Jump to content

Pontiac Firebird -93

HaroldHirmuinen

Recommended Posts

Kirjoitettu

Vähän taas eteenpäin. Ikkunan-nostin vaihdettu, ovipahvi kiinnitetty. Ikkunan kytkimet täytyy vielä ostaa uudet. Ac delete pulley asennettu ja kaikki tulpat ja johdot vaihdettu.

Huomasin tuossa autoa käytellessä että suuremmilta kierroksilta kun kaasua löysää rupeaa koko ratti täristään hytissä. Rättinivelen kumi on ainakin surkean näköinen mutta voiko johtua noin kova tärinä vai tuosta kumista? Moottorin kannakkeet? Ihmettelen myös miksi ihmeessä joku on mennyt muuttamaan putkistoa, ei yhtään joustoa. Pitkä pätkä hitsattu yhteen etuputkilta takapöntölle. Tuokin taitaa resonoida aikalailla koriin. Tässä huono kuva:

putkisto11.jpg.1fd1802f6c3a1933a968e79b13abdefd.jpg

• Replies 200
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• HaroldHirmuinen

96

• CamKin

19

• mikke

12

• Fenix

11

Kirjoitettu

ei siinä putkistossa ole alunperinkään joustoa koko etuputkisto on kiinni kansissa pakosarjoilla ja eka kannake on apparin penkin alla katin kohdalla ja sekin tuettu laatikon häntään tosin siinä on jotain kumiin viittaavaa mukana ni se koko putkiston etupää elää koneen ja laatikon mukana. eka runkoon tuleva kannake onkin sit vasta taka-akselin päällä tai takana kumilla ni ei oo vissiin katottu tarpeelliseks lisäillä joustoja. mutta resonanssin koppaan saa kyllä tosi helposti siinä oot oikeessa.

Kirjoitettu

Moottorin kannakkeiden kuntoa kannattaa yrittää tarkistaa ensimmäisenä tuon tärinän takia.

Kirjoitettu

Mitä öljyä olette tehostajassa käyttäneet? Mulla on siellä nyt atf 4, se ei kuitenkaan taida olla oikea öljy tuonne.

Kirjoitettu

Mitä öljyä olette tehostajassa käyttäneet? Mulla on siellä nyt atf 4, se ei kuitenkaan taida olla oikea öljy tuonne.

Tehostajaan on olemassa siihen tarkoitettu power steering fluid.

ATF aiheuttaa vuotoja hammastangossa ennen pitkää ja monesti jo lyhyenkäytön jälkeen.

Kirjoitettu

ATF aiheuttaa vuotoja hammastangossa ennen pitkää ja monesti jo lyhyenkäytön jälkeen.

Aika hurja väite :o

Kirjoitettu

Mä oon vaihtanu 3kpl 4g f-bodyn vuotavaa hammastankoo ja isäukon luminan, kaikissa ollu punaset aateeäffät sisällä,sen lisäks myyny puolenkymmentä räkkiä itsevaihtajille.

Mä en gm'n hammastankoon aateäffää laita , muistaakseni ownersmanuaalissa on asiasta maininta

Kirjoitettu

Olen kanssa kuullut että hammastankoja olisi ruvennut vuotamaan atf:n käytöstä johtuen. Kuitenkaan itsellä ei ole koskaan ollut ongelmia, jotain autoja missä ollut useampia vuosiakin atf tehostimessa ongelmitta. Kävin tilaamassa ikkunan katkaisijat south westissä ja ostin samalla öljyä tehostajaan, gulf psf. Punainen väri ja type a lukee putelissä, eli ilmeisesti automaattiöljy pohjaista. Jotain lisäaineta voi tietenkin olla mukana. Vaihdan nyt kuitenkin varmuudeksi.

