Jump to content

GTA -88


R6lli
 Share

Recommended Posts

Hei. Tuli tämmöinen hommattua rojektiks kun sopuhintaan sai

20200926-185739.jpg

 

20200926-185147.jpg

 

20200926-185201.jpg

 

20200926-185103.jpg

 

 

Tekniikka 5.7 tpi ja ajettu mittarin mukaan n.230tkm

 

Moottori vaatii hieman hellyyttä. Lämpösenä, tai oikeastaan kuumana öljynpaineet tipahtaa nolliin tyhjäkäynnillä. Ensiapuna yritin 10w60 öljyä ja tyhjäkäynnin nostoa mutta ei auttanut. Korjaako tietokone automaattisesti kierrokset mieleisekseen kun tuntuvat laskeutuvan silti n.650rpm?

 

Laakerithan sieltä luultavasti kuluneet. "Vanhoissa" öljyissä, jotka juuri ennen myyntiä vaihdettu, näkyy tuollaista "tähtipölyä"

nj7XVQn

 

20200927-142436.jpg

 

Noh, jäipä hieman rakentelurahhoo joten aika nopeasti saa osat hankittua, kunhan tietäisi miten kannattaisi edetä  ???

 

Mielessä oli, että laakereiden sekä oman kampiakselin koneistuksen hintaero jää varmaan sen verran pieneksi että jos laittaisi stroukkisarjan. Tuohan ilimeisesti pitäisi kumminkin painottaa ja missähän hinnoissa työssä pyöritään keski-suomen alueella?

 

Toinen harkinnassa oleva asia stroukkisarjan kaveriksi olisi jotkut hyvät alukannet ja mieto nokka. Turbiini myös korkeammalla stallilla.

 

Asiahan on niin että mitään varttimailivehettä en ole tekemässä, joten oman voimansiirron pitäisi kestää.  Missä menee tämä raja? Ja onko muuta huomioitavaa moisessa paketissa?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kantsii öljyn paineet tarkistaa toisella mittarilla varmuuden vuoksi, ennenkuin lähtee konetta aukomaan tai uutta konetta hankkimaan.

 

Juu, ECM tuppaa pitämään sen tyhjäkäynnin mikä prom siruun on ohjelmoitu, tosin pystyy sitä tyhjäkäyntii nostamaan sillain että on korkea tyhjäkäynti, mutta ei se kannata tyhjä käynnillä pitää öljyn painetta, ei laatikollekkaan hyväks, jos automaatti on, kolahtaa/nykäsee vaan turhan paljon kun laittaa vaihteen päälle.

Link to comment
Share on other sites

Kantsii öljyn paineet tarkistaa toisella mittarilla varmuuden vuoksi, ennenkuin lähtee konetta aukomaan tai uutta konetta hankkimaan.

 

Juu, ECM tuppaa pitämään sen tyhjäkäynnin mikä prom siruun on ohjelmoitu, tosin pystyy sitä tyhjäkäyntii nostamaan sillain että on korkea tyhjäkäynti, mutta ei se kannata tyhjä käynnillä pitää öljyn painetta, ei laatikollekkaan hyväks, jos automaatti on, kolahtaa/nykäsee vaan turhan paljon kun laittaa vaihteen päälle.

Lähinnä ensiavuksi ja mielenrauhan saavuttamiseksi, että pystyisi hitusen fiilistelemään ennen talliin laittoa. Kuinkas se tehdään?

Ja paineiden tarkastus tietty toisella mittarilla ensin.

 

Hienon näköinen auto muuten, mistä löysit, jos saa kysyä, oliks netti autossa toi auto?

Lapista piti noutaa. Oli nettiautossa juu. Olin menossa ostamaan perjantaina tätä ehjänä mutta juuri junalippua ostaessa tuli soitto tästä oletetusta ongelmasta, joka ilmestyi öljyn vaihdon jälkeen (??). Hierottiin hinta uusiksi ja noudin trailerilla. Tässä nyt 100km ajellut ilman suurempia ongelmia. Välillä syttyy SES valo sekä hytissä ajoittaista bensan katkua. Nostin/keinu tai kaksi naputtaa, sekä kierrosten ollessa laskusuhdanteessa jokin naputtaa n. 1500rpm kohdalla. Ei kolkota. Sanotaanko näin että oli auto isomman rempan tarpeessa tai ei, niin hintansa väärti.

