Z-mo Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Tehot ei virityksessä laskeneet ja vähäpäästöisestä 305 tbi koneesta sai mukavasti 52hv lisää, väännöstä puhumattakaan. Prosentteina tehonlisäys on jo ihan kohtuullinen. Karkeasti listattuna muutokset oli LT1 nokka, kanavien (kannet (edelleen swirl kannet) ja imusarja) siistiminen, peltipakosarjat, isommat suuttimet ja bensanpaineet ja ecm ohjelman korjaus tälle kokoonpanolle. Hyvät lisälöylyt osiin nähden.
Markkien Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Mukavia lukemia ja suht edullisia heppoja Tämä nyt näitä "aivot narikkaan" juttuja, mutta ... Amerikan poikien juttuja lueskellessä tullut esille vaihtaa 305 TBI -> 350 TBI ja löytyyhän noita jopa suoraan 383 TBI. 454 TBI alkaa jo sitten vaatimaan hieman enemmän ja taitaa katsastussetäkin jo huomata jos 305 -> 454 vaikka molemmat TBI-koneita olisivat Jossain vaiheessa tulevaisuudessa (venttiilin kumit jne.. uusittava) alkaa tuo oman koneet tunnit olemaan täynnä kuitenkin, niin tuli mieleen kysäistä onko kenelläkään kerholaisella tehty tuota 350/383 TBI vaihtoa? Sinänsä tuo homma on yllättävän bolt on (...jos nyt koskaan virityksessä voi niin sanoa?) Ajatus on tehdä tuo toinen kone "valmiiksi" ja sitten kun kaikki osat kasassa vaihtaa kerralla koko paketti... ..eihän näin pieniä muutoksia 305 -> 350 tarvitse edes muutoskatsastaa Aika pieniä muutoksia sähköihin jne.. tuohon tarvii tehdä...asiaa tullut tutkittua jo jonkun aikaa http://www.thirdgen.org/techboard/tbi/379459-how-305-350-swap.html http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GM-SBC-350-TPI-TBI-330hp-402ftlb-crate-motor-w-PROM-/260803946833?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item3cb9206951 http://motors.shop.ebay.com/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l2736&_nkw=383+tbi Ei tuollakaan edes 383 TBI:llä taida paljon yli 300 hepan konetehoihin päästä, mutta kaikki mikä on enemmän kuin nykyinen noin 150 heppaa on jo parannusta Ei... ja ei siis kommenttia onko tuo järkevää tai laita LS-kone
ratskin Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 Tulipa viimein käytettyä Firebirdiä dynossa ihan kylmiltään ilman tarkempia säätämisiä ja maksimi lukemiksi tuli tehon osalta takarenkailta 139.9kW (190hv) ja väännöksi mukavat 427Nm. Dynokoneen korjatut arvot moottoritehoksi vastaavasti 163.2kW (222hv). Ammattimies tuntui olevan tuolla Jäälin Dynotest Centerissä http://www.dynotestcenter.fi/ ja tuota palvelua uskaltaa kyllä suositella! kuullostaaa hyvältä, matka vaan on pitkä, :W
Hurja Posted August 17, 2011 Posted August 17, 2011 Tulipa viimein käytettyä Firebirdiä dynossa ihan kylmiltään ilman tarkempia säätämisiä ja maksimi lukemiksi tuli tehon osalta takarenkailta 139.9kW (190hv) ja väännöksi mukavat 427Nm. Dynokoneen korjatut arvot moottoritehoksi vastaavasti 163.2kW (222hv). Hiukka meni jo laihalle seokset loppupäässä ja VE karttoja säätämällä olisi varmaan saanut vielä lisää tehoa. Samoin sytytysennakkokartat oli aivan hatusta vetäisty ja tuoltakin säätämällä olisi saanut jonkin verran tehoa vielä lisää. Eli ihan