Chevy Posted December 5, 2010 Posted December 5, 2010 eiks se cross-fire oo tupla tbi jep,2xRochester 400 TBI
Juhani LS1 Posted December 5, 2010 Posted December 5, 2010 Siinä, http://www.camaro-untoldsecrets.com/articles/crossram.htm
Rale Posted December 5, 2010 Posted December 5, 2010 EI kannata! LT1 koneet on jo niin halpoja että laittaa ennemmin semmonen. menee vähee rahaa samaan tehoon ja jää vielä potentiaaliakin... Näin sanoo TBI-Jukka, vaikka toki tässä lauseessa jo aion sanoa että edellinen väittämä on täyttä potaskaa ja ainoa oikea tie on virittää TBI:tä, muuten joutuu helvettiin ikuisiksi ajoiksi kärsimään petturuudestaan! minkälaisia aikoja oot tbi:llä ajanu tai on tarkoistus ajaa. esson baarin nurkkapöydässä ajettuja aikoja ei lasketa.
Juhani LS1 Posted December 5, 2010 Posted December 5, 2010 Sinänsä miten kovaa TBI,llä pääsee, niin GM osilla yhellä läppärungolla max on jotain 850CFM, voi niitä laittaa parikin, Holleyllä on 1000 ja 1150 nelireikänen. Eli kunnes noi tulee rajoitajiksi, kone tehdää jokseenkin kuten kaasareille hyvine ja huonoine puolineen. Tosin oikeet seokset cruiselle ja kaikille välitiloille pystyy tekeen PC,llä eikä suuttimilla, neuloilla, jousilla, emulsiotuubeilla, vastapainoilla. ie tomivuuden saa paremaksi.
Hurja Posted December 6, 2010 Posted December 6, 2010 minkälaisia aikoja oot tbi:llä ajanu tai on tarkoistus ajaa. esson baarin nurkkapöydässä ajettuja aikoja ei lasketa. Esson baaris en oo aikaani viettäny ja epäkuntoosena tuo meni 14-puolen paikkeelle. nyt ku sai sen säätööhin ja ruiskun suihkuttamaan, ei paloletkun lailla truuttaamaan (suutinten tiivisteet oli särki) niin voimaa tuli sitte kivasti paljo lisää, varsinkin alle 4000 rinkiä minuutis. Sitte pitiki leikkiä sen verran että perä antautui. - edit 14,455 @ 165km/h
Guest hdlate Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 Esson baaris en oo aikaani viettäny ja epäkuntoosena tuo meni 14-puolen paikkeelle. nyt ku sai sen säätööhin ja ruiskun suihkuttamaan, ei paloletkun lailla truuttaamaan (suutinten tiivisteet oli särki) niin voimaa tuli sitte kivasti paljo lisää, varsinkin alle 4000 rinkiä minuutis. Sitte pitiki leikkiä sen verran että perä antautui. Mitä soot sillen teheny ku nuan kovaa kulukoo, meleko ripiä tbi koneheks. Vaikkaki, onhan pohojammaalla kaikki hiukka kovempia ku mualla.
Hurja Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 Mitä soot sillen teheny ku nuan kovaa kulukoo, meleko ripiä tbi koneheks. Vaikkaki, onhan pohojammaalla kaikki hiukka kovempia ku mualla. kannet, nokka, imusarja, pellisarjat, 454tbi, megasquirt..
TomiV Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 Viiime kesänä alastarolla 14.9 mut ei oo kyl hajuukaan mitä koneel on tehty.. Kone 5,0 tbi. Minkä väriset suuttimet on tos 454tbi:ssä?
Hurja Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 Viiime kesänä alastarolla 14.9 mut ei oo kyl hajuukaan mitä koneel on tehty.. Kone 5,0 tbi. Minkä väriset suuttimet on tos 454tbi:ssä? Olis mulla menny jopa lujempaa jos suuttimet ei olisi kussu ja luulen jotta jotain sais aikaan ku vaihtais jakajan uuteen, 350tkm ajettu orkkis on vähä olovanansa horo.
TomiV Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 Olis mulla menny jopa lujempaa jos suuttimet ei olisi kussu ja luulen jotta jotain sais aikaan ku vaihtais jakajan uuteen, 350tkm ajettu orkkis on vähä olovanansa horo. Suorasytkä megalla ohjattuna vai virijakaja?
Hurja Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 Suorasytkä megalla ohjattuna vai virijakaja? tähän asti ollu ihan orkkis, ja vastaava tuloo tilallekkin.
TomiV Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 tähän asti ollu ihan orkkis, ja vastaava tuloo tilallekkin. Mitä sitä sitte vaihtaan jos hyvin toimii..
Mopo305 Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 No mutta eikös tuo ole sitä virittämistä,laitetaan toimivan osan tilalle,mahdollisimman epävarma viri osa.