 

Link to comment
Share on other sites

Paineongelmaa saisi näin syksyksi korjattua kyllä myös sillä että lämmöt saisi pysymään noin puolivälissä.. tuntuvat karkailevan ylöspäin normiajossakin jolloin öljynpaineongelma ilmenee. Paikoillaan alumiininen syyläri ja kaksi sähköflektiä, joita vain toinen lähtee pyörimään

 

20200927-170144.jpg

Link to comment
Share on other sites

Lähinnä ensiavuksi ja mielenrauhan saavuttamiseksi, että pystyisi hitusen fiilistelemään ennen talliin laittoa. Kuinkas se tehdään?

Ja paineiden tarkastus tietty toisella mittarilla ensin.

 

Lapista piti noutaa. Oli nettiautossa juu. Olin menossa ostamaan perjantaina tätä ehjänä mutta juuri junalippua ostaessa tuli soitto tästä oletetusta ongelmasta, joka ilmestyi öljyn vaihdon jälkeen (??). Hierottiin hinta uusiksi ja noudin trailerilla. Tässä nyt 100km ajellut ilman suurempia ongelmia. Välillä syttyy SES valo sekä hytissä ajoittaista bensan katkua. Nostin/keinu tai kaksi naputtaa, sekä kierrosten ollessa laskusuhdanteessa jokin naputtaa n. 1500rpm kohdalla. Ei kolkota. Sanotaanko näin että oli auto isomman rempan tarpeessa tai ei, niin hintansa väärti.

 

Tältä sivulta löytyy enemmän tietoo haulla, että miten se tyhjäkäynti säädetään, samoin googlesta, thirdgen sivulta, täältä varmasti joku viisaampikin paremmin muistaa, mutta mitä itse muistelen, niin ekaks säädät sen tyhjäkäynti ruuvin vastapäivään eli auki päin, sillain, että se ruuvi ei kannattele kaasu läppiä auki, tiiätkö sie missä se tyhjäkäynti ruuvi on?

Se on siinä throttle bodyssa, takana, jos eestä päin sitä katsoo niin se on oikeessa yläkulmassa, ja sitten kun se on sen verran auki että se ei kannatele kaasu läppii auki, niin sitten laitat hyppylangan, eli vaikka metallisen paperi klipsin tai rauta langan pätkän mikä on U muotoiseks väännetty, kuskin puolen jalka tilassa olevaan ADL porttiin vai mikä se nyt oli, töpseli kuitenkin, mistä voi lukea vika koodit, oliks se 12 pinninen jos oiken muistan, niin siihen vaikka se U muotoinen rauta langan pala, kahteen oikeessa yläkulmassa olevaan pinniin, jos oikein muistan, googlesta löytyy kyllä kuva, laitat sen sillain että se U muotoinen lanka osuu niihin kahteen ylimmäiseen oikeessa yläkulmassa oleviin pinnoihin, sit laitat virrat päälle, mutta älä starttaa, pelkät virrat vaan, sit pitäis lähtee flekti pyörimään ja ses valo vilkkuun, sit ootat about 30 sekkaa, sit otat tyhjä käynti (IAC valve) tyhjäkäynti venttiilin virta töpselin pois, ja sytkä ennakon säädön virta piuhan liittimen naksautat auki, se on sellainen ruskea beige johto, vasemman sulan alapuolella, suunnilleen sen mustan linnun pöntön päällä mihin menee ilmastointi putket, sen pöntön päällä pitäis olla se sytkä ennakon johto liitin, sit kun on se 30 sekkaa suunnilleen mennyt, otat sen hyppy langan pois, voi ottaa mun mielestä vaikka on virrat päällä tai pois, sen hyppylangan, sit vaan starttaat auton, mutta se varmasti sammuu ja käy tosi huonosti ja ses valo syttyy, mutta se kuuluu asiaan silloin kun on sytkäennakko johto pois, hyvä olla kaveri mukana mikä pitää autoo pinta kaasulla silloin kun säädät sitten siitä tyhjä käynti ruuvista sen verran että se pysyy käynnissä, sitten säädät kierrokset siihen mihin haluat, (huomioi että lopullinen tyhjäkäynti on sitten vähän korkeampi lopuksi, sitten kun on ne parit liittimet paikoillaan, varsinkin sytkä ennakon liitin,) sitten vaan auto sammuksiin ja sytkä ennakon ja tyhjä käynti venttiilin virta johto takaisin, ja sitten säädät TPS sensorin 0.54 volttiin, multimeterin avulla, voin siitä huomenna kertoa lisää että miten se säädetään, myös googlesta/youtuubista löytyy videoo ja vinkkejä, jotkut säätää TPS sensorin vaikka 0 58- 0.60 volttiin, se on vähän auto kohtainen, että toimiiko paremmin vai huonommin, mutta se 0.54 volttia on hyvä aloitus kohta, se on myös niin sanottu normi lukema missä sen pitäis olla, siihen ne on sen myös tehtalla kait säätäneet, about 0.54 volttia, ja sitten kun kaasu läpät kääntää auto sammuksissa toki, myös säädön aikana, niin kaasu läpät täysin auki ollessa jos on neljä volttii tai yli, niin pitäisi sitten itse TPS sensorinkin toimia niinkuin pitää.

