Jump to content

GTA -88


R6lli

Recommended Posts

1 ja 2 taitaa olla oikein. 

Selviää kokeilemalla toimiiko sisätilan lämmönsäädin.

3-tieventtiiliin tyhjään paikkaan tulee vakionopeudensäätimen alipaine (cc-servo). 

 

Toisessa kuvassa bensanpaineensäädin. 

87-89 5.0L-5.7L TPI.jpg

picture_php_pictureid_83175_236534764d7e40c69ee4f43c729567a57629ccc9.jpg

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

Eli vihreällä merkattu vakionopeudensäätimen letku pitäisi natsata tuohon 3-tie venttiiliin avoimeen karaan. 

 

 

IMG_20210715_194206.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeps. Vielä huomasin että jarrutehostimelta uupuu alipaine. Mistä sen otan? Huomenna liemien haku laatikkoon ym ja kokeilemaan leimalle. Täytyy vähän ennakkoa vielä kääntää että tyhjäkäynti paranis, vaikka kyllähän tuo omaan korvaan nyt olisi just täydellinen 😅

 

Pitkiä yli 12h päiviä tullut nyt vietettyä tämän kipussa, sinne se kesäloma valuu....

 

20210715_234255.thumb.jpg.e6ac65e0d830dccb22c7e03ffdbc1a8a.jpg

Edited by R6lli
Link to comment
Share on other sites

Sieltähän se löytyi. Ei tarvihe leimalle koittaa vielä sittenkään. Käsijarruvaijerit jumissa ja uudet tulee viikon päästä. Vesiletkujen klemmareita saanut tänään kiristellä sieltä täältä sekä yksi lämppärille menevä letku ei suostu pitämään. Tyhjäkäynti rupeaa humppaamaan lämpöisenä ja saattaa tällöin sammua. Muuten rokkaa toistaiseksi hyvin, mitä nyt 50 metriä sillä jo ajoinkin 😄 Jäähytinjärjestelmä vielä ilmaamatta kokonaan vuotavien liitosten vuoksi sekä tuon tyhjäkäynnin takia. Muuten olisinkin jo siirtokilvet hakenut testilenkkiä varten.20210716_121831.thumb.jpg.e6afe98a9503ff6b5355960b9d91d4e9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tarkistitko ajoituksen lampulla? 

Ajoitusta säätäessä täytyy 1 johto irroittaa. 

Löytyy hakusanalla est-johto. 

Ennakko 6-10° johto irti. 

 

Jälkikiristä pakosarjat ja y-putket. 

 

Kaasuläpän asentotunnistimen anturin asento myös hyvä tarkastaa. 

Löytyy tps säätö haulla. 

Ja samalla iac säätö. 

 

Tpi imusarjassa on hyvä määrä imuvuodoille alttiita kohtia. 

Millä tiivistit imusarjan päädyt? 

 

Eiköhän se humppaaminen jostakin noista johdu. 

 

Muista myös kiristää vaihteiston tv-vaijeri. 

 

 

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

No voi hevonv.... jos runnerit väärtepäin ja lisäksi sillä vaikutustakin 😅 Imusarjan takapään tiivistin ainakin punaisella moottorisilikonilla. Nyt kun puhuit monikossa niin etupäätä en muistakkaan. Sytty on varmasti päin peetä. Est johon irroittamalla en saanut pysymään käynnissä siihen saakka että olisin kerennyt jakajalle saakka ja l

oppui kärsivällisyys. Ajotuslamppua täytyy käydä kyselemässä naapurilta. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ennätin jo poistaa runneriviestin. 

Eli kommentoin että joku <1989 TPI omistaja voisi tarkistaa kuuluuko punaisella ympyröity putki olla pelkääjän puolella. 

Katsoin netistä kuvia ja näkyi noita ympyröityjä putkia olevan molemmin puolin. 

Ei ole itsellä ollut vanhaa TPI:tä vakio imusarjalla, niin en osaa ottaa kantaa. 

 

IMG_20210716_133728.jpg

Link to comment
Share on other sites

Imusarjan etutiivisteen tai sen puuttumisen saattaa nähdä sopivasta kulmasta katsoen. 

Silikoni pursuaa. 

Ne korkkitiivisteet ovat tunnettuja vuodoista ja niiden kanssa tulee kulmiin laittaa silikonia. 

 

Jos ei est-irti pysy käynnissä, niin koita pyörittää jakajaa semmoseen kohtaan missä pysyy. 

Tosin jos siellä on vuoto tai jotain muuta pielessä, niin voi olla hankalaa saada pysymään käynnissä. 

