Jump to content

Camaro -88 kesäkruisailuun


Johnny

Recommended Posts

  • Replies 197
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • Johnny

    104

  • Z-mo

    8

  • F350

    8

  • letkume

    8

Top Posters In This Topic

Posted Images

90e paukku plus tullit lähti, vastineeksi pitäis saada TBI:n tiivisteet ja o-renkaat, venakoppien ja termostaatin tiivisteet, syylärin ja tankin korkki, vaihteiston tukikumi, ICM sekä rekkarivalojen kannat.  m/ ICM syystä että oli liittimet muodostaneet epämääräistä vihreää mähmää ympärilleen, kai tuokin on hyvä joskus vaihtaa ja nyt kun jakaja on irti niin tää on helppo hoitaa. Pickup-kela tietty olis ollu vielä, saako sen vaihdettua "yläkautta" eli jakaja paikallaan? En huomannut katsoa tallilla.

Link to comment
Share on other sites

Taidanpa tukea suomalaista sen kelan suhteen, tuli nimittäin yöllä Rockautosta pahoittelevaa sähköpostia etteivät saa lähetettyä samalla hinnalla venakopan tiivisteitä koska ovat loppu varastosta.  :o tulee sitten tiivisteetkin hommattua kotimaasta, postikulut kun olis pompsahtanu.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Imusarja puhallettu, ei muuta kuin maalia päälle. Joulunpyhinä vaihdoin myös sen ECM(korjaus : ICM)-moduulin, pickup-kela pitäis vielä hankkia.

 

Onko muilla aavistusta mikä on tuo virranjakajan reiän yläpuolella oleva tappi? Ei tuo mihin tulee pieni alipaineletku vaan siitä vielä oikealle? Myös muiden osien tarkoitus kiinnostaa (esim. iso "kello" heti TBI:stä oikealle)

camaro_imusarja.thumb.jpg.3f4555f7932e032c495675eb467c2c05.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Imusarja ja termostaatti on vaihdettu. Kuten aina, piti tästäkin saada taistelu aikaiseksi mutta riittävällä pään seinään hakkaamisella ja työkalujen pisin mäkeä heittelyllä hommat hoituu. Ensin tilanne josta viimeksi aloitettiin. Täysin toimiva kone, mitä nyt vesiä vähän hukkaa silloin tällöin ja ulkoasu rujo (kuin ukkokin).

 

http://i7.aijaa.com/t/00829/13726973.t.jpg

 

Suunnitelmana imusarjan tiivisteiden vaihto koska jäähdytysveden katoaminen kielii siihen suuntaan, kivahan se olis että lämmönsiirto olisi luotettavalla pohjalla. Mukana ohessa sitten termostaatin vaihto ja TBI:n tiiviste sekä bensalinjojen o-renkaat. Purun tuoksinnassa tuli todettua että pari pätkää alipaineletkua ja syylärin korkki on lisättävä työlistalle, korkki kun sanoi *naps* poistuessaan toimipaikastaan :

 

http://i11.aijaa.com/t/00072/13726975.t.jpg

 

Irroitteluvaihe oli työlästä, ainakin jakajan irroitus teetti tuskaa kun ei meinannut millään päästä vääntämään eikä mistään suunnasta. Imusatsin irrottua kävi mielessä että näinköhän tämäkin sitten jäi tähän, sen verran surulliselta tottumattomaan silmään tuo konehuone näytti. Kuvassa vanha Electrolux toimii märkäimurina yrityksessä poistaa oravaa suuremmat sonnat ja vesi pois kanavista...

 

http://i10.aijaa.com/t/00782/13726976.t.jpg

 

Tämä tapahtui marraskuussa, siirrytään tähän päivään. Eilen illalla imari sai väriä pintaan ja tänään alkoi armoton asentaminen. Huomaa ergonominen polvet lukitseva työasento sekä hieman venynyt venakopan tiiviste joka tekohengitettiin nuukaan tyyliin vielä uudelle käyttökierrokselle. Seuraavassa avauksessa uusittava...

 

http://i4.aijaa.com/t/00836/13726977.t.jpg

 

Asennus oli yllättävän kivutonta, tietenkin vain se 12 pulttia kiinni ja momenttiin, mikäs siinä puuhaillessa. Jo etukäteen mielessä kummmitellut jakajan asennus osoittautui pelkojen mukaiseksi : öljypumppu pyörähti todennäköisesti ensimmäisillä sovittelukerroilla joten sitä joutui hakemaan kohdilleen. Arvelutti myös mahtaako ajoitus täsmätä huolimatta vahvoista merkinnöistä...

