Jump to content

Voimaa kutosesta


kutvonen

Recommended Posts

  • Replies 165
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • kutvonen

    81

  • TransNAM

    22

  • mieta

    10

  • Crisis

    7

Top Posters In This Topic

Posted Images

eiks uudessa golfissakin ole aika mielenkiintoinen kaksois turbo viritys, remmi ja pakokaasu ahdin samassa koneessa ja toimivat vuoronperää.

Link to comment
Share on other sites

...no, sanotaan näin että jos v8:si mallin sarjoja sanoo huonoiks, ei oo nähny viel kutvosen sarjoja...

 

Voin sanoa että moottorin tilavuutta nähden v6:sen sarjat on ihan ok näköset verrattuna kasikkoon..

 

Nimim. 2 v6 prkl pyörii jaloissa :D (ei omia mut ku nuo tutut hankkii noit toinne pyöriskelee..)

 

ps. Toisesta v6:sesta tosin kaveri ajatteli tehdä volvoonsa moottorin.. 89v(?) 2.8l aj. noin 38tmk... Mutta onhan näitä turbo ajatuksia monissa paikoissa ollut liikenteessä. Suuri muailma nääs. ;)

Link to comment
Share on other sites

Juu, itte epäilen samaa...Mitenkäs sulla on Mieta suhtauduttu tohon nokkaan päästömittauksissa ja miten ovat kommentoineet ku pumppu puuttuu, vai ovatko kiinnittäneet huomiota ollenkaan...?

 

Päästöt mitattiin uuden tulkinnan mukaan vähäpäästöisenä korotetuilla kierroksilla, mikä yllättäen olikin hyvä asia, ei olis mennyt muuten läpi. Kaksi vuotta toimimattomana ollut katalysaattori rupesi toimimaan kun konttorin setä sitä pitkään kierroksilla lämmitti. Ilmapumpusta ei tule mitään sanomista ainakaan mulle, kun ei lue muuta kun katalysaattori rekisteriotteessa (ei kolmitoimikatalysaattori tai vähäpäästöinen).

Link to comment
Share on other sites

onhan noita järjestelmiä tehty niin että kun toinen putki aukeen niin toinen sulkeutuu

 

Toi oma cut-out toimii juurikin näin, eli läppä sulkee tien joko suoraan ulos tai pakoputkiston läpi. Lähinnä huvittas kokeilla jollain pienellä vispilällä saada lähtöjä paremmaks, varttimailin ajaminen saa minun puolesta jäädä isommille koneille.

Link to comment
Share on other sites

Noo, omaan silmään noi pakosarjat ovat kategoriassa "helppoa tehoo" vaikka ny ei sit numerois vaikuttas paljoo, nii se korvienväliteho ainaki tuplaantuu! ;D Tana ku saanutkaan sitä kameraa tänään ku kameran omistaja lähti pippaloihin...taidanpa tehdä ittekki saman ::) Ja pile houkutteli että jos putken tekee nii se pitää olla tuplana taa asti...hmm...

 

-Ja tähän toiseen keskuteluun...mites jos väsäälis remmin päähän samnlaisen hihnapyörä keksinnön ku ilmastoinnin kompurassa??ja ku imusarjan paineet laskee,niin venttiili kääntää ilmanoton putken toisesta haarasta tai jotain .... mää meen nukkuunn .... eiku pippaloihin!

Link to comment
Share on other sites

-Ja tähän toiseen keskuteluun...mites jos väsäälis remmin päähän samnlaisen hihnapyörä keksinnön ku ilmastoinnin kompurassa??ja ku imusarjan paineet laskee,niin venttiili kääntää ilmanoton putken toisesta haarasta tai jotain .... mää meen nukkuunn .... eiku pippaloihin!

 

Jep.. Eli kytkin vaan siihen hihnapyörään.. Säätöjä ei tarvi sen enempää tehdä kun laskee vaan että missä vaiheessa remmin tuotto laskee (3000-4000rpm) niin turbo mitoitentaan moottori huomioon ottaen sen mukaan.. Sitten vaan ohjelmoitava boksi (esim commander osaa tehdä) jossa kun moottori saavuttaa tietyn kierrosluvun tulee 12v signaali ulos joka sitten taas käskee ilmanotossa läppää käänymään niin että ilma otetaankin pelkästään turbolta. Tässä vaiheessa kytkin vetää remmin hihnapyörässä ja tämä vapautuu.. Ylipaine turbon ahtoputkessa pitää huolen että läppä ei käänny takaisin niin että ilma tulisi remmin puolelta.. Sekä turbolle että remmille on rakennettava erilliset ilman otot.

Kierrokset kun taas laskee alle tuon määritetyn rajan boksi vapauttaa ohjaavan läpän jonka jousi kääntää niin että remmin putkisto on taas yhteydessä läppärunkoon ja tiivistää turbon putken ettei ahto karkaa sinne..

 

Näitä järjestelmiä on iät ja ajat ollu kuorma-autoissa.. Ei todellakaan ole mitään monimutkaista.. Vaikein osa on löytää remmi ja turbo -ahtimet jotka toimisivat täydellisesti keskenään.

Link to comment
Share on other sites

Tollaanen on toi pykälä vakiona

 

eipä tuo paha ole ellei samanlaista ole ns short-side:lla... imu imee ilmaa lyhintä reittiä joten "sisämutkat" ovat ne ratkaisevat.. Vaikuttaahan tuokin jonku verran.

näkisit miten ladan koneissa on kanavat kohdillaan :D:D sit tiiät mikä on pykälä..

Link to comment
Share on other sites

Komiasti puhistuu osat ku niitä pikkasen lasikuulalla kiusaa! Tuollaki oli "kevyesti" paskaa sisällä...ei oo enää :D

missä puhallutit ja oliko hintava

Link to comment
Share on other sites

missä puhallutit ja oliko hintava

 

...Allekirjoittanuthan noi on puhaltanut, eli sinällään ilmaista...Ohojesääntönä on ollu että kevytmetalleja taikka pienempiä rautaosia voipi puhaltaa...

Link to comment
Share on other sites

Noi "kyhmyt" on tärkeät virtausten kannalta. Älä vaan mee viilaamaan niitä pois.

 

Kiitti tiedosta...Olis viel vahingos noiki lähteny... ::)

Link to comment
Share on other sites

Noi "kyhmyt" on tärkeät virtausten kannalta. Älä vaan mee viilaamaan niitä pois.

 

Yleensä neuvoovat kotihierojia "teroittamaan" nuo kyhmyt, pitäs parantaa niiden virtausta avittavia ominaisuuksia.

Link to comment
Share on other sites

tulipahan venakki putsattua...Pitäisikö noi imupuolen venttiilinlsutaset hioa mataksi päältä, vai kuinka se benziini siihen "pisaroituu" ja muutenkin, onko noi hyvä olla noin kiiltävät??

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...