Jump to content

Lisää voimaa 350tpi+procharger


Blower

Recommended Posts

Moi

 

Moottorina on 350tpi, P1SC 12psi hihnapyörällä, peltisatsit ja huonot tuplaputket, hieman hierotut vakiokannet, compin nokka 08-502-8 ja säädettävä ecu.

Vaihteistona th700 vakio turbiinilla.

Tarkoituksena olisi saada auto kulkemaan tpi:llä niin paljon ku mahdollista, niin millaista nokkaa suositellaan? Tarkoitus on samalla stalli nostaa 2400-3000 ja joskus hommata kansiksi parasta esim. AFR tai Brodix.

 

Sitten mielenkiintoisin aihe: Mites alakerran kanssa? Tarkoituksena on vaihtaa takomännät (millaisia suositellaan?) ja puristukset 9:1 paikkeille. Rajotin tulisi n. 5500 paikkeille, minkä luulisi säästävän alakertaa myös jonkun verran? Vaikuttaa siltä, että vakio kanget ja kampiakseli kestäisi melkoisia tehoja maltillisilla kierroksilla. Miten voisi mäntiä vaille vakion 350 lohkon prepata tuleville rajuille eläkepäivilleen ;D? Olisko Fluiddampperi mitään?

 

Ilmeisesti jos imusarjan vaihtaa HSR:ään, niin sitten koko alakertaan pelkkää tako-osaa, kun rajotin nousee n.6500rpm kohdalle?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 149
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Blower

    45

  • rstuning

    14

  • xaekx

    12

  • pile

    12

Top Posters In This Topic

Männiksi vaikka Wisecon Pro-Tru. Tuntuvat kestävän, työnjälki kanssa siisti. Koko satsi on yleensä painotettu 1g sisään. Ja mitäs muuta:

- Alakerran tasapainotus

- Runkolaakerien ja kiertokangen laakerien vaihto (tottakai)

- Vaihda laakeripukkien pultit ARP:n studeihin

 

(jos budjetti on todella tiukalla, niin vaihda jotkut semi-hyvät ei-tako männät, satsi maksaa ehkä luokkaa 300euroa. Unohda tasapainotus, mutta laita kuitenkin ne ARP:n studit laakeripukkeihin.)

 

Ja niinkuin sanoitkin, vakiokampura ja kanget on kyllä suht tukevaa sorttia. Fluiddampperin voit jättää kauppaan, minun mielestäni. Jos laitat HSR:n niin muuten sama tarina mutta lisää takokanget. Takokampura ei ole välttämättömyys.

 

Link to comment
Share on other sites

Pro-Truet on kyllä hyvät ja edulliset männät.... vapariin ;)

Ovat kevyet ja  aika ohkaset laeltaan siksi ahdinkoneessa en niitä käyttaisi.

Link to comment
Share on other sites

Pro-Truet on kyllä hyvät ja edulliset männät.... vapariin ;)

Ovat kevyet ja  aika ohkaset laeltaan siksi ahdinkoneessa en niitä käyttaisi.

 

Totta puhut, pitää kyllä paikkansa että männän laki on pro-Trussa aika ohut. Siinä mielessä ei ehkä 100% paras mäntä ahdinkoneeseen, mutta noista on kuitenkin minulla omakohtaista kokemusta. Ja edullisethan nuo on, takomänniksi. Löytyyhän tosiaan niitä ahdinkoneisiin optimoituja mäntiä myös, joissa on paksumpi laki ja männänrenkaitten urat suuremmilla etäisyyksillä toisistaan. Mutta mutta...hinta vähän pompsahtaa, yleensä männänrenkaat, lukot ja tapit pitää ostaa vielä erikseen jne. Wisecolta saa järkevänhintaisen paketin jossa on kaikki osat mukana, hintaluokka 500€. Jos nyt oikein tulkitsin niin tässä projektissa oli tarkoitus hakea kohtuullista luotettavuutta minimimuutoksilla ja kohtuubudjetilla, tekemättä koneistuksia yms?

