Jump to content

TBI:n viritys


Haapis
 Share

Recommended Posts

Laatikon saa toimimaan hyvin kun sen lähettää Pekka68:lle. Noiden HC päästöjen kanssa on tilanne varmaan juurikin päinvastoin, kone käy liian laihalla. Koetas rikastaa reilusti tyhjäkäynnillä ja pudota ennakkoja ainakin 5 astetta(tämäkin alle 1000 rpm), niin pitäis alkaa päästöt tippumaan. Rikastaa voit niin kauan että CO:t nousemaan lähemmäs kahta.  Tuolla nokalla pitäis päästä kohtuu helposti alle 300:n.

 

No juu laatikko pitää viedä vielä rukattavaksi kunhan joutaa mutta mitä päästöihin tulee niin lähtökohta hc arvolla oli 2000 luokkaa afr 13,5-14. UUDET Accelin johdot vaihdettiin Msd street fire johtoihin niin hc tipahti suunnilleen puoleen(accelin johdoissa oli muuten jo uutena yli vaihtorajan vastusta). Tyhjäkäynnin nosto 900rpm ja tyhjäkäyntiennakon lasku vaiheittain 20 asteesta 10 asteeseen(9 asteessa hc lähti kipuamaan takaisin ylöspäin) seoksen edelleen ollesssa kokolailla 14 nurkilla tiputti hc:n muistaakseni johonkin 570 joka juuri riittää. Koska seos pitäisi olla kokolailla optimaalinen ja kaikki muut sytkävermeet paitsi puola on uusia eikä pakosarja/putki vuoda tms. ja  kierrosten noustessa yli 1200rpm hc taasen tippuu olemattomiin niin omat arvailut kohdistuis lähinnä tbi:n sielunelämään tai jonkunmoiseen töppäykseen ohjelmassa. Tyhjäkäynnillä ei vaan polta kaikkea jostain syystä ja putken päässä katku on silmiä kirvelevän rikkaan oloinen.

Seoksen "pakko"rikastamisen tai laihentamisen kokeilu olisi muuten helppo juttu mutta silloin auto pitäisi käytännössä olla koko ajan päästömittarissa jotta muutoksia suuntaan tai toiseen olisi helppo kokeilla ja jostain kumman syystä meilläpäin korjaamot ei ole kovin innokkaita yhteistyöhön kun kysyy että voisko tulla päästömittariin säätämään autoa. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 247
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • F350

    12

  • Haapis

    47

  • TomiV

    20

  • Hurja

    14

Top Posters In This Topic

Posted Images

No juu laatikko pitää viedä vielä rukattavaksi kunhan joutaa mutta mitä päästöihin tulee niin lähtökohta hc arvolla oli 2000 luokkaa afr 13,5-14. UUDET Accelin johdot vaihdettiin Msd street fire johtoihin niin hc tipahti suunnilleen puoleen(accelin johdoissa oli muuten jo uutena yli vaihtorajan vastusta). Tyhjäkäynnin nosto 900rpm ja tyhjäkäyntiennakon lasku vaiheittain 20 asteesta 10 asteeseen(9 asteessa hc lähti kipuamaan takaisin ylöspäin) seoksen edelleen ollesssa kokolailla 14 nurkilla tiputti hc:n muistaakseni johonkin 570 joka juuri riittää. Koska seos pitäisi olla kokolailla optimaalinen ja kaikki muut sytkävermeet paitsi puola on uusia eikä pakosarja/putki vuoda tms. ja  kierrosten noustessa yli 1200rpm hc taasen tippuu olemattomiin niin omat arvailut kohdistuis lähinnä tbi:n sielunelämään tai jonkunmoiseen töppäykseen ohjelmassa. Tyhjäkäynnillä ei vaan polta kaikkea jostain syystä ja putken päässä katku on silmiä kirvelevän rikkaan oloinen.

Seoksen "pakko"rikastamisen tai laihentamisen kokeilu olisi muuten helppo juttu mutta silloin auto pitäisi käytännössä olla koko ajan päästömittarissa jotta muutoksia suuntaan tai toiseen olisi helppo kokeilla ja jostain kumman syystä meilläpäin korjaamot ei ole kovin innokkaita yhteistyöhön kun kysyy että voisko tulla päästömittariin säätämään autoa.