päässyt tavoitteeseen (vielä) joka oli samat tehot kuin vastaavan ikäisen 350 tpi Trans Amin vakiotehot Vaikka nykyään tälläiset teholukemat ei kovilta tunnu niin itse olen kuitenkin tähän viritykseen tyytyväinen. Tehot ei virityksessä laskeneet ja vähäpäästöisestä 305 tbi koneesta sai mukavasti 52hv lisää, väännöstä puhumattakaan. Prosentteina tehonlisäys on jo ihan kohtuullinen. Karkeasti listattuna muutokset oli LT1 nokka, kanavien (kannet (edelleen swirl kannet) ja imusarja) siistiminen, peltipakosarjat, isommat suuttimet ja bensanpaineet ja ecm ohjelman korjaus tälle kokoonpanolle. Vielä jäi vaivaamaan mitkä tehot tuosta saisi jos vaihtaisi oikean virinokan ja virikannet Ammattimies tuntui olevan tuolla Jäälin Dynotest Centerissä http://www.dynotestcenter.fi/ ja tuota palvelua uskaltaa kyllä suositella! Jos et oo sitä vielä tehny niin NYT on aika vaihtaa tehokkaampi pensapumppu, esim tpi/lt1 koneen pumppu. lupeaa tuo vakio tbi pumpun tuotto loppumaan sun koneelle
Haapis Posted August 17, 2011 Author Posted August 17, 2011 Jos et oo sitä vielä tehny niin NYT on aika vaihtaa tehokkaampi pensapumppu, esim tpi/lt1 koneen pumppu. lupeaa tuo vakio tbi pumpun tuotto loppumaan sun koneelle Ei pitäis bensantuotto loppua ihan vielä. Pumppu on tehokkaampi (ja tuottoisampi) ja paineet nyt 21psi:tä. Suuttimina on nuo 1992 Buick Roadmasterin 5.7L 65#/hr virtaavat.
TomiV Posted September 2, 2011 Posted September 2, 2011 Tulipa viimein käytettyä Firebirdiä dynossa ihan kylmiltään ilman tarkempia säätämisiä ja maksimi lukemiksi tuli tehon osalta takarenkailta 139.9kW (190hv) ja väännöksi mukavat 427Nm. Dynokoneen korjatut arvot moottoritehoksi vastaavasti 163.2kW (222hv). Hiukka meni jo laihalle seokset loppupäässä ja VE karttoja säätämällä olisi varmaan saanut vielä lisää tehoa. Samoin sytytysennakkokartat oli aivan hatusta vetäisty ja tuoltakin säätämällä olisi saanut jonkin verran tehoa vielä lisää. Eli ihan päässyt tavoitteeseen (vielä) joka oli samat tehot kuin vastaavan ikäisen 350 tpi Trans Amin vakiotehot Vaikka nykyään tälläiset teholukemat ei kovilta tunnu niin itse olen kuitenkin tähän viritykseen tyytyväinen. Tehot ei virityksessä laskeneet ja vähäpäästöisestä 305 tbi koneesta sai mukavasti 52hv lisää, väännöstä puhumattakaan. Prosentteina tehonlisäys on jo ihan kohtuullinen. Karkeasti listattuna muutokset oli LT1 nokka, kanavien (kannet (edelleen swirl kannet) ja imusarja) siistiminen, peltipakosarjat, isommat suuttimet ja bensanpaineet ja ecm ohjelman korjaus tälle kokoonpanolle. Vielä jäi vaivaamaan mitkä tehot tuosta saisi jos vaihtaisi oikean virinokan ja virikannet Ammattimies tuntui olevan tuolla Jäälin Dynotest Centerissä http://www.dynotestcenter.fi/ ja tuota palvelua uskaltaa kyllä suositella! Tuli myös oma biili käytettyä penkissä. 222hv ja 411nm vääntöä. Veikkaan että on aika lailla samat jutut tehty mitä siunkin kokoonpanoon.
Haapis Posted September 2, 2011 Author Posted September 2, 2011 Tuli myös oma biili käytettyä penkissä. 222hv ja 411nm vääntöä. Veikkaan että on aika lailla samat jutut tehty mitä siunkin kokoonpanoon.