Link to comment
Share on other sites

Jos budjetissa on hiukankaan liukumavaraa niin äkkiä vaihtaasin veiveiksi vaikkapa eaglen halvimmat 5.7" I-profiilit:

- Sisältäävät arp:n pultit

- ei vaadi koneistuksia

- ovat, ainakin omat oli suht laatukasta työtä, painot oli ihan muutaman gramman sisään saman verran

- Liekkö vielä vakio kankia kestävämmätkin.

- uivalla männäntapilla, mäntien asennus/vaihto onnistuu kotikonstein iliman prässiä

 

eikös noi vakiokanget pidä koneistaa alapäistään, jos meinaa noi kiertokangen pultit vaihtaa? vai kui?

Link to comment
Share on other sites

Wisecolta saa järkevänhintaisen paketin jossa on kaikki osat mukana, hintaluokka 500€. Jos nyt oikein tulkitsin niin tässä projektissa oli tarkoitus hakea kohtuullista luotettavuutta minimimuutoksilla ja kohtuubudjetilla, tekemättä koneistuksia yms?

 

Hinta kuulostaa sopivalta.

Tosiaan tarkoitus parantaa vanhan moottorin heikkoja kohtia järkevällä summalla. Kuinka hyvää jälkeä tulee, jos 150tkm ajettuun lohkoon laittaa suoraan paremmat männät? Vieläkö sylinterit ovat pyöreät?

 

Alunperin tarkoitus oli nostaa tehoja reilusti ja hommata joku taottu stroker kit. Katselin myös valmeita täydellisiä lohkoja. Niiden hankintahinnat ovat melko kovat, mutta valmis kestävä lohko vs orkkislohko + taottu stroker kit + koneistukset, niin hintaero ei ole enää niin merkittävä. Ja enemmänhän se lohko heikkenee, jos sylintereitä porataan ja mutenkin koneistetaan. Toi valmis lohko olisi lisäksi 4bolt.

Konestusten tarvetta ei tiedä ennen kuin motin avaa ja mittailee, voi päästä myös pienillä koneistuksilla.

Link to comment
Share on other sites

Jos budjetissa on hiukankaan liukumavaraa niin äkkiä vaihtaasin veiveiksi vaikkapa eaglen halvimmat 5.7" I-profiilit:

 

Lisääkö se sit merkittävästi hintaa, jos vielä hommaa samaan settiin paremman kampuran? No koneistuksia tulee sit ainakin.

 

Mut sit jos tolle linjalle lähdetään,et vaihdetaan kampurakin, ni sit osat mitotetaan kestämään 600-700hp konetehot. Sit saa mitottaa budjetinkin uusiks ;D

Link to comment
Share on other sites

Lisääkö se sit merkittävästi hintaa, jos vielä hommaa samaan settiin paremman kampuran? No koneistuksia tulee sit ainakin.

 

Mut sit jos tolle linjalle lähdetään,et vaihdetaan kampurakin, ni sit osat mitotetaan kestämään 600-700hp konetehot. Sit saa mitottaa budjetinkin uusiks ;D

 

No näinpä se on, ja olisin voinut ennustaa tämän threadin kulun jo siinä vaiheessa kun kirjoitin ekan vastauksen  :D. Muista kuitenkin että ei kannata tehdä mitään osittaisoptimointia. Sen takia tuo mun ehdotus oli niin simppeli (=halpa). Männät on se heikko lenkki, siitä koko homma lähtee.

Link to comment
Share on other sites

Lisääkö se sit merkittävästi hintaa, jos vielä hommaa samaan settiin paremman kampuran? No koneistuksia tulee sit ainakin.

 

Mut sit jos tolle linjalle lähdetään,et vaihdetaan kampurakin, ni sit osat mitotetaan kestämään 600-700hp konetehot. Sit saa mitottaa budjetinkin uusiks ;D

Ja jos koneen pitääs kestää 600-700hepan tehot niin ei taira noi eaglen halvimmat veivit piisata.

eikä niitä veiviä kannata oikiasti vaihtaa jos ne veivinpultit saa vaihdettua ilman koneistuksia.

