Jump to content

Käytännön esimerkkejä vakioboxilla

Recommended Posts

Kirjoitettu

Niin siis mikä on kokoonpano ja mitkä on tehot,vakioboxilla? Tässä on tarkotus metsästää 300 ylittäjiä ilman ahdinta tai viriboxia.Ja niistä kokoonpanoista kokemuksia.

Tuolta jäsenpuolelta voi katella mun tehot. Vääntöä oli 542nm. Vakio base ja runnerit, vakio throtlebody, kannet laskettu ja itse portattu, hiottu venat, lyhennetty ohjurit. 1.6vipat, vakio maf, vakio ECM.
  • Replies 242
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• F350

29

• Soppa

15

• balez

15

• Z-mo

13

Kirjoitettu

Mutta löysin CHP:n joulukuulta 2007, jossa on penkitetty 383sta Patriotin 215 Super Street -kansilla ja tehoa saatiin 442hv. Vertailuksi dynotettiin kunnostetuilla vakiokansilla 384hv. Jutussa painotetaan, että vanhojen kansien kunnostus maksoi 900 taalaa, kun laittamalla vaivaiset 380 taalaa lisää olisi saanut alumiinikannet isommilla venttiileillä, pienemmillä palotiloilla ja huikeasti paremmilla kanavilla.

215 cc kanavat on aivan liian isot 350  TPI:lle, noilla on käynti/tehot alakierroksilla jo selvästi huonompaa kuin vakiokansilla, kun virtausnopeudet tippuu liikaa. Oliko tuossa testissä kaasarikone? Ei ole oikein vertailukelpoinen tässä tapauksessa mun mielestä. Tietenkin jos joutuu kunnostamaan koneistamolla ohjurit, hiotuttaa venttiili ja seetit, ja vielä teettää tilaa venajousille, alkaa lysti maksaa niin paljon, että sitten voi jo oikeasti miettiä kannattaako. Mutta jos muut tekee itte, niin kansien lasku maksaa sen 150, niin on siinä aika iso ero alukansiin. Ja montako hevosvoimaa sillä tuhannella eurolla tässä tapauksessa saa?
Kirjoitettu

Seetityöt n. 200-300 eur. Ohjurit jokusen satasen niin äkkiä ollaan yli 500 eurossa eikä ole portattu.

Kirjoitettu

215 cc kanavat on aivan liian isot 350  TPI:lle, noilla on käynti/tehot alakierroksilla jo selvästi huonompaa kuin vakiokansilla, kun virtausnopeudet tippuu liikaa. Oliko tuossa testissä kaasarikone? Ei ole oikein vertailukelpoinen tässä tapauksessa mun mielestä. Tietenkin jos joutuu kunnostamaan koneistamolla ohjurit, hiotuttaa venttiili ja seetit, ja vielä teettää tilaa venajousille, alkaa lysti maksaa niin paljon, että sitten voi jo oikeasti miettiä kannattaako. Mutta jos muut tekee itte, niin kansien lasku maksaa sen 150, niin on siinä aika iso ero alukansiin. Ja montako hevosvoimaa sillä tuhannella eurolla tässä tapauksessa saa?

Joo tuo oli vaan tuommoinen esimerkki aiheesta. Itse jos tekee kaiken minkä pystyy ilman koneistamotyökaluja, niin sitten tuo voi olla kannattavaa, mutta jos joutuu teettämään, kannattaapi melkeen unohtaa ja ostaa uudet... Sun projektis on kyllä hyvä esimerkki, että kyllä ne vakiokannetkin saa virtaamaan, ja Sampan vanhat kannet myös.

Kirjoitettu

Edelin 60859.t maksaa kylla vain ~655$ ja noihin virtauksiin vissiin joutuu tyostaa alkuperaisia kansia aikas paljon ??? Edeli ainakin aikaisemmin mainosti etta jos vain kannet vaihtaa pitais tulla ~30hv lisaa ::)

Naita tehojen/hinta on vaikeeta arvioda kun jotkut on valmiita tekee itse 200h toita ettei tartteis maksaa 300e ja sanoo sita harrastamiseksi ::)

Enpä usko että Oulusta saa noi Edelit 655 taalalla :W En puhunutkaan oman työn arvioinnista, vaan siitä että jos ostaa tonnin kannet, niin montako hevosta sillä saa lisää? 30?  Mulla meni porttauksessa 8h/ kansi ja sen verran voin harrastaa, käytän sen tonnin johonkin muualle.
Kirjoitettu

