Toi Stealth Ram ei ilmeisesti mahdu kuitenkaan ihan sellaisenaan puukiilan konepeiton alle, joten modausta tarvinnee tehdä joko plenumiin tai konepeittoon.

 

Corvette Forumilla on muutama ketju erilaisista modauksista, joilla Stealth on saatu mahtumaan vakion konepeiton alle:

 

Plenumin kallistus etupäästä

http://forums.corvetteforum.com/c4-tech-performance/2385107-diamond-in-the-rough-4-hour-hsr-mod.html

 

Madallus plenumiin ja spaceri läppärunkoon

http://forums.corvetteforum.com/c4-tech-performance/1419411-ld85s-holley-stealth-ram.html

 

Yksi ketju, jossa ei tarvinnut tehdä muuta kuin läppärunkoon spaceri, joka kääntää läppärungon alaviistoon

http://forums.corvetteforum.com/c4-tech-performance/2483153-holley-stealth-ram-making-it-fit.html

 

Meinasin kasata ihan orggisrunnereilla imupuolen pöydällä kasaan ja mittailla, paljonko korkeudessa on eroa tuohon Stealthiin, kun näyttäisi hyvin erilaisia ratkaisuja löytyvän. Joten nyt sitten tarttee saada mitta, minkä verran vakiorunnereiden ja plenumin kanssa jää ilmatilaa läppärungon kohdilla konepeittoon, että tietää, minkä verran on saatava Stealthin plenumia alemmaksi.

 

Ja ihan kotomaastakin näyttäisi löytyvän apuja tuohon läppärunko-ongelmaan

 

Näyttäis löytyvän kotimaasta valmiit palikatkin  8)

 

http://ftmachineshop.fi/ftms/sites/default/files/styles/x-large/public/IMG_1663_640_0.jpg?itok=SOgP8dxP

 

http://ftmachineshop.fi/ftms/node/22

 

Aika porno läppis \m/ Toistaiseksi on kuitenkin vielä suunnitelmissa laitattaa tuohon vakioon läppärunkoon 52 mm läpät, kun sellaiset on maanneet hyllyssä vuositolkulla. Ei vaan oo saanut aikaiseksi, mutta nyt lienee jo korkea aika...

Link to comment
Share on other sites

plenumia en lähtisi madaltamaan, kun on jo valmiiksi niin pieni tilavuudeltaan. imaria madaltaisin ennemminkin, tuo läppiksen kääntö alaviistoon vaikuttaa helpoimmalta ratkaisulta. stealth toimisi varmasti paremmin jos siinä olisi läppis sivulla, jakaisi ilmaa paremmin molemmille puolille. amworks rakenteli mulle bensakiskot regulaattoreineen, joku toinenkin tässä kerhossa tilasi bensalinjat sieltä. ihan vaan vinkkinä jos ei kiskot meinaa alkaa asettua paikoilleen m/

Link to comment
Share on other sites

plenumia en lähtisi madaltamaan, kun on jo valmiiksi niin pieni tilavuudeltaan. imaria madaltaisin ennemminkin, tuo läppiksen kääntö alaviistoon vaikuttaa helpoimmalta ratkaisulta. stealth toimisi varmasti paremmin jos siinä olisi läppis sivulla, jakaisi ilmaa paremmin molemmille puolille.

 

Joo, en minäkään haluais pienentää plenumia. Mutta jos sitä joutuu madaltamaan, niin sitten hitsataan se tuohon alaosaan kiinni kiinteästi, niin voi nuo ruuvikiinnityksien pilarit vetää kuuseen tuolta sisältä, sillä saa kuitenkin aika hyvin kuitattua tilavuutta takaisin.

 

Mä en haluais lyhentää runnereita, kun ei tuosta mitään "vinkulelua" olla tekemässä ja noillakin imukanavan pituuksilla pitäis päästä ihan nätisti tuonne 5 500 rpm ja ylikin. Mutta katotaan, mitä ideoita talvi pimeine iltoineen tuo tullessaan...

