Jump to content

GTA -88


R6lli
 Share

Recommended Posts

Oliko puhetta mitä tuohon tonnin remonttiin kuuluu ja mitä siihen “tonnilla 100hv -lisää” diiliin kuuluis?

100hv tonnilla TPI-koneeseen on nimittäin todella kova lupaus...

 

Tonnilla kiinaturbot kupeesen ja isommat suuttimet niin sata heppaa tulee lisää.  ;D

Link to comment
Share on other sites

Mistä työ ton 305:sen ootte keksiny? 350:nen tässä on  ;D

Kättä pystyyn, jotenkin kännykällä kattonu vissiin kahta topikkia ristiin. No sitten kattomaan jäsenpuolelle mun projektia, sieltä näkee miten TPI:hin saa oikeesti sen sata heppaa lisää
Link to comment
Share on other sites

Kättä pystyyn, jotenkin kännykällä kattonu vissiin kahta topikkia ristiin. No sitten kattomaan jäsenpuolelle mun projektia, sieltä näkee miten TPI:hin saa oikeesti sen sata heppaa lisää

Pistin kyselyä vetämään mitä kaikkea tuolla rahalla nyt todellisuudessa saisin. Viskaan tänne sitten asian tuomarisoitavaksi.

Link to comment
Share on other sites

20201214-175100.jpg

Dodiih kone saatu pukkiin.

 

20201214-170819.jpg

Pakosarjat nyt yllätys yllätys oli vuotanu.

 

20201214-175118.jpg

Nokka-akseli näyttää tuolta. Hyvä vai huono?

 

20201214-175533.jpg

Kampuran laakerit aika karussa kunnossa  :-X Tai no unohetaan monikko, vasta kakkoskaulan pukin alle vilikasin..

 

20201214-175637.jpg

Kaulassakin melekoista uraa...

 

Jatketaan nyt huomenna purkua mutta kysytään yleisön mielipidettä jatkosta. Uutta kampuraa vai tuota kalua? Oletetaan nyt että joka kaula samassa kunnossa. Kellot ym mittarit uupuu varustuksesta niin en voi antaa pykälistä.

Link to comment
Share on other sites

Olikos tässä jo rullanokka vai laahuri, onhan tuo aika karun näköinen.

Se mielikuva on että rullanokka.

Laakeripukin pultit oli melekosessa tervassa, sai ihan kunnolla kiskoa että tulivat ulos. Onko tälläkin jotain vaikutusta? Vähän noviisi olen vielä moottorin sisäisissä asioissa.. Huomenna nostan tuon kampiakselin tuolta pois niin näkee taas hieman etiäpäi.

Link to comment
Share on other sites

Se mielikuva on että rullanokka.

Laakeripukin pultit oli melekosessa tervassa, sai ihan kunnolla kiskoa että tulivat ulos. Onko tälläkin jotain vaikutusta? Vähän noviisi olen vielä moottorin sisäisissä asioissa.. Huomenna nostan tuon kampiakselin tuolta pois niin näkee taas hieman etiäpäi.

Olisko ollu parafiiniöljyt ja sit vaihdettu normaalit, lähtee töhnät kiertoon ja tukkii kanavat
Link to comment
Share on other sites

20201215-181819.jpg

Dodiih konetta availtu ylhäätlä että alhaalta enemmän. Huomenna taas jatkuu kun perinteisesti loppuu kellosta tunnit. Pääsin lopputulemaan että kampiakselin laakereiden kuluneisuudesta (vai miksikä tuommoista raastamista nyt voi kutsua) johtuen öljynpaineet oli hävöksissä ja yhden kiertokangen laakeriliuskat olivat pyörähtäneet päällekkän.

 

20201215-165018.jpg

20201215-171843.jpg

20201215-172937.jpg

Kampura tuosta kohtaa aika karussa kunnossa. Ero suurella noin mitalla 0.7mm tuossa kohdin.

 

20201215-171215.jpg

Tollaisessa lietteessä pukin pultit ;D

 

20201215-172615.jpg

Hoonaushommiin?? Seinämät hyvin kiillottunut, pykälää en kokeillut vielä onko..

 

20201215-181844.jpg

Jotain hyvää sentään löytyi. Nostajat, tai siis ainakin nämä kaksi irroitettua näyttäisi hyviltä. Edellinen omistaja sanoikin nämä vaihattaneensa.

 

Soitin ja kysyin tänään kampiakselin koneistuksen hintoja. 206e kaikki kaulat v8:iin. Nytpä tätä kirjoittaessa en tiedä kuuluiko tuohon kiertokangen kaulatkin, tuskinpa vain? Tuolloin kysyessä tätä en ollut tietoinen vielä kokonaisvaurioista ;D Enkä tiedä saako moiseen alikokoon tuota?

