Jump to content

Camaron piristys + muuta hienosäätöä

Recommended Posts

Kirjoitettu

Ajattelin aloitella kyselemällä teiltä pitemmän linjan Camaro harrastajilta moottorin piristämiseen vinkkejä ja myös muut voimasiirtoon tarpeelliset muutokset olisi hyvä tietää, kun voimaa saadaan mottiin lisää.

Autohan oli Camaro Z-28 5.7 V8 LT1 koneella vuosimalli 1993 ja automaattilaatikolla. Mitä autoon on tehty ei ole kaikki minun tiedossa, mutta nämä tiedän ainakin:

- msd  puola ja johdot,

- peltipakosarjat vaihdettu,

- paremmin virtaavat katit (valmistaja ei tiedossa ehkä flowmaster tai vastaava),

- avarampi loppuputkisto ja äänen vaimennin (ehkä oli joku flowmaster tai vastaava),

- ram-air ilmanotto (moroso/k&n).

- moottorista ei ole tietoa onko sille tehty mitä luulen, että muutokset jäävät noihin edellä mainittuihin.

Huom! Dynolappua ei ole se voisi selventää asiaa melko tavalla.

Mitä halutaan, niin tietenkin lisää tehoa ja vääntöä. Tehoa sellaiset 50-60 Hv ja vääntöä noin 100Nm.

Omia ehdotuksia:

- nokat, mutta mitkä?

- chip ohjelmointi, missä ja miten?

- imusarja, edelbrock...?

- mitä muuta...?

Kiitoksia vastauksista ja mielenkiinnosta etukäteen.

• Replies 268
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• CamKin

125

• Fenix

27

• Tommi

19

• mikke

12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Kirjoitettu

Itsellä oli 93 camussa MadZ:n lastu jenkkiläinen pajs joka teki lastun kun laittoi autontiedot ja mitä siihen halusi.Hintaa en valitettavasti muista. :-\

Kirjoitettu

Itse unohtaisin tuollasen valmiin chipin.

Enkä myöskään ihan heti lähtis vaihtamaan vakio imusarjaa mihinkään. Se ei ensimmäisenä ahdista. Tulee erittäin kalliit muutamat lisähevoset mitä imusarjan vaihdolla sais.

Nokka vaihtoon, sieltä se +50hv tulee. Taitaa olla hyviä vaihtoehtoja paljon, LT4 hot cam, Compin 503, 304 tai 306...

Joku LT1 guru varmaan pystyy ehdottamaan sopivaa nokkaa.

Kirjoitettu

Nokka vaihtoon, sieltä se +50hv tulee. Taitaa olla hyviä vaihtoehtoja paljon, LT4 hot cam, Compin 503, 304 tai 306...

Joku LT1 guru varmaan pystyy ehdottamaan sopivaa nokkaa.

Ennemmin kannattaa laittaa compin uudempaa suunnittelua oleva XFI sarjan nokka. Juu ja kuten sanoit niin imaria ei missään nimessä kannata vaihtaa siihen melkein yhtä huonoon edelin malliin ennenkuin kaikki muu on tehty eikä oikeastaan sittenkään.

Kirjoitettu

jep näin se on ja jos noista valkkaa ni toi 268 xfi on modernisoituna toi 304 joten toi xfi on se parempi vaihtoehto kun siin on paremmat rampit.

Kirjoitettu
Kirjoitettu

Vakio läppä on 52mm. Tuolta voit lukea mun viristys kokemuksia 318hp irtos pyörältä vakio nokalla ja nyt XFI280 + imusrj + venttiilit lisäksi niin irtos 363.4hp pyörällä.

http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=64633.0

Tuo hihnapyörä srj ali välittää eli tuo ehkä muutaman hepan. Mulla on ihan rautanen alivälittävä kampiakselin pyörä ja alumiininen tehostin pyörä. Jos ei muuta tee ku läpän ja ton pyöräsetin niin tuskin ees huomaat eroa.

Kirjoitettu

No sitte mulle oli jo joku vaihtanu 52:sen? Mä luulin et tpi:ssä ois ollu 48?

Kirjoitettu

Tuo 304 oli nimenomaan sen takia tuossa, ettei tarvitsisi 93:n chippiä alkaa keksimään jostain. Muistaakseni madz28 on ilmoittanut l opettavansa noiden tekemisen?

Tuo +50hp kuitenkin vaatinee sen xfi268 tai xfi280 nokan ja softan ja turbiinin ja jouset ja keinut ja nostajat ja jakopään jne..?

Kirjoitettu

Tuo 304 oli nimenomaan sen takia tuossa, ettei tarvitsisi 93:n chippiä alkaa keksimään jostain. Muistaakseni madz28 on ilmoittanut l opettavansa noiden tekemisen?

Tuo +50hp kuitenkin vaatinee sen xfi268 tai xfi280 nokan ja softan ja turbiinin ja jouset ja keinut ja nostajat ja jakopään jne..?

Onko se sama tyyppi kuin madZ:ta joka on jenkkiläinen kaveri?luulin että madZ28 on suomalainen kaveri :-\

• 3 weeks later...
  • 2 months later...
Kirjoitettu

Tämä projekti ei ole juurikaan edennyt... Jotakin pientä edistystä kuitenkin konehuoneeseen on tullut BMR-poikkituki ja eteen tuli tilattua KYB AGX säädettävät iskarit, kun ne olivat huokeat ja niitä on kehuttu Camaroissa ja muissakin merkeissä sekä taakse tilattava myöskin, koska testissä tuli kohtuulliset arvot ja eroa oli oikean ja vasemman välillä... Sitten isompi 52mm BBK läppärunko myöskin tuli tilattua pientä tehon nousua varten... Odottavat asennusta talven pimeinä iltoina...

• 6 months later...
Kirjoitettu

Juu ei ole edennyt edelleenkään, kun pienet rimmailut meni mönkään väärin tilattujen osien takia. Alustaa päivitetään sopivasti eli kaikki melkein uusiksi.

Tätä dynolappua olen ihmetellyt auton aikaisemmilta ajoilta mitä tehoa toi on moottori vai pyörä tehoa:

http://www.uppaa.fi/images/2015/04/17/DYno_Camarojhu-97f5706.jpg

Kirjoitettu

Eiköhän tuo ole konetehoksi muutettu dynotulos, mikäli viritykset rajoittuvat imu- ja pako puoleen.

Kirjoitettu

Minun tiedon mukaan rajoittuu imu- ja pakopuolen muutoksiin...

Kirjoitettu

Mitä halutaan, niin tietenkin lisää tehoa ja vääntöä. Tehoa sellaiset 50-60 Hv ja vääntöä noin 100Nm.

Omia ehdotuksia:

- nokat, mutta mitkä?

- chip ohjelmointi, missä ja miten?

- imusarja, edelbrock...?

- mitä muuta...?

Parhaat tehonlisäykset kuulemma nokalla ja sylinterinkansilla.

Imusarja on jo vakiona ihan pätevä.

Kirjoitettu

btw. mulla olis vielä yks setti LT1 Trick Flow'n alupipoja  jouten jos joku selaisia halajaa

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...