 

On ollut samaa ongelmaa TBI:in kanssa katsastuksessa.. Tyhjäkäynnillä korkeet lukemat ja hieman kaasua ni heti tippuu alas hc. Ruiskua ei tiettävästi oo rukattu ja ainoo muutos oli ilmansuodatinkotelo. Sen vaihdon jälkee alkoi temppuilee päästöt.

Link to comment
Share on other sites

No juu laatikko pitää viedä vielä rukattavaksi kunhan joutaa mutta mitä päästöihin tulee niin lähtökohta hc arvolla oli 2000 luokkaa afr 13,5-14. UUDET Accelin johdot vaihdettiin Msd street fire johtoihin niin hc tipahti suunnilleen puoleen(accelin johdoissa oli muuten jo uutena yli vaihtorajan vastusta). Tyhjäkäynnin nosto 900rpm ja tyhjäkäyntiennakon lasku vaiheittain 20 asteesta 10 asteeseen(9 asteessa hc lähti kipuamaan takaisin ylöspäin) seoksen edelleen ollesssa kokolailla 14 nurkilla tiputti hc:n muistaakseni johonkin 570 joka juuri riittää. Koska seos pitäisi olla kokolailla optimaalinen ja kaikki muut sytkävermeet paitsi puola on uusia eikä pakosarja/putki vuoda tms. ja  kierrosten noustessa yli 1200rpm hc taasen tippuu olemattomiin niin omat arvailut kohdistuis lähinnä tbi:n sielunelämään tai jonkunmoiseen töppäykseen ohjelmassa. Tyhjäkäynnillä ei vaan polta kaikkea jostain syystä ja putken päässä katku on silmiä kirvelevän rikkaan oloinen.

Seoksen "pakko"rikastamisen tai laihentamisen kokeilu olisi muuten helppo juttu mutta silloin auto pitäisi käytännössä olla koko ajan päästömittarissa jotta muutoksia suuntaan tai toiseen olisi helppo kokeilla ja jostain kumman syystä meilläpäin korjaamot ei ole kovin innokkaita yhteistyöhön kun kysyy että voisko tulla päästömittariin säätämään autoa.

Ei kun se just polttaa tyhjäkäynnillä kaikki ja jää vielä käyttämätöntä happeakin (O2 useita prosentteja päästölapussa) Se silmiä kirvelevä katku on just HC:stä johtuvaa ja ne nousee kun seos on liian laihalla. Säädettävällä boxillahan pitäis olla helppo laittaa lambdan tavoite arvo rikkaammalle. Optimaalinen seos päästöjen kannalta on reilusti rikkaalla. Oulusta ainakin löytyy paikkoja joissa pääsee tekemään kokeiluja päästömittarissa, kannattaa laajentaa kyselyä. Mulla auttoi myös kun vaihdoin uuden lanbdan, entinen oli muuttunut tosi "hitaaksi"
Link to comment
Share on other sites

On ollut samaa ongelmaa TBI:in kanssa katsastuksessa.. Tyhjäkäynnillä korkeet lukemat ja hieman kaasua ni heti tippuu alas hc. Ruiskua ei tiettävästi oo rukattu ja ainoo muutos oli ilmansuodatinkotelo. Sen vaihdon jälkee alkoi temppuilee päästöt.

Saa paremmin ilmaa => tarttee enemmän bensaa, jotta saa poltettua kaiken hapen.
Link to comment
Share on other sites

Ei kun se just polttaa tyhjäkäynnillä kaikki ja jää vielä käyttämätöntä happeakin (O2 useita prosentteja päästölapussa) Se silmiä kirvelevä katku on just HC:stä johtuvaa ja ne nousee kun seos on liian laihalla. Säädettävällä boxillahan pitäis olla helppo laittaa lambdan tavoite arvo rikkaammalle. Optimaalinen seos päästöjen kannalta on reilusti rikkaalla. Oulusta ainakin löytyy paikkoja joissa pääsee tekemään kokeiluja päästömittarissa, kannattaa laajentaa kyselyä. Mulla auttoi myös kun vaihdoin uuden lanbdan, entinen oli muuttunut tosi "hitaaksi"

 

En tiedä olenko ihan pönttö mutta eikö se hc ole kansankielellä juuri palamatonta polttoainetta. Laiha seos ei syty=menee palamatta läpi, liian rikas seos kyllä kaiketi syttyy mutta ei polta kaikkea=menee palamatta läpi ja näin ollen hc arvo on korkea. Jos lambda on 0,95-1 ja afr pyörii 13,5-14,2 tietämillä ei kai seos voi olla päästöjen kannalta liian laiha, itse asiassa seos on jo rikkaan puolella. Vaikka lambdan pitäisi hakea koko ajan sitä ykköstä silti mittarin mukaan mennään koko ajan hitusen rikkaan puolella. Sitä kuinka tarkka toi innovaten afr mittari ja lambdan kalibrointi on ei pysty kai kukaan sanomaan. Sepä vaan ihmetyttää että vaikka seos ei kierrosluvun kasvaessa oleellisesti muutu tosta em. niin silti hc tippuu kun lehmän häntä kierrosluvun noustessa.

