Jump to content

TBI:n viritys


Recommended Posts

Posted

Pellisarjat+y-putki maks 400+ metritavarana 3" putkia ja tarvike äänenvaimentaja (tai teköö vaimentajankin itte)+ yläpään tiiviste sarja joitain kymppejä ja jos on pakko se nokka vaihtaa niin 70€ lt1 nokasta+ romikselta tai kaverin nurkista tai mistä vaan parempi putsarin kotelo (tai siihenkin voi itte sovitella toisen imutorven), joltain tpi-virittäjältä vielä halvalla toimiva tpi-vakio pensapumppu. Kokonais pudjetti mennee noin tonnin luokkaan ja tuossa on jo hieman yläkertaakin räplätty. pitää osata tehdä itte. Jos on kädetön niin kaikki maksaa.

 

se että onko jotain autoa järkevä virittää vai ei on niin turhaa paskan jauhantaa. Se jonka mielestä autoharrastus yleensä on jotenkin järkevää voi mennä tarkistamaan lääkitystään

välillä on fiksua teettää töitä muilla, kuin purkaa ite taivas alla puol konetta  m/ mutta siis bensapumppu olis ilmeisesti syytä vaihtaa? ajattelin jos nyt kerran forssi tekee putkiston ni helppo heittää tankki samal alas ja vaihtaa se bunbbu samalla  m/

Posted

välillä on fiksua teettää töitä muilla, kuin purkaa ite taivas alla puol konetta  m/ mutta siis bensapumppu olis ilmeisesti syytä vaihtaa? ajattelin jos nyt kerran forssi tekee putkiston ni helppo heittää tankki samal alas ja vaihtaa se bunbbu samalla  m/

 

Auttako se viel mittään jos tekee regusta säädettävän kuten täällä neuvotaan:

http://www.thirdgen.org/tbi-afpr

 

... vielä kun ymmärtäis kaiken - ehkä se valkenee kun näkee käytännössä nuo osat?

 

Posted

Auttako se viel mittään jos tekee regusta säädettävän kuten täällä neuvotaan:

http://www.thirdgen.org/tbi-afpr

 

... vielä kun ymmärtäis kaiken - ehkä se valkenee kun näkee käytännössä nuo osat?

Siihen en osaa ottaa kantaa auttaako tuo paineennosto mutta tuossa on helpompi tapa hommaan:

 

Nyt löytyi todella hyvä vinkki bensanpaineen nostoon TBI:lle 

 

http://www.fullsizechevy.com/forums/showthread.php?t=117719&highlight=aeromotive

 

Eli vanha bensareku jätetään paikalleen ja asennetaan uusi reku paluulinjaan.

 

Lainaus topikista:

 

"The TBI regulator is a bypass regulator that is downstream of the injectors (even though it is mounted on the TBI). It holds back pressure on the injectors and allows excess pressure to return to the gas tank. The stock spring on most TBI regulators hold about 9 to 12 psig. By installing a external bypass regulator downstream of the stock TBI and increasing the pressure, the stock regulator stays open all the time and the external regulator holds the back pressure at any pressure above the stock regulators set point. If I adjust the external regulators pressure below 11 psig, the stock TBI regulator will take over and hold the pressure at 11 psig. I hope this helps explain it's operation."

Posted

Mä en laskisi tätä Vemun konetta TBI:ksi ollenkaan, koska pensa ei tuu TB:n läpi.

 

 

Posted

Mä en laskisi tätä Vemun konetta TBI:ksi ollenkaan, koska pensa ei tuu TB:n läpi.

 

 

 

Juu ei toi mikää TBi enää ole.

Posted

Kun kerran vielä luin läpi ton jutun, niin rupes se mullekin avautumaan.

Posted

Mä en laskisi tätä Vemun konetta TBI:ksi ollenkaan, koska pensa ei tuu TB:n läpi.

 

Sori, näin aloittelijana ehkä ymmärsin täysin väärin mutta eikö tuossa Vemun koneessa tule bensa myös TB:n läpi (eli yhteensä 12 suuttimesta)?

