Jump to content

GTA -88


R6lli

Recommended Posts

Kandee käydä lohko läpi halkeamien ym varalta. Tai sitte vie koneistamolle tarkempaan syyniin. Koneistamolle palaa jo hyvin nopee se tonni, kun aletaan poraamaan ylikokoon. Joten se budjetti heilahtaa helposti uusiin lukemiin.

 

Ite tilasin tuolta Skip Whitelta stroker kitin (ebayn kautta sai helvemmalla) Niissä kiteissä on ainakin osat mitoitettu yhteen ja tasapainotus laput tuli mukana.

Scatin teräs kampura ja 6" I-profiili tako veivit, Wisecon männät, eli laatu osaa ja kestää vähän kierrättääkin. Noi käyttää kiteissä King laakereita, mutta ne voi upgreidata Cleviteen. Tosin noi King laakeritkin pitäis kestää sen 480hp, ainakin David Vizardin mukaan.

Täytyy tsekkailla tuota lohkoo. Olikohan 230tkm ajettu, ei kai se kovin rakoile vielä  ;D Kävin toisella koneistamolla tänään kysymässä hintaa niin lätkäs tulostimesta lapun jossa poraus 350e, pesu 15e, kampiakselin painotus 350e sekä mäntien prässäys kiertokankiin 160e. Tuostahan saa tuon painotuksen pois kun ostaa painotetun sarjan.  Onkos tuossa männäntappien prässäyksessä mitään erikoista? Ei varmaan mitään etteikö homma omassa tallissa onnistuisi?

Lisäksi ennen työn aloittamista pitäs saada männät koneistajalle, että saa välykset kohdilleen.

Laatukamaa juu näytti Skipin sivuilla olevan, täytyy miettiä. Luulen kyllä kallistuvani tässä pieniin kompromisseihin hinnan ja laadun suhteen, kun en tosiaan hirveitä tehoja hae.

 

Link to comment
Share on other sites

Täytyy tsekkailla tuota lohkoo. Olikohan 230tkm ajettu, ei kai se kovin rakoile vielä  ;D Kävin toisella koneistamolla tänään kysymässä hintaa niin lätkäs tulostimesta lapun jossa poraus 350e, pesu 15e, kampiakselin painotus 350e sekä mäntien prässäys kiertokankiin 160e. Tuostahan saa tuon painotuksen pois kun ostaa painotetun sarjan.  Onkos tuossa männäntappien prässäyksessä mitään erikoista? Ei varmaan mitään etteikö homma omassa tallissa onnistuisi?

Lisäksi ennen työn aloittamista pitäs saada männät koneistajalle, että saa välykset kohdilleen.

Laatukamaa juu näytti Skipin sivuilla olevan, täytyy miettiä. Luulen kyllä kallistuvani tässä pieniin kompromisseihin hinnan ja laadun suhteen, kun en tosiaan hirveitä tehoja hae.

Toi tappien prässäys tehdään lämpösovitteella, eli tapit pakkasessa, kiertokangen yläpää kuumennetaan +250-300 C, mäntä oikeinpäin jigiin, joka estää männäntapin työntämisen liian syvälle, jäähdytetään tappi kylmäsprayllä lisää, öljytään ja tökätään paikalleen mäntään kuumennetun kierokangen silmukan läpi oikeaan syvyteen ja aikaa on vähemmän, mitä menee tämän lukemiseen. Ei sen erikoisempaa.
Link to comment
Share on other sites

Juu, annetaan tämä siis tehtäväksi ammamiehille  :W

20201218-160001.jpg

Tuollasen mitan sain männän ja dekin erosta nyt. Ihan oikein tein sen viimeksikin. Jännä kun heittoa. Tosin nyt oli eri laakeri varmaan paikallaan, ja ne ei ole kuluneet tasaisesti.

Link to comment
Share on other sites

Teitkö mittauksen samasta sylinteristä?Jos lohko tehtaanjäljiltä,dekkikorkeuksissa todennäköiseti eroa eri nurkkien välillä.

Link to comment
Share on other sites

Alunperin näissä on mäntä alle dekin n. ~0.6mm.

