Jump to content

TBI:n viritys

Haapis

Recommended Posts

Kirjoitettu

Minkästlaista bensapumppua&regua vaatii jos vaihtaa esim. LT1 nokan 305:seen? pellisarjat sekä putki on kuten edelin performance imusarja.

Kirjoitettu

Minkästlaista bensapumppua&regua vaatii jos vaihtaa esim. LT1 nokan 305:seen? pellisarjat sekä putki on kuten edelin performance imusarja.

TPI:n pumppu jaksaa ruokkia LT1 nokkakombinaatiotakin.

http://www.thirdgen.org/techboard/tbi/551835-tpi-fuel-pump-tbi.html

Omassa on joku vaihtopumppu joka tuntuu jaksavan pukata ihan kohtuudella painetta. En muista merkkiä tai tyyppiä.

Tuommosen regun laitoin. Muuten ihan ok mutta ikävä säätää kun säätöruuvi tulee hankalaan kohtaan.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-1987-95-TBI-AFPR-adjustable-fuel-press-reg-10-25psi-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem22fe96eec8QQitemZ150300192456QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories

Parempi vaihtoehto olis asentaa bensaregulaattori paluulinjaan http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=11164.msg185413#new.

Tuolla siitä vähän juttua mutta tuo linkki ei näytä valitettavasti enää toimivan

Muuten on just tuommonen versio autossa. Eli edelin imusarja ja -peltisarjat ja LT1 nokka. Venttiilivarrenkumi rempassa tuli samalla purettua nuo kannet ja "portattua" ja suuttimet on tosiaan vähän suuremmat.

Tuon reseptin mukaan tein muutokset autoon http://www.thirdgen.org/techboard/tbi/262466-lt1-cam-digest-ultimate.html

Kirjoitettu

Entäs ruisku? Mites sie sitä oot saanu säädettyy?

Laitoin tuon Dynamic EFIn EBL:n http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=34743.0

Tuolla on ihan kätevä säätää bensa- ja sytkäkartat ja muutkin parametrit kohdilleen.

"Kauhavan Hurja" rakensi muistaakseni Megasquirt ohjauksen. Tässä olikin melko paljon muokatumpi koneversio.

"Mopo305" tais onnistua silloisen omansa saamaan toimimaan pelkästään sytytysennakkoa säätämällä.

Ja onhan vielä olemassa vaihtoehtona piirien kotipoltto. Tästä en osaa sanoa sen enempää. JoukoY on poltellut noita ainakin TPI laitteisiin.

Noita valmiiksi tbi:lle tehtyjä "teholastuja" ei ehkä kannata laittaa jos on vähänkin enemmän muunneltu kone.

Nämä MAP anturilla olevat kokoonpanot kun on parasta säätää konekohtaisesti.

Kirjoitettu

Varmaan jollei sytkää säätämällä saa niin megaruuttaa rakentamaan. Onneks frendi tekee niitä ja osaa säädelläkkin  :)

Kirjoitettu

Megasquirt on hyvä valinta. Oppii paljon samalla ruiskulaitteista.

Itte valitsin tuon EBL:n kun tuossa ei tarvinnut muokata johtosarjoja.

Kirjoitettu

Megasquirt on hyvä valinta. Oppii paljon samalla ruiskulaitteista.

Itte valitsin tuon EBL:n kun tuossa ei tarvinnut muokata johtosarjoja.

Eipä tarvi megassakaan kun tekee adapterin väliin  ;)

Kirjoitettu

Laitoin tuon Dynamic EFIn EBL:n http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=34743.0

Tuolla on ihan kätevä säätää bensa- ja sytkäkartat ja muutkin parametrit kohdilleen.

"Kauhavan Hurja" rakensi muistaakseni Megasquirt ohjauksen. Tässä olikin melko paljon muokatumpi koneversio.

"Mopo305" tais onnistua silloisen omansa saamaan toimimaan pelkästään sytytysennakkoa säätämällä.

Ja onhan vielä olemassa vaihtoehtona piirien kotipoltto. Tästä en osaa sanoa sen enempää. JoukoY on poltellut noita ainakin TPI laitteisiin.

Noita valmiiksi tbi:lle tehtyjä "teholastuja" ei ehkä kannata laittaa jos on vähänkin enemmän muunneltu kone.

Nämä MAP anturilla olevat kokoonpanot kun on parasta säätää konekohtaisesti.

Olikohan näillä tai siulla kansia mittää enempää laitettu? Portattu varmaan mut palotilaa muokattu tai otettu siivua pois jotta saa ruttua ylemmäs?

Kirjoitettu

Olikohan näillä tai siulla kansia mittää enempää laitettu? Portattu varmaan mut palotilaa muokattu tai otettu siivua pois jotta saa ruttua ylemmäs?

Tais noilla mestareilla olla LT1 kannet muokattuna.

Omassa on vaan nuo "portatut" swirl kannet. Tuo kansien lasku tuli ittelläkin mieleen vasta kun kone oli kasassa.

