Jump to content

Ilkun Paxton's Supercharged GTA '87


Ilku

Recommended Posts

Pontiac Firebird Trans Am GTA '87 Paxton's Supercharged

 

kotisivu:

http://www.nic.fi/~ilku

 

Tässä jotakin autosta...

2004 talven ja kevään  muutokset:

* MSD 6-BTM sytkäboxi (mm. sytytyksen myöhästys säädettävissä)

* MSD SS tehopuola

* Holley 255 lbs bensapumppu

* Accel 30 lbs suuttimet

* TBK bensanpaineensäädin (paine säädettävissä)

* AutoMeter bensanpainemittari ja Tubbing Kit

* 2 bar GM:n MAP

* 52mm:nen Throttlebody (portattu)

* 90.1 mm:n imuputki ahtimelle (ilma suoraan koneeseen)

* K&N Fipk ilmansuodatin

* portattu TPI plenumi (läpän jousta jäykennetty)

* DumpValve (hukkaportti)

* AC Delco tehostartti

* RamAir konepelli

* uudet General XP 2000 275/55/16” takarenkaat

* uusi shifterin vaijeri

* uudet takaluukun pumput

* uudet venttiilikopan tiivisteet

* päävirtakatkaisin

* vaahtosammutin

* muutama pieni vuotokohta paikattu

* EGR venttiili poistettu

* veden kierto poistettu läppärungosta

* uusittu vesiletkuja

* uudet öljyt perään ja laatikkoon

* sytkän säätö

* toivottu tehon lisäys uudelle sataluvulle  :o

* yms. pientä

 

eli siis...

 

* Ahdin: Paxton Supercharger SN-92 (balldrive)

   - 8 PSI:n ahdoilla

   - säädettävä vesi/metanoli –ruisku

   - iso välijäähdytin uudella kennotekniikalla

* Kone: Chevyn "stroukattu" 383cid "riolo" (6.4 l)

   - imusarja ja runnerit: Edelbrock Hi-Flow (portattu)

   - kannet: Dart II

   - männät: TRW

   - venttiilijouset: Crane Cams Performer

   - venttiilikopat: Holley performance

   - tulpanjohdot: Accel 300+ 8.8mm (Race Plug)

* Ruisku: TPI 

   - alkup. ECM

   - Infinity DFI (Digital Fuel Injection)

* Laatikko: vahvistettu TH700R4

   - ShiftKit-osilla terävöitetty vaihtamista

   - öljynkiertoa parannettu

* Perä: Borg Warner

   - 9-pulttinen lukkoperä

   - kartiolukko

   - välitys: 3.27 

* Alusta: WS6 (tehtaan optiopaketti)

    - jäykemmät kallistuksenvakaajat ja jouset

    - Koni Sport säädettävät iskarit

* Putkisto: Edelbrock ja Roster

    - Edelbrock TES peltisarjat

    - 2x63,1mm roster väliputket (omavalmiste)

    - 3" takaputkisto (omavalmiste)

    - Edelbrock äänenvaimennin

    - ovaalit 76,1mm ulostulot rosterista (omavalmiste)

* AutoMeter Sport Comp -ahtopainemittari

* FMI:n -seosmittari

* ei saastelaitteita

 

Erikoisuuksia:

* GTA ("juhlamalli")

* targa katto (irrotettavat lasipalat) ja kaikki GTA "tilpehöörit"

* kaikki sähkö"herkut"

* omavalmisteinen paremmin hengittävä pakoputkisto

* omavalmisteinen välijäähdytinputkisto

 

Suorituskyky ja kulutus:

*"riittävä"

* kulutus: 12-30L / 100km

 

Auto omistuksessa:  20/07/2004 asti (tai siis lähtien :) ) ja tuntuu olevan "ikuisuusprojekti"

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

OH, sorry. Tarkoitus oli kirjoittaa... 20/07/2000 eli päivä jolloin autoni ostin Porista.

 

maileja on tullut muuten tasan 10 000 kyseisestä päivästä.

 

Eilen tuli autoa säädettyä ja nyt alkaa löytymään sitä haluttua "voimaa"! Huomenna yritetään asentaa sytkät :)

Link to comment
Share on other sites

Jaa tää tykki on sit se Porista lähtöisin. Ostin oman GTA:n Kokemäeltä toukokuussa 2000 ja kesällä näin, että tämmöinen olisi Porissa myytävänä. Silloin vähän harmitti kun oma täysin vakio ja väliraha ei ko. autojen välillä ollut edes paha. No vakiosta eteenpäin rakennellessaan näkee paremmin viritysten vaikutukset.

Eiks ollukki hyvä selitys ???