Kirjoitettu

on joo, ja on kirkasta väriltään. ATF:ää ei suositella.
Kirjoitettu

Woderbaria tuli muokattua säätö oli niin lopuillaan tarvi hitsailla 2cm pätkät molemmin puolin lisää väliin. Vakaajanpäät vaihdettu ehjiin. Ohjaustehostajaan öljyt vaihdettu. Kerkesin vilkuileen moottorin kannakkeita, kuskin puolen kumi oli aika haperoa sieltä se tärinä luultavasti lähtee. Kuinkahan paskamainen on vaihtaa? Ajattelin uretaanisia moottorin kannakkeita tilalle ja rättiniveleen alumiini väliin.

tukivarsi3.jpg.3b78e6ba7a8ae544faaeebffbcd1dd84.jpg

Kirjoitettu

Mulla oli 93  mallissa käytetty atf:ää niin ei ollut niin hyvässä kunnossa kuin tossa79 missä oli käytetty oikeata öljyä. :-\
Kirjoitettu

Moottorinkorvia ja vaihelaatikon hännän kannaketta en uretaaniseen vaihtas. ovat senverran kovempia ku kumiset et tulee kaikki koneen tärinät läpi ja voimansiirron äänet kans. lisäks yleensä pyrkivät nostamaan konetta et voi kartaanitunnelin suu käydä ahtaaks koneen takapään antureille.

Kirjoitettu

Aijjaa.. Foorttin kanssa 302 nousi 3cm vakio korvista uretaanisilla. Mä vähän olin siinä toivossa ettei tuota olisi käynyt näissä, kun tuo on vähän erilainen tyyny. No kyllähän ehjä alkuperäinenkin taas menee pitkään.

Kirjoitettu

Mitkä kannakkeet sitten päätätkin vaihtaa, niin vaihda mollemmat samalla kerralla.

3geniin energy suspensionin vaihteiston pusla oli n. 10mm. kumista vakiopuslaa korkeampi.

Olen ollut tyytyväinen siihen.

Värinät ja äänet eivät lisääntyneet, mutta kestänyt tähän asti 2 kesää, kun kumisia meni  3kpl /5v.

Kirjoitettu

Tässä minun Camarossa on putkistossa tällainen kiinnitysrauta/jousto vaihteiston päähän kiinnitetty (putkisto ei vakio), mutta saisi olla vielä lisää joustoa paikoin sekä resonoinnin poistoa:

http://www.uppaa.fi/images/2015/06/12/WP_20150611_004ec80d.jpg

Moottorin tukikumit vaihdettu kumisiin oli uretaaniset aikaisemmin ja myöskin meinasin vaihteiston tuen uretaanisen vaihtaa kumiseen niin tulee värinöiden poisto kaiketi paremmin hallintaan.

• 2 weeks later...
Kirjoitettu

Eilen tuli tota perää rempattua. Vaihdoin toiset vetoakselit, toivottavasti olisivat suorat tällä kertaa :D Noissa on nyt kunnon pinnapultit, pysyy pyörät kiinni. Pyöränlaakerit vaihtu samalla, oli kova homma saada laakeri koolinkit pois. Dremelin laikalla halki ja lämpöä akselin juureen lopulta irtos, tilalle olikin sitten kivempi homma asennella uudet. Oli apukuskin puoleinen laakeri kyllä täysin sökö, siitäkin voinut johtua vetoakselin vääntyminen. Kuviahan ei tullut otettua, emäntä piti aikataulusta huolen, ei jäänyt aikaa kuvailla.