Link to comment
Share on other sites

Järki kehottaa nyt vaihtamaan pelkät männät ja pitämään tpi imusarjan. Tommonen yhdistelmä voisi vielä toimiakkin ku kierrokset rajottuu n. 5500rpm.

 

Mut tosiaan, jos aletaan vaihtamaan enemmän palikoita, niin tehdään se kerrallaan kuntoon.

 

Saa nähdä, miten suunnitelmat muuttuu kun soittelen vauhtikauppoihin.

Link to comment
Share on other sites

Hinta kuulostaa sopivalta.

Tosiaan tarkoitus parantaa vanhan moottorin heikkoja kohtia järkevällä summalla. Kuinka hyvää jälkeä tulee, jos 150tkm ajettuun lohkoon laittaa suoraan paremmat männät? Vieläkö sylinterit ovat pyöreät?

 

Alunperin tarkoitus oli nostaa tehoja reilusti ja hommata joku taottu stroker kit. Katselin myös valmeita täydellisiä lohkoja. Niiden hankintahinnat ovat melko kovat, mutta valmis kestävä lohko vs orkkislohko + taottu stroker kit + koneistukset, niin hintaero ei ole enää niin merkittävä. Ja enemmänhän se lohko heikkenee, jos sylintereitä porataan ja mutenkin koneistetaan. Toi valmis lohko olisi lisäksi 4bolt.

Konestusten tarvetta ei tiedä ennen kuin motin avaa ja mittailee, voi päästä myös pienillä koneistuksilla.

 

Lohkon kunnon voit todeta omin silmin ja mittaamalla sylinterien pyöreys. Voi olla vielä ihan OK 150tkm jälkeen. Kannattaa tehdä kevyt hoonaus ennen uusien mäntien+renkaiden asennusta. Ihan itse voit tuon hoonauksen tehdä.

 

Jos toteat että koneistuksen tarvetta on, niin sitten kannattaa ehkä jo alkaa harkita koko alakerran uusimista (männät, kanget, kampura). Sittenkin voit säästää vähän ostamalla esim. Scat 9000 -sarjaisen nodular iron kampuran eikä sikakallista takokampuraa.

Link to comment
Share on other sites

Mites sen nokan kanssa? Mikä olis hyvä nokka ton tpin ja ahtimen kanssa?

rajotin asettuun n.5500rpm kohdalle.

 

Sorry nyt vähän mutua: Olikos se joku Comp camsin 2032 vai mikä joka oli suunniteltu TPI:lle? Suht mieto. Osta säädettävä jakopään ketjupaketti (yleensä kaikissa aftermarket-paketeissa on säätömahdollisuus -4,0,+4 astetta). Myöhästä nokkaa tuo 4 astetta. Saat alennettua dynaamista puristussuhdetta hieman ja pysyy paketti varmemmin kasassa. Mutta nokkiahan löytyy vaikka miten paljon, täytyy vaan muistaa että nokan optimi kierrosalue pitää olla suht alhaalla TPI:n kanssa.

Link to comment
Share on other sites

Nyt paikoillaan tollanen nokka:

http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDetails.aspx?csid=195&sb=2

 

Ahdetussa olis varmaan parempi nokka, jossa olis enemmän lobe separationia.

 

Tekeekö tämmösellä stroker kitillä mitään, ku on edullinen ja tako-osaa:

http://www.adperformance.com/index.php?main_page=product_info&cPath=71_231&products_id=675

 

Kumpi on parempi vartilla ahdettu 355 vai ahdettu 383?

 

383 varmaan enemmän alavääntöä, mut on sitä nytkin melkein liiaksi asti. Vaikea lähettää sutimatta yhtään.

Link to comment
Share on other sites

Myöhästä nokkaa tuo 4 astetta. Saat alennettua dynaamista puristussuhdetta hieman ja pysyy paketti varmemmin kasassa.

