Jump to content

3gen-Camaroa ostamassa, mitä huomioitavaa?

Recommended Posts

Kirjoitettu

Morjens!

Uutena foorumilla (ehkä kohta myös kerhossa) ja olen 3gen-Camaroa hankkimassa ekaksi harrasteautoksi. Kiikarissa on loppupään vuosimalleja 88-> ja kasikoneella. Budjetti taipuu todennäköisesti "vain" 305-koneeseen ellei sopivaa tarjousta tule eteen. Onko hankinnassa jotain huomioitavaa onko kyseessä kaasari, TBI vai TPI? Entä onko Camaroissa joitain "tyyppivikoja" jotka kannattaa tarkastaa ennen ostopäätöstä?

Olen nyt siis hankkimassa valmista harrasteautoa enkä mitään ikuisuusprojektia tai "koottuja teoksia". Ei mitään pikkulaitolla leimaan jne, suoraan ajoon vain!

Ja hyvää kesänodotusta!

• Replies 181
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• somnamnaa

23

• Z-mo

22

• Fenix

20

• Johnny

18

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

Budjetti taipuu todennäköisesti "vain" 305-koneeseen ellei sopivaa tarjousta tule eteen.

Olen nyt siis hankkimassa valmista harrasteautoa enkä mitään ikuisuusprojektia tai "koottuja teoksia". Ei mitään pikkulaitolla leimaan jne, suoraan ajoon vain!

Saa varmaan kysyä että mikä se budjetti on?

Kirjoitettu

Kokeiles mitä haulla löytyy, aika paljon vatvottu asia jo täälläkin...

Kirjoitettu

Saa varmaan kysyä että mikä se budjetti on?

Budjetilla ei pitäis olla mitään tekemistä tyyppivikojen tai autossa tarkastamisen arvoisten kohteiden kanssa, mutta puhutaan sellaisesta 5000-6000 euron budjetista.

Kokeiles mitä haulla löytyy, aika paljon vatvottu asia jo täälläkin...

No ei nyt kauheen vatvotulta tunnu...

Käytännön kokemuksia kyselin, en tainnut olla tarpeeksi selkeä.

Kirjoitettu

Onko näissä tyyppivikoja!? On vain kuluvia osia mun mielestä.Mutta kuitenkin...

T-top eli katto palallisissa malleissa saattaa asiintyä korin taipumista tunkatessa tai ääri olosuhteissa ajaessa ja maali hilseillä sivu- ja takaikkunan yläreunan välissä.

Tee pidempi testilenkki jotta voisit seurata kulutusta. ehkä oma kanisteri mukaan ja sanot myyjälle et ajaa tankin tyhjäks ni voit laskea kulutuksen jos vakio viritteinen.

Ei tulisi olla päätä huimaava edes isoimmalla 5.7 koneella jos kaikki kunnossa (mulla 13-14l sekaajossa ei niin ekologisella ajotavalla).

Tutki vaihteita...jos automaatti niin d->pakki->d jne. ei pitäisi esiintyä mitään outoa jos kaikki kunnossa.

Jos hiljattain katsastettu ni sit varmaan kunnossa jos päästöt ok.

perus huolto- vaihto-osat ei vie ketään vararikkoon, mutta automaattivaihteiston huollosta saatta syntyä isompi lasku.

Camaroissa on paljon mittareita ja nekin antaa hieman osviittaa....esim öljynpaine.

Osaisiko joku sanoa jotain perämurikasta? Mulla se on ainakin hiljainen, mutta näin ei taida aina olla jos vaihdettu järeempi tai hajoamassa.

tässä kaikki mitä mulle tuli mieleen.

Jos bongaat jostakin auton, niin varmasti joku meistä lähellä asuva lähtee mielellään mukaan katsomaan.

Onnea hankintaan.

Semmonen asia tuli vielä mieleen kaikkihan ovat kuuleet sanottavan näistä että ne syö paljon bensaa ja osat on kalliita. Joskus varaosat ovat jopa halvempia kuin saman ikäisiin ns. normi autoihin ja etenkiin uusien autojen osiin verrattuna.

Kirjoitettu

Onko näissä tyyppivikoja!? On vain kuluvia osia mun mielestä.Mutta kuitenkin...

T-top eli katto palallisissa malleissa saattaa asiintyä korin taipumista tunkatessa tai ääri olosuhteissa ajaessa ja maali hilseillä sivu- ja takaikkunan yläreunan välissä.

Tee pidempi testilenkki jotta voisit seurata kulutusta. ehkä oma kanisteri mukaan ja sanot myyjälle et ajaa tankin tyhjäks ni voit laskea kulutuksen jos vakio viritteinen.