Ei kai taa ole uskon asia? Kylla sa saat ne silla samalla hinnalla kun ma taalla ??? lisaksi tulee rahti/verot ja jos ostat jalleenmyyjalta sielta sen kate. Vaitan ettet sa ole paassyt lahellekkaan edelin virtauksia 8h porttauksella ::) Mun mielesta taa on typera aihe edes kinastella kun ilman boksin ohjelmointia noista kansista ei ole paskankaan hyotya. Tehon saantiin kun vaikuttaa niin moni asia ettei pelkastaan kansien vaihto samassa kombossa vaikuta mitaan jos ongelma on jossain muualla. Sitten on viela toi dynojen ero ja lapun tulkitseminen. Dynosta lahetaan ulos ja huudetaan etta on 270hv takapyoralla vaikka todellisuudessa se on koneessa, sitten mennaan vartille ja revitaa pelihousut kun se ei kulkenutkaan mihinkaan ;)

totta joka sana m/

Kirjoitettu

Ei kai taa ole uskon asia? Kylla sa saat ne silla samalla hinnalla kun ma taalla ??? lisaksi tulee rahti/verot ja jos ostat jalleenmyyjalta sielta sen kate. Vaitan ettet sa ole paassyt lahellekkaan edelin virtauksia 8h porttauksella ::) Mun mielesta taa on typera aihe edes kinastella kun ilman boksin ohjelmointia noista kansista ei ole paskankaan hyotya. Tehon saantiin kun vaikuttaa niin moni asia ettei pelkastaan kansien vaihto samassa kombossa vaikuta mitaan jos ongelma on jossain muualla. Sitten on viela toi dynojen ero ja lapun tulkitseminen. Dynosta lahetaan ulos ja huudetaan etta on 270hv takapyoralla vaikka todellisuudessa se on koneessa, sitten mennaan vartille ja revitaa pelihousut kun se ei kulkenutkaan mihinkaan ;)

Ei ole uskon asia, mutta Oulusta/Ouluun niitä ei saa tuohon hintaan. Kuten itsekin totesit, siihen tulee kuluja päälle ja  se hinta ei ole  enää 655 taalaa, vaan ihan jotain muuta.  Tässä topicissa kysytään nimenomaan vakioboxilla kokeiltuja (toimivia)comboja, miksi sitten ehdotat täällä Edelin alukansia, jos niistä "ei ole paskankaan hyötyä" ? Siinähän menee se 655 $(+ne kulut) ihan kankkulan kaivoon...    Ei mullakaan ole sytkä/bensakarttoihin koskettu ja  vakioboksilla ajettu.  Virtashan nuo mun kannet reilusti yli sen 30 heppaa enemmän,  minkä sanot Edelien virtaavan ja 8h/kansi käytin aikaa porttaukseen. Dynojen eroja varmaan, on mutta tuo Jäälin autosäätö, missä ponu mitattiin, on kyllä luotettavan säätöpaikan maineessa ja varmaan siellä osataan kertoa mikä käyrä on takapyöräteho (se alempi käyrä) ja mikä moottoriteho (se ylempi käyrä). Ja ot: Mikä sun mielestä olis oikea paikka mitata tehot?
Kirjoitettu

Missasit pointin kansien kohdalta, mut ihan sama ::)

Niinkö? Mun pointti oli se, että jos lähtökohtana on 350:n TPI vakioboksilla,  niin kuinka suuri on tuhannen euron alumiinikansien hyöty vai onko sitä? 

Kirjoitettu

Mun pointti taas on kuinka paljon muokataan boksin ohjelma etta saadaan kaikki hyoty irti kaikista muutoksista.

Ehkäpä ohjelman muutosta ei käsitelty koska se ei kuulu tähän topicciin, niistähän on melko paljon juttua tuolla muualla.

En millaan jaksa uskoa etta vakioboksin ohjelma olis rakennettu niin etta tehoja vois helposti ilman mitaan ongelmaa nostaa esim. 30% .

Ei kai taa ole uskon asia?

:W

.. vakioboksin ohjelma olis rakennettu niin etta tehoja vois helposti ilman mitaan ongelmaa nostaa esim. 30% . Bensan paineellahan voi aina leikkia mutta tyhjakaynti tulee aina ongelmaksi.