Link to comment
Share on other sites

Jees... autollani on aika hauska tarina...

 

Kaverini oli Porissa työhommissa ja oli liikkeellä iltasella, kun sattui soittamaan just mulle muuten vaan (taustalta kuului samanaikaisesti hirveä peltisarjojen ärjyntä), kaverini heitti vitsinä, että täälä olis sulle auto ja että tuntuu olevan tuota voimaakin. Satuin just nimittäin etsimään GTA:ta ympäri Suomen ja haluttua ei tahtonut löytyä.

 

No kaksi viikkoa kului ja samainen auto oli sitten mulla. Tankki oli piripinnassa 98:sia bensaa (kaveri oli tankannut tankin täyteen, kun tuli näyttämään autoa-->reilu kaveri muutenkin). Ja kaupat siis tehtiin Porin Nesteellä. Kaverilla oli lisäksi vielä hirvee kiire Porin Jazeihin ja mulla ei tietenkään mihinkään kiire ja shekki oli taskussa, jota vilautinkin jossain välissä... :) Hintakin putosi 17 000mk pyydetystä muutamassa minuutissa. No autoon on sit mennytkin ihan kivasti rahaa, eli ei ole enää aivan sama vehje.

 

Tiedätkö GTATPI autosta enemmänkin? Kaveri oli tiettävästi kyllästynyt kahden auton ylläpitämiseen ja siksi kuulemma myi sen!?

 

Link to comment
Share on other sites

Nyt autoa on säädetty parin tankillisen verran.

 

Tuntuu aika hankalalta saada kaikki toimimaan. Siis tyhjäkäynti ja tasainen veto.

 

Bensanpainetta tuli pudotettua (siinäkin oli taas hommansa, koska uuden bensanpaineensäätimen ruuvi oli liian pitkä-->eli plenumi jälleen irti ja lyhentämään ruuvia) ja sytkää käännettyä ja haettua.

 

Taisi tulla vaihdettua liian paljon palikkaa kerralla.

 

DumpValvekin aluksi pelleili ja AirFoil ei sopinut. Edelbrockin takapöntöstä taisi lähteä sisuskalut irti, kun alkoi kolisemaan jne.

 

Nyt voisikin kait pitää pientä paussia säätämisessä, ettei mene täysin mielenkiinto.

Link to comment
Share on other sites

Huomenna aamulla kaverin kanssa aletaan vaihtamaan bensapumppua ja samalla pitää entrata takapönttö, josta irtosi jotain sisuskaluja. Tuli oikein otettua asiaa varten pekkaspäivä, vielä kun aamusta pääsisi ajoissa ylös ja auton kimppuun. :)

 

Mutta auto on ajossa ja vaha päällä, kyllä se tästä... :) Tosin katsastus odottaa.

 

Lähes kaikki osat ovat jo kiinni, eli etuajassa ollaan. Enää puuttuu RamAir -pelti, iso imuputki ahtimelle ja uusi suodatin, Airfoil, päävirtakatkaisin ja bensapumppu.

 

Uudet takarenkaat istuvat paremmin kuin hyvin, mutta pitoa ei ole edelleenkään. :)

 

Link to comment
Share on other sites

No niin... eilen tuli autoon sit vaihdettua bensapumppu (aikaa meni kahdelta kaverilta n. 8h-->samalla tehtiin muutakin eli mm. takapönttö tehtiin uusiksi ja hieman alustasuojattiin paikkoja) ja säädettiin taas lisää autoa.

 

Nyt tuntuu taas aika mukavalta... auto toimii suht hyvin. Tosin kulutus uusien suuttimien myötä lisääntyi täyskaasulla ajettaessa.

 

Boxi tosin sekoili eilen, kun sammutti auton äkisti ja auto ei lähtenyt millään käyntiin, vaikka kuinka sahasi. Piti odotella muutamat minuutit ja taas käynnistyi heti avaimesta, outoa. Onko jollain selitystä. Olisko sillä jotain merkitystä, kun säätelin TPS:ää ja irrottelin akunkenkiä kaapelikengän takia?

 

Nyt ei taas ole ollut mitään ongelmia, kun resetoin boxin.

Link to comment
Share on other sites

Nyt tuntuu taas aika mukavalta... auto toimii suht hyvin. Tosin kulutus uusien suuttimien myötä lisääntyi täyskaasulla ajettaessa..

muista ilku että ilman pensaa ei tule voimaa eli jos kerran pensasi palaa niin myös voimaa on todennäköisesti tullut lisää.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jukka

Loppu kesästä saat kutsuja huolltiksen pitäjän työ grillaamaan/nauttimaan olutta ja kaikenlaisia lahjoja, kun olet ollut kannattava asiakas ;)

Link to comment
Share on other sites

:)

 

Eilen tuli katsastettua sitten auto jälleen lailliseksi Suomen liikenteeseen.