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

Jotta homma ei olisi liian helppoa, niin sbc dampereissa on ajoituksen merkkiviivoja eri kohdissa. 

Vertasitko uutta ja vanhaa damperia keskenään? 

Mikäli ykk merkki heittää, täytyy jakopääkopan asteikkoa siirtää. 

Se on hankalampi homma saada tarkasti kannen ollessa kiinni. 

Link to comment
Share on other sites

1 tunti sitten, Fenix kirjoitti:

Jotta homma ei olisi liian helppoa, niin sbc dampereissa on ajoituksen merkkiviivoja eri kohdissa. 

Vertasitko uutta ja vanhaa damperia keskenään? 

Mikäli ykk merkki heittää, täytyy jakopääkopan asteikkoa siirtää. 

Se on hankalampi homma saada tarkasti kannen ollessa kiinni. 

Vertasin joo. Molemmissa oli merkki kiilauran kohdalla joten tätä ongelmaa tuskin on. Haen ajotuslampun tänään lainaan, niin saa tuon sytkän ainakin kohdilleen. Siirtokilvetkin hain  huomiselle, niin pääsee ajamaan viat ulos. Katsastus varattu perjantaille.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Oon tiivistäny imusarjan etupäänkin silikonilla näköjään. Humppaaminen rauhoittui kun sain ilmat pois jäähdytysjärjestelmästä ja täten lämmöt pysymään aisoissa. Kyllä perkele pelotti että kansipahvit päästää läpi kun pulputti niin komiasti mutta onneksi se oli vain letkuissa olevaa ilmaa ja loppui 😂.

Sytytys oli yli mitta-asteikon aikasella, nyt vähän sinne päin, kahdeksan/kympin suunnilla. Aurinko killitti suoraan pellin alle joten tähystäminen oli hieman hankalaa. Lisäksi uusi dampperi on halkaisialtaan isompi kuin orkkis niin jouduin kääntämään astelevyn lohkoa vasten niin luku vaikeutui entisestään, eikä täten aivan 100% pidä kutiaankaan. Hitto aikasemmalla ennakolla ei tarvinnut kuin näpäyttää avainta niin starttasi, nyt ei ihan niin näpeesti lähdekkään.. Tietty käynti oli edelleen epätasaista ja yritin säätää ensin IAC:ia mutta ongelmaksi tuli etten saanut tyhjäkäyntiä tippumaan alle 1000 töpseli irti. Viimesimpänä säädin nyt TPS:n arvoon 0.54, lähtötilanne oli 0.38 muistaakseni. Nyt tyhjäkäynti lyhyellä käytöllä tasaista, mutta mielestäni hieman alhainen, n. 500rpm vaihde P asennossa. Huomen aamusta IAC uudelleen käsittelyyn, jospa se siitä.

Pakoputkikin oikeastaan raahaa maata, sillekkin täytyisi jotain tehdä, kunhan pääsisin nosturille. Maantasalla tuon ähertämisestä ei tullut mitään.

Edited by R6lli
Link to comment
Share on other sites

Tuo nokka ei maffilisen ecun kanssa ole liian radikaali laisinkaan. 

Kaikki häiriöt johtuu muusta. 

Oletko lukenut vikakoodeja? 

Ecun nollaamisen jälkeen akunkenkä irti voi myös tovi kestää kunnes ecu oppii tavoille. 

Mutta vaikuttaa jo lupaavalta jos pienillä rundeilla pysyy käynnissä. 

 

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

Noniin. Humppaaminen on historiaa mutta vit... sama ongelma jatkuu joka oli jo autoa ostaessa. Lämpösenä tyhjäkäynti tipahtaa toooodella alas,ehkä n. 300rpm ja öljynpaineet tipahtaa niin että mittaristo piippaa. Lie ihan normaalia tuolla kierrosmäärällä, että juuri ja juuri pysyy käynnissä? Vikakoodin 44 lyö tauluun, eli lambda paskana? Mikä muu voi paineisiin vaikuttaa? Jos kierrokset 5-600 niin ongelmaa ei ole.

Link to comment
Share on other sites

44 koodi meinaa laihaa seosta. 

 

Oxygen sensor voltage was under 0.2 volts for 50 seconds of closed loop operation.

 

Other possible "44" causes are:

A leak in the exhaust system;

Leaking or faulty A.I.R. system;

Poor electrical connection (including ground) at the O² sensor;

Low bias voltage to the O² from the ECM;

Contaminated or otherwise failing O² sensor;

Low fuel pressure;

Clogging injectors;

Poor injector spray patterns;

Incorrectly set TPS;

Incorrect injector timing or FI constant in a custom programmed CALPAK

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

Jatka imuvuotojen metsästystä. 