 

Ja missäs niin on kerrottu että optimaalinen seos päästöjen kannalta on reilusti rikkaalla. Eikös optimaalinen seos päästöjen kannalta ole kokolailla lambda 1 joka kuvastaa vissiin kaiketi täydellistä palamista?

 

En nimittäin oikein sisäistä tota kommenttias kun väität että kone polttaa kaiken polttoaineen jopa niin hyvin että jää happeakin yli joka näkyy jäännöshappena testissä mutta silti putken päästä tulee hc:sta johtuva katku eli palamatonta polttoainetta...?

Eiköhän se kuitenkin niin mene että liian laiha seos ei sielä jyvässä kunnolla pala jonka seurauksena tulee korkea hc ja happi arvo

 

Enkä muuten ole missään maininnut että happiarvossa olisi ollut ongelmia.

 

Ja sitäpaitsi kerrohan nyt vielä mitä ideaa on "huijata" lambda hakemaan tarkoituksella liian rikasta seosta läpi ve-kartan. Normaalia rikkaammalla seoksella saavutetaan toki huipputeho täyskaasualueella mutta minkään sortin tyydytystä en saa siitä että moottoriin uitetaan liian rikasta seosta pintakaasualueilla, mulla on rahalle kyllä muutakin käyttöä kun maksaa sillä bensan hajua perässä ajaville. 

Link to comment
Share on other sites

On ollut samaa ongelmaa TBI:in kanssa katsastuksessa.. Tyhjäkäynnillä korkeet lukemat ja hieman kaasua ni heti tippuu alas hc. Ruiskua ei tiettävästi oo rukattu ja ainoo muutos oli ilmansuodatinkotelo. Sen vaihdon jälkee alkoi temppuilee päästöt.

 

No juu enpä oikein tiedä hyödyttääkö tbi:n ilmamäärää kauheasti lisätä kun ei lambda kaiketi pysty seosta kovinkaan paljon korjaamaan tässä map järjestelmässä eli olisko se vaan hitusen laihalla. Tyhjäkäynnillä tulee sytytyskatkoksia, kierroksilla pikkasen laiha seos saattaa palaa ok. Pelkkää arvailua... Pistä normaali putsari takasin, sillähän se selviää

Link to comment
Share on other sites

Saa paremmin ilmaa => tarttee enemmän bensaa, jotta saa poltettua kaiken hapen.

No juu enpä oikein tiedä hyödyttääkö tbi:n ilmamäärää kauheasti lisätä kun ei lambda kaiketi pysty seosta kovinkaan paljon korjaamaan tässä map järjestelmässä eli olisko se vaan hitusen laihalla. Tyhjäkäynnillä tulee sytytyskatkoksia, kierroksilla pikkasen laiha seos saattaa palaa ok. Pelkkää arvailua... Pistä normaali putsari takasin, sillähän se selviää

Kannatta tsekata ruiskujen o-renkaat. Mun Astrossa oli samaa ongelmaa taannoin: http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=12505.msg566164#msg566164

 

Olis tarkotus vanha putsari pistää paikalle.. TBI:in uus tiiviste satsi löytyy jo tallista. Siinä ku alkaa purkamaan ni käyttää kannet viel irti venakumien vaihtoa varten. Tosin samat kannet ei välttämättä mee takas  :W

Link to comment
Share on other sites

En tiedä olenko ihan pönttö mutta eikö se hc ole kansankielellä juuri palamatonta polttoainetta. Laiha seos ei syty=menee palamatta läpi, liian rikas seos kyllä kaiketi syttyy mutta ei polta kaikkea=menee palamatta läpi ja näin ollen hc arvo on korkea. Jos lambda on 0,95-1 ja afr pyörii 13,5-14,2 tietämillä ei kai seos voi olla päästöjen kannalta liian laiha, itse asiassa seos on jo rikkaan puolella. Vaikka lambdan pitäisi hakea koko ajan sitä ykköstä silti mittarin mukaan mennään koko ajan hitusen rikkaan puolella. Sitä kuinka tarkka toi innovaten afr mittari ja lambdan kalibrointi on ei pysty kai kukaan sanomaan. Sepä vaan ihmetyttää että vaikka seos ei kierrosluvun kasvaessa oleellisesti muutu tosta em. niin silti hc tippuu kun lehmän häntä kierrosluvun noustessa.