Kirjoitettu

Esim. Gen5 Camarossa PITÄÄ käyttää ATF öljyä, ja vieläpä Dexron VI joka on vielä ohuempaa viskositeetiltaan kuin Dex III. Syytä ollakin kun tulee ajettua yli 30 ast. pakkasillakin. On monia muitakin automalleja joihin kuuluu panna ATF öljy, mm. Toyotan malleja. C4 Vettellä ajellut 13 vuotta, siinä olen käyttänyt Mobil Atf, GM power steering fluid ja tällä hetkellä Redline powersteering öljy, koskaan ei ole vielä vuotanut. Tärkeintä tässäKIN asiassa on että vaihtaa ne öljyt säännöllisesti, eikä puhalla 20 vuotta samoilla öljyillä, ja noudattaa tehtaan ohjetta. Suljetussa systeemissä yleensä tulee ylipaine öljyjen lämmettyä, Redline on ainoa öljy käyttämistäni joka ei aiheuta ohjausjärjestelmään sellaista ylipainetta kuin muut öljyt. Vaikka ohjausöljyn määrä onkin pieni, minusta parempi olisi kuitenkin että korkissa olisi huohotusreikä, kuten vaihdelaatikoissa ja perissä, silloin ei ainakaan vuoda ylipaineen vuoksi.

Kirjoitettu

Talven ensimmäinen koeajo suoritettu, reilut 60km ongelmitta. Taka-akseli remontti tuntui onnistuneen hyvin, ohjaus oli yhtä huono kuin aina ennenkin. Tilaukseen meni uretaaniset koneentyynyt ja jostain hommattava rättiniveleen alumiini kiekko. Josko se sillä paranis. Nostin, keinuvipu tai pakosarjantiiviste ruvennut pitämään tikitystä, ehkä aikaista enemmän.

CAM03287.jpg.0afd303b783e28a9e2defa1b5d19e326.jpg

CAM03290.jpg.72c527b39a7a4406b0e9e5a60676a783.jpg

Kirjoitettu

Moottorinkannakkeiden kanssa tänään tapeltu. Meinas käämit palaa, konetta tarvi sivuttain liikuttaa pullotunkilla että sain paikoilleen. Ja olihan siinä pitkittäisessä pultissa kierteet korkannu kun sen sai paikoilleen. 12mm pitkä pultti tilalle rupes homma sujumaan. Noiden kannakkeiden asennus ohjeissa ei ollut kehuttavaa. Käskivät laittaa pultit kuvan mukaisesti mutta huomasin että pultinpäät painaa öljynsuodattimen vesilinjaa, ne on käännettävä. Hyvä että tuli huomattua  asia ajoissa. Niin ja letkulämmitin asennettu.

moottorinkannakkeet2.jpg.f1577c926bed96252adf40a65d3e0fc7.jpg

moottorinkannakkeet1.jpg.297886593af61918358c4497dedb9b1f.jpg

Kirjoitettu

Hyvällä mallilla hommat. Auto ei näin mukava ajettava vielä minun aikana ole ollut, uskomaton vaikutus voi olla yhdellä kumilla. Kulmien säätö vielä ja kovaa ajoa. Tein rättinivelen nyt kokeeksi tuollaisesta kovasta liukumuovista. Ainakin koeajolla toimi loistavasti, kestävyys onkin sitten arvoitus.

rAttinivel1.jpg.b6843227ecd3e6a98624332804308ef6.jpg

rAttinivel2.jpg.0b24c2094658a9a582953fcce1583162.jpg

Kirjoitettu

Ohjauksen rättinivel?  Hiukan jännittäisi lähteä motarille tuollanen muovinen kiekko ratin ja simpukan välissä, ei kannata ainakaan kovin isoon kuoppaan osua vauhdissa. Onkohan ihan hyvä kohde säästää ja tehdä itse?

Kirjoitettu

Seuraava tulee metallista, muovi oli kokeilua varten.

Kirjoitettu

Toihan on nylonia jota käytetään nostureiden liukupaloina.Ei kulu niin nopeasti kuin rauta ja on helkkarin kestävää.

Kirjoitettu

Ai se on sellasta, saattaa kestää hyvinkin. Meinasin että jos on muovia niin aika iso on riski.

Ohjauksen rättinivel kuitenkin noin niinkun turvallisuuden kannalta yksi aika oleellinen kohta, metalli taas ei välttämättä mukavuuden kannalta ihan paras ratkaisu.

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään

• Luo uusi...