Jump to content

Ilkun Paxton's Supercharged GTA '87


Ilku

Recommended Posts

Ja vielä tarkempi kuva konehuoneesta...

 

http://www.nic.fi/~ilku/6.jpg

 

Viimeisimpänä viritelmänä tuplaletit pyörimään koko ajan eli niiden ohjaus alhaisella termostaatilla ja/tai kytkimellä auton sisältä ja vielä päävirtakytkin kaiken varalta.

 

Lisäksi syylärin ilmanoton parantaminen (lisää aukkoa alapuolelle, syylärin pesu sisältä ja ulkoa... CAMU: se syylärin pesu todellakin auttoi).

 

AirFoilin takia meni myös putkisto osittain uusiksi.

 

Konehuoneen siistimistä... yms.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tänään saatiin sitten uusi paremmin hengittävä takaputkisto ja omavalmisteinen "ei juuri mitään vaimentava" Roster-äänenvaimennin valmiiksi. Autoon tuli kunnon "höpinät" ja veto parani, eli ainakin takapönttö oli yllättäen liian pieni/tukkoinen.´

 

Koeajolla sattui sitten katastrofi... paineputken klemmari petti ja raskas paineputki rikkoi irrotessaan syylärin toisen letin yläkiinnikkeen ja letti pyöriessään taas rikkoi (hinkkasi) syylärin puhki. Vettä soihasi ja oli vielä pakko ajaa autolla n. 20km kotiin. Lisäilin vettä syyläriin muutaman kerran ajon aikana, mutta lämmöt veti tappiin ja nyt pelkään pahinta...

 

Onkohan kesän ajot ajettu, vai säästyikö kone vaurioilta?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tuskinpa mitään ihmeitä on koneelle tapahtunut ; joskus voi kansipahvi mennä.... Eikun syyläri tuonne rompetorille ostoslistalle - tietty, saahan niitä oikein kaupastakin.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest pile

ei muuta kun uuttta syyläriä kehiin ja koekäytön aikanahan se sitten ilmoittelee jos tiivisteessä on vikoja

Link to comment
Share on other sites

Kuvia uusista putkista... Rosterista kaikki putkisto pellisarjoja lukuunottamatta (kaikki putket omavalmisteisia, myös takapönttö-->ei enää ahdistusta, eli nyt vetää taas alhaaltakin...)

 

http://www.nic.fi/~ilku/putkisto/putki_1.jpg

http://www.nic.fi/~ilku/putkisto/putki_2.jpg

http://www.nic.fi/~ilku/putkisto/putki_3.jpg

 

Ja sitten höpinät... todellisuudessa äänet ovat ehkä hiukan tuhdimmat, kun digikamera ei ota oikein hyvin tuota ääntä... :)

 

http://www.nic.fi/~ilku/videot/putkisto.AVI

 

Huomenna tulee uusi jäähdytin ja tehdään muutama parannus taas pellin alle, ettei enää vahinkoa sattuisi.

 

Toivottavasti päästää cruisailemaan tangomarkkinahumuun (toivottavasti ei siis mennyt kansipahvit syylärin rikkoutumisen yhteydessä).

 

Ja muutaman viikon kuluttua dynotus...

Link to comment
Share on other sites

No niin... uusi syyläri tuli jo alkuviikosta ja asennettiin samantien. Tehtiin samalla muutama parannus konehuoneeseen, ettei vastaavaa tapaturmaa enää sattuisi. Paineputki kiinnitettiin läppärunkoon kierretangoilla, nyt klemmarikin pääsee helpommalla.

 

Auto on jälleen ajossa ja putkistokin toimii loistavasti... enää ei tarvitse "poppivehkeitä" autoon laittaa kohonneen melutason vuoksi :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Toivottavasti ensiviikolla...olen kysynyt jo penkitysaikaa, mutta päivä on vielä epäselvä. :P Taitaa vain olla liian monta nappulaa, mitä pitää kääntää ja yrittää saada säädöt kohdalleen.

 

Tänään tuli tehtyä jälleen jotain pientä kivaa... eli nyt tulee kaksi säätöpotikkaa keskikonsoliin, että voin itse ajon aikana säädellä seoksia.

 

On niin hankalaa, kun säätöjä ei ole voinut tähänasti tehdä ajonaikana lainkaan, kun ei se kahdelta täysi-ikäiseltä tahdo onnistua yhtäaikaa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Auto dynotettiin tänään... yhteensä 14 vetoa ja aikaa tähän meni kolmelta kaverilta säätöineen tasan 2 h

 

Ajoin 3. vaihteella 215km/h parhaimmillaan rullilla (siis itse ajoin, kun meinasivat, että tunne "askin" paremmin)... 4. vaihdetta ei voinut käyttää, kun penkissä oli tuo 200km/h max. ???

