Jump to content

Ahtimet

Ilku

Recommended Posts

Kirjoitettu

Hyviä näkökulmia asiaan. Voipa tosiaan olla ettei maf oikeen tykkää jos sitä kovasti aletaan öljyymään.

Mun täytyy ekaks duunata molemmille huohotuputkille yhteinen "pieni purkki" johon huohotus ensin ohjataan. Purkista näkee pian kuinka paljon sitä öljyä on liikkeellä. Sen perusteella pitää päättää/keksiä mihin nää höyryt lopulta johdetaan.

Läpinäkyvä bensansuodatin ennen ahdinta niin siihen paperifilsuunhan ne öljyt tyssää ja voi samalla seurata kuin nopeesti öljyyntyy.

• 5 months later...
  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Samppa383

40

• Karppa

28

• Ilku

17

• Msk383

16

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

Yksi tyhmä kysymys:

Mistä johtuu, että esim. Paxton ei nosta paikallaan ahtoja lainkaan, mutta vedossa kyllä? Tai ainakaan mulla ei sitä tee...

Tiedän taas kaverin, jolla on Procharger, joka nostaa ahtoja paikallaan, mutta ei ajossa. Täh? :o

Kirjoitettu

Tiedän taas kaverin, jolla on Procharger, joka nostaa ahtoja paikallaan, mutta ei ajossa. Täh? :o

Joo mulla vähän samaa ongelmaa,mistä johtuu,ei hajuakaan ???.

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Jos kaasuläpät on kiini niin ei ole ahtoa imusarjassa.Ja pyörintänopeus määrittää yhtenä tekijänä ahdon määrän.Paineen mittauspistekkin vaikuttaa mistä se otetaan.

Ahdothan tippuu kun kone saavuttaa tehonsa ja pyörintänopeus ei kasva tai jos ahtimen kapasiteetti loppuu.

Eli paikoillaan(tyhjäkäynnillä) ei ole ahtoa vaan sitä saadaan kun raotetaan kaasua ja ahtimen pyörintänopeus kasvaa.

Kirjoitettu

Yksi tyhmä kysymys:

Mistä johtuu, että esim. Paxton ei nosta paikallaan ahtoja lainkaan, mutta vedossa kyllä? Tai ainakaan mulla ei sitä tee...

Ainakin riippuu mistä otetaan ahtopaineen mittaus, otetaanko ennen kaasuläppää vai kaasuläpän jälkeen.

Jos otetaan kaasuläpän jälkeen niin silloinhan vaikuttaa moottorin kuormitus, koska kuormituksessahan kaasuläppä pitää olla enemmän auki että saavutetaan tietty kierrosluku.

Eli esim paikallaan kierrätettäessä 5000 rpm mosassa ja 35000rpm ahtimessa, mutta välissä oleva kaasuläppä on paljon vähemmän auki kuin että olisi samat 5000rpm / 35000rpm kuormitus päällä.

Tämä vaikuttaa siihen paljonko on painetta ennen ja jälkeen kaasuläpän samoilla kierroksilla.

Tuo ahtopainehan ei ole mitään muuta kuin paine-ero kahden laitteen välillä : Toinen laite on painetta kehittävä kompressori (ahdin) ja toinen on imuri (moottori). Tämän takia ahtopaine ei välttämättä suoraan kerro moottorin tehoista oikeastaan yhtään mitään, vrt. Esson baarin "mulla on 1,5 kiloo ahtoja turbos, mulla on pakko olla 2 x tehot verrattuna 0,75 kiloon" tyyppiset jutustelut. Tuo paine kun ei kerro todellista virtausta sylinteriin. Painettahan voi olla vaikka 100 baaria ennen imuventtiiliä, mutta jos imuventtiilin/imukanavan läpi ei tavara mee kunnolla niin eipä kunnon sylinteritäytöstäkään saada.

Itse oon käyttänyt viimeisenä kommenttina kompuraa, tyyliin "siellä on vaikka 10 baria painetta mutta jos ei painelinjassa ole mitään auki, niin eipä se ilma sieltä kompuran säiliöstä mihinkään liiku vaikka painetta onkin"

Guest DARK FIREBIRD
Kirjoitettu

Ei mitään tietoa tuohon,jokin mättää...

Kirjoitettu

Paine mitataan nimenomaan imusarjasta kaasuläppien jälkeen. Tiedän, että ilmamäärä on tärkeämpi, kuin paine.

Ihmettelen vaan, että paikallaan kaasuteltaessa ahdot eivät nouse lainkaan, mutta vedossa kyllä.

Kirjoitettu

Paine mitataan nimenomaan imusarjasta kaasuläppien jälkeen. Tiedän, että ilmamäärä on tärkeämpi, kuin paine.

Ihmettelen vaan, että paikallaan kaasuteltaessa ahdot eivät nouse lainkaan, mutta vedossa kyllä.

Kokeile heittää painemittaus myös ennen kaasuläppää, vaikka reilummin ennen (esim. ennen välijäähdytintä) ja seurata kuinka se käyttäytyy paikalla ja kuorma päällä samoilla kierroksilla.