 

Ja missäs niin on kerrottu että optimaalinen seos päästöjen kannalta on reilusti rikkaalla. Eikös optimaalinen seos päästöjen kannalta ole kokolailla lambda 1 joka kuvastaa vissiin kaiketi täydellistä palamista?

 

En nimittäin oikein sisäistä tota kommenttias kun väität että kone polttaa kaiken polttoaineen jopa niin hyvin että jää happeakin yli joka näkyy jäännöshappena testissä mutta silti putken päästä tulee hc:sta johtuva katku eli palamatonta polttoainetta...?

Eiköhän se kuitenkin niin mene että liian laiha seos ei sielä jyvässä kunnolla pala jonka seurauksena tulee korkea hc ja happi arvo

 

Enkä muuten ole missään maininnut että happiarvossa olisi ollut ongelmia.

 

Ja sitäpaitsi kerrohan nyt vielä mitä ideaa on "huijata" lambda hakemaan tarkoituksella liian rikasta seosta läpi ve-kartan. Normaalia rikkaammalla seoksella saavutetaan toki huipputeho täyskaasualueella mutta minkään sortin tyydytystä en saa siitä että moottoriin uitetaan liian rikasta seosta pintakaasualueilla, mulla on rahalle kyllä muutakin käyttöä kun maksaa sillä bensan hajua perässä ajaville.

Tappelin tuon saman ongelman (tyhjäkäynnillä HC:t liian korkealla ja jo 1200 rpm:llä tippu 200:aan)kanssa viimekesän ja vaikka "kansankielellä" puhutaankin  palamattomista hiilivedyistä, ei se tarkoita että siellä olis bensaa liikaa,  vaan hiilivedyt nousee tyhjäkäynnillä kun seos on liian laiha, ei siitä että siellä olis palamatonta polttoainetta(silloin CO arvo olis ylhäällä). Et maininutkaan mitään happiarvoista, se oli mun arvaus, kun oireet on just samat kuin mulla oli. Mutta laitappa nyt kaikki arvot esille, niin voi pääsee paremmin perille missä vika on. Ehdotin  muuttaa ohjausarvoa kuin tyhjäkäynnillä, en pintakaasualueella. (tyhjäkäynti=kaasupoljin yläasennossa). Kannattaa mennä säätämään oikea seosmittari kiinni jos et usko.
Link to comment
Share on other sites

Tappelin tuon saman ongelman (tyhjäkäynnillä HC:t liian korkealla ja jo 1200 rpm:llä tippu 200:aan)kanssa viimekesän ja vaikka "kansankielellä" puhutaankin  palamattomista hiilivedyistä, ei se tarkoita että siellä olis bensaa liikaa,  vaan hiilivedyt nousee tyhjäkäynnillä kun seos on liian laiha, ei siitä että siellä olis palamatonta polttoainetta(silloin CO arvo olis ylhäällä). Et maininutkaan mitään happiarvoista, se oli mun arvaus, kun oireet on just samat kuin mulla oli. Mutta laitappa nyt kaikki arvot esille, niin voi pääsee paremmin perille missä vika on. Ehdotin  muuttaa ohjausarvoa kuin tyhjäkäynnillä, en pintakaasualueella. (tyhjäkäynti=kaasupoljin yläasennossa). Kannattaa mennä säätämään oikea seosmittari kiinni jos et usko.

 

Jaahas jaahas, no yhtä kaikki seoksen pakkorikastaminen ainoastaan tyhjäkäynnillä on melko helppoa käsin korjaamalla kartasta oikeita kohtia mutta melko hidasta näppäämistä tuner pron ja flash:n kanssa joka asettaa tietynlaiset rajat meidän nurkilla korjaamolla veivaamiselle.Yhtään sen helpompaa tai nopeampaa ei sinänsä ole lambdan ohjausarvoa muuttaa vain tyhjäkäynnillä. Joka tapauksessa auto pitäis viedä penkkiin jossain kohtaa sytkäkarttojen hienosäätöä varten joten siellä toi homma toki viimeistään onnistuisi. Sytkäkarttahan tässä tapauksessa on korkeintaan hyvä arvaus.