 

amworks rakenteli mulle bensakiskot regulaattoreineen, joku toinenkin tässä kerhossa tilasi bensalinjat sieltä. ihan vaan vinkkinä jos ei kiskot meinaa alkaa asettua paikoilleen m/

 

Ton mukana tuli kahdet bensalinjat; Holleyn omat ja sitten jotkut ite modatut. Kai noista toimivat saa. Ei oo oikeastaan edes mun ongelma, kun koneen kasaa ihan joku muu ;D Onneksi se "joku muu" on sitten sellainen kaveri, joka pystyy väsäämään bensalinjat liittimineen kaikkineen...

Link to comment
Share on other sites

Tässä oon ehtinyt miettiä sitäkin vaihtoehtoa, että jostain 5 mm alumiiniplootusta teettäisi sopivan, hieman madalletun lootan ja tekis siitä hieman pidemmän ja leveämmän (paitsi kaasuvaijerin kiinnityskohdasta), että saisi tuon madalluksen tuoman tilavuuden menetyksen kuitattua takaisin.

 

Toisena vaihtoehtona mielessä välkkyy kirkkaana tuo plenumin madallus alumiinimötikällä jatkettuna siten, että läppärunko kallistuu alaviistoon.

 

Edelleen kyllä kaivelee tuo yksi jenkkijoen projekti, jossa koko stealth meni ilman viilailuja just ja just orggiskonepeiton alle. No, itte mittailin joku ilta sitten imukansi + orggisrunnerit + plenum -pakettia vs. Stealth Ram.

 

Kun mittailin imukannen pohjasta läppärungon kohdalta, niin orggisrojut olivat melko tarkkaan 210 mm korkeudella:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lwE.jpg

 

Kun taas Stealth vaatii tilaa n. 245 mm, vaikka rivoitukset plenumin päältä hioisi tonttiin:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lw6.jpg

 

Siis n. 35 mm on eroa. Paljonko sitten on tilaa konepeiton alla? Jardzelle iso kiitos muovailuvahan kanssa kikkailusta! Tuloksena oli, että plenumin päällä, läppärungon liitoskohdassa tyhjää tilaa konepeittoon on hyvinkin tarkkaan 26 mm. Siis vakiokonepeiton alle mahtuminen jää n. 9 mm:n tilasta kiinni. Joskus se vaan on pienestä kiinni.

 

Stealth on jotakuinkin reilun sentin verran orggiskäikäleitä lyhyempi, mutta ei siitäkään tule merkittävää lisätilaa :(

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lwe.jpg

 

Tuohon kun lisätään vielä koneen heilahtelu, kun annetaan 'isän jalasta' oikein huolella, niin kyllä sitä Stealthin plenumia varmaan joutuu sen pari senttiä väkisinkin pudottamaan tonttiin etureunastaan (vaihtoehtoisesti koko matkalta, jos ei halua joko hitsauttaa plenumia kiinteäksi tai muokata pulttikiinnityksien läpivientipilareita hieman vinoon). Sytkävehkeethän vaihtuvat pieneen jakajaan ja erilliseen puolaan, ettei tarvitse plenumia pienentää sen takia. Tietysti sitten, jos plenum menee mittatilaustyöksi, niin yritetään saada iso HEI mahtumaan mukaan.

Link to comment
Share on other sites

Ensin vähän kuvaa 7-pytyn männästä, kun se on saatu lohkosta ulos:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lZZ.jpg

 

No prkl, kyl se ihan oikea reikä on:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lZL.jpg

 

No niin. Ruumiinavausraporttia pukkaa, osa 1.

 

Aika monta asiaa näytti koneessa olevan - jos nyt ei ihan täysin pielessä - mutta kuitenkin vähintäänkin kyseenalaisesti. Käsitellään yhtä asiaa kerrallaan, niin ehkä homma ei lähde rönsyilemään niin pahasti ainakaan heti alkuunsa.