Hurja Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 Mitä sitä sitte vaihtaan jos hyvin toimii.. Tarkotan että se vanha 350tkm ajettu orkkis alkaa olla vähän horo, hapettunu ja hapero
TomiV Posted December 8, 2010 Posted December 8, 2010 Nii nii mut mitää virijakajaa vaan uus orkkis. Sitä tarkotin.
TomiV Posted July 4, 2011 Posted July 4, 2011 Tossa miettisin mikä imusarja olis hyvä vaihto-ehto. Ihan tää TBI:hin tarkotte viri-imari vai olisko kaasarimallin parempi? Olis ainakin enemmän vaihto-ehtoja jos kaasari mallin imarin sovittais.
Hurja Posted July 4, 2011 Posted July 4, 2011 Kaasari-imari välilaipalla. vihje: Ei air gap mallisia imusarjoja tbi:hin. Vihje2: edelin performer rpm ei mahdu pellin alle... ainakaan mun autossa
TomiV Posted July 4, 2011 Posted July 4, 2011 Kaasari-imari välilaipalla. vihje: Ei air gap mallisia imusarjoja tbi:hin. Vihje2: edelin performer rpm ei mahdu pellin alle... ainakaan mun autossa Nostaa liikaa välilaipalla vissiin? performer rpm kanssa siis.
Hurja Posted July 4, 2011 Posted July 4, 2011 Nostaa liikaa välilaipalla vissiin? performer rpm kanssa siis. Niin. mulla on n. 10mm välilaipa ja 2,5" korkia putsari. ai nii mulla on harwoodin lift off kuitukonepelli.. tierä miten se vaikuttaa
TomiV Posted July 4, 2011 Posted July 4, 2011 3" putsari mut tulee suht samaan korkeuteen kuin vakio. Tosin firebirdin pellin alla vähemmän muutenkin tilaa kuin camarossa. Mut täst on hyvä edetä.
TomiV Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Niin. mulla on n. 10mm välilaipa ja 2,5" korkia putsari. ai nii mulla on harwoodin lift off kuitukonepelli.. tierä miten se vaikuttaa Kattelin noita välillaippoja.. Ovatko ne mitenkää erikoisii ettei pystyis ite tekeen? Meinaan aika suolasen hintasii ovat.
Fenix Posted July 13, 2011 Posted July 13, 2011 Kyllähän niitä pystyy. Aika simppeleitä osiahan ne on. Varsinkin jos saa mallikappaleen lapaseen ja omaa koneistajan taitoja ja pääsee koneisiin käsiksi tai tuntee jonkun joka pääsee niin iisi biisi.
Hurja Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Laippa jossa on yks ovaali reikä kurkuille, neljä imusarjaan kiinnitystä varten ja kolme läppärungon kiinnitystä varten, ei oo vaikiaa
TomiV Posted July 14, 2011 Posted July 14, 2011 Laippa jossa on yks ovaali reikä kurkuille, neljä imusarjaan kiinnitystä varten ja kolme läppärungon kiinnitystä varten, ei oo vaikiaa Kumpi parempi? Imaris yks iso reikä vai molemmille puolille oma?
Haapis Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 Tulipa viimein käytettyä Firebirdiä dynossa ihan kylmiltään ilman tarkempia säätämisiä ja maksimi lukemiksi tuli tehon osalta takarenkailta 139.9kW (190hv) ja väännöksi mukavat 427Nm. Dynokoneen korjatut arvot moottoritehoksi vastaavasti 163.2kW (222hv). Hiukka meni jo laihalle seokset loppupäässä ja VE karttoja säätämällä olisi varmaan saanut vielä lisää tehoa. Samoin sytytysennakkokartat oli aivan hatusta vetäisty ja tuoltakin säätämällä olisi saanut jonkin verran tehoa vielä lisää. Eli ihan päässyt tavoitteeseen (vielä) joka oli samat tehot kuin vastaavan ikäisen 350 tpi Trans Amin vakiotehot Vaikka nykyään tälläiset teholukemat ei kovilta tunnu niin itse olen kuitenkin tähän viritykseen tyytyväinen. Tehot ei virityksessä laskeneet ja vähäpäästöisestä 305 tbi koneesta sai mukavasti 52hv lisää, väännöstä puhumattakaan. Prosentteina tehonlisäys on jo ihan kohtuullinen. Karkeasti listattuna muutokset oli LT1 nokka, kanavien (kannet (edelleen swirl kannet) ja imusarja) siistiminen, peltipakosarjat, isommat suuttimet ja bensanpaineet ja ecm ohjelman korjaus tälle kokoonpanolle. Vielä jäi vaivaamaan mitkä tehot tuosta saisi jos vaihtaisi oikean virinokan ja virikannet Ammattimies tuntui olevan tuolla Jäälin Dynotest Centerissä http://www.dynotestcenter.fi/ ja tuota palvelua uskaltaa kyllä suositella!
Recommended Posts