Jump to content

Käytännön esimerkkejä vakioboxilla

Recommended Posts

Kirjoitettu

Olisko jollain faktaa että minkälaisilla palikoilla (ja tehoilla)pärjää vielä kohtuullisesti vakioeculla,kun ei millään tuo tietotekniikka kiinnostais ja nykyisten virityksien lisäks pitäis vielä ne kannet ja nokka laittaa.Sen verran olen tutkiskellu että Crane 104221+edel.performance alut olis vissiin suht toimiva paketti? Olisko toisaalta oulun lähistöllä,tai suomessa ylipäätään viripajaa joka koneistais vakiokansista kohtuuhintaan? Onhan näistä juttua ollu mutta tieto on melko pieninä palasina,jos ihan konkreettisia esimerkkejä ois..?

• Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• F350

29

• Soppa

15

• balez

15

• Z-mo

13

Kirjoitettu

Halvemmaksi tulee ostaa alukannet ku viedä yhdellekään pajalle "työstettäväksi" vakiokannet  ::) Toki jos saat jonku harrastajan sulle porttaamaan kannet järkihintaan niin sitte asia on eri.

Ja vakio ECM valitettavasti aika nopeasti alkaa ahistaa tehoja, joten kannattaa luopua ajatuksesta että sellasen pitäsit autossas jos meinaat virittää vähääkään enempi. Joku lievä nokka ja kansienvaihto nyt menee vielä ihan ok oman ECM:n kanssa kuten pelkkä imarin vaihto peltisarjojen laitto mutta eipä sen enempää. Eli muutokset pitää olla lieviä. Silti aina hävitään tehoa/vääntöä merkittävästikin joillakin kierrosalueilla, maksimitehon saattaa saada vakio ECM:lläkin noista paketeista irti mutta kaikki sen ja tyhjäkäynnin väliltä on taas "koskemattomissa" jollei oikeasti ropaa sitä ECM:ää.

Kirjoitettu

Enemmän tai vähemmän budjettivirityksestä kun puhutaan niin mikä se olis semmonen halpa ja asiallinen boxi jos tulee tarvetta?

Kirjoitettu

Enemmän tai vähemmän budjettivirityksestä kun puhutaan niin mikä se olis semmonen halpa ja asiallinen boxi jos tulee tarvetta?

Megasquirt 2. Kokemusta on. Toimii. Kaikkineen maksoi about 300€. Jos tuohon rahaan haluaa niin joutuu itte kasaamaan. Ei ollu paha rasti, pari kolme iltaa. Ei tarvi elektroniikasta tajuta mitään eikä muutenkaan olla mikään makkaiveri.

Tuo ohjaa ruiskua ja sytkää. Saa turpiinilukon ohjauksenkin, mutten tiedä miten kun mulla on manuaali vaihteet

Kirjoitettu

Vakio kannet, Edelin pakosarjat ja 3":n RPM putkisto, compin 2032 nokka: toimii loistavasti vakio egulla.

Kirjoitettu

Vakio kannet,vakio nokka,1 5/8" peltisarjat, paxtonin remmiahdin,säädettävä bensaregu ja vakio ecu...

Jos toimimiseksi lasketaan se,että lähti käymään,kulki eteenpäin ja sammui,eikä koneesta lentänyt mitään pihalle,niin sitten varmaan toimi. MUTTA,keskikulutus oli jossain 18-19 litran nurkilla,kun piti bensapaineita pitää hurjina ettei männät sula ahdoilla. Vilkutteli sessiä,kun boksilla ei hajuakaan seoksista ja yritti sitten summamutikassa niitä säädellä. Välillä vetoja ihan helvetisti ja välillä ei suostunut edes jarrulla kumia sulattaa  ::)

Eli mun mielestä tuo EI TODELLAKAAN enää toiminut,niinkuin nykyaikaisen monipiste-ruiskun kuuluisi..

Kirjoitettu

no joo, tuolla mun yhdistelmällä on tyhjäkäynti epätasaista, mutta heti siitä 900:sta ylöspäin toimi loistavasti, vääntöä oli heti käytössä sen verran että poltti kaasulla helposti ja veti ihan nätisti kuten nykyaikaisen ruiskun pitäälin tuonne lähes kuuteen tonniin, laatikko vaihto jossain 5700-5800 kohdalla isompaa. Kohta on sitten tietoa siitä miten pelaa kun on portatut kannet, puristusta nostettu ja kireempi nokka (LT4 HOT) ja 1.6 rullakeinut.