 

Huomautettakoon tässä vaiheessa, että minä en ole koskaan rakentanut yhtään konetta (auton moottoria) ja tästä johtuen saattaa olla, että jotkut asiat herättävät minussa tyhmiäkin kysymyksiä ja vääriä oletuksia/johtopäätöksiä. Tietävämmät saavat valistaa ihan vapaasti siitä, miten asioiden pitäisi olla.

 

Lähdetään liikkeelle männänrenkaiden päittäisvälyksestä. Vai miksikä sitä männänrenkaiden rakoa nyt sanotaankaan... Service Manualissa on ilmoitettu '91:lle vakiokoneelle arvot

 

ylempi rengas 0.010 - 0.030" = 0.254 - 0.762 mm

alempi rengas 0.013 - 0.027" = 0.330 - 0.686 mm

 

Mullahan ei ihan vakio toi mosa ole ja kai noi toleranssit on vähän pienentyneet reilussa 20 vuodessa? Luulisin ainakin, että kehitystä olisi siihen suuntaan tapahtunut, koska nykyään on jo olemassa 'gapless' -männänrenkaitakin. Muistelisin kuulleeni, että eräässä vähän isompitilavuuksisessa koneessa, jossa käytetään vielä NOS:ia silloin tällöin piristämässä päivää, olisi välys ollut 0.65 mm. Toisena esimerkkinä eräässä roots-ahdetussa LS-koneessa välykset ovat 0.50 - 0.55 mm, mutta tässä koneessa on käytössä normaalia ohuemmat männänrenkaat.

 

Ja sitten ne mitatut tulokset. 7-pytyn renkaista ei sattuneesta syystä ole mittaustuloksia (nykyiset välykset ovat senttiluokkaa). Koettakaa ymmärtää ASCII-grafiikkaa:

 

ylempi rengas 0.60 mm...1......2...0.65 mm

alempi rengas 0.50 mm...1......2...0.65 mm

 

ylempi rengas 0.60 mm...3......4...0.65 mm

alempi rengas 0.70 mm...3......4...0.80 mm

 

ylempi rengas 0.50 mm...5......6...0.70 mm

alempi rengas 0.70 mm...5......6...0.60 mm

 

ylempi rengas ---- mm...7......8...0.70 mm

alempi rengas ---- mm...7......8...0.70 mm

 

Siis noihin ylempänä mainittuihin esimerkkeihin verrattuna aika isot välykset. Mutta niukin naukin kuitenkin vielä melkein kaikki tehtaan toleransseissa. Periaatteessa nämä välykset eivät kai siis sittenkään selitä öljyn kulutusta ja pakoputkesta tullutta sinistä savua kaasua painettaessa?

 

Okei, otetaan sitten pari kuvaa kertomaan sitten jotain lisää aiheesta. Tässä yksi männänrengas pytyssä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lZr.jpg

 

Kannattaa katsoa nimenomaan tuota raon muotoa. Sitä yritettiin saada tallennettua kameran kennolle. Tuosta kuvasta se ei välttämättä näy kovin hyvin, mutta tässä toinen otos, jossa pitäisi jo näkyä se kulmakarvoja nostattanut asia. (Jos ei näy, niin klikkaa kakkosnapilla => näytä kuva ja sitten kuvaa voi kattella isompana versiona):

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lZq.jpg

 

Jos asia ei vieläkään avautunut, niin tässä viimeistään pitäisi selvitä, mitä haen takaa:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lZb.jpg

 

Niinpä. Männänrenkaiden päät ovat V-muodossa. Minulla on sellainen luulo, että raon pitäisi olla tasainen... Noi ylempänä mitatut arvot ovat mitattu tietenkin noista sisäsyrjistä (jotka jäävät männänrenkaiden uriin piiloon) ja todellinen välys sylinterin seinämää vasten jäävässä ulommassa reunassa on sitten enemmän kuin noi mitatut arvot. Sitten kaikki välykset eivät enää menekään edes tehtaan toleransseihin.

 

Jokohan tämä selittäisi savutuksen ja öljyn suurehkon kulutuksen?

