Jump to content

TBI:n viritys

Recommended Posts

Posted

eiks se cross-fire oo tupla tbi

jep,2xRochester 400 TBI

Posted

EI kannata! LT1 koneet on jo niin halpoja että laittaa ennemmin semmonen. menee vähee rahaa samaan tehoon ja jää vielä potentiaaliakin...

Näin sanoo TBI-Jukka, vaikka toki tässä lauseessa jo aion sanoa että edellinen väittämä on täyttä potaskaa ja ainoa oikea tie on virittää TBI:tä, muuten joutuu helvettiin ikuisiksi ajoiksi kärsimään petturuudestaan!

minkälaisia aikoja oot tbi:llä ajanu ??? tai on tarkoistus ajaa. esson baarin nurkkapöydässä ajettuja aikoja ei lasketa.

Posted

Sinänsä miten kovaa TBI,llä pääsee, niin GM osilla yhellä läppärungolla max on jotain 850CFM,

voi niitä laittaa parikin, Holleyllä on 1000 ja 1150 nelireikänen. Eli  kunnes noi tulee rajoitajiksi, kone  tehdää jokseenkin kuten kaasareille hyvine ja huonoine puolineen. Tosin oikeet seokset cruiselle ja kaikille välitiloille pystyy tekeen PC,llä eikä suuttimilla, neuloilla, jousilla, emulsiotuubeilla, vastapainoilla. ie tomivuuden saa paremaksi.

Posted

minkälaisia aikoja oot tbi:llä ajanu ??? tai on tarkoistus ajaa. esson baarin nurkkapöydässä ajettuja aikoja ei lasketa.

Esson baaris en oo aikaani viettäny ja epäkuntoosena tuo meni 14-puolen paikkeelle. nyt ku sai sen säätööhin ja ruiskun suihkuttamaan, ei paloletkun lailla truuttaamaan (suutinten tiivisteet oli särki) niin voimaa tuli sitte kivasti paljo lisää, varsinkin alle 4000 rinkiä minuutis. Sitte pitiki leikkiä sen verran että perä antautui.

- edit 14,455 @ 165km/h

Posted

Esson baaris en oo aikaani viettäny ja epäkuntoosena tuo meni 14-puolen paikkeelle. nyt ku sai sen säätööhin ja ruiskun suihkuttamaan, ei paloletkun lailla truuttaamaan (suutinten tiivisteet oli särki) niin voimaa tuli sitte kivasti paljo lisää, varsinkin alle 4000 rinkiä minuutis. Sitte pitiki leikkiä sen verran että perä antautui.

Mitä soot sillen teheny ku nuan kovaa kulukoo, meleko ripiä tbi koneheks. Vaikkaki, onhan pohojammaalla kaikki hiukka kovempia ku mualla. ;D
Posted

Mitä soot sillen teheny ku nuan kovaa kulukoo, meleko ripiä tbi koneheks. Vaikkaki, onhan pohojammaalla kaikki hiukka kovempia ku mualla. ;D

kannet, nokka, imusarja, pellisarjat, 454tbi, megasquirt..

Posted

Viiime kesänä alastarolla 14.9 mut ei oo kyl hajuukaan mitä koneel on tehty.. Kone 5,0 tbi. Minkä väriset suuttimet on tos 454tbi:ssä?

Posted

Viiime kesänä alastarolla 14.9 mut ei oo kyl hajuukaan mitä koneel on tehty.. Kone 5,0 tbi. Minkä väriset suuttimet on tos 454tbi:ssä?

Olis mulla menny jopa lujempaa jos suuttimet ei olisi kussu ja luulen jotta jotain sais aikaan ku vaihtais jakajan uuteen, 350tkm ajettu orkkis on vähä olovanansa horo.

Posted

Olis mulla menny jopa lujempaa jos suuttimet ei olisi kussu ja luulen jotta jotain sais aikaan ku vaihtais jakajan uuteen, 350tkm ajettu orkkis on vähä olovanansa horo.

Suorasytkä megalla ohjattuna vai virijakaja?

Posted

Suorasytkä megalla ohjattuna vai virijakaja?

tähän asti ollu ihan orkkis, ja vastaava tuloo tilallekkin.

Posted

tähän asti ollu ihan orkkis, ja vastaava tuloo tilallekkin.

Mitä sitä sitte vaihtaan jos hyvin toimii..

Posted

No mutta eikös tuo ole sitä virittämistä,laitetaan toimivan osan tilalle,mahdollisimman epävarma viri osa. ;D

Posted

Mitä sitä sitte vaihtaan jos hyvin toimii..