 

80 asteen termostaatilla saat lämmöt vähän alemmaksi, ja onhan niitä kylmempiäkin, mutta sit voi tulla ongelmii open/closed loopin kanssa, eli happi sensori luulee että kone on turhan kylmä ja ei tuppaa mennä closed loopiin vai open loopiin, en muista kumminpäin se nyt oli, ei kai siinä muuta hallaa oo kuin se että löpöä voi mennä vähän enemmän ja pitemmän päälle karstoittaa paikkoja, nää tän ikäset ameriikan koneet on kuumaksi tehty tai että siis aika kuumana käyvät että ois päästöt pienemmät, kuulemma polttaa bensat sun muut karstat pois paremmin jos on vakio lämmön termostaatti, itsellä on ollut 90 ja 80 asteen termarii, en muuta eroo oo huomannu kuin sen että 80 asteen termarilla digi mittari näyttää pykälää alempaa lämpöä, ja sitten kun mennään pakkasiin niin about 10 miinus asteen tiloissa ei tuu kuumaa ilmaa ihan niin helposti kuin mitä vakio termarilla.

 

Jos sulla on lämpöjen kanssa ongelmia, niin voi koittaa vaihtaa uudet vihreät jäähytin nesteet ja huuhdella jäähdytin järjestelmän lisä aineella, ja voi korjata sen toisen flektin että se pyörii, kumpi flekti se on mikä ei toimi? kuskin puolen flektiä ohjaa ECM, matkustajan puolen flektille on oma anturi koneen lohkossa, matkustajan puolella, startti moottorin yläpuolella suunnilleen, siihen on myös olemassa kylmempää anturia olemassa, eli saa flektin pyörimään aikaisemmin jos haluaa, tai sitten yhdistää flektien releistä tietyn johdon toisiinsa, niin lähtee molemmat flektit yhtä aikaa päälle, tosin se voi kuulemma pitemmän päälle aina poksauttaa sulakkeen kun ei sitä sillain oo suunniteltu.

 

Mulla ei oo nykyään ilmastointia, niin oon laittanut katkaisimen sisälle, mistä saa matkustajan puolen flektin päälle tarvittaessa, kuskin puolen flekti toimii silti silloin kun kuuluu, eli ensin kuuluu lähtee matkustajan puolen flekti päälle, ja sitten kuskin puolen flekti, jos lämmöt silti nousis, jos nyt ees oikein enää muistan että kumpiko niistä flekteistä kuuluisi ensin lähtee pyörimään, oikea vai vasen.