 

Eikö? Lyödään pöytään lisää ihmeteltävää.

 

Muistutan tässä vaiheessa uudestaan siitä, että minä en ole koskaan rakentanut yhtään konetta (auton moottoria) ja tästä johtuen saattaa olla, että jotkut asiat herättävät minussa tyhmiäkin kysymyksiä. Tietävämmät saavat valistaa ihan vapaasti siitä, miten asioiden pitäisi olla.

 

Hoonausjäljet herättivät myös kulmakarvojen nousua. Tässä on siis koneistamon näkemys hoonauksesta, kolme kuvaa nykyisestä koneesta:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lZE.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lZ6.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lZe.jpg

 

Olisko siinä sitten osasyytä savutukseen ja öljynkulutukseen? Jotenkin on vaan vähän sellainen olo, että ei toi hoonaus ihan nappiin ole mennyt. Niin, minähän en tiedä asiasta sen enempää kuin sika lentokoneista tai tuulimyllyistä, mutta vuonna 2012 kuvasin pakoventtiilin putoamisen aiheuttaman kansirempan yhteydessä vakiokoneen hoonausjälkiä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lZc.jpg

 

Päätän ruuminavausraportin männänrenkaiden osalta tähän. Jatketaan vähän myöhemmin laakereiden yms. parissa. Mutta lähdetään kuitenkin siitä liikkeelle, että 1- ja 5-runkopukit olivat hyvin momentissa :thumleft: Ne kolme keskimmäistä eivät... :rolleyes:

 

...to be continued...

Link to comment
Share on other sites

Ruumiinavausraportti jatkuu, osa 2. Laakerit, pyörivät jne. Tällä kertaa sanallinen anti on huomattavasti niukempaa, antaa kuvien ja videonpätkän puhua puolestaan.

 

Lähdetään liikkeelle nokka-akselista. Toi etupään laakeri ei näytä ihan asiallisesti asennetulta (vai lyödäänkö ne jollain pajavasaralla paikalleen??):

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lL2.jpg

 

Jonkin verran muhjua on kulkeutunut vissiin öljyn mukana nokan laakereille

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLS.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLJ.jpg

 

Mutta jos muhjua on kulkeutunut nokka-akselin laakereille asti, niin eivät runkopukitkaan ihan terveiltä näytä

 

1-pukki

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLH.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lL0.jpg

 

2-pukki

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLi.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLD.jpg

 

3-pukki

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLg.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLn.jpg

 

4-pukki

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLX.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lL3.jpg

 

5-pukki

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lL1.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLf.jpg

 

Noissahan on sentään jotain johdonmukaisuutta. Pientä pintakarheutta kaikissa. Katotaanpa sitten kiertokankien laakereita...

 

1-pytty, ei varsinaisesti mitään ihmeellistä

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLt.jpg

 

3-pytty, ei varsinaisesti mitään ihmeellistä, vähän enemmän raitaa

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLx.jpg

 

5-pytty WTF? MITVIT?

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLv.jpg

 

7-pytty, ei varsinaisesti mitään ihmeellistä

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLC.jpg

 

2-pytty, ei varsinaisesti mitään ihmeellistä, vähän enemmän raitaa

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLU.jpg

 

4-pytty WTF? MITVIT?

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLz.jpg

 

6-pytty, ei varsinaisesti mitään ihmeellistä, vähän enemmän raitaa

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLs.jpg

 

8-pytty, ei varsinaisesti mitään ihmeellistä

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLo.jpg

 

Luodaan silmäys vielä kampiakseliin. Miksi tuolla kampuran peräpäässä on tuollainen ruosteinen raita?

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLm.jpg

 

Kampuran kaulat näyttävät pääosin olevan ihan kunnossa

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lL9.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLV.jpg

 

Paitsi ne nelos- ja vitoskiertokankien kaulat

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLM.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLd.jpg

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lLw.jpg

 

Kun muistetaan, että 2-, 3- ja 4-runkopukit olivat löysemmässä kuin 1 ja 5, jotka olivat kunnolla momentissa ja mietitään, kuinka helposti kampiakselin pitäisi normaalisti pyöriä, niin tässä vähän videota. (Laakerit on voideltu silikonivaseliinilla ja kampura nostettu laakereiden päälle.)