Ja kaikki yli 1.5mm. tiiviste mukaan luettuna on liikaa (ns. quench).

1.3mm. on paljon ja "kaikki tehty" maalattu moottori herätti epäilyt.

Mittaa sylinterihalkaisija, ykk. ja tönäri tarkkuus riittää ja mitä valunumeroita lohkosta löytyy.

 

Link to comment
Share on other sites

Tähän asti kaikki viittaa että kyseessä alkuperäinen lohko.

Ethän laskenut kansitiivistettä mukaan mäntä/dekki mittaukseen.

Ota vielä ensikerralla kuva männän laesta.

Mittauskohta keltaisella jos männänlaessa monttu.

IMG_20201221_233304.jpg.e47a8ba3ce800b8b273a1e0a9885c5fd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mäntä on samanmoinen ja mittauksen tein juuri tuosta kohdasta. Sillä sekoilinkin aijemmin mittauksessa  ;D

 

20201221-194437.jpg

Kannentiivisteet ainakin nyt vimosella kerralla oli molemmat veks. Ekalla mittauskerralla otin toisen tiivisteen pois mutta oonko seonnut sitten jotenkin lohkon pyörityksen myötä, mitat vähän puoltais tätä.

Link to comment
Share on other sites

Tehdas ilmoittaa ~0.63mm. dekkivälyksellä 9.3:1 puristuksen.

Jos muut puristukseen vaikuttavat arvot pysyvät samana, mutta dekkivälys kasvaa > 1.3mm. = puristus 8.74:1.

Kyllä tuolla 8.74-9.3 haarukalla pystyy jo nokan valitsemaan.

Link to comment
Share on other sites

Tehdas ilmoittaa ~0.63mm. dekkivälyksellä 9.3:1 puristuksen.

Jos muut puristukseen vaikuttavat arvot pysyvät samana, mutta dekkivälys kasvaa > 1.3mm. = puristus 8.74:1.

Kyllä tuolla 8.74-9.3 haarukalla pystyy jo nokan valitsemaan.

Missäs noin korkeita puristuksia ilmoitellaan?
Link to comment
Share on other sites

Missäs noin korkeita puristuksia ilmoitellaan?

 

Kaikkialla ja 1990-92 puristus nousi 9.5:1.

Melko matalana puristuksena mä tuota pidän.

 

Tehdas ilmoittaa ~0.63mm. dekkivälyksellä 9.3:1 puristuksen.

Jos muut puristukseen vaikuttavat arvot pysyvät samana, mutta dekkivälys kasvaa > 1.3mm. = puristus 8.74:1.

Kyllä tuolla 8.74-9.3 haarukalla pystyy jo nokan valitsemaan.

 

Tarkennan vielä...

Jos 350 TPI tiedot (0.63 & 1.3mm. dekillä) syöttää puristussuhdelaskuriin ja muuttaa porauksen 4.03 ja iskun 3.75, niin tekemättä mitään muita muutoksia kuin suurentamalla kansitiivisteen halkaisijaa, muuttuu puristus 9.34-9.86:1.

Vanhan männänlaen amme on 12cc ja valitsemalla stroker kitin mukana perus 7cc valve relief flat top männät, tulee puristusta 9.82-10.39:1.

Pidän laskuissa mukana alkuperäisen ja lasketun dekkikorkeuden ja jos valitsee nokan keskiarvopuristuksen mukaan, niin ei pitäisi mennä pahasti mönkään.

Tavoitteena oli ala-keskialueella operoiva nokka, niin puristusta voisi olla vähemmänkin.

10cc männillä 9.53-10.06.

Sille nokka minkä imuvena sulkeutuu 59-62° ennen ykk. = dynaamista 7.82-8.42.

Mieluiten itse ostaisin nokan ja kansitiivisteen viimeisenä kun uusi mäntä/dekkivälys on tiedossa.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kaikkialla ja 1990-92 puristus nousi 9.5:1.

Melko matalana puristuksena mä tuota pidän.

 

Tarkennan vielä...