 

Ihan mielenkiinnosta vaan kyselin, että oliko toi netti autossa, kun huvikseen aina kahtelen pontiacceja ja camaroita, en muista että oisin ton netti autossa nähnyt, tosin mie en nykyään muista juuri mitään.  ;D

 

Mitä tohon öljyn paineeseen tulee, niin ei mun mielestä maata kaada, jos se suunnilleen tos 30 psi hujakoilla on, joku terva öljy ei oo mun mielestä hyvä, en tiedä rasittaako se öljy pumppua liikaa, kyllä täällä joku paremmin tietää ja sua neuvoo.

 

Netistä löytyy muuten tietoo, että mikä on minimi paine näille koneille, harmi kun en itse muista, oisko se ollu tyhjä käynnillä, minimi, joku 10 tai 20 psi, en oo varma.

 

Onks sulla muuten se ilman ohjain etu puskurin alla paikoillaan, ilman sitä lämmöt nousee turhan ylös, ja vielä kun nää pannut on tehty että ne käy kuumana niin flektit lähtee mun mielestä turhan myöhään päälle, niin se ilman ohjain on tärkeä.

 

Jos nostajat naputtaa, niin voi koittaa vaikka liqui moly engine flushia, tai jotain vastaavaa, taitaa liqui moly valmistaa flushia mikä on nostajille tehty, mutta luulis jonkun normi engine flush tuotteen toimivan ihan yhtä hyvin, tosin jos sulla on 10w60 öljy koneessa, niin voi senkin takia naputtaa nostaja tai pari, kyllä nää jollain 5w40 tai 15w40 tai 20w50 öljyillä pelittää, ja miksei myös jollain 5w30 tai 10w30, sitähän nää ainakin uutena käytti, tosin jos sulla on koneessa öljyn paine ongelmia, niin luulis paksun öljyn auttavan ainakin väliaikaisesti.

 

Kun mainitsit että ses valo joskus palaa, sillä rauta langan palalla samaan paikkaan kun laitat sen silloin kun tyhjä käynti säätöö valmistelit, niin samalla periaattella voit katsoa ja laskea ses valo kun se vilkkuu, että mikä vika koodi siellä ois, täällä joku viisaampi voi siinä neuvoa, taitaa google ja youtube kait löytyy videoo, tai sitten auto verstaalla jos käyt, jos niillä on vika koodi luku laite, obd 1, muistaakseni jos löytyyy, sillä ne voi lukea vika koodit sun muuta, riippuen minkä tason laite niillä on, näkee esim. myös onko auto open vai closed loopissa, jäähdytys nesteen lämpötilan, TPS sensorin voltit, jne.

Link to comment
Share on other sites

Jos sitä tyhjä käynti ruuvia ei koskaan ole tehtaan jälkeen säädetty, niin sen ruuvin, siihen käy muistaakseni torx tai kuusi kulma pää, niin sen ruuvin edessä voi olla joku suoja laatta tai vastaava, sen saa veks kun vaikka jollain taltta pää meisselillä kaivelee tai kopauttaa siihen varovasti, en muista oliko vakio throttle bodyssä sitten mutteri toisessa päässä mikä täytyy ensin löysätä että pääsee käänteleen sitä tyhjä käynti ruuvia.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin tuosta torx ruuvista sitä aijemmin säädettiin. Täytyy tehdä antamasi ohjeiden mukaan.

 

Flekteistä vain oikeanpuoleinen toimii. Vasen tuntuu olevan mykkä.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Juurikin tuosta torx ruuvista sitä aijemmin säädettiin. Täytyy tehdä antamasi ohjeiden mukaan.

 

Flekteistä vain oikeanpuoleinen toimii. Vasen tuntuu olevan mykkä.

 

Tälläisen löysin, tosta näkee hyvin miten TPS sensori säädetään.

