Jump to content

TBI:n viritys


Haapis
 Share

Recommended Posts

Tulipa tuossa mieleen Summitin joulukatalogia tutkaillessa viritysjutskat.

 

Omistan itse vakio -91 TBI firebirdin ja ajatus pienestä piristyksestä on alkanut vaivaamaan ja vienyt yöunet.

 

Tällä hetkellä jo luettu thirdgenin TBI artikkelit "ultimate TBI:stä" kansien ja nokkien vaihtoon saakka.

Vaihtoehtojen määrä on melkoinen mutta ajattelin aloittaa peltisarjojen ja ilmanoton (open ear element tai vastaava) vaihtamisella.

Lisäksi "lastuttaminen" myös mielessä.

 

Tästä heräsi mielenkiinto minkälaisia TBI virityksiä muilla mahtaa olla autoissa?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 247
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • F350

    12

  • Haapis

    47

  • TomiV

    20

  • Hurja

    14

Top Posters In This Topic

Posted Images

Summitin luettelot on erittäin vaarallisia. Ne yleensä tietää lompakolle kovia aikoja.

 

Peltisarjat+putkisto on varmasti se fiksuin paikka aloittaa.

Link to comment
Share on other sites

Perusvirityksen lähtökohtana on saada mahdollisimman suuri ilma/polttoainemäärä johdettua moottoriin ja virtaus myös sieltä pois. Tunnetusti "pullonkaula" on juuri pakopuolella alkuperäisissä valurautasarjoissa.

 

 

Peltisarjat+putkisto on varmasti se fiksuin paikka aloittaa.

 

siitä se lähtee  \m/

Link to comment
Share on other sites

Taidan aloittaa kevyesti tilaamalla Summitilta edelbrockin peltisarjan (EDL-68753) ja KN:n filterin (KNN-E-1450).

Näillähän ei tehoa juuri irtoa mutta ilmankulku ainakin parannettu jonkin verran jatkovirittelyä varten

eli pikkusormi annettu...

Tuohon ilmanottoon voisi olla varmaan tehokkaampiakin ratkaisuja?

 

Mitenkähän tuo "lastuttamispuoli"?

Noita valmislastujahan olis aikalailla tarjolla mutta toisten mielipiteiden mukaan niistä ei ole paljon hyötyä.

Toisaalta tuo moottorikohtainen prommin tunaaminen vaikuttaa melko hankalalta.

Datan sais kohtuu helposti luettua ja uuden piirin poltettua mutta tuo varsinainen

säätäminen eli sopivien parametrien hakeminen taitaa olla aika työlästä.

 

Ja edelleen kiinostaa minkälaisia virityksiä muilla on LO3 "maamoottorissa"?

 

Link to comment
Share on other sites

Nokka-akselin vaihdolla saa koneen heräämään, sehän se siellä ekana ahdistaa, kun venttilit ei aukea tarpeeksi ja ovat liaan kauan kiinni.

Link to comment
Share on other sites

Lt1:n nokka,sillä toimii,mulla olis kn:suodatin hyvä,yks suodatin kotelo mistä saa toisen trönän jos haluaa rakentaa tupla snorkkelin yht 50e,eikös joku kaupannu tollasta nokkaa jossain.Kannethan ei ole mitkään erikoiset tollasessa tbi koneessa ne vaihtoon tai ainakin porttaukseen.Ja puristuksia ylös sinne 10:n pintaan

Link to comment
Share on other sites

Kiitokset kaikille neuvoista! Eka paketti (mopo305:lta) on jo purettuna autotallissa. Sovitusta odottaa suodattimenkotelo, suodatin ja bensapumppu.

Seuraavana tilaus peltisarjoista lähdössä...

 

Kannet ja sopiva nokka tuumailtavana...

Link to comment
Share on other sites

Omaani laitoin edelin 68723 pellisarjat ja sopivat paikoilleen todella hyvin.

Kuskin puolella piti ratin "putki" irroittaa yläpäästä (pultti ja mutteri) sen jälkeen tilaa oli vaikka muille jakaa. Oikealla puolella öljytikku putkineen pois ja hieman piti raivata tilaa lämppärin letkuilta ym ilmastoinnin letkuilta. Mutta siihenkin jäi tilaa ihan mukavasti sovitella ja kiristellä.

Hankalimmat hommat tuossa on ottaa vanhat sarjat pois.

DSC00556hhj.JPG}

DSC00556hhj.JPG_thumb

Link to comment
Share on other sites

Nuo putkiston muutokset ja tbi:n pieni porttaus tekevät tuosta aivan eri tuntuisen masiinan. Vaikkei tehoa ehkä niin raakasti tule lisää (15-20hp) niin kierrosherkkyys kasvaa kyllä kummasti

Link to comment
Share on other sites

Ohjeita on tullut mukavasti ja nyt olen päässyt jonkinlaiseen kaksivaiheiseen suunnitelmaan.

Laitan tosiaan tuon ilmanottopuolen ja pakopuolen kuntoon ensin ja jätän konepuolen tuumailtavaksi.

Konepuolella tuntuu olevan niin paljon eri mahdollisuuksia että yöunet on taas menetetty vähäksi aikaa.

 

Kiitokset kaikille vastanneille. Älyttömästi tuli taas uutta tietoa (ja tuskaa)... :o

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Noniin nyt on ilmanottopuolta modattu. Open air värkätty ja TB portattu.