 

http://i6.aijaa.com/t/00078/13726978.t.jpg

 

Kuvasta harjaantuneimmat huomaavat että aivan kuin koneessa olisi jotain ylimääräistä? Jo vain, nimittäin lappo-ominaisuuden turvin viitisen litraa bensaa. Palataan tähän myöhemmin.

 

Jakaja löysi paikkansa ja muutkin letkut ja liittimet kutakuinkin ilman kiukuttelua, mitä nyt nelisen imusarjan pulttia joutui irroittamaan ja kiinnittämään kun aina jäi joku klemmari tai klipsi pois kun piti tulla samalla pultilla. Tähän päädyttiin, paitsi että tietenkin TBI ja termari löysivät paikoilleen :

 

http://i7.aijaa.com/t/00538/13726979.t.jpg

 

Ja mitäkö se bensahomma tarkoitti? No, jo kaukaa viisaana kävimme päivällä noutamassa 30km päästä uudet öljyt ja jäähdytysnesteen jotta saa vaihtaa ne "ehkä hieman imarin sisältä tipahtaneilla vesillä aateloituneet" vanhat ölpät tuoreisiin. Little did we know, ilmeisesti bensalinjat olivat tässä 3kk aikana vuotaneet hiljalleen lähes koko tankin tyhjäksi joten proppua irroittaessa erittäin notkea liemi poistui vahvalla paineella öljypohjasta. Saattoi tuo bensankäry nousta vähän päähänkin, onpa kampikammio huuhdeltu...:D no, kolmannen kipan tyhjentämisen jälkeen proppu kiinni ja uutta suodatinta kehiin, öljyä koneeseen ja syylarvätskat kans. Olisko koekäynnistys? Ei. Avaimet siellä 30km päässä kans, joten toistamiseen ajelemaan pisin maakuntaa.

 

Ilta jo hämärtää kun saavumme takaisin tallille, joten vauhdilla jo akku kiinni ja kasi tulille! Mietimme josko nyppäisi bensareleen irti jotta saisi seisotuksen jälkeen öljynpainetta kanteen asti mutta mitäpä turhia. Avainta virtalukkoon, sahausta muutama kierros ja sähköt veks. Akku loppu? No ei muuta kuin apuvirtaa kiinni. Ei pihaustakaan. No tämä oli onneksi vain akun napojen hätäinen kiinnitys, joten uusi yritys. Sahaa sahaa sahaa sahaa mitä v**tua s**tana eikö mikkää mee kohtuuella?! Tulpan johtoja epäilin koska oli epävarmuutta 4-6-8-pyttyjen järjestyksestä, johtoja kun ei näe kun on kaikki saastelaitteet ja ilmastointi kiinni. Tuurilla 6- ja 8-johtojen päittäin vaihto ja sahaamaan, vaan ei vieläkään. Öljynpaineet sentään nousi. Onnellisen lopetuksen tarina sai vasta kun äkkäsin antaa kaasua startatessa, ja johan hörähti! Nappaa kierroksia ja käy nätisti, ei siis ainakaan huonompaan suuntaan mennyt. Annan silikonin tekeytyä huomiseen ja tyyppaan sitten käyttää lämpimäksi asti, nyt huomasin vain että lämppärille lähtevien letkujen välissä oleva alipaineohjattu mokkula vuotaa taas vettä. Huomenna paremmalla jaksamisella sitten...

Link to comment
Share on other sites

Noh, olisihan se paremminkin voinut mennä. Se heater control valve otti ja murtui kun yritin irrottaa tilkitsemistä varten. Ei kiinalainen tarvikeosa sitten kestäkään...

 

http://i3.aijaa.com/t/00247/13729091.t.jpg

 

Pienellä pielaveteläisellä päästiin kuitenkin testailemaan... fixauksen taso : Roadkill?

 

http://i11.aijaa.com/t/00277/13729093.t.jpg

 

Vedenpeijakkaat pysyivät systeemissä ja kampehan käy nätisti! Käyttöä lämpimäksi että kaikki varmasti toimii sitten vaan.