Kirjoitettu

Mulla toi sn92 kyllä tekee painetta vaikka paikallaan kiekuis,ahdot alkaa nousta jossain 1500-2000rpm kohdilla.. Ja mittari ahtimen ja läppärungon välissä.

4000-4500rpm on jo ahdot täysillä. En ole kovin tarkasti tota kierroslukua seurannu,kun yleensä on hiukan muutakin tekemistä tossa kohtaa.. :P

Kirjoitettu

Yksi tyhmä kysymys:

koneen ringit nousee niin nopesati että ahtoja ei tule verätyksessä taas kierrokset ei pääse karkaamaan ja sen tekia niitä ahtoja tulee.suurempi tuottoisella ahtimella saat myös ilman verätystä ahtoja
Kirjoitettu

Mulla toi sn92 kyllä tekee painetta vaikka paikallaan kiekuis,ahdot alkaa nousta jossain 1500-2000rpm kohdilla.. Ja mittari ahtimen ja läppärungon välissä.

4000-4500rpm on jo ahdot täysillä. En ole kovin tarkasti tota kierroslukua seurannu,kun yleensä on hiukan muutakin tekemistä tossa kohtaa.. :P

ja tuo painemittarihan pitää olla sitten tuolla plenumissa eikä läppärungon ja ahtimen välis
Kirjoitettu

Tästä aiheesta oli OD:lla talvella pitkä keskustelu ja sitä viimestä kaiken kattavaa totuuttahan ei ole. Riippuu koneen luonteesta, ahtimesta, siipipyöristä, välityksistä (koneen ja ahtimen välisistä), välijäähdyttimestä, kuun asennosta jnejne.

Itsellä käyttäytyy niin että vapaalla tappiiin kierrätettäessä paineet nousee karvan paineen puolelle, jotain 0,2-0,3 bar ja vetopäällä kiihdytettäessä paineet nousee korkeammalle ja kun vauhtia alkaa olemaan enemmän ja kierrosten kiihtyvyys tasaantuu niin paineet lähtevät taas laskuun. Kone vakio LT1. Eli todellakin ratkaisevaa on koneen läpi menevän ilman määrä, ei ne ahtopaineet.

Aihe on mielenkiintoinen ja asiaa voitaisiin ihmeltellä maailmantappiin, kertokaa toki omia kokemuksia. Niistäkin voi oppia.

Ja tietenkin ahtopaineitten mittaus pleniumista kuten pile sen mainitsikin.

Kirjoitettu

plenumissa oleva paine kertoo sen tosiasian että ahtimella on vielä reservissä olevaa tuottoa itse painehan on vaan sivutuote huonoille kaasujen vaihdoille. mutta on kovasti apuna siinä kun sitä ilmaa sinne koneeseen lykätään. jos paine alkaa laskea korkeilla kierroksilla se on merkki siitä että ahtimen tuotto on käytetty kun totuushan on että korkeilla kierroksilla kumminkin kaasujen vaihto on pienempi per työkierros kuin matalilla kierroksilla mutta ilman kulutus vain kierrosten myötä suudempi.

Kirjoitettu

ja tuo painemittarihan pitää olla sitten tuolla plenumissa eikä läppärungon ja ahtimen välis

sinnehän toi uusi autometerin mittari on menossa,tossa vanhassa siwamittarissa ei sopinu liitimet muuhun kuin paineputkeen! mutta ahdot nousee silti paikallaan kaasua painaessa.
Kirjoitettu

Itsellä käyttäytyy niin että vapaalla tappiiin kierrätettäessä paineet nousee karvan paineen puolelle, jotain 0,2-0,3 bar ja vetopäällä kiihdytettäessä paineet nousee korkeammalle ja kun vauhtia alkaa olemaan enemmän ja kierrosten kiihtyvyys tasaantuu niin paineet lähtevät taas laskuun. Kone vakio LT1. Eli todellakin ratkaisevaa on koneen läpi menevän ilman määrä, ei ne ahtopaineet.

Mulla toimii myös noin, tosin taitaa olla sama konekin ja sama ahdin.

Kirjoitettu

sinnehän toi uusi autometerin mittari on menossa,tossa vanhassa siwamittarissa ei sopinu liitimet muuhun kuin paineputkeen! mutta ahdot nousee silti paikallaan kaasua painaessa.

niin... nousee ne ahdot varmaan kaikilla, jos mitataan ahtimen ja läppärungon välistä. Mutta nyt oli kysymys paineen käyttäytymisestä imusarjassa paikallaan ja veto päällä. ;)

Kirjoitettu

niin... nousee ne ahdot varmaan kaikilla, jos mitataan ahtimen ja läppärungon välistä. Mutta nyt oli kysymys paineen käyttäytymisestä imusarjassa paikallaan ja veto päällä. ;)

'

Aivan, siitähän tässä puhutaan. Eli karkeasti ottaen ahtimen tuottokäyrän suhde moottorin seoksen kulutuskäyrään ja muuttujana tuossa välissä on kaasuläpän asento (kuormituksen muuttuessa läppä eri asennossa vaikka moottorin kierrosluku olisi sama)

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...