Kirjoitettu

vakio alakerta, itseportattu tpi imari, -88 corveten portatut alukannet, itse portattu plenumi , vakio läppärunko airfoil:illa, comp 503 rullanokka, itse siiamisoitu runnerit, edel 1.5/8 peltisarjat, edel catback, vakio ecm+lastu, accelin vapaavirtaus ilmanputsarit, scorpion 1.5 rullavipat. tehoa 288hv dynossa ja veti ihan hyvin tyhjäkäynniltä-6000rpm , ainoa hankaluus on että kone käy rikkaalla ja päästöjä ei saa kikkailematta kohdilleen. tollanen oli mun ensimmäinen 350cid TPI koneen viritys resepti.

pieni korjaus, tehoa oli dynossa 280,7hv ja 488nm.

Kirjoitettu

Jostain kyllä vois vähän säästää kun on aikomus pistää ylimaaluuseen keväällä,ja tiuhempaa perääkin tekis mieli...autoon.. ::) Mulla tuli mieleen pari kompromissia: Hommaa sen verran miedot kannet+nokan että pärjää ainakin alkuun vakioeculla. Tai: Hommaa sen boxin ja suunniteltua rivomman nokan+keinut. Lähtötilanne on jo siis se reilu 270hv joten eiköhän noilla vaihtoehdoilla jo kolmeesataa kolkutella.. Mitä sanoo raati noihin vaihtoehtoihin?

Kirjoitettu

Älä osta mitään "välimallin" kansia! kohta ne on auttamatta liian kesyt,jos meinaat enemmänkin viritellä! Ja rahaa palanut aivan turhaan..

Boksin osto voi tuntua rahan haaskaukselta,mutta sitä se ei ole! JA palvelee myös tulevaisuuta ajatellen.

Ostat boksin+nokan  m/ Ja kun ei ne vakiokannetkaan (varsinkaan 081-valu) ihan paskat ole,niin kyllä niillä pääsee alkuun. JOs aiot tpi'n pitää imarina,niin se 300 tulee olemaan tiukassa ja ylittäminen melkein mahdotonta. (paitsi jos kysytään rstuningilta  ::) ) Foorumilla paljonkin juttua aiheesta 300hv ja tpi. Ainakin balezin projektissa parin vuoden takaa ja rstuningin "ainoanoikeanvärisenjamallisenjavieläruotsistahalvemmallahaetuntöttörön-ketjussa" jauhetaan tosta.

-mitä sulla muuten nyt oli koneelle tehty,kun yli 270 puskee?

Kirjoitettu

-mitä sulla muuten nyt oli koneelle tehty,kun yli 270 puskee?

Tyhjäkäynnistä päätellen ainakin jyrkempi nokka.

Kirjoitettu

Siitä nokasta en oo saanu varmuutta,ei ainakaan edellinen omistaja tienny että olis muutettu..Muut viritykset on nuo filtteri,msd6al,portattu tpi+airfoil,edelin pakovehkeet,säädettävä bensapaine. Auttasko nuo lyhyemmät ja leveemmät runnerit tota tpi:tä vähän pidemmälle? Jos jarnon mainitsemien boxin ja nokan lisäks...Ja kuinka rivoo nokkaa sitä sitte laittas?

Kirjoitettu

Kyllä siinä muuten vakinokka pitäs olla,muistin justiin että edellinen omistaja kauppas mulle jälkeenpäin compin nokkaa joka oli jääny sillä laittamatta,oli pannu vaan compin jakopään..Oisko se tyhjäkäynti johtunu siitä että oli runtattu yli 60psi paineet+liikaa ennakkoa..?

Kirjoitettu

Oisko se tyhjäkäynti johtunu siitä että oli runtattu yli 60psi paineet+liikaa ennakkoa..?

Onko tyhmäkäynti nyt tasaisempi?

Kirjoitettu

Kyllä se melko tasaselta vaikuttaa,sillonhan se humppas ihan selkeesti..Kävi yläkierroksilla helvetin rikkaalla,piti tiputtaa paineet 48psi:hin ja peruuttaa ennakko ysistä kuuteen niin toimi parhaiten.

Kirjoitettu

Jos meinaa ton edelin kolmiotuen pitää tuolla konehuoneessa niin imarin pitää pysyä vakiokorkeudessa,eli miten ois tämmönen setti: Edel 3860 baseplate,hi-flo runnerit ja siihen toi oma kaiverrettu plenumi,menee vielä vakiobensalinjoillakin..Siihen kylkeen se nokka ja boxi.Ja eikös ollu niin että maffin saa heivata virityseculla? Jos siihen vielä ne 1,6 keinut jos niistä jotain helppiä vielä ois.

Kirjoitettu

Härskin näkönen laite..melkein Puolet halvempikin kun baseplate ja runnerit.. ::) Jaa se ei näemmä käykkään tähän..