Purista letkuja lyttyyn ja suihkuta käynnistyssprayta tms. liitoksiin. 

Mittaa suuttimien plugin kahden pinnin väliltä vastus. 

Ne saisi olla muistaakseni 12-17 ohm luokkaa.

Etsi poikkeamia suuttimien väliltä.

Tilanne varmaan paranee jos lambdan liittimen irrottaa? 

Kun vika on löytynyt, säädä ajoitus uudelleen ja nollaa ecu akun kaapeli irrottamalla hetkeksi. 

Jos ennakko on säädetty kun mootorissa on rundeihin vaikuttava vika, niin ennakko voi olla pielessä. 

 

Link to comment
Share on other sites

Tuossa vielä videon tynkää. Eli kun vaihteen nykäisee päälle, rundit ja paine putoaa. Putoaa kyllä vapaallakin pienen odottelun jälkeen, asteittain. Täytyy tutkiskella vuotoja, mutta vaivahan oli siis jo ennen remonttia. Eihän esim. suodattimen jalalla voi olla osaa paineisiin?? Öljypumppukin siis on uusittu. Normi malli, ei siis hv.

Link to comment
Share on other sites

Eli tuossa on 16psi / 1000rpm. öljynpaine. 

Oletin aiemmin että paine olisi korkeampi kunnes kierrokset putoaa. 

Oletko vaihtanut paineanturia vielä? 

Link to comment
Share on other sites

18.7.2021 klo 16.48, Fenix kirjoitti:

Eli tuossa on 16psi / 1000rpm. öljynpaine. 

Oletin aiemmin että paine olisi korkeampi kunnes kierrokset putoaa. 

Oletko vaihtanut paineanturia vielä? 

En. Pitäisköhän tuo pistää tilaukseen kumminkin kun kaikki siitä höpäjää.

Link to comment
Share on other sites

Tuossa taas tutkailin tilannetta niin onhan nuo koneen lämmötkin 235-245f kun alkaa öljynpaineongelmat pykälä päällä. Liikaahan ne nuokin on vaikka näitten kuinka kuumana kuuluisikin käydä. Tallissa uus olikohan 160f vai 180f termostaatti niin viskon tuon paikalleen ens alakuun ja katsotaan onko vaikutusta. Toinen flektihän ei lähde edelleenkään pyörimään, on kyllä ehjä. 

Link to comment
Share on other sites

Termari vaihettu ja saatto lämpöihin vaikuttaa hieman mutta ei varsinaiseen ongelmaan. Eikai tässä nyt muuta kun hakea se mekaaninen öljynpainemittari ja vaihtaa öljyt samalla kun onhan tuolla jo 200km ajettu. Sen jäläkeen ei voi nostaa kun käsiä pystyyn jos ollaan lähtöpisteessä. Lueskelin että paineisiin vaikuttaa jos jakopään takana olevat proput puuttuvat öljykanavista. Luulen että nämä ovat nuo nokan rattaan takana olevat pienet (vihreä nuoli), olenko oikeassa? Kaksi isoa reikää tuollahan näkyy joista paistaa päivä lävitse, mutta näin kuuluu ollakkin??(punainen)1650898692_Screenshot_20210727-165900_VideoPlayer.jpg.78d36f56d5d6a60c8a386ebf76591c86.jpg

Screenshot_20210726-214132_Gallery.jpg

Link to comment
Share on other sites

27.7.2021 klo 17.00, R6lli kirjoitti:

Luulen että nämä ovat nuo nokan rattaan takana olevat pienet (vihreä nuoli), olenko oikeassa? Kaksi isoa reikää tuollahan näkyy joista paistaa päivä lävitse, mutta näin kuuluu ollakkin??(punainen)1650898692_Screenshot_20210727-165900_VideoPlayer.jpg.78d36f56d5d6a60c8a386ebf76591c86.jpg

Screenshot_20210726-214132_Gallery.jpg

Olet oikeassa. 

 

Lohkossa on muitakin tulppia öljykanavissa, mitkä voisi aiheuttaa sisäisen vuodon. 

Virranjakajanjalka toimii tulppana. 

Takalaakeripukin alla on tulpattu kanava vissiin. 

 

https://www.chevydiy.com/1955-1996-chevy-small-block-performance-guide-oiling-system-manual-part-9/

 

 

Edited by Fenix
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...