Jump to content

GTA -88


R6lli

Recommended Posts

  • 1 month later...

20220615-160616.jpg

 

Pientä tilannepäivitystä. Ei kauvaakaan laatikon rempan jäläkeen ponu rupesi kiukuttelemaan hieman teknisesti. Vaihde päällä liikennevaloissa ym. paikallaan kierrokset rupesi jälleen laskemaan lähes sammumispisteeseen, bensaa tuntui palavan aivan perkeleesti (tankilla pääsi ehkä 150km) ja tehot tippuivat.

Aloitin homman vihdoin viimeviikolla sytkän ja tps:n säädöllä. Tps:n säätö tuntui takertelevan, enkä saanut voltteja alle kahden mutta pienen taistelun jälkeen 0.62 välähti mittariin ja paikat kiinni. Seuraavana päivänä tyhjäkäyntikierrokset pomppas 3500rpm ja auto kävi todella kuumana johtuen jatkuvasta jarrupolkimen päällä seisomisesta niin eipä muuta kuin uudestaan telakalle. Ennakko 8 ja sit tuskastelemaan jälleen tps:n kanssa, jonka voltit minimi asennossa huiteli taas kahdessa voltissa. Kaveri äkkäs että otappa kampe kouraas ja mittaa, niin helppohan se oli tällöin todeta rikkinäiseksi. 

Tänään asentelin uuden anturin sekä tein kaikki säätötoimenpiteet ja taas rokkaa vehkeet kuten kuuluukin. Käyntiongelmat hävisi ja laitumelle karanneet hevoset löyti takas karsinaan. Hirveä vaikutus moisella 😄 

Tämän takia en ole tehopenkissä käynyt ottamassa "turhaa" vetoa, mutta eiköhän asia korjata ennen loppusyksyä.

 

Pikku videon tynkä--->

 

  • Like 2
  • Cheers 1
Link to comment
Share on other sites

smokeybandit

Hienossa kunnossahan toikin on, kiihtyykin kunnolla. Oliks se se viallinen TPS mikä vaikutti bensan kulutuksen pomppaukseen?  

 

Onks tossa konehuoneen kuvassa noi lasin pyyhkijät on vai off asennossa? 

Jos ne on off asennossa ja jos vaivaa ton vasemman pyyhkimen ylempänä olo, niin sen pystyy säätämään että on alempana, jos pyyhkijän varret ja ton metalli muovi ritilän pyyhkijöitten alla ottaa pois, sen alla on pari vai yks peltiruuvii, kuskin puolella, niitä kun löysää ja säätää tankoa vähän, niin sillä saa ton vasemman sulan alemmas, elleipä muistaakseni molemmat sulat, ja jos ei heti mee niin käyttää pyyhkijöitä kerran päällä, niin pitäisi silloin ton vasemman sulan laskeutua alemmas kun ne jää off asentoon.

 

Pyyhkijän varret on suht helppo irrottaa jos ei aikaisemmin oo irti ollut, (kun muuten ei ehjänä saa tota lehtien suoja ritilää veks) mutta varret saa helpoiten pois kun ottaa virrat silloin pois päältä kun sulat on puoles välis ikkunaa, sit vaan taltta meisselillä metalli klipsin/vänkyrän, mikä varren juuressa on, klikkaa aukipäin, niin saa koko varren pyyhkijän mukaan lukien veks. Varoo vaan että ei meisseli lipsahda tuulilasiin kun vänkää metalli klipsiä aukipäin, matkustajan puolen varsi on yleensä hankalampi vähän, muistaakseni sulan vartta piti vähän lasista nostaa samalla kun koittaa siitä varren juuresta metalli klipsiä kääntää auki, ja jos ei sittenkään varsi vielä irtoa, niin varovasti venkuttaa vartta ylöspäin, mutta ei yleensä tartte, metalli klipsi aukee yleensä enemmän kun vaan vartta pyyhkijän kera nostaa lasista ylöspäin, milloin klipsi aukee enemmän ulos jolloin ihan nostamalla pitäis irrota koko varsi. Kuskin puolen varsi on helpompi irroittaa, ei muistaakseni edes tarvinnut vartta nostaa lasista ylöspäin että metalli klipsi aukeaisi kunnolla.