Posted

Justiinkin noin. Eikös nuo kaasut vaadi sitä lisäbensaa?

Posted

Justiinkin noin. Eikös nuo kaasut vaadi sitä lisäbensaa?

 

Vaatii, tosin käytettävä Nitrous Plate on mallia wet, eli myös siitä syötetään lisärikastusta.

Tuo 12-suuttiminen kokoonpano antaa mahdollisuuden käyttää vaikka kahta eri suutinkokoa eri pankeissa.

Näin moottori saadaan toimimaan alakierroksilla/tyhjäkäynnillä ja toisaalta WOT tilassa taataan riittävä syöttö.

Nuo suutinpankit tulee kumpikin omilla pa-linjoillaan, eli omat pumput, filsut ja regut.

 

Siirretään tämä keskustelu "jäsenten projektit osastolle".. toisaalta onhan toi ihan perus TBI muutamalla lisäsuuttimella imusarjassa  :P

  • 1 month later...
Posted

Eikä muuten varmaan oo hirveesti menny rahaa kaverilla tohon mosaan...  m/

Ei tosiaankaan. Pienellä budjetilla Fast355 noita TBI ihmeitä tekee.

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

Mielenkiitoinen viestiketju TBI aiheesta!

Luin juuri hätäseen koko jutun läpi ja taitanee olla tällä foorumilla eniten tietoa TBI:n virityksistä, näin suomenmaata ajatellen.

Itselläni on 350 TBI Crossfire injection vuodelta 1984. Tulevana talvena rakennan autoon 383 moottorin. TBI:ssä haluaisin pysyä.

Onko porukalla tiedossa, mitkä ovat nuo isommat suuttimet jotka kävisivät järjestelmään suoraan? Käykö 454SS pick upin suuttimet noin vuodelta -90? Vai jotku aftermarket? Mitenkäs sitten seoksien säätö? Onko kukaan foorumilaisista vaihtanut "tuottavampia" suuttimia juurikin vakio ECM:n kaveriksi? Miten kävi seos käyrästön? Vaiko miten polttoaine määrää lähettäis lisään? Sekin jos/kun vakio ECM pitää ohjelmoida uudelleen, onko siihen mitään/ketään spesialistia tai helpotusta täällä pohjois suomessa?

Ja vielä, mikä on se pumppu joka vaihdetaan orkkiksen tilalle, LT1 moottorisesta autosta?

No olipahan kysymyksiä... Kiitokset etukäteen!

-Jussi-

Posted

Taidankin hankkia Holleyn 4bbl TBI:n sijaan Wilsonin TBI:n. Tai ei kai tuo ole "oikea" TBI kun polttoainetta ei lasketa läppien läpi.

Ainoa miinus tuossa on IAC:n puute, tosin senkin voisi rakentaa ulkoisella stepperi-IACilla ja vivustolla läppiin (kuten muutamassa Cadillacin koneessa).

 

Porno se on kuitenkin.

 

http://www.straightline-perf.com/categories/induction-components/products/images/wm479175WM479175.jpg

 

http://www.straightline-perf.com/categories/induction-components/products/product-219.html

Posted

Taidankin hankkia Holleyn 4bbl TBI:n sijaan Wilsonin TBI:n. Tai ei kai tuo ole "oikea" TBI kun polttoainetta ei lasketa läppien läpi.

Ainoa miinus tuossa on IAC:n puute, tosin senkin voisi rakentaa ulkoisella stepperi-IACilla ja vivustolla läppiin (kuten muutamassa Cadillacin koneessa).

 

Porno se on kuitenkin.

 

http://www.straightline-perf.com/categories/induction-components/products/images/wm479175WM479175.jpg

 

http://www.straightline-perf.com/categories/induction-components/products/product-219.html

 

Helppo mutta onkohan vähän kallis tuollaiseksi kuitenkin??  :o

Posted

Ja vitut se mikään kallis ole,kun se on hyvä!  \m/

Posted

Helppo mutta onkohan vähän kallis tuollaiseksi kuitenkin??  :o

 

Eihän tuo ole loppupelissä paljoakaan kalliimpi kuin pelkät vastaavat läppärungot ja Holleyn viriviri "aito" TBI maksaa enemmän.

