Jump to content

Ilkun Paxton's Supercharged GTA '87


Ilku

Recommended Posts

Onko joku täälä menossa kenties Lahden cruisinkeihin vielä tämän viikon lauantaina eli 9.10. ? Saattaisi osua mun reitille, kun juna olis juuri klo 18:00 Lahden asemalla tällätietoa. Orimattilassa olis tarkoitus piipahtaa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Näissä kolmoskoppaisissa on vaihdelaatikon (automaatti) hännän päässä sellainen pohjaanlyöntikumi vaihdelaatikon ja korin välissä , joka tulisi nyt uusia. En vain löytänyt kyseistä kumia äkkiseltään RockAutosta. Millähän hakusanalla tämä vaimennuskumi voisi löytyä? Suomeksi se lienee vaihteiston kumityyny.

 

Koriin tulee ihmeellistä värinää luultavasti tästä kumista johtuen ja auton pohjassa on jälkiä pohjaanlyönnistä. Onko näitä olemassa jäykempiä?

Link to comment
Share on other sites

Th700 transmission mount. 

Löytyy Rockautosta vaihteisto-kategoriasta. 

Polyuretaaninen kestävämpi, mutta esim. Energy suspensionin valmiste oli ~10mm. kumista paksumpi. 

Muuttaa kardaanikulmaa. 

Säädettävällä torque armilla ei ongelma. 

Link to comment
Share on other sites

smokeybandit

Mulla on polyuretaani pusla, ihan hyvä on, ainut miinus on että vähän voi huminat sun muut värinät vähän tuntua, jos vertaa orkkis mallin kumi puslaan. Orkkis mallin pusla taas on että ne ei ikuisuuksia kestä, ja ajan mittaan kuulemma kun menevät lyttyyn päin niin kuluttaa kuulemma jotain kardaanin paikkoja vai miten se oli.

 

Vanha pusla muuten jos on halki tai rikki, kyllä sen huomaa, ainakin manuskassa koko vaihe keppi nousee ylös ja alaspäin kun kaasua painaa, aikoinaan aattelin että on vaihdelaatikko puoliks irti. 😁

Link to comment
Share on other sites

Kiitos vastauksista. Eli orkkis kumi olis vissiin paras. Mites tuo kardaanikulman muuttuminen. Alkaako kulumaan jostain?  Enpä ottanut tuota huomioon.

Link to comment
Share on other sites

Viallinen kulma lisää värinää ja kuluttaa ristikoita ja laatikonhännän holkkia. 

 

Mä olen ollut erittäin tyytyväinen polyuretaanipuslaan. 

Molemmat Firebirdit rikkoi kumipuslia ja se loppui tuolla. 

En huomannut mitään haittavaikutuksia, paitsi tuo kardaanikulman muuttuminen. 

Ehkä joltakin toiselta valmistajalta löytyisi vakio korkuinen? 

Link to comment
Share on other sites

mopo-ukko

Kuminen on ihan ok kun vaihtaa riittävän usein,jos tilailee muutenkin rokilta osia niin ei monta euroa maksa.Itse vaihdoin aikoinaan 3gen Camaroon kaikki puslat uretaania ja kyllä siinä mukavuus kärsi,makua asioita nämäkin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Huomasin puslan kuvauksessa maininnan matala ja kävin Summitin sivulla katsomassa ES-puslien tarjonnan. 

4 erilaista, mutta ei tietoja mitoista. 

Tuota en tiennytkään. 

Toivottavasti sait vakio paksuisen. 👍

Mulle myyjä löi tuon 10mm. paksumman kouraan mitään kyselemättä ja huomasin sen myöhemmin. 

Eipä haitannut yhtään, kun oli muutenkin tarkoitus nostaa laatikon häntää. 

Pitäisi kuulemma parantaa pitoa. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

28.1.2022 klo 00.36, Fenix kirjoitti:

Huomasin puslan kuvauksessa maininnan matala ja kävin Summitin sivulla katsomassa ES-puslien tarjonnan. 

4 erilaista, mutta ei tietoja mitoista. 

Tuota en tiennytkään. 

Toivottavasti sait vakio paksuisen. 👍

Mulle myyjä löi tuon 10mm. paksumman kouraan mitään kyselemättä ja huomasin sen myöhemmin. 

Eipä haitannut yhtään, kun oli muutenkin tarkoitus nostaa laatikon häntää. 

Pitäisi kuulemma parantaa pitoa. 

Ajattelin, että tuota on ehkä helpompi hieman korottaa, kuin madaltaa.

28.1.2022 klo 00.36, Fenix kirjoitti:

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
18.1.2022 klo 21.25, Ilku kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Eli orkkis kumi olis vissiin paras. Mites tuo kardaanikulman muuttuminen. Alkaako kulumaan jostain?  Enpä ottanut tuota huomioon.