Nooh, mitä täältä ja tuolta lukeneena uusien, valmiiksi painoitettujen kampuroitten toleransseihin ei olisi luottamista, kysyin myös toisesta firmasta painotuksen tarkistuksen hintaa (paikallinen yritys ei tuota pysty tarjoamaan) niin lähetyksineen päivineen karkeasti alle 400e,sisältäen painotuksen.

 

Pikkasen alan kallistua stroukkaamisen puoleen... niin ja itselle tämä nähtävästi jää laitettavaksi, lähetäppä tämmöistä osakasaa enään minnekkään  :W

 

Vähän kun hintapolitiikkaa tuossa tsuumailin niin ulkoisesti painotettu 383 strokessarja dampperilla,  jakopää, moottorin tiivistesarja, compin rullanokka ja sille laakerit ois karvan alta 1700e lähetyskuluineen,veroineen,tulleineen. Tuohon vielä mahollinen hoonaus(?) ja se kampuran painotus jos kerta pakollinen kumminkin? Tehoahan tuolla ei juu järin kasvateta, mutta tuskinpa pienennettäisikään ja lähinnä se ajatus myllertää päässä että olisipahan ainakin alakerta kokonaisuudessaan uusi tuolloin... Ja elekää kyselkö mitä nokkaa tai muuta meinasin kun olen ihan äimänkäkenä täällä :W Jos näihin päädyn niin jeesiä teiltä tarvitaan valinnoissa, että tulis jotenkin oikein toimiva paketti ;D

 

Vielä kaikki tosin avoinna. Ideoita ja ehdotuksia otetaan vastaan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

0.7mm. kuluneisuus kauloissa on aika paljon.

Saatavilla on 0.03" / 0.76mm. ylikokolaakereita. Mutta riski on että hiotessa voi paljastua ettei riitä ja turhaa duunia ja rahan menoa.

 

Yleinen konsensus on, että uusi kampi tulee tasapainottaa.

Jos kerran nokka menee myös vaihtoon, niin kannattaa huomioida männän tiedot ja tuleva puristussuhde.

Puristussuhteella on merkittävä rooli nokkaa valittaessa ja stroker kittejä saa erilaisilla männillä.

 

Edit.

Jos kampi/kanki/mäntäsarja on valmiiksi tasapainotettu, niin haluaisin tasapainotusdokumentin paketin mukana, jotta luottaisin.

Onko minkä valmistajan setti ja tuleeko vetolevy mukaan?

 

 

20201214-175118.jpg

Nokka-akseli näyttää tuolta. Hyvä vai huono?

 

Hankala päätellä tuosta kuvasta.

Kynnellä erottuvaa kulumaa ei passais olla.

Link to comment
Share on other sites

Ehdottomasti kannattaa laittaa stroukkeripaketti, kun kerran näyttää siltä, että kaikki menee uusiksi. Tasapainota sitten kaikki pyörivät osat samassa, dampperia ja vetolevyä myöten.

Link to comment
Share on other sites

20201216-171848.jpg

Nokka on tuon näköinen ja siinä luki cpc bc 15 049. Kulumaa ei tuntunut kynnellä. Onko vakio kamaa?

 

20201216-175714.jpg

Tähtipöly on irronnut nähtävästi nokan laaketeista.

 

20201216-175544.jpg

Sylinterin yläpäässä on pieni kynnys joka tuntuu sormella, tuo ruskea kohta, eli porailuksi menee?

 

Huhhuh, rupeehan niitä satasia palamaan. Eli tuolla 2000e budjetilla saa pyyhkiä persettä tässä tilanteessa?  :W

 

https://www.summitracing.com/parts/esp-b13402l00053/make/chevrolet/year/1988

 

Fenix eli esimerkiksi tämä. Summitin sivuja tässä vain selaillut. Sori eli tuossa ilmeisesti vetolevy juuri mukana. Ja näissä mainostetaan painotusta, mutta onko ne nyt niin?? Antaisi toki anteeksi hieman sylintereiden poraamisen jos tasapainotukseen voisi luottaa. Ja tämä stanukokoiselle männälle, joka ei tietty enään passaa jos koneistus edessä lohkolle.

 

Onko tuo metallin työstö suurikin ongelma joka kannattaisi kiertää tähän tarkoitukseen tehdyillä H-veiveillä? Vai kannattaako sarja kerätä palasista kokonaan?