Ei tulisi olla päätä huimaava edes isoimmalla 5.7 koneella jos kaikki kunnossa (mulla 13-14l sekaajossa ei niin ekologisella ajotavalla).

Tutki vaihteita...jos automaatti niin d->pakki->d jne. ei pitäisi esiintyä mitään outoa jos kaikki kunnossa.

Jos hiljattain katsastettu ni sit varmaan kunnossa jos päästöt ok.

perus huolto- vaihto-osat ei vie ketään vararikkoon, mutta automaattivaihteiston huollosta saatta syntyä isompi lasku.

Camaroissa on paljon mittareita ja nekin antaa hieman osviittaa....esim öljynpaine.

Osaisiko joku sanoa jotain perämurikasta? Mulla se on ainakin hiljainen, mutta näin ei taida aina olla jos vaihdettu järeempi tai hajoamassa.

tässä kaikki mitä mulle tuli mieleen.

Jos bongaat jostakin auton, niin varmasti joku meistä lähellä asuva lähtee mielellään mukaan katsomaan.

Onnea hankintaan.

Semmonen asia tuli vielä mieleen kaikkihan ovat kuuleet sanottavan näistä että ne syö paljon bensaa ja osat on kalliita. Joskus varaosat ovat jopa halvempia kuin saman ikäisiin ns. normi autoihin ja etenkiin uusien autojen osiin verrattuna.

Kiitos Fenix vastauksista! Kulutus ei ole niin oleellinen asia mun hankinnassa, ajoa tulee sen verran vähän ettei niillä vararikkoon joudu. Osia ilmeisesti löytyy melko hyvin eikä Camaro ole sieltä harvinaisimmasta päästä autoja. Eikä ole tähän mennessä tullut vastaan autoa missä ei mikään hajoaisi koskaan.

Kirjoitettu

Kulutuksella meinasin että jos kulutus lukemat ovat tyyliin 20-30l normi ajossa niin on edessä mahdollisesti anturi remppaa tai jotain muuta puuhasteltavaa. Ei sinänsä välttämättä kallista tai vaikeaa, mutta voi viedä oman aikanasa tutustua uuteen laitteeseen joka on täynnä kaiken maailman alipaineletkuja ja sähköjä, jos itse tykkää puuhastella.

t-top malleissa ota kattopalat irti ja tutki miltä pellit siellä näyttää.

Muita kohteita joihin kiinnittäisin huomiota ovat Takaluukun- saranat / kiinnitys moottorin mekanismi (imeytyy kiinni asti itsestää) ja itse etu ja takalasi. Takalasit ovat kuulemma kalliita.

Älä välitä jos kaasujouset eivät jaksa pitää konepeltiä auki tai takaluukkua. Ne väsyy ajan myötä ja ei kalliita uusia.

Kirjoitettu

Ehkä tyypillisin vika näissä vois olla kulahtaneet venttiilinvarren tiivisteet, startatessa pölläyttää sinisen pilven putkesta. Ei vakavaa, mutta työläs vaihtaa. Viikonloppu ja keissi kaljaa, sillä siitä pääsee.

Automaattilaatikon kanssa kannattaa käydä ajelemassa siten, että käyttää kaikkia vaihteita läpi. Ajon jälkeen ottaa vaihteiston öljykepin kouraan ja katsoo&haistelee öljyt. Jos haisee vähänkään palaneelta, niin voi henkisesti aloittaa valmistumisen laatikkoremppaan. Siitä ei normijamppa enää viikonlopulla ja keissillä kaljaa selviä.

Touhu tonni on aika lähellä.

Kirjoitettu

Moro Johnny

Itse etsiskelin viime kesänä camaroa ja kolmannella tärppäsi.

Ota huomioon että muistaakseni vm87 tuli ajonesto joka saattaa temppuilla.

Jos aiot viritellä autoa tulevaisuudessa niin älä osta vähäpäästöistä, selviät helpommalla.

Itse ostin Tpin enkä kyllä ole katunut koska vaikka kone on "vain" 305

vääntöä on kohtuuhyvin ja kulutuskin sekalaisessa 12.6/100km.

Jos tahdot hyväkorisen, älä osta talviajossa ollutta, vaikka poikkeuksiakin

varmaan löytyy.

Budjetillasi saa hyvän projektin. Pari tonttua lisää saat hyvän

millä ajelee ilman suurempia remontteja vuosia.