Jos 350 TPI tiedot (0.63 & 1.3mm. dekillä) syöttää puristussuhdelaskuriin ja muuttaa porauksen 4.03 ja iskun 3.75, niin tekemättä mitään muita muutoksia kuin suurentamalla kansitiivisteen halkaisijaa, muuttuu puristus 9.34-9.86:1.

Vanhan männänlaen amme on 12cc ja valitsemalla stroker kitin mukana perus 7cc valve relief flat top männät, tulee puristusta 9.82-10.39:1.

Pidän laskuissa mukana alkuperäisen ja lasketun dekkikorkeuden ja jos valitsee nokan keskiarvopuristuksen mukaan, niin ei pitäisi mennä pahasti mönkään.

Tavoitteena oli ala-keskialueella operoiva nokka, niin puristusta voisi olla vähemmänkin.

10cc männillä 9.53-10.06.

Sille nokka minkä imuvena sulkeutuu 59-62° ennen ykk. = dynaamista 7.82-8.42.

Mieluiten itse ostaisin nokan ja kansitiivisteen viimeisenä kun uusi mäntä/dekkivälys on tiedossa.

Millä kansilla laskit? Täytyy muistaa, et kansiyksilöidenkin välillä on eroja, esim mulla piti olla 64cc kannet, mutta mitattaessa ne oli 66cc
Link to comment
Share on other sites

Millä kansilla laskit? Täytyy muistaa, et kansiyksilöidenkin välillä on eroja, esim mulla piti olla 64cc kannet, mutta mitattaessa ne oli 66cc

 

64cc.

1cc muutos olisi 0.1:1, eli melko pieni vaikutus dynaamista laskettaessa.

Paras olisi laskea kaikki muuttujat, eikä luottaa ilmoitettuihin lukuihin ja siltä pohjalta edetä.

 

Link to comment
Share on other sites

Tähän asti kaikki viittaa että kyseessä alkuperäinen lohko.

Ethän laskenut kansitiivistettä mukaan mäntä/dekki mittaukseen.

Ota vielä ensikerralla kuva männän laesta.

Mittauskohta keltaisella jos männänlaessa monttu.

Jos mittaa noista kohdista tulee heittoa männän keikkumisesta sylinterissä. pitää mitata keskeltä sylinterilinjaa eli männäntapin kohdalta.
Link to comment
Share on other sites

Jos mittaa noista kohdista tulee heittoa männän keikkumisesta sylinterissä. pitää mitata keskeltä sylinterilinjaa eli männäntapin kohdalta.

 

On mittaajan tiedossa.

Kuva demonstroi männän reunaa ammeen sijaan.  ::)

Link to comment
Share on other sites

https://www.summitracing.com/parts/esp-b13404l03068/make/chevrolet

 

Eli tässä pysyisi vakiona?

 

https://www.summitracing.com/parts/esp-b13405l03053/make/chevrolet

 

Tuossa kiristyy liikaakin?

 

https://www.summitracing.com/parts/esp-b13005l03053/make/chevrolet

 

Tässä tuo mainitsemasi 7cc joka voisi olla isompikin.

 

Ylin lähtisi kivasti neljäs päivä uimaan tänne päin ::)

 

Tpi systeemissäkö ei lueskella dampperista mitään tietoja ruiskulle(?) jos oikein lueskelin maailmalta sekä en muista anturia nähneeni, joten paketeissa mukana tuleva 400:sen dampperi ei tuottane ongelmia?

 

Link to comment
Share on other sites

https://www.summitracing.com/parts/esp-b13404l03068/make/chevrolet

 

Eli tässä pysyisi vakiona?

 

https://www.summitracing.com/parts/esp-b13405l03053/make/chevrolet

 

Tuossa kiristyy liikaakin?

 

https://www.summitracing.com/parts/esp-b13005l03053/make/chevrolet

 

Tässä tuo mainitsemasi 7cc joka voisi olla isompikin.

 

Ylin lähtisi kivasti neljäs päivä uimaan tänne päin ::)

 

Tpi systeemissäkö ei lueskella dampperista mitään tietoja ruiskulle(?) jos oikein lueskelin maailmalta sekä en muista anturia nähneeni, joten paketeissa mukana tuleva 400:sen dampperi ei tuottane ongelmia?