 

Ton TPS sensorin alapuolella, tos videos, sen alapuolella kun on nelis kanttinen sähkö liitin, se on sitten se tyhjäkäynti venttiilin virtaliitin ja itse tyhjäkäynti venttiili, senkin voi joskus vaihtaa/putsata, mutta tuskin tähän hätään vielä, ettei tuu liian monta hommaa samalla, varsinkin jos auto  muuten käy ja kukkuu suht normaalisti ettei sammuile.

 

Sit kun autos on noita muovi klipsi sähkö liittimii, niin hyvin varovasti kantsii niitä naksutella auki, itsellä monesti naksahtaa poikki kun ovat niin hauraaksi mennyt.

Link to comment
Share on other sites

Ja ihan ensimmäiseksi ennenkuin alat läppiä säätämään,puhdista läppärunko ja läpät.Kerää karstaa/nokea ,ja olemassaoleva aukko tukkeentuu->liianpieni minimi-ilmamäärä->sammuilee.

Link to comment
Share on other sites

Juurikin tuosta torx ruuvista sitä aijemmin säädettiin. Täytyy tehdä antamasi ohjeiden mukaan.

 

Flekteistä vain oikeanpuoleinen toimii. Vasen tuntuu olevan mykkä.

 

Sitä vasenta (kuskin puolen) flektiä ohjaa ECM, jos oikein muistan, täällä porukka kyl neuvoo miten sen saa toimimaan, muistaakseni sille on lämpö tila anturi olemassa, mitä ECM käyttää ja siten säätää flektin päälle tai pois, korjatkoon joku jos oon väärässä, mutta luulisin että sillä sen saa toimimaan, uudella  anturilla, jos molemmat flektin releet toimii.

Tost videosta näkee paremmin missä se anturi on

Link to comment
Share on other sites

No jopas täällä tulee dataa. Keskiviikkona otan nämä asiakseni.

 

Tänään auto sanoi satasen vahdista poks ja hyytyi. Hieman säikäytti mutta tien sivussa starttaillessa ymmärsin että varsinaista mekaanista vikaa ei ole. Pelti auki ja heti hyppäsi silmille puolan? liittimestä rispaantuneet ja ketkenneet johdot.

20200928-152502.jpg

Ei muuta kuin karvaperse liitoksella johdot suoraan paikalleen ja wakaflexiä pitämään ne paikoillaan ja taas jatkettiin matkaa. Liekkö syypää ajottaisiin ses valon syttymisiin, aika näyttää..

 

20200928-152547.jpg

Tältä näyttää keulalla. Onko siellä nyt kaikki ohjaimet paikallaan?

Link to comment
Share on other sites

No jopas täällä tulee dataa. Keskiviikkona otan nämä asiakseni.

 

Tänään auto sanoi satasen vahdista poks ja hyytyi. Hieman säikäytti mutta tien sivussa starttaillessa ymmärsin että varsinaista mekaanista vikaa ei ole. Pelti auki ja heti hyppäsi silmille puolan? liittimestä rispaantuneet ja ketkenneet johdot.

20200928-152502.jpg

Ei muuta kuin karvaperse liitoksella johdot suoraan paikalleen ja wakaflexiä pitämään ne paikoillaan ja taas jatkettiin matkaa. Liekkö syypää ajottaisiin ses valon syttymisiin, aika näyttää..

 

20200928-152547.jpg

Tältä näyttää keulalla. Onko siellä nyt kaikki ohjaimet paikallaan?

 

Joo, on sielä se ilman ohjain paikoillaan.

Se ilmain ohjain on toi musta muovinen lippa, se ohjaa/flippaa ilmaa jäähdyttimeen päin.