Onnea etsinnälle! m/

Kirjoitettu

Oliko vuodesta 87-> eteenpäin myös hieman paranneltu th700 automaatti aski? valaiskoot joku, etten peloittele turhaan vanhemmilla askeilla. Varmasti ok oikein käytettynä.

vauhti kuume puraisee monia ja näihin löytyy tosi paljon viritysosia.

Jos edes epäilet moista ja 3 generation 82-91 etsit...niin 87-89 5.7l jonka rekisteri otteessa ei lue vähäpäästöinen.

Se lukee kaikissa 90vm ja uudemmissa ja joskus myös -89 malleissa. 

Ja manuaali askeja on harvoin laitettu 5.7 koneen jatkoksi.

Löytyy 5 litrasista v8 ja v6, mut itse tykkään kyl automaatista.

Kirjoitettu

Ajonesto eli VATS tuli -88. Kummasti vähenee ongelmat jos on ilman ajonestoa. Tai on ainakin yks ongelman aiheuttaja vähemmän.

Kirjoitettu

Ajonesto eli VATS tuli -88. Kummasti vähenee ongelmat jos on ilman ajonestoa. Tai on ainakin yks ongelman aiheuttaja vähemmän.

unohtakaa nyt nämä höpinät vatsista.. jos tolla mentaliteetilla ostaa amerikkalaista niin pitää ostaa -30 luvun vehje missä ei oo mitään särkyvää tai irtoovaa.

3gen camaro ostaessa tärkeintä että ei oo laho ja tekniikka pelaa lähes moitteetta, loput onkin tuuria mikä tulee tullessaan että mitä tuli ostettua.. vikoja yms.

Sen että auto on ehjä niin havaitsee heti kun menee tontille kattoo auton alta kattoon ja lyö tulille, heittää lenkin ja kättä taskuun jos tuli omistamisen halu  m/

vähäpäästösuus ei ole ongelma myöskään sen enempää

Kirjoitettu

unohtakaa nyt nämä höpinät vatsista.. jos tolla mentaliteetilla ostaa amerikkalaista niin pitää ostaa -30 luvun vehje missä ei oo mitään särkyvää tai irtoovaa.

3gen camaro ostaessa tärkeintä että ei oo laho ja tekniikka pelaa lähes moitteetta, loput onkin tuuria mikä tulee tullessaan että mitä tuli ostettua.. vikoja yms.

Sen että auto on ehjä niin havaitsee heti kun menee tontille kattoo auton alta kattoon ja lyö tulille, heittää lenkin ja kättä taskuun jos tuli omistamisen halu  m/

vähäpäästösuus ei ole ongelma myöskään sen enempää

Juu, ei se vatsin olemassaolo tai olemattomuus voi olla mikään kriteeri auton ostamiselle. Hyvän yksilön jos löytää, niin vuosimallilla ei oo mitään väliä.

Kirjoitettu

Juu, ei se vatsin olemassaolo tai olemattomuus voi olla mikään kriteeri auton ostamiselle. Hyvän yksilön jos löytää, niin vuosimallilla ei oo mitään väliä.

Varsinkin kun vats.n voi yli kytkea yhdella vastuksella ja murheet on ohi ;D

Kirjoitettu

Musta vähäpäästöisyyttä on turha pelätä. Virittää voi ihan tarpeeksi sitäkin. TPI ensisijaisesti. Jos 10 pulttisella perällä tutki pinionin öljyvuoto. Myös vetarit kuluu ja peräöljy voi vuotaa jarruihin. Ruostetta voi hakea takapyörän takaa siitä sisälokarin ja palkin saumasta. Mitä vähemmän on "turhia" saastelaitteita revitty pois sitä parempi. Mulla on kolmesta Camarosta kahdesta ollut etujousi poikki. Voi ehkä tuntea kun tunnustelee jousen alapään aukosta sormella. Ilmeisesti katsurit tuntee ton, koska mulla tutkivat ton heti ekaks.  Väsyneet moottorin kumit tuntee ajossa kevyenä jurinana. Oven saranat roikkuu. kuskin penkki väsyy... Pikkujuttujahan, mutta jos valmista hakee. Niin ja luukkujen kaasujouset.

Kirjoitettu

Ruostetta voi löytyä myös akun alta. Mun auto muuten ruostetton mut se kohta mätä. korjaus pala iisi laittaa, mut mulla on jo kaikki heebelit valmiina akun takakonttiin siirtämistä varten.

Meitsi innostuu helposti ja sanottakoon se nyt vielä että, näitä 700th automaatteja löytyy esim. corveteista ja vaneista ja niillä ei tulisi vetää kuormaa tai hinata toista autoa iso D päällä, eikä mielellään revitellä.