Mites tuo perän geometria menee, jos on matalammat jouset, jolloin perä nousee koriin nähden ja sitten tuo korkeampi vaihteiston kumi, niin miten kulmien käy?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ei tuolla vissiin ole kovin suurta merkitystä. Eihän nämä ole jokapäiväisessä ajossa. Näin ainakin eräs autoista paljon tietävä kaveri mulle kertoi.

 

--

Ilku

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tallissa vähän taas vietetty aikaa. Uusi hyytelöakkukin piti taas sijoittaa, kestihän se jopa 4v...

Link to comment
Share on other sites

Tämmönen mainos väliin. Tuttuja autoja näytillä. ;)

Lapua MotorShow.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Tuli vaihdettua auto bensiinille näin muutaman vuoden jälkeen. Siis tankattua bensiiniä etanolin sijaan ja Haltechin kartan vaihto kytkimellä koetaulusta.

 

Tuntuu, ettei kulje minnekään. 😃

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tuli vähän taas puuhasteltua auton kanssa.

Sain vihdoin alumiinihitsarilta kauan odottamani huohotuspöntön. Vähän kiinnitysrauta teetätti työtä, mutta tuli asiallinen.

 

Nyt öljyn katkut imetään pakoputkeen, eikä pitäisi enää pellin alla kärytä. Putkessa on sellainen "huilu", joka muodostaa alipaineen ohivirtaavan pakokaasun avustamana. Eli tämmönen: https://www.kkdmotorsport.com/epages/kkdmotorsport.mobile/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2017032906/Products/"E-Vac Scavenger"

 

Yksi AN10 -liitin puuttuu vielä, kuten kuvastakin voi todeta.

pontto_.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Autoon tuli yllättävä vika.

 

Bensanpaineet romahtaa heti, kun vähänkin painaa kaasua normaalia reippaammin. Bensanpaine romahtaa 55PSI:tä->jopa 25PSI:hin ja seos menee tietenkin todella laihalle.

 

Uusin jo bensanpaineensäätimen kalvonkin, ei auttanut. Aeromotiven pumppu kaput, vai tukos bensalinjas? Onko muilla kokemuksia noista Aeromotiven pumpuista? Lähinnä A1000 ja tai tämä: https://www.uspartsperformance.fi/performance/ilma-ja-polttoainejarjestelma/polttoainepumput/sahkoiset/afs11110

 

Ajattelen vaan, että jos vika olis pumpus, niin se ei ehdi noin nopeasti reakoimaan seoksiin??!

Link to comment
Share on other sites

No niin... vikakin selvisi. Oli aika yllättävä vika.

Bensalinja aivan tukossa ja syy on siihen, että Aeromotiven suodattimen sisällä oli väärä patruuna ja sisällä jotain vaaleanpunaista raetta (aivan kuin hiekkaa). Sielä olisi pitänyt olla mikrokuituinen etanolin kestävä patruuna, eikä paperista versiota.

 

Yllättävän kauan meni, ennenkuin tukos syntyi. Etanolilla olen ajanut jo muutaman vuoden.

 

Irrotin molemmat suodattimet ja niiden sisällä oli epämääräistä muovin moskaa. Olisko nyt käynyt autoinsinööreille pieni fiba? Nuo bensalinjathan tehtiin aikoinaan oppilastyönä Seinäjoen SeAMKin autolabrassa. Näytti ihan tulpalta, joka on Aeromotiven suodattimien päässä. Olisko nyt vaan kierretty epähuomiossa AN -linja kiinni suodattimeen. 🙄 Tuo tulppahan on varsin pehmeää materiaalia (tulppa on luultavasti mennyt karkean suodattimen (100 mikronin roster -suodatin) sisälle, josta pumpun läpi lionnut etanolin kanssa ja jäänyt onneksi 10 mikronin hienoon suodattimeen). Kuva kertoo enemmän, kuin tuhat sanaa...

 

Uutta 10 mikronin patruunaa ei saa suomesta, joten tilasin sen jo jenkeistä. Saa nähdä, koska tulee.

 

Kaiken huomioon ottaen tilasin jo vastaavan tarvikefiltterin oikealla suodattimella, että pääsen kokeilemaan, että onko Aeromotiven linjapumppu saanut siipeensä, ennenkuin oikeesti tulee liukasta. Ainakin pumppu on kavitoinut ja kuumentunut. Autoa ei ole onneksi tarpeettomasti kiusattu, joten moottoririkolta on vielä vältytty.

 

Kuvissa ylempänä paperinen tukossa oleva filtteri ja alempana oikeanlainen mikrokuituinen.

Ja viimeisenä kuva auton alta ennen osien purkua.

IMG_20220921_173010.jpg

 

IMG_20220921_174100.jpg

 

IMG_20220920_194419.jpg

Link to comment
Share on other sites

Onpas edullinen suodatin. Jos ajattelee, että tuo Aeromotive maksaa sen 140-185€.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...