 

Itteäni stroukkaus houkuttaisi juurikin siinä että kaikki olisi uutta ja se, että tuo olisi helppo niputtaa taas ajokuntoon. Tuntuu vain olevan täällä oikean elämän päässä vähän mielipiteitä jakava asia, koska moni vannoo sen LS:n perään.  Sen vaihtoehdon varsinkin nään rahan palamisella sekä rojektin venymisenä, joka saattaa päätyä vitutuksesta johtuvaan "myydään helppona rojektina" myymiseen  ::)

 

Nokka pitäisi valita valita tuon hengenahdistajakäikyrän mukaan, joka makaa moottorin päällä. Sitäpaitsi vannoutuneena dieselimiehenä nojaan enemmän vääntöön päin. Myös aikanaan kun ensimmäisen prätkän,joka oli kyykky, ostin ja kävin kokeilemassa V-maxi jammua niin olihan se sama pyörä ostettava muutan kuukauden kärvistelyn jäläkeen. Eihän se kiekunut paljoa eikä kulkenut mutta jumalauta kun tuppea käänsi niin tuntui maapallo pyörähtävän  ;D

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla vakionokka.

 

https://www.corvetteforum.com/forums/c4-tech-performance/715222-stock-camshaft-identification-l98.html

 

Mittaa paljonko mäntä jää lohkon dekin alle yläkuolonkohdassa.

 

Jos kangista alkaa hiomaan "hartioita", niin tasapainotus menee uusiksi.

Ja vaatii koekasauksen ennen tasapainotusta, jotta riittävästi materiaalia poistettu.

Pienellä perusympyrällä olevia nokkia on myös tarjolla stroker moottoreihin.

Lohkoon lisätilan tekeminen on pikkujuttu.

Kannattaa valkata stroker kit, missä on sopivat kiertokanget mukana.

 

 

Nokka pitäisi valita valita tuon hengenahdistajakäikyrän mukaan, joka makaa moottorin päällä. Sitäpaitsi vannoutuneena dieselimiehenä nojaan enemmän vääntöön päin.

 

Jep.

Vakio moottorin huipputeho tulee 4350rpm ja vääntö 3200rpm.

Stroukkaaminen varmaan laskee hieman huippuarvojen rundeja tai pysyy samassa hieman isommalla nokalla.

Siispä vakio imusarjan kanssa ei ole syytä hullutella nokkaa valittaessa.

Jonkun verran ennätin jo nokkia selailla etukäteen ja esim. tämä voisi olla passeli jos staattinen puristussuhde tulisi olemaan 383:lla 9.4-10:1.

 

https://www.compcams.com/computer-controlled-210-220-112-lsa-hydraulic-roller-cam-for-oe-roller-sbc.html

 

Link to comment
Share on other sites

Tulipahan tässä juuri mieleen kun toiseksi edelliseen omistajaan olin yhteydessä, niin hänelle auto oli myyty "moottoriin on kaikki tehty" myyntilauseella. Heh, no onhan se maalattu kauttaaltaan punaiseksi, siinä näköjään kaikki  ;D

Juuri ennen tekstin lukemistasi tajusin että voihan summitilta ilmeisesti pyytää tätä että kanget sarjaan vaihtaisi näihin toisiin. Ymmärsinkö oikein että heidän tarjoamat painotetut sarjat ovat sen verran toleranssien sisällä, varsinkin meikäläisen kierrosalueilla, että uskaltaa tyrkätä suoraan kiinni?

Mittaanko tuon männän tason nyt vielä siis vakiokamoilla?

Link to comment
Share on other sites

Mittaanko tuon männän tason nyt vielä siis vakiokamoilla?

 

Joo. Oletan että nykyiset männät ovat 1.56" puristuskorkeudella.

Enää tarvii päätöksen minkälaiset männät tilalle ja mäntä-dekkivälyksen, niin tuleva puristussuhde on suunnilleen tiedossa.

 

 

 

Tulipahan tässä juuri mieleen kun toiseksi edelliseen omistajaan olin yhteydessä, niin hänelle auto oli myyty "moottoriin on kaikki tehty" myyntilauseella. Heh, no onhan se maalattu kauttaaltaan punaiseksi, siinä näköjään kaikki  ;D

Juuri ennen tekstin lukemistasi tajusin että voihan summitilta ilmeisesti pyytää tätä että kanget sarjaan vaihtaisi näihin toisiin. Ymmärsinkö oikein että heidän tarjoamat painotetut sarjat ovat sen verran toleranssien sisällä, varsinkin meikäläisen kierrosalueilla, että uskaltaa tyrkätä suoraan kiinni?

 

Tsekkaa myös Skip White:n tarjonta.

 

https://www.skipwhiteperformance.com/

 

Olettaisi että valmiissa stroker kiteissä on valikoitu sopivat kanget valmiina.