Siihen käytetään pikku d:tä. Iso D moottoriteille niin vaihteistot pelaa hyvin. Ovat myös herkkiä öljyn määrälle. Liian vähän tai paljon voi aiheuttaa häiriöitä.

Sudittaminen pakki päällä ehdottomasti NOU ja autoa ei tuli hinata takarenkaat maassa kardaaniakseli kiinni laatikossa ilman että kone käy, koska ei saa voitelua.

Näillä ohjeilla laatikot kestää.

Kirjoitettu

Varsinkin kun vats.n voi yli kytkea yhdella vastuksella ja murheet on ohi ;D

Hyi, ei tollasia modauksia suvaita. Nää täytyy pitää täysin orkkiksina!  ;D

tuasta Johnnylle kiesi.ei tarvii olla heti ropaamassa.8,5 ke kuvissa näkyvillä z28 orange edition vanteilla. chromeilla kalliimpi.

http://kuvablogi.com/diaesitys/20894/1/

Toi on kyllä ainoa vaihtoehto jos on 3geniä etsimässä. Jos nyt kattoo millasia vehkeitä nettiautossa on johonkin 6 tonniin... ::)

Ainoa vaan, että en pysty kuvitella miten noi oranssit 15 tuumaset sopii tohon, ei voi sopia sit mitenkäänpäin!  ;D

Kirjoitettu

äläs sano.peilit vielä vetää oranssiks niinku tässä. ;D

Mutta silti ne vanteet ei muutu siitä yhtään nätimmäks.  ;D

Kirjoitettu

Jos mielenkiintoinen kohde löytyy melko pitkän matkan päästä, niin varmaan joku meistä voisi käydä ensin katsastamassa sen ja raportaida oman mielipiteensä turhien ja pitkien ajomatkojen välttämiseksi.

Jos helsinki -vantaa - tuusula - kerava - espoon suunnalta löytyy jotain sua kiinnostavaa, niin voin käydä ilomielin ihan ilmaiseksi arvioimassa.

Laita vain private viesti tänne.

Kirjoitettu

Budjetilla ei pitäis olla mitään tekemistä tyyppivikojen tai autossa tarkastamisen arvoisten kohteiden kanssa, mutta puhutaan sellaisesta 5000-6000 euron budjetista.

Tämän takia kysyin:

Budjetti taipuu todennäköisesti "vain" 305-koneeseen ellei sopivaa tarjousta tule eteen.

Koska mielestäni on tyyppivika kyseessä jos auto on alkuperäinen yksilö ja se ei ole 305tpi (manuaalilla) tai 350tpi  ;D

...niin 87-89 5.7l jonka rekisteri otteessa ei lue vähäpäästöinen.

Se lukee kaikissa 90vm ja uudemmissa ja joskus myös -89 malleissa. 

Näinkö on?

Minulla ei ainakaan lukenut -91 trans amin otteessa mitään vähäpäästöisyydestä eikä kateista.

Tällä kaavalla ostin jokunen aika sitten erään 350 formulan. Lenkki jäi vaan ajamatta.  :o Saas nähdä miten käy?   :W

Kirjoitettu

Tällä kaavalla ostin jokunen aika sitten erään 350 formulan. Lenkki jäi vaan ajamatta.  :o Saas nähdä miten käy?   :W

voit tuudittautua odotellessa videoihin utubessa ja rankasta ajoltaan parasta äffää mitä sulla on ollut sen jälkeen kun se tulee maalarilta  :W \m/
Kirjoitettu

Onko aen omtava camaro? Nettiautossa ihan ok siisti 5tpi +man..sininen väriltään eikä paljon veivattu.. Ei oma eikä tutun mutta olis aika budjetti. Toinen on rokzetän camaro mutta sit joutuu kaivaa vähän taskun pohjalta lisää rahaa

Kirjoitettu

Ruostetta voi olla 20+ vuotta vanhas autos ihan missä tahansa.

- Sisälokarin ja tulipellin saumas

- Kynnyskotelojen "takapuolella" siinä kohtaa missä etulokarit kiinnittyy kynnyskoteloon

- Takapuskurin kiinnityspellin ja takapanelin saumas

- Takapuskurin alakiinnityspellis

- takahelmoissa

- takajalkatiloissa

- etujalkatiloissa lattiapellien saumas

- ovien alareunois

- helmalevikkeiden kiinnityksis

- akkukotelos

- takapoilerin kiinnityskohdis

- takalasin tiivistekourus

jne jne

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...