Tarkotan että se vanha 350tkm ajettu orkkis alkaa olla vähän horo, hapettunu ja hapero

Posted

Nii nii mut mitää virijakajaa vaan uus orkkis. Sitä tarkotin.

• 6 months later...
Posted

Tossa miettisin mikä imusarja olis hyvä vaihto-ehto. Ihan tää TBI:hin tarkotte viri-imari vai olisko kaasarimallin parempi? Olis ainakin enemmän vaihto-ehtoja jos kaasari mallin imarin sovittais.

Posted

Kaasari-imari välilaipalla.

vihje: Ei air gap mallisia imusarjoja tbi:hin.

Vihje2: edelin performer rpm ei mahdu pellin alle... ainakaan mun autossa

Posted

Kaasari-imari välilaipalla.

vihje: Ei air gap mallisia imusarjoja tbi:hin.

Vihje2: edelin performer rpm ei mahdu pellin alle... ainakaan mun autossa

Nostaa liikaa välilaipalla vissiin? performer rpm kanssa siis.

Posted

Nostaa liikaa välilaipalla vissiin? performer rpm kanssa siis.

Niin. mulla on n. 10mm välilaipa ja 2,5" korkia putsari.

ai nii mulla on harwoodin lift off kuitukonepelli.. tierä miten se vaikuttaa

Posted

3" putsari mut tulee suht samaan korkeuteen kuin vakio. Tosin firebirdin pellin alla vähemmän muutenkin tilaa kuin camarossa. Mut täst on hyvä edetä.

• 2 weeks later...
Posted

Niin. mulla on n. 10mm välilaipa ja 2,5" korkia putsari.

ai nii mulla on harwoodin lift off kuitukonepelli.. tierä miten se vaikuttaa

Kattelin noita välillaippoja.. Ovatko ne mitenkää erikoisii ettei pystyis ite tekeen? Meinaan aika suolasen hintasii ovat.

Posted

Kyllähän niitä pystyy. Aika simppeleitä osiahan ne on.

Varsinkin jos saa mallikappaleen lapaseen ja omaa koneistajan taitoja ja pääsee koneisiin käsiksi tai tuntee jonkun joka pääsee  niin iisi biisi.

Posted

Laippa jossa on yks ovaali reikä kurkuille, neljä imusarjaan kiinnitystä varten ja kolme läppärungon kiinnitystä varten, ei oo vaikiaa

Posted

Laippa jossa on yks ovaali reikä kurkuille, neljä imusarjaan kiinnitystä varten ja kolme läppärungon kiinnitystä varten, ei oo vaikiaa

Kumpi parempi? Imaris yks iso reikä vai molemmille puolille oma?

• 1 month later...
Posted

Tulipa viimein käytettyä Firebirdiä dynossa ihan kylmiltään ilman tarkempia säätämisiä ja maksimi lukemiksi tuli tehon osalta takarenkailta 139.9kW (190hv) ja väännöksi mukavat 427Nm.

Dynokoneen korjatut arvot moottoritehoksi vastaavasti 163.2kW (222hv).

Hiukka meni jo laihalle seokset loppupäässä ja VE karttoja säätämällä olisi varmaan saanut vielä lisää tehoa.

Samoin sytytysennakkokartat oli aivan hatusta vetäisty ja tuoltakin säätämällä olisi saanut jonkin verran tehoa vielä lisää.

Eli ihan päässyt tavoitteeseen (vielä) joka oli samat tehot kuin vastaavan ikäisen 350 tpi Trans Amin vakiotehot :)

Vaikka nykyään tälläiset teholukemat ei kovilta tunnu niin itse olen kuitenkin tähän viritykseen tyytyväinen.

Tehot ei virityksessä laskeneet ja vähäpäästöisestä 305 tbi koneesta sai mukavasti 52hv lisää, väännöstä puhumattakaan. Prosentteina tehonlisäys on jo ihan kohtuullinen.

Karkeasti listattuna muutokset oli LT1 nokka, kanavien (kannet (edelleen swirl kannet) ja imusarja) siistiminen, peltipakosarjat, isommat suuttimet ja bensanpaineet ja ecm ohjelman korjaus tälle kokoonpanolle.

Vielä jäi vaivaamaan mitkä tehot tuosta saisi jos vaihtaisi oikean virinokan ja virikannet :P

Ammattimies tuntui olevan tuolla Jäälin Dynotest Centerissä http://www.dynotestcenter.fi/ ja tuota palvelua uskaltaa kyllä suositella!