 

http://i9.aijaa.com/t/00204/13729092.t.jpg

 

Ja eihän siellä kaikki toimi, nimittäin häiritsevä nakutus ilmestyi. Tsekkaa video ohessa. Kuvassa näkyvä höyry on yliläikkynyttä vettä, ei huolta siitä. Pahoittelut epämääräisestä kuvakulmasta, miksei sitä ikinä tajua kääntää luuria...

http://i10.aijaa.com/t/00105/13729099.t.jpg

Kuulosti aluksi nostajalta mutta sitten taas kuulostaa suuttimelta, nakutus kuului paljon selkeämmin kun otti ilmanputsarin kopan irti. Mikä siellä meni/on menossa? Nostajat saattavat olla jumissa koska auto makuutti kolmisen kuukautta paikoillaan, mutta ei ole kyllä ennenkään ollut ongelmia seisotuksen jälkeen ja laskee öljyt silloinkin. Mieleen tuli siksi suutinongelmaa, TBI kävi irti ja systeemissä ei ole ollut bensaa tuohon kolmeen kuukauteen, lisäksi vaihdoin tiivisteen ja uudessa ei ollut pieniä uria noiden suutinten välissä meneville kanaville. Onko muille käynyt vastaavaa? Jenkkifoorumilta en äkkiä löytänyt kuin arvailua ilmastoinnin kompurasta vääntyneisiin työntötankoihin, ja niihin kun en ole koskenut niin jaksan epäillä... Seuraavaksi pitää tyypata suutincleaner-aine ja stetoskooppi...

 

Sitten tuota että, mihin tuo oikean puolen huohotinputki kuuluu? Ilmanputsariin? Jos, niin millaisella välikappaleella sorvataan pyöreä kappale neliskanttiseen reikään?

 

http://i8.aijaa.com/t/00458/13729103.t.jpg

 

Ja toinen : onko tässä originaali lämpötila-anturi? Autossa on jälkiasenteinen mittari ja sille anturi imusarjan etuosassa.

 

http://i11.aijaa.com/t/00764/13729108.t.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tämmönen (mitä lie silikoonia/kumia) löytyy omasta suodatinkotelosta.

 

Miltä toinen puoli mahtaa näyttää, onko siinä jokin sovitepala? Mulla oli tuossa huohottimen päässä pikku pätkä letkua, otin kuvaa varten irti...

Link to comment
Share on other sites

Miltä toinen puoli mahtaa näyttää, onko siinä jokin sovitepala? Mulla oli tuossa huohottimen päässä pikku pätkä letkua, otin kuvaa varten irti...

 

Toinen pää malliltaan neliö, mistä muuntuu putkenmalliseksi. Tiivistetty/yhdistetty houhotinputkeen letkunpätkällä.

Link to comment
Share on other sites

Meillä on tallissa tommonen vakio TBI ilmanputsari hässäkkä. Saa ostaa varmasti todella edullisella hinnalla pois...  ;D

 

Stokkiosien epävirallinen tukku? ;D oli se vakaajan osto muuten hätiköity, kun en uskonut mauseria vaan googlea... saman vahvuinen tankohan se jo oli paikoillaan  :W pitää tarkastella milloin kerkeis sielläpäin käymään, ellei sellainen muovikikkare ole erikseen tarjolla ja kulje postilla? 8)

Link to comment
Share on other sites

Stokkiosien epävirallinen tukku? ;D oli se vakaajan osto muuten hätiköity, kun en uskonut mauseria vaan googlea... saman vahvuinen tankohan se jo oli paikoillaan  :W pitää tarkastella milloin kerkeis sielläpäin käymään, ellei sellainen muovikikkare ole erikseen tarjolla ja kulje postilla? 8)

 

Katotaan ku päästään tallille seuraavan kerran...

Link to comment
Share on other sites

oli se vakaajan osto muuten hätiköity, kun en uskonut mauseria vaan googlea... saman vahvuinen tankohan se jo oli paikoillaan

Firebirdin paksuimmat vakaajat on 36 mm edessä ja 24 mm takana, niitä on ainakin kolmea eri paksuutta.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Säksätys oli kadonnut, auto käy muutenkin nätisti. Hukkaa edelleen jäähdytinnesteitä eli se kannentiiviste on sitten kai mennyt, kun ei tee lätäkköäkään alleen.

 

On tuolla niin mukava vaan ajella, olisko tuo imusarjan tiivisteiden vaihto piristänyt vai tuntuuko persdyno vaan herkemmältä, vai liekö tuo nollan tienoilla oleva viileä imuilma mikä liikauttaa niin nätisti..?  \m/

 

20.3.2015 klo 22.30 kausi avattu!  8)

Link to comment
Share on other sites

Kannentiivistevaurio aiheuttaa useasti koneen lämpöjen heittelyä ajossa (mikä ei nyt vissiin tule tässä tapauksessa kyseeseen?) Pakokaasun seassa tuntee myös glykolin tuoksun, jos kannentiiviste on mennyt.