Tuu käymään kylässä, niin näet miten vakio-ohjelma toimii, vaikka tehoja on nostettu reilusti. Ja miksei toimis, MAF mittaa ilmamäärän ja ECM antaa sitä vastaavan bensamäärän. Voi ihan hyvin cruisailla pikkukierroksilla kaupunglla, mutta tarvittaessa tehoa löytyy vielä suditteluun kaasulla kakkosella. Ei ole kylmäkäynnistys ongelmia ja toimii erinomaisesti nimenomaan jokapäiväisessä käytössä, eikä vaan huipputehon kohdalla dynossa. Kun kuuntelee noita säädettävien boksien omistajia, niin eipä niitä montakaan ole, joilla ei jollakin lämpötila/kierrosluku alueella/jossakin käyttötilanteessa olis ongelmia. Varmaan Edeleissä on resurssia, mutta edelleen olen sitä mieltä että sen tonnin voi sijoittaa vaikka ennemmin alustaan.

Kirjoitettu

Taytyy ensikesana tulla testaa kun tulen lomalle suomeen;D tuli itsekkin kokeiltua miten vakioboksi toimii viritetyssa koneessa  ja sain hirveen taistelun jalkeen koneen kayntiin. Tasaisesta tyhjakaynnista ei ollut tietoakaan ja sammu heti kun koski kasupolkimeen ;D Tarkeinta on kuitenkin etta sun kombo toimii ja selkeesti se kannattaa kopioda m/

Aftermarket boksien kohdalta en kommentoi kun siita tulee taas iso riita ;D

Tervetuloa m/ . Nyt varmaan kannattaa korostaa että kyseessä on MAF:illinen kone. Jos on MAP, niin se varmaan menee sekaisin paljon aikaisemmin, kun nokan muutoksetkin jo vaikuttaa alipaineeseen => seokset menee sekaisin. Puhumattakaan isommista muutoksista MAP koneeseen.
Kirjoitettu

Sen verran lisään lusikkani tähän soppaan vaikka vakio ECM:t ei vois vähempää kiinnostaa  ;D  ... niin että kyllä tuo F350:n TPi paketti tuntu persdynolla liikkuvan yllättävän hyvin muutoksiin nähden ja todellakin oletan että tuossa kombossa on kaikki osunut enempi kuin kohdilleen kansien porttausta myöten  m/ Muutokset ei kuitenkaan ole ihmeellisiä ja ne on dynollakin todistettu että toimii  :) Joo ja pelas ilman mittää onkelmia ja rykimisiä jne, sekin vielä  :W

Kirjoitettu

Vaikka alotankin virityksen "hardware"puolelta niin ei siihen autoon ilmesty mitään sinettiä etteikö sitä boxia vois siihen jälkeenpäin lisätä jos ihan pakko on.Kannattaahan ne itse koneen osat nyt hyvänen aika laittaa joka tapauksessa,ei mahda pelkkä boxikaan toisaalta vakiotekniikkaan hirveästi auttaa..Kaikkiahan niitä tarvitaan,mun mielestä kuitenkin peruslähtökohta on itse kone.Ei se enää kovin iso homma ole sitä taikaboxia sinne laittaa jos on muut asiat kunnossa,näinpäin mä ajattelen.Ja en muuten missään vaiheessa ole sanonut että 270 pyöriltä,vaan nimenomaan koneesta.

Kirjoitettu

Tässä on vaan se, että monesti tulee sitten tehtyä kompromissivalintoja esim. just ton boksin takia. Omassa edellisessä kombinaatiossa oli demarimallin nokka, kun elättelin toiveita, että olisin pitänyt vakioboksin. No toisin kävi ja nokka muodostui kuitenkin rajoittavaksi tekijäksi.

Kirjoitettu

Se on vaan katottava miten tällä suunnitelmalla pelaa,mutta kansien laitto tuskin koskaan menee hukkaan,eiköhän se aikalailla niitä kulmakiviä ole,näin olen ainakin ameriikanpojilta lukenu että tärkein yksittäinen osa palapeliä,jonka ympärille sitten voi katella mitä laittaa.

Kirjoitettu

Se on vaan katottava miten tällä suunnitelmalla pelaa,mutta kansien laitto tuskin koskaan menee hukkaan,eiköhän se aikalailla niitä kulmakiviä ole,näin olen ainakin ameriikanpojilta lukenu että tärkein yksittäinen osa palapeliä,jonka ympärille sitten voi katella mitä laittaa.

mun mielestä tärkein osa palapeliä on kunnollinen alakerta, hyvän alakerran päälle on sit hyvä rakennella kombinaatioita.