Tuolla on vähän juttua noista swirl kansista ja porttaamisesta http://www.thirdgen.org/techboard/tbi/283217-garage-ported-193-s.html

Kirjoitettu

Jostain lukasin ett helpoin tapa ois lisätä ruttua ni pistää ohut kannentiiviste.. Ei oo kyl kokemuksii kui paksu normi tiiviste on.

Kirjoitettu

0.015" teräs tiivari kupari spayn kanssa toimii,ero vakio 0.039":seen on 0.56mm,ja mulla ainakin toimi,ei vuotanu.Taidettiin mun kansistakin höylätä.Niin ja mulla oli modatut LT1:n kannet

Kirjoitettu

0.015" teräs tiivari kupari spayn kanssa toimii,ero vakio 0.039":seen on 0.56mm,ja mulla ainakin toimi,ei vuotanu.Taidettiin mun kansistakin höylätä.Niin ja mulla oli modatut LT1:n kannet

Ja paljos puristus-suhde nousi ::) pari kymmenystä ???

Kirjoitettu

Ja paljos puristus-suhde nousi ::) pari kymmenystä ???

Käytin nuo omat 083 kannet (siis mulla on 350:nen TPI) koneistamolla ja niistä otettiin 0.5 mm pois. Speksin mukaan ne pitäis olla 64cc palotilalla, mittasin ennen koneistusta: 66cc:tä. Laskemisen jälkeen 61cc:tä eli 0.5 mm=> -5cc vaikutus. Sitten kun laittoi tuon ohuen 0.15" tiivisteen, niin puristussuhde on 9.9x ja sillä on jo vakioon nähden vaikutusta.
Kirjoitettu

Ei muista pelkällä tiivisteellä,ei paljoa.

Mut mites siulla se ruiskun säätö? Mitään tehty muutaku sytkää säädetty kuten Haapis sanoi?

Kirjoitettu

Käytin nuo omat 083 kannet (siis mulla on 350:nen TPI) koneistamolla ja niistä otettiin 0.5 mm pois. Speksin mukaan ne pitäis olla 64cc palotilalla, mittasin ennen koneistusta: 66cc:tä. Laskemisen jälkeen 61cc:tä eli 0.5 mm=> -5cc vaikutus. Sitten kun laittoi tuon ohuen 0.15" tiivisteen, niin puristussuhde on 9.9x ja sillä on jo vakioon nähden vaikutusta.

Vaikutusta on varmaan , mutta kuinka paljon ::) Keinuvuipu geometrian saa ainakin pieleen  ja imusarja on kohdistettava uudelleen joten maksaako vaivaa kikkailla..,. tulee mopoajat mieleen... ;)

Kirjoitettu

Vaikutusta on varmaan , mutta kuinka paljon ::) Keinuvuipu geometrian saa ainakin pieleen  ja imusarja on kohdistettava uudelleen joten maksaako vaivaa kikkailla..,. tulee mopoajat mieleen... ;)

Keinuvivut muuttui joka tapauksessa rullakeinuiksi ja geometria on kohdallaan. Tuo 0.5mm ei vielä vaikuta imusarjan kohdistukseen, tuotanto toleranssit on isommmat... siellä on tehtaan jäljiltä pahimmmilllaan parin millin pykälä.  Toki tuossa mun moottorissa se on kohdistettu ja tuolta jäsenosiosta voi kattoo miten nuo kikkailut toimii, (tosin mopohan tuo vielä on).
  • 6 months later...
Kirjoitettu

EI kannata! LT1 koneet on jo niin halpoja että laittaa ennemmin semmonen. menee vähee rahaa samaan tehoon ja jää vielä potentiaaliakin...

Näin sanoo TBI-Jukka, vaikka toki tässä lauseessa jo aion sanoa että edellinen väittämä on täyttä potaskaa ja ainoa oikea tie on virittää TBI:tä, muuten joutuu helvettiin ikuisiksi ajoiksi kärsimään petturuudestaan!

Kirjoitettu

Eikös tuo Cross-firekin ole jonkin sortin tbi?

eiks se cross-fire oo tupla tbi

Kirjoitettu

Eliii...  niinkun VIRITETTY tbi?  :W
Kirjoitettu

Cross-fire on vanhan MOPARIN cross ram:in ja ykspisteruutan epäpyhän liiton seuraama äpärälapsi

Kirjoitettu

Cross-fire on vanhan MOPARIN cross ram:in ja ykspisteruutan epäpyhän liiton seuraama äpärälapsi

eli on joku sekoitus jostain  ;D

Kirjoitettu

PAH! Kateellisen panettelua. tbi mikä tbi. Ja VIRITETTY sellainen. Mulla on Herra Jukka VIRITETTY tbi  ;D  Ajan sulta ovet!
Kirjoitettu

PAH! Kateellisen panettelua. tbi mikä tbi. Ja VIRITETTY sellainen. Mulla on Herra Jukka VIRITETTY tbi  ;D  Ajan sulta ovet!

Make my day, punk!

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään
  • Luo uusi...