Link to comment
Share on other sites

Sytkä oli kääntynyt myöhäselle ja tuo anturi, luulen että niistä johtui janoisuus. Tosin sen korjaantumiseen en osaa vielä vastata kun testilenkki oli sen verran lyhyt. Bensamittari tosin nyt ei edes värähtänyt, aijemmin olisin ajanut kotia tyhjällä tankilla 😅

Pyyhkijään en ole aijemmin kiinnittänyt huomiota. Nyt kun mainitsit niin saattaa pistää silimään.

Kuvissahan auto näyttää joo tosi hyvältä, todellisuus on kyllä toinen..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pontso oikutellut jälleen "lastentaudeilla" melekein koko kesän. Syyläri vuotaa, pakoputki vuotaa ja rämisee, ei pysy käynnissä vaihde silimässä/kierrokset humppaa ja venttiilikoneistosta kuulunut ärsyttävä naputus. Lisäksi etupäässä jotain väljää, aivan hirveä ajettava ja renkaat kuluneet ulukolaidoista. Täten auto jäi suosiolla katsastamatta tässä kuussa ja nyt sain tallin siihen kuntoon että kehtasi auton sinne peruuttaa. 

Ens töikseen päätin että nyt avaan nostimet ja putsaan ne. Voi olla että edellisestä laakereiden tuhosta on niihin päässyt mömmöä.

 

20220824-170304.jpg

Osassa nostimissa preloadioli ainakin aivan perseellään, eli löysällä. Ääni lienee tästä johtuva mutta tässä vaiheessa on aivan sama nyt ottaa nuo nostajatkin pöydälle ja purkaa ne.

 

20220824-170547.jpg

Tiiviste paskana. Tuota puuttuvaa palaa ei näkynyt missään joten luultavasti tuikannut edellisellä kerralla vanhan paikalleen. Lisäksi kaksi imusarjan pulttia oli löysällä. Käynnistyssprayn suihkuttaminen ei kylläkään ole käyntiin vaikuttanut, kun vuotoja olen etsinyt.

 

Rauhassa edetään ettei motivaatio katoa. Onhan tässä talvi aikaa. Putkistoa varten täytyy luultavasti nyt vihdoin sijoittaa hitsauskoneeseen. 

Link to comment
Share on other sites

20220825-164301.jpg

Kaikki vasemman puolen nostajat purkastu ja puhdistettu. 

 

20220825-174921.jpg

Ei se nyt hukkakeikka ollut. Tuollaista lastua ja hilettä tuli pihalle. Osa on kengän pohjasta tulleita kiviä sitten 😄

 

Seuraava puoli päivänä toisena, rankka viikonloppu tuloillaan🍺

 

Ja kiitos Fenixille vinkeistä.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Aika kuluu ja tallissa ei järin ole tapahtunut 😄 Nostimet on kaikki puunattu ja on enään säätöä vailla. Kasaamista on jarruttanut se että ajattelin käyttää imusarjan lasikuulapuhalluksessa.

 

 

IMG-20221029-143407.jpgIrroitin jäähyttimenkin ja ajattelin viedä sen korjattavaksi kun vuotaa. Tuossa ja tässä kannattaako kun en työn hintaa ole vielä kysellyt. 

 

spacer.png

Uusi öp mittarin anturi. Jospa kabiinissa rupeaisi näkymään oikeampi lukema. 

 

IMG-20221029-143419.jpg

Ilmanohjain repsallaan. Lie ottanut maakosketusta. Kiinnikkeet pikaisella vilkaisulla ehjät joten takaisin laitettavissa. 

 

Hieman tässä topikissa annettujen informaatioiden korjailua. 

A: Tässä mitään alusyyläriä ole. Liekkö oon joskus hämääntynyt "vannehopea" maalauksesta ja paksujen päätyjen olemuksesta 😄

 

B: Kansien kairaus. Tuli yyveellä kyselyä josko ottasin kuvia niistä kun imusarja nyt irti. No minähän polleana poikana talliin ja ihmetys oli itsellenikin suuri kun imukanavissa paistaa valujäljet😄 Eli olen aijemmin sekoittanut ilmeisesti imusarjan kolojen muotoilun kansien kanaviin, tiedä häntä. 

 

Talliin tuli ostettua nyt ehta Kemppiläinen 70-80 lukujen taitteesta, joten putkistokin tulee saamaan harrasteaikaa ennen kesää. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tokkopa kellään jäänyt hyllyyn imusarjan pultteja jotka tulee kanteen? Mustia ja 6 kulumasia? Perhana näinhän siinä käy kun vehkeet on levällään kuukausia niin jotain katoaa. Näitä on 2kpl jossain hyvässä tallessa enkä ensimmäisenä tohtis uutta kokonaista sarjaa ostaa 😄

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

spacer.png

Tuollanen tuli ostettua. Letkulähtö piti hitsauttaa suoraksi. 