Jar Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Onko täällä Pirkanmaalla TBI:n ohjelman tekijöitä? Mietin tässä, että vaihtaistko talven pimeinä tunteina 305 TBI:n => 350 TBI:hin, vai jatkaisko tuota 305:n laittoa. LT1-nokka, peltisarjat yms. jo on, mutta yhä ne vakiokannet. Vähäpäästöinen kone vielä kyseessä, eli päästöt pitää alittaa. Jos hommais hyvät kannet, LT1-nokka, ehkä 1,6 keinuvivut, niin sitten kyllä jo ohjelma (+suuttimetkin) tarvis päivittää. Ei viitsi ruveta prosessiin, jos tietää jo etukäteen, että ohjelman tekijöitä ei ole, siis onko niitä??
Haapis Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Ei viitsi ruveta prosessiin, jos tietää jo etukäteen, että ohjelman tekijöitä ei ole, siis onko niitä?? Ongelma taitaa olla siinä että valmista ohjelmaa on vaikea (mahdoton) tehdä suoraan map anturilla oleviin koneisiin. Kun uusi moottori on kasassa niin seos- ja sytyskarta on haettava jokaiselle moottoripaketille erikseen pikkuhiljaa logittamalla ja karttoja muokkaamalla tai lennosta säätämällä. Tähän hommaan paras on ecm jonka arvoja pystyy säätämään.
Jar Posted September 21, 2011 Posted September 21, 2011 Ongelma taitaa olla siinä että valmista ohjelmaa on vaikea (mahdoton) tehdä suoraan map anturilla oleviin koneisiin. Kun uusi moottori on kasassa niin seos- ja sytyskarta on haettava jokaiselle moottoripaketille erikseen pikkuhiljaa logittamalla ja karttoja muokkaamalla tai lennosta säätämällä. Tähän hommaan paras on ecm jonka arvoja pystyy säätämään. Eli Winaldl tms. logitukseen ja sitten erikseen karttojen säätö, joka vissiin tarkoittaa aina uuden promin polttamista ellei siis ole säädettävää ECM:ää? Tuo Dynamicfefi olisi vissiin ratkaisu, jos haluaa TBI:ssä pysyä? Sitäkö TBI:n virittäjät käyttää vai mitä ECM:ää?
Haapis Posted September 21, 2011 Author Posted September 21, 2011 Eli Winaldl tms. logitukseen ja sitten erikseen karttojen säätö, joka vissiin tarkoittaa aina uuden promin polttamista ellei siis ole säädettävää ECM:ää? Näin se taitaa mennä. Ittellä ei tuosta polttohommasta kokemusta. Tuo Dynamicfefi olisi vissiin ratkaisu, jos haluaa TBI:ssä pysyä? Sitäkö TBI:n virittäjät käyttää vai mitä ECM:ää? Omassa autossa on tuo Dynamicefin EBL. Tuokin vaatii tietenkin perehtymistä mutta tuolla saa hyvin säädettyä kaikki tarpeelliset arvot. Megasquirt taitaa olla myös jonkin verran käytetty. Tuohon Megaan saa hyvin tukea kotimaisilta harrastajilta.
Jar Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Tuo Dynamicefi:n EBL vaikuttaa todella asialliselta, kun on hiukan työnkin puolesta tuo ohjelmointi tuttua. Jos pohjana on GM:n oma ohjelma, josta lähtee muokkaamaan, niin lähtökohta on varmasti parempi, kuin tehdä Megalle ohjelma tyhjältä pöydältä. Tuolla DynamifEfillä varmasti saa vähäpäästöisenkin toimimaan, niin kauan kun nokan yms. komponenttien kanssa pysyy kohtuudessa? Itsellä kun on tuo vähäpäästöisyys kiusana.