 

Damperista ei tarvitse välittää, kun se tulee setin mukana.

Se vaimentaa värähtelyitä ja olennaisinta on sen tasapainotus.

 

Jos unohdetaan tähän astiset mittaukset ja valitaan männät stantardi puristuskorkeudella, niin niiden tulisi jäädä 0.25" alle dekin.

10cc montuilla, 66cc palotila ja esim. 0.028" / 4.13" tiivisteellä tulee puristukseksi 9.97:1.

64cc palotilalla se tekisi 10.18.

Nokka missä imuvettiilii sulkeutuu 60-63°  alakuolonkohdan jälkeen, (tyypillinen lukema alle 5500rpm nokille) antaa dynaamistapuristusta (9.97) 8.13-8.3:1.

Ja quench, eli mäntä-kansi paljealue olisi kohtaisen hyvä 0.053".

 

Edit.

Summitin kiteissä ei ole näköjään ole 10cc mäntiä tarjolla, mutta toi 12cc passaa hyvin.

Löysin sen männälle puristuskorkeuden 1.425".

Isku 3.75 / 2 + kangen pituus 5.7 + 1.425 = 9.

Dekin korkeus 9.25 - 9 = 0.25“ jää mäntä alle dekin.

0.28 x 4.13 tiivisteellä, 12cc männällä ja 66cc palotilalla puristusta tulee 9.77:1.

Dynaamista 7.97-8.13:1.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tuli tuossa yks aamu pikku pöhönässä sitten tilattua tuo sarja. Kaikki muuten oli hyvin mutta jäläkeenpäin älysin että mäntä on mallia DISH. Pyydänkö heitä asappina vaihtamaan sen tasalakiseen? 

Link to comment
Share on other sites

4 tuntia sitten, R6lli kirjoitti:

Tuli tuossa yks aamu pikku pöhönässä sitten tilattua tuo sarja. Kaikki muuten oli hyvin mutta jäläkeenpäin älysin että mäntä on mallia DISH. Pyydänkö heitä asappina vaihtamaan sen tasalakiseen? 

En olisi huolissani niin kauan kuin mäntä ei ole montulla reunasta-reunaan. 

Jos kuvan mukainen ja sylinterikannen tasaista pintaa vasten on myös männässä tasainen laki (quench), niin palotilasta tulee tehokkaan muotoinen. 

Idea tuossa on, että puristettu seos syttyy palotilan keskellä. 

 

image_24313.png

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

Tuliko tämä setti? 

https://www.summitracing.com/parts/esp-b13404l03068/make/chevrolet

 

Tuossa on tämmöset männät. 

https://www.summitracing.com/parts/slp-h859cp30/make/chevrolet

 

Enemmän tuossa on quench aluetta kuin vakio männässä. 

Mutta siihen on hankala vastata haittaako tuo muoto puristuksen kasvaessa, oma veikkaus on ei, onhan näitä ahdettu vakio kamoilla. 

Isompi nokka pudottaa sylinteripainetta ja siksi sitä kompensoidaan nostamalla puristusta. 

Tuosta quench alueesta halutaan tehdä tiukka alle 1mm. ja 1.5mm. jälkeen menetetään hyöty, että mäntä työntää seoksen keskelle palotilaa sytytyshetkellä. 

Nakutukseen taipuvassa moottorissa detonaatio taitaa useimmiten syntyä tuolla reuna-alueella. 

Ideaali olisi tasalakinen tai peilikuva kannen palotilasta. 

Tuossa pari linkkiä jos Englanti taipuu ja moottorijargoni kiinnostaa. 

https://www.jepistons.com/blog/dish-dome-flat-top-whats-the-difference

https://www.speed-talk.com/forum/viewtopic.php?t=30111

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tässä siis kumminkin samat männät teikäläisen linkin kanssa joten taijanpa ny vaan hengähtää ja jäädä odottelemaan paketin saapumista. 

Link to comment
Share on other sites

Tässä siis kumminkin samat männät teikäläisen linkin kanssa joten taijanpa ny vaan hengähtää ja jäädä odottelemaan paketin saapumista. 

Edit: jee väärä vetolevy, täytyypä ottaa yhteys 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...