 

spacer.png

Vanha näytti siltä että parempi laittaa verkon painoksi.

 

spacer.png

Vähän sai lekalla hieroa tilaa molemmilta puolilta koria. Olisi saanut olla sentin ainakin kapeampi. Noh, siellä nyt lepää ja vieläpä originellien kumien varassa. Hitusen on ylämuovi sekä flektit pinteessä mutta väkivalloitta asetettu paikoilleen joten en odota mitään tuhoja. Alavesiletkun lähtö on nyt hieman liijan pitkä, letku hieroo itseään kallistuksenvakaajan kiinnikkeeseen. 

 

spacer.png

Imusarja kasattu uusilla tiivisteillä ja nyt löin liimat väliin. Huutelin niistä pulteista ja niitä nyt löytyikin oikea määrä, kaksi kappaletta vain oli tx päällä.

 

spacer.png

Kaasuläpän sekä IACin putsasin crc:n kaasuttimen puhdistusspraylla. 

spacer.png

Kova on yritys päästä ulkoiluttamaan tätä vapun kruisinkeihin eikä varsinaisesti kaukana olla, mutta muut työt haittaa harrastusta ja jaksaminen täten vähän heikohkoa. Vielä vähän kasausta, sitten nostimien ja sytkän säätöä ja tietenkin kaikkien vuotojen tilkitsemistä 😅 Puuhalapuilla lähetään jos lähetään. Ennen katsastusta pitää sitä putkistoa vähän hieroa sekä kahtellä ne etupään välykset.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

spacer.png

 

Jaha, jospa tännekkin välillä päivittelis. Autolla päästiin vappucruisinkiin. Akku piti vielä uusia tätä ennen.  Ruisingissa sitten paloi oikean puolen pakosarjan tiiviste. Valohoitoa autolle yli kuukausi ja hyllystä uusi paikalleen. Myös katalysaattori löysi tiensä alle. Uudet renkaat takavanteille, etupään nivelien rasvaus ja katsastukseen josta pomppas tietenkin käsijarrusta jälleen. Omaa laiskuutta olla sitä säätämästä kerta tietää tuon toiminnan. Seuraavana päivänä leima lappuun. 

Samantien auton käynti heikkeni ja alkoi olla jyskyttävää. Päästöistäkin auto meni tyhjäkäynnillä juuri ja juuri mitä ihmettelin kun aijemmin "heittämällä" läpi.  Syyksi lopulta paljastui joko 8 tai 6 sylinterin pimentynyt kynttilä ja 2 pytyn tulppa löysällä, lähti sormin pyörittämällä irti. Kaikki nyt vaihdettu ja auto rokkaa näiltä osin taas pitkästä aikaa loistavasti! Sai muuten hitsata 2 omanlaista kiintoavainta että pystyi tulpat vaihtamaan 😄 Lisäksi käsijarrumekanismi tuli laitettua oikein paikalleen kun hieroi edelleen kardaania. Menoa tällä hetkellä vielä hieman hidastaa vaihdelaatikon tukikumin hajoaminen, täytyy huomenna käydä tilailemassa. 

 

e:Niin ja öljynpaineet näkyvät nyt myös mittaristossa oikeina, eli anturin vaihto auttoi. 

Edited by R6lli
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

spacer.png

Niin ja nappuloiden ym. taustavalotkin löytyi. Kyseinen mötikkä oli kaput. Nimeä tuolle en tiedä mutta sen ohittamalla kaikki valot rupesivat palamaan. Jotenkin liittynee himmentimeen. 

Laatikon tukikumi tulee ylihuomenna. 

 

Sellaista riensin tänne kyselemään että sijaitseeko vasemman puoleisen flektin, sen jota ilmastointi ohjaa, rele missä? Olisi tarkoitus rakentaa molemmille flekteille pakkosyöttö mahdollisuus että saisi tarpeen tullen lisäjäähdytystä.. 

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

IMG-20240501-WA0013.jpg

Amilla käyty sulattamassa vappuna loput renkaista. Teknisesti auto on pelannut viimeisen vuoden hyvin mutta alusta alkaa olemaan grande finale. 

Jäänee tänä kesänä tämä vekotin huomiotta, muut projektit tallissa odottavat vuoroaan.

20240501-125051.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...