 

No hyvä että pääsi matka taas jatkumaan, noi puolan liittimet voi korjata uusilla, ainakin e-baylla on ac delco liittimiä, musta ja harmaa liitin, johdot voi vaikka juottamalla liittää, toinen liitin menee virran jakajan taakse, sen voi ottaa molemmista liittimistä pois, niin voi vaikka pöydällä korjata liittimen, ja laittaa suojaksi kaikkiin kolvi kohtiin sitä kutiste sukka krymp slang mikä nimeltä onkaan, johtoa, mikä vaikka sytkärillä lämmitetään, toinen liitin täytyy kait autossa ollessa korjata, en oo koskaan tajunnut että mihin se toisen liittimen pää menee, johki isompaan johto sarjaan kait ja häviää sitten johto mereen kone huoneessa.  :o

Link to comment
Share on other sites

Tilasin nyt tuon liittimen, sekä 180 termarin, pakosarjan tiivisteet (säksätys johtuu siitä) ja vakion öljypumpun tuolta rockautosta. Auto pääsee uuteen omaan talliin viikon päästä jolloin pääsee tuohon perehtymään enemmän. Siirryin 230km ponulla ajetun testikilometrin jäläkeen käyttöauton rattiin, etten nyt aiheuta enempiä vahinkoja.

Link to comment
Share on other sites

Ei toi 15psitä öljynpaineena kuumalla ja vanhalla koneella sillai huono ole, mutta laakerit on jo tietenki kuluneet ja toi öljy ainaki näyttää siltä, että jos mielenkiintoa riittää ni ainaki alakerran laakerien vaihto olis kohdillaan. En lukenu enempää tarinaa, mutta naputtaako nostajat?

Öljynä ite suosittelen 10w40, 15w40, 10w60 tai 20w50. En laittais 5w tai 0w öljyjä, liian notkeita.

Jäähdytysnesteet vaihtoon ja huuhtelu, jos on paskaa järjestelmässä, ni vaikuttaa aika paljon kiertoon ja jäähdytykseen. Koskahan vaihdettu viimeks?

Link to comment
Share on other sites

Ei toi 15psitä öljynpaineena kuumalla ja vanhalla koneella sillai huono ole, mutta laakerit on jo tietenki kuluneet ja toi öljy ainaki näyttää siltä, että jos mielenkiintoa riittää ni ainaki alakerran laakerien vaihto olis kohdillaan. En lukenu enempää tarinaa, mutta naputtaako nostajat?

Öljynä ite suosittelen 10w40, 15w40, 10w60 tai 20w50. En laittais 5w tai 0w öljyjä, liian notkeita.

Jäähdytysnesteet vaihtoon ja huuhtelu, jos on paskaa järjestelmässä, ni vaikuttaa aika paljon kiertoon ja jäähdytykseen. Koskahan vaihdettu viimeks?

Siis tuo kuva on otettu ajossa. Tyhjäkäynnillä mittari helähtää pohjaan ja piippaa tämän merkiksi. Eli oman mittariston mukaan täyteen nollaan. En vielä ole toisella mittarilla testannut mutta kun tuo puolan liitin oli tilattava niin samaan rahtiin laitoin pumpun kun ei maksanut oikein mittään.

Joku naputtava ääni kuuluu ajoittain, en ole yrittänyt vielä tätäkään paikallistaa. Nostajat vaihdettu neljän vuoden sisään. Koneeseen tehty myös kansiremontti joten laakereiden vaihdolla antais tälle hyvin lisävuosia. Tehon määrä,tai oikeastaan vain sen puute yllätti kun en ollut aijemmin moista ajanut ;D Fiilistelyvehkeeksi ostin mutta kyllä silti jäi jotain kaipaamaan. Jos esim turbiinin vaihdolla saa hitusen luonnetta lisää, niin se ehkä riittäisi. Tässä kun on saanut mielen tasaantumaan niin hirveään viritysrumbaan en enään jaksa lähteä, kun se on loputon suo vapaa-ajalle että lompakolle. Been there, done that.

Link to comment
Share on other sites

Aiemman kuvan glykolin lämpö ihan normaali.

Omat TPI moottorit 200/220f.

Itsellä on öljynlämpötilamittari ja vaikka molemmat flektit kytkee päälle, niin 220f>190f lämmön muutos ei pahemmin vaikuta öljynpaineeseen laatuöljyllä.