Sattuipa löytymään vielä nuo leimalaput ja ekalla kerralla oli näin

CO: 1,6

HC: 1601

CO2: 11,2

O2: 3,9

RPM: n.600

Toisella kertaa tyhjäkäyntiennakko laskettiin 20->10 asteeseen ja kierrosluku nostettiin 900rpm ja tulos oli

CO: 1,45

HC: 430

CO2: 12,5

O2: 2,6

RPM: n.900

 

Tällä kertaa tirehtööri tempaisi pillin sen verran joutuisasti putkesta ulos ettei hc kerinnyt nousemaan enempää, havaittavissa oli kyllä nousujohteinen lukema tyhjäkäynnin edetessä...

Molemmilla kerroilla lambda arvo oli kokolailla yksi tai karvan alle, niitä ei ikävä kyllä papereihin ole kirjattu.

 

Pikkuhiljaa alan uskomaan että tässä vois jotain perää olla mutta edelleen en ymmärrä kuinka on mahdollista että seos on laiha vaikka bensa haisee niin että silmiä kirveltää, mittari näyttää rikasta seosta ja lambda on yksi tai vähän alle. Ja mikäs perustelu sille on että kun kierrokset nostetaan vaikkapa 1500rpm, seos ja lambda näyttää suunnilleen samaa niin hc tippuu lähes olemattomiin? Tottakai täytös, palaminen ja sytytys paranee oleellisesti mutta silti pitäshän sen nyt joutokäynnilläkin viisampia lukemia näyttää.

Sinällään leimaaminen ei ole ongelma mutta aika riesa kun päästötesti ei kestä yhtään peltisarjan kuumentamaa johtoa tai heikkoa kynttilää kun hc on jo valmiiksi rajoilla.

Link to comment
Share on other sites

Jaahas jaahas, no yhtä kaikki seoksen pakkorikastaminen ainoastaan tyhjäkäynnillä on melko helppoa käsin korjaamalla kartasta oikeita kohtia mutta melko hidasta näppäämistä tuner pron ja flash:n kanssa joka asettaa tietynlaiset rajat meidän nurkilla korjaamolla veivaamiselle.Yhtään sen helpompaa tai nopeampaa ei sinänsä ole lambdan ohjausarvoa muuttaa vain tyhjäkäynnillä. Joka tapauksessa auto pitäis viedä penkkiin jossain kohtaa sytkäkarttojen hienosäätöä varten joten siellä toi homma toki viimeistään onnistuisi. Sytkäkarttahan tässä tapauksessa on korkeintaan hyvä arvaus.

Sattuipa löytymään vielä nuo leimalaput ja ekalla kerralla oli näin

CO: 1,6

HC: 1601

CO2: 11,2

O2: 3,9

RPM: n.600

Toisella kertaa tyhjäkäyntiennakko laskettiin 20->10 asteeseen ja kierrosluku nostettiin 900rpm ja tulos oli

CO: 1,45

HC: 430

CO2: 12,5

O2: 2,6

RPM: n.900

 

Tällä kertaa tirehtööri tempaisi pillin sen verran joutuisasti putkesta ulos ettei hc kerinnyt nousemaan enempää, havaittavissa oli kyllä nousujohteinen lukema tyhjäkäynnin edetessä...

Molemmilla kerroilla lambda arvo oli kokolailla yksi tai karvan alle, niitä ei ikävä kyllä papereihin ole kirjattu.

 

Pikkuhiljaa alan uskomaan että tässä vois jotain perää olla mutta edelleen en ymmärrä kuinka on mahdollista että seos on laiha vaikka bensa haisee niin että silmiä kirveltää, mittari näyttää rikasta seosta ja lambda on yksi tai vähän alle. Ja mikäs perustelu sille on että kun kierrokset nostetaan vaikkapa 1500rpm, seos ja lambda näyttää suunnilleen samaa niin hc tippuu lähes olemattomiin? Tottakai täytös, palaminen ja sytytys paranee oleellisesti mutta silti pitäshän sen nyt joutokäynnilläkin viisampia lukemia näyttää.