 

Tässä toinen lappu, jossa on 3 viimeistä vetoa ja josta saa jotain selvää...

 

Pieni pettymys tuli, kun en saanut koitettua auton huipputehoja rikkoutuneen säätöpotikan takia, joka näkyy tässäkin lapussa yhdessä vedossa takkuiluna (seos meni laihalle). No huomenna potikat menee vaihtoon.

 

Vesiruiskua en myöskään päässyt koittamaan (paljonkohan olisi tullut tehoa lisää?), koska auton mittaristo sekosi painettuani vesiruiskun painiketta (kiekkamittari veti mm. "nollaan" ja auto aivan kuin hyytyi->täytyy tarkistaa kytkentä tai ottaa heräte muualta kuin virtalukosta pumpulle). Ja sitten sytytyksen viivästys unohtui täysin koittaa, miten se toimii. MUTTA SEOS MENEE LAIHALLE HUIPPUTEHOISSA (mittarit oli kiinni ja se voitiin todeta-->vieläkin(kö?) mulla on liian pienet suuttimet?). Infinity -boxissa vedettiin seokset täysille-->säätövara tai suuttimet ovat kait sittenkin vieläkin liian pienet.

 

Positiivista: auto vetää nyt hienosti tyhjäkäynniltä n. 4500rpm:ään asti puhtaasti (nyt kun pääsisi uudelleen ajamaan sen varttimailin-->aivan eriauto paikalta lähdettäessä ja keskialueella).

 

Auto kulkee nyt kevyesti ja kulutuskin pieneni aikalailla ja auto käy muutenkin terävämmin-->pakokaasutkaan ei enää haise auton sisälle, kun tietokoneen ei tarvitse koko ajan yrittää rikastaa keskialueella seosta).

 

Sytytys saatiin kohdalleen, bensanpaine oli mittauksessa vakio ja monikipinä sytytysjärjestelmäkin toimii hienosti (MSD antaa muuten tyhjäkäynnillä ja hieman sen yli 3 kpl kipinää/tulppa ja 2000rpm:äs 2 kipinää/tulppa ja yli 3000rpm:äs 1. kpl vahvistettuja kipinöitä/tulppa-->todettiin hienoilla laitteilla).

 

Infinity -boxi saatiin sittenkin keskialueelta säätöihin, mikä on jo suorastaan ihme!

 

Oma mielipiteeni: Tehopenkissä saadaan auto hyviin perus-säätöihin, mutta en aivan usko noihin teholukemiin ja välityshäviöihin. Mulla oli nyt n. 6cm korkeammat takarenkaat kuin viime kesän penkityksessä, auto ei saanut sitä ilmaa, mitä RamAir ja välijäähdytin haluavat ahtimen lisäksi. Lisäksi K&N uusi suodatin ahdisti uskomattomat 14hv (autolla tehtiin 1 veto, jossa koneteho oli kutakuinkin tasan 400HV:tä penkissä ilman suodatinta), eli uudelle sataluvulle päästiin... tiellä auto tuntuu vielä rajummalta, kun se saa sitä ILMAA! :)

 

Muuten tehomittaus oli samanlainen, kuin Jakella (luultavasti samanlainen Boschin penkki oli kyseessä?).

 

Voiko joku kommentoida häviöitä yms mitä tässä selittelin... meni aikalailla muuten säätämiseksi :) ?

 

Pitääkö hommata ensitalvena isommat suuttimet ensin ja ellei tehot nouse/riitä, niin sit päälle vielä Haltech?

dyno_04.jpg}

dyno_04.jpg_thumb

Link to comment
Share on other sites

Ihan ok lukemat ja 400hv liikuttaa jo suht vikkelästi 8). Toi dyno on samanlainen millä mulla mitattiin ja valitettavasti se ei piirrä vääntökäppyrää eikä kierroksia. Suuri puute mun mielestä.

 

Käppyröistä näkee hyvin ettei kone vedä enää yläkierroksilla ja muutenkin käyrät ovat vähän epätasaisia. Johtuu varmaankin siitä ettei säädettävyys ole sun autossa se parhain mahdollinen ja veikkaan, että haltechilla tms saat paljon paremmat lukemat ja tasaisemmat käyrät. Vertaa noita vaikka mun perstuntumakäyrään joka on suht tasainen. En tiedä mitkä suuttimet sulla on ja mitä paineita käytitte mutta notkahdus yläkierroksilla on melkoinen.. Ehkä isommat suuttimet, ehkä ei. Paha sanoa kun ei ole mitään tietoa niiden tämän hetkisistä aukioloajoista.