Varmista asia.

Eaglen sivulla oli maininta että myyvät tasapainotettuja ja tasapainottomia kittejä.

Eiköhän tunnetun merkin laatuun voi luottaa ja kun koneesta ei revitä kaikkia irti?

 

https://www.eaglerod.com/index.php?option=com_content&task=view&id=28&Itemid=25

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Taitaa olla vakionokka.

 

https://www.corvetteforum.com/forums/c4-tech-performance/715222-stock-camshaft-identification-l98.html

 

Mittaa paljonko mäntä jää lohkon dekin alle yläkuolonkohdassa.

 

Jos kangista alkaa hiomaan "hartioita", niin tasapainotus menee uusiksi.

Ja vaatii koekasauksen ennen tasapainotusta, jotta riittävästi materiaalia poistettu.

Pienellä perusympyrällä olevia nokkia on myös tarjolla stroker moottoreihin.

Lohkoon lisätilan tekeminen on pikkujuttu.

Kannattaa valkata stroker kit, missä on sopivat kiertokanget mukana.

 

 

Jep.

Vakio moottorin huipputeho tulee 4350rpm ja vääntö 3200rpm.

Stroukkaaminen varmaan laskee hieman huippuarvojen rundeja tai pysyy samassa hieman isommalla nokalla.

Siispä vakio imusarjan kanssa ei ole syytä hullutella nokkaa valittaessa.

Jonkun verran ennätin jo nokkia selailla etukäteen ja esim. tämä voisi olla passeli jos staattinen puristussuhde tulisi olemaan 383:lla 9.4-10:1.

 

https://www.compcams.com/xtreme-energy-212-218-hydraulic-roller-cam-for-oe-roller-sbc.html

Mun mielestä sais olla vähän enemmän asteita, Tuossa yks millä tulee alavääntöä:

https://www.thirdgen.org/forums/tpi/589664-crane-2032-cam-horsepower.html

 

Tai sit vielä lisää ja HotCam.

Link to comment
Share on other sites

Mäntä on dekin tasosta n.2mm. Suattanee olla inan alle, 1,95 tjs.

Edit: perkele mittasin tuon aika reunasta mäntää enkä keskeltä... täytyy ottaa uusiks...

Link to comment
Share on other sites

Uusi vakiokampura tai nykyisen kaula / kaulat alikokoon jos hiomavara vaan riittää. Sitten nippuun ja kovaa ajoa.  Kun koko pannu ei kelvannut, niin minulla muistaakseni jotkut Cleviten ylikokolaakeritkin ylimääräisenä jäänyt jostain projektista, pitää toki tarkistaa koko.  Uudet paketissa ja halvat.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Uusi vakiokampura tai nykyisen kaula / kaulat alikokoon jos hiomavara vaan riittää. Sitten nippuun ja kovaa ajoa.  Kun koko pannu ei kelvannut, niin minulla muistaakseni jotkut Cleviten ylikokolaakeritkin ylimääräisenä jäänyt jostain projektista, pitää toki tarkistaa koko.  Uudet paketissa ja halvat.

Kuten itse mainitsit, niin rullakone ehkä kannattaa rempata  ;D Ei perhana ihan vakiona enään tohi kasata. Oli kyllä pettymys kun ei saanut ajokunnossa jarrua vasten lakritsaa pyörimään. Ja tilanteelle oli silminnäkijöitä, voih sitä häpeää.. Tosin tehon puutteeseen suurin syy lienee ollut ainakin 2 läpilyövää tulpanjohtoa, sekä erinäinen kipinöinti muualla moottorin johtosarjassa.

Kyllä tästä strokeri näyttää vahvasti tulevan ja osat lähtee heti tilaukseen kun on kokonaisuus täällä arvottu hyväksi  :P

Link to comment
Share on other sites

Kandee käydä lohko läpi halkeamien ym varalta. Tai sitte vie koneistamolle tarkempaan syyniin. Koneistamolle palaa jo hyvin nopee se tonni, kun aletaan poraamaan ylikokoon. Joten se budjetti heilahtaa helposti uusiin lukemiin.

 

Ite tilasin tuolta Skip Whitelta stroker kitin (ebayn kautta sai helvemmalla) Niissä kiteissä on ainakin osat mitoitettu yhteen ja tasapainotus laput tuli mukana.

Scatin teräs kampura ja 6" I-profiili tako veivit, Wisecon männät, eli laatu osaa ja kestää vähän kierrättääkin. Noi käyttää kiteissä King laakereita, mutta ne voi upgreidata Cleviteen. Tosin noi King laakeritkin pitäis kestää sen 480hp, ainakin David Vizardin mukaan.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...