Sinällään leimaaminen ei ole ongelma mutta aika riesa kun päästötesti ei kestä yhtään peltisarjan kuumentamaa johtoa tai heikkoa kynttilää kun hc on jo valmiiksi rajoilla.

Noista arvoista näät tuon suunnan, ekassa testissä on jäännöshappea 50% enemmän jos vertaat tuohon toiseen lappuun (2.6%). Se mikä kirveltää silmiä ei ole bensaa vaan HC:tä. Se miksi HC:t laskee heti kierroksilla johtuu siitä, että tyhjäkäynnillä, kun nokka on tarpeeksi kireä, osa bensa-ilmaseoksesta ehtii overlapin takia poistua pakokanavaan ja seos sylinterin sisällä jää liian laihaksi joka taas nostaa ne HC:t. Kun kierrokset nousee ei seos ehdi pakokanavaan vaan jää sylinteriin=> sylinterissä enemmän bensaa jolloin HC:t tippuu samoin kuin jäännöshappikin. Kun seosta rikastetaan menee jäännöshappi lähelle nollaa ja tietyssä vaiheessa alkaa CO:t nousemaan, perinteisesti vanhemmat kaasarikoneet on säädetty lähelle kahta, alle yhden alkaa käynti kärsiä, tulee nykimistä pintkaasulla ym. Sulla ei vissiin oo katti paikallaan?
Link to comment
Share on other sites

Noista arvoista näät tuon suunnan, ekassa testissä on jäännöshappea 50% enemmän jos vertaat tuohon toiseen lappuun (2.6%). Se mikä kirveltää silmiä ei ole bensaa vaan HC:tä. Se miksi HC:t laskee heti kierroksilla johtuu siitä, että tyhjäkäynnillä, kun nokka on tarpeeksi kireä, osa bensa-ilmaseoksesta ehtii overlapin takia poistua pakokanavaan ja seos sylinterin sisällä jää liian laihaksi joka taas nostaa ne HC:t. Kun kierrokset nousee ei seos ehdi pakokanavaan vaan jää sylinteriin=> sylinterissä enemmän bensaa jolloin HC:t tippuu samoin kuin jäännöshappikin. Kun seosta rikastetaan menee jäännöshappi lähelle nollaa ja tietyssä vaiheessa alkaa CO:t nousemaan, perinteisesti vanhemmat kaasarikoneet on säädetty lähelle kahta, alle yhden alkaa käynti kärsiä, tulee nykimistä pintkaasulla ym. Sulla ei vissiin oo katti paikallaan?

 

Katti on tosiaan jätetty pois. Täytyy kokeilla sen seoksen rikastamista reilusti olettaen että tämä johtuu siis nokka-akselin overlapista joka jo sinällään tietysti nostaa hc:ta mutta tekisi siis seoksesta vielä liian laihan sylinterissä. Silloinhan tolla lambda tai seos arvolla ei ole tässä tapauksessa kaiketi mitään merkitystä itse päästöjen kannalta jos oikein ymmärsin. 

Link to comment
Share on other sites

Katti on tosiaan jätetty pois. Täytyy kokeilla sen seoksen rikastamista reilusti olettaen että tämä johtuu siis nokka-akselin overlapista joka jo sinällään tietysti nostaa hc:ta mutta tekisi siis seoksesta vielä liian laihan sylinterissä. Silloinhan tolla lambda tai seos arvolla ei ole tässä tapauksessa kaiketi mitään merkitystä itse päästöjen kannalta jos oikein ymmärsin.

Päästömittarin lambda arvolla ei oo merkitystä ja sulla kun on säädettävä boxi niin helpottaa jos säädät sen niin ettei se mene closed looppiin tyhjäkäynnillä, muuten se alkaa laihentaa seosta auton oman lambdan perusteella. Tuon rikastamisen vaikutuksen näkee jos huijaa boxia(mulla siis on vakio ECM) esim niin että jäähdyttää imuilman- tai koneen lämpötila-anturia, jolloin boxi rikastaa itse seosta ja HC:t tippuu. Mietin jo tuohon sellaista "katsastuskytkentää" mutta vielä jäänyt toistaiseksi tekemättä kun se nyt menee päästöihin.  Kyllä tämä ittelläkin otti aikaa ymmärtää, mutta onneksi seosmittaaja jaksoi selittää perinpohjin.
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Täälähän nyt on joka lähtöön jotain että menee aivan sekaisin luettua liikaa... :-[

 

 

Tarkoitus saada 305tbi:stä  vähä edes hönkää enemmän kuin nyt, eikös siis näillä pääse alkuun---->

 

- Toinen nokka (tallista löytyy Crane PowerMax 2032)

- Toinen imusarja ( kaupat tehty edelbrock performanse + tbi sovite)

- TBI:n porttaus

- Pellisarjat + 3" putkisto (vähä päästeisyyden vuoksi myös 3"kisakatti)

- Ilmansaantia parantaa

 

Entäs  tuo bensan saanti....??