 

http://penthouse.homelinux.net/fs13/yorcci_kampiakseli.mp4

 

Huomautettakoon, että kun runkopukit oli irroitettu ja laakerit sivelty moottoriöljyllä, ei kampiakselia meinannut kuulemma jaksaa käsin pyörittää laisinkaan. Siis liike oli hankalampaa kuin nyt tuon silikonivaseliinin avustuksella... :o

Link to comment
Share on other sites

Öljynsuodattimen lobotomia jäi tekemättä silloin, kun olin koneen välittömässä läheisyydessä. Mutta onneksi kuvat liikkuvat nykyaikana kätevästi tänne periferiaan asti, joten tässähän tämä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lFG.jpg

 

Ei tuosta mitään sinänsä uutta ja mullistavaa näe. Alumiinimuhjua, mutta sehän olikin jo tiedossa.

 

Vielä pari kuvaa, mitkä olivat melkein päässeet unohtumaan. Nämähän eivät sinänsä tuo mitään uutta infoa tapaukseen, mutta havainnollistavat hyvin, miten se tuho on edennyt tuolla 7-pytyssä.

 

7-pytyn kiertokanki ja ledivaloa männän reiästä:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lF1.jpg

 

Ja miksi sitä valoa piti osoittaa tuohon kohtaan? No sen takia, että näkee selkeämmin, mistä tämä ryönä on peräisin:

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lFf.jpg

 

Siis ihan samalla tavalla kuin polttoleikatessa "roiskuu" metallia.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Kansissa ei näy yhtään perinteisiä nakutuksesta johtuvia jälkiä.

Yleensä nuo jäljet ovat palotilan reunoilla ja näyttää vähän kuin syvältä hiekkapuhallus jäljeltä.

 

Oma veikkaus, että männänrengas  on mennyt poikki ja palokaasut hengittäneet männän välistä, poltto leikaten alumiinin männästä.

 

Tässä kuva palje alueen pinnasta, johon kylläkin oli tarttunut sulaa mäntää:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/vaurio2.jpg

 

Seetien välissä oli tietysti sulaa metallia, mutta näyttäisi että kevyt koneistus seeteille ja kansitasolle riittää:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/vaurio.jpg

 

Kansiahan oli jo aiemmin portattu, mutta samalla kun korjataan vahingot, koitetaan kanaviakin hieman entrata.

 

Muutama kuva muokatusta kanavasta. Vieressä on edellinen versio.

 

Palotilan kevyttä siistimistä:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/chambers2.jpg

 

Venttiilitaskut:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/chambers.jpg

 

Imukanavat:

http://www.npsheads.com/images/Web/Yorcci/runners.jpg

 

Jahka homma etenee ja nokka akselin valinta on aiheellista, niin pitää laskeskella miten osuu yksiin imusarjan kanssa.

 

Tänään tuli kuvatusta tilanteesta 'tässä mennään' - siis kairaukset on nyt suoritettu, vielä kuulemma tehdään pientä siistimistä, mutta varsinaiset kanavien muotoilut ovat valmiina. Vaatiihan tuossa vielä vähän seetitöitä, kansien plaanaukset ja imuventtiilien ohjurit uusiksi, mutta hyvältä näyttää  \m/

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lPF.jpg

 

Kääk! Kohtahan sitä joutuu jo miettimään nenäkepin valintaa puristussuhteen, dekkitason jne. suhteen - onneksi ei tarvitse itte miettiä ihan mahdottomasti, kun ei taidot riitä.

 

Mutta edelleen hyvin luottavaisin mielin täällä ollaan.

 

Ja toisaallakin homma etenee, nyt on lohko jo aika paljaana - kohtapuoliin myös puhtaana...

 

http://kuvapilvi.fi/finnshark/lr0.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...