Kirjoitettu

Jos samalla käyttää tätä vähänniinku projektitopiccinakin niin:Luulin jo tossa yhtenä iltana olevani lähellä kansien nostoa mutta näkyy hommaa piisaavan.. :-\Nyt on kiinni enää kannenpultit (jotka on niin tiukassa että tarvii momenttivarren),sekä kampiakselin siivapyörä.Tarviiko tuossa siivapyörässä ulosvetäjää vai millä konstin ootte ottanu?

Kirjoitettu

mun mielestä tärkein osa palapeliä on kunnollinen alakerta, hyvän alakerran päälle on sit hyvä rakennella kombinaatioita.

Jos alle 350hv tavoitteista puhutaan niin eiköhän hyväkuntosen vakion kellarikerros toimi? Tai siis noita hevosista ei enää voi puhua kun kävi ilmi että mikään dynometri ei toimi... ::)
Kirjoitettu

Jos alle 350hv tavoitteista puhutaan niin eiköhän hyväkuntosen vakion kellarikerros toimi? Tai siis noita hevosista ei enää voi puhua kun kävi ilmi että mikään dynometri ei toimi... ::)

kestää kyllä jos on kunnolinen damperi. esim. fluiddampr.

Kirjoitettu

sekä kampiakselin siivapyörä.Tarviiko tuossa siivapyörässä ulosvetäjää vai millä konstin ootte ottanu?

Jos kannet meinaat ottaa pois, niin minkä takia kampiakselin siivapyörän haluat pois? Kyllä kannet nousee vaikka se olis paikallaankin.

Kirjoitettu

Nouseehan ne mutta nokkakin pitäs saada ulos kolostaan...

No juu, nokka voi olla hankala ujuttaa sieltä... Tarvit kyllä ulosvetäjän.

Kirjoitettu

Niin ja pitäähän se perhana näemmä syylärikin sieltä heivata,eihän se muuten ulos pääse.. >:(..Eli näyttää siltä että tasan lohko jää konehuoneeseen,ei juuri muuta.Täytyy tosiaan miettiä mitä palikkaa sinne laittaa,sen verran kuitenkin iso homma.Tarviiko noissa liftereissä välttämättä jonkun erikoistyökalun kun niitä irrottelee?

Kirjoitettu

Tarviiko noissa liftereissä välttämättä jonkun erikoistyökalun kun niitä irrottelee?

Magneetilla taisin ne ite nostella.

Kirjoitettu

Tuli noissa nostajissa mieleen että jos puhutaan siitä millä rahalla saa mitäkin hyötyä,niin taitaa olla nuo nostajat sekä rockerit siellä hinta/hyötysuhteen alapäässä..Summitilla näky olevan lifterisettejä jotain yli 500e!!..siihen reilulla 300e:llä rockerit.Ja ollaan vasta saatu venttiilit liikkumaan 800-900eurolla m/. 240 tai yli 500e nostajista..Vois ainakin epäillä hyötysuhdetta.

Kirjoitettu

Ja tuossa virittämisessä kannattaa muistaa sekin että kaikki ei ole yks-yhteen.Esim.aikoinaan todettiin että niinkauan kun on vakiomaffi,joka virtaa sen ja sen verran,ei ole hyötyä muista viritysosista.Jokainen joka on virittäny niin tietää että toihan on paskapuhetta.Vaikka yksittäinen osa esim.tuo maf virtais vaan tietyn verran,silti muut ympärillä olevat virtaavammat osat tuo koneeseen tehoa,on kokemustakin.Eli jos aletaan miettimään mikä yksittäinen osa ekana alkaa tökkimään,tuleeko sille mietinnälle loppua..Soppa on tässä ollu kuitenkin asialinjoilla,niin jos nyt oletettais näin että edelin kannet,2032 nokka,hi-flo osat ja noi muut olemassaolevat kilkkeet päälle,niin mikä tökkis ekana? Ja jos se boxi sitten tuohon komboon tulis niin puhuttaisko 320-330 tehoista? Ei tosiaan tekis mieli tehdä kun kerran tähän koneeseen tää homma niin tarkkaan pitää miettiä..

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...