- Isommat suuttimet...?

- Säädettävä bensanpaineen...?

- Isompi bensapumppu...?

 

mikä vaihtoehto vai tarviiko tehdä mitään...?

Otanko ennakkoa ja teen nuo kaikki tulevaisuutta varten...?

 

vinkit tervetulleita... \m/

Link to comment
Share on other sites

Täälähän nyt on joka lähtöön jotain että menee aivan sekaisin luettua liikaa... :-[

 

 

Tarkoitus saada 305tbi:stä  vähä edes hönkää enemmän kuin nyt, eikös siis näillä pääse alkuun---->

 

- Toinen nokka (tallista löytyy Crane PowerMax 2032)

- Toinen imusarja ( kaupat tehty edelbrock performanse + tbi sovite)

- TBI:n porttaus

- Pellisarjat + 3" putkisto (vähä päästeisyyden vuoksi myös 3"kisakatti)

- Ilmansaantia parantaa

 

Entäs  tuo bensan saanti....??

- Isommat suuttimet...?

- Säädettävä bensanpaineen...?

- Isompi bensapumppu...?

 

mikä vaihtoehto vai tarviiko tehdä mitään...?

Otanko ennakkoa ja teen nuo kaikki tulevaisuutta varten...?

 

vinkit tervetulleita... \m/

Tsekkaa tän ketjun alusta noi Haapiksen muutokset, niillä saa yli 200 heppaa.
Link to comment
Share on other sites

Täälähän nyt on joka lähtöön jotain että menee aivan sekaisin luettua liikaa... :-[

 

 

Tarkoitus saada 305tbi:stä  vähä edes hönkää enemmän kuin nyt, eikös siis näillä pääse alkuun---->

 

- Toinen nokka (tallista löytyy Crane PowerMax 2032)

- Toinen imusarja ( kaupat tehty edelbrock performanse + tbi sovite)

- TBI:n porttaus

- Pellisarjat + 3" putkisto (vähä päästeisyyden vuoksi myös 3"kisakatti)

- Ilmansaantia parantaa

 

Entäs  tuo bensan saanti....??

- Isommat suuttimet...?

- Säädettävä bensanpaineen...?

- Isompi bensapumppu...?

 

mikä vaihtoehto vai tarviiko tehdä mitään...?

Otanko ennakkoa ja teen nuo kaikki tulevaisuutta varten...?

 

vinkit tervetulleita... \m/

 

No omassa on hiukan piristetty jolla saatu 220hv ja 411nm vääntöä.

 

-LT1 nokka

-edelin imusarja ja pakosarjat&itse tehty rööri

-TBI portattu ja 350 suuttimet paikalla.

 

Viel odottaa asentamista tehokkaampi b.pumppu sekä säädettävä ruisku(Dynamic Efi:n EBL).

Link to comment
Share on other sites

No omassa on hiukan piristetty jolla saatu 220hv ja 411nm vääntöä.

 

-LT1 nokka

-edelin imusarja ja pakosarjat&itse tehty rööri

-TBI portattu ja 350 suuttimet paikalla.

 

Viel odottaa asentamista tehokkaampi b.pumppu sekä säädettävä ruisku(Dynamic Efi:n EBL).

 

 

Eli suuttimet riittänee näin alkuun mulle, kun osat on aika samankaltaiset.... 8)

 

 

 

.......mä laitoin LT1:n kannetkin. Kauhavan Hurjahan tais ottaa yli 300 luupäätä.

 

Tästä kans oon lueskellut, mutta tähän hätään kansia ei tarkoitus irroittaa...

 

Pitäähän jotain odotettavaakin jättää... \m/

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

.......mä laitoin LT1:n kannetkin.