 

Mutta anyway, tosta on hyvä lähteä liikkeelle ja eiköhän se kohta potki reippaasti yli 400hp. Tsemppiä :)

Link to comment
Share on other sites

Suuttimet tuli hankittua keväällä, ne on Accel 30lbs:ät. En uskaltanut ostaa heti isompia, kun autossa on mukana vielä oma ECM. Luulin että seokset menee liian rikkaalle normaaliajossa, kun pelkäsin että en saa Infinitya säätöihin.

 

Nyt auto toimii hienosti tienpäällä ja riittäähän nuokin lukemat tälle kesälle. Joka kesä on kuitenkin parannusta tullut.

 

Täytyy alkaa katteleen isompia suuttimia... tai jos nyt sittenkin ottaisin tämän loppukesän rennosti ilman että ruuvailee kovin paljoa autoa. :)

 

Vähän harmittaa, kun en päässyt kokeilemaan vesi/metanoliruiskua (josko tehot olisivat olleet sitten jo yli tuon 400hv:tä palan matkaa? Ainakin tien päällä se nyppää aika rajusti.

Link to comment
Share on other sites

Multa jää talvella ylimääräiseksi MSD:n 38 levysuuttimet kun ostan isommat ;). Jos kiinnostaa niin voin kaupata noi sulle "sopivaan" hintaan.

 

Vesiruittahan vaikuttaa imuilman lämpötilaan ja mitä viileämpää ilmaa niin sitä tiheämpää se on ja sillä on suora vaikutus hevosiin suuremman pa-määrän ja nakutuskestävyyden myötä. Eli varmasti vaikuttaa. Satuitko muuten katsomaan ilmuilman lämpötilaa plenumista mitattuna? Mulla oli ennen pikku-paxtonilla tasaista 70 astetta ja nyt tämän hetkisellä paketilla asteet pyörivät päiväsaikaan 50-60 paikkeilla.

 

Link to comment
Share on other sites

Näinpä. Hepat tippuu yhdellä kaakilla kun lämpö nousee yhdellä C:llä. Pyöreästi ottaen. Elikkä jos imuilman lämpö on 70 C 30 C:n sijasta on hepoja 40 vähemmän..... :'(

Link to comment
Share on other sites

Se mitä itte oon kattellu ja ihmetellyt noita imuilman lämpöjä ajan myötä niin 50-60*c kohdalla alkaa dramaattinen tehon häviäminen. Eli ero 30-60*c jos olisi vaikka 20hp niin 60-80*C saattaakin olla jo 30-40hp eroa :o

Sikspä juuri turbojen kanssa välijäähyt o must.

 

Mulla oli tbi:ssä imuilman lämmöt monesti katuajossa päivällä yli 80*C. Sen huomasi selvästi kun seuraili läppärillä että auto tuntu kuolevan heti ku saavuttuun tuohon 80*C varrattuna johonkin 60*C

 

Onnekesi ilkulla on välijäähy. Ota radalle ens-kerralla kuivajäätä mukaan ja imusarjan ja välijäähyn päälle sitä reilusti ennen hutasua. Tosin on vaikea vaan arvioida paljonko voi ennakkoa ja seosta lisää näin perstuntumalla. Jäähdytetty (tislattuja jääpaloja sekaan) alkoholi/vesiruistu auttaa varmasti tuntuvasti.

 

Keep it cool 8)

Link to comment
Share on other sites

nyt vain ilku sinne alastaroon kokeilemaan siellähän on kiihdytyspäivä huomenna lauvantaina.

30:sien suuttimien riittävyys on juuri tuohon tehoon mitä sulla tuli tosikorkeilla paineilla saa vielä pieniä lisäyksiä omakohtaisesti voin sanoa että 429 hv oli se raja jonka saimme irtoamaan silloin mulle dynö:ssä kun oli nuo "vajaa kokoiset suuttimet koneessa"

Link to comment
Share on other sites

Imuilman lämpöä ei tullut katsottua, mutta kuuma oli penkitystallissa. Tästä varmaan johtuu, että auto tykkää kulkea iloisesti tienpäällä, kun välijäähdytin pääsee toimimaan.

 

Täytyy miettiä nyt tuota suutin asiaa vielä uudelleen.

 

Olisko joku kiinnostunut ostamaan mun 30lbs Accelin suuttimet (ajettu vain n. 400-500km eli kuin uudet.)? Voisin kokeilla vielä isompia tänäkesänä.

Link to comment
Share on other sites

Korjauskerroin. Olisko kyse muuttujista lämpötila ja ilmanpaine. Eli saat pari veijoesson heppaa "hyvitystä" jos dynotat himalajalla +50C:ssa ;D

 

Moottoritehoja yleensä ilmoitellaan autovalmistajan puolelta. Mittaustapoja on sitten muutamia (apulaitteet kiinni/ei)... Google varmaan voisi antaa pitemmän teorialuennon aiheesta ;)

 

Ei sun imusarjan vaihto välttämättä oo montaa heppaa syöny vakiotehosta :D ;D :D ::)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...