Haapis Posted September 23, 2011 Author Posted September 23, 2011 Tuo Dynamicefi:n EBL vaikuttaa todella asialliselta, kun on hiukan työnkin puolesta tuo ohjelmointi tuttua. Jos pohjana on GM:n oma ohjelma, josta lähtee muokkaamaan, niin lähtökohta on varmasti parempi, kuin tehdä Megalle ohjelma tyhjältä pöydältä. Tuolla DynamifEfillä varmasti saa vähäpäästöisenkin toimimaan, niin kauan kun nokan yms. komponenttien kanssa pysyy kohtuudessa? Itsellä kun on tuo vähäpäästöisyys kiusana. Vähäpäästöinen on ittelläkin ja hyvin toimii tuon EBL:n kanssa. Sen verran vielä tuosta virityksestä että jos nyt alottaisin alusta niin vaihtaisin suoraan LT1 tai LS1 koneen. Halvemmalla saisi enemmän tehoa ja valmiiksi toimivan paketin.
somnamnaa Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Sen verran vielä tuosta virityksestä että jos nyt alottaisin alusta niin vaihtaisin suoraan LS1 koneen. Halvemmalla saisi enemmän tehoa ja valmiiksi toimivan paketin. Mutta LS koneeseenhan ei saa miehekästä ääntä ilman isoja kikkailuja
pantera Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Mutta LS koneeseenhan ei saa miehekästä ääntä ilman isoja kikkailuja Amistouhuja tollaset pakoputkiviritykset
GTATL Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Mutta LS koneeseenhan ei saa miehekästä ääntä ilman isoja kikkailuja Tsot tsot, kooks.n screamer catbackilla LS2.sta lahtee sellaset aanet ettei mitaan rajaa \ en tieda LS1.n nokkaa mutta "kakkosessa" on jo sen verran etta aanta lahtee
ratskin Posted September 23, 2011 Posted September 23, 2011 Mutta LS koneeseenhan ei saa miehekästä ääntä ilman isoja kikkailuja eikö, ;D
Haapis Posted November 9, 2011 Author Posted November 9, 2011 Pitkästä aikaa taas hyvää juttua 305 virityksestä http://www.superchevy.com/technical/engines_drivetrain/completebuilds_testing/sucp_1007_305_small_block_engine_build/viewall.html
TomiV Posted May 21, 2012 Posted May 21, 2012 Tohon 305 mottiin on vaihdettu LT-1 nokka joskus niin meneekö se vielä vakio venajousilla? Meinaan mahtaako ne kestää jos viel pistäis rullakeinut sinne? Rullakeinuissa 1,52 ratio.
Jar Posted May 30, 2012 Posted May 30, 2012 Yksi hullu ilmoittautuu: *Caprice L03, 305 TBI muutokset: - LT1 nokka, 1.6 rullakeinut -Trickflow:n kannet -peltisarjat ja tuplaputket kateilla -46 mm porattu TBI läppärunko, 9C1 suuttimilla (vakiopaineet näin aluksi) -Dynamic Efi:n EBL Yllättävän helposti tuon sai sellaisiin säätöihin, että toimii normiajossa. Paras teho on vielä haettava erikseen, mutta kyllä tuossa etenkin vääntöä tuli todella mukavasti lisää. Oikean suuntaiset sytkäkartat oli yhdessä boksin mukana olleessa kartassa ja bensakarttojen kanssa harjoittelin jo rautakansilla.
Hurja Posted May 31, 2012 Posted May 31, 2012 Voisin myidä hyvään hintaan kunnon voimapaketin tbi viritykseen: - lt1 alumiinikannet modifioituna vanhaan sbc lohkoon sopiviksi, kevyesti kanavia pirrattu. - arpin kannenpultit alumiinikansille - comp camsin 302 nokka - nokalle sopivat venttiilijouset - edelin performer rpm kaasari-imusarja (ei egr malli) + tbi sovitelaippa - 454ss:n tbi ruutta, paineen säädin modifioitu säädettäväksi, kevyesti portattu läppärunko. - megasquirt 2 moottorinohjauspoksi - flowtech pellisarjat (ei yy putkia) - edelin jakopää, ajettu alle 5000km Lisäksi tarviit pensanpainemittarin ja tehokkaamman pensapumpun. (eivät kuulu kauppaan). Noilla palikoilla nuhaanenki tbi lähtee maatakiertävälle radalle ja velaat muuttuu saataviksi. Ittellä ei oo sopivaa alakertaa noihin niin vois vaikka myidä..