Link to comment
Share on other sites

Lämmöt pysyvät vakaana reilussa 80 asteessa. Pientä tykytystä aiheutti kun mittari nousi eilen maantiellä yli sadan asteen, puhallus kuumalle ja täysille laski mittarin normaalille tasolle jonka jälkeen lämmöistä ei ole ollut enempää ongelmaa, termostaatti jumittaa ehkä? Ei hukannut niitä jäähdytysnesteitäkään niin paljoa enää kun ajelin Porista Hyvinkäälle, seuraan vielä tilannetta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ei startannut lauantaina, vikakoodi 42 (EST connector tai HEI-moduuli minkä vaihdoin juuri) sekä heater valven "pielaveteläinen" petti. Peilissä näkyi valoista lähtiessä massiivinen savupilvi joten nopeasti auto parkkiin. Onneksi oli vain höyryä, lämppärin venttiilin viriviriliitos oli luiskahtanut auki. 16mm messinkijatkopala näkyi auttavan hetkeksi, uusi venttiili pitää hommata.

 

Tuota starttausongelmaa ei lauantain jälkeen ole ollut, silloin starttasi polkaisemalla kaasua. Olosuhteista sen verran että perjantaina oli kuivaa, lauantaina satoi vettä eli kosteaa oli. Pitääkö se perhanan ICM vaihtaa takas vanhaan mikä toimikin vielä...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lisänimi "Musta Aukko" alkaa olemaan lähellä. Hukkaa moottorin ja laatikon öljyä, hukkaa jäähdytinnestettä... Moottoriöljyt menee niiden edelleen vaihtamatta olevien venttiilivarren kumien piikkiin ja jäähäriä sylkee jostain 8-pytyn kulmilta. Siinä lähistöllä menee lämppärin kennollekin letkut mutta kun koitin tunnustella ei löytynyt märkää sitten mistään. Venakopan päällä kuitenkin on ja pakosarjan päälle asti menee, mielestäni haisi glykolinsekaiselta vedeltä eikä esim. öljyltä. Voi se ölppääkin tietysti olla, mistä näistä niin tietää, kun se venakoppakin aivan umpiruosteessa, tietenkin puhkaissut sinne läven. Tai kanteen tullut oikeen avohaava ja siitä  sylkee, mutta sitten on saanut kyllä käydä mielestäni jo erittäin huono säkäkin... Olis tuon käyttö-Opelinkin kanssa taistelua, kun on raidetangonpäät väljät ja kuskinpuolen takanapa lämpenee ja perä vollottaa ja molemmat romut merkkaa reviiriään...

 

"Helvetti tätä harrastusta"

Link to comment
Share on other sites

jäähäriä sylkee jostain 8-pytyn kulmilta. Siinä lähistöllä menee lämppärin kennollekin letkut mutta kun koitin tunnustella ei löytynyt märkää sitten mistään. Venakopan päällä kuitenkin on ja pakosarjan päälle asti menee, mielestäni haisi glykolinsekaiselta vedeltä

 

Mites se höyrynpoistoletku imukannen takaosasta? Sehän kulkee venakopan päältä osapuilleen 8-pytyn päältä ja siinä on metalliputken jälkeen klemmariliitos.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kävinpä tuossa pyhiinvaelluksella Van Nuysin tehtaalla, pelkkä ostari siellä enää jäljellä oli mutta kyllä hieman herkisti.  :'( Vääräuskoisesti olin paikalla -15 Mustangilla...  :-[

 

Tuliasina tuli vähän huolto-osaakin, rekkarivalojen linssit sekä heater control valve niistä jo vaihdettu, eipä räi enää syylärinesteitä. Ajovalokytkimen vaihto seuraavana josko ne mittarivalot saatais myös syttymään, toisaalta eipä niitä ole neljään vuoteen tarvinnut niin miksi nytkään...

 

670 euron sijoitus US-Partsiin on lähellä, Hooker 2055 on taikasana. Kyllä tuo takakumi palaa mutta sais palaa enemmän... Huomenna olis Ahvenistolla ratapäivä, vaan jenkkireissun 2500 mailia autossa aiheutti iskiasvaivaa eilen joten voi olla että jää syksympään kierrosaikojen koittaminen...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Joitain vuosia sitten särkynyt volttimittari vaihtui eheään. Olisin samaan vaivaan vaihtanut valokatkaisijankin, vaan en äkännyt miten nopeusmittarin vaijerin saa irti mittaristosta eikä ollut tarpeistoa irroittamaan konehuoneen puolelta vaijeria joten se jäi toiseen kertaan. Kuskin jalkatilan valoon sain polttimon, nyt kun äkkäsin että siellä edes kantaa on, nyt tulee valoa.

Link to comment
Share on other sites

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

×
×
  • Luo uusi...