3 tuuman pakosarja ja katalysaattori tilaus odottaa vielä. Bensapumppu odottaa myös asennusta.

 

Nyt kun konepelti aukaistu niin "tervejärki" lähti näköjään tallin ovasta samalla kertaa :o

Taitaa mennä myös kannet ja nokka vaihdettavaksi.

 

Mitä suosittelette kansiksi ja nokaksi tommoseen 305 LO3 "tehohirviöön"?

(nokaksi crane camsin compu cam 3032)?

 

Niin ja päästöt pitäis pysyä vielä kurissa...

Link to comment
Share on other sites

Itsellä kans moisella hirmu mosalla varustettu peli ja pieni viritys on mielessä kans  ;D

 

Peltisarjoilla ja putsarilla aloitellaa ny talven aikana. Tiuhempi lukollinen perä myös hommattava ja ehkä myös tiukempi nokka  :o

 

Ja ehdottomasti tuo  typerä rajoitin veke, vähän yli 200kmh mittaris ja sit töks  >:( >:(

Link to comment
Share on other sites

Mitä suosittelette kansiksi ja nokaksi tommoseen 305 LO3 "tehohirviöön"?

 

305:seen ei taida ihan hirveesti hipo-kansia löytyvän...

 

Trickflowt:

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=TFS%2D3032B005&N=700+0&autoview=sku

 

Ja Worldin:

 

http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=WRL%2D042750%2D1&N=700+400240+115&autoview=sku

 

Mites sit 305tpi:n kannet? Pitäis vissiin olla pikkasen paremmat ku noi 305tbi:n...?

Link to comment
Share on other sites

perusennakko 2 astetta ainakin mun 89 konepellin merkinnöissä oli.

 

Todellinen ennakko ja perusennakko on kaksi ihan täysin eri asiaa. Ei tosiaan kannata nostaa perusennakkoa hirmusesti koska saattaa sitten ylemmillä kierroksilla mennä todellinen ennakko liian suureksi. Boksihan tuon ennakkokäyrän määrää ja kun kääntää jakajaa johonkin muuhunu kun tehtaan asentoon se nostaa ja laskee ennakkokäyrää koko skaalalla.

Link to comment
Share on other sites

Tässä uhkaa nyt mopeti karata käsistä ihan kokonaan. Olen tuossa laskeskellut tunaukseen varattuja euroja ja taitaapi olla niin että kone vaihtuu suoraan 350:een.

Eli, 350 pannu laitetaan hankintalistalle ja se mitä muuta siihen sitten laitetaan on nyt tuumailtavana...

 

LO3 jääköön suoraan "tupakkipöydän" alustaksi ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Laitas kuluja ylös, itellä tuo motin vaihtokin käyny mielessä  ;D 

Tosin itellä aina manit tiukalla, joten täytyy alkaa hyvissä ajoin säästää rahoo  :-\

 

 

Kuinka lie kalliita kohtuu ajetut 350Tpi mosat boxseineen  ???

 

Link to comment
Share on other sites

Juu,ei noilla hinnoilla ihan konkkaan joudu, varsinki jos ajan kans ostaa osan sillon toisen tällöin  :)

 

------>

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHEVY-383-ENGINE-BLOCK-350-ONE-PIECE-STROKER-BLOCK_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ33613QQihZ016QQitemZ260058734003

 

--Tuo vissiin käy näihinkin ja on ilmeisesti kohtuu tehokas, tosin hieman tuohon joutunee puuttuvia palikoita ostelee .

 

 

Ite haaveilen et sais ihan toimivan koneen boxseineen jotta ei tarvi muuta ku vaihdattaa paikalleen, ei ole mahdottomia tuota tieto taitoa ja osaamista tehä konetta ihan atomeista  :P :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

No niin, vaihe 1 on suurimmaksi osaksi toteutettu ja TBI:ssä nyt kevyt viritys

 

Autoon tuli uudet 3" (edelin) peltisarjat ja katalysaattori. Loppupätkä jäi vielä 2,5 tuumaiseksi kun putkisto oli vasta uusittu. Throttle body on portattu ja open air KN:n filtterillä vaihdettu. Lisäksi throttle body spacer työn alla. Uusi virranjakajankansi, suurtehopuola ja paksummat tulpanjohdot vaihdettu myös.

Lisäksi kaikki normaalikulutusosat (bensansuodatin, bensapumppu, automaattilaatikon suodatin, öljynsuodatin, matalampilämpöinen termostaatti) odottaa tallissa vaihtoa.

Nesteet ja tulpat vielä paikallisen kauppiaan hyllyllä.

 

Pakko oli tilata uteliaisuuttaan myös tuo Hypertechin lastu vaikka siitä ei paljon hyötyä olekaan.

Tuli niin kätevästi samassa summitin paketissa ::)

 

Kun tuo paikallaan oleva kone on vielä niin hyvässä kunnossa niin saapi olla paikoillaan vielä jonkin aikaa ennenkuin lisätietoa ja rahaa on taas kerätty vaihtokonetta (350-383) varten.

Mahdollisesti ensi syksynä kun auto on taas telakalla niin toteutetaan koneenvaihto.

Se millä bensaa sitten syötetään ja millä kompuutterilla konetta ohjataan on vielä lisäksi hautumassa.

 

Summitin luettelon ja tämän saitin lukeminen vei miehen ja tosi mukavasti on syksy mennyt.

Rahaa on kulunut jo toista lompakkoa enkä kuluja ole aikonut sen enempää laskeskella ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...