Siihen kun laskee päälle 2" spacerin, suutinholkit, työstön ja tiggauksen, sekä fuel railit + teeitse-tuet niillle, niin ollaan varmaan samoissa.

 

Posted

Ja vitut se mikään kallis ole,kun se on hyvä!  \m/

 

No ei nuo läppärungossa olevat suuttimet kyllä oo niin hyvä ratkaisu kuin mitä lähempänä imukanavaa olevat...  ;)

Posted

No ei nuo läppärungossa olevat suuttimet kyllä oo niin hyvä ratkaisu kuin mitä lähempänä imukanavaa olevat...  ;)

 

Jos ajattelee polttoaineen tasaista jakautumista per sylinteri niin toki monipisteruisku-imusarja on parempi.

Kuitenkin jos ajatellaan WOT-tilannetta tai lähelle sitä, niin seoksen jakautumisessa (single plane imusarjalla) ei pitäisi olla ongelmaa tai eroa. Saati sitten jos moottori on vielä ahdettu. Racerace-käyttöönhän tuollainen Wilson on ilmeisesti tarkotettu?

 

Omassa käytössähän tarkoitus on käyttää EFI single plane imaria, nos-platea ja tuollaista "TBI" throttle bodya..

Aiemmin suunniteltu Holleyn kokoonpano muuttuu ilmeisesti Edelbrock Victor E + Victor Jr. NOS-plate + Wilson V-Force TBI setuppiin.

On ainakin suuttimia: 8+8+2kpl NOS:n fuel jettejä.

 

  • 4 weeks later...
Posted

Vielä tästä perus TBI:stä tai CFI:stä kuten itselläni, eli -84 mallisessa corvetessahan on juurikin tuo cross fire injection(kaksi ruiskutussuutinta). Talven mittaan vaihdan 383 moottorin autoon ja haluaisin pysytellä TBI:ssä. Tehoa moottorissa on 450hv ja se on ollut ennen yhdellä kaasuttimella. Toimivaksi ja tehokkaaksi osoittautuneeseen moottoriin vaihdan portatun crossfire imusarjan, säädettävän ecun ajattelin myös hankkia(dynamicefi.com), throttle bodit portataaan hieman yli kaks tuumasiksi. Suuttimet pitäis laittaa isommat(SS454 vai onko jotain muita)  Bensanpainetta nostaa(vakio 14Psi = 1bar)

 

Mitäs sanotte? Onko 450 hevosta modatulla vakiosarjalla mahdollista? Ja muutakin oppia ja kokemuksia kuuntelen / luen mielelläni

 

Jos suuttimia, ecua, Lt1 tai vastaavaa bensapumppua porukalla kaupan olen kiinnostunut ostaan.

 

-Jussi-

 

 

  • 3 months later...
Posted

Kertokaapa sitten hyvä paketti millä TBI:stä otetaan 300 heppaa ja paketti ei saisi kustantaa yli 2500 euroa  ;D... Tossa on yksi 305 TBI (130 000km ajettu Suomi-Camaro), joka odottaa omistajaa projektihintaan (n. 1500 eur). On karvalakki, ei T-Toppia ja siis perus L03 305 TBI 170 hevosvoimalla.

Posted

Kertokaapa sitten hyvä paketti millä TBI:stä otetaan 300 heppaa ja paketti ei saisi kustantaa yli 2500 euroa  ;D... Tossa on yksi 305 TBI (130 000km ajettu Suomi-Camaro), joka odottaa omistajaa projektihintaan (n. 1500 eur). On karvalakki, ei T-Toppia ja siis perus L03 305 TBI 170 hevosvoimalla.

lt4 hotcam, hyvin portatut 305 tpi kannet, pellisarjat, 3" pakoputkisto, esim edelbrock performer rpm imusarja, isommat suuttimet, pensanpaineen säädin, tietokoneen ropelointia, tehokkaampi pensapunppu. riittääkö?

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...