Näistä nyt sittenkin, tässä taas pihalla kuin lumiukko

 

Onko se nyt näin et käykö siis  350cid LT1 alukannet tähän mun 305 moottoriin ilman suurempia kikkailuja ja taiteiluja(esim.sopiiko imusarja kun on jo se edelbrock performance valmiina), kun jostain lukeneena oli että ei kävis 305:een 350:en kannet koska venttiilit ottavat mäntiin...?  ???

Link to comment
Share on other sites

Joutuu kikkailemaan jotta saa lt1 kannet gen1 moottoriin erilaisen vesikierron takia.

Tuolla juttua enemmän.

http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=11516.15

 

Kiitos.... m/

 

 

Edit:

 

Tuola linkissä oli varsin selventävää ja juteltu vielä Mopo305 kanssa puhelimitse jonka kautta taas paljon viisaampi(kiitos tästä), mutta valitettavasti ei ole tarpeeksi "bolt on" kannet tähän hätään, ei tokikaan olisi paha rasti mutta taidan vaan viilailla noi surkeat surkeammaksi.... ;D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Täälähän nyt on joka lähtöön jotain että menee aivan sekaisin luettua liikaa... :-[

 

 

Tarkoitus saada 305tbi:stä  vähä edes hönkää enemmän kuin nyt, eikös siis näillä pääse alkuun---->

 

- Toinen nokka (tallista löytyy Crane PowerMax 2032)

- Toinen imusarja ( kaupat tehty edelbrock performanse + tbi sovite)

- TBI:n porttaus

- Pellisarjat + 3" putkisto (vähä päästeisyyden vuoksi myös 3"kisakatti)

- Ilmansaantia parantaa

 

Entäs  tuo bensan saanti....??

- Isommat suuttimet...?

- Säädettävä bensanpaineen...?

- Isompi bensapumppu...?

 

mikä vaihtoehto vai tarviiko tehdä mitään...?

Otanko ennakkoa ja teen nuo kaikki tulevaisuutta varten...?

 

vinkit tervetulleita... \m/

 

-Jos vaihdat nokan tarvitset säädettävän boxin, 305 vakio ohjelma tuskin skulaa 2032 powermaxin kanssa

- sen jälkeen seuraava pullonkaula on ne 305:sen rautakannet jotka ei virtaa sitten pätkääkään

- Tbi:n porttaus on mun mielestä vähän höpö juttu, konkreettiset tuloksetkin taitaa jäädä perstuntumalle

- 350 suuttimet on ihan jees, tosin sun tarttee jollain saada sitä ainetta sinne koneelle(boxi, bensapumppu)

- Peltisarjat ok, tosin putki kannattaa tehdä mielummin 2.5", riittää kyllä ja takasillan ylitys on hiukan mukavampi tehdä.

- Jos toi imari on siis edelbrockin performer kaasarimalli niin se ei paljon orkkista kummempi ole.

- Mitä kansiin tulee niin ite yrittäisin ehdottomasti katella vortec rautakansia, ne on oikeasti hyvät kannet.

 

Olen itse kyntänyt ton saman suon läpi, ensin 305 viritystä alakerran pamahtamiseen asti, sitten 350 jyvää ja lisää lusikointia. Nyt alkaa oleen jo selkeä näkymä mitä olisi kannattanut tehdä... tosin se on myöhäistä

Kysy ihmeessä lisää jos joku mietityttää.

Link to comment
Share on other sites

305 vakio ohjelma tuskin skulaa 2032 powermaxin kanssa

 

 

Tuossa tulikin jo teepeen kanssa puhuttua ja asiaahan sieltä tuli.... m/

 

 

Eli tämä oma kun on vähäpäästöinen niin ei saa noin vaan kyseisellä nokalla päästöjä tarpeeksi alas ja ei oiken toimi tuon tbi:n kanssa kun ei "säädöt" riitä.... :-\

 

 

Moottorissa oli kiinni tämä: http://crane.carshopinc.com/product_info.php/products_id/71058/104201

 

Eli ei liene alkuperäinen, mutta onko sitten kummempi kuitenkaan...?

 

nyt päässä pyörii 2 vaihtoehtoa:

 

- laittaa tuo crane 2010 ja power max myyntiin  ja tilalle LT1 nenä...? eikös tuolla lt1 menny päästöistä(hc100) :-[

 

- laittaa ton 2010 nokan takas ja niputtaa koneen koska sillä se toimi ja oli päästöissä

 

 

 

tokikin nykypäivänä tuolla e85:lla saa kummia aikaan päästömittarissa... :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share


×
×
  • Create New...