 

Kiitosmaininnannalla meni läpi, vaikka venttiilikoppien välistä tihkui öljyä katsastussedän niskaan ja toinen umpio oli puolillaan vettä (jota katsastaja ei huomannut, kun oli varmaan muuta ihmeteltävää...nyt umpiokin on tiivistetty). :)

 

Päästöt olivat juuri sallituissa rajoissa. CO 3,48.

Link to comment
Share on other sites

Eilen sitten tuli GTA:n tuulilasiin melkoinen kivi ja jälkihän siitä tuli (itseasiassa kaksi jälkeä->harvinaista)... :'(

 

Ei kun teippiä heti päälle ja soitto tuulilasinkorjaajalle. Eipä ollut taaskaan ensimmäinen kerta.

 

Ei riitä että tiet ovat huonossa kunnossa, vaan pääväylillä on myös jostain kumman syystä taas hirveesti kiviä.

Link to comment
Share on other sites

Kaiken järjen mukaan uusi sataluku on tällähetkellä 400hp? Onkos toi arvelu, vai ihan dynotettu luku? Kiva olis saada sinne sun sivuille niitä videoitakin + se dynokäyrä ;)

 

Kellään muuten tietoa: Jos auto on ei vähäpäästöinen, niin paljon saa CO:t olla? Kun tulis täs varmaan(?) ehkä, mahdollisesti pieneksi projektiksi 88 trans-am :D

Link to comment
Share on other sites

Kyllä ollaan siirrytty uudelle sataluvulle... :)

Eiköhän tuo uusi (oikea) dynokäyräkin saada pian sivuille.

 

Siitä videosta sen verran, että se epäonnistui (renkaista lähti keskeltä irti paksuja n. 2mm siivuja), joten polttovideota ei voitukaan ottaa...meinasivat renkaat räjähtää alle :'(

 

Ongelmia on vain taas siinä, että joudun nostamaan bensanpainetta vieläkin hirveesti ja seos menee normaalissa ajossa varsin rikkaalle.

 

Auto puutuu tyhjäkäynnin jälkeen, mutta vetää hienosti yläkierroksilla (200km/h jälkeen suorastaan repii... :))

Alkaa Infinitysta loppumaan säätövara. En saa sillä tasaista vetoa aikaiseksi tyhjäkäynniltä lähtien. Kaikki säädöt vaikuttavat hieman radikaalisesti.

 

CO saa olla korkeintaan 3.5 ja vanhemmissa taisi olla 4.5... vähäpäästöisen auton arvoja en tiedä, joku muu voi kertoa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

No niin taas tuli vastoin käymisiä... (eilen olin kaverin kanssa autoa säätämässä, kun löydettiin pieni ahtopainevuoto).

 

Nyt kun taas alkoi veto löytymään autosta, niin eiköhän autosta lopu taas kerran virta. Siinä sitä sitten ihmeteltiin vesisateessa virran loppumista. Laturi hajosi taas kerran.

 

Ja venttiilinkopat ei pidä öljyä sisällään, vaan ruikkii öljyä pitkin konehuonetta. Jotain pitäis kai tehdä taas--> suoristaa venakopat ja yrittää jälleen tiivistää ne.

 

Turbiinikin pitää kivaa jyrinää ja etupäässä lonksuu jokin. Muuten auto on OK. Ikuista ruuvaamista.

Link to comment
Share on other sites

Onks sulla alumiiniset kopat? Valualumiiniset o pop. niit ei tarvi ku plaanaa ni pitää varmasti.

 

Laturit juu tuuppaa näistä hajoamaan johtuen lämmöstä. onneks sulle tulee se ram-air pelti. kannattaa kikkailla jotenki vähä ilmankiertoa siihen laturiin. Esim avaamalla scoopin takapään.

 

Tuliks sulle muuten suodatinkoppa sitä peltiä varten? Vai teetkö itse?

Link to comment
Share on other sites

jep. Eiköhän nuo kopat ole alumiiniset.

 

Vedin nyt sitten kopat kiinni tiivistesilikonilla ja nyt näyttäisi taas pitävän ainakin jotenkin. Huohotus pitäisi rakentaa kait hieman toisin.

 

Mulla on oma visio suodattimesta ja imuilman otosta, se putki ahtimelle tehtiin eilen ja pellin alla on taas ahdasta. Yritän saada muutaman kuvan tänne tänään uudesta pellistä ja konehuoneesta.

 

ps. hienosti "suhajaa" muuten tuon uuden pellin kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...