Öljynlämpöön kyllä vaikuttaa 105c > 90c.

Ihan normaali öljynlämpötila ja vaatii kuumanpäänviskositeetin paksuuntamisen, jotta vaikuttaisi paineeseen.

Näissä on vaatimaton öljytilavuus.

Vuotavan venakopan seurauksena 1l. öljyn menetys nosti öljyn lämpötilaa 130c, mutta maltillinen ylitäyttökään ei taida sua pystyä pelastaa.

Voisin lainata sulle öljynpainemittarisettiä, mutta kuulostaa vähän turhalta.  :-\

Link to comment
Share on other sites

Siis tuo kuva on otettu ajossa. Tyhjäkäynnillä mittari helähtää pohjaan ja piippaa tämän merkiksi. Eli oman mittariston mukaan täyteen nollaan. En vielä ole toisella mittarilla testannut mutta kun tuo puolan liitin oli tilattava niin samaan rahtiin laitoin pumpun kun ei maksanut oikein mittään.

Joku naputtava ääni kuuluu ajoittain, en ole yrittänyt vielä tätäkään paikallistaa. Nostajat vaihdettu neljän vuoden sisään. Koneeseen tehty myös kansiremontti joten laakereiden vaihdolla antais tälle hyvin lisävuosia. Tehon määrä,tai oikeastaan vain sen puute yllätti kun en ollut aijemmin moista ajanut ;D Fiilistelyvehkeeksi ostin mutta kyllä silti jäi jotain kaipaamaan. Jos esim turbiinin vaihdolla saa hitusen luonnetta lisää, niin se ehkä riittäisi. Tässä kun on saanut mielen tasaantumaan niin hirveään viritysrumbaan en enään jaksa lähteä, kun se on loputon suo vapaa-ajalle että lompakolle. Been there, done that.

Jaajuu, ei älynny kattoa, että oli hiukan nopeuttakin ;D

Joo jos tyhjäkäynnillä tippuu paineet alas, ni alakerran laakerit kuluneet.

Ja kannattaa tosiaan huuhdella se jäähdytysjärjestelmä, jos on paskanen.

Link to comment
Share on other sites

Ei pitäis ajossa olla lämmöt noin korkeella, jos kaikki ok. Termari tietenkin, jos jumittaa, vesipumppu, jäähdytin (oli vissiin vaihdettu?) ja sitte jos on tukossa. Tottakai jos öljy on liian kuumaa ni vaikuttaa lämpöihin, mut saa kyllä olla melko kuumat. Tässä kuitenki vissiin öljyä tarpeeksi.

Öljytilavuus näissä on kyllä naurettavan pieni, sais melkeen olla tupla määrä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

20201015-224215.jpg

Pontso saatu muuton jäljiltä nopeasti raivattuun talliin. Naputtava ääni koveni huomattavasti siirtomatkalla. Kuuluu selkeästi oikealta puolelta konetta, välillä häviten. Kopat irroittamalla en huomannut mitään erikoista. Jotenkin epäilen nostajaa, vaikkakin niiden pitäisi olla vaihdettu.

Lisäksi löytyi kaksi läpilyövää tulpan johtoa sekä pieniä muita rispaantumisia sähköissä.

 

Vielä pitää tallia järjestellä, siivoilla ja varustaa ennenkö viihtii rueta moottorin nostoon  :W

 

Link to comment
Share on other sites

Vaihtaa nyt ekaksi kunnon öljyt, vaikka Valvolinen MaxLife 10W-40 ja kokeilee onko vaikutusta, huonot öljyt aiheuttaa nostajien ääntämisen. Turbiinin pultit kannattaa tarkistaa, aiheuttaa myös naputtavaa ääntä.

Link to comment
Share on other sites

Tuossa viä videota äänestä. Keinut kyllä äkkiseltään tuntui olevan säädöissään, eikä esim. sormella painamalla hiljentynyt. Ölpät on Castrol Edge 10w-60:set mitkä vaihdoin, luulis olevan laatutavaraa  ???

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...