Kirjoitettu

Ruttua löytyy jo nyt 537nm,joten niitä yläkierroksia ja huipputehon korotusta lähinnä..Kyllähän mä kaikki laittasin mutta on siirrettävä resursseja tonne maaluupuolellekkin ;) Parhaalta vaihtoehdolta tuntuu toi boxi-nokka-imarinkohennus.On sillätavalla jatkoa ajatellen varmaan viisain veto.

Kirjoitettu

Puristukset saa nostettua Oulun moottorikoneistamolla alle 150 egellä vakiokansissakin tuonne kympin pintaan. Ja jos on innostusta harrastaa, saa noi 081 kannet virtaamaan jo taskuporttauksellakin ihan kohtuullisesti. Itse olen näissä miedoimmissa virityksissä vähän vastaan tuota boxin vaihtoa ekana. Varsinkin jos tarkoituksen on ajaa muutakin kuin varttia kaasupohjassa. Saa sit nähdä miten tuo toimii tuolla kireemmällä nokalla, mutta jos ei toimi sitten vois tehdä tuosta vakioboksista ohjelmoitavan, ja on vielä halvempaa kuin megaruutta.

Kirjoitettu

Nyt ei ihan osaa tulkita summitin sivuja: Weiandin stelth ram7450 sopivuus päättyy -86 vuosimalliin,silti vaaditaan throttleksi lt-1:nen.. ??? Weiand 7542p taas ilmottaa että on suunniteltu 85-88tpi throttlelle,mutta sopivuus ilmotetaan -96 eteenpäin koneelle.. :-\ 88 vuosimallihaullahan tarjotaan ainoastaan baseplate+runnerisettiä,miksi?

Kirjoitettu

Nyt ei ihan osaa tulkita summitin sivuja: Weiandin stelth ram7450 sopivuus päättyy -86 vuosimalliin,silti vaaditaan throttleksi lt-1:nen.. ??? Weiand 7542p taas ilmottaa että on suunniteltu 85-88tpi throttlelle,mutta sopivuus ilmotetaan -96 eteenpäin koneelle.. :-\ 88 vuosimallihaullahan tarjotaan ainoastaan baseplate+runnerisettiä,miksi?

Keskimmäisten kannen ja imusarjan pulttien kulma muuttui jossain vaiheessa. Olisko sit just tässä kohtaa ja siks muka ei sopis.

Ei kuitenkaan ylitsepääsemätön este. Halutessa voi laittaa väliin prikat, mut ittellä on porattu kiinnitysreikiä suuremmiks.

Kirjoitettu

Keskimmäisten kannen ja imusarjan pulttien kulma muuttui jossain vaiheessa. Olisko sit just tässä kohtaa ja siks muka ei sopis.

Ei kuitenkaan ylitsepääsemätön este. Halutessa voi laittaa väliin prikat, mut ittellä on porattu kiinnitysreikiä suuremmiks.

Steathiin on koneistettu molemmat keskipultin kulmat. Kay kaikkiin SBC koneisiin 91 saakka. Ei toimi LT1:ssa.

Tai sanotaan etta kay kaikkiin 80 luvun sbc koneisiin ennen ku joku huomauttaa ettei sovi 64 vuoden siiehn ja siihen...

Kirjoitettu

Oon tässä pyöritelly että mistä päästä sitä sitten säästää,niin kai noita amerikan virityssetiäkin kannattaa kuunnella,eli kannethan ne on tärkein yksittäinen osa ja virityksen ydin.Jos niitten kaveriks joku asiallinen nokka,edelin base ja siihen noi muut portatut tpi-osat.Jos sitten myöhemmin nokkaa jyrkentelee niin saahan sen boxin laitettua sitte joskus jos tarvii.

Kirjoitettu

Oon tässä pyöritelly että mistä päästä sitä sitten säästää,niin kai noita amerikan virityssetiäkin kannattaa kuunnella,eli kannethan ne on tärkein yksittäinen osa ja virityksen ydin.Jos niitten kaveriks joku asiallinen nokka,edelin base ja siihen noi muut portatut tpi-osat.Jos sitten myöhemmin nokkaa jyrkentelee niin saahan sen boxin laitettua sitte joskus jos tarvii.

TPI virityksessä se isoin pullonkaula on se itse TPI-imusarja. Yli 300hv on todella haasteellista. Jos sulla nyt käytännössä vakiokoneessa yli 270hv, niin en koskis mihinkään ettei tehot vaan tipu...  ;D

Imusarjanvaihto taitaa sitten kyllä jo käytännössä heti vaatia aivolaatikon ropeltamista enemmän tai vähemmän. Lastun vähintään.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...