teepee Posted December 10, 2012 Posted December 10, 2012 Jos jotakuta kiinnostaa tbi: kanssa kikkailla niin tännekkin on kertynyt kans jonkun verran kokemusta eli kysyä sopii jos vaikka osais auttaa. Itelle vaihdoin 305->350 jyvään johon cranen 2032 compucam, WP S/R torquer kannet, comp rullakeinut, tpi- pumppu, aeromotive regu, peltisarjat, edelbrock rpm air gap, open air virtaavalla kannella, 350 suuttimet kevyesti nostettuna, Dynamic efi, innovate lc-1. Rullille ei ole vielä joutanut mutta parempaan on menty. Tässä jotain eteentullutta ebl:stä ja tbi virityksestä: - EBL flashin säätö siinä mielessä perseestä että sehän ei korjaa ve- karttaa kokonaisuudessaan kuten käsittääkseni mega eli käytännössä karttoja joutuu tasoitteleen käsin melko paljon. - Säätö onnistuu kunnolla vain penkissä, ajamalla pääsee kartalla melko suppealle alueelle ja sekin käy helposti kortin päälle(nopeus nousee pilviin ennenkuin ebl ehtii montaakaan ruutua korjaamaan.) - Muutettavia parametreja on yksinkertaiselle ihmiselle(lue meikäläiselle) turhankin paljon. - Sytkäkartat täytyy tempasta ihan tuulesta, itellä pohjana muistaakseni joku caprisen ohjelma ja sinne nakattu joku 10 astetta lisää ennakkoa - laajakaistalla säätö on huomattavasti mukavampaa - Kun tbi konetta virittää ominaisuuksia seuraa ainakin camarossa 700 laatikon kanssa, se kun käyttäytyy alkuperäisen ajatuksen mukaan ja sitä ei voi ebl korjata. - mulla auto ei ole vähäpäästöinen otteessa mutta silti päästöjen kanssa on ollut ongelmia, Hc pitäminen alle 600 tuottanut hiukan tuskaa. Syy ei ole vielä selvinnyt, nokan puolesta ei luulis ongelmaa olevan mutta ehkä tbi uittaa tyhjäkäynnillä kovilla paineilla ämpäritolkulla???. Siinä nyt jotain alkuun
F350 Posted December 11, 2012 Posted December 11, 2012 - Kun tbi konetta virittää ominaisuuksia seuraa ainakin camarossa 700 laatikon kanssa, se kun käyttäytyy alkuperäisen ajatuksen mukaan ja sitä ei voi ebl korjata. - mulla auto ei ole vähäpäästöinen otteessa mutta silti päästöjen kanssa on ollut ongelmia, Hc pitäminen alle 600 tuottanut hiukan tuskaa. Syy ei ole vielä selvinnyt, nokan puolesta ei luulis ongelmaa olevan mutta ehkä tbi uittaa tyhjäkäynnillä kovilla paineilla ämpäritolkulla???. Siinä nyt jotain alkuun Laatikon saa toimimaan hyvin kun sen lähettää Pekka68:lle. Noiden HC päästöjen kanssa on tilanne varmaan juurikin päinvastoin, kone käy liian laihalla. Koetas rikastaa reilusti tyhjäkäynnillä ja pudota ennakkoja ainakin 5 astetta(tämäkin alle 1000 rpm), niin pitäis alkaa päästöt tippumaan. Rikastaa voit niin kauan että CO:t nousemaan lähemmäs kahta. Tuolla nokalla pitäis päästä kohtuu helposti alle 300:n.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now