 

Miten myöhäistäminen näkyy tehokäyrässä?

Link to comment
Share on other sites

Miten myöhäistäminen näkyy tehokäyrässä?

 

Myöhäistämisen varsinainen tarkoitus on vain alentaa dynaamista puristussuhdetta, mutta lieveilmiönä on pieni alaväännön putoaminen, tosin teoriassa ylemmille kierroksille pitäisi samalla tulla lisää potkua.

Link to comment
Share on other sites

Millaisia arvoja nokka-akselista pitäis löytyä, kun on kyseessä ahdettu ja tpi?

 

Loben olis hyvä olla n. 114 paikkeilla?

 

Paljoa ei löydy semmosia nokkia, missä yläraja olis n. 5000rpm

Link to comment
Share on other sites

Millaisia arvoja nokka-akselista pitäis löytyä, kun on kyseessä ahdettu ja tpi?

 

Loben olis hyvä olla n. 114 paikkeilla?

 

Paljoa ei löydy semmosia nokkia, missä yläraja olis n. 5000rpm

 

No tuo 114 lobe separation kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta, nostoa ja asteita siinä kepissä sais ehkä olla hieman vähemmän kuin tuossa sun nykyisessä. Ja pakopuolella jonkun verran enemmän nostoa ja asteita kuin imupuolella, imupuolen hengitys kun ei ole ahdetuissa mikään ongelma. Joku joka on TPI:n kanssa enemmän värkännyt vois osata neuvoa paremmin. Hyviä vinkkejä voi löytyä ihan googlettamalla "TPI supercharged cam" tai jotain sen tapaista.

Link to comment
Share on other sites

Soittelin US-partsiin ja kehotettiin vaihtamaan steath ram paikalleen. Ja siihen sit nokaksi: http://www.cranecams.com/index.php?show=browseParts&action=partSpec&partNumber=109831&lvl=2&prt=5

 

Minusta tuo vaikuttaa turhan rajulta nokalta, mutta sanoi sen olevan ahdinkäyttöön.

 

Jotain takomäntäsettiä kans oli tyrkyttämässä 0,03 ylikoolla ja 8,5:1 puristuksilla, ku standardi kokoa ei löytynyt.

 

Myyjän mielestä vakioalakerta kestää kierrättää 6000rpm ja vähän enemmän, jos vaihtaa vahvemmat pultit alakertaan.

 

Sanoi, että 383 ei tarvi pakosta muuta koneistusta, kuin sylinterien porauksen 0,03 ylikokoon.

 

Vakeaa valita, mitä tekis ku on liikaa vaihtoehtoja :-\

Link to comment
Share on other sites

Mulla on ahdetussa LT1 koneessa nokkana 224/236 dur .536"/.555" 114lsa

 

Eli tommonen nokka kävis stealth ramin kanssa, paitti vissiin liikaa nostoja vakiokansiin.

Link to comment
Share on other sites

Soittelin US-partsiin ja kehotettiin vaihtamaan steath ram paikalleen. Ja siihen sit nokaksi: http://www.cranecams.com/index.php?show=browseParts&action=partSpec&partNumber=109831&lvl=2&prt=5

 

Minusta tuo vaikuttaa turhan rajulta nokalta, mutta sanoi sen olevan ahdinkäyttöön.

 

Jotain takomäntäsettiä kans oli tyrkyttämässä 0,03 ylikoolla ja 8,5:1 puristuksilla, ku standardi kokoa ei löytynyt.

 

Myyjän mielestä vakioalakerta kestää kierrättää 6000rpm ja vähän enemmän, jos vaihtaa vahvemmat pultit alakertaan.

 

Sanoi, että 383 ei tarvi pakosta muuta koneistusta, kuin sylinterien porauksen 0,03 ylikokoon.

 

Vakeaa valita, mitä tekis ku on liikaa vaihtoehtoja :-\

 

 

Aika raju ehdotus nokaksi, jos sulla